Předseda E. Erban: Děkuji. Dále promluví
poslanec ing. Víšek.
Posl. ing. Víšek: Vážená
Česká národní rado, vážený
soudruhu předsedo, projednávání návrhu
zákona o rozpočtu ČSR a rozpočtová
kampaň ve výborech je příležitostí
pro zkoumání záměrů rozpočtu
i věcné problematiky kapitol. Státní
rozpočet totiž není jen jednorázovým
finančním přehledem, ale významným
nástrojem ekonomického řízení,
prostředkem pro státní zasahování
jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu, prostředkem,
kterým stát podporuje takové ekonomické
tendence, které jsou v souladu s jeho zájmy.
Státní rozpočet ČSR, který
je jako návrh zákona předložen a s jehož
skladbou jsme se seznámili při projednávání
ve výborech, považuji za přínos k ekonomické
konsolidaci a stabilizaci našeho národního
hospodářství. Proto doporučuji s ním
nejen souhlasit, ale vyslovit české vládě
plnou podporu v jeho realizaci.
Dovolte mi, abych se při této příležitosti
zmínil o některých aktuálních
otázkách věcné problematiky některých
kapitol v oblasti kultury. Nedávná doba nás
poučila o tom, jakou významnou zbraní jsou
hromadné sdělovací prostředky v rukou
těch, kteří je ovládají. Tuto
skutečnost je třeba brát v úvahu i
při projednávání rozpočtu České
televize a rozhlasu právě s tím aspektem,
že se tyto prostředky mohou stát a stanou činitelem
stabilizace a normalizace života naší společnosti.
O to větší péči je pak nutné
věnovat jejich potřebám a jejich rozvoji.
Významnou událostí by se v příštím
roce mělo stát zahájení vysílání
druhého programu televize. Není třeba rozvádět,
jaký význam bude mít toto rozšíření
práce a působení televize, jisté je,
že se vliv televize a její výrazové
možnosti ještě zvětší. Jenom
pro ilustraci uvádím, že se počet televizních
účastníků má v příštím
roce zvýšit o 80 tisíc, na celkový stav
2 390 000 účastníků. To samozřejmě
není zanedbatelný počet každodenních
diváku, uvážíme-li, že televizor
zpravidla sleduje několik lidí.
Vysílání druhého programu by mělo
být zahájeno 9. května 1970, a to ve 4 dnech,
celkem pak 8 hodin týdně. Situace v přípravě
a zajištění je ale neuspokojivá Rozhodnutí
vlády ČSSR, kterým bylo určeno datum
vysílání II. programu, vycházelo z
harmonogramu opatření k výstavbě televizního
střediska na Kavčích horách a z předpokladů
k výrobě přijímačů,
antén, konvertorů a výstavby vysílačů.
Vzhledem k tomu, že se výstavba televizního
střediska na Kavčích horách opozdila,
bude muset televize odbavovat II. program ze stávajících
technických a prostorových kapacit, které
jsou již dnes pro jeden program nevyhovující.
Televizní pracovníci se tak vrátí
do pionýrských dob začátků
televize v Čechách, kdy se pracovalo doslova na
koleně.
Připravené vysílače pro druhý
program v Praze, Ostravě a Brně představují
svým rozsahem jen malou část území
a televizních účastníků. Přitom
další rozvoj sítě vysílačů
pro druhý program je pak značně problematický,
neboť spoje nemají další výstavbu
zabezpečenu. Stejně tak je nutno věnovat
pozornost zabezpečení přijímačů
pro I. a II. program na trh a výrobě konvertorů
a antén, aby bylo II. program na čem sledovat.
Stejně neuspokojivá situace je v přípravě
barevného televizního vysílání.
Zatímco je naše republika dokola obklopena barevnou
televizí, my chystáme barevné vysílání
na rok 1973. Tento termín je však vázán
zejména na vybudování materiálně
technické základny výroby pořadů.
České televizi se dosud nepodařilo uvést
do provozu studio barevné televize pro experimentální
ověřování technologie. Vlastní
černobílá studia nemůže televize
uvolnit.
Přitom v zahraničí roste tempo zavádění
barevné televize, zvyšuje se zájem o barevné
televizní pořady. Slovenská televize bude
přenášet mistrovství světa v
lyžování z Vysokých Tater na vlastním
dovezeném přenosovém voze pro barevné
vysílání.
Dalším omezujícím činitelem v
zavádění barevné televize je i kritická
situace ve výstavbě radioreléové a
vysílačové sítě pro druhý
program, která je svou podstatou shodná s barevnou.
Stejně nevyjasněná je i otázka vlastní
výroby přijímačů pro barevné
vysílání.
Otázka rozvoje televize, druhého programu i barevného
vysílání se zatím u nás posuzuje
z hlediska programové potřeby a nedoceňuje
se její význam pro národní hospodářství.
Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí,
je barevná televize novým výrazným
činitelem, a to jak v oblasti zahraničního
obchodu /tj. výrobou televizorů, studiové
techniky, popřípadě programů/, ale
i v oblasti vnitřního trhu, v hodnotové vysoké
spotřebě obyvatelstva, v rozvoji služeb atd.
Kulturní a školský výbor ČNR
při projednávání rozpočtové
kapitoly České televize podpořil rozvoj televize
a doporučil příslušným orgánům
věnovat mu mimořádnou péči.
Podobná situace je v dalším rozvoji Českého
rozhlasu. I on vysílá z nevyhovující
budovy, při čemž o výstavbě nového
rozhlasového střediska se na rozdíl od televize
teprve jedná.
Na trhu je na prstech jedné ruky spočitatelný
sortiment rozhlasových přijímačů,
což je skutečnost velmi nepříznivá,
protože jsme stát s vysokou radiofikací domácností
a většinou starší typy přijímačů
by posluchač rád zaměnil za nový,
kdyby byl.
Myslím, že můžeme vzít zcela neformálně
v úvahu zkušenosti např. z NDR nebo ze Sovětského
svazu, kde byla v krátké době vybudována
rozsáhlá moderní rozhlasová a televizní
střediska, kde se nevysílá s vypětím
všech sil a o to více pozornosti se může
věnovat programu, metodám, působení
na diváka apod.
Projednávat státní rozpočet neznamená
jen jednat o zdrojích pro růst bohatství
společnosti a jeho rozdělení, ale myslím
také o tom, jak zacházíme se současným
bohatstvím společnosti, jak chráníme
to, co je dílem rukou našich lidí. Nechci hovořit
o požárech v některých našich podnicích,
kde padlo za oběť mnoho miliónů, ani
ne o požární ochraně. Chci se zmínit
o posledním požáru, totiž o požáru
zámku v Benešově nad Ploučnicí.
Proč právě o tomto, když úhrnná
škoda nedosahuje ani zdaleka škody např. v mladoboleslavské
automobilce? Protože podle mého přesvědčení
národní bohatství ve sféře
kulturních a historických památek je námi
nejhůře chráněno.
Není velkou nadsázkou, že sbírku zbraní
nedocenitelné hodnoty v jednom českém zámku,
později vykradenou, hlídal postarší
pes. Přitom hodnoty našich památek movitých
i nemovitých jsou neměřitelné, ale
co především - samy o sobě jsou nenahraditelné.
Shoří-li v Benešově nad Ploučnicí
za 10 mil. sbírky východního a čínského
umění staré stovky a tisíce let, pak
je to o to horší, že tyto sbírky není
možné obnovit, že se jedná o ztrátu
konečnou, přičemž je jasné, že
naše země a celé lidstvo je ochuzeno o hodnotné
svědky minulých časů.
I malý sklad v továrně - i když je třeba
prázdný - je hlídán nočním
hlídačem, zatímco namnoze jedinými
nočními strážci miliónových
hodnot našich historických památek jsou visací
zámky, které samy jsou historickými památkami.
Ještě více zarážející
je růst kriminálního zcizování
movitých památek, které je vyvoláno
poptávkou po starožitnostech a usnadněno naší
malou ochranou. V každém českém kostelíku,
muzeu, hradě, zámku, jsou hodnoty sahající
do miliónů. Člověk se jenom ptá,
jestli se o ně staráme tak málo proto, že
jich máme tolik. Ovšem myslím, že nejsme
tak bohatí, abychom v tom mohli pokračovat.
Naše movité památky se však neztrácejí
požáry nebo krádeží. U nás
není bohužel problém krást a vyvážet
památky v rukavičkách, pomocí snadných
machinací s paragony prodeje starožitností
v Tuzexu, na nichž není předmět prodeje
dostatečně popsán, a pak je možné
vyvážet památky mnohem vyšší
ceny, samozřejmě kradené.
Stejně tak prodejní ceny starožitností
v Tuzexu jsou mnohem nižší než ceny, kterých
by bylo možné dosáhnout na zahraničních
aukcích.
Zdálo by se, že problematika státní
památkové péče nemá příliš
co do činění se státním rozpočtem,
až na jeho čerpání. To souvisí
s úzkým pojetím chápání
významu a použitelnosti památek, na které
se zdaleka nelze dívat jako na nákladnou záležitost,
ale jako na potenciální zdroj růstu národního
bohatství i tvůrce životního prostředí.
Nejrůznější možnosti kulturního
i komerčního využití památek
jsou známy a již se realizují. Avšak bohužel
jen v malém rozsahu. Nejde mně o zvýšení
dotace ze státního rozpočtu, ale jde mi o
takové využití památek, aby se staly
soběstačnými, aby nečerpaly tolik
z rozpočtu jako spíše z vlastní činnosti
atd. I v tomto směru jsou připraveny zákonné
normy, jako např. ve věci zřízení
památkového fondu atd. Je ovšem potřeba
říci, že je nutné ve velmi krátké
době novelizovat nevyhovující zastaralý
zákon o památkové péči.
Skupina poslanců České národní
rady, která se v letních měsících
hlouběji zabývala touto problematikou a provedla
průzkumy v krajích, došla k obdobným
závěrům jako Nejvyšší kontrolní
úřad ČSR, totiž konstatovala vážné
závady spočívající subjektivně
v nedostatcích řízení a kontroly,
ale také objektivně v nedostatečném
zajištění této oblasti a zastaralé
organizační struktuře.
Na většině prověřovaných
objektů - cituji z informace kontrolního úřadu
- byla v nepořádku evidence, ochrana movitých
památek, byly zjišťovány ztráty
předmětů, jejich masové znehodnocení
z nedostatku odborné péče, chátrání
atd.
Chtěl jsem ukázat, že je třeba věnovat
pozornost nejen tomu, co, kde a jak vyrobit, ale také jak
uchovat, udržovat a šetřit to, co již máme.
V národním hospodářství nehrají
kulturní památky malou roli.
Vím, že má česká vláda
brzo po svém nástupu tak jako tak dost práce,
ale přesto myslím, že by bylo naléhavě
potřeba, aby ministři kultury, vnitra a obchodu
společnými opatřeními zamezili ničení,
rozkrádání a vyvážení
památek movitých i nemovitých, protože
tento stav vede v konečném důsledku k ochuzování
o to, co spoluvytváří naši národní
kulturu, o hmotná svědectví dějin
našeho národa.
Předseda E. Erban: Děkuji. Prosím
poslance Ichu, aby se ujal slova.
Posl. Icha: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci. Dovolte mi, abych z pověření
průmyslového výboru přednesl několik
poznámek k projednávané problematice.
V prvé řadě oceňujeme přístup
a postoj ministerstva průmyslu k rozvoji iniciativy pracujících,
jako jednoho z faktorů neinvestičních zdrojů
rezerv, při řešení současných
problémů národního hospodářství.
Jsme si též vědomi toho, že návrh
rozpočtu se projednává v období, kdy
nebyly dosud závažně vyhlášeny
ekonomické nástroje na rok 1970. Rovněž
nedopracovaná koncepce pětiletého plánu,
zejména v investiční politice, může
způsobit nesoulad se současnými záměry
hospodářského rozvoje. Za této situace
průmyslová výroba nezabezpečuje některé
základní požadavky společnosti a vytvářejí
se tak kritická místa, která mohou vyvolat
vážné potíže v národním
hospodářství.
Jde zejména o napjatost palivo-energetické základny,
která při kritické současné
situaci nemá vyhlídky uspokojivého řešení
ani v roce 1970; dále se jedná o napjatost ve stavebních
kapacitách znemožňujících urychlené
snížení rozestavěnosti. Neuspokojivě
jsou řešeny požadavky vnitřního
trhu na průmyslové výrobky, jako nábytek,
koberce, osobní automobily a řadu dalších.
Není rovněž výhled v lepším
uspokojení motoristů po stránce servisu a
kapacit opraven.
Rovněž tradiční nedostatek náhradních
dílů pro motorová vozidla vyvolává
situaci, při které každý den v Československu
přibývá dříve nebo později
nespokojených vlastníků osobních automobilů.
Interpelace poslanců v této věci však
až dosud neměly předpokládaný
účinek a jak ukazuje poslední průzkum
Nejvyššího kontrolního úřadu,
rok 1970 předčí v těchto nesnázích
všechna předešlá léta.
Ze zasedání průmyslového výboru
je nutno též konstatovat, že doporučení
předsednictva České národní
rady a průmyslového výboru ze dne 3. 4. a
12. 6. 1969, týkající se výstavby
petrochemického průmyslu a rozvoje motorismu, nebylo
vládou dosud uzavřeno.
Mimo jiné při projednávání
rozpočtu na rok 1970 byla v průmyslovém výboru
hodnocena situace v investiční výstavbě,
zajišťující rozvoj výroby stavebních
hmot. Vzhledem k nutnosti zachování vysokého
tempa zrychlování rozvoje stavebnictví požádalo
ministerstvo stavebnictví o povolení ve II. pololetí
t. r. zahájit další stavby v rozsahu cca 1,4
mld. Kčs rozpočtových nákladů.
Federální vláda dosud výjimku neudělila.
Poslanci průmyslového výboru ČNR proto
při projednávání kapitoly ministerstva
stavebnictví upozorňují na nutnost uvolnění
potřebných rozpočtových nákladů
pro zahájení nových staveb týkajících
se rozvoje výroby stavebních hmot.
V návrhu státního rozpočtu ministerstva
výstavby a techniky lze kladně hodnotit zřízení
finanční rezervy ve správě ministerstva
výstavby a techniky ve výši 77,5 mil. Kčs
pro krytí nepředvídaných výdajů
potřeb výzkumu a vývoje v organizacích
vědeckotechnické základny, i když návrh
prostředků ze státního rozpočtu
pro výzkumnou a vývojovou základnu jeví
nepříznivou stagnaci a omezení výdajů.
Poslanci průmyslového výboru chápou
i omezení výdajů ze státního
rozpočtu na tuto sféru v roce 1970 za přechodné,
výjimečné a vynucené současnou
možností naší národní ekonomiky.
Soudružky a soudruzi poslanci, toto byly nejvážnější
připomínky při projednávání
státního rozpočtu v průmyslovém
výboru a dovoluji si tlumočit názor poslanců
průmyslového výboru, kteří
chápou, že předložený rozpočet
má podpořit především úsilí
vlády k omezení inflačních tendencí
a obnovení rovnováhy v národním hospodářství.
V tomto úsilí budou poslanci průmyslového
výboru vládu plně podporovat.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Soudružky
a soudruzi, pořadí přihlášených
řečníků je vyčerpáno.
O slovo požádal ministr financí ing. Lér.
Ministr financí ing. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi. V diskusi odezněla řada
velmi závažných diskusních příspěvků,
které nelze přejít, i když nemohu vyčerpat
jejich podstatu. Vláda si jistě pořídí
záznam z této diskuse a vezme tyto diskusní
příspěvky v úvahu při rozpracovávání
rozpočtu a plánu dne 29. prosince, některými
diskusními příspěvky se bude muset
zabývat hlouběji, než mohu tady já ex
catedra.
Chtěl bych říci, že by nemělo
ujít to, co bylo řečeno ve vládním
prohlášení a co jsem citoval také ve
svém přednesu, že jsme si vědomi toho,
že nahromaděných problémů je
velmi mnoho a jejich vyčíslování by
vyžadovalo třímístné miliardové
částky. Současně říkáme,
že tyto problémy nemůžeme řešit
najednou, ale že je musíme rozuzlovat od těch,
které nám především pomohou situaci
řešit. Nejde jen o měnové, ale i kapacitní
důvody.
Přihlásili jsme se k protiinflační
politice, vidíme v ní nástroj, jak z dnešní
situace vyjít. Tato politika má ovšem velmi
vážné důsledky, se kterými se
nyní budeme střetávat a které budeme
muset vzít na vědomí.
Jsme si vědomi toho, a nás to velmi trápí,
jaká je situace v základních fondech. Velmi
mnoho věcí nás trápí ve výrobní
sféře, ve stáří strojů
apod. V diskusi se hovořilo jak o výrobní,
tak i nevýrobní sféře, nevystupovali
zde soudruzi z obchodu, kde jsme si vědomi toho, že
stav obchodní sítě není v souladu
s obratem a s tím, co souvisí s uspokojováním
potřeb obyvatelstva.
Všechny tyto požadavky jsou ovšem ve vzájemné
konkurenci a nemohou být uspokojovány současně.
Plán budeme teprve projednávat. Mluvím proto
s výhradou, že se v konečném plánu
konečná čísla přemění.
Stále ještě probíhají určitá
jednání. Použiji příklad celostátních
cifer v investiční výstavbě. Investiční
výstavba v ČSR se má v příštím
roce zvýšit o 1 %. Jestliže se má zvýšit
výstavba bytů o 26,5 %, to tedy znamená,
že v primární, sekundární, ale
i terciární sféře musí jít
ostatní investice dolů.
Samozřejmě existují i jiná čísla.
Použil jsem snad tu horší mez. Upřesňování
má ukázat, že by snad růst investic
nemusel být jenom 1 %, že by to mohlo být více,
ale v zásadě to na této charakteristice nic
nemění.
Musíme vyjít z materiální skutečnosti.
Můžeme stavět s dvojnásobnou nebo trojnásobnou
produktivitou práce, ale jestliže nebudeme mít
po ruce dostatek materiálů, budeme do plánu
zahajování nových akcí zapisovat zbytečně,
zbytečně budeme vytvářet atmosféru,
že budeme všechno řešit. Právě
nedostatek materiálů je příčinou
toho, co můžete slyšet na zasedáních
všech národních výborů, na všech
poradách: Kousek cesty se staví 4 roky, nemocnice
8 let, průmyslová fabrika 10 - 18 let. Potom říkáme,
že nemáme zdroje; a jak na to chceme jít? Nemůžeme
jít tou cestou, že budeme zapisovat stále více
a více nově zahajovaných staveb. Potřebujeme
srazit blok rozestavěných investic, vytlouci z umrtvených
hodnot kapitál, potřebujeme uvolnit lidi a dát
je potom velmi rozumě na rozšíření
fronty nově zahajovaných investic, protože
jsme si vědomi vážné situace v terciální
sféře a problémy investičního
plánu nás velmi trápí.