předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
dr. Ambruz, Jedlička a Toman
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády prof. ing. Kempný,
místopředsedové vlády RSDr. Adamec
a prof. ing. Červinka, ministři Hamerník,
doc. ing. Löbl, prof. MUDr. Hrbek, RNDr. PhMr. Vlček,
dr. Němec, ing. Šimon, Toman, ing. Hruzík,
Urbánková, Horník
161 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Z Kanceláře České národní
rady: vedoucí právního odboru dr. Škrach
Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Zahajuji
přerušenou 5. schůzi České národní
rady.
Budeme pokračovat v projednávání 2.
bodu schváleného pořadu, kterým je
program vlády České socialistické
republiky.
Do rozpravy se ještě přihlásili, kromě
těch, které jsem ohlásil již včera,
další dva poslanci, Václav Koutný a
dr. Erich Springer.
Dávám nyní slovo prvnímu z přihlášených,
poslanci Karhanovi.
Posl. Karhan: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi poslanci,
chtěl bych ve svém diskusním příspěvku
soustředit vaši pozornost na některé
důležité otázky rozvoje našeho
zemědělství.
Především mi dovolte, abych stručně
rekapituloval některé výsledky, kterých
zemědělství v posledních letech dosáhlo
a které ve svém praktickém důsledku
vytvářejí poměrně příznivé
předpoklady pro jeho další rozvoj.
Hrubá zemědělská produkce v ČSR
za období posledních tří let vzrostla
ve srovnání s předcházejícím
tříletým obdobím o téměř
12 %. Ještě dynamičtější
vývoj zaznamenala v uvedeném období tržní
zemědělská produkce, která vzrostla
o 19 %.
Tyto příznivé souhrnné údaje
jsou podloženy také vzestupem a dobrou úrovní
hektarových výnosů i užitkovosti zvířat.
Tak kupř. hektarové výnosy hlavních
plodin dosáhly v roce 1968 u pšenice 31,8 q, u ječmene
32 q a u brambor 188 q. Celková produkce zrnin v ČSR
vzrostla v roce 1968 oproti úrovni dosažené
v roce 1967 zhruba o 500 000 tun a v letošním roce
ve srovnání s loňským o dalších
276 000 tun.
Růst užitkovosti hospodářských
zvířat vedl ke značnému vzestupu výroby
mléka, masa a vajec a umožnil za posledních
pět let zvýšit dodávky do tržních
fondů u mléka o 792 milióny litrů,
u vajec o 71 miliónů kusů a u masa celkem
o 310 000 tun. Přitom výroba drůbežího
masa se za posledních pět let více než
zdvojnásobila.
Je samozřejmé, že tyto poměrně
dobré výsledky ve výrobě se promítly
v celkové ekonomické konsolidaci zemědělských
podniků. Zvýšily se podstatně jejich
hrubé a celkové důchody, značně
vzrostla produktivita živé práce a v naprostém
souladu s tím vzrostly i odměny za práci.
To ovšem neznamená, že v zemědělství
je všechno v naprostém pořádku, že
zde neexistují vážné výrobní
a ekonomické problémy. Mám za to, že
naopak v tomto odvětví jsou ještě stále
velké potenciální rezervy, jejichž využití
by přispělo značně ke konsolidaci
celého našeho národního hospodářství.
I když se v posledních letech, zejména po XIII.
sjezdu KSČ, podstatně zvýšil objem výrobních
prostředků dodávaných do zemědělských
podniků z ostatních odvětví národního
hospodářství, je dosud podíl těchto
odvětví na rozvoji zemědělství,
zejména pokud jde o kvalitu, sortiment a technické
parametry, nízký a neodpovídá ani
potřebám efektivní intenzifikace současného
zemědělství ani možnostem průmyslově
vyspělého státu.
Vážnou otázkou je soustavný růst
cen výrobních prostředků dodávaných
do zemědělství, aniž tento růst
odpovídá růstu technických parametrů
a přináší v zemědělských
podnicích odpovídající efekt. Proto
je třeba uvítat rozhodnutí vlády o
zmrazení cen výrobních prostředků
pro zemědělství.
Nejzávažnější otázkou rozvoje
zemědělské výroby vůbec zůstává
stále otázka reprodukce pracovních sil. I
když se podařilo v posledních letech rychlý
úbytek pracovních sil ze zemědělství
zastavit, při tom zůstávají pracovní
síly jedním z rozhodujících limitujících
faktorů dalšího rozvoje. Ukazuje to těchto
několik základních údajů: Průměrný
věk pracovníka v zemědělství
byly roce 1968 45,7 roku, z toho u JZD téměř
47 let. Podíl pracovníků v poprodukčním
věku činí v zemědělství
20,4 % z celkového počtu, tj. pětkrát
i víckrát tolik než v průmyslu a stavebnictví.
V roce 1968 činil podíl žen na celkovém
počtu pracujících v zemědělství
53,4 %. Řešení tohoto problému, který
souvisí s celkovým extenzívním vývojem
v našem národním hospodářství,
je skutečně naléhavé a neodkladné.
Mám proto za to, že je velmi správné
a potřebné, že vláda dále pokračuje
v úsilí o komplexní řešení
rozvoje české vesnice, na jehož koncepci se
v současné době již intenzívně
pracuje. Z pohledu kritického nedostatku pracovních
sil v zemědělství chci upozornit na prohlubující
se nepříznivou situaci. Jsou zahájeny velké
stavby nových průmyslových podniků,
kde se počítá s náborem pracovních
sil hlavně z vesnice a ze zemědělství
/okres Náchod/. Zemědělství není
schopno a nemůže být již dodavatelem pracovní
síly pro průmyslové podniky, aniž by
samo mohlo provádět intenzívní rozvoj.
Je správné v národním hospodářství
požadovat jak v zemědělství, tak v průmyslu
neustále růst výroby. V průmyslu hlavně
zvýšenou produktivitou práce, využitím
pracovní doby, lepší vlastní organizací,
přeřazením neefektivních pracovníků
do efektivní výroby, bez náboru nové
pracovní síly. Velkou úlohu musí zde
sehrát odbory. Cesta, kterou jdeme v některých
odvětvích, je ekonomicky neúnosná
a dále nemožná. V mnoha odvětvích
našeho hospodářství využití
pracovní síly v pracovním čase má
velmi nízké parametry. Odpadá smysl pro soustavnou
produktivní práci, hledají se únikové
cesty za vysokým výdělkem, často spojené
s kuplířstvím a obchodem s pracovní
silou.
S reprodukcí pracovních sil v zemědělství
souvisí bezprostředně co nejrychlejší
prosazování a uplatňování moderních
technologií a vědeckotechnických poznatků
v praktickém životě. Jde především
o urychlení výstavby velkokapacitních objektů
pro chov prasat a drůbeže, popř. další
chovy. Proto je důležité tyto akce zařadit
do plánu a poskytnout jim plnou podporu.
Dále s ní souvisí potřeba vytvářet
podmínky pro řešení bytového
problému a problému životního a pracovního
prostředí na vesnici, jako základního
předpokladu pro získání nových
a zejména mladých pracovníků do zemědělství.
V souvislosti s tím by bylo prospěšné
sjednotit podmínky státní preference bytové
výstavby na vesnici pro všechny druhy bytové
výstavby, včetně individuální
bytové výstavby a začlenit okresní
výstavbová bytová družstva do okresního
zemědělského stavebního sdružení,
které by jako jediné bylo kompetentní řídit
svépomocnou bytovou výstavbu na vesnici.
Mám za to, že toto opatření, které
je nutné jak z hlediska reprodukce pracovních sil,
tak především z hlediska zabezpečení
potřebného množství živočišných
výrobků, masa a vajec, pro výživu obyvatel,
by se mělo setkat s maximální podporou celé
společnosti.
Vážené soudružky a soudruzi, prvořadým
úkolem doby v ekonomické oblasti je vyhledávat
a rychle uvolňovat pro růst výroby a její
ekonomické efektivnosti veškeré mobilizovatelné
vnitřní zdroje jednotlivých podniků,
oborů a odvětví. Pokud jde o zemědělství,
stěžejním a nejzávažnějším
úkolem dne je rychlé a přitom efektivní
zvýšení výroby živočišných
produktů, zejména masa. Považujeme za velmi
správné rozhodnutí vlády ČSR
provést nápravu a zpřesnění
ve vývozu masa a dobytka. Není možno dále
trpět tyto nepořádky a anarchii.
Zemědělské podniky v duchu výzvy zářijového
pléna ÚV KSČ vyvíjejí značnou
iniciativu a plně se angažují za rychlé
překonání současných zásobovacích
obtíží. Mohl bych uvést desítky
příkladů.
Zemědělci, družstevní rolníci
i pracovníci státních statků i ostatní
poctiví pracovníci v zemědělství
považují za svůj prvořadý úkol
pracovat v duchu výzvy ÚV strany k 25. výročí
osvobození naší země Sovětskou
armádou a současně i v duchu dnešního
prohlášení vlády ČSR. Chceme
vést všechny pracovníky v zemědělství
k iniciativnímu uvolňování všech
vnitřních zdrojů, které v zemědělství
k růstu výroby a její efektivnosti dnes jsou.
Víme, že to je jediná cesta, jak účinně
přispět k rychlé stabilizaci našeho
národního hospodářství a tím
k důstojnému oslavení slavného výročí
naší republiky.
Chtěl bych vládu ujistit, že zemědělci
chtějí učinit vše, co je v jejich silách
a že úsilí vlády o rychlou konsolidaci
našeho národního hospodářství
najde u nich plné porozumění a podporu. Děkuji
za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
Karhanovi a dávám nyní slovo poslankyni prof.
Marii Hechtové.
Posl. prof. Hechtová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Myslím, že jsme
všichni přivítali se sympatiemi prohlášení
vlády, druhé vlády České socialistické
republiky, protože toto prohlášení je
velmi střízlivé, je realistické, dokonce
soudruh předseda vlády Kempný říká
velmi skromně, že je to jenom vymezení počátečních
kroků vlády.
A hlavně bych zdůraznila to, že vítám
rázné prohlášení, že vláda
skoncuje s různými nešvary, kterých
máme dost v našem životě, ať již
je to pracovní nekázeň, ať to jsou různé
nešvary hospodářské a jiné.
Myslím, že to bude vyžadovat i určitá
tvrdá opatření, že to možná
bude někdy nepopulární, ale není možné
už od toho couvat. Jenom praotec Čech snad, když
přišel na Říp, viděl, že
ta země oplývá mlékem a strdím,
ale domnívám se, že většina našich
občanů už pochopila, že mléko a
strdí získají jenom pořádnou
a poctivou prací.
Soudruh Kempný hovořil o oslabení řídící
činnosti a uváděl jako příklad
oslabení řídící činnosti
v oblasti kultury. Já myslím, že k velkému
oslabení řídící činnosti
došlo i ve školství, a nejen po lednu, už
i před lednem 1968. Tyto věci se musí rozhodně
napravovat. Situace ve školství a v kultuře
je značně složitá. To všichni víme.
Soudruh předseda vlády hovořil o tom, že
po poradě u ministra soudruha Brůžka, která
se konala 7. listopadu, se velmi mnoho našich umělců
přihlašuje, že bude aktivně spolupracovat,
že podpoří politiku strany a vlády.
Četní naši učitelé vystupují
a přihlašují se k poctivé a pořádné
práci. Ovšem, dovolte mi, abych vyslovila jednu věc
k tomu. Bylo by myslím nesprávné, a dokonce
myslím, bylo by špatné, kdyby šlo jenom
o formální přihlášení.
Tady jde o složitou otázku přerodu. Jde o získání
lidí, o přesvědčení poctivých
lidí na základě fakt, na základě
rozumu.
Ve školství máme velmi mnoho problémů,
které může a musí řešit
ministerstvo školství, ale i řadu takových,
kde bude potřebovat pomoc vlády. Takové problémy
které bude muset velmi brzy řešit ministerstvo
školství, jsou například ujasnit si,
co je to jednotná škola, od kdy a jak diferencovat.
Myslím, že celosvětový trend ukazuje,
že třídění žáků
v 10 letech je naprosto nesprávné, a já bych
tady chtěla říci, že kulturní
a školský výbor má v tomto směru
čistý štít, protože se velmi ostře
stavěl proti osmiletým gymnasiím, která
jsme považovali za jakousi demagogii.
Myslím, že ministerstvo školství musí
vyřešit ještě jednu otázku, to
je tu, že všechny děti mají právo
být vzdělávány a vychovávány
stejně dobře, že není možné,
abychom měli na jedné straně vynikající
vyučovací výsledky, vynikající
školy, a zase řadu škol, kde nemůžeme
být s výsledky spokojeni. Ovšem tady už
někdy přesahují tyto věci rámec
možností ministerstva školství.
Soudruh předseda vlády mluvil např. o vážných
problémech ve společenských vědách.
Chtěla bych ukázat na jednu věc, kde je ministerstvo
školství trochu bezmocné. Snažíme
se vzdělávat a pomáhat našim učitelům
dějepisu, a to tím, že pro ně uveřejňujeme
vhodné a návodné články v časopise
Dějepis ve škole. Není někdy snadné
přesvědčit autory, aby připravili
- a dokonce v krátké době - určitý
článek. Tak jsme měli připravenu řadu
věcí k 28. říjnu, k 7. listopadu.
První číslo časopisu Dějepis
ve škole mělo vyjít 1. září,
druhé číslo 1. října, třetí
číslo 4. listopadu - nevyšlo ještě
ani jedno. Státní tiskárna v Karmelitské
ulici, se kterou jsem o tom hovořila, řekla, že
až nasytí vánoční trh, pak že
nám číslo sjede. Jestliže jsem přesvědčovala
prof. Říhu, aby v 10 dnech napsal článek
o výročí Říjnové revoluce,
dostanou ho učitelé k příštímu
výročí Říjnové revoluce.
To jsou problémy, které ministerstvo školství
nevyřeší samo. Jsou i jiné.
Předseda vlády mluvil o novelizaci zákoníku
práce. Prosila bych českou vládu, aby nezapomněla
v této novelizaci uplatnit tyto věci, o které
žádalo ministerstvo školství už při
přípravě zákoníku práce
a které nebyly tenkrát akceptovány. Upozorňuji
na to, že pracovištěm učitelů prvního
cyklu nemůže být škola, ale okres. Nedovedete
si, soudruzi, představit, jaké potíže
máme, nejen ministerstvo školství, ale i krajské
a okresní orgány, jestliže má být
učitel přeložen z Vodičkovy ulice 30
do Vodičkovy ulice 32. Jestliže řekne ne, pak
ho nepřeložím. Můžete ho přeložit
na rok a po roce se může vrátit na školu,
odkud přišel. Výsledkem potom je, že na
jedné škole máme 5 matematiků a na sousední
škole nemáme žádného.
Další věc, která v zákoníku
práce musí být asi řešena, se
netýká jen školství, ale i jiných
odvětví. Tam se totiž vůbec nemluví
o neschopnosti. Neexistuje nějaké usnesení,
že může být člověk také
propuštěn pro absolutní neschopnost. Bohužel
máme učitele, kteří se k tomuto povolání
skutečně nehodí. Bylo omylem celé
jejich studium a bylo omylem, že si vybrali toto povolání.
Mohu také ujistit, že nemáme jediný
případ, kdy by školské orgány
to byly u prokuratury vyhrály. Vždycky to vyhrál
odvolávající se učitel, i když
šlo o evidentní případy lidí,
kteří do školy skutečně nepatří.
Jakou pomoc budeme od vlády potřebovat? Myslím,
že kulturní a školský výbor podpoří
snahu ministerstva školství, aby byla co nejdříve
provedena novelizace vysokoškolského zákona.
Myslím, že je to nutné k tomu, aby i na vysokých
školách došlo k normalizaci poměrů.
Musí tady být zpevněno řízení
vysokých škol ze strany ministerstva školství.
Uvítali jsme také, že se ve vládním
prohlášení hovoří velmi mnoho
o vědě, že se vědě věnuje
pozornost, ale problém není jen ve využití
vědeckých poznatků ve výrobě,
ale myslím, že potřebujeme nové řízení
celé této oblasti. Potřebujeme zákon
o vědě, musí se konečně přesně
vymezit vztah Akademie věd k vysokým školám.
Tyto vztahy nejsou jasné. Vědecký výzkum
dnes provádějí vědecké ústavy
Akademie věd, vysoké školy a kromě toho
řada resortních ústavů, takže
dochází velmi často k duplicitě, ale
i triplicitě ve výzkumu. Co to znamená z
hlediska ekonomického, to snad nemusím ani říkat.
Konečně musí také vláda posílit
pravomoc ministerstva školství, ministerstva kultury,
ministra školství a ministra kultury osobně,
protože nikdo z nich nesejme odpovědnost, ale musí
mít ovšem také určitou pravomoc. Tak
např. ve školství musí být naprosto
jasno, že školství musí ideově
řídit všechny školy, že to nemohou
dělat národní výbory, zrovna tak že
ministerstvo školství musí mít přímý
a bezprostřední vliv na svůj kontrolní
aparát na krajích i na okresech.
Mohu vám jménem kulturního a školského
výboru slíbit, že kulturní a školský
výbor bude pomáhat ministerstvu školství
i ministerstvu kultury, aby tato ministerstva mohla splnit to,
co jim bylo uloženo ve vládním prohlášení
a já doufám, že se nám společně
podaří dosáhnout toho, co očekává
česká vláda, že český
učitel, vědec i kulturní pracovník
splní své společenské poslání
ve výchově socialismu oddané, morálně
pevné mládeže, protože nám to skutečně
přikazuje i naše odpovědnost před budoucností.
/Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Uděluji slovo
poslanci prof. dr. Vaněčkovi.
Posl. prof. dr. Vaněček: Česká
národní rado, soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi! Chtěl bych několika slovy navázat
na to, o čem soudruh předseda vlády mluvil
hned na začátku svého výkladu, na
otázku české státnosti. Je to totiž
teprve dnes, co se i na vědecké frontě dostáváme
k tomu, abychom si náležitě osvětlili,
co je to státnost vůbec, co to byla česká
státnost v průběhu naší staleté
minulosti a zejména ovšem, a to je mimořádně
důležité a aktuální, co to je
česká státnost v Československé
socialistické republice a v celém systému
socialistického společenství národů.
Mám za to, že není daleko doba, kdy se základní
poznatky odtud vyplývající musí dostat
i do základní školní výchovy.
Jsme národem historickým, jak dobře včera
na to narazil už soudruh předseda Erban, my zde, uprostřed
Evropy, na zvlášť exponovaném místě
světových dějin a takřka v jednom
z jejich neuralgických bodů žijeme státním
životem už více než jedenáct století.
A naše státnost se dramaticky rozvíjela tak,
že od prastarého vědomí existence vlastního
státu, od jeho úspěšného rozvíjení
a často i těžkého obhajování
ve válečných konflagrancích dávno
v minulosti dostali jsme se v novověku do situace, a ta
trvala v podstatě od Bílé hory do roku 1918,
do situace, v níž jsme museli namáhavě,
krok za krokem usilovat o obnovu svého státu, státu,
který sice podle práva na papíře byl,
ale Vídní a Habsburky byl potlačován,
ba přímo popírán. Symboly české
státnosti z této doby jsou zachovány ostatně
i na stěnách této síně.
My jsme tento usilovný zápas v roce 1918 vítězně
vybojovali, a to za kladného, nesmírně kladného
působení Velké říjnové
socialistické revoluce a počínaje už
první světovou válkou a osvobozeneckým
bojem v jejím průběhu proměnili jsme
českou státnost ve státnost československou,
přičemž ovšem třída tehdy
vládnoucí ke škodě všeho našeho
lidu jak Čechů, tak Slováků, podložila
této státnosti chybnou a škodlivou ideu čechoslovakismu.
O české státnosti se přestalo mluvit.