Konsolidace na tomto úseku je skutečně prvořadým
úkolem, který nesnese odkladu ani polovičatého
řešení. Za nezbytné v dané ekonomické
situaci pokládáme upevnění řídícího
systému a zvýšení úlohy řídících
orgánů a vedoucích pracovníků.
Považujeme proto za správné, že bude řešena
problematika národohospodářského plánování
se zřetelem k nutnosti posílit úlohu a význam
státního národohospodářského
plánu i rozhodující funkci státu.
Hlásíme se důsledně ke všem pozitivním
prvkům polednové politiky. Musíme však
současně říci, že způsob
řešení ekonomických problémů
v minulém roce byl skutečně bezkoncepční,
že vedl nejen ke snížení úlohy
plánu a k rozrušení řídící
struktury, ale i k vážnému oslabení
funkce státu při řízení národního
hospodářství.
Jsme proti návratu k byrokratické direktivě.
Je však nezbytné, aby podniky respektovaly cíle
národohospodářského plánu,
který bude tvořit rámec, v němž
mohou přece rozvíjet také svou iniciativu.
Předpokladem je zdokonalení úrovně
řízení a odborná i politická
vyspělost vedoucích pracovníků, jež
se dá posuzovat zejména podle toho, jaký
vztah mají ve své praktické práci
k celospolečenským zájmům a potřebám.
Jedině takoví vedoucí pracovníci mohou
svým osobním příkladem vytvářet
podmínky pro rozvoj iniciativy a pracovní aktivity
svých spolupracovníků a stupňovat
náročnost na jejich práci.
Pokud jde o konkrétní řešení
ekonomických otázek, za hlavní příčiny
dnešního nežádoucího stavu považujeme
zejména technicky zastaralou strukturu průmyslové
výroby, malé zapojení do mezinárodní
dělby práce, která neumožňuje
širší rozvinutí technického pokroku
a rychlejší změnu její struktury. Je
to i nízká efektivnost, nadměrná rozestavěnost
a strukturální deformace investiční
výstavby, jejichž překonávání
jen postupně vytváří předpoklady
pro technické inovace a pro zesílení terciární
sféry. Plně souhlasíme se záměry,
jež hodlá vláda provádět na úseku
zemědělské výroby, směřující
ke zlepšení v zásobování masem
a ostatními zemědělskými výrobky.
Poukazujeme dále na nízkou úroveň
řízení pokud jde o metody i kvalitu řídících
kádrů, na nízkou kvalitu práce na
všech stupních, na nedostatečnou disciplínu
a na stále převládající sociální
pojetí odměňování a konečně
na nedostatečný smysl pro podnikavost tlumený
dlouholetým působením administrativně
byrokratického řízení ekonomiky.
Za této situace považujeme zejména za nutné
nepřipustit v současné době další
rozšíření objemu investiční
výstavby nad úroveň uvažovanou v návrhu
programu konsolidace. Bude třeba výrazně
podpořit nepřímými a přímými
nástroji výběrové a preferenční
politiky realizaci žádoucích strukturálních
změn, určených zejména rychlým
rozvojem výroby stavebních hmot, energetiky, modernizací
a rozšířením kapacity těch výrobních
oborů, které se mohou výhodně uplatnit
též ve vývozu do oblasti volných měn
a nahradit dovozy z ní. Konečně bude třeba
stanovit konkrétní program likvidace, respektive
modernizace těch výrobních oborů a
závodů, které nejsou v porovnání
s náročným světovým trhem efektivní
a váží nadměrné množství
pracovních sil.
Urychlené řešení současných
obtíží vyžaduje, aby krátkodobá
opatření předcházela zásadní
koncepční i perspektivní řešení
všech základních problémů našeho
národního hospodářství. Považujeme
proto za správné, že vláda, navazujíc
na stabilizační opatření z letošního
června, jež měla charakter opatření
jednorázových s účelem zastavit nepříznivý
vývoj čs. národního hospodářství,
vytyčuje jako své hlavní úkoly důsledný
protiinflační boj a postupné obnovování
ekonomické rovnováhy, stabilizaci vnitřního
trhu, zabezpečování bytové výstavby
a rozvoj palivo-energetické základny, neboť
na důsledné řešení těchto
základních otázek bude možno s úspěchem
navázat při řešení všech
problémů ostatních.
Zvláštní pozornosti doporučujeme též
problematiku technického rozvoje, neboť i ve vývoji
vědeckovýzkumné základny se odrážel
extenzívní rozvoj ekonomiky. Musíme zaměřit
tyto instituce na řešení těch úkolů,
které mají v dohledné době naději
na realizaci v hospodářské praxi a jejichž
řešení bude v souladu s vědecky sestavenými
dlouhodobými prognózami potřeb naší
ekonomiky. S tím souvisí i vytvoření
předpokladů a možností pro urychlené
zavádění výsledků výzkumu
a vývoje do praxe, o němž se ve vládním
prohlášení hovoří.
Poukazujeme též na značné nedostatky
v oběhu zboží, to znamená ve vnitřním
a zahraničním obchodě, a to již proto,
že poruchové jevy národního hospodářství
se v něm projevují nejrychleji a nejvýrazněji
a že na ně velmi citlivě reaguje celá
naše veřejnost. Také nedostatky, které
se nahromadily na úseku služeb a drobného podnikání,
mají dnes už nejen ekonomicky, ale vysloveně
politický charakter, neboť se dotýkají
denních občanských zájmů a
potřeb. Musíme proto usilovat o nápravu a
zlepšení vleklých nedostatků, jejichž
počátek se datuje z padesátých let,
a vytvořit všechny podmínky pro poskytování
služeb za přiměřenou cenu v žádoucí
kvalitě a rozsahu.
Pevně věříme, že důsledným
prováděním těchto i dalších
opatření uvedených konkrétně
ve vládním prohlášení, dosáhneme
rovnováhy našeho národního hospodářství
a současně vytvoříme základnu
pro další pětiletý plán. Problémy
nejsou neřešitelné. Nepřipustíme-li
výrazné zvýšení příjmů
obyvatelstva, zejména mezd, jež by nebylo podloženo
zvýšenou produktivitou práce a dokážeme-li
vytvořit ovzduší důvěry a perspektivy,
podaří se nám vyrovnat hlavní disproporce.
Opatření obsažená v hospodářské
a sociálně politické části
vládního prohlášení považujeme
za rozumná a odborně zdůvodněná.
Sama o sobě ovšem nemohou přinést zlepšení
naší hospodářské situace a vyřešit
problémy naší ekonomiky, nepomůže-li
k tomu cílevědomá a poctivá práce
všech našich občanů. Přitom vítáme
prohlášení vlády, že při
zlepšování ekonomických možností
státu hodlá postupně řešit obtížnou
situaci značné části důchodců,
pracujících žen, rodin s více dětmi
a v té souvislosti i další problémy
populační a rodinné politiky, životního
prostředí a péče o zdraví člověka.
Vycházíme z názoru, že cílem
společnosti je poskytnout všem jejím členům
podmínky pro plný rozvoj jejich schopností
a tím jim umožňovat dosažení skutečné
svobody a individuality, neboť všestranný rozvoj
každého je podmínkou všestranného
rozvoje. všech. Proto vítáme a věříme,
že vláda opatřeními v legislativě
zabezpečí plné dodržování
socialistické zákonnosti, jak při ochraně
socialistických principů našeho vývoje,
tak i při ochraně právní jistoty občana.
Plně souhlasíme s tím, že je potřebí
upevnit též postavení národních
výborů jako základního článku
soustavy státních orgánů a postupně
rozvíjet jejich samosprávnou funkci. Vzhledem k
nutnosti organizační stability jsme pro zachování
dosavadní organizace národních výborů.
Zásadně však bude nutné upravit jejich
postavení a působnost tak, aby se jejich prostřednictvím
mohli naši občané co nejúčinněji
podílet na výkonu státní moci a na
řešení a plnění celospolečenských
úkolů v jednotlivých územních
oblastech. Přispěje to nepochybně velmi výrazně
k upevnění našeho socialistického státu.
V závěru mi, soudružky a soudruzi, dovolte
konstatovat, že všechny tyto neobyčejně
závažné, ale přitom i složité
a nesnadné otázky, jež před vládou
stojí, kladou na její bedra velkou míru odpovědnosti.
K tomu, aby tyto úkoly mohla postupně a s optimálními
výsledky plnit, bude potřebovat vedle další
politické a ekonomické konsolidace i porozumění
a podporu všech občanů.
Za Československou stranu socialistickou přijímáme
prohlášení české vlády
a ujišťujeme ji, že bude mít ve svém
úsilí naši plnou podporu. /Potlesk./
Předseda E. Erban: Děkuji místopředsedovi
ČNR soudruhu Věroslavu Jedličkovi a slovo
uděluji ještě poslankyni ing. Zdeňce
Polochové.
Posl. ing. Polochová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, dovolte mi několik poznámek k problémům
naší průmyslové výroby. Z prohlášení
vlády ČSR mne zaujala zejména pasáž,
kde se hovoří o plném využití
všech možných plánů v boji proti
inflačním tendencím a za postupné
obnovování ekonomické rovnováhy. Dále,
že mezi opatřeními v oblasti výroby
musí být i otázka jejího zefektivnění,
zhospodárnění a tím vyplývající
nutná změna struktury výroby podle poptávky
na vnitřním a hlavně zahraničním
trhu.
Považuji toto úsilí naší vlády
za velmi důležité, protože jednostranný
vývoj naší průmyslové výroby
v minulých letech vytvořil nepříznivou
situaci, zejména v těch odvětvích,
která byla opomíjena a nedostatečně
rozvíjena.
Jsem si vědoma toho, že vědeckotechnický
rozvoj naší ekonomiky musí v prvé řadě
sloužit potřebám společnosti a spolu
s použitím progresívních pokrokových
technologií i strojního zařízení
nám umožní. úsporu lidské práce,
využití nových materiálů a rozšíření
sortimentu výrobků. Tento rozvoj nám dá
i možnost využívat ve větším
měřítku nových surovina materiálů
domácí produkce, zejména chemického
průmyslu. Znamená to ovšem věnovat větší
pozornost strukturálním změnám průmyslové
výroby nejen jako celku, ale i v jednotlivých oborech.
Dovolím si zabývat se pouze úkoly průmyslové
výroby ve vztahu k obyvatelstvu, kde z vlastní zkušenosti
víme, že v tomto směru bude třeba mnohé
zlepšit O politickém významu řešení
nedostatku průmyslového zboží, investičního
nebo spotřebního charakteru, jako jsou např.
stavebniny, strojírenské výrobky apod., není
třeba pochybovat. Podle prověrky, kterou prováděl
Nejvyšší kontrolní úřad
ČSR, se příslušná usnesení
ke zlepšení současné situace plní
nedostatečně.
V této souvislosti je třeba provést rozbor
příčin tohoto stavu a vyvodit jak funkční,
tak kvalifikační postihy, proč se přijatá
opatření neplní.
Sledujeme-li rozvoj strukturálních změn v
průmyslově vyspělých zemích,
má použití progresívních zařízení
i technologií ve světě daleko širší
uplatnění než v ČSSR. To lze dokázat
na řadě příkladů jak v rozvoji
palivo-energetické základny, tak v rozvoji strojírenské
výroby nebo výroby spotřebního zboží.
Domnívám se, že příčiny
naší zaostalosti jsou dlouhodobějšího
charakteru a že otázkám struktury výroby,
technické úrovni a potřebám trhu nebyla
v minulosti věnována dostatečná pozornost.
Svůj názor bych chtěla doložit nejen
obecnými znalostmi, ale i zkušenostmi z dočasné
pracovní skupiny pro textilní průmysl průmyslového
výboru, jehož jsem členkou. Nechci, aby z mého
vystoupení byl učiněn závěr,
že textilní průmysl je jediný obor,
který rozhoduje o vyřešení všech
problémů našeho národního hospodářství
nebo že jedině v tomto oboru jsou problémy
týkající se nutnosti strukturálních
změn výroby, ale právě naopak na následujících
příkladech chci ukázat, jak velké
rezervy ještě máme v průmyslové
výrobě.
Jak můžeme produktivně vyrábět,
nebo se srovnávat s moderní průmyslovou výrobou,
když např. v n. p. Mosilana v Brně, který
vyrábí vlněné tkaniny, se používají
textilní stavy ještě z doby Rakouska-Uherska.
Přesto, že tyto textilní stavy byly rekonstruovány,
nemají dostatečný výkon. Za Rakouska-Uherska
obsluhoval jeden tkadlec jeden stav, v současné
době obsluhuje jedna tkadlena 2 - 3 stavy, ale pokud jde
o textilní stavy zahraniční výroby
průměrné technické úrovně,
může obsluhovat jedna tkadlena 6 - 8 stavů.
Zde jsme u jádra věci, že pokud jde o tkalcovské
stavy špičkové technické úrovně,
obsluhuje jedna tkadlena 12 - 13 těchto stavů. Proto
tyto stroje musíme v době co nejkratší
do oblasti spotřebního průmyslu dostat, chceme-li
vyřešit problém nedostatku pracovních
sil, rozšíření sortimentu efektivních
a kvalitních výrobků na světové
úrovni.
Příkladem nám může být
n. p. Bytex v Vratislavicích, kde se v současné
době montují a z velké části
již pracují speciální stavy na výrobu
kovralu, kde 60 zaměstnanců obsluhujících
tyto stroje vyrobí ročně na 3 milióny
m2 kovralu v úpravě, v jaké se
v současné době sice na domácím
trhu neprodává, ale po vyřešení
ekonomických problémů našeho státu
jistě budou spotřebitelé vysoce spokojeni.
Naproti tomu starý způsob výroby nám
váže tisíc pracovníků, kteří
vyrobí ročně jen 900 000 m2 koberců.
A takových příkladů bych mohla uvést
hodně, které našim občanům pracujícím
v oblasti spotřebního průmyslu - hlavně
v pohraničních oblastech - nedávají
spát.
Dlouhodobý vývoj spotřebního průmyslu
probíhal za podmínek omezené reprodukce,
což samozřejmě způsobilo vysoké
opotřebení základních prostředků,
snížilo efektivnost výroby a směnnost.
Na těchto příkladech lze také ukázat,
že kromě současných problémů,
které se týkají organizace a řízení
výrobních procesů, pracovní disciplíny,
využívání pracovní doby, dodržování
technologické kázně, bilančních
problémů, tzn. rozdělování
produkce mezi zahraniční obchod a pro vnitřní
trh - které lze řešit okamžitě
že jsou v našem národním hospodářství
naléhavé problémy rekonstrukce našeho
průmyslu - zejména spotřebního.
Proto by bylo rozumné, kromě okamžitých
opatření, která je rovněž třeba
provádět nejen letos, ale i v příštím
roce - tak jak o tom hovoří vládní
prohlášení řešit i některé
perspektivní otázky modernizace naší
materiálně technické základny, bez
které neodstraníme potíže v zásobování
obyvatelstva průmyslovými výrobky spotřebního
charakteru.
Vládní prohlášení, které
jsme slyšeli, je konkrétní a vystihuje hlavní
problémy, které je třeba v nejbližší
době řešit a jsem přesvědčena,
že i ty problémy, o kterých jsem ve svém
diskusním příspěvku hovořila,
se stanou předmětem pozornosti naší
vlády, aby mnohé nepříznivé
skutečnosti bylo možno odstranit. Doporučuji,
aby Česká národní rada vyslovila vládě
ČSR plnou důvěru a podporu. /Potlesk./
Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni ing.
Polochové.
Prosím nyní předsedu české
vlády soudruha prof. ing. Kempného, aby laskavě
představil České národní radě
členy vlády ČSR.
Předseda vlády ČSR prof. ing. Kempný:
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych splnil jednak přání,
které bylo vysloveno zejména ze strany nových
poslanců, ale také i naši potřebu, která
souvisí s tím, o čem někteří
diskutéři hovořili - forma vzájemné
spolupráce a vzájemného hledání
k tomu, jak společně problémy řešit.
Představuji vám vládu ČSR:
- soudruh ing. Hruzík, ministr lesního a vodního
hospodářství,
- soudruh Černý, ministr zemědělství
a výživy, je velmi vážně nemocen
a je na našem zasedání omluven,
- soudruh ing. Šimon, ministr průmyslu,
- soudruh dr. Němec, ministr spravedlnosti,
- soudruh doc. dr. Löbl, ministr techniky a výstavby,
- soudruh ing. Lér, ministr financí.
Dopoledne zde s námi seděl soudruh prof. Červinka,
místopředseda vlády, který se na odpolední
zasedání omluvil vzhledem k tomu, že pracuje
v komisi místopředsedy vlády ČSSR
soudruha prof. Laca, kde společně zástupci
federální vlády, české a slovenské
vlády pracují na vyjasnění některých
otázek dalšího fungování federace.
Já jsem se představil při vystupování;
- soudruh dr. Adamec je prvním místopředsedou
naší vlády,
- soudruh místopředseda ing. Rázl je členům
ČNR známý jako předseda první
české vlády; nyní odpovídá
za celou oblast plánování,
- soudruh dr. Hamerník je ministrem odpovědným
za oblast sociální péče a mezd,
- soudruh prof. dr. Hrbek je ministrem školství,
- soudruh dr. Vlček je ministrem zdravotnictví,
- soudruh ministr Grösser, ministr vnitra, je většině
z nás znám už z dřívějška,
- soudruh ministr Horník zodpovídá za vnitřní
obchod
- soudružka Urbánková, ministryně pošt
a telekomunikací, zde má návštěvu
ze Sovětského svazu a omluvila se na dnešní
schůzi z velmi vážných důvodů,
protože se projednávají některé
konkrétní společné úkoly,
- soudruh prof. dr. Starý je ministrem dopravy.
Vzadu je ještě místo, které jsem měl
zakryté. Soudruh dr. Brůžek, ministr kultury,
se rovněž z velmi vážných důvodů
omluvil. Zítra bude přítomen.
Děkuji.
Předseda E. Erban: Děkuji mnohokrát
předsedovi vlády.
Soudružky a soudruzi, pro vaši informaci vás
seznámím s pořadím poslanců,
jak jsou ještě přihlášeni do rozpravy:
jsou to poslanci: Jaroslav Karhan, prof. Marie Hechtová,
prof. dr. Václav Vaněček, dr. Mirko Matyáš,
Václav Ircing, dr. Jaroslav Srb, Ladislav Smrčka,
dr. Anna Matějková, Bohuslav Ungrád, dr.
Čestmír Adam, Emanuel Mička a František
Válek.
Přerušuji nyní schůzi, v níž
budeme pokračovat zítra ráno v 9 hodin.