Pondělí 22. prosince 1969

Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Přistoupíme k projednávání třetího bodu schváleného pořadu, kterým je

III

Společná zpráva výboru ČNR pro plán a rozpočet, ústavně právního výboru a průmyslového výboru k vládnímu návrhu zákona ČNR o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení

Společným zpravodajem je poslanec ing. Jiří Souček. Prosím ho, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. ing. Souček: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté! Na pořadu dnešní schůze České národní rady je projednání zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení, který České národní radě předložila vláda České socialistické republiky.

Podle čl. 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, "daně a poplatky možno ukládat jen na základě zákona". V tomtéž článku zmíněného zákona se uvádí, že daňové zákony Federálního shromáždění stanoví zásady pro daňové zákony národních rad, kterými se řídí národní rady při přijímání svých příslušných zákonů.

Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo 3. prosince t. r. zákon, kterým se stanoví zásady pro zákon národních rad o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení.

Na základě tohoto zákona Federálního shromáždění a v souladu s ústavním zákonem č. 143/1968 Sb., který podřizuje správu, výkon a kontrolu poplatků ústředním orgánům republik, zpracovala vláda ČSR zákon, který je předmětem našeho jednání.

Jednou z hlavních povinností zpravodaje je informovat vás o průběhu projednání návrhu zákona v organizacích našeho zákonodárného sboru.

Předem, než přistoupím k této své povinnosti, dovolte mi krátké objasnění návaznosti zákona Federálního shromáždění z 3. prosince t. r., kterým se stanoví zásady pro národní rady o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení a návrhu zákona předloženého vládou České socialistické republiky.

Vstupní část navrhovaného zákona, tj. § 1 a 2, týkající se úvodního ustanovení a poplatníku daní, je převzata ze zákona Federálního shromáždění o zásadách. Rovněž tak část I., týkající se daně ze zisku, část II., týkající se daně z jmění, část III., jejímž obsahem je daň z objemu mezd, a část IV., ve které se specifikuje příspěvek na sociální zabezpečení.

Mohu konstatovat, že tyto části návrhu zákona plně respektují zákon Federálního shromáždění, neboť ve svých formulacích jsou s ním shodné.

Část V. návrhu zákona je oproti federálnímu zákonu nová a splňuje požadavky čl. 12 ústavního zákona 143/1968 Sb., neboť specifikuje a vymezuje práva a povinnosti republikových orgánů při správě daní a jejich přiznávání, vyměřování, placení, kontrole a řízení podnikových daňových záležitostí.

Část VI. je rovněž jako části I. - IV. převzata ze schváleného zákona Federálního shromáždění a jsou v ní pouze konkretizovány příslušné orgány zmocněné k poskytování výjimek, zvýhodnění a slev.

Poslední část návrhu zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení - VII, je rovněž shodná s příslušnou částí zákona Federálního shromáždění.

Pouze § 34 je svým obsahem nový a vymezuje, že výnos podnikových daní plyne u organizací ústředně řízených do rozpočtu ČSR a u organizací řízených národními výbory do rozpočtů řídících národních výborů.

Paragraf 35 pak deleguje pravomoc vydat potřebné předpisy na ministerstvo financí.

Z uvedené návaznosti projednávaného návrhu zákona a zákona Federálního shromáždění je patrné, že pozornost České národní rady by měla být orientována hlavně na část V, což se při projednávání ve výborech uskutečnilo.

V České národní radě byl projednáván již návrh federálního zákona, kterým se stanoví zásady pro zákony národních rad. Tímto návrhem se zabýval na společné schůzi výbor pro plán a rozpočet a ústavně právní výbor dne 1. 12. 1969 a přijaté doporučení bylo předáno Federálnímu shromáždění stejně jako usnesení výboru pro zemědělství a výživu k této problematice.

Návrh národního zákona byl dodatečně přikázán předsednictvem České národní rady k projednání výboru pro plán a rozpočet, ústavně právnímu výboru a průmyslovému výboru.

Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní návrh na společné schůzi s ústavně právním výborem dne 15. prosince t. r. Téhož dne na samostatné schůzi projednal návrh zákona výbor průmyslový. Návrhem se zabýval též výbor pro zemědělství a výživu dne 19. 12. t. r.

Během projednávání návrhu zákona ve výborech České národní rady nebyla přijata žádná usnesení, která by zásadně měnila nebo nesouhlasila s předloženým návrhem. Byly navrženy některé formulační a formální úpravy, které jsou uvedeny ve společné zprávě tří výborů České národní rady, jimž byl návrh zákona přikázán k projednání.

Tuto společnou zprávu jste obdrželi jako tisk č. 55. S uplatněnými úpravami při jednání ústavně právního výboru a výboru pro plán a rozpočet vyslovil souhlas jménem vlády ČSR ministr financí.

Jak je patrno z uvedených termínů projednávání návrhu zákona, jednání České národní rady ani tentokrát nevybočuje z ustálené praxe, kdy mnohé zákony projednáváme v časové tísni. Tuto okolnost nepokládám za nutné dále rozvádět.

Nemohu se však nevyjádřit k tomu, že tak důležitý zákon, jakým je zákon o podnikových daních, je schvalován prakticky týden před jeho platností. Plány na rok 1970 byly v podnicích připravovány podle starých odvodových pravidel a státní orgány teprve v posledních obdobích dělají korektury a přepočty dle nového daňového systému. Je logické, že hospodářská sféra, ale i státní orgány by potřebovaly více času k rozborům a přípravě na realizaci tohoto zákona, aby tak mohly optimálně zaměřit svou činnost a podnikatelské záměry v rozsahu, který jim nový daňový systém bude poskytovat.

Nezbývá než to provést v nejkratší době, a to odpovědnou prací v podnicích i objektivním přístupem státních orgánů a využít tak pozitivní prvky nového daňového systému, jehož cílem je

- odstranit složitý systém odvodů, které se neustále komplikuje narůstajícími výjimkami, úlevami, doplňky a změnami;

- posílit proporcionality ve využívání vytvořených zdrojů mezi podnikem a společností;

- vytvořit rovnoměrnější a jednotné podmínky v daňové povinnosti pro jednotlivé podniky;

- nezbytnou měrou regulačně působit na to, jak podniky hospodaří s vytvořenými zdroji, s pracovní silou a jměním.

Kritiku časové tísně není ovšem možné adresovat vládě ČSR, neboť od přijetí federálního zákona do předložení národního vládního zákona uplynulo pouze 12 dní. Chci uvést, že při projednávání návrhu zákona ve federálních orgánech se plně projevila závažnost řešeného problému, složitá vnitropolitická situace letošního roku, neujasněnost perspektivní koncepce rozvoje našeho národního hospodářství a řada dalších složitých problémů. Tyto faktory prodloužily přípravu zákona o podnikových daních na úrovni federace.

Původně se předpokládalo, že návrh soustavy nových podnikových daní bude uplatněn od roku 1970 komplexně pro celé národní hospodářství s výjimkou zemědělství. Po projednání konkrétních návrhů je uplatnění nových podnikových daní omezeno na určité, avšak rozhodující odvětví národního hospodářství.

Podle zákona budou podniky platit namísto celé řady dnešních odvodů tyto daně: daň ze zisku, daň z jmění, daň z objemu mezd a samostatný příspěvek na sociální zabezpečení. Bližší objasnění těchto otázek, jakož i významu nového finančního vztahu hospodářské a státní sféry, provede jistě ve svém vystoupení ministr financí ing. Lér.

V otázkách vlastní podstaty zákona bych chtěl zdůraznit některé momenty, dotýkající se uplatňování nového daňového systému. Jde především o to, že zákon umožňuje vládě nebo ministerstvu financí povolovat ve specifikovaných případech daňová zvýhodnění a úlevy, případně zrušit některé daňové povinnosti.

Je nezbytné, aby daňová politika byla v tomto smyslu státními orgány prováděna co nejobjektivněji, aby tato ustanovení byla použita tam, kde je nutno zamezit tvrdému dopadu nového systému, aby byla zachována kontinuita činnosti hospodářských celků - tam kde se jedná o rozvojové směry, o dočasnou podporu hospodářské aktivity apod. Není možné, aby subjektivní přístup v provádění daňové politiky přinášel zvýhodnění neoprávněných požadavků, nebo aby kryl špatnou, neodpovědnou nebo neefektivní práci některých organizací, čehož jsme byli svědky v systému direktivního řízení.

Dále zákon dává možnost vládě schvalovat ve vybraných organizacích nebo oborech experimentální vyzkoušení daně ze zisku při progresívní sazbě stanovené v závislosti na rentabilitě a vyzkoušení dalších nových způsobů zdanění podnikových mezd.

Tato ustanovení vyplynula z různých názorů na linearitu a progresivitu daňové sazby u daně ze zisku a u daně z objemu mezd z obav, aby konstrukce daňové sazby v závislosti na růstu průměrných výdělků nepůsobila negativně na hospodaření s pracovními silami, na substituci méně kvalifikované práce kvalifikovanou apod., což jsou v současné době jedny z nejzávažnějších problémů našeho národního hospodářství.

Jde tedy o to, aby české státní orgány využily těchto ustanovení a ověřily na cílevědomě vybraných úsecích nové varianty. Musíme však požadovat, aby experimenty byly prováděny odpovědně počínaje důkladnou přípravou, stálou kontrolou a vyhodnocováním a aby v potřebné době byly zakončeny jednoznačnými závěry. Vím, že tyto požadavky s ohledem na možný čas k experimentování jsou přísné, ovšem společenský experiment je věc vážná a jeho provedení není možné připustit jako věc samoúčelnou nebo dokonce bezúčelnou. Tyto požadavky byly vznášeny při projednávání zákona ve výborech České národní rady a je nutné, aby vládní orgány nás o výsledcích plně a včas informovaly.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Jak ve výborech ČNR, tak i ve veřejnosti se hovoří o praktických dopadech nového daňového systému na hospodářskou sféru. Vzhledem k významnosti této otázky mi dovolte uvést některá čísla, zpracovaná na základě údajů ministerstva financí ČSR.

V ČSR u hospodářských organizací ústředně řízených činí pro rok 1970 rozdíl mezi odvody podle staré metodiky a novými daněmi zvýšení o 4,4 mld. Kčs. V rámci selektivní politiky se předpokládá tento rozdíl snížit o cca 2,6 mld. Kčs. Podniky dále uspoří na úrocích z vrácených oběžných prostředků cca 1,5 mld. Kčs, takže dopad do zdrojů podnikové sféry se uvažuje ve výši asi 338 mil. Kčs, což je překvapivě malá hodnota, která představuje necelé 1 % celkové daňové povinnosti.

Přitom se podstatné rozdíly neprojevují ani v dopadu na jednotlivé resorty s výjimkou potravinářského průmyslu.

Velký význam bude mít konkretizace selektivní finanční politiky na jednotlivé podniky, neboť značné výkyvy se projevují v dopadu nového daňového systému v rámci celých odvětví. Tak v resortu ministerstva průmyslu je dopad nových daní oproti staré odvodové soustavě s přihlédnutím k úsporám na úrocích takovýto: u spotřebního průmyslu zvýšení o 27,8 %, u chemického průmyslu snížení o 7,7 %, u energetiky zvýšení o 48,8 %, u hornictví zvýšení o 0,1 % a u strojírenství snížení asi o 2 %. Za celý průmysl činí zvýšení 3,7 %, které však bude víceméně kompenzováno v rámci selektivní finanční politiky.

Těmito čísly jsem chtěl poukázat na to, že u nového daňového systému není rozhodující fiskální zájem, avšak zjednodušení a sjednocení podmínek vztahu hospodářské sféry vůči státu.

Nový systém podnikových daní se zásadně přijímá pro rok 1970 a počítá se s tím, že od 1. 1. 1971 bude zaveden v celém národním hospodářství. Bude proto nutné využít zkušeností z jeho působení v oblasti průmyslu, stavebnictví a zahraničního obchodu, dále hlouběji propracovat působnost na ostatní oblasti, zhodnotit a použít pozitivní výsledky experimentů, provést nutné korektury v souvislosti se zaměřením pětiletého plánu a tak vytvořit relativně dokonalý daňový systém, jehož základy zakotvené v zákoně by měly časově trvalou působnost a dávaly podnikové sféře potřebnou jistotu pro její perspektivní činnost.

Současné naše ekonomické problémy nejsou řešitelné bez výrazného posílení úlohy plánu a rozpočtu a bez provedení kvalitativních změn v systému řízení i v ostatních ekonomických nástrojích. Tyto změny však musí být řádně teoreticky propracovány, zkonfrontovány s praxí, musí mít nezbytnou návaznost a jejich realizace vyžaduje důslednost a časovou koordinovanost. V těchto stěžejních otázkách je řada otevřených problémů. Myslím, že k jejich řešení významně přispěje lednové ekonomické zasedání pléna ÚV KSČ, jehož usnesení bude i podkladem pro práci České národní rady na úseku dalších hospodářských zákonů.

V závěru své zpravodajské zprávy dovolte doporučit vám ke schválení předložený vládní návrh zákona o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení se změnami a úpravami, jakož i doporučením vládě ČSR, jak jsou obsažena v předložené společné zprávě výboru pro plán a rozpočet, ústavněprávního výboru a výboru průmyslového.

Zároveň vyjadřuji přesvědčení, že správné využívání nového daňového zákona bude pozitivně působit na tak potřebnou konsolidaci našeho národního hospodářství.

Předseda E. Erban: Děkuji zpravodaji soudruhu poslanci ing. Součkovi.

K projevu se přihlásil ministr financí ČSR soudruh ing. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ing. Lér: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, Federální shromáždění dne 3. prosince 1969 schválilo zákon č. 133, kterým se stanoví zásady pro zákony národních rad o podnikových daních a příspěvku na sociální zabezpečení. Protože podniky se sídlem v ČSR budou platit daň podle zákonodárství stanoveného Českou národní radou, musí být zákon České národní rady předpisem, podle kterého budou organizace podnikové daně platit, a proto zákon předložený k vašemu projednání obsahuje kromě zásad schválených Federálním shromážděním také další ustanovení, upravující zejména správu a placení daní a kontrolu daní. Tato ustanovení jsou obsažena v § 16 - 27 a v § 35 se navrhuje zmocnění pro ministerstvo financí vydat předpisy potřebné k provedení tohoto zákona.

Pokud jde o meritorní projednávání předložených stěžejních zásad zákona České národní rady, chtěl bych říci, že předložený návrh zákona stanoví velmi významnou změnu ve vztazích mezi státem a podniky. Dosud tyto vztahy byly v podstatě založeny na základě hrubého důchodu. I když při zavedení této kategorie z hlediska vztahů mezi podniky a státem bylo už mnoho kritických připomínek, přesto tyto vztahy byly zakotveny v základních zákonech, které platily v Československu, zejména v zákoně o 4. pětiletém plánu.

Jak ukázala praxe, hrubý důchod se neukázal jako správná kategorie, pokud jde o základnu pro vztahy mezi podnikem a státem, ani pokud jde o hmotnou zainteresovanost a mzdovou regulaci. Již tehdy bylo stanoveno, že v některých podnicích mají být zkoumány vztahy na základě zisku. K těmto experimentům nedošlo, protože číselné podklady ukazovaly, že je výhodnější pracovat na bázi hrubého důchodu. Sazby vyplývající z hrubého důchodu dávaly takové vztahy, že z čistého důchodu stále větší část připadala ve prospěch podniků a stále menší část ve prospěch státního rozpočtu. Šlo o způsob degresívního zdanění, který se ukázal v rozporu s potřebami národního hospodářství prostřednictvím státního rozpočtu. Proto do stávajícího systému byly vnášeny některé úpravy, z nichž nejvážnější byla úprava loni zákonem č. 131, který na systém hrubého důchodu narouboval daňovou povinnost vyplývající ze zisku. Tak jsme dostali složitou soustavu odvodů, která pramenila ze zisku, hrubého důchodu a ze zdanění mezd.

Předložený návrh zákona tyto základní nedostatky odstraňuje a tvoří základ daňových povinností podniku, a to především zisk, který je základním kritériem rentability a efektivnosti hospodaření podniku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP