Středa 26. listopadu 1969

Vláda se bude přitom opírat o ty učitele, kulturní a vědecké pracovníky, kteří ani v komplikovaných údobích nezaváhali a pevně hájili ideologické zásady marxismu-leninismu.

Tam, kde byla a ještě jsou, zvláště na některých fakultách a ústavech, ohniska protikomunistických a protisovětských kampaní a útoků, vláda učiní opatření, aby další klidný konsolidační vývoj nebyl narušován.

Vláda zdůrazňuje, že materiální podpora našemu školství nejen není omezována, ale bude se dále rozšiřovat s postupující ekonomickou konsolidací. Nechceme ztratit dne ani hodiny, nechceme, aby byly narušovány vyučovací procesy a zanedbávána péče o znalosti i morální profil naší mládeže. Odpovědnost před budoucností je příliš veliká, než aby bylo možno připustit váhavost, kolísavost, či plané vyčkávání.

Vláda počítá s tím, že i studentská mládež po době určitých myšlenkových dezorientací bude hledat a nacházet konstruktivní přístup k otázkám uspořádání naší společnosti, k postavení naší země v socialistickém svazku států a že pochopí nesmírnou odpovědnost za každý svůj čin.

Vláda přistupuje velmi pozorně k mládeži. Bude přijímat impulsy přicházející z mládežnických institucí a organizací, avšak naléhá na osvojení a rozvíjení socialistických a demokratických forem při uplatňování zájmů mladé generace. Bude i nadále podporovat přirozené tendence organizováním mládeže podle jejích zájmů. Současně však bude podporovat úsilí o její sjednocování v duchu socialistických idejí a proletářského internacionalismu, což se musí projevit i v dalším formování organizací mládeže v rámci Národní fronty.

Přes všechny přechodné potíže bude nutné mládeži srozumitelně ukázat velké možnosti, které má vzhledem k úkolům vědeckotechnické revoluce a rozvoje socialistického systému. Modernizace naší společnosti bude na mládež klást velké politické a odborné nároky. Na ní bude především záviset, jakým tempem se bude naše společnost dále rozvíjet.

V této souvislosti musíme dořešit formy a metody uplatňování státního vlivu na všestranný tělesný i duševní rozvoj veškeré naší mládeže. Řešení tohoto problému se musí stát jedním ze základních úkolů celé vlády a nejen jednotlivých resortů. V tomto směru jsou proto připravovány návrhy na nové institucionální řešení.

Za významný současný i perspektivní úkol považuje vláda péči o vědu. Jejím úkolem je proto vytvořit takový systém podmínek, který povede k využití maximálního množství nejkvalitnějších vědeckých poznatků ve výrobě v co nejkratším čase.

Základním smyslem našich opatření bude zvýšení efektivnosti výzkumu a vývoje. Výjimku nemůže tvořit ani oblast společenských věd. Autonomii vědy, kterou vláda respektuje, však nelze ztotožnit s její odtržeností od potřeb společnosti, vedoucí až ke zneužívání vědy. Vláda ČSR ve spolupráci s vládou ČSSR v tomto smyslu přezkoumá strukturu řízení vědy a bude podporovat oblasti přednostního státního zájmu. Bude dbát též o vytvoření správných proporcí mezi základním a aplikovaným výzkumem. Velký význam vláda přikládá průmyslovému výzkumu, od kterého očekává, že výrazně přispěje k řešení současných úkolů. Vítá iniciativu výzkumných pracovníků, kteří podporují výzvu vlády a ministerstva techniky k rozvoji iniciativy k 25. výročí osvobození, neboť si je vědoma významu jejich práce pro rozvoj naší ekonomiky.

V minulosti našeho národa stáli vždy v obtížných dobách nejlepší představitelé české a slovenské kultury pevně po boku pokrokových sil a své tvůrčí úsilí věnovali významnému poslání kultury v naší společnosti. Český učitel byl nedílnou součástí pokrokových společenských sil a stál v čele pokrokového vývoje našich zemí. Vláda očekává, že český učitel, vědec i kulturní pracovník, pokračujíce v tradici svých pokrokových předchůdců, splní své společenské poslání při tvorbě životního stylu, rozvoji. morálních a intelektuálních hodnot občana socialistické společnosti.

Vláda bude postupně vytvářet ucelený a dynamický systém našeho společenského, hospodářského a kulturního života, bude důrazně a důsledně řešit bezprostřední problémy života občanů.

Uvedené úkoly považujeme za velmi náročné a jejich řešení za podstatné pro stabilitu právního řádu a zároveň za základní podmínku cílevědomé práce na všech rozhodujících úsecích našeho společenského života. Není to však dosud dlouhodobý program vlády, není to cílové východisko z dané situace a nezbytná perspektiva. Je to jen vymezení počátečních kroků, východisko k nastolování spořádaných poměrů ve všech nejdůležitějších úsecích našeho společenského života. I tyto první kroky vlády jsou však založeny na důsledném plnění programových cílů Komunistické strany Československa a uplatnění její vedoucí úlohy ve státním systému.

Splnění tohoto, byť i skromného programu vlády, bude vyžadovat značné úsilí, pochopení a podporu veřejnosti, atmosféru pracovní iniciativy a příznivých pracovních podmínek v našich podnicích, závodech, státních statcích, JZD, výzkumných a vědeckých ústavech, školách, uměleckých organizacích, ve zdravotnických zařízeních, ve státním aparátě i národních výborech.

Podle dosahovaných výsledků, podle úspěchů, ale i potíží, budeme plnění nejdůležitějších úkolů pravidelně hodnotit, upřesňovat svůj program, klást si další a náročnější úkoly, vytvářet základní kameny dlouhodobé perspektivy našeho socialistického vývoje. Chceme být nekompromisní k liknavosti, alibismu, lajdáctví a jakékoliv formě oportunismu. Budeme bojovat proti povšechnému, formálnímu přístupu k plnění úkolů, proti improvizaci. Očekáváme a jsme o tom přesvědčeni, že v tomto úsilí najdeme i plnou podporu České národní rady, Národní fronty, odborů, mládežnických organizací, společenských a dalších organizací, které každá svým dílem budou pomáhat vytvářet základy prosperující České socialistické republiky. Tím nejlépe splníme svůj díl odpovědnosti za všestranný rozkvět naší Československé socialistické republiky.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté,

realizace vytyčených záměrů, s nimiž vláda předstupuje ve svém programu před Českou národní radu, bude vyžadovat i vaši všestrannou podporu a účast při realizaci jednotlivých úkolů.

S tímto předpokladem, avšak za plného vědomí, že na vládě a práci jejích členů bude záležet úspěch při uskutečňování jejího programu, se vláda uchází o důvěru u nejvyššího zastupitelského sboru naší České socialistické republiky. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu předsedovi vlády za přednes vládního programu.

Na doporučení poslance Červenky a některých dalších bylo učiněno opatření, abyste zítra v 9 hodin ráno měli k dispozici znění projevu, který tu přednesl předseda vlády.

Můžeme přistoupit k rozpravě o předneseném vládním programu.

Do rozpravy je zatím přihlášeno 15 poslanců. Prosím poslance prof. dr. Veltruského, aby se ujal slova.

Posl. prof. dr. Veltruský: Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, druhá česká vláda předstupuje v příliš krátkém časovém období před Českou národní radu, než aby mohla přicházet s programem výrazně se odlišujícím od programu vlády prvé. Proto také navazuje na činnost odstupující vlády s tím, že velmi energicky zdůrazňuje naprostou nezbytnost politické konsolidace a upevnění našeho socialistického státu.

Jak všichni víme, prvním úkolem, pro který byla Česká národní rada konstituována, byla příprava federativního uspořádání našeho státu. Od začátku letošního roku, kdy funguje jako zákonodárný sbor pro oblast České socialistické republiky, je jejím úkolem dbát, aby ve všech sférách zákonodárné i vládní činnosti byla důsledně plněna linie a směrnice vedoucí politické síly naší vlasti, Komunistické strany Československa.

Myslím, že vyjadřuji mínění celého sboru, jestliže na prvém místě svého příspěvku uvedu, že přednesené prohlášení plně odpovídá realizační směrnici květnového pléna ÚV KSČ i usnesení zářijového pléna. Boj za úplné vítězství poctivých a čestných socialistických sil v naší zemi, za jednoznačné uplatnění socialistického internacionalismu ve vnitřní i vnější politice a v celém životě země je zároveň bojem o společenskou stabilizaci.

Dovolte mi, abych se držel své profese, svého kopyta a soustředil se na problém hospodářské stabilizace, která dlouhodobě působí jako stabilizační faktor ve všech oblastech činnosti státu.

Je myslím jedním z našich paradoxů, že ačkoliv se naše ekonomika za posledních 20 let velmi rozvinula a její potenciál několikanásobně oproti předválečným létům vzrostl, ocitli jsme se v období dlouhotrvajícího a dokonce narůstajícího napětí mezi zdroji a potřebami. V takové situaci není jiné hospodářské politiky, než je politika silných centrálních zásahů, neboť nerovnováha má zpravidla tendenci dále narůstat a rozrušuje všechna kritéria ekonomické kalkulace. Hovořím o paradoxu proto, že jsem hluboce přesvědčen, že naše ekonomika je silná a proto schopná dostat se na linii vyváženého růstu.

Bohužel často se hovoří příliš skepticky a s chutí se malují černé obrazy. Psychologický účinek takových výstrah bývá obvykle opačný, než jejich hlasatelé zamýšleli, jestliže chtěli mobilizovat k překonávání nepříznivých jevů a tendencí. Přitom máme nejenom nevyužité výrobní kapacity, i když často zastaralé, ale i nevyužitá nejmodernější zařízení, máme nevyužité pracovníky a máme i výborné technické hlavy, výborné nápady, velmi schopnou a kvalifikovanou dělnickou třídu. Dát tento potenciál do efektivního pohybu vyžaduje asi, abychom se napřeli do naší již tradiční slabiny: do oblasti organizace a řízení.

V této oblasti jde nejen o velké a složité problémy, ale i o věci tak samozřejmé v každé průmyslové společnosti, jako je využití pracovního času, technologická kázeň či dodavatelská disciplína. Přitom organizace a řízení je problém na všech rovinách našeho hospodářského života.

S velkou nadějí čekáme na zasedání ÚV KSČ k ekonomickým otázkám. Odkud odjinud by měl v naší společnosti přijít základní podnět k zásadnímu pozitivnímu obratu našeho hospodářského rozvoje. Jeho realizace však vyžaduje aktivní a iniciativní účasti každého z nás. Proto i program vlády není programem nereálných slibů, ale programem zvýšených nároků.

Myslím, že náš lid rozumí této řeči. Vzpomeňte jen, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, na heslo "Republice více práce", s nímž šla naše komunistická strana vítězně do prvních poválečných voleb. Nebylo by špatné znovu oživit toto heslo. Jsou pro to dva důvody, dvě tendence, které se v současné době křižují a zhoršují naši situaci. Byrokratické deformace plánování v předlednovém období vytvořily klima, kdy se často víc hovořilo a zdůvodňovalo než dělalo a řešilo. Základní myšlenkou ekonomické reformy, jak ji strana v původních dokumentech přijala, bylo zvýšení pružnosti a výkonnosti naší ekonomiky, efektivnější vynakládání práce - podobně jak to ve svých reformách uplatňuje většina socialistických zemí. To se samozřejmě nemůže obejít bez zvýšené náročnosti na plán a řídící hospodářské orgány, na organizace i na jednotlivé pracovníky.

Dlouhou dobu se však o ekonomické reformě jen mluvilo a její základní myšlenka - větší efektivnost a větší náročnost - nenalézala odezvu zdola, stále tomu údajně bránily ty neb ony předpisy. Až najednou, v minulém a hlavně začátkem tohoto roku se doslova roztrhl pytel s podnikavostí. S prohlubující se rovnováhou se vyrojila řada maloměšťáckých spekulací, byly zjištěny i případy vysloveného ekonomického vyděračství. Takto byla znovu deformována původní linie KSČ a převráceny její záměry. Zde už máme skutečně co činit s protisocialistickými postoji. Přitom muselo být každému jasné, že bez ekonomické rovnováhy nemůže působit řada prvků nepřímého ekonomického řízení.

Proto byla regulační opatření, přijatá vládou letos v červnu, nutným a správným tahem hospodářské politiky, jehož pozitivní působení se již ukazuje.

Ve svém prohlášení česká vláda mj. zdůrazňuje, že se nebude vracet k překonaným byrokraticko-administrativním metodám vládnutí, ale ani k maloměšťácké anarchii minulého roku. Současně považuje za rozhodující úkol řešit problémy v oblasti národního hospodářství a zdůrazňuje při tom, že není pochopitelně schopna všechny problémy, které se v této rozhodující oblasti nakupily, řešit v plné šíři a v celém množství najednou. V tomto směru musí česká vláda najít plné pochopení i u České národní rady.

Nejen dnes, ale i na předchozích jednáních České národní rady a na právě probíhajících jednáních jednotlivých výborů, které projednávají příslušné kapitoly státního rozpočtu na rok 1970, byli jsme všichni poměrně podrobně seznámeni se situací v našem národním hospodářství. Mimořádná situace pochopitelně vyžaduje i mimořádné přístupy k jejímu řešení. V návaznosti na činnost federálních orgánů chce česká vláda soustředit svou pozornost při řešení ekonomických otázek na několik nejdůležitějších skupin problémů, které je třeba řešit neodkladně. Česká národní rada a její orgány by měly v každodenní své práci přísně dbát na to, aby např. volání po tzv. komplexním a koncepčním řešení národohospodářských problémů nevedlo k oddalování řešení aktuálních, k řešení připravených, i když třeba jen dílčích ekonomických problémů, směřujících k urychlení stabilizace našeho národního hospodářství, tj. dosažení takového východiska, které umožní systematickou realizaci zdravého jádra ekonomické reformy, zbavené politicky i ekonomicky pokřivených představ.

Stejně tak jako řešení sice dílčích, ale naléhavých úkolů v oblasti hospodářství třeba direktivním způsobem směřuje-li ke stabilizaci hospodářství, nemusí být v rozporu s realizací pozitivního jádra ekonomické reformy, ale naopak její podmínkou, tak posílení vlivu federálních orgánů na řízení plánovitého rozvoje národního hospodářství celé federace nelze považovat za negování federace, ale naopak za cestu směřující k využití všech možností jejího upevnění.

Má-li vytvořit předpoklady pro řešení nejpalčivějších míst naší ekonomiky, musí mít naši plnou podporu, když energicky uzavírá kanály úniku hodnot, ať k němu dochází kdekoliv. Není to sice zdroj tvorby nových hodnot, ale je to zábrana zmaru hodnot a tím rozšíření prostoru pro nutné efektivní změny ve struktuře naší ekonomiky.

K tomu také není potřeba jen velkých investic. V nynější situaci musíme v prvé řadě využít mimoinvestičních faktorů. To konečně činí každé úspěšné a dynamické hospodářství. Jinak se budou napětí ve známých směrech obnovovat. Důkazem toho je obnovení problému palivo-energetické základny, o němž zevrubně hovořil soudruh předseda vlády, který musí vždy znovu vznikat, nedokážeme-li snížit nadměrnou spotřebu energie na výrobek, budeme-li ve zpracovatelském průmyslu plýtvat energií, neprojeví-li se nová zařízení - a nebylo jich např. dovezeno málo oproti minulým létům - snížením měrné spotřeby energie na jednotku výroby.

Podobný bludný kruh představuje růst zásob a rozestavěnosti. Tomu všemu lze čelit opravdu důsledným uplatněním zásady, že nevýkonnost se nevyplácí. Přitom jsem si plně vědom obtížnosti a velikosti tohoto zdánlivě jednoduchého úkolu a my všichni máme myslím v tomto směru nejednu zkušenost.

Je ještě jeden potenciální zdroj zvyšování použitelného národního důchodu: zahraniční obchod. Snad se ještě pamatujete na staré rčení: "vzduch - naše moře" a druhé: "zahraniční obchod náš osud". Zdá se, že ostatní socialistické země tuto druhou zásadu berou vážněji než my, alespoň výsledky to dokazují. Musíme již jednou dosáhnout, aby se rozšířila výroba a vývoz u těch podniků, které dokáží pružně reagovat na poptávku a jejichž výrobky splňují podmínky pro úspěch na zahraničních trzích, tj. umožňují zvýšit národní důchod dovozem toho, co např. dosud neefektivně a draho vyrábíme doma. Nemůžeme natrvalo počítat s tím, že naši partneři, nakonec jsou to socialističtí partneři, budou ochotně natrvalo považovat některé dovozy z Československa za pomoc, kterou nám poskytují tím, že je odebírají, ačkoliv by mohli dostat lepší kvalitu jinde. To je nejen nedůstojné, ale i neúnosné.

V zahraničním obchodě bude třeba i v jiném směru silné ruky vlády: důsledně vyjasnit a upevnit kompetence v této oblasti a tvrdě potlačit jevy, které jsou variantou maloměšťáckého spekulantství ve vnitřní ekonomice.

Chtěl bych se ještě závěrem zmínit o bytové výstavbě, která při všech preferencích představuje větší problém, než jsme si zpočátku byli schopni zřejmě představit. Ukazuje se, že dodržení plánu investiční výstavby vyžaduje velkou a hlubokou strukturální změnu, že se dotkne většiny oborů našeho průmyslu. Rozvinutí bytové výstavby nebude mít však jen dopad na celé hospodářství, neméně významný bude i dopad na změnu spotřeby obyvatelstva. Dnešní spotřební zvyklosti, které se pohybují v dosti úzkém rámci neodpovídajícím průmyslové vyspělosti naší země, se rozšíří o možnost velmi žádoucí volby.

Chtěl bych naší vládě doporučit, aby umožnila občanům více než dosud se podílet i na tvorbě zdrojů pro bytovou výstavbu a ovlivnit tak urychlení tohoto nesmírně náročného úkolu. Myslím, že by v tom našla u občanů plné pochopení a plnou ochotu, podílet se na stabilizaci našeho vnitřního trhu.

Prvků stabilizace je mnoho a většina dnešních negativních jevů v ekonomice je zároveň potenciální rezervou tvorby dalších zdrojů. Zářijové plénum přineslo rozhodující směrnici k politické stabilizaci. Neméně závažné impulsy pro tvůrčí rozvinutí možností existujícího potenciálu naší ekonomiky očekáváme od ekonomického pléna.

Jsem přesvědčen, že vyjadřuji mínění všech poslanců, jestliže přeji nové české vládě plný úspěch při realizaci jejího programu. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP