Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
dr. Adamovi.
Pro vaši informaci: podle zjištění u poslanců,
kteří jsou přihlášeni ještě
do rozpravy, lze očekávat, že rozprava skončí
za 45 minut. Dále je přihlášen poslanec
Emanuel Mička. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Mička: Vážený soudruhu
předsedo, vážená Česká
národní rado, soudružky poslankyně a
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych zde vyslovil několik
názorů i poznatků k programovému prohlášení
vlády, které zde včera přednesl její
předseda prof. ing. Kempný.
Především je třeba konstatovat, že
v oblasti sociální politiky státu vláda
neslibuje nesplnitelné, ale že její prohlášení
je realistické a příznivé, jak o tom
také hovořila prof. Hechtová. Sociální
program je redukován na zvýšení nejnižších
důchodů a úpravu mateřské dovolené
v omezeném rozsahu. Chápeme, že by v současné
ekonomické situaci bylo neseriózní určovat
si větší a líbivější
cíle. Přitom ovšem je třeba se definitivně
oprostit od přežívajících názorů,
jako by sociální politika byla jakýmsi břemenem
ekonomiky. Míra sociálních jistot je významným
kritériem vztahu člověka ke společnosti
a jejímu politickému systému, zpětně
působí na člověka v pracovním
procesu a na reprodukci lidské pracovní síly,
zejména na úseku péče o rodinu a dítě.
Dovolte mi, abych jako člen zdravotního a sociálního
výboru České národní rady učinil
několik poznámek k nejzávažnějším
problémům sociální politiky. Nejprve
několik slov o problémech populačního
vývoje u nás a s ním související
problematiky péče o rodinu a dítě.
V loňském roce představoval přirozený
přírůstek pouhých 2,3 %, zatímco
v padesátých letech se přírůstek
pohyboval mezi 8 - 9 %. Jestliže v roce 1956 plánovalo
třetí dítě 22 % manželských
dvojic, poslední průzkumy svědčí
o tom, že si třetí dítě nyní
přeje jen 5,5 % manželů. Přitom by každá
rodina měla mít 2,5 dítěte, aby nedocházelo
k depopulaci. Za této situace jsou oprávněné
obavy, že přirozený přírůstek
nebude krýt přirozený úbytek obyvatelstva.
Je pak také pochopitelné, že se toto populační
klima nepříznivě projevuje a ještě
projeví i ve věkové struktuře ČSR,
která se v mezinárodním srovnání
již nyní řadí mezi geografické
oblasti s nejpomalejším růstem obyvatelstva.
Tyto skutečnosti jsou výslednicí ekonomických
faktorů vedle hledisek morálních. Mladí
manželé touží dříve po automobilu
a zahraniční rekreaci, než po dítěti,
a rozdíly v životní úrovni rodin bezdětných
a rodin s dětmi se prohlubují. Nelze zde přehlížet
zájem státu a dosud vykonanou jeho pomoc rodinám
s dětmi - dávky v mateřství, zvýšené
přídavky na děti, úlevy daně
ze mzdy, prodloužení mateřské dovolené.
Byl rozšířen okruh příjemců
peněžitých dávek v mateřství
o uchazečky o zaměstnání. Je připraveno
další opatření, o kterém hovořil
předseda vlády, právní úprava
mateřského příspěvku ve výši
500 Kčs, který má být poskytován
těm ženám, které byly před porodem
zaměstnané, a to až do 1 roku věku dítěte,
pokud tato žena současně pečuje alespoň
o jedno či více starších dětí
do skončení povinné školní docházky.
Při projednávání návrhu rozpočtu
kapitoly ministerstva práce a sociálních
věcí na rok 1970 dospěl zdravotní
a sociální výbor k závěru,
že zamýšlená úprava odpovídá
současným finančním možnostem
státu a v celém zamýšleném dosahu
bude plnit svůj účel tehdy, až bude
v rámci možností rozšířena
na všechny ženy pečující o děti
do věku tří let.
V programovém prohlášení vlády
však postrádáme zmínku o problematice
umisťování patnáctileté mládeže.
Okruhem otázek, které s touto problematikou souvisí,
zabýval se zdravotní a sociální výbor
již na několika svých schůzích
a přijal řadu konkrétních opatření,
která byla doporučena zejména ministerstvu
práce a sociálních věcí a dalším
resortům. Myslím, že je na místě
uvést, že jmenovaný resort je si vědom
významu správně prováděné
péče o 15letý dorost a s poslanci našeho
výboru je při řešení této
problematiky v úzkém kontaktu.
V programovém prohlášení vlády
je zmínka o připravovaném zvyšování
nejnižších důchodů. I zde jsme
přesvědčeni, že ministerstvo práce
a sociálních věcí ČSR vycházelo
při koncepci zmíněného opatření
z možnosti a snahy uspokojit nejvážnější
potřeby. I zde bude nutné v dalším období
provádět další opatření,
pro která bude nutno v systému národního
hospodářství vytvořit potřebné
zdroje. Ani tady nelze tvrdit, že socialistická společnost
problémy důchodců neřeší.
V minulém roce byly zvýšeny prakticky všechny
starobní, invalidní, vdovské i sociální
důchody, jakož i důchody manželů,
pokud jsou tyto důchody jediným či hlavním
zdrojem příjmů. Neměl by se tedy již
vyskytovat případ, že by byl důchodce
s důchodem nižším než 445 Kčs
měsíčně, je-li důchod jediným
nebo hlavním zdrojem výživy, tato minimální
výměra, resp. minimum 750 Kčs měsíčně
pro manželskou dvojici, ovšem neodpovídá
dnešním životním nákladům.
Je jistě správné, že k úpravě
v letošním roce dojde, že tyto důchody
budou zvýšeny u jednotlivců na 500 a u manželských
dvojic na 850 Kčs.
Dovolte mi, abych se několika slovy dotkl i sociálních
služeb. Zde je nutno zdůraznit i jejich humanitní
smysl, protože jde o služby pro nejpotřebnější.
I když nechceme tvrdit, bylo by to totiž hluboce nesprávné,
že třeba domovy důchodců jsou jediným
či nejideálnějším řešením
životní situace osamělých starých
lidí, musíme zatím s nimi i do budoucna počítat
a také zde stávající možnosti
zdaleka neodpovídají potřebám. Projednávali
jsme tuto otázku v našem výboru v souvislosti
s investiční výstavbou v zařízeních
sociální péče, kde ministerstvo práce
a sociálních věcí i národní
výbory musí počítat s vážnými
nedostatky. Pro informaci tohoto pléna musím připomenout
mnohým známý fakt, že v ČSR máme
241 domovů pro důchodce s kapacitou 27 635 míst,
což nestačí potřebám a nebude
jim stačit do budoucna vzhledem ke zhoršující
se věkové struktuře obyvatelstva, ale že
tyto domovy se nacházejí ve starých k úplně
jiným účelům budovaných objektech,
že třeba stovky těchto domovů jsou v
budovách starších jednoho století. V
takovýchto objektech se těžko dělají
vhodné úpravy zaručující důchodcům
určité soukromí nebo pokračování
v životním stylu, na který byli zvyklí.
K těmto otázkám přijal zdravotní
a sociální výbor některá doporučení,
schválená též předsednictvem
České národní rady, jež byla
adresována příslušným ministrům
a považujeme za účelné ještě
v období přípravných prací
na plánu rozvoje národního hospodářství
na léta 1971 - 1975 je akcentovat.
Vedle těchto nedostatků je třeba vyslovit
poděkování pracovníkům v ústavech
sociálního zabezpečení, kteří
zde pracují za ztížených podmínek,
jako je nedostatek personálního vybavení,
úroveň platů, dislokace domovů důchodců
na odlehlých místech, nedostatek bytů atd.
V sociální práci musíme trvale počítat
s rostoucím významem prevence, především
pokud jde o sociální práci se sociálně
nepřizpůsobenými občany. Mám
konkrétně na mysli takové sociální,
lépe řečeno asociální jevy,
jako je alkoholismus, protispolečenské jednání,
zanedbávání povinné péče
o děti a podobně. Tady je nutno klást důraz
na individuální preventivní péči,
což znamená mít dostatečný počet
kvalifikovaných specialistů v terénu, včetně
příslušného materiálního
vybavení.
Součástí sociální péče
a sociálních služeb je také péče
o občany, ať už dospělé či
mladistvé, se změněnou pracovní schopností.
Těchto lidí přibývá, přibývají,
což je zvláště bolestné, relativně
i mezi patnáctiletým dorostem. V péči
o ně jde vlastně o dvě oblasti. Je to především
pracovní rehabilitace, která opět vedle svého
humánního smyslu má i smysl ekonomický,
neboť jde o navrácení zdravotně poškozeného
člověka do pracovního procesu, což při
dnešní napjaté situaci v bilanci pracovních
sil nelze opomíjet. Náš systém pracovní
rehabilitace je vysoce efektivní, ale potíže
jsou rovněž a nemalé, bylo by zapotřebí
více výcvikových středisek, často
i většího pochopení podniků,
kde invalidy zaměstnávají a nedokáží
pro ně vytvořit odpovídající
pracovní podmínky, byl by žádoucí
rychlejší rozvoj výrobních družstev
invalidů, rozvoj poradenské služby a mnoho
jiného.
Zvláštní kapitolu, rovněž plnou
problémů, tvoří ústavní
péče o zdravotně těžce defektní
mládež a dospělé. I zde je snaha připravit
tyto osoby pro přiměřené pracovní
uplatnění, často se však musíme
spokojit s úsilím naučit tyto těžce
postižené jedince alespoň základním
hygienickým návykům, leckdy je i veškerá
snaha, trpělivost a obětavost ošetřovatelů
a pedagogů odsouzena k nezdaru. V posledních letech
byla zvyšována kapacita těchto ústavů
a zařízení, avšak ani zde není
soulad mezi potřebami a možnostmi. Potřeba
míst v těchto ústavech je oproti současnému
stavu 10 400 míst více než dvojnásobná.
Žel, ani zde není možno řešení
naléhavých úkolů trvale odkládat,
neboť dlouhé odklady naléhavou potřebu
ještě více zvyšují.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, ve svém příspěvku jsem se
nechtěl pokusit o nějakou hlubší analýzu,
ale ve snaze stručně informovat vládu i zastupitelský
orgán pouze upozornit na nejnaléhavější
problémy a skutečnosti v oblasti sociální
politiky. Dobře si uvědomujeme možnosti, které
vláda v dnešní chvíli má, že
však i při řešení nejzákladnějších
a nejnaléhavějších problémů
v sociální politice musíme myslet i na problémy
další, rovněž naléhavé,
že musíme cílevědomou prací na
všech úsecích vytvářet podmínky
k tomu, abychom mohli sociální politiku dále
a konkrétně rozvíjet, v zájmu celé
společnosti, neboť sociální politika
je do určité míry vizitkou společnosti
a dotýká se jejích nejvlastnějších
zájmů jako celku, ale také nejvlastnějších
zájmů každého jednotlivce. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
Mičkovi, prosím poslance Františka Válka,
aby se ujal slova.
Posl. Válek: Vážená Česká
národní rado, vážený soudruhu
předsedo, vážení soudruzi ministři.
Ani v oblasti ochrany práv občanů nepůjde
vláda cestou bezperspektivní líbivé
politiky a nebude setrvávat na abstraktních formulacích
práv a povinností občanů. To je velmi
střízlivé a závažné východisko
pro budoucí práci vlády. V takto pojatém
konstatování zdůrazňuje vláda
nutnou vzájemnou vazbu mezi ochranou zájmů
celé společnosti a mezi právy občanů
a jejich ochranou. Do komplexu hlavních otázek na
tomto úseku patří vlastně celá
sféra socialistické zákonnosti, sem patří
správná činnost státních orgánů,
s nimiž velmi úzce spolupracuje výbor pro právní
ochranu občanů, bezpečnosti, soudů,
prokuratury, soustava nápravné výchovy atd.
Sem patří zkvalitnění řídící
práce ve všech sférách a ve všech
úrovních, upevnění disciplíny
a osobní odpovědnosti, správné a racionální
vedení jak pracovní, tak občanské
iniciativy lidí, jak to předseda vlády ve
svém projevu řekl.
Právní normy, které mají zajistit
takovou jistotu života našich občanů,
musí samozřejmě odpovídat společenskému
vývoji, odpovídat stupni poznání a
umožňovat další progresívní
vývoj společnosti. Musí to být normy,
jež budou samozřejmě postihovat narušování
veřejného pořádku, porušování
bezpečnosti státu i občanů, poškozování
majetku, ale musí to být zároveň normy,
které vyloučí možnost deformací
a subjektivitu.
Na takové normy musí ovšem navazovat též
důsledná činnost všech orgánů
a organizací, které je mají plnit a uvádět
do života. Společnost se musí vždy bránit
proti takovým vlivům, které ji chtějí
odvést od promyšlené konstruktivní cesty
na pokraj anarchie, dobrodružnosti, které chtějí
provokovat konfliktní situace a vytvářet
tak v životě občanů, ve vztazích
mezi lidmi, ve státním aparátě, či
kdekoliv ve veřejnosti stálé napětí.
Takové ohrožování vnitropolitického
a vnitrostátního konsolidačního procesu
má pak samozřejmě nezdravý a škodlivý
přímý dopad na celý život společnosti
i na oblast ekonomiky, na důsledné řešení
dílčích hospodářských
problémů, ohrožuje klid a jistotu obyvatel,
dezorientuje veřejné mínění,
jak jsme to viděli i v nedávno uplynulých
dobách, jež byly pro nás všechny výrazným
poučením, že nerespektováním
zásad socialistické cesty, narušování
státního systému, podcenění
úlohy státu a jeho mocenských prostředků
vede nejen k vnitřnímu oslabení a rozkladu
společnosti, podporuje výskyt a rozvoj protispolečenských,
extrémních, reakčních a avanturistických
tendencí, ale má za následek i narušení
mezinárodních svazků naší republiky.
Rozvoj společnosti se neměří jenom
hmotným blahem, tento rozvoj musí být všestranný,
musí dbát o hmotné zabezpečení
člověka stejně jako o rozvoj jeho osobnosti,
o aktivní uplatnění občana v životě
a tvorbě společnosti. Máme-li zájem
na vnitřním upevnění a sjednocení
v naší zemi, chceme-li vytvořit podmínky
pro klidnou a efektivní práci v továrnách,
na polích, ve vědě, ve školách,
na všech pracovištích, chceme-li zajistit společenské
a kulturní vyžití, dát všem občanům
i jejich rodinám potřebný klid pro jejich
život, chceme spolu s tímto úsilím zajistit
i jejich právní a občanskou jistotu.
Je proto jistě naší povinností podpořit
vládu ve všech opatřeních k upevnění
hospodářské sféry, veřejného
pořádku, fungování státu a
jeho aparátu a stejně tak podpořit i její
legislativní program na úseku právních
jistot a osobních svobod občanů.
Občan této republiky, který žije spořádaně,
plní své úkoly jako aktivní organická
součást naší společnosti, neporušuje
zákony a právní normy, musí mít
i pocity skutečné jistoty, hrdé jistoty plnoprávného
občana socialistické republiky. A říkám-li
důrazně právě proto, mám na
mysli zvýraznění skutečnosti, že
právě takováto právní jistota
třídně a socialisticky chápaná
je jistotou všech poctivých a slušných
občanů této země.
Výbor pro právní ochranu občanů
se zabývaly průběhu letošního
roku na několika schůzích problematikou ochrany
veřejného pořádku, bojem proti trestné
činnosti a kriminalitě, procesem nápravné
výchovy u lidí, kteří se dopustili
trestné činnosti, stejně jako společenské
péče o provinilce a mravně narušenou
mládež, jak se o tom již zmínil v rozpravě
poslanec Václav Ircing. Rozpracování realizační
směrnice ÚV KSČ z května t. r. přenesením
závěrů posledních plenárních
zasedání ÚV KSČ, jež přijal
za své i ústřední výbor Národní
fronty, do konkrétní práce výboru
zdůrazňuje rovněž a ve shodě
s dnešním prohlášením vlády,
že náš výbor považuje za svůj
základní úkol upevnění funkce
socialistického státu.
Vychází přitom ze zásady, že
všechna práva a právem chráněné
zájmy občanů mohou být realizovány
v míře, která odpovídá současnému
vývoji socialistické společnosti, a to důsledně
v souladu s ústavou a zákony této republiky.
Realizace občanských práv musí sloužit
upevňování společnosti a jen tak může
každému jednotlivci zaručovat plný rozvoj
jeho osobnosti v souladu se zájmy socialistické
společnosti.
Z tohoto pojetí vyplývá nutnost dbát
na dodržování občanské kázně.
Patří sem aktivní působení
směřující k prohlubování
socialistického právního vědomí
občanů a k rozvíjení prevence proti
narůstání protispolečenské
a trestné činnosti. Prohlubování socialistického
právního vědomí občanů
vyžaduje od nás poslanců dvojí aktivitu,
a to ve velmi konkrétní podobě:
1. Podávat jasný výklad právních
norem a předpisů, umět zdůraznit a
uplatňovat jejich závaznost pro každého;
2. Sledovat dodržování socialistické
zákonnosti ve všech úsecích, které
se dotýkají občanských práv,
především bezpečnosti a osobní
svobody jednotlivce i jeho ekonomických a sociálních
práv.
Výbor pro právní ochranu občanů
se zabývá činností orgánů,
které na těchto úsecích vykonávají
státní moc. Bude napomáhat rozvoji jejich
činnosti, a to v souladu s poznávací, iniciativní
i kontrolní funkcí, kterou mu Česká
národní rada svěřila.
Chceme-li úspěšně bojovat proti nebezpečí
narůstání trestné a protispolečenské
činnosti, pak ovšem musíme vyzvat k aktivní
spoluúčasti celou soustavu zastupitelských
orgánů, ne pouze sami sebe, ne pouze vládu,
ale také národní výbory, jejich komise
a aktivy, stejně tak i Národní frontu jako
celek i její společenské organizace. V závodech
a na pracovištích je třeba na úseku
předcházení trestné činnosti
spolu s upevněním systému řízení,
jak o něm hovoří vládní prohlášení,
dbát stejně důsledně na dodržování
zákonů, nařízení, ale i podnikových
norem, technických norem, pracovního pořádku
a technologické kázně.
Dovolte v závěru znovu zdůraznit, že
výbor České národní rady pro
právní ochranu občanů bude vládu
při realizaci vládního prohlášení
plně podporovat.
Mají-li však být splněny všechny
tyto úkoly, je nutná aktivní podpora, poctivá
práce a zapojení nejen ministrů, pracovníků
státních orgánů, nás poslanců,
ale rovněž co nejširší aktivní
spoluúčast všech občanů na procesu
všestranného upevňování našeho
státu, opravdová a poctivá snaha upevnit
veřejný pořádek, občanskou
kázeň, odstranit lhostejnost a nevšímavost
k protispolečenským proviněním a trestným
činům, neboť i taková aktivní
spoluúčast poctivých občanů
na životě státu a na jeho dalším
spořádaném vývoji je zárukou
právní jistoty člověka. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Prosím
nyní poslance Václava Koutného.
Posl. Koutný: Vážené soudružky
a soudruzi! Měl bych jen několik poznámek
k části vládního prohlášení,
která se týká národních výborů.
V tomto roce byl vypracován návrh zásad úpravy
působnosti národních výborů
a územního členění ČSR.
Vypracovaný návrh odpovídá současné
etapě vývoje. Představuje určitý
soubor hlavních problémů výstavby
a činnosti národních výborů
a současných možností jejich řešení.
Vzhledem k tomu, že dosud není vyřešena
řada zásadních problémů v souladu
s oblastním řízením státu,
neřeší návrh problematiku další
působnosti národních výborů
komplexně. Bylo by proto třeba v příštím
roce dokončit dopracování tohoto návrhu.
Přitom se zaměřit zejména na tyto
problémy:
Na dopracování principu finančně ekonomické
samostatnosti národních výborů, na
zpřesnění vlivu národních orgánů
na řešení základních proporcionálních
a rozvojových otázek, na prohloubení zásad
oblastního plánování na zpřesnění
rozpočtu městských národních
výborů s obvodní působností
a vymezení této působnosti. Zvážit
též možnost a potřebu vlivu národních
výborů na zemědělskou sféru.
Vypracování a potom uvedení zásad
do života vytvoří podmínky pro lepší
práci národních výborů. Spokojenost
občanů při nejlepší vůli
nemohou však někdy funkcionáři národních
výborů sami zabezpečit.
Významná část podmínek pro
plnění úkolů národních
výborů se vytváří také
v jiných oblastech. Školství, kultura, zdravotnictví,
sociální zabezpečení, silniční
síť, bytové hospodářství,
to všechno potřebuje - kromě jiného
- stavební kapacity a hlavně značné
finanční prostředky.
Další rozvoj této oblasti závisí
na možnostech našeho národního hospodářství.
Občany proto zajímá, jaká opatření
bude vláda uskutečňovat v ekonomice. Očekává
se, že bude postupovat uvážlivě, ale důsledně.
V současné době sestavují a projednávají
národní výbory své rozpočty
na rok 1970. Uvědomují si, že dnes nemohou
požadovat od společnosti všechno, co by potřebovaly.
Musí počítat s dosahováním
maximálních svých vlastních příjmů
a s nejhospodárnějším vydáváním
finančních prostředků. Vláda
však musí odpovědně uvážit,
kam až může v šetření na národních
výborech jít.
Je třeba vidět, že vyšší objemy
rozpočtu národních výborů nezabezpečují
rozvoj, ale do znační míry skrývají
vyšší mzdové náklady a vyšší
ceny dodávek a prací.
Je dobré, že se vláda zaměřuje
též na řešení otázek národnostní
politiky, které po pravdě řečeno,
nebyla v minulosti věnována potřebná
pozornost. Bude třeba vytvářet předpoklady
potřebné k realizaci ústavního zákona
o postavení národností.
Závěrem chci zdůraznit, že národní
výbory budou dobrými pomocníky vlády,
budou prosazovat a realizovat politiku vlády tak, aby příští
rok opravdu byl rokem všestranné konsolidace. /Potlesk./