Je zde i další okolnost, která přispívá
k upevnění autority, to je možnost výběru
lidí. Zatím, jak je známo, získávají
se lidé do služeb Bezpečnosti, zejména
do hlídkové služby, organizovaným náborem,
který není úspěšně plněn.
Přitom vzhledem k důležitosti a významu
služby by se mělo doplňování
provádět výběrem ze řad uchazečů.
To ovšem v každém případě
předpokládá podstatné zvýšení
společenského významu a postavení
těchto složek a jejich příslušníků.
Akční program ministerstva vnitra sice počítá
ve stati řešící personální
politiku se správnými opatřeními,
z nichž uvedu jedno, "neprodleně zintenzívnit
výběr nových pracovníků při
současném zvyšování nároků
na kvalitu nově přijímaných. Více
se orientovat na uchazeče s úplným středoškolským
a vysokoškolským vzděláním".
Jak je vidět, v akčním programu se hovoří
o výběru a ne o náboru, o orientaci na uchazeče
se vzděláním středoškolským
i vysokoškolským. Výsledek však je takový,
že v roce 1968 podle platné nomenklatury funkcí
mělo být přijato do služeb ministerstva
vnitra 9,8 % příslušníků s vysokoškolským
vzděláním - přijato pouze 3 %, tj.
necelá třetina. S úplným středoškolským
vzděláním mělo být přijato
49,7 % - přijato 33,7 %, tedy dvě třetiny.
Naproti tomu byl přijat dvojnásobek uchazečů
se základním vzděláním, než
stanoví nomenklatura funkcí. Tím se pochopitelně
stav kvalifikační struktury, pokud jde o vzdělání,
nadále zhoršuje.
V akčním programu ministerstva vnitra je správně
zakotvena i otázka právní a pracovní
jistoty příslušníků SNB. Jedním
z úkolů na tomto úseku je podíl práce
ministerstva vnitra v ČSR na propracování
zákona o služebních poměrech příslušníků
SNB, který má vypracovat federální
ministerstvo vnitra. Tento zákon je velmi důležitý,
má upravit a upevnit právní a sociální
jistoty příslušníků bezpečnostních
ozbrojených sborů a tak zabránit i nežádoucí
fluktuaci, která je značně vysoká.
Že skutečně odchází z Bezpečnosti
značný počet mladých příslušníků,
uvedu na několika číslech: v letech 1965
- 1968 odešlo v počtu propuštěných
tzv. na vlastní žádost 32,2 % příslušníků;
z těch pak, kteří odešli na vlastní
žádost, bylo 57 % mladých, sloužících
1 - 5 roků. Může se vyskytnout otázka,
proč odchází tolik mladých příslušníků?
Odcházejí proto, že služební poměr
neuspokojuje jejich oprávněné zájmy
a požadavky, resp. že neuspokojování oprávněných
zájmů a potřeb v řadě oblastí
není kompenzováno výhodami v jiných
oblastech. Uvedu stručně jen některé
důvody, ne všechny a nebudu je rozebírat.
1. Nízká společenská prestiž
povolání v Bezpečnosti, zejména u
VB, podle provedeného průzkumu je na jednom z posledních
míst, ze 30 vybraných povolání na
23. místě. Nebudu uvádět, která
zaměstnání následují hned za
tímto povoláním, protože řady
příslušníků by se to mohlo dotknout
a pokud to neznají, je to jen v jejich prospěch.
2 Délka a skladba služby. Podle průzkumu u
městské správy VB v Praze je délka
služby příslušníků hlídkové
služby až 220 hodin měsíčně
i více, a to v době, kdy nejsou mimořádná
opatření. U VB všeobecně přes
90 % příslušníků výkonných
součástí má delší službu,
než stanoví předpis. Dále je to služba
v noci, v nepříznivém počasí,
převážně hodně služby o
nedělích a svátcích, zhruba podle
zásady, když se ostatní baví - Bezpečnost
má službu nebo pohotovost.
3. Neuspokojivé hmotné zabezpečení,
zejména u mladých příslušníků.
Podle podmínek pro nábor, které zaslalo ministerstvo
vnitra např. vojenským útvarům, má
příslušník nástupní plat
1500 Kčs, kde je dokončeno základní
vzdělání, a 1550 Kčs u těch,
kde je dokončeno středoškolské vzdělání.
Tyto částky jsou uváděny jako čistý
plat, nutno však počítat se školou a dalšími
podmínkami přijetí, které podmiňují
přijetí do SNB. Diferenční přídavky
neřeší tuto otázku.
Tíživá bytová situace. V Praze podle
mých znalostí bylo v roce 1968 přes tisíc
dvě stě žádostí o byty, dohodnuto
bylo s NVP ročně předávat z výstavby
ministerstva vnitra 100 bytů. Roční přírůstek
na doplnění stavů Bezpečnosti v Praze
by měl být asi 700 - 800 příslušníků.
Kdy dostane za takovýchto podmínek v Praze byt nově
přijatý příslušník, netroufám
si vůbec vypočítávat, protože
vím, že se dohodnuté kvóty bytů
neplní, že je velká fluktuace, která
problémy prohlubuje, i řada dalších
nahodilostí, které bytovou situaci ztěžují.
Je řada dalších skutečností,
které nejen že stav a situaci na úseku bezpečnosti
neřeší, ale dále komplikují.
Bylo by proto nanejvýš nutné, aby byly dány
urychleně do souladu požadavky na příslušníky
bezpečnostních sborů s jejich nároky
a právy. Jen při odstranění těch
nejzákladnějších problémů
a dosažení určité stabilizace kádrů
v Bezpečnosti bude možno plně uplatňovat
požadavek, že si autoritu každý zabezpečuje
především sám svou prací a jednáním.
V upevňování autority VB by svou úlohu
měly sehrát i sdělovací prostředky.
Paušální skandalizování orgánů
Bezpečnosti za nezákonnosti v 50. letech zanechalo
v myslích našich občanů řadu
nejasných otázek, pochybností a neváhám
říci i odpor proti příslušníkům
Bezpečnosti. Zdůrazňuji to proto, že
bez poskytnutí aktivní pomoci širokých
mas naší společnosti i orgánům
bezpečnosti nebude zabezpečena ani konsolidace poměrů
v naší republice tak, jak hovoří vládní
prohlášení, kterou si jistě všichni
velmi přejeme.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
Ircingovi. Dále má slovo poslanec dr. Jaroslav Srb.
Posl. dr. Srb: Vážená Česká
národní rado, vážená vládo
České socialistické republiky, dovolte mi,
prosím, abych jako člen ústavně právního
výboru České národní rady přednesl
několik slov na podporu programového prohlášení
předneseného včera předsedou vlády
ČSR prof. ing. Kempným.
Vláda ve svém programu přijímá
zásadu, že bude řídit legislativní
práci tak, aby v nových zákonech byly zakotveny
garancie, že každé protispolečenské
jednání bude postiženo. Vláda hodlá
dosáhnout toho, aby naše zákonodárství
pomáhalo účinně k vytváření
trvalých hodnot a bylo podstatným prvkem stabilizace
politického i hospodářského života,
aby bylo zárukou socialistického charakteru státu,
zárukou posílení úlohy státu
v našich podmínkách. Tyto ovšem - i všechny
další zásady - bude ústavně právní
výbor České národní rady ve
své práci plně podporovat. Domnívám
se, že tak mohu prohlásit za všechny členy
našeho výboru. Vždyť výbor v dosavadní
práci byl vždy veden poctivou snahou pracovat podle
politických směrnic, obsažených v dokumentech
ÚV KSČ, zejména v listopadové rezoluci
z roku 1968 a z květnového i zářijového
pléna letošního roku. Stejně tak postupoval
i podle zásad usnesení předsednictva České
národní rady z 10. 7. 1969. Jak naznačil
nový předseda našeho ústavně
právního výboru prof. dr. Vaněček,
bylo, je a musí být i nadále těžištěm
činnosti České národní rady
aktivně pracovat na všech dalších legislativních
pracích. To myslím je přáním
celého našeho ústavně právního
výboru.
V ústavně právním výboru a
v jeho práci za celé uplynulé období
byla prosazována upřímná snaha, aby
zákony byly vyjádřením socialistické
zákonnosti, aby mohly být včas uváděny
v život, aby nebyla přijímána ustanovení
neúplná. Dosavadní výbor na své
říjnové schůzi proto přijal
usnesení k zabezpečení realizační
směrnice květnového pléna ÚV
KSČ. V něm žádal o vypracování
reálného legislativního programu vlády
alespoň pro nejbližší období, v
něm doporučoval, aby byl vypracován návrh
legislativních pravidel, odpovídajících
pravidlům federální i slovenské vlády,
v něm doporučoval, aby při každé
právní úpravě bylo důsledně
dbáno toho, aby odpovídala federativní struktuře
našeho státu. Toto usnesení bude třeba
provádět i v další naší
společné práci s naší novou vládou.
Náš výbor jako iniciativní a kontrolní
orgán vzal si za úkol připravit časový
harmonogram sněmovních prací na projednávání
zásad i návrhů zákonů a zaměřit
svou činnost na kontrolu legislativního plánu
vlády.
Jsem přesvědčen, že spolupráce
našeho výboru s orgány vlády - předně
s představiteli ministerstva spravedlnosti, vnitra, financí
a dalších - stejně jako s představiteli
Generální prokuratury byla úspěšná
a prodchnuta snahou po dosažení optimálního
řešení, které by pak bylo obsaženo
v novém zákoně. Není pochyb, že
spolupráce s naší novou vládou bude
se nadále rozvíjet. Vždyť vládu,
ústavně právní výbor i ČNR
jako celek čeká na úseku legislativy složitá
a rozsáhlá práce. Musí to být
činnost soustavná, od zásadního ujasňování
okruhu samostatné působnosti republiky, upřesnění
kompetenčních vztahů mezi federací
a republikami, až po konkrétní projednání
všech ustanovení zákonů, upravujících
ekonomické i společenské vztahy.
Jsem přesvědčen, že v našem výboru
každý přivítá nové aspekty,
obsažené v programovém prohlášení
vlády, že nejen projeví vládě
důvěru, ale i aktivní soustavnou pomoc svou
prací, svými zkušenostmi, aby program vlády
na úseku zákonodárné činnosti
byl s největším urychlením, ale i se
vší pečlivostí uveden v život.
Oba sbory - Česká národní rada i vláda
ČSR - máme jeden cíl, který musíme
prosazovat. K tomu je nutná upřímná
oboustranná důvěra, otevřená
tvůrčí kritika a soustavná spolupráce.
Naším cílem je dosáhnout urychleně
upevnění socialistického státu v oblasti
hospodářské i v oblasti politické,
upevnění kázně ve všech státních
i hospodářských orgánech, přísné
dodržování socialistické zákonnosti
ve všech směrech. Víme všichni dobře,
že se dnes musíme důsledně, více
než kdy jindy, řídit politickou linií
KSČ. Jen ta nás povede k tomu, že všichni
pracující v naší republice, kteří
cítí, sledují a dobře chápou
naši činnost, dají nám svou důvěru,
naším sborům podporu svou budovatelskou prací.
Věříme své vládě a učiníme
vše, aby byla náležitou a přirozenou autoritou
v očích každého občana republiky.
/Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji dr.
Srbovi, uděluji slovo poslanci Ladislavu Smrčkovi.
Posl. Smrčka: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi, na základě
svých poznatků politických a ekonomických
považuji za správné a nezbytné podpořit
základní východiska i stanovené cíle
v prohlášení vlády. V tomto smyslu je
třeba podepřít autoritu i akceschopnost vlády.
Říkám to zcela úmyslně, neboť
jsme si jistě všichni vědomi toho, že
nedůslednost a nedostatek kázně, pocházející
z nedostačující autority, zmaří
často i ty nejlepší úmysly. Je třeba
vycházet z toho, že pořádek je v zájmu
všech poctivých a čestných lidí
a že nepořádek dopadá na všechny.
Takovou situaci nelze připustit. Nesmíme ztrácet
ze zřetele důležitý smysl realizační
směrnice a závěrů zářijového
pléna ÚV KSČ: Řešit životní
a existenční otázky pracujícího
člověka. Když tento cíl bude trvale
sledován a vyvozovány důsledky proti těm,
kdo ho maří, bude mít vláda podporu
nejen České národní rady, ale také
širokých vrstev pracujících. My musíme
umět toto úsilí správně vysvětlit,
a to zejména v tisku, rozhlase a televizi, argumentovat
objektivním, principiálním objasňováním
skutečností, jedině možnou vazbou zvyšování
výkonnosti a zlepšování životní
úrovně. Lze říci, že z těchto
pozic a pohledů přistupoval ke své práci
i dosavadní průmyslový výbor České
národní rady. Naprostá důslednost
při výkonu pravomoci vlády, vedoucí
k upevňování socialistického státu,
musí být zejména spojována se spravedlivým
měřením výsledků i cílevědomým
plánováním založeným na pevné
koncepci.
Chci podpořit zejména tu část prohlášení
vlády, která hovoří o posílení
úlohy státu v řízení ekonomiky
a o opatřeních, která se k tomu provádějí.
Je třeba uvítat, že se přitom současně
dává správné místo iniciativě
jednotlivců a kolektivů, vliv státu tvoří
její základní rámec. To však
vyžaduje v souhrnu diferencované řízení,
které vychází především
z potřeb společnosti, ale také dobré
znalosti situace a podmínek v podnicích. Jsem přesvědčen,
že ve státním aparátu jsou pracovníci,
kteří v jejich intencích dovedou toto kvalifikované
řízení úspěšně
řešit. Je nutno po loňských útocích,
směřujících k rozpadu státního
aparátu vůbec, dát po očištění
od organizátorů a nositelů rozvratu důvěru
a prostor velkému počtu čestných,
politicky pevných, odborně zdatných a spolehlivých
lidí v orgánech vlády, národních
výborů i na generálních ředitelstvích
a podnicích, kteří se chtějí
a mohou angažovat. Co však potřebujeme nutně,
to je statečnost v práci jednotlivých orgánů,
účinnou dělbu jejich práce, jasné
vymezení jejich odpovědnosti. Vláda ve svém
prohlášení tuto snahu zdůrazňuje
a protože si všichni uvědomujeme, jak je obtížné
promyšlený, účinný a dobře
skloubený, bez zbytečné administrativy fungující
systém od vlády až po podniky vybudovat, musíme
tomuto úsilí vlády dát plnou podporu.
Avšak i dnes je možno a nutno překlenout nedokonalost
řídícího systému pověřováním
skupin či týmů vybraných funkcionářů
a odborných pracovníků z různých
resortů a řídících stupňů
k nalézání správných perspektivních
řešení.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych se dotkl některých
problémů drobného socialistického
podnikání, o němž rovněž
hovořil předseda vlády prof. ing. Kempný.
v souvislosti s problémem pracovních sil. Drobné
podnikání má své oprávnění
i důležité specifické poslání
v ekonomice každé země. Jeho rozsah, orientace
a potřeba jsou ovlivňovány a určovány
konkrétními podmínkami dané země.
O důležitosti významu drobného socialistického
podnikání v naší socialistické
ekonomice nejsou žádné pochybnosti. Organizace
drobného socialistického podnikání
v naší zemi působí v nejrůznějších
oborech podnikání, zejména v různých
službách obyvatelstvu, ve výrobě spotřebního
zboží pro vnitřní trh i export. Převážně
mají tyto činnosti charakter řemeslné
práce a malosériové výroby, převažuje
tedy živá práce a tak jsou zajišťovány
takové společenské potřeby, které
nejsou a ani nemohou být obstarávány velikými
státními podniky. Tento charakter činnosti
s sebou přináší speciální
problematiku, která nedovoluje, aby zásady platné
pro velké podniky byly automaticky a bez přizpůsobení
přenášeny i na organizace drobného socialistického
podnikání. Z tohoto hlediska je třeba přistupovat
např. k otázkám zdaňování,
plánování jejich činnosti, evidence
a výkaznictví, cenové tvorby, odměňování
apod. Přitom je nutno přihlížet k tomu,
aby organizace drobného socialistického podnikání
se výrazně a pohotově mohly orientovat na
rychle se měnící potřeby a požadavky
trhu, obohacovat místní trh, zabezpečovat
různorodé potřeby obyvatelstva v jednotlivých
místech a oblastech. Právě zde, v této
oblasti se otevírá široký prostor působnosti
a vlivu národním výborům při
plánování a péči o komplexní
rozvoj oblastí, za něž přebírají
podle vládního prohlášení odpovědnost.
Různorodost, početnost a pestrost činností
drobného podnikání má nepochybně
tendence také k určité živelnosti, které
je nutné účinně čelit. Loňský
rok a zčásti i letošní rok otevřel
v drobném socialistickém podnikání
všech typů a forem prostor živelnosti, maloměšťácké
spekulativní podnikavosti. Rozpad centrálního
řízení jednotného plánu, rozrušení
principu demokratického centralismu, neustále rostoucí
předstih kupní síly a poptávky obyvatelstva
před zdroji, vyhlášení zásady
volného pohybu pracovní síly, živelnost
v cenovém vývoji a odměňování,
to byla živná půda pro spekulanty, kteří
svou nekalou i protispolečenskou činností
narušili dobrou pověst i společensky žádoucí
plánovitý rozvoj jednotlivých forem drobného
socialistického podnikání. Vedle zdravého
proudu se daly do pohybu i síly spekulantů a jejich
seskupení, jejichž nežádoucí činnost
překryla při celkovém obecném pohledu
pozitivní jevy, že se začaly rozvíjet
dosud zanedbávané společensky potřebné
činnosti. Se všemi negativními projevy, se
spekulací všeho druhu je nutno nekompromisně
se vypořádat. Za Český svaz výrobních
družstev mohu ujistit vládu i Českou národní
radu, že v letošním roce jsme přikročili
k rázným opatřením na základě
prověrek činnosti nových družstev a
v nejbližší době bude ukončena
tato činnost likvidací nebo sloučením
těch nově založených družstev,
které nedávají záruky společensky
prospěšné činnosti a bude zabezpečena
konsolidace zdravých podnikatelských kolektivů.
Po rázné očistě drobného socialistického
podnikání od všech spekulantů a spekulativních
záměrů, při zabezpečení
společensky žádoucí orientace, hlavně
na služby a národními podniky nezajištěnou
výrobu, bude možno dát plánovité
solidní podnikavosti a iniciativě v drobném
socialistickém podnikání potřebné
místo. Považuji proto za správné, aby
i v oblasti drobného socialistického podnikání
bylo zesíleno centrální řízení
a stanovena vhodná a účinná regulační
opatření, která poskytnou jednak dostatečný
prostor pro rozvoj drobného socialistického podnikání,
jednak účinně přispějí
k potlačení negativních jevů.
Podle mého názoru by měl být sjednocen
postup pro celou oblast drobného socialistického
podnikání, hlavně tvorba jednotných
právních a ekonomických norem, jednotná
organizace kontroly a příprava potřebných
opatření. Předkládám ke zvážení
návrh, aby vláda České socialistické
republiky vytvořila zvláštní koordinační
orgán, resp. komisi jako svůj pomocný orgán,
který by byl pověřen komplexně řešit
problematiku drobného socialistického podnikání
a s potřebnou autoritou zabezpečovat jednotný
postup. Na podporu této myšlenky chtěl bych
vás informovat, že takovýto pomocný
vládní orgán existuje řadu let v Polsku
a jeho působnost je velmi prospěšná.
Drobné socialistické podnikání je
v Polsku velmi rozsáhlé a má podstatnou váhu
v celé polské ekonomice. Obdobný orgán
sestávající z představitelů
organizací drobného socialistického podnikání
byl vytvořen i v Bulharsku.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych Českou národní
radu informoval o tom, že výzva ústředního
výboru naší strany k rozvoji iniciativy pracujících
na počest 25. výročí osvobození
naší vlasti Sovětskou armádou našla
ve výrobním družstevnictví široký
ohlas. Od konce září přijímají
výrobní družstva závazky. Jejich hodnota
ve zvýšení výroby, dodávek spotřebního
zboží na trh a služeb obyvatelstvu přesahuje
již nyní částku 100 mil. Kčs.
Výsledky závazkového hnutí výrobních
družstev by mohly být ještě lepší,
kdyby se podařilo co nejdříve realizovat
záměr a opatření vlády k zabezpečení
plynulého zásobování výroby
surovinami a materiály, neboť jejich dosavadní
nedostatek a nerovnoměrnost dodávek jsou často
limitujícím činitelem využívání
výrobních kapacit.
Závěrem bych chtěl znovu ocenit úsilí
vlády České socialistické republiky
o rychlou politickou a hospodářskou konsolidaci.
Jsou to úkoly velmi náročné a je třeba
počítat i s tím, že opatření
vlády nebudou vždy hned správně pochopena.
Proto tím více považuji za důležité,
aby Česká národní rada vyslovila plnou
důvěru vládě a podporu jejím
záměrům, aby na všech úsecích
hospodářského a společenského
života nacházela vláda podporu také
tím, že její cíle budou lidem správně
vysvětlovány. Bude-li každý jednotlivec
znát svůj podíl na společenských
úkolech, bude možno současné obtíže
zvládnout a úsilí vlády s úspěchem
realizovat. Děkuji za pozornost. /Potlesk./