Pondělí 22. prosince 1969

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji soudruhu dr. Hromádkovi. Hovořit bude poslanec Zíka.

Posl. Zíka: Vážená Česká národní rado, vážení členové vlády, soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych úvodem upozornil na některé zvláštnosti vztahů odvětví zemědělství a výživy ke státnímu rozpočtu. Při přestavbě velkoobchodních cen v průmyslu a v ostatních odvětvích národního hospodářství nebylo možno zahrnout veškeré dopady z této přestavby cen, jakož i prostředky určené na postupné docílení důchodové parity do cen zemědělských výrobků.

Důvody jsou všeobecně známy, Znamenalo by to zvýšit podstatně tyto ceny, a tudíž i velkoobchodní a maloobchodní ceny potravin. Proto nebyly prostředky z titulu zvýšení cen a prostředky k postupnému dosažení důchodového ekvivalentu mezi zemědělstvím a ostatními odvětvími národního hospodářství zahrnovány jednoznačně do ceny, ale do mimocenových forem úhrady, tj. do subvencí, intervencí, prémií za zvýšení tržní produkce, stabilizačních dotací, příplatků atd., které prakticky procházejí státním rozpočtem. Nejde tedy o žádnou pomoc zemědělství, za jakou se to mnohdy vydává, ale o regulérní a nutnou úhradu vlastních nákladů a nákladů na rozšířenou reprodukci, která nebyla zahrnuta do cen.

Při příležitosti projednávání státního rozpočtu ČSR chtěl bych upozornit na některé problémy zemědělství a ostatních odvětví zabezpečujících výživu národa. Nechci zde zdůrazňovat ani pozitivní výsledky, kterých tato odvětví dosáhla, ani rozebírat jejich základní životně důležitý význam pro celé národní hospodářství i pro celou společnost se všemi ekonomickými a především politickými aspekty. Ukážu to jenom na skutečnosti, že v roce 1970 požaduje státní plán, aby zemědělství a potravinářský průmysl dodaly do maloobchodní sítě zemědělských výrobků a potravin za 51,4 mld. Kčs, tj. o 4,5 % více, než činí letošní očekávané plnění, které samo o sobě bylo špičkové. K tomu, aby bylo možno tyto vysoce náročné úkoly splnit i při všech obecně známých obtížích, které v tomto odvětví jsou, je zapotřebí vytvořit pro to základní předpoklady. Mám však za to, že některé z nutných předpokladů vytvořeny nejsou, a to především v oblasti investiční výstavby a materiálně technického zabezpečení výroby. Dovolte mi, abych ve stručnosti upozornil na některá z nich.

Především jde o další výstavbu velkokapacitních staveb pro výrobu vepřového masa, drůbeže, vajec, popř. i další chovy, které by umožnily uplatnění vědeckotechnických poznatků na bázi nové technologie s vysokou produktivitou práce. Jejich výstavba především formou sdružených investic několika zemědělských podniků je základním předpokladem pro řešení současných obtíží v zásobování masem na trhu a souběžně i řešení velmi tíživých otázek reprodukce pracovních sil v zemědělské prvovýrobě.

Jejich urychlená výstavba je celospolečenským úkolem, a proto by měla být také všestranně podporována.

Vláda ČSR stanovila svým usnesením čís. 193 z roku 1969 a federální vláda svým usnesením čís. 253 z roku 1969, že jejich výstavba bude subvencována pro rok 1970 v celkové výši 300 mil. Kčs. Tyto prostředky však rozpočtově zabezpečeny nejsou, přestože byly rozepsány a na výstavbu těchto objektů jsou uzavřeny hospodářské smlouvy.

Chci z tohoto místa upozornit, že jakákoliv oddálení jejich výstavby oddaluje řešení palčivých současných otázek výroby masa v naší republice, a zakládá i některé disproporce ve výrobní základně pro 5. pětiletý plán na léta 1971 - 1975. Chtěl bych zdůraznit, že není možné předpokládat, že bez této subvence budou zemědělské podniky schopny unést v podstatě již druhou přestavbu zemědělské výroby během posledních 20 let.

Druhou takovou otázkou je rozvoj a modernizace potravinářského průmyslu. Situace je zde velmi vážná. Základní prostředky jsou velmi zastaralé, jejich opotřebení vysoce překračuje v některých oborech i 60 %. Kapacity jsou nedostatečné a stávají se základním limitujícím činitelem i zpětně pro rozvoj zemědělské výroby. V důsledku překročení limitů nově zahajované výstavby v letošním roce v ostatních odvětvích průmyslu však má v plánu na rok 1970 dojít, jak jsme byli informováni, k dalšímu podstatnému krácení původně dohodnutých limitů investiční výstavby v potravinářském průmyslu, a to řádově o několik set miliónů Kčs. Chci zde upozornit na vážnost situace, která tím vznikne nejen vzhledem k úkolům roku 1970, ale především vzhledem k pětiletému plánu 1971 - 1975.

Ekonomické využití peněžních prostředků je přímo závislé na dobře fungující materiální sféře. Je všeobecně známo, že ostatní odvětví národního hospodářství se podílejí svými materiálovými dodávkami na tvorbě hodnot v zemědělství 50 - 60 %. Bohužel mimo okruh centrálních ukazatelů plánu zůstává řada surovin, materiálů a výrobků, a to ve sféře přímých podnikových vztahů, tedy za daného systému skoro v nezávazných vztazích. Proto úroveň zabezpečení základních potřeb zemědělství i potravinářského průmyslu pro rok 1970 je přinejmenším neuspokojivá. Ve srovnání s letošním rokem, který nebyl nijak vynikající v zásobování, se dále prohlubují rozpory mezi potřebami a zdroji, což zcela vážně ohrožuje rozvoj zemědělské výroby v příštím roce, ale navíc podrývá i výchozí výrobně technickou základnu zemědělství pro další pětiletku. Zemědělci mnohokrát dokázali svůj kladný a oddaný vztah k naší společnosti. Dokazují jej i nyní při projednávání národohospodářského plánu na rok 1970 naplňováním směrných i direktivních ukazatelů plánu. Zemědělci i ostatní pracovníci agropotravinářského komplexu jsou si vědomi, že se musí stát gestorem v zásobování potravinami v této společnosti. Požadují ale - a to zcela právem - aby i ostatní odvětví vůči nim se stala gestorem dodávek potřeb, aby tedy dodávky do zemědělství se staly pro každého zcela závazné. Proč tolik zdůrazňujeme nutnost plynulého zásobování technikou a ostatními prostředky do zemědělství? Již několikrát se v tomto váženém shromáždění ozvaly hlasy o nedostatku pracovních sil v zemědělství, o nutnosti nahrazování živé práce prací mrtvou a o problémech s tím spojených. Mnohokrát se již diskutovalo o zemědělství jako základním článku rozvoje naší společnosti. Dokonce mnozí tvrdili, že zemědělství je stabilizační faktor národního hospodářství.

To však jsou pouze slova, ale ke skutečnému docenění nedochází. To přece bychom se nemuseli skoro do nekonečna dohadovat o samozřejmých potřebách tohoto odvětví.

Uvedu několik konkrétních údajů o tom, do jakých rozporů se nyní dostáváme. Za zcela nedostatečně zabezpečenou je třeba považovat celou oblast zemědělské mechanizace, a to jak v dodávkách strojů, tak v dodávkách náhradních dílů. Ještě koncem října byly požadavky zemědělství na stroje kryty na 26,2 % a požadavky na náhradní díly dokonce na 19,1 %. Přes některá vysvětlení je mi stále těžko pochopitelné, že náš průmysl není schopen zásobit zemědělství traktory. Na celkový požadavek zemědělských podniků dodat 7800 kusů, nabízí zbrojovka prostřednictvím ústředního podniku zemědělské mechanizace pouze 4800 traktorů, z toho ale pouze 2800 unifikované řady našich zetorů, ostatní pak z dovozu skoro ze všech socialistických států Evropy. Tím tedy nejenže nejsou zajišťovány potřeby našeho zemědělství, ale prohlubují se dále dnes již neřešitelné potřeby servisu a potřebných náhradních dílů. Ani s další technikou to není lepší. Soupravy na dělenou sklizen cukrovky jsou zajištěny jen z třetiny, sklizňové řezačky ze dvou třetin, cepové sklízeče z poloviny, rovněž tak nákladní automobily, a tak bych mohl pokračovat. O něco příznivější stav je v dodávkách průmyslových hnojiv a ostatních chemických výrobků pro zemědělství. Dodávky průmyslových hnojiv stagnují a nedosahují výše požadavků zemědělských podniků. Celkovou situaci dále zhoršuje nedostatečné zabezpečení potřebných hnojiv - především dusíkatých - pro jarní období roku 1970. Průmyslové podniky a distributoři zajišťují požadavek zemědělců na jaro 1970 u dusíkatých hnojiv pouze na 36,4 %, u fosforečných hnojiv na 39,5 %, u draselných hnojiv na 18 %.

Pokles dodávek, zejména dusíkatých hnojiv, bude znamenat nejen obecné ohrožení plánované produkce, ale dokonce ohrožení výroby obilovin, zejména ozimé pšenice, které podle dnešního stavu porostů budou plně závislé na pohotové aplikaci dusíku ve zvýšených dávkách v předjaří.

Nejiný stav je v dodávkách prostředků na ochranu rostlin a k hubení plevelů.

Kritická situace je i v zásobování topnými oleji, ale i ostatními palivy, což přímo ohrožuje zemědělské sušárenství v samé podstatě, neboť již nyní se počítá s krácením dosavadních palivových základen o téměř 50 % a na nové objekty se zatím s palivem nepočítá. Sušárenská zařízení se však vyrábějí a dovážejí a výrobci i dodavatelé je jistě budou chtít uplatnit na trhu. Podobný stav je i v zajištění potřebných paliv v potravinářském průmyslu. A tak bychom mohli pokračovat o negativních vlivech na zemědělskou výrobu v důsledku nedostatku komponentů pro výrobu krmných směsí.

O tom, že potraviny, které vyrábíme, nebudeme mít do čeho zabalit, že u nás ve sklářské velmoci se nedostává desítek miliónů nápojových lahví, přesto, že vyvážíme čtvrtinu produkce. O tom, jaké důsledky může mít podceňování dodávek, a to ještě málo kvalitních stavebních materiálů.

Soudružky a soudruzi, toto všechno nejen přímo ohrožuje rozvoj zemědělské výroby i potravinářského průmyslu, ale ve svých příčinách a důsledcích má zvlášť negativní vliv na celospolečenské dění. Ve svých důsledcích může narušovat vztah dvou základních tříd naší společnosti, vztah dělnické třídy a pracujícího rolnictva.

Považujeme proto za svou povinnost upozornit na tyto skutečnosti, které mohou být použity našimi nepřáteli k prohlubování ekonomických i společenských rozporů. Upozorňujeme na ně proto, že za daných podmínek jenom velmi těžko mohou zemědělci převzít odpovědnost za plánovanou výrobu potravin v roce 1970. Jsme si vědomi potíží a napjatosti mezi potřebami a zdroji naší ekonomiky a nechceme také být příčinou dalšího růstu potíží v materiální sféře. Naším největším přáním je být spolutvůrci tolika hodnot, abychom v maximální možné míře uspokojili požadavky společnosti na potraviny. Abychom tak svým podílem přispěli ke konsolidaci naší ekonomiky.

Soudružky a soudruzi, poslanci členové výboru pro zemědělství a výživu ČNR po těchto připomínkách souhlasí s návrhem zákona o státním rozpočtu ČSR pro rok 1970 a budou hlasovat pro jeho přijetí.

Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji poslanci ing. Zíkovi za jeho vystoupení. Hovořit bude soudruh Koutný, připraví se soudruh ing. Brada.

Posl. Koutný: Vážené soudružky a soudruzi. Sestavení státního rozpočtu a vytyčení finančních vztahů mezi ústředním rozpočtem a rozpočty národních výborů na rok 1970 bylo mimořádně obtížné, a to proto. že na jedné straně je ekonomická základna národních výborů již dlouhodobě zanedbána, což můžeme snadno prokázat po srovnání skutečného stavu školství, zdravotnictví, údržby kulturních památek, bytového hospodářství nebo silnic, se stavem žádoucím, se stavem, který by bylo možno považovat za přiměřený našemu stupni rozvoje ekonomiky.

Na druhé straně však naše současná ekonomická situace znemožňuje věnovat pro tyto účely více prostředků, neboť je třeba, aby i v hospodářství národních výborů se prosazovaly protiinflační tlaky jejich rozpočtů, a aby se zajistilo účelné používání doplňkových zdrojů v souladu s celospolečenskými zájmy.

Pro řešení uvedeného základního rozporu mezi potřebami rozvoje hospodářství národních výborů na straně jedné a nutností protiinflačního tlaku na straně druhé, je třeba volit citlivý přístup, neboť jde o mimořádně závažný politický problém s ohledem na to, že národní výbory jsou - i v poslední nedávné době byly - jedním ze základních a nejpevnějších pilířů politické struktury našeho státu. Jejich důvěra v centrální politická rozhodnutí nemůže být zklamána; zároveň však jde o mnohem složitější problém ekonomický, než aby bylo možno radikálním snížením dotací a subvencí z ústředního rozpočtu národních výborů provést jednoznačně správné rozhodnutí.

U vědomí těchto základních problémů považujeme proto vládní návrh rozpočtu za určitý kompromis z hlediska požadavků národních výborů, který lze uznat za dočasné řešení přijatelné potud, pokud bude zároveň chápán jako účast národních výborů na společném úsilí o hledání východisek z dosavadních ekonomických obtíží.

Závazek, který na sebe národní výbory berou tím, že značnou část svých plánovaných výdajů - a jde často o úkoly vyplývající pro ně z celospolečenských zájmů budou hradit z vlastních doplňkových zdrojů, zejména z fondu rezerv a rozvoje, je sám o sobě náročným úkolem již proto, že tyto prostředky jsou svou povahou určeny na nadplánovaný rozvoj, především pak na takové místní potřeby, na jejichž úhradu se z rozpočtu prostředků nedostává. V převážné většině případů, zvláště u místních a městských národních výborů, se touto cestou za svépomoci občanů zvelebuje národní majetek v rámci akce Z, což jsou nejlevněji pořízené hodnoty vůbec. Ale je také zároveň nutno vidět, že ne všechny národní výbory budou mít dostatečnou možnost zlepšit si svou rozpočtovou situaci v příštím roce tím, že do rozpočtu dosadí vlastní zdroje, neboť je dostatek národních výborů, které vůbec žádné volné doplňkové zdroje nemají nebo mají jen minimální finanční prostředky. Rozložení doplňkových zdrojů na jednotlivé národní výbory přitom nevyplývá jenom z jejich ekonomické aktivity, ale je dáno mimo jiné také objektivním územním rozložením těchto zdrojů, které do fondu rezerv a rozvoje spadají.

Souhlasíme proto s návrhy, jimiž se okruh tzv. nerozpočtovaných příjmů snižuje; mám zde na mysli návrh na převedení poloviny výnosů zemědělské daně z důchodu z nerozpočtovaných příjmů MNV do příjmů rozpočtů ONV.

Situace, o které hovořím, klade mimořádně vysoké nároky nejen na finanční pracovníky národních výborů, ale na všechny jejich funkcionáře a na ekonomy ve všech jejich organizacích i zařízeních. Nebude například rozhodně možno očekávat, že by závazek uložený vládou radám všech národních výborů, aby ve skutečném rozpočtovém hospodaření uspořily 2 - 3 % rozpočtovaných výdajů, mohl být úspěšně splněn, kdyby jeho plnění nebyla věnována péče již od počátku roku na všech stupních řízení. Zároveň však již jen tento jeden namátkou vybraný úkol z mnoha dalších významných opatření bude vyžadovat mimořádně citlivý přístup při jeho plnění, neboť nelze šablonovitě žádat úspory 2 - 3 % výdajů všude, na každém a za každou cenu.

Složitost situace v přípravě rozpočtu na rok 1970 nás ve výboru pro národní výbory a národnosti vedla k tomu, že se chceme znovu podrobně věnovat vyhodnocení rozpočtů národních výborů na příští rok po jejich schválení v plénech národních výborů. Až bude známa sumarizace těchto podrobných rozpočtů národních výborů, bude také možno s konečnými závěry zhodnotit úroveň zajišťování potřeb rozvoje jednotlivých odvětví spravovaných národními výbory a intenzitu zapojení doplňkových zdrojů národních výborů do jejich rozpočtů.

Chtěl bych dále plenární schůzi České národní rady informovat o tom, že výbor pro národní výbory a národnosti při formulaci svého stanoviska k návrhu státního rozpočtu na rok 1970 zdůraznil, že částečné zpomalení tempa rozvoje hospodářství spravovaného národními výbory tak, jak vyplývá z rozpočtu i ze státního plánu na rok 1970 může být opatřením pouze přechodným a že celková konsolidace našeho národního hospodářství vytvoří příznivé podmínky a předpoklady pro založení rychlejšího rozvoje a lepšího uspokojování potřeb v oblasti spravované národními výbory v příštích letech.

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji poslanci Koutnému. Hovořit bude poslanec ing. Brada.

Posl. ing. Brada: Vážená Česká národní rado, vážení hosté! Ve výdajové části státního rozpočtu naší republiky tvoří významnou položku výdaje na technický rozvoj, tj. na výzkumnou a vývojovou základnu. Je to i logický výraz toho, že česká vláda ve svém vládním prohlášení považuje péči o vědu a výzkum za významný současný i perspektivní úkol.

Správcem této kapitoly rozpočtu, garantem jejího účelného využití, koordinátorem činnosti výzkumné a vývojové základny na území naší republiky a zpracovatelem koncepce technické politiky a státního plánu technického rozvoje je ministerstvo výstavby a techniky. To zahájilo letošním lednem svou činnost na tomto úseku v poměrech dosti složitých, ve vztazích ne vždy zcela vyjasněných a v situaci náročné zejména koordinační činnosti resortů.

Výzkumná a vývojová základna na území ČSR je značně rozvinutá, s početnými kádry. U nás pracuje více než 100 výzkumných ústavů mimo pracoviště Akademie věd, a v nich asi 114 tisíc pracovníků, jejichž kvalifikační struktura však není uspokojivá. Nízký je zvláště podíl tvůrčích pracovníků.

Tato naše výzkumná a vývojová základna řeší velké množství úkolů a výsledky, kterých dosáhla, nejsou bez významu. Přesto však celková účinnost výzkumné a vývojové základny a její vliv na racionální rozvoj ekonomiky naší země, to je rychlé a účinné využití výsledků vědy v národním hospodářství, nejsou příznivé.

Za tohoto stavu je možno považovat za úspěch skutečnost, že při projednávání kapitoly ministerstva výstavby a techniky v průmyslovém výboru ČNR mohl náměstek ministra podat souhrn problematiky i nástin koncepce české technické politiky a v jejím rámci i plán rozvoje výzkumné a vývojové základny. Odkryl nedostatky ve výzkumné a vývojové základně a vytyčil základní úkol pro rok 1970, a to zejména:

- využít již vyřešených úkolů, které lze realizovat v krátké době;

- ujasnit a sjednotit programy pro účelnou práci celé základny;

- zkvalitnit strukturu pracovníků, prověřit jednotlivá pracoviště z hlediska jejich účelnosti;

- omezit rozpočtové organizace na nejnutnější míru a převést ostatní mezi hospodářské organizace;

- zlepšit vybavení pracovišť;

- vytipovat náměty na mezinárodní spolupráci a zlepšit ji zejména v rámci RVHP.

Problematiku výzkumu a vývoje v rámci technické politiky v dlouhodobější koncepci soustřeďuje resort do hlavních směrů, z nichž nejdůležitější jsou:

- rozvoj elektroniky

- výroba a použití nových materiálů

- využití prvotních zdrojů energie a rozvoj jaderné techniky a energetiky

- zajištění. soběstačnosti ve zdrojích výživy obyvatelstva

- vybudování moderní a materiálně technické základny pro stavebnictví

- rozvoj dopravních a manipulačních systémů

- zajištění technické úrovně vyráběných strojů a rozvoj technologie ve strojírenství

- zvládnutí důsledků civilizačního procesu

- rozvoj vědeckotechnického informačního systému.

Proti tomuto zhodnocení stavu a proti plánům činnosti výzkumné a vývojové základny stojí problém jejího finančního zabezpečení, posuzováno podle možností národní ekonomiky.

Celkové výdaje ze státního rozpočtu na vědu a techniku, jak vyplynuly z řady složitých a rozporných jednání a jak jsou zakotveny ve státním rozpočtu, zůstávají zhruba na úrovni skutečnosti roku 1969.

Neinvestiční a investiční výdaje činí zhruba 4 mld. Kčs. K tomu ovšem přistupují výdaje výrobní sféry na tuto oblast ve výši asi dalších 3,6 mld. Kčs.

Lze tedy v této oblasti skutečně hovořit o stagnaci, ať z příčin, které jsou uvnitř této sféry, tak i vzhledem k výdajům státu na vědu a techniku. Posuzujeme proto rok 1970 jako rok přísné úspornosti co do výdajů na všech úsecích a jako rok koncepčního ujasnění, bilance úkolů, odhalení rezerv, zkrátka mobilizace celé výzkumné fronty. V tom smyslu je formulován i jeden odstavec navrženého usnesení České národní rady.

Ale takto ovlivněný a pojatý rok 1970 neměl by být zahájením víceleté stagnační politiky v této oblasti ani co do výše optimálních výdajů ze státního rozpočtu, ani co do vnitřního potenciálu výzkumné a vývojové základny samé. Je nutno mít na paměti, že pro probíhající vědeckotechnickou revoluci, pro úspěšný rozvoj našeho hospodářství i aktivní podíl v mezinárodní spolupráci zakládá podmínky i plán i rozpočet na rok 1970.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP