Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji poslanci
Bradovi. Slovo má poslankyně Hechtová.
Posl. prof. Hechtová: Vážené
soudružky a soudruzi, kulturní a školský
výbor České národní rady projednával
7 rozpočtových kapitol. Byly to: kapitola ministerstva
školství, ministerstva kultury, Českého
úřadu pro tisk a informace, Akademie věd,
rozhlasu, televize a ministerstva pro mládež a tělovýchovu.
Myslím, že všichni poslanci a zejména
zpravodajové jednotlivých kapitol věnovali
práci s rozpočtem velmi mnoho času. Seznámili
se podrobně jak s názory pracovníků
svých resortů, tak s názory pracovníků
ministerstva financí a Nejvyššího kontrolního
úřadu. Všichni jsme dospěli k názoru,
že chápeme, že rozpočet jednotlivých
kapitol je třeba považovat za krajní limity
a že není možné očekávat
určité zvýšení nebo úpravu
v některých oblastech.
Kulturní a školský výbor proto souhlasil
s návrhem rozpočtu všech kapitol, které
projednával, ale přesto mi dovolte, abych upozornila
na některé věci, i když chápu,
že jejich řešení v roce 1970 není
možné, ale abychom na ně nezapomněli
aspoň pro léta příští.
Pokud jde o školství, hovořil již soudruh
ministr Lér o tom, že 194 škol je v havarijním
stavu. To jsou ovšem školy, na které byl už
vydán havarijní výměr. Kromě
toho je ještě 424 škol, na které havarijní
výměr dosud vydán nebyl, ale podle písemných
sdělení krajských a okresních hygieniků
jsou to školy havarijní.
V roce 1969 se zahájila stavba 29 škol, které
mají nahradit tyto nevyhovující školní
budovy, na rok 1970 se opět počítá
s 29 školami. Kdybychom šli tímto tempem, potom
těch 618 havarijních škol postavíme
za 20 let a mezitím nám spadnou zase školy
další.
Tolik k situaci ve školních budovách. Mluvili
jsme tady o tom již několikrát, a proto se
o tom již nešířím, ale jistě
všichni víte, že máme dnes 60 % škol
ještě z Rakouska-Uherska.
Na stránce 47 návrhu státního rozpočtu
se uvádí, že nebude možno počítat,
jak bylo původně resortem plánováno,
se čtyřmi věcmi: vyrovnání
mezd ve školství s úrovní mezd dosaženou
v průmyslu, přijímání všech
pětiletých dětí do mateřských
škol, budování soustavy výchovného
poradenství a zavedení fyziologických výživových
norem.
Chtěla bych se zmínit o dvou z těchto věcí,
a to o úrovni platů učitelů a o výživových
normách.
Usnesení ÚV KSČ z roku 1964 stanovilo, že
do roku 1970 má dojít k vyrovnání
mezd ve školství se mzdami v průmyslu vzhledem
k velkému procentu vysokoškolsky kvalifikovaných
lidí ve školství. Vývoj vypadal velmi
slibně. Původní stav byl asi 88: 100, zlepšil
se postupně na 91: 100, na 94: 100 a v posledních
letech na 97: 100. Ministerstvo školství propočetlo,
že kdyby došlo v roce 1970 k nárůstu mzdových
fondů o 8,6 %, došlo by k vyrovnání
mezd ve školství a v průmyslu. Ovšem vzhledem
k tomu, že nárůst pro příští
rok je dáván jenom 2,6 %, dojde opět ke zvýšení
disproporcí mezi platy ve školství a mzdami
v průmyslu a poměr poklesne na méně
než 94: 100. 2,6 %, které jsou dávány
jako nárůst, pokrývají pouze platovou
úpravu provedenou v letošním roce a zákonem
stanovené platové postupy učitelů.
To ovšem znamená prakticky zmrazení mezd ve
školství. Chápu, že se nedá nic
dělat, že prvořadé je zdravotnictví,
tam se musí situace řešit dříve.
Jako poslankyně ONV pracuji ve zdravotní komisi
a vím, že musíme zavírat některá
oddělení nemocnic pro nedostatek personálu,
zejména středního. Obávám se
ale, aby nedošlo po čase k této situaci ve
školství, aby nedošlo k situaci, že budou
kantoři utíkat a potom budeme jako havarijní
řešit jejich platy.
V posledních dvou letech se začalo příznivěji
vyvíjet přijímání chlapců
ke studiu na pedagogických fakultách a filosofické
fakultě. Všichni chápeme, že je nutno,
aby se dostali mužští do škol, aby tam nebyla
jenom samá ženská. Ovšem vzhledem k tomu,
že dojde ke zvýšení disproporcí
v platech učitelů a v průmyslu, obávám
se, že toto povolání bude zase pro chlapce
méně atraktivní a bude jen doplňkem
rodinného rozpočtu pro ženy,
V souvislosti se zmrazením mezd je také velmi nízké
procento odměn. Na krajích a na okresech se tyto
prostředky většinou odčerpávají
na pokrytí určitých scházejících
prostředků, takže prakticky o nějakých
odměnách se nedá vůbec mluvit. Považuji
to za velký nedostatek, protože při našem
systému platů ve školství, kdy lajdák
je placen stejně jako vynikající kantor,
byla právě mimořádná odměna
jedinou možností, jak se odměnit vynikajícímu
kantorovi nebo pracovníkovi, který pracuje v okresním
pedagogickém středisku. V příštím
roce tuto možnost nebudeme mít, a tak asi dobrým
učitelům budeme moci říci jenom "děkuji".
Pokud jde o fyziologickou výživovou normu, vím,
že není možno získat v tomto roce 220
mil. korun. Upozorňuji ovšem na to, že kulturní
a školský výbor nesouhlasil s názory
pracovníků ministerstva financí, že
by zavedení této normy měli hradit rodiče
z vlastních prostředků, i když soudruzi
uváděli, že příjmy obyvatelstva
vzrostly asi o 22 mld. korun. Domníváme se, že
právě sociálně nejslabší
rodiny odhlašovaly by děti ze školních
stravoven. Tím bychom dosáhli opaku toho, co chceme
mít - aby se stravovaly děti, které školní
stravování nejvíce potřebují.
Alespoň při sestavování plánu
na příští pětiletku by bylo třeba
se touto otázkou znovu zabývat a znovu promyslet
její řešen.
Pokud jde o ministerstvo kultury, chtěla jsem původně
hovořit o otázce památek, ale o přestávce
říkal poslanec Víšek, že o nich
bude hovořit on. Chtěla bych upozornit na dvě
cifry ve státním rozpočtu.
Ministerstvo kultury kdysi propočítalo, že
k uvedení všech kulturních památek do
optimálního stavu by bylo zapotřebí
30 mld. Kčs. Ročně se však dává
na údržbu památek 100 mil. korun. Nepočítám,
kolik let by to bylo, než by se památky upravily.
Velmi vítám dohodu, kterou uzavřel ministr
kultury s ministrem financí. Tato dohoda dává
větší volnost ministru kultury přesunout
určité finanční prostředky
samozřejmě kromě mzdových fondů
a investic. Myslím, že otázkou přesunu
v jednotlivých rozpočtových kapitolách
resortu by se mělo ministerstvo financí vážně
zabývat, protože tady jsou určité možnosti
úspor. Uvedu jeden příklad z oblasti školství.
Ke konci roku se velká část prostředků
utrácí zbytečně za školní
pomůcky. Kdybych byla ředitelkou školy, mohlo
by se mi např. stát, že bych měla v
prosinci 8 tisíc korun na pomůcky, potřebovala
bych například slovníky, mapy, obrazy, ale
nedostala bych je. Ve škole bych měla třeba
shnilá okna, která bych mohla dostat, ale protože
mám peníze na pomůcky, nesmím to koupit.
Koupila bych tedy dva magnetofony, které dostanu. Měla
bych potom třeba čtyři magnetofony, na které
by usedal prach, ale investovala bych prostředky, aby mi
náhodou nepropadly.
Touto otázkou by se mělo zabývat ministerstvo
financí, aby bylo možno určité částky
za přísné kontroly a evidence převádět,
aby nebylo určitými finančními zdroji
zbytečně plýtváno, když musíme
na každém kroku šetřit.
V závěru bych chtěla říci,
že jsme v kulturním a školském výboru
konstatovali, že i když jsou v resortu školství
a kultury stále nedostatky a chybějí prostředky,
přesto jsou vynakládány velké částky.
Například ve školství je to kromě
investic 9 mld. korun. Je zapotřebí, aby se projevila
určitá návratnost těchto finančních
prostředků. Pod pojmem návratnost nemíním
ovšem to, že by si školství nebo kultura
na sebe vydělávalo, ale že musí vracet
společnosti to, co dostává. Školství
to musí vracet v tom, že bude vychovávat budoucího
socialistického člověka, člověka
oddaného socialismu a ne člověka stojícího
proti socialismu. Stejně tak i kultura. Tady jsme se zejména
zabývali otázkou divadla, že to bude skutečně
kultura socialistická, sloužící socialismu
a budování naší společnosti.
Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni prof.
Hechtové. Dále bude hovořil poslanec ing.
Kaše.
Posl. ing. Kaše: Soudružky a soudruzi, požadavků
na státní rozpočet zde už bylo předneseno
poměrně dost. Mám proto jen jediný
dotaz, a to na ministra financí: ve kterých odvětvích
a v jakých částkách se hradí
připojištění pracujících
ať přímo či nepřímo ze
státních prostředků.
Předseda E. Erban: Děkuji. Dále má
slovo poslanec Příhoda a připraví
se poslanec ing. Víšek.
Posl. Příhoda: Vážené
soudružky a soudruzi, v komentáři rozpočtové
kapitoly ministerstva průmyslu naší republiky
v části "investiční výstavba"
je mimo jiné uvedeno, že do tří akcí,
které není možno zaměnit, zařazuje
se i výstavba elektrárny Tušimice II. Spolu
se dvěma dalšími akcemi je celkem na ně
počítáno s 42 % rozsahu všech rozpočtových
nákladů plánovaných naším
ministerstvem průmyslu na rok 1970.
Vzhledem k tomu, že z celkového pohledu naší
veřejnosti zvláště posilovaného
v minulých dvou letech, jevilo se více oborů,
které by potřebovaly takovou investiční
injekci, a koneckonců to odpovídá i diskusi
přede mnou, považuji za nutné se přece
blíže zmínit o současném stavu
energetiky, který nezbytně vede k maximálnímu
urychlení další investiční výstavby.
K mému vystoupení mne vede i skutečnost,
že se tento stav velmi blíží, ba možná
je to ještě horší, k létům
1953 a 1963, kdy dodávky elektrického proudu byly
tím nejvíce omezujícím činitelem
rozvoje našeho průmyslu a životní úrovně
vůbec. Vím, že to jsou silná slova,
ale vím, že také nejsou novinkou pro naši
vládu. Energetická situace se však v posledních
týdnech a možno říci nejhůře
v posledních hodinách tak zhoršila, že
snad přece bude vhodné celou váženou
Českou národní radu blíže informovat.
Většina občanů naší republiky
asi příliš nepociťuje, že se od září
t. r. opět po dlouhé době reguluje odběr
elektrického proudu u velkospotřebitelů,
a to v průměru o 5 %. Příčiny
již byly v denním tisku částečně
vysvětlovány: jsou to v prvé řadě
důvody palivové, nedostatek paliva, ve druhé
řadě pak kapacitní. O tom prvním důvodu
nechci hovořit, ten je mimo možnosti samotné
energetiky a nechám jej povolanějším,
ale rád bych se zmínil o tom druhém, proč
je nedostatek kapacit, když jsou všeobecně známa
jména nových velkoelektráren postavených
v posledních letech, proč se pro příští
rok počítá se zvýšením
regulace odběru elektrické energie ve větší
míře než letos. Pro upřesnění:
pro příští rok se uvažuje s regulací
v průměru o 8 % po celý rok oproti letošním
5 %. A to ještě za předpokladu, že bude
dodáno alespoň totéž množství
energetického uhlí jako letos, podle posledních
zpráv však tento předpoklad ještě
ani není splněn.
Za posledních 9 let dělal totiž přírůstek
spotřeby energie v průměru oproti předešlému
roku vždy 7,9 % a spotřeba se za 10 let více
než zdvojnásobila. Zhruba do roku 1968 byl tento nárůst
kryt přírůstkem nových elektráren.
Letošní rok je však charakterizován již
velmi malým přírůstkem, jen 110 MW,
a to ještě jen jako skluz roku 1968, kdy měl
být uveden do provozu 1 turboagregát v Ledvicích.
Počátek dnešního krizového období
totiž spadá do roku 1965 a 1966, kdy se energetice
nepodařilo prosadit zahájení výstavby
elektrárny 800 MW v lokalitě Všestudy. Proud
výstavby nových elektráren tak byl porušen,
neboť jiná lokalita v té době nebyla
připravena. To vyvolalo nutnost přehodnotit program
investiční výstavby a vytyčit tzv.
náhradní program formulovaný usnesením
vlády č. 434/1966 a č. 71/1967. Podle těchto
vládních usnesení měly být
první bloky tří nových elektráren
uváděny do provozu v roce 1973 - 1974, a to v místech
Radechov, Paskov a Tušimice. Avšak výstavba ani
jedné z těchto elektráren podle dnešního
stavu možno říci nebyla dosud zahájena.
Tehdejší vláda se usnesla, přijala řadu
usnesení, která byla z celospolečenského
hlediska optimální, avšak všelikeré
instituce včetně národních výborů
se tímto usnesením necítily zavázány,
podmiňovaly výstavbu splněním požadavků
těžko realizovatelných, někdy i neproveditelných
a výsledek je, že nejen nebyly výstavby zahájeny,
ale nebylo vydáno na žádnou z těchto
elektráren územní rozhodnutí, tím
méně souhlas příslušného
ONV k zahájení výstavby. U uvažované
výstavby elektrárny Tušimice II, která
by mohla nejrychleji pomoci odstranit nejkritičtější
situaci, bylo teprve 11. září t. r. vydáno
povolení ke vstupu na pozemky příštího
pracoviště pro nejnutnější geologický
průzkum. Bez těchto příslušných
náležitostí nebylo možno ani zpracovat
předprojektovou i projektovou dokumentaci, takže ještě
dodnes není na žádnou z těchto elektráren
hotový a připravený projekt. Toho jsou si
jistě nejvíce vědomi soudruzi poslanci, kteří
pracují na úseku projekce, a není dosud smluvně
zajištěn dodavatel stavební části.
Dodavatelé technologie počítají s
průběžnými lhůtami podle skutečnosti
docilované při stavbě elektrárny Počerady,
jejíž první blok byl uveden do zkušebního
provozu v tomto měsíci, tj. téměř
za 9 let od zahájení prací na přípravné
a projektové dokumentaci.
To vše vyúsťuje do situace, kterou lze bez přehánění
nazvat katastrofální. Chceme-li zabránit,
aby úsilí strany a všech vlád zaměřené
na konsolidaci národního hospodářství
nebylo mařeno již ve svém začátku,
pak oblast energetických investic musí dostat na
všech stupních a ve všech směrech naprostou
prioritu. To, že na tuto investici jsou zajištěny
v rozpočtu finanční zdroje, musíme
považovat vskutku jen za začátek.
Nechci zbytečně celou věc dramatizovat, ale
že stojíme v energetice před situací,
která může být daleko horší
než v roce 1953, uvádím kupř. jen na
faktu, podle kterého byl tehdy náš průmysl
omezován pouze o 200-300 MW, a jistě si vzpomínáte
na tehdejší stav. Vzpomínáte si na zákaz
osvětlování, nočních prací,
nedělních prací, zákaz osvětlování
výloh apod. A k tomu vyplývá skutečnost
z toho, co jsem řekl předem, že v nastávajících
letech hrozí omezování národního
hospodářství o dvojnásobek až
trojnásobek tehdejšího výpadku.
Abych snad nezůstal jen u budoucnosti nejbližšího
jednoho nebo dvou let, snad ještě přiblíží
stav energetiky skutečnost, že s ohledem na reálné
možnosti dodávek paliva a instalovaný výkon
vůbec se počítá v lednu 1970 s krácením
velkoodběratelů proti skutečnému stavu
odběru v roce 1969 o 14,7 % v celkovém průměru
podle druhů jednotlivých zařízení
nebo spíš podle druhů odběratelů
tam, kde si to vůbec můžeme dovolit.
Pro vysvětlení, co znamená toto krácení,
uvádím zkušenosti s řízením
odběru ve II. pololetí 1969, kdy se ukázalo,
že omezování spotřeby elektřiny
do výše 5 % nemělo ve většině
závodů podstatný vliv na plnění
výroby. V závodech, kde je spotřeba elektřiny
na odpracovanou hodinu a výrobek nízká, kupř.
ve strojírenství, spotřebním průmyslu,
podařilo se organizačními opatřeními
vliv regulace nahradit, ale v závodech s energeticky náročnou
technologií, jako jsou např. elektrické pece,
lze okamžitými racionalizačními a organizačními
opatřeními kompenzovat vliv omezení dodávek
elektrického proudu maximálně do výše
2 %. Při omezování odběru nad uvedené
hodnoty se to již musí projevit nižším
plněním účelové výroby.
A jak jsem uvedl předem, na leden se ukazuje podle současného
stavu regulace až o 14,7 %. To již snad nepotřebuje
komentáře. Každý problém má
vždy nejméně 2 řešení a
nemohu si odpustit, že řešení dnešní
krizové situace energetiky není jen v intenzívní
stavbě nových elektráren spojených
s obrovskými problémy stále se zvyšující
těžby energetického paliva a jeho dopravy.
Druhé řešení vidím také
v nárůstu spotřeby novými průmyslovými
závody náročnými na elektrickou energii.
Konec konců hovoří o tom i zpráva
Nejvyššího kontrolního úřadu
ČSR z prosince t. r., která uvádí,
že se nevytvářejí příznivé
podmínky pro řešení strukturální
přestavby průmyslu. K tomuto závěru
tak dochází na základě zjištěné
skutečnosti, podle které byl v ČSR překročen
předpokládaný objem výrobních
investic pro těžký průmysl o 125 %.
Naproti tomu se nedodržel objem zahajovaných staveb
v odvětví spotřebního průmyslu
o zhruba 50 %, v potravinářském průmyslu
o 25 % a obdobně ve výrobě stavebních
hmot. Tyto obory jsou méně náročné
na spotřebu elektrické energie. Snad by se vskutku
mělo ještě jednou uvažovat nad otázkou,
na kolik generací máme ještě zásoby
hnědého uhlí, kdy se dostaneme do situace,
že reálné řešení bude jen
za cenu generální přestavby celého
průmyslu a zejména energetických zdrojů
se všemi negativními dopady na životní
úroveň našich potomků. Když jsem
před 25 lety v energetice začínal, tak jsme
se v literatuře dočítali, že máme
zásob hnědého uhlí na 50 let. Podle
nového vývoje se uvádí, že máme
hnědého uhlí na dalších 50 let.
My, kteří zde sedíme, se toho jistě
nedožijeme, ale musíme si uvědomovat odpovědnost
za ty, kteří přijdou po nás. Vycházím
přitom ze statistických údajů, podle
kterých přírůstek spotřeby
elektrické energie v ČSR je téměř
8 % a je vyšší než v řadě
ostatních průmyslových států,
které navíc jsou na tom mnohem lépe i s palivovou
základnou než my. Současně pak, že
v těchto státech je podíl spotřeby
maloodběru, tj. domácností, od 35 - 50 %,
zatímco u nás činil v roce 1968 jen 21,3
% z celkové výroby elektrické energie.
Myslím, že nemusím blíže zdůrazňovat,
že tento podíl velmi vyjadřuje stav a úroveň
bydlení a životní úrovně vůbec.
Soudružky a soudruzi, děkuji vám za pozornost,
se kterou jste mne vyslechli. Vůbec jsem se rozmýšlel,
je-li nutné, abych zde na toto téma hovořil.
Když jsem ale dnes přišel na náš
dispečink, kde pracuji, a viděl jak kmitočet
naší energetické soustavy se několikrát
dostal k hodnotě, při které bychom měli
podle předpisů již elektrárnu odstavovat,
a který byl odstraněn jen havarijním vypínáním
celých konzumních oblastí, pak vskutku považuji
za povinnost tento stav připomenout.
Když už jsem se dostal k řečnickému
pultu, pak bych využil situace ještě k dotazu
na naši vládu. Jaká konkrétní
opatření míní provést na základě
skutečností, uvedených ve "Vyjádření
Nejvyššího kontrolního úřadu
ČSR" k vybraným otázkám návrhu
státního rozpočtu ČSR na rok 1970.
Jde mi zejména o kontrolní poznatky na str. 10,
11, 12, podle nichž v řadě rozpočtových
a příspěvkových organizací
dochází k nehospodárnému vynakládání
prostředků státního rozpočtu
a ne vždy účelným výplatám
osobám mimo mzdový fond. Předseda Nejvyššího
kontrolního úřadu se sice o tom zmínil,
možná, že mi částečně
odpověděl, ale vzhledem k tomu, že poznatky,
které jsou uvedeny ve zprávě, jsou v naprosté
shodě i s názory řady našich spoluobčanů,
jsem považoval za nutné to zdůraznit.