Z projevu ministra spravedlnosti ve výboru považuji
za vhodné zde zdůraznit jeho požadavek k legislativní
oblasti: "Jednotný právní řád
s jednotnou judikaturou pro celou ČSSR." V tomto směru
bude mít rozhodně plnou podporu všech našich
poslanců i celé veřejnosti. Ve svém
resortu bude mít jistě řadu vážných
starostí, poněvadž v celé oblasti justice
je nedostatek kádrového vybavení i kádrových
rezerv. Zejména v administrativě je situace místy
velmi vážná. Na jednom z obvodních soudů
v Praze se v minulém týdnu ve dvou senátech
čtyři dny nesoudilo, protože nebyla zapisovatelka.
Třetí senát, aby se k nim nemusel také
přiřadit, zvolil formu jakési sousedské
výpomoci - předsedkyně čtvrtého
senátu, protože sama toho dne nesoudila, dělala
třetímu senátu zapisovatelku Při této
příležitosti zdůrazňuji, že
psaní rozsudků na stroji předsedy senátů
i mimo pracovní dobu je běžným zjevem,
chtějí-li, aby doručování nedoznalo
průtahů. Jenom k dokreslení ještě
uvádím, že předseda tohoto soudu i s
tajemníkem podnikají akce k zajištění
administrativních pracovnic přímo v terénu,
tj. na školách, ale i jinak, bohužel s nevalným
výsledkem.
Je všeobecnou skutečností u všech pražských
soudů, a domnívám se i mimopražských,
že pracně získané mladé pracovnice
po krátkodobém zaškolení u soudu odcházejí
na lépe placená místa, nezřídka
jako kvalifikované sekretářky podnikových
ředitelů ale i jinak. Jde tedy o to, aby soudy nebyly
nadále jenom nadstavbou, pokud jde o školení
administrativních sil pro jiná pracoviště.
Patrně bude nutno uvažovat o nějakém
zvýhodnění těchto sil v justiční
administrativě, aby byla stabilizována a zajištěna
ve svém chodu. Úprava jejich platů byla totiž
necitlivá.
Kdyby se podařilo docílit onoho ideálního
stavu, kdy každý předseda senátu by
měl svou zapisovatelku, objevily by se i skryté
rezervy, pokud jde o soudce. Kdyby mohli diktovat, místo
aby sami psali na stroji a byli navíc zbavení různých
úkolů, které požaduje statistika, mohli
by více soudit a plnit úkoly, jaké jim přísluší.
V nejbližší budoucnosti jich bude přibývat
úměrně s novými justičními
zákony, zejména s novelou zákoníku
práce.
V posledních měsících jsme byli svědky
napjaté situace, pokud šlo o aplikaci zákonného
opatření č. 99/69 Sb. Zákon o přečinech
a pokles občanské kázně si vyžádají
také své, pokud jde o výkony soudů.
Je tedy více než jisté, že soudní
agenda bude narůstat, bude proto také zapotřebí,
aby finance vycházely vstříc skutečné
potřebě ministerstva spravedlnosti. Žádáme
o to nejen ministra financí, ale celou vládu ČSR.
V debatě ve výboru vyplynula nutnost rozšíření
systemizace u státních notářství.
Na společenský význam jejich práce,
ale i na ekonomický přínos pro státní
pokladnu upozorňovala poslankyně dr. Dutková.
Přihlédneme-li blíže k výdajům
resortu, je z nich patrno, že z celkového počtu
234 mil. Kčs 216 a půl miliónu činí
výdaje neinvestiční a v těchto přes
polovinu mzdový fond. Na investiční výstavbu
připadá toliko 16 800 000 Kčs. V této
položce převažují náklady na výstavbu
soudní budovy v Jičíně a na dostavbu
budovy v Ústí nad Labem.
S lítostí bereme na vědomí, že
v rámci rozpočtových úspor musí
samo ministerstvo upustit od zlepšení své vlastní
budovy vestavbou 22 kanceláří a snížením
požadavku na dodávku strojů a zařízení.
S ještě větší lítostí
musíme vzpomenout na to, jak se v minulosti ministerstvo
spravedlnosti připravilo samo o vhodné budovy, zejména
v Praze, které by teď nutně potřebovalo,
protože umístění soudů není
leckde vyhovující.
Ministr spravedlnosti ve svém výkladu ve výboru
ujistil, že jeho resort bude své úkoly plnit
tak, aby byla posilována socialistická zákonnost,
právní ochrana lidu a ochrana socialistického
státu. Jsou to jistě úkoly celospolečensky
velmi důležité, a proto i při napjatosti
v celospolečenských zdrojích je nutno, aby
resort dostal své nejen v potřebných finančních
zdrojích, ale také ve všestranné podpoře
od poslanců České národní rady
i všech justičních pracovníků,
protože dobrá vůle a dobré vztahy na
tomto úseku jsou také nesmírně cenným
přínosem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda dr. Ambruz: Slovo má
generální kontrolor ČSR dr. Václav
Hromádka.
Generální kontrolor ČSR dr. Hromádka:
Vážená Česká národní
rado, soudružky a soudruzi! Podle požadavku předsednictva
České národní rady jsme předložili
všem poslancům poznatky a zkušenosti našeho
kontrolního úřadu a současně
formulovali i některé podněty k řešením,
souvisejícím se státním rozpočtem.
To, že jsme předali tento materiál písemně,
mi umožňuje, abych ve svém vystoupení
zaujal stanovisko jen k některým problémům.
Obracím nejdříve vaši pozornost k závěrům
naší zprávy na str. 37 pod body č. 1,
2 a 3 a zahrnujeme tyto body pod náměty, které
je nezbytně nutné řešit.
Podle našeho názoru nejde o neznámé
věci. Jde nám však o to, aby jejich řešení
bylo zapracováno do programu činnosti věcně
příslušných ministerstev a ve svém
souhrnu do programu vlády. Jejich neřešení
a odkládání by nás v příštím
roce znovu postavilo před tytéž otázky,
které nejsou řešeny v souvislosti se státním
rozpočtem na rok 1970.
Pokud jde o připomínky a poznatky, které
jsme k rozpočtu dali?
Náročnost na státní rozpočet
a hlavní směr jeho působení jsou motivovány
úsilím stranických a státních
orgánů o vytváření podmínek
pro postupnou konsolidaci národního hospodářství,
obnovení úlohy státního plánu
a upevnění systému řízení
ekonomiky. Ve státním rozpočtu na rok 1970
se projevuje úsilí ústředních
orgánů zastavit a omezit negativní tendence
a jevy v národním hospodářství
a čelit dalšímu prohlubování
nerovnováhy a inflačního procesu. Tuto funkci
však státní rozpočet v plném
rozsahu nezabezpečuje. Naopak, předložený
návrh státního rozpočtu na rok 1970,
i když v něm bylo dosaženo protiinflačního
přebytku, vyrovnával se s požadavky s velkým
úsilím a mnoho potřeb zůstalo nezabezpečeno.
Státní rozpočet nemá ani prostředky
na podporu progresívních výrob v průmyslu
nebo v zemědělství.
I z dalších důvodů považujeme státní
rozpočet za velmi napjatý. Vycházíme
však z toho, že určité věci jsou
dány, a proto obracíme pozornost na to, co dělat
po schváleném rozpočtu v České
národní radě. Vše, co zde bylo řečeno,
zvyšuje náročnost na zajišťování
a kontrolu plnění státního rozpočtu
v průběhu příštího roku.
Na rozdíl od předchozích let bude přitom
vyžadovat zvýšenou pozornost i příjmová
část státního rozpočtu. Jistotu
v reálnosti státních příjmů
považujeme za závažnou otázku stability
státního rozpočtu. Zákon o nových
podnikových daních, který vejde v platnost
počátkem příštího roku,
je svým charakterem pozitivním krokem v nastoupení
odpovídajících vztahů mezi státem
a podnikovou sférou a v jejím řízení.
Je však spojen s některými riziky a otevřenými
otázkami, kterým bude nutno soustavně věnovat
pozornost. Máme na mysli především dopad
daňového zákona na finanční
situaci podniků a jeho zpětný odraz na státní
rozpočet; s novou daňovou soustavou byly zrušeny
veškeré úlevy, poskytované k realizaci
selektivní politiky vlády. Přesto, že
nová daňová reforma relativně snižuje
daňové zatížení podniků
s nižší rentabilitou, toto nestačí
k vyrovnání finančního úbytku
v důsledku zrušení úlev. Stejně
jako dříve značná část
daňového výnosu bude podnikům, zejména
v potravinářském a spotřebním
průmyslu a ve výrobě stavebních hmot
vrácena ve formě výjimek a úlev.
Po dosavadních zkušenostech považujeme za nutné
zdůraznit, že bez zajištění spolehlivé
evidence a přísného postupu a kontroly, zejména
finančními, ale i nadpodnikovými řídícími
orgány, by poskytování výjimek a úlev
mohlo být znovu zdrojem porušování rozpočtové
disciplíny a malé účinnosti daňové
soustavy, ale i celé soustavy řízení,
založené na závislosti rozsahu investic, na
tvorbě k tomu potřebných zdrojů. Výjimky
by měly být poskytovány až po vyčerpání
možností v odkladu splátek a úvěrů
apod. ve vztahu k vývoji příjmů v
několika příštích letech, při
mobilizaci všech rezerv podniků a VHJ. Kromě
toho jsme dospěli k názoru, že tyto výjimky
by měly být poskytovány podmíněně.
Jejich konečné vypořádání
doporučujeme vázat až na skutečné
výsledky hospodaření ke konci roku. Rovněž
by prospělo stanovení jasných kritérií,
kterými by se předešlo nejednotnému
přístupu k povolování výjimek
a úlev z odvodů. Sledujeme tím omezení
vlivu subjektivních činitelů na čistý
výnos podnikových daní a tedy i na realizaci
příjmů státního rozpočtu,
v nichž představují odvody z podnikové
sféry převažující část.
V té souvislosti považujeme za účelné
zabývat se stavem a vývojem finanční
nerovnováhy podniků a výsledky jejich hospodaření
a přistupovat diferencovaně a z perspektivního
hlediska k uplatnění státní pomoci
při jejím řešení.
Zájmy státního rozpočtu i věcné
problémy národního hospodářství
a přístupu k jejich postupnému řešení
jak je nastoluje státní plán rozvoje, podle
našeho názoru staví jako jednu ze základních
otázek příštího roku orientaci
úsilí orgánů a organizací na
všech stupních řízení na hledání
a využití rezerv a cest pro uvolňování
umrtvených prostředků ve výrobní
sféře.
Jedním z mobilizačních úkolů,
který si vyžádá v příštím
roce zvýšenou pozornost podnikové a zejména
centrální řídící sféry,
je oblast investiční výstavby.
Vzhledem k tomu, že soudruh ministr Lér hovořil
o otázkách investic, vynechávám tuto
pasáž. Potíže, které v této
oblasti vznikají, mají kumulativní účinek
a zasahují prakticky do všech oblastí národního
hospodářství. Prostředky vynakládané
na investiční výstavbu jsou dlouhodobě
umrtvovány v rozestavěných akcích
a tím je jejich návratnost oddálena anebo
vůbec pochybná.
Chci uvést jeden z příkladů, jakým
způsobem vynakládáme prostředky a
jaké to má důsledky. Jde o výstavbu
závodu vzduchotechnickéko zařízení,
závod Prachatice. Tento závod měl řešit
problematiku týkající se rozvoje a zprůmyslnění
okresu Prachatice a současně měl vytvořit
i nové pracovní příležitosti
v této pohraniční oblasti. Výstavba
byla zahájena v roce 1962 s financováním
ze státních zdrojů. Rozhodnutím tehdejšího
ministra těžkého průmyslu ze září
1963 byl rozestavěný závod převeden
z kompetence ČKD Praha do kompetence ZVVZ Milevsko s platností
od 1. 1. 1964. Byl stanoven nový výrobní
program, upravena projektová dokumentace a vypracován
nový harmonogram výstavby s termínem dokončení
v pololetí 1968. Závod byl skutečně
uveden do zkušebního provozu v posledním čtvrtletí
1967. Nyní se však ukázalo, že propočty
bilance pracovních sil jsou nereálné. Proto,
aby mohla být zahájena výroba, bylo nutno
zajistit vybudování bytových jednotek, svobodárny,
mateřské školy a jeslí. Tyto vyvolané
investice s vazbou na projektovou dokumentaci by měly být
realizovány nejpozději do roku 1971 - 1972. Omezené
možnosti ONV Prachatice a Jihočeského KNV při
realizaci těchto vyvolaných investic však odsouvají
další rozvoj závodu z hlediska docílení
maximální kapacity a tím i optimální
efektivnosti výroby až na rok 1976. Během dalších
jednání se však rozhodlo, že ve stavbě
se bude pokračovat za podmínky, že doba návratnosti
vynaložených prostředků se zkrátí
z původních 8 na 5 let. V roce 1968 došlo k
dalším změnám, jejichž výsledkem
je, že dnešní podnik není schopen splnit
závazky vůči bance a ani dofinancovat nový
závod v rozsahu prosté reprodukce. Je sice vyvíjeno
úsilí ke zkrácení doby náběhu
od 1. 1. 1975 a k urychlení další etapy výstavby,
ale současně se i předpokládá,
že podnik bude dotován i po roce 1976 a že nebude
schopen vytvořit ani fond výstavby přesto,
že již v roce 1981 končí životnost
strojních základních fondů.
Odpusťte mi, že jsem takto popisoval tento příklad.
Jde o jeden z příkladů, jak vkládáme
prostředky a jaké důsledky to má zpětně
i do národního hospodářství.
Nepříznivě se takové akce projevují
v celém národním hospodářství
a ve všech jeho vazbách.
Další z důležitých oblastí
vázaných prostředků je výrobní
spotřeba a zejména vývoj zásob v národním
hospodářství. Z dlouhodobého pohledu
se jeví jejich vývoj velmi nepříznivě.
Z údajů statistiky vyplývá, že
od roku 1949 do začátku letošního roku
vzrostla tvorba společenského produktu v celé
ČSSR 4krát, avšak užitý národní
důchod jen 3krát, ale naproti tomu výrobní
spotřeba vzrostla 5,5krát. Uvedené srovnání
je sice do určité míry zkresleno cenovými
a metodickými vlivy, přesto je varující.
Dokazuje to i jiné porovnání. Zatímco
v roce 1949 představovala výrobní spotřeba
45 % z celkového užití společenského
produktu, v letošním roce již činí
více než 60 %. Otázku výroby pro výrobu
nelze tedy podle našeho názoru opomíjet.
Dynamický pohyb zaznamenává i vývoj
zásob. Jejich růst nabývá na tempu.
Přírůstek zásob za celou ČSSR
v roce 1967 činil 9,2 mld. Kčs, ale v roce 1968
již 10 mld. Kčs a jen za první polovinu letošního
roku již 7,7 mld. Kčs. Objem zásob v ČSR
představoval začátkem roku 146 mld. Kčs.
Zásoby jsou tedy vysoké a mají pomalý
obrat.
Naopak ve sféře obchodu je závažným
a dosud otevřeným problémem zajistit doplnění
mobilních zásob zboží pro vnitřní
trh, které v uplynulém období poklesly. Většina
položek průmyslového zboží se pohybuje
zhruba na 40 - 70 % optimálního stavu.
Možnosti snížení jsou tedy především
ve výrobě a zásobách pro výrobní
spotřebu. Jeho řešení vyžaduje
principiální přístup a komplexní
prověření všech vazeb a příčin
kumulace zásob.
V souladu s vládou stěžejní otázkou
rozpočtového hospodaření v příštím
roce je podle našeho mínění hospodárnost,
maximální efektivnost a úspornost ve výdajích
státního rozpočtu. Máme na mysli zejména
rozhodnější řešení a odbourávání
neodůvodněných neinvestičních
dotací a tlak na větší hospodárnost
v podnikové sféře.
Dále zásada hospodárnosti a efektivnosti
platí i pro celou oblast společenské spotřeby.
Platí tím více, že s realizací
státního rozpočtu je spojen konkrétní
úkol zajistit v průběhu příštího
roku ve výdajích na společenskou spotřebu
2 - 3 % úspor.
Rezervy v tomto směru jsou podle našich zkušeností
nejen ve výdajích na státní správu.
Také v dalších oblastech společenské
spotřeby i ve sféře národních
výborů - i když se jimi ve vyjádření
nezabýváme - vidíme nedostatky a možnosti
zhospodárnění a využití prostředků
státního rozpočtu.
Již počátkem roku 1968 jsme při prověrkové
činnosti poukazovali na neúnosnost sítě
příspěvkových organizací a
na nehospodárnost ve sféře národních
výborů. Doporučovali jsme zvýšení
ekonomické soběstačnosti kulturních
zařízení, zavést účinnější
formu finanční účasti podniků
při materiálním zajištění
výuky učňovského dorostu apod. Tyto
a další problémy zůstaly však neřešeny,
případně se řeší velmi
zdlouhavě a jsou stále aktuální.
Vláda ČSR schválila prověřit
hospodaření v rozpočtových a příspěvkových
organizacích. Jde o úkol velmi náročný,
neboť jen ve sféře národních
výborů jde počet těchto organizací
do desítek tisíc. Přezkoumání
stavu a hlavně rozhodný přístup k
principiálním otázkám hospodaření
s rozpočtovými prostředky považujeme
však za nezbytný. Máme na mysli, aby bylo vyvinuto
úsilí, které by směřovalo k
odbourání všech zbytných výdajů
a k přesunu alespoň jejich části ze
státního rozpočtu na orgány a organizace,
jimž činnost těchto organizací slouží.
Považujeme to za možné do určité
míry i v takových oblastech, jako je školství
apod.
Prověrka příspěvkových organizací
v letošním roce ukázala na neuspokojivou úroveň
řízení a zejména na závady
ve vymezení pravomoci a odpovědnosti, na duplicity
v činnosti a na možnosti převodu rozpočtových
a příspěvkových organizací
na komerční systém, odhalila nehospodárnosti
a možnosti zlepšení vztahů ke státnímu
rozpočtu.
Z tohoto hlediska i podle našich zkušeností bude
žádoucí, aby se v příštím
roce prověřila zejména síť rozpočtových
a příspěvkových organizací
ve vědeckovýzkumné základně.
Ve státním rozpočtu na rok 1970 je na vědu
a techniku rozpočtováno zhruba 4 mld. Kčs.
Z celkové částky ani z počtu pracovníků
ve vědeckovýzkumné základně,
v němž stojíme v porovnání se
světem v popředí, nelze dělat závěry.
Připojuji se v tomto směru a souhlasím s
vystoupením zpravodaje s. prof. Veltruského, že
nemůžeme srovnávat mechanicky výdaje
a počty pracovníků, ale že musíme
najít i zde přiměřená kritéria
pro posouzení i těchto částek ve státním
rozpočtu. Bude to velmi náročné, protože
tato kritéria ještě nejsou, ale myslíme
si, že ani tento úkol nemáme obcházet.
Všeobecně u rozpočtových a příspěvkových
organizací vidíme ještě nutnost zesílit
tlak na tvorbu jejich příjmů, o niž
je dbáno nedostatečně. Konkrétní
příklady uvádíme v materiálu.
. Zásada hospodárnosti a efektivnosti, šetrnosti
ve výdajích a úspor v nákladech se
musí stát všeobecně platnou ve všech
sférách národního hospodářství
a na všech stupních jeho řízení.
Státní rozpočet na rok 1970 pro svůj
charakter a otevřené problémy, obdobně
jako i státní plán, budou vyžadovat
zvýšenou pozornost centrálních i nadpodnikových
řídících orgánů v kontrole
a usměrňování jejich plnění.
Zejména zdůrazňujeme nutnost odpovědného
přístupu k plnému a včasnému
zabezpečování úkolů na všech
úsecích národního hospodářství.
Jsme toho názoru, že zejména disciplinovaný
přístup především centrálních
řídících orgánů je nezbytný
pro zajištění cílů, které
si pro příští rok klademe. K zabezpečení
těchto úkolů považujeme za nezbytný
i iniciativní a kvalifikovaný přístup
a důslednou pracovní disciplínu v podnikové
sféře.
I přes všechny otevřené problémy
v národním hospodářství domníváme
se, že je v silách centrální i podnikové
sféry odhalit i využít rezervy v naší
ekonomice. K tomu úsilí chceme přispět
i my naší kontrolní činností.