Čtvrtek 27. listopadu 1969

Je zde i další okolnost, která přispívá k upevnění autority, to je možnost výběru lidí. Zatím, jak je známo, získávají se lidé do služeb Bezpečnosti, zejména do hlídkové služby, organizovaným náborem, který není úspěšně plněn. Přitom vzhledem k důležitosti a významu služby by se mělo doplňování provádět výběrem ze řad uchazečů. To ovšem v každém případě předpokládá podstatné zvýšení společenského významu a postavení těchto složek a jejich příslušníků. Akční program ministerstva vnitra sice počítá ve stati řešící personální politiku se správnými opatřeními, z nichž uvedu jedno, "neprodleně zintenzívnit výběr nových pracovníků při současném zvyšování nároků na kvalitu nově přijímaných. Více se orientovat na uchazeče s úplným středoškolským a vysokoškolským vzděláním". Jak je vidět, v akčním programu se hovoří o výběru a ne o náboru, o orientaci na uchazeče se vzděláním středoškolským i vysokoškolským. Výsledek však je takový, že v roce 1968 podle platné nomenklatury funkcí mělo být přijato do služeb ministerstva vnitra 9,8 % příslušníků s vysokoškolským vzděláním - přijato pouze 3 %, tj. necelá třetina. S úplným středoškolským vzděláním mělo být přijato 49,7 % - přijato 33,7 %, tedy dvě třetiny. Naproti tomu byl přijat dvojnásobek uchazečů se základním vzděláním, než stanoví nomenklatura funkcí. Tím se pochopitelně stav kvalifikační struktury, pokud jde o vzdělání, nadále zhoršuje.

V akčním programu ministerstva vnitra je správně zakotvena i otázka právní a pracovní jistoty příslušníků SNB. Jedním z úkolů na tomto úseku je podíl práce ministerstva vnitra v ČSR na propracování zákona o služebních poměrech příslušníků SNB, který má vypracovat federální ministerstvo vnitra. Tento zákon je velmi důležitý, má upravit a upevnit právní a sociální jistoty příslušníků bezpečnostních ozbrojených sborů a tak zabránit i nežádoucí fluktuaci, která je značně vysoká. Že skutečně odchází z Bezpečnosti značný počet mladých příslušníků, uvedu na několika číslech: v letech 1965 - 1968 odešlo v počtu propuštěných tzv. na vlastní žádost 32,2 % příslušníků; z těch pak, kteří odešli na vlastní žádost, bylo 57 % mladých, sloužících 1 - 5 roků. Může se vyskytnout otázka, proč odchází tolik mladých příslušníků? Odcházejí proto, že služební poměr neuspokojuje jejich oprávněné zájmy a požadavky, resp. že neuspokojování oprávněných zájmů a potřeb v řadě oblastí není kompenzováno výhodami v jiných oblastech. Uvedu stručně jen některé důvody, ne všechny a nebudu je rozebírat.

1. Nízká společenská prestiž povolání v Bezpečnosti, zejména u VB, podle provedeného průzkumu je na jednom z posledních míst, ze 30 vybraných povolání na 23. místě. Nebudu uvádět, která zaměstnání následují hned za tímto povoláním, protože řady příslušníků by se to mohlo dotknout a pokud to neznají, je to jen v jejich prospěch.

2 Délka a skladba služby. Podle průzkumu u městské správy VB v Praze je délka služby příslušníků hlídkové služby až 220 hodin měsíčně i více, a to v době, kdy nejsou mimořádná opatření. U VB všeobecně přes 90 % příslušníků výkonných součástí má delší službu, než stanoví předpis. Dále je to služba v noci, v nepříznivém počasí, převážně hodně služby o nedělích a svátcích, zhruba podle zásady, když se ostatní baví - Bezpečnost má službu nebo pohotovost.

3. Neuspokojivé hmotné zabezpečení, zejména u mladých příslušníků. Podle podmínek pro nábor, které zaslalo ministerstvo vnitra např. vojenským útvarům, má příslušník nástupní plat 1500 Kčs, kde je dokončeno základní vzdělání, a 1550 Kčs u těch, kde je dokončeno středoškolské vzdělání. Tyto částky jsou uváděny jako čistý plat, nutno však počítat se školou a dalšími podmínkami přijetí, které podmiňují přijetí do SNB. Diferenční přídavky neřeší tuto otázku.

Tíživá bytová situace. V Praze podle mých znalostí bylo v roce 1968 přes tisíc dvě stě žádostí o byty, dohodnuto bylo s NVP ročně předávat z výstavby ministerstva vnitra 100 bytů. Roční přírůstek na doplnění stavů Bezpečnosti v Praze by měl být asi 700 - 800 příslušníků. Kdy dostane za takovýchto podmínek v Praze byt nově přijatý příslušník, netroufám si vůbec vypočítávat, protože vím, že se dohodnuté kvóty bytů neplní, že je velká fluktuace, která problémy prohlubuje, i řada dalších nahodilostí, které bytovou situaci ztěžují.

Je řada dalších skutečností, které nejen že stav a situaci na úseku bezpečnosti neřeší, ale dále komplikují. Bylo by proto nanejvýš nutné, aby byly dány urychleně do souladu požadavky na příslušníky bezpečnostních sborů s jejich nároky a právy. Jen při odstranění těch nejzákladnějších problémů a dosažení určité stabilizace kádrů v Bezpečnosti bude možno plně uplatňovat požadavek, že si autoritu každý zabezpečuje především sám svou prací a jednáním.

V upevňování autority VB by svou úlohu měly sehrát i sdělovací prostředky. Paušální skandalizování orgánů Bezpečnosti za nezákonnosti v 50. letech zanechalo v myslích našich občanů řadu nejasných otázek, pochybností a neváhám říci i odpor proti příslušníkům Bezpečnosti. Zdůrazňuji to proto, že bez poskytnutí aktivní pomoci širokých mas naší společnosti i orgánům bezpečnosti nebude zabezpečena ani konsolidace poměrů v naší republice tak, jak hovoří vládní prohlášení, kterou si jistě všichni velmi přejeme.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci Ircingovi. Dále má slovo poslanec dr. Jaroslav Srb.

Posl. dr. Srb: Vážená Česká národní rado, vážená vládo České socialistické republiky, dovolte mi, prosím, abych jako člen ústavně právního výboru České národní rady přednesl několik slov na podporu programového prohlášení předneseného včera předsedou vlády ČSR prof. ing. Kempným.

Vláda ve svém programu přijímá zásadu, že bude řídit legislativní práci tak, aby v nových zákonech byly zakotveny garancie, že každé protispolečenské jednání bude postiženo. Vláda hodlá dosáhnout toho, aby naše zákonodárství pomáhalo účinně k vytváření trvalých hodnot a bylo podstatným prvkem stabilizace politického i hospodářského života, aby bylo zárukou socialistického charakteru státu, zárukou posílení úlohy státu v našich podmínkách. Tyto ovšem - i všechny další zásady - bude ústavně právní výbor České národní rady ve své práci plně podporovat. Domnívám se, že tak mohu prohlásit za všechny členy našeho výboru. Vždyť výbor v dosavadní práci byl vždy veden poctivou snahou pracovat podle politických směrnic, obsažených v dokumentech ÚV KSČ, zejména v listopadové rezoluci z roku 1968 a z květnového i zářijového pléna letošního roku. Stejně tak postupoval i podle zásad usnesení předsednictva České národní rady z 10. 7. 1969. Jak naznačil nový předseda našeho ústavně právního výboru prof. dr. Vaněček, bylo, je a musí být i nadále těžištěm činnosti České národní rady aktivně pracovat na všech dalších legislativních pracích. To myslím je přáním celého našeho ústavně právního výboru.

V ústavně právním výboru a v jeho práci za celé uplynulé období byla prosazována upřímná snaha, aby zákony byly vyjádřením socialistické zákonnosti, aby mohly být včas uváděny v život, aby nebyla přijímána ustanovení neúplná. Dosavadní výbor na své říjnové schůzi proto přijal usnesení k zabezpečení realizační směrnice květnového pléna ÚV KSČ. V něm žádal o vypracování reálného legislativního programu vlády alespoň pro nejbližší období, v něm doporučoval, aby byl vypracován návrh legislativních pravidel, odpovídajících pravidlům federální i slovenské vlády, v něm doporučoval, aby při každé právní úpravě bylo důsledně dbáno toho, aby odpovídala federativní struktuře našeho státu. Toto usnesení bude třeba provádět i v další naší společné práci s naší novou vládou. Náš výbor jako iniciativní a kontrolní orgán vzal si za úkol připravit časový harmonogram sněmovních prací na projednávání zásad i návrhů zákonů a zaměřit svou činnost na kontrolu legislativního plánu vlády.

Jsem přesvědčen, že spolupráce našeho výboru s orgány vlády - předně s představiteli ministerstva spravedlnosti, vnitra, financí a dalších - stejně jako s představiteli Generální prokuratury byla úspěšná a prodchnuta snahou po dosažení optimálního řešení, které by pak bylo obsaženo v novém zákoně. Není pochyb, že spolupráce s naší novou vládou bude se nadále rozvíjet. Vždyť vládu, ústavně právní výbor i ČNR jako celek čeká na úseku legislativy složitá a rozsáhlá práce. Musí to být činnost soustavná, od zásadního ujasňování okruhu samostatné působnosti republiky, upřesnění kompetenčních vztahů mezi federací a republikami, až po konkrétní projednání všech ustanovení zákonů, upravujících ekonomické i společenské vztahy.

Jsem přesvědčen, že v našem výboru každý přivítá nové aspekty, obsažené v programovém prohlášení vlády, že nejen projeví vládě důvěru, ale i aktivní soustavnou pomoc svou prací, svými zkušenostmi, aby program vlády na úseku zákonodárné činnosti byl s největším urychlením, ale i se vší pečlivostí uveden v život. Oba sbory - Česká národní rada i vláda ČSR - máme jeden cíl, který musíme prosazovat. K tomu je nutná upřímná oboustranná důvěra, otevřená tvůrčí kritika a soustavná spolupráce. Naším cílem je dosáhnout urychleně upevnění socialistického státu v oblasti hospodářské i v oblasti politické, upevnění kázně ve všech státních i hospodářských orgánech, přísné dodržování socialistické zákonnosti ve všech směrech. Víme všichni dobře, že se dnes musíme důsledně, více než kdy jindy, řídit politickou linií KSČ. Jen ta nás povede k tomu, že všichni pracující v naší republice, kteří cítí, sledují a dobře chápou naši činnost, dají nám svou důvěru, naším sborům podporu svou budovatelskou prací. Věříme své vládě a učiníme vše, aby byla náležitou a přirozenou autoritou v očích každého občana republiky. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji dr. Srbovi, uděluji slovo poslanci Ladislavu Smrčkovi.

Posl. Smrčka: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, na základě svých poznatků politických a ekonomických považuji za správné a nezbytné podpořit základní východiska i stanovené cíle v prohlášení vlády. V tomto smyslu je třeba podepřít autoritu i akceschopnost vlády. Říkám to zcela úmyslně, neboť jsme si jistě všichni vědomi toho, že nedůslednost a nedostatek kázně, pocházející z nedostačující autority, zmaří často i ty nejlepší úmysly. Je třeba vycházet z toho, že pořádek je v zájmu všech poctivých a čestných lidí a že nepořádek dopadá na všechny. Takovou situaci nelze připustit. Nesmíme ztrácet ze zřetele důležitý smysl realizační směrnice a závěrů zářijového pléna ÚV KSČ: Řešit životní a existenční otázky pracujícího člověka. Když tento cíl bude trvale sledován a vyvozovány důsledky proti těm, kdo ho maří, bude mít vláda podporu nejen České národní rady, ale také širokých vrstev pracujících. My musíme umět toto úsilí správně vysvětlit, a to zejména v tisku, rozhlase a televizi, argumentovat objektivním, principiálním objasňováním skutečností, jedině možnou vazbou zvyšování výkonnosti a zlepšování životní úrovně. Lze říci, že z těchto pozic a pohledů přistupoval ke své práci i dosavadní průmyslový výbor České národní rady. Naprostá důslednost při výkonu pravomoci vlády, vedoucí k upevňování socialistického státu, musí být zejména spojována se spravedlivým měřením výsledků i cílevědomým plánováním založeným na pevné koncepci.

Chci podpořit zejména tu část prohlášení vlády, která hovoří o posílení úlohy státu v řízení ekonomiky a o opatřeních, která se k tomu provádějí. Je třeba uvítat, že se přitom současně dává správné místo iniciativě jednotlivců a kolektivů, vliv státu tvoří její základní rámec. To však vyžaduje v souhrnu diferencované řízení, které vychází především z potřeb společnosti, ale také dobré znalosti situace a podmínek v podnicích. Jsem přesvědčen, že ve státním aparátu jsou pracovníci, kteří v jejich intencích dovedou toto kvalifikované řízení úspěšně řešit. Je nutno po loňských útocích, směřujících k rozpadu státního aparátu vůbec, dát po očištění od organizátorů a nositelů rozvratu důvěru a prostor velkému počtu čestných, politicky pevných, odborně zdatných a spolehlivých lidí v orgánech vlády, národních výborů i na generálních ředitelstvích a podnicích, kteří se chtějí a mohou angažovat. Co však potřebujeme nutně, to je statečnost v práci jednotlivých orgánů, účinnou dělbu jejich práce, jasné vymezení jejich odpovědnosti. Vláda ve svém prohlášení tuto snahu zdůrazňuje a protože si všichni uvědomujeme, jak je obtížné promyšlený, účinný a dobře skloubený, bez zbytečné administrativy fungující systém od vlády až po podniky vybudovat, musíme tomuto úsilí vlády dát plnou podporu. Avšak i dnes je možno a nutno překlenout nedokonalost řídícího systému pověřováním skupin či týmů vybraných funkcionářů a odborných pracovníků z různých resortů a řídících stupňů k nalézání správných perspektivních řešení.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych se dotkl některých problémů drobného socialistického podnikání, o němž rovněž hovořil předseda vlády prof. ing. Kempný. v souvislosti s problémem pracovních sil. Drobné podnikání má své oprávnění i důležité specifické poslání v ekonomice každé země. Jeho rozsah, orientace a potřeba jsou ovlivňovány a určovány konkrétními podmínkami dané země. O důležitosti významu drobného socialistického podnikání v naší socialistické ekonomice nejsou žádné pochybnosti. Organizace drobného socialistického podnikání v naší zemi působí v nejrůznějších oborech podnikání, zejména v různých službách obyvatelstvu, ve výrobě spotřebního zboží pro vnitřní trh i export. Převážně mají tyto činnosti charakter řemeslné práce a malosériové výroby, převažuje tedy živá práce a tak jsou zajišťovány takové společenské potřeby, které nejsou a ani nemohou být obstarávány velikými státními podniky. Tento charakter činnosti s sebou přináší speciální problematiku, která nedovoluje, aby zásady platné pro velké podniky byly automaticky a bez přizpůsobení přenášeny i na organizace drobného socialistického podnikání. Z tohoto hlediska je třeba přistupovat např. k otázkám zdaňování, plánování jejich činnosti, evidence a výkaznictví, cenové tvorby, odměňování apod. Přitom je nutno přihlížet k tomu, aby organizace drobného socialistického podnikání se výrazně a pohotově mohly orientovat na rychle se měnící potřeby a požadavky trhu, obohacovat místní trh, zabezpečovat různorodé potřeby obyvatelstva v jednotlivých místech a oblastech. Právě zde, v této oblasti se otevírá široký prostor působnosti a vlivu národním výborům při plánování a péči o komplexní rozvoj oblastí, za něž přebírají podle vládního prohlášení odpovědnost.

Různorodost, početnost a pestrost činností drobného podnikání má nepochybně tendence také k určité živelnosti, které je nutné účinně čelit. Loňský rok a zčásti i letošní rok otevřel v drobném socialistickém podnikání všech typů a forem prostor živelnosti, maloměšťácké spekulativní podnikavosti. Rozpad centrálního řízení jednotného plánu, rozrušení principu demokratického centralismu, neustále rostoucí předstih kupní síly a poptávky obyvatelstva před zdroji, vyhlášení zásady volného pohybu pracovní síly, živelnost v cenovém vývoji a odměňování, to byla živná půda pro spekulanty, kteří svou nekalou i protispolečenskou činností narušili dobrou pověst i společensky žádoucí plánovitý rozvoj jednotlivých forem drobného socialistického podnikání. Vedle zdravého proudu se daly do pohybu i síly spekulantů a jejich seskupení, jejichž nežádoucí činnost překryla při celkovém obecném pohledu pozitivní jevy, že se začaly rozvíjet dosud zanedbávané společensky potřebné činnosti. Se všemi negativními projevy, se spekulací všeho druhu je nutno nekompromisně se vypořádat. Za Český svaz výrobních družstev mohu ujistit vládu i Českou národní radu, že v letošním roce jsme přikročili k rázným opatřením na základě prověrek činnosti nových družstev a v nejbližší době bude ukončena tato činnost likvidací nebo sloučením těch nově založených družstev, které nedávají záruky společensky prospěšné činnosti a bude zabezpečena konsolidace zdravých podnikatelských kolektivů.

Po rázné očistě drobného socialistického podnikání od všech spekulantů a spekulativních záměrů, při zabezpečení společensky žádoucí orientace, hlavně na služby a národními podniky nezajištěnou výrobu, bude možno dát plánovité solidní podnikavosti a iniciativě v drobném socialistickém podnikání potřebné místo. Považuji proto za správné, aby i v oblasti drobného socialistického podnikání bylo zesíleno centrální řízení a stanovena vhodná a účinná regulační opatření, která poskytnou jednak dostatečný prostor pro rozvoj drobného socialistického podnikání, jednak účinně přispějí k potlačení negativních jevů.

Podle mého názoru by měl být sjednocen postup pro celou oblast drobného socialistického podnikání, hlavně tvorba jednotných právních a ekonomických norem, jednotná organizace kontroly a příprava potřebných opatření. Předkládám ke zvážení návrh, aby vláda České socialistické republiky vytvořila zvláštní koordinační orgán, resp. komisi jako svůj pomocný orgán, který by byl pověřen komplexně řešit problematiku drobného socialistického podnikání a s potřebnou autoritou zabezpečovat jednotný postup. Na podporu této myšlenky chtěl bych vás informovat, že takovýto pomocný vládní orgán existuje řadu let v Polsku a jeho působnost je velmi prospěšná. Drobné socialistické podnikání je v Polsku velmi rozsáhlé a má podstatnou váhu v celé polské ekonomice. Obdobný orgán sestávající z představitelů organizací drobného socialistického podnikání byl vytvořen i v Bulharsku.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych Českou národní radu informoval o tom, že výzva ústředního výboru naší strany k rozvoji iniciativy pracujících na počest 25. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou našla ve výrobním družstevnictví široký ohlas. Od konce září přijímají výrobní družstva závazky. Jejich hodnota ve zvýšení výroby, dodávek spotřebního zboží na trh a služeb obyvatelstvu přesahuje již nyní částku 100 mil. Kčs. Výsledky závazkového hnutí výrobních družstev by mohly být ještě lepší, kdyby se podařilo co nejdříve realizovat záměr a opatření vlády k zabezpečení plynulého zásobování výroby surovinami a materiály, neboť jejich dosavadní nedostatek a nerovnoměrnost dodávek jsou často limitujícím činitelem využívání výrobních kapacit.

Závěrem bych chtěl znovu ocenit úsilí vlády České socialistické republiky o rychlou politickou a hospodářskou konsolidaci. Jsou to úkoly velmi náročné a je třeba počítat i s tím, že opatření vlády nebudou vždy hned správně pochopena. Proto tím více považuji za důležité, aby Česká národní rada vyslovila plnou důvěru vládě a podporu jejím záměrům, aby na všech úsecích hospodářského a společenského života nacházela vláda podporu také tím, že její cíle budou lidem správně vysvětlovány. Bude-li každý jednotlivec znát svůj podíl na společenských úkolech, bude možno současné obtíže zvládnout a úsilí vlády s úspěchem realizovat. Děkuji za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP