Předseda E. Erban: Děkuji poslanci Koutnému,
slovo nyní uděluji poslanci dr. Erichu Springerovi.
Posl. dr. Springer: Vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté! Pokládám za nutné dotknout
se jako lékař jedné pasáže z
programového prohlášení vlády.
Je to úsek životního a pracovního prostředí
a jejich devastace.
Řešení otázek spojených s ochranou
a kontrolou čistoty životního prostředí,
čistoty vody, ovzduší a územních
celků se dostává do popředí
zájmů všech průmyslově vyspělých
států. Možno s potěšením
konstatovat, že i vláda ČSR přikládá
těmto otázkám správný význam,
a věřím, že je již u nás
překonán názor, jako by náklady spojené
s čistotou ovzduší a životního
prostředí byly vynakládány do neefektivní
oblasti. Dívat se na věc takto bylo by velmi krátkozraké.
Také těmito otázkami se již zabýval
zdravotní a sociální výbor ČNR,
ale především problematikou čistoty
ovzduší a ochrany lesních porostů v
oblasti našich západočeských lázní
v souvislosti s úvahami o výstavbě další
tepelné elektrárny.
Nechci vytrhovat z celého komplexu problematiky čistoty
ovzduší pouze otázku našich lázní.
Je přece známo, že znečištěné
ovzduší je v ČSR, zejména na Ostravsku,
v severních Čechách i ve středních
Čechách a situace v těchto oblastech bude
vyžadovat zvýšenou intenzitu pozornosti a také
prostředků. Hovořil konečně
o tom už dr. Matyáš. Domnívám se
však, že nejen pro tradiční proslulost
českých lázní, ale především
pro léčebný efekt a v neposlední řadě
i pro jejich devizovou výnosnost by k jejich ochrannému
režimu mělo být úměrně
přihlíženo. V tomto případě
mám na mysli trojúhelník západočeských
lázní, tj. Karlovy Vary, Mariánské
Lázně a Františkovy Lázně. Nechceme
popírat potřebu k zajištění nutných
energetických přírůstků, plně
ji uznáváme a svízelná situace v energetických
bilancích je nám známa. Přesto však
chci v této souvislosti poukázat na případné
důsledky, které by se objevily v čistotě
ovzduší lázeňských oblastí
bezprostředně a později i v komplexním
lázeňském klimatu - zničení
jehličnatin a ztráta minerálních pramenů
- kdyby zásah do území krajiny byl proveden
necitlivě. Je nasnadě, že lázně
bez čistého vzduchu a minerálních
pramenů by přestaly být lázněmi,
o nichž možno bez nadsázky prohlásit,
že jsou světově proslulými. Prosím,
aby mých několik slov bylo chápáno
jako upozornění vládě, která
jistě ani tuto oblast léčebné péče
nechce nechat bez povšimnutí.
Pokud pak jde o zdravotní a sociální výbor,
bude se společně s výborem pro zemědělství
a výživu otázkami životního prostředí
zabývat. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Slovo
má poslanec ing. Karásek.
Posl. ing. Karásek: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi. Dovolte
mi také říci několik stručných
poznámek k včerejšímu vládnímu
prohlášení.
Myslím, že není mezi námi poslance,
který by tento program vlády nepodporoval nejen
svým hlasováním o důvěře
vládě tady ve sněmovně, ale svou konkrétní
prací na svém pracovišti a ve svém obvodě.
V prohlášení mě zaujala pasáž
o posílení úlohy plánu pro rozvoj
národního hospodářství a pro
práci našich podniků. S tím lze jen
souhlasit. Přitom však chci zdůraznit, že
plán by měl mít určitou stabilitu,
a to zvláště na úseku investiční
výstavby vždy neměl. Mám za to, že
ještě nikdo nespočítal, co bylo mnohdy
vynaloženo zbytečné práce vysoce kvalifikovaných
lidí a finančních prostředků,
než investiční úkol dospěl k
počátku realizace, a co hůře, kolik
této práce bylo vynaloženo na zpracování
investičních úkolů, které nespatřily
nikdy světlo světa, a to ne proto, že byly
zpracovány špatně, nebo nebyly zapotřebí,
ale zejména proto, že plán investiční
výstavby podléhal značným změnám
a neměl potřebnou perspektivu.
Při této příležitosti mi dovolte,
abych vás, poslance a novou vládu upozornil na to,
že jedním z nejvíce zaostávajících
odvětví v našem státě jsou pošty
a telekomunikace. Nechci zde rozebírat důležitost
tohoto odvětví pro řízení státu,
jeho obranu a pro řízení národního
hospodářství. Chtěl bych však
jen zdůraznit, že investiční výstavba
tohoto odvětví má poněkud odlišný
charakter od jiných odvětví národního
hospodářství. Je tomu tak proto, že
hlavním cílem investiční výstavby
pošt a telekomunikací je zmírnit a postupně
odstranit v současné době přímo
již havarijní stav telekomunikačních
a poštovních sítí.
K této situaci došlo proto, že v minulosti byla
úloha pošt a telekomunikací podceňována.
Tuto skutečnost konstatovala již několikrát
jak vláda ČSSR, tak i ÚV KSČ.
Ve vyspělých státech je samozřejmostí,
že optimální rozvoj energetiky a telekomunikací
musí předcházet rozvoji průmyslu a
celého národního hospodářství.
Zatímco energetika musí v předstihu zajistit
energii pro byty, chod závodů, úřadů,
škol, nemocnic, kulturních zařízení
atd., musí telekomunikace zajistit v předstihu síť
telekomunikačních spojů pro řádný
chod těchto složek organismu státu, zejména
těch, které slouží obraně a bezpečnosti.
K těmto zásadám však nebylo v minulosti
při stanovení trendu rozvoje jednotlivých
odvětví národního hospodářství
vůbec přihlíženo. Tím se stalo,
že úroveň telekomunikačních služeb
v Československu zaostává za úrovní
vyspělých států o 20 až 30 let.
Nechci zde vypočítávat případy,
kdy lze telefonovat s velkými obtížemi nebo
vůbec ne, za jak dlouho lze zřídit telefon
či dálnopis, kdy dopis nebo jinou zásilku
obdržíte s velkým zpožděním
nebo také neobdržíte. O tom každý
z vás se sám denně více nebo méně
přesvědčuje.
Plán nápravy těchto nedostatků a tedy
rozvoj pošt a telekomunikací je zpracován a
spočívá zejména v automatizaci meziměstského
telefonního provozu, v modernizaci a zvýšení
kapacit místních sítí a ústředen,
ve zvýšení a obnově kapacit poštovních
zařízení.
Tento stručný program si však prakticky vyžaduje
přestavbu a modernizaci celého odvětví.
Na úseku telekomunikací je to především
výstavba ústřední telekomunikační
budovy v Praze a dalších tranzitních ústředen
a dalších důležitých center republiky.
Na úseku pošt jde o výstavbu přepravních
uzlů, a to zase především v Praze, a
mechanizaci celého poštovního provozu.
Výbor pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace
se několikrát zabýval touto problematikou,
přijal konkrétní závěry a nutno
po pravdě konstatovat, že příslušná
ministerstva, zejména ministerstvo financí a plánování,
je přijala s porozuměním. Nepřekonatelnou
brzdou však je výstavba budov pro zařízení
pošt a telekomunikací. Přitom požadavky
na stavební výrobu se pohybují kolem 2 %
její kapacity. Myslím, že rozumným řešením
bude, když vláda stanoví určitou kvótu
stavební výroby, a to nejen pro pošty a telekomunikace,
ale i ostatní odvětví terciární
sféry. Soudruzi na Slovensku chápou důležitost
pošt a telekomunikací a daleko více, pohotověji
a rychleji stavějí potřebná zařízení.
Pohotová, rychlá a kvalitní činnost
pošt a telekomunikací vrátí velmi rychle
vložené prostředky do tohoto odvětví
a umožní podstatně lepší činnost
hospodářských a státních organizací.
Poslední otázka, ke které bych chtěl
říci několik slov, je otázka poštovních
a telekomunikačních tarifů, o jejichž
úpravě se již mluví několik let
a pošťáci se mě často ptají,
co s tím je, protože vidí, jak stále
rostou ceny v ostatních odvětvích.
Tyto tarify v poštách a telekomunikacích platí
prakticky padesát let a byly jen upravovány přepočtem
podle platné měny. Jejich úroveň tedy
zdaleka neodpovídá nákladům vynaloženým
na realizaci výkonů pošt a telekomunikací
a stále zhoršuje hospodářské
výsledky tohoto odvětví.
Pro ilustraci jen toto srovnání: v obvodu ředitelství
pošt a telekomunikací v Brně vzrostly za poslední
dva roky výkony pošt a telekomunikací na 111
%, náklady na 123 %, zisk poklesl na 60 %. Značný
podíl na růstu nákladů má růst
cen materiálu. Proto každoročně vzniká
problém financování tohoto odvětví
ze strany ministerstva financí, vznikají potíže
pro zlepšování poštovních a telekomunikačních
služeb, potíže kádrové atd.
Ekonomicky podložené tarify nemají jen funkci
čistě ekonomickou, ale mají také regulovat
množství požadovaných služeb, přispět
i k posílení společenského postavení
odvětví. Pro schválení zvýšení
tarifů pošt a telekomunikací mluví i
to, že se převážně dotkne socialistického
sektoru a jen v malé části obyvatelstva.
Myslím, že urychlené schválení
těchto vyšších tarifů prospěje
nejen odvětví pošt a telekomunikací,
ale i ministerstvu financí a celému našemu
národnímu hospodářství.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi popřát ještě
na závěr nové vládě hodně
dobrých nervů a trpělivosti a samozřejmě
i úspěchů při realizaci jejího
vládního prohlášení. Děkuji
vám. /Potlesk./
Předseda E. Erban: Děkuji poslanci ing. Karáskovi.
K poznámce se přihlásil poslanec Vodička.
Uděluji mu slovo.
Posl. Vodička: Soudružky a soudruzi poslanci,
soudruzi ministři, dovolte mi poznámku k včerejšímu
projevu předsedy vlády prof. ing. Kempného,
zejména k pasáži, kde hovořil o některých
problémech zahraničního obchodu v souvislosti
s masem a také o tom, že není nadále
možné, aby podniky, které to nemají
ve své náplni, jako Strojexport a Melantrich, vyvážely
maso a obchodovaly s ním.
Melantrich je vydavatelským zařízením
Československé strany socialistické, považuji
proto za nutné na tuto výtku reagovat, a to tím
spíše, že prameny, o které se informace
opírá, postrádají jakýkoli
věcný podklad.
Navíc je třeba říci, že tato
mylná informace se již v poslední době
objevila i na jiných místech, např. v radě
Středočeského KNV a v radě NVP, a
že jde o velmi nemilé nedopatření právě
proto, že se týká podniku politické
strany Národní fronty.
Všechny tyto poznámky a svým způsobem
výtky vyznívají tak, jako by Melantrich vyvážel
do kapitalistických států maso a získával
tak devizové prostředky k nákupu papíru
pro své vydavatelské záměry. Skutečnost
je naprosto jiná. Nemohu zde do podrobností tuto
skutečnost rozvádět a citovat všechny
podklady, které jsou k dispozici. Nicméně
musím na vysvětlení uvést nejzákladnější
fakta.
Melantrich nikdy nevyvezl žádné maso, dobytek,
drůbež a jiné živočišné
produkty a ani nebyl dovozcem jediného kilogramu papíru.
V tomto roce, kdy se Oborové ředitelství
průmyslu papíru a celulózy i Oborové
ředitelství Polygrafického průmyslu
vzdaly funkce dovozce grafických papírů,
je dovozcem papíru Svaz českých nakladatelských,
vydavatelských a knihkupeckých podniků, na
Slovensku Sdružení slovenských nakladatelů
a knihkupců, na něž také byly převedeny
devizové nároky jak v rámci devizové
regulace, tak podle opatření ministerstva národohospodářského
plánování ostatní záležitosti.
Na tomto dovozu se podílel náš podnik Melantrich
jen ve zcela nepatrné míře. Svaz dovezl pro
české kraje letos 4026 tun grafického papíru
pro časopisy, kterýmžto dovozem se alespoň
zčásti mělo krýt manko v bilanci papíru
pro celou časopiseckou oblast. Melantrichu bylo z tohoto
dovozu přiděleno jenom 146,5 tuny, to je 3,52 %.
Ostatní vydavatelé časopisů se podíleli
takto: Rudé právo a slovenský Svet socializmu
81,2 %, Mladá fronta 4,64 %, Olympia 4,14 %, Mona 3,95
%, Magnet 2,55 %.
Poznámka o vývozu masa má pravděpodobně
svůj pramen v jednání Svazu nakladatelů
se Státní bankou československou v únoru
tohoto roku, které mělo nalézt další
východisko v kritické situaci v bilanci papíru.
Šlo o nabídku samotné Státní
banky, učiněnou Svazu na prodej určitého
množství dolarů po Kčs 59,-, které
měly být získány vývozem přebytků
národního podniku Xaverov. K realizaci této
nabídky, která byla projednána na půdě
Svazu se všemi zúčastněnými vydavatelskými
podniky, však vůbec nikdy nedošlo. Proto také
Svaz a tím méně Melantrich nekoupil za těchto
podmínek jediný dolar a žádné
maso na zahraniční trhy ani nevyvezl, ani se nepodílel
na vývozu přebytků národního
podniku Xaverov.
Doufám, že toto vysvětlení postačí
k tomu, aby nezůstal stín podezření
z nehospodárného počínání
vydavatelského podniku Československé strany
socialistické Melantrich ani na vydavatelstvích
ostatních politických stran a společenských
organizací.
Soudružky a soudruzi, je si jen přát, aby napříště
ti, kteří podávají podobné
informace, věrohodnost těchto zpráv pečlivěji
ověřovali, zejména tehdy, jestliže se
mnohé dotýkají některých podniků
nebo i jednotlivců.
Předseda E. Erban: Soudružky a soudruzi poslanci,
listina přihlášených řečníků
je vyčerpána. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? /Nikdo./
Konstatuji, že v rozpravě vystoupilo 21 poslanců.
Prosím předsedu vlády ČSR prof. ing.
Kempného, CSc., aby zaujal stanovisko k podnětům
vysloveným v rozpravě.
Předseda vlády prof. ing. Kempný:
Vážená Česká národní
rado, soudružky a soudruzi, celá naše vláda
si velmi váží včerejší i
dnešní diskuse k našemu prohlášení.
Zejména si vážím toho, že rozprava
vyjadřuje pochopení pro zvolený přístup
vlády k její práci a podporuje zásady,
že nemůže jít o program nepodložených
slibů, ale o program zvýšených nároků
na práci každého z nás. My si myslíme,
že tak lze skutečně nazvat náš
program, že v tom je jeho základní obsah.
Vážíme si podpory tohoto pojetí jak
ze strany každého jednotlivého poslance, tak
zejména od soudruhů, kteří svým
vystoupením vyjádřili stanoviska jednotlivých
politických stran nebo dalších složek
Národní fronty. Vidíme v tom faktické
naplňování té zásady, o které
jsme hovořili, že jsme vládou Národní
fronty, že chceme pod vedením KSČ těsně
spolupracovat s celou Národní frontou, s ostatními
politickými stranami a dalšími jejími
složkami. Věříme - tak jak tomu bylo
v diskusi - že nám podporu vyjádří
i Česká národní rada jako celek.
Snažili jsme se ve vládním prohlášení
otevřeně ukázat na problémy, které
čekají na řešení. Vláda
zdůraznila, že si je vědoma své velké
odpovědnosti i obtížnosti při řešení
těchto úkolů. Otevřeně vyjádřila
tu skutečnost, že není v našich silách
ani možnostech řešit všechny úkoly
najednou. Při tomto přístupu bychom možná
pořádně nevyřešili žádný
z nich.
Snažili jsme se ukázat vztah naší ekonomiky
i její vážné rozpory. Tento výčet
chápeme jako výraz toho, že vládě
jsou známy problémy, kterými naše společnost
a naši občané každodenně žijí.
Diskuse prohloubila naše poznání a v podstatě
potvrdila správnost naší věcné
orientace i správnost cesty, kterou chceme problémy
řešit.
Za zvlášť pozitivní považujeme shodu
stanovisek v tom, že se rok 1970 musí stát
jednoznačně rokem konsolidace, zejména konsolidace
politického systému a konsolidace hospodářské.
Ve všech oblastech budeme velmi pečlivě zvažovat
a ve své práci uplatňovat každý
námět z diskuse. Bereme na vědomí
ty náměty, které upozorňují
na problémy, o kterých vládní prohlášení
podrobněji nehovoří, jako je tomu např.
u zdravotnictví, ochrany životního prostředí
atd. Jestliže tomu tak není přímo ve
vládním prohlášení, pak to neznamená,
že tyto úkoly nebo problémy neznáme
a že s jejich řešením postupně
nepočítáme. Nechtěli jsme však
zeslabit pozornost, odvést ji od základních
problémů, na které musíme všichni
soustředit úsilí, jeden vedle druhého.
Pokud se týká konkrétní připomínky
poslance soudruha Vodičky, já jsem vycházel
z materiálu, který nám předložily
kontrolní orgány. I když to nejsou definitivní
materiály, tam takovéto konstatování
je. Jsem rád, že nás soudruh Vodička
upozornil na nesprávnost, my při konečném
zpracování závěrů této
problematiky věci posoudíme a rádi se v tom
případě omluvíme.
Soudružky a soudruzi, připravujeme plán práce
vlády pro zbývající část
letošního roku i na I. čtvrtletí příštího
roku. Budeme vycházet z předloženého
vládního prohlášení a důsledně
využijeme i všech podnětů ze včerejšího
a dnešního jednání. Nechceme však
slíbit, že každý námět budeme
řešit ihned. I tyto náměty musíme
přizpůsobit výběru hlavních
úkolů. Chtěl bych znovu opakovat, že
za takovéto hlavní články považujeme
- a vy jste to v podstatě potvrdili - důsledný
a skutečný protiinflační boj, postupné
řešení rozporů mezi kupní silou
a vnitřním trhem, kde se nejcitlivěji projevuje
celková ekonomická rovnováha, a konečně
zabránění vzniku bariéry pro další
rozvoj ekonomiky v některých rozhodujících
oblastech, zejména v palivo-energetické základně
a v pracovních silách.
Diskuse potvrdila, že úkoly, před kterými
stojíme, nelze při krajním napětí
v naší ekonomice řešit bez pevného
státního vlivu na celou hospodářskou
politiku a bez upevnění celého systému
řízení na všech jeho stupních.
Že je nelze řešit bez důsledného
komplexního upevnění úlohy socialistického
státu.
Vítáme, soudružky a soudruzi, i náměty
na zvýšení náročnosti při
realizaci usnesení vlády. Musí patřit
mezi přední zásady naší práce
to, že přijetí usnesení není
cílem naší činnosti, ale předpokladem
pro skutečná řešení, pro změnu
věcí k lepšímu. Důsledná
realizace vládních rozhodnutí a s ní
spojená kontrola vyžaduje i přesné stanovování
odpovědnosti. Jsme si vědomi toho, že rozkladné
jevy v naší řídící soustavě
poznamenaly i tuto oblast.
Vláda je rozhodnuta obnovovat pořádek v řízení
především u sebe. Bude od každého
vedoucího řídícího pracovníka
vyžadovat důsledné plnění úkolů
a povinností a bude také muset z neplnění
vyvozovat příslušné závěry.
To by ovšem samo o sobě nestačilo. Úkoly
jsou tak náročné, že je nutné,
aby k jejich plnění byly získány postupně
všechny stupně národních výborů,
od krajských až po místní, všechny
společenské organizace, naše závodní,
podnikové kolektivy, prostě všichni naši
občané. A právě zde vkládáme
velkou důvěru v pomoc poslanců České
národní rady, v jejich konkrétní politicko-organizátorskou
práci jako jedinou metodu pro vytvoření osobní
angažovanosti lidí, bez které by naše
cíle, i sebepoctivěji myšlené, zůstaly
pouze přáním.
Budeme přicházet k orgánům České
národní rady s náměty na řešení
problémů, na další postup naší
práce a budeme také skládat účty
z jednotlivých úseků naší činnosti.
Záruku úspěšného díla
vidíme v soustředěné politicko-organizátorské
práci České národní rady, vlády,
národních výborů a ostatních
složek naší společnosti právě
při řešení hlavních úkolů
a potom také v rozvoji celonárodní iniciativy
ve smyslu výzvy ÚV KSČ jako výrazu
účasti všech našich pracujících
na řešení těchto základních
otázek. Už první výsledky svědčí
o pochopení, o podpoře lidí našemu úsilí
a i když jsme si vědomi toho, že jsme na samém
začátku, věříme, že naše
společná práce bude úspěšná.
/Potlesk./