Čtvrtek 27. listopadu 1969

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci Smrčkovi. Slovo dávám poslankyni dr. Anně Matějkové.

Posl. dr. Matějková: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté! Dovolte mi, abych jako členka zdravotního a sociálního výboru řekla několik slov k současným problémům našeho zdravotnictví.

Prohlášení vlády ČSR hovoří o všech úsecích hospodářského a společenského života. Předkládám České národní radě a naší veřejnosti otevřené a reálné návrhy k řešení nejzávažnějších problémů. Úkolů je mnoho. V popředí stojí zcela zákonitě problémy ekonomiky.

Zdravotnictví je odvětví, které zabezpečuje jeden ze základních cílů socialistické společnosti, péči o člověka. Péče o zdraví vedle vytváření podmínek pro šťastný a spokojený život má veliký význam pro rozvoj výrobních sil. Má tedy vedle své funkce humánní a sociální také značný význam ekonomický, který je už dnes plně doceněn.

Jsme poněkud znepokojeni skutečností, že prohlášení vlády se nedotklo vedle úpravy platů ve zdravotnictví žádného z problémů, které už po řadu uplynulých let ve zdravotnictví narůstají. Nepříznivý stav téměř ve všech úsecích zdravotnictví nutí nás přímo, abychom velmi uvážlivě, avšak co nejrychleji přistoupili k řešení problémů, které vytvářejí rozpory mající přímý dopad na úroveň léčebné péče, a tím na zdraví obyvatel.

O nutnosti řešení diskutuje se již dlouho. Zdravotní a sociální výbor od začátku svého působení zabýval se nemalými problémy zdravotnictví, které si zasluhují vzhledem ke svým společenským, politickým i ekonomickým důsledkům největší pozornosti.

V několika jednáních zdravotního a sociálního výboru zabývali jsme se akutní problematikou zásobování léky a zdravotnickým materiálem. Situace ve zdravotnické. výrobě a distribuci je natolik vážná, že se objevují nedostatky i v lécích životně důležitých. Jde tu o velmi složitý problém, který nelze řešit náhodně tam, kde se projeví akutní stav, ke kterému je naopak nutné přistoupit koncepčně, plánovitě, avšak urychleně, aby byla zajištěna účinná struktura farmaceutické výroby a distribuce. Tyto obě trpí v současné době rozporem mezi vzrůstající celosvětovou spotřebou léků a po řadu let stagnující, technicky zaostalou kapacitou výroby, dále nedostatkem pracovníků plynoucím z mzdových i pracovních podmínek v oblasti zdravotnické výroby a distribuce, nedostatkem devizových prostředků na dovoz potřebných surovin a potřebných léků.

Na poslední schůzi našeho výboru přijali poslanci doporučení, aby ministr zdravotnictví urychleně informoval vládu ČSR o tomto stavu a příslušným ministrům navrhl provedení potřebných opatření. Jsme přesvědčeni, že vláda tento návrh ministra vzhledem k jeho závažnosti příznivě posoudí a dá podnět k zásadnímu řešení.

Neméně vážnou stránkou je stav investiční výstavby a technického vybavení zdravotnictví. Československé zdravotnictví ve své vysoké odborné úrovni snese porovnání s nejvyspělejšími zeměmi, avšak po stránce technické silně zaostává. Budovy zdravotnických zařízení jsou ve velké části přestárlé, obzvláště pražské zdravotnictví sídlí v budovách doslova historických. Zatímco od roku 1920 do roku 1939 bylo vybudováno 31 % lůžkového fondu nemocnic ČSR - tedy na jejím území bylo od roku 1945 do roku 1967 vybudováno pouze 16 % z celkového objemu lůžek. Zaostávání v technickém vybavení nemálo brání úspěšnému rozvoji a širokému uplatnění moderních vyšetřovacích metod i terapie.

Nedobrý stav je i v českých lázních, jejich vybavenost neodpovídá jejich účinnosti, světové proslulosti ani devizovému přínosu, který produkují.

Dovolte mi, abych se ještě zastavila u otázek souvisejících s vývojem pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz. Nepříznivý vývoj pracovní neschopnosti představuje zvýšený nárok na státní rozpočet. Zdravotní a sociální výbor se pracovní neschopností zabýval a ztotožnil se s usneseními, která vláda ČSR přijala k zpřísnění dozoru nad dodržováním léčebného režimu. Při projednávání rozpočtu kapitoly nemocenského pojištění na rok 1970 dospěl náš výbor k závěru, že závěry citovaného usnesení vlády je třeba realizovat v nejkratších časových termínech. K tomuto doporučení vedly nás zvyšující se nároky na státní rozpočet v kapitole nemocenského pojištění i ztráty k nimž stoupající, často neodůvodněnou nemocností dochází v tvorbě společenského produktu a národního důchodu.

Ocenění zdravotnictví dostává se ve vládním prohlášení tím, že přes chystaná opatření v oblasti mezd považuje vláda za nejnaléhavější řešení odměňování lékařů a zdravotnických pracovníků. Dosavadní úroveň platů neodpovídá náročnosti, kvalifikačnímu stupni, odpovědnosti ani společenské důležitosti zdravotnické práce. Vítáme proto záměr vlády řešit tento naléhavý problém.

Dotkla jsem se jen několika nejzávažnějších problémů u vědomí než i toho, že nelze vše najednou vyřešit v současné složité době. Chci tím však říci, že další odkládání zdravotnické problematiky vážně ohrožuje úroveň našeho zdravotnictví a péči o zdraví člověka.

Zdravotní a sociální výbor oceňuje odpovědný a objektivní přístup vlády k naléhavým potřebám současného společenského a hospodářského vývoje. Věří, že stejně objektivně přistoupí vláda i k řešení vážných problémů zdravotnictví jako důležité součásti státní politiky.

Zdravotní a sociální výbor v plné důvěře vládě je připraven účinně pomáhat ke splnění všech úkolů, které před námi stojí. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslankyni dr. Matějkové.

Soudružky a soudruzi, konstatuji, že do diskuse je přihlášeno ještě osm poslanců. Nyní přerušuji schůzi na 15 minut.

/Schůze přerušena v 10.42 hod. a opět zahájena v 11.05 hod./

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi poslanci, pokračujeme v rozpravě. Prosím, aby se ujal slova poslanec Ungrád.

Posl. Ungrád: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci České národní rady!

Ani nové české vládě zřejmě v dohledné době nehrozí jakákoli nuda nebo příliš sladký život. Tím spíše chci po vyslechnutí vládního programu slíbit vládě za všechny poslance ve Východočeském kraji plnou podporu a upřímně jí popřát hodně úspěchů a nezbytného elánu.

Nové vedení Komunistické strany Československa dalo na svém dubnovém, květnovém i zářijovém plénu ústředního výboru velmi důrazně na pořad dne konsolidaci státu. A tentokrát se můžeme spolehnout, že se toto nové vedení strany, jak jej všichni známe, nespokojí jen s vytyčením daného úkolu, že bude zcela určitě vyžadovat od nás všech, kteří jsme jej společně a rádi přijali, také jeho důsledné provedení.

Končí tedy období přešlapování, téměř biblického zmatení jazyků a přímo klasického nepořádku ve všem. Období, kdy jsme, jak tu už bylo kdysi výstižně řečeno, nahradili nepružné řízení žádným řízením. Začíná tedy období realizace dobrých usnesení a předsevzetí.

Reorganizace orgánů je jistě důležitým dalším krokem na této cestě, nicméně je to stále ještě jen jeden z prvních kroků. Všichni v tomto sále jistě věříme, že se naše nová vláda stane velmi brzy významným činitelem, chcete-li katalyzátorem tohoto celostátního konsolidačního procesu. A k tomu jí dopomáhej především Česká národní rada. /Oživení v sále./

Není u nás zvykem, že bychom vítali své vlády zvučnými fanfárami. Daleko častěji jim obvykle na uvítanou raději naložíme hned nějaké další starosti. Abych nezůstal nic dlužen této "ušlechtilé" tradici a abych se neomezil jen na proklamaci důvěry a podpory, přináším nové vládě také do vínku malou kytičku problémů ze svého kraje, kterou jsem nevhodně nazval "O umění stavitelském". Domnívám se totiž, že naše potíže mají řadu předpokladů pro zobecnění.

Plánované počty bytů ve Východočeském kraji patří mezi nejnižší v republice. Skutečnost, že ani tyto skromné počty nejsou plněny, nelze vůbec zdůvodnit předvýrobní nepřipraveností. Dodavatelské organizace ministerstva stavebnictví se u nás dnes nepodílejí ani polovinou na počtech odevzdaných bytů a jsou vlastně vůbec nejhoršími plniči. Přesto, že měly na počátku roku příznivou rozestavěnost, zbývá jim na poslední čtvrtletí k odevzdání plných 60 % ročního úkolu. Ani finanční objemy nesvědčí o tom, že by se již oborovému ředitelství Pozemního stavitelství podařilo vrátit své podniky jejich původnímu poslání, tedy komplexní bytové výstavbě.

Jako hlavní důvod potíží je uváděn nedostatek zdicích materiálů, oken, radiátorů apod., což všichni známe. Nelze pochybovat, že jde o nedostatek zásadní. Není to však důvod, kterým lze vysvětlit všechno. Podniky totiž neplní už po řadu let ani technickou vybavenost sídlišť. A to už není záležitost materiálů, ale otázka poměru k převzatým úkolům.

Dostatek materiálu je ovšem předpokladem pro řešení problému ve výrobě vůbec. Proto vysoce oceňujeme, že vláda v posledních měsících rozhodla o přednostním rozvoji materiální základny pro stavebnictví, a to i za cenu dovozu potřebných zařízení.

Chci ještě upozornit, že v dokumentech o nových investicích v těchto oborech chybí dopracování závažného faktoru, to je obsazení nových výroben dostatečným počtem stabilizovaných a přiměřeně kvalifikovaných pracovníků.

Nedostatek lidí v cihelnách a výrobnách prefabrikátů se totiž stále řeší pomocí vojáků, různých stavebních brigádníků, pomocí fluktuantů atd.

S novými výrobnami, na něž vynaložíme nemálo devizových prostředků, bude pochopitelně nutno řešit i přísun pracovníků a jejich ubytování. Vítám iniciativu ministerstva stavebnictví, které se snaží stavebníkům ulehčit práci regulací přísunu materiálu pro družstevní svépomoc i pro rodinné domky.

Nedostatek stavebních hmot, bezútěšné bloudění poutníků za materiálem po celé zemi, náklady s tím spojené, to všechno totiž dosti spolehlivě pohřbívá a už pohřbilo mnohou iniciativu jinak čilých stavebníků, kteří se rozhodli pro svépomoc.

Závěrem doporučuji příslušným centrálním orgánům, aby v nejbližší době přijali potřebná opatření ke stabilizaci kapacit stavebních organizací a aby se znovu zamysleli nad problémem slibovaného omezení mezikrajových přesunů i v oblasti bytové i občanské výstavby. Domnívám se. že je to pro začátek dost - a tak raději už jen děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, je tu podnět některých poslanců vzhledem ke značnému rozsahu programu upustit od dalších diskusních příspěvků. Někteří přihlášení se už vzdali slova, od dvou dalších je příslib, že rozsah jejich příspěvků bude jen 5 minut. Doporučuji proto pokračovat v diskusi a pak by si vzal slovo předseda vlády. Uděluji slovo poslanci dr. Adamovi.

Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, vážení členové vlády!

Ve vládním prohlášení se zabýval předseda vlády prof. ing. Kempný velmi zevrubně otázkami naší ekonomiky a dotkl se také problému zásob, dodavatelsko-odběratelských vztahů vnitřního a zahraničního obchodu, tedy celého komplexu problémů oběhu zboží.

Otázka zásob je důležitým ekonomickým problémem. Ve Výzkumném ústavu skladového hospodářství, kde pracuji, se zabýváme řadu let řešením mnoha problémů oběhu zboží, a tedy i zásob. Mezinárodní srovnání nám neustále dokazují, že naše zásoby jsou příliš vysoké, že se v nich příliš umrtvuje velký objem prostředků, kterých by mohlo být lépe využito k urychlení tempa rozvoje národního hospodářství. Proto jsme provedli u řady výrobních a obchodních podniků podrobný rozbor výše a struktury zásob, vypracovali metody pro zjištění přiměřené výše zásob. Tyto průzkumy, maloobchodem objednané a dokonce zaplacené, byly prováděny s použitím moderních a exaktních metod teorie zásob. V řadě případů jsme zjistili, že výše zásob je určována také neobvykle vysokým podílem pojistných zásob, vyplývajících z nízké jistoty dodávek, čili z tzv. nízké hladiny úplnosti dodávky. Počet výrobků, které je nutno zhotovit, je vždy určován těmi položkami zásob materiálů, u nichž je úplnost dodávky nejnižší. Podniky vytvářejí vysoké pojistné zásoby úměrné nejistotě dodávek. Vysoký stav zásob je také odrazem nízké úrovně dodavatelsko-odběratelských vztahů a značné převahy poptávky nad nabídkou, čili vysoké investiční vlny a přebytku kupní síly obyvatelstva. Působí tu však i řada dalších faktorů, jako jsou dlouhé čtvrtletní objednací cykly, nepoužívání exaktních metod při nákupu, nevyužívání možností výpočetní techniky, nízká kvalifikace nákupčích atd. Zřejmě nebyla uvážena rozhodnutí, jimiž se zrušením plánování materiálně technického zásobování stát zbavil jakéhokoliv řízení oběhu zboží, a to dokonce v době, kdy investiční vlna narůstala a přebytek kupní síly v důsledku rychlého vývoje mezd narůstal.

Naproti tomu v Maďarsku se při zavádění ekonomické reformy zrušilo plánování materiálně technického zásobování jen u těch položek, kde nebylo rozporu mezi poptávkou a nabídkou. A pro řízení oběhu zboží bylo vytvořeno ministerstvo materiálového hospodářství a cenové politiky. Ale i v jiných socialistických zemích existují orgány pro řízení oběhu zboží. V SSSR je to dokonce státní komise materiálně technického zásobování, jíž stojí v čele místopředseda sovětské vlády, v NDR je ministerstvo materiálového hospodářství, v Polsku vládní výbor.

Samozřejmě tím nechci navrhnout zřízení nového státního ústředního orgánu, přesto je však možno nalézt řešení. Výbor České národní rady pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace i předsednictvo České národní rady ve spolupráci se slovenskými orgány schválilo doporučení, aby ministerstvo obchodu bylo ve své funkci napříště chápáno jako odborný státní orgán pro řízení oběhu zboží.

Dovolte, abych současně řekl, v čem by státní národohospodářská politika na úseku řízení oběhu zboží měla záležet. Je to především koordinace prací spojených s prováděním hmotných bilancí stanovených klíčových výrobků a materiálů pro výrobní spotřebu, zásobování obyvatelstva a zahraniční obchod.

Na druhém místě stojí celá legislativa dodavatelsko-odběratelských vztahů, podmínek pro výkon obchodní činnosti v tuzemsku i v zahraničním obchodě.

Třetí soubor představuje tvorbu ekonomických pravidel pro tvorbu obchodního rozpětí, dovozních a vývozních cel, používání státních rezerv /hmotných i valutových/ k vyrovnávání výkyvů mezi poptávkou a nabídkou atd.

Konečně by tento orgán měl ve své administrativní činnosti rozhodovat o udělování oprávněných obchodních činností ve velkoobchodě a zahraničním obchodě, spoluurčovat pravidla národohospodářské evidence v obchodní činnosti, vydávat v určitých případech vývozní a dovozní povolení a organizovat a metodicky řídit přípravu kádrů pro obchodní činnost.

A nyní několik slov k otázkám stabilizace vnitřního trhu. Nenormální situace vznikla vytvářením přebytku kupní síly, nepodloženého zvýšeným výrobním úsilím. Nešvary, které se v důsledku toho nyní tu a tam projevují v obchodě, jsou už tedy jen důsledkem. Řešení je v postupné likvidaci přebytků kupní síly. Považuji za správné, aby tento přebytek kupní síly byl likvidován především růstem produktivity práce, nikoliv zvyšováním cen, které by otevřelo nové problémy v oblasti důchodů a rodin s dětmi.

Domnívám se, že bychom se však měli pokusit dále o to, aby obyvatelstvo uložilo současný přebytek kupní síly do účelových vkladů v co největší míře, na byty, rodinné domky atd. Jestliže by byly poskytnuty záruky, že střadatel bude platit u těchto velkých rodinných investic ceny platné při uložení určité částky, došlo by určitě ke zmenšení poptávkové psychózy na vnitřním trhu.

Zároveň je však třeba řešit ekonomickou i technickou základnu vnitřního obchodu, státního i družstevního, a to především nově stanovit obchodní rozpětí tak, aby tato činnost nebyla ani v extrémních podmínkách ztrátová a aby při tom mohly být z obchodního rozpětí v normální výši hrazeny bankovní úroky, odvody i daně bez jakýchkoliv úlev. Vyrovnání rozdílného zisku plynoucího z výhodného umístění velkoobchodu a maloobchodních prodejen je možné a účelné odstupňovaným zdaněním obchodní činnosti. Jinak se totiž těžko podaří udržet maloobchodní prodejny v malých vesnicích, zejména v pohraničí, které jsou nerentabilní a kde družstva ani státní obchod nemají zájem tyto prodejny dále udržovat.

Dále je třeba zajistit provádění prosté a rozumné rozšířené reprodukce celé materiální základny obchodních, odbytových a zásobovacích organizací. Tak bude možno řešit i velmi nepříznivý stav skladů těchto organizací, jak jej ukazuje celostátní statistické šetření o skladové síti.

U podniků zahraničního obchodu je třeba především odstranit přežívající koncepci extenzívního rozvoje a prosadit výrazněji hmotné zainteresování jejich pracovníků na dlouhodobém odbytu při nejvýhodnějších prodejních a nákupních cenách. Ztráty při exportu a importu je nutné promítat do hospodářských výsledků exportujících, resp. do importujících výrobních podniků. Import spotřebního zboží - průmyslového zboží - je účelné přenést na specializované podniky oborových ředitelství státního obchodu a na Svaz spotřebních družstev.

Je rovněž nutné rozhodnout. Zda povinnost vybudovat u nás i v zahraničí základny servisu a sklady náhradních dílů ponesou výrobci nebo vývozci či dovozci.

Ve vývozu i v dovozu je nutné usilovat o dlouhodobou stabilizaci obchodních vztahů a o vybudování kvalifikované sítě dobrých obchodních zástupců, ovládajících dokonale příslušný trh.

Protože otázky oběhu zboží jsou důležitým problémem rozvoje národního hospodářství, je to také svrchovaně politický problém. Výbor pro obchod, pošty a telekomunikace České národní rady se proto otázkám oběhu zboží a stabilizace vnitřního trhu soustavně věnuje.

Členové výboru považují proto za správné podpořit úsilí vlády o komplexní řešení oběhu zboží a podporovat úsilí ministerstva obchodu o řešení této problematiky. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP