Pondělí 22. prosince 1969

Domnívám se, že vzhledem k obšírnému výkladu poslance České národní rady a zpravodaje k tomuto zákonu soudruha ing. Součka se nemusím zmiňovat o jednotlivých detailech. Chtěl bych se zmínit jen o jedné věci, která byla předmětem velmi živého zájmu, a to je otázka zdanění objemu mezd. To je jedna z daní, ke které bylo nejvíce připomínek a otázek. Zde bylo nutno vážit argumenty pro a proti velmi citlivě. Po složitých jednáních převážily ty argumenty, že i v daňové soustavě musíme mít určitý regulativ, který bude působit na usměrnění růstu průměrných mezd v závislosti na produktivitě práce, i když jsme si vědomi, že současně tento regulativ jako v minulosti vždycky každý regulativ, který svazoval růst výkonů s průměrnou mzdou, má velmi mnoho nedostatků. Nakonec se vzpomínala velká řada nedostatků a kdybychom vymýšleli jiné vztahy, přijdeme k otázce sortimentu výroby a kooperačních vztahů a vždycky zjistíme, že existují výhody i nevýhody.

Připomínky a vážné hlasy k dani z objemu mezd nezůstaly bez ohlasu a prakticky tvořily hlavní náplň projednávání tohoto zákona, i když samozřejmě z hlediska fiskálního, z hlediska daňového by hlavní pozornost měla být upřena k dani ze zisku, kde základní teoretické diskuse odezněly v dřívější době.

Chtěl bych říci, že výsledkem diskuse k této otázce, ale také výsledkem diskuse projednávání s poslanci České národní rady je v zákoně obsažena celá škála možností citlivě reagovat těmito daněmi na takový způsob využívání pracovních sil a živé práce vůbec, aby se úmysl zákona nedostal do rozporu s úsilím o efektivnost. Např. se říká, že vláda nebo ministerstvo financí jsou zmocněny:

1. stanovit podmínky, za kterých nebude zdaňován přírůstek průměrných mezd vyplývající ze snížení zaměstnanosti. Je to opatření, které má zamezit případnému negativnímu působení daně v případech, kdy podnik zajistí výrobu zboží vyšší produktivitou na pracovníka při snížení zaměstnanosti;

2. v souladu s potřebou diferencovaného tempa růstu průměrných mezd snížit sazbu daně o 1 % a zajistit tak, aby mzdově politické záměry v jednotlivých odvětvích, případně organizacích na jedné straně a daň na druhé straně nepůsobily protichůdně. K tomu bych chtěl říci, že podle propočtu se ukazuje, že intenzívnější působení daně se objevuje při růstu průměrné mzdy nad 3 %. Na příští rok je plánován přírůstek průměrných mezd 2,5 - 2,8 % a tento zákon by se tak neměl dostávat do extrémních rozporů s masou podniků;

3. je stanoveno, že v místech, odvětvích, případně jednotlivých organizacích, kde to bude potřebné ekonomicky stanovit, daň z objemu mezd nebude postihovat přírůstek z objemu mezd, vyplývající z růstu zaměstnanosti /např. při potřebě rozšířit služby, nebo rozvoj méně vyvinutých oblastí apod./;

4. dále je vláda nebo ministerstvo financí zmocněno stanovit výchozí úroveň mezd v organizacích, místech, popř. odvětvích, dále pro nově vzniklé organizace a v případech reorganizací a umožnit tak realizaci politicko-ekonomických záměrů, aniž by se tyto záměry a opatření dostávaly do rozporu s ekonomickým působením daně. Je možnost určité úpravy daňového základu. Přitom je třeba, aby se postupovalo při všech zmocněních v souladu se mzdově politickými záměry.

Při projednávání této otázky v české vládě byla stanovena zásada, že to nemají býti subjektivní akty a v zájmu objektivity má vláda rozhodovat, jak kterého zmocnění nejlépe využít.

Vzhledem k tomu, že základní zásady tohoto zákona jsou schváleny zákonem Federálního shromáždění a vzhledem k tomu, že paragrafy, které byly přičleněny, obsahují konkrétní povinnosti a způsob, jak platit tyto daně a že tyto otázky byly projednány ve výborech České národní rady, doporučuji vám, soudružky a soudruzi poslanci, abyste schválili vládní návrh zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev. Do rozpravy k projednávanému bodu pořadu se přihlásilo 5 poslanců.

Prosím poslance ing. Michele, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Chlad.

Posl. ing. Michele: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci. Dovolte mi, abych vás z pověření průmyslového výboru stručně informoval o projednání návrhu zákona ČNR o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení v průmyslovém výboru.

Výbor konstatoval, že zákon představuje nesporný pokrok ve srovnání s dosavadní soustavou podnikových odvodů. Velké průmyslové podniky byly dosud při své každodenní práci brzděny komplikovaností, nejasností a v řadě případů nelogičností dosavadních odvodů a vítají proto nový zákon o podnikových daních.

Hlavní důraz klade podniková sféra na to, aby zákon byl jasný, jednoduchý a srozumitelný a aby měl určité dlouhodobé působení po získání zkušeností s jeho aplikací v roce 1970. Má to význam zvláště pro velké podniky, finalisty a podniky dodávající investiční celky, jejichž výrobní cyklus od podání nabídky do konečného předání je 3 - 5 i více let a jejichž dodávky zejména do zahraničí jsou sjednány za pevnou cenu.

Změny daňové soustavy narušují v takových podnicích ekonomické úvahy a propočty podložená rozhodnutí v oblasti finanční a investiční podnikové politiky. I když zákon bude od roku 1970 uplatněn jen v některých odvětvích národního hospodářství, umožní získat potřebné zkušenosti pro komplexní působení zákona v celém národním hospodářství od roku 1971.

Výbor dále konstatoval, že nový daňový systém bude mít značný dopad na některé podniky zejména spotřebního a potravinářského průmyslu, stavebnictví, energetiku a další výrobní odvětví, pro něž dosud platil rozsáhlý systém odvodů s jeho výjimkami a odchylkami. Mimořádný význam zde proto bude mít provádění selektivní finanční politiky v souladu s příslušnými ustanoveními zákona. Zákon musí napomáhat proporcionálnímu rozvoji vybraných odvětví národního hospodářství.

Výbor proto doporučuje vládě České socialistické republiky, aby v roce 1970 bedlivě sledovala a vyhodnocovala účinnost a působení nového daňového zákona jak v jeho dopadech na vývoj finanční situace podniků, tak ve směru podílení se podniků a společnosti na dosažených výsledcích úměrně k žádoucímu rozvoji národního hospodářství i uspokojování socialistické společnosti.

Výbor doporučuje, aby byly zavčas, během roku 1970 vyhodnoceny zkušenosti a poznatky z působení nového zákona včetně zavedení výjimek, zvýhodnění, slev a daňových experimentů tak, aby byl včas připraven návrh zákona s komplexním uplatněním systému podnikového zdanění v celém národním hospodářství od 1. ledna 1971, aby nedošlo obdobně jako letos k takovému náhlému projednávání zákona. Výbor bude vyžadovat během roku 1970 čtvrtletní zprávy od Nejvyššího kontrolního úřadu, ministerstva průmyslu a stavebnictví o zkušenostech s novým daňovým zákonem a bude po projednání zpráv informovat předsednictvo České národní rady o získaných poznatcích.

Výbor pokládá za nezbytné dále sledovat, zda bude daňový systém skutečně účinně působit jako preferenční, případně stagnační prvek v rozvoji jednotlivých oborů a odvětví. Zvýšené daňové povinnosti omezí vlastní zdroje některých podniků na investiční činnost, kladem zákona však je, že podniky budou lépe orientovány tak, aby věděly s jakými centrálními prostředky mohou počítat.

Závažné bude působení zákona v oblasti podnikových mezd, kde je třeba vyzkoušet další způsoby zdaňování mezd, zvláště při progresívní daňové sazbě. Pozornost bude zasluhovat vliv nového zákona na vyplácení podílů na hospodářských výsledcích, zřejmě dojde ke snahám převádět tyto formy mezd na jiné způsoby odvádění.

Zákon stanovuje jako připočitatelnou položku tvorbu, kupř. změnu stavu rezerv neodpovídajících právním předpisům. Bude zapotřebí otázku rezerv přesněji definovat a dát podnikům v tomto směru jistotu.

Rovněž efekt zdanění jmění podniku, a to jak jmění vloženého do podniku státem, tak jmění vytvořeného z vlastních prostředků podniku, bude třeba během roku 1970 vyhodnotit.

Je správné, že zákon uvažuje plné hrazení fondu technického rozvoje na podnikové úkoly na vrub nákladů podniků.

Průmyslový výbor závěrem svého jednání schválil návrh zákona České národní rady o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení a doporučuje vám, vážené soudružky a soudruzi poslanci, abyste návrh ve znění tisku č. 53 rovněž schválili. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Dávám slovo poslanci Chladovi a prosím, aby se připravil poslanec Kratochvíl.

Posl. Chlad: Vážená Česká národní rado! Už na přípravných pracích jsme se přesvědčili o nutnosti a významu předloženého zákona. Přijímáme s uspokojením platnost zákona od 1. 1. 1970 pro rozhodující odvětví naší ekonomiky, průmysl a stavebnictví. Uvědomujeme si, že vydání zákona mění podstatně ekonomické nástroje v řízení našich podniků.

Dosavadní nepořádky v cenách, které jsme byli nuceni na určitou míru zmrazit, různá úroveň řízení a různý stav nevyužitých rezerv podniků znemožňují spravedlivě analyzovat skutečný stupeň zásluhy na produkci zisku, na rentabilitě. Jsou dosti značné rozdíly mezi jednotlivými odvětvími i mezi podniky uvnitř jednotlivých odvětví. Ve složité hospodářské situaci se prosazují velmi těžko sebelépe vymyšlené ekonomické nástroje.

Do takového klimatu nerovných podmínek přicházíme se zákonem o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení, který postihuje v zásadě všechna odvětví rovnoměrně. Může se proto objevit i řada podniků, které daňové břemeno neunesou.

Zákon v části VI. pamatuje na pružné zmírňování nespravedlivých dopadů. Vláda nebo ministerstvo financí při povolování výjimek a daňových slev budou muset velmi citlivě posuzovat žádosti a rozhodovat až po nabytí určité jistoty, že podnik vyčerpal své příslušné možnosti a rezervy.

Lze si podle toho představit, že působení zákona o podnikových daních přisoudí vládě a ministerstvu financí v prvních letech velmi těžkou a odpovědnou úlohu a že si vynutí automaticky další opatření za účelem vyrovnávání ekonomických podmínek mezi podniky a odvětvími.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych uvedl při příležitosti projednávání návrhu zákona několik praktických upozornění. Vydáním zákona se stávají podnikové daně významnými ekonomickými nástroji, tyto se promítají až do vnitropodnikové sféry, usměrňují řídící činnost podniku. Např. příspěvek na sociální zabezpečení bude mnohde působit až na úrovni hospodářských středisek.

Z toho nutno dedukovat, že dopad daní, respektive příspěvků působí na většinu pracujících, usměrňuje jejich pracovní chování a motivaci, ovlivňuje jejich ekonomické a podnikatelské myšlení. Tím se samozřejmě význam každého takového daňového opatření mnohonásobně zvětšuje. Toto zavazuje zpětně zákonodárce jednak k pocitu vysoké odpovědnosti za kvalitu zákona a správný hospodářský vývoj, jednak k nutnému poznání nezbytnosti maximální stabilizace ekonomických nástrojů už z psychologického hlediska. Lze konstatovat, že nejen kvalita, ale dlouhodobější stabilita podnikové daňové soustavy, respektive ekonomických nástrojů zvyšuje účinnost i autoritu této soustavy.

Dle mého názoru bychom měli při podobných změnách ekonomických nástrojů respektovat rovněž stabilitu charakteristiky jednotlivých položek podnikových daní a odvodů z hlediska podnikové sféry. Např. odvody ze zásob a základních prostředků tvořily dosud nákladovou položku výrobků a služeb. Účelově podobné zatížení, daň z majetku - dle nového zákona bude po 1. 1. 1970 v kalkulační položce zisku.

Nerespektování druhové stabiláty se může stát pochopitelně objektem různých kritik našich ekonomů, může narušit:

a/ vývojové řady nákladovosti a rentability

b/ vývojové řady statistiky cenové tvorby, a to i ve vnitropodnikové sféře

c/ možnost srovnávání vývoje výrobních nákladů i s ostatními státy.

Jde v podstatě, zjednodušeně řečeno, o principiální ustálenost systému podnikových daní, tedy o závazné stanovení pro budoucnost, které daně a odvody nahrazují státem vynaložené náklady na podnikové klima a které se mají dotýkat nákladovosti produkce a které činí ze státu podílníka na nadprodukci v přímé návaznosti na růst národního důchodu.

Další upozornění předkládám v tom směru, aby veškeré náznaky výrobně hospodářských jednotek směřujících k taktizování za účelem daňového úniku byly včas likvidovány kontrolními orgány. Na první pohled se může jednat buď o různým způsobem maskované vynakládání prostředků z běžných nákladů pro takové účely, které lze financovat normálním způsobem jedině ze zbylého zisku po zdanění, nebo o vynaložené prostředky, které nebudou připočitatelné k základu pro výměr daně ze zisku podle § 4, odst. a/4, protože jsou v rozporu s péčí řádného hospodáře a třeba nikoliv rozporu s právními předpisy; nebo se může jednat o zvýšenou zaměstnanost nekvalitních pomocných pracovních sil za účelem rozmělnění průměrného výdělku VHJ a tím dosažení nejnižší stupnice daně z objemu mezd.

Lze tedy předpokládat, že působení nového zákona o podnikových daních bude vyžadovat nové přehodnocení, event. rozhodnutí o dokladových revizích.

V závěru několik subjektivních poznámek k budoucnosti schvalovaného zákona. Pro perspektivní vývin působnosti zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení doporučuji při všech budoucích analýzách jeho účinnosti a vhodnosti vztažmo k vývoji politicko-hospodářské konsolidace našeho státu a po postupném vyřešení mzdové a cenové problematiky zvažovat přednostně

a/ procentní výši zdanění zisku v případě, že by se toho času 35% podíl z čistého zisku začal projevovat jako málo atraktivní a zpomaloval by dynamiku rentability našeho hospodářství,

b/ možnost zvýšení příspěvku na sociální zabezpečení v případě, že by tak zvané zdražení pracovní síly nepřineslo v praxi předpokládaný výsledek,

c/ možnost úprav kritérií daně z objemu mezd podle některých konkrétních připomínek poslanců v průběhu projednávání návrhu, a to po poznání konsolidace trhu, zvýšení autority řídícího aparátu, tedy v období, kdy by daň z objemu mezd ve stávající formě mohla působit jako brzdící činitel v rozvoji iniciativy lidí a v dynamice růstu produktivity práce,

d/ možnost daňového postihu za normativní zásoby, tedy jmění mimo obratový fond, aby plynuly státu příjmy za sankce od těch poplatníků, kteří se nedokázali účinně vypořádat s plněním protiinflačních opatření vlády.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přes určité úvahy nad novým zákonem pociťuji plnou oprávněnost a nutnost funkce navrhovaného zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení v konsolidačním procesu našeho národního hospodářství a doporučuji, aby návrh zákona byl schválen v předloženém znění.

Předseda E. Erban: Slovo má poslanec Kratochvíl.

Posl. Kratochvíl: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi! Projednávaný vládní návrh zákona o podnikových daních se velmi bezprostředně dotýká i velikého komplexu podniků potravinářského průmyslu. Nemusím snad zdůrazňovat, o jak významné národohospodářské odvětví vůbec jde. Vždyť potravinářský průmysl, zabezpečující společně se zemědělstvím výživu národa, se podílí na maloobchodním obratu v naší republice zhruba 50 %. Je samozřejmé, že naši pracující právem očekávají, že jejich stále se zvyšující se požadavky na kvantitu, ale především na kvalitu potravin budou plně uspokojovány. To úzce souvisí s dalším úkolem těchto podniků, to je včas a beze ztrát zpracovat všechny výrobky, které mu dodává neustále rostoucí zemědělská produkce.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP