Středa 26. listopadu 1969

Přes neobvykle vysokou celkovou úroveň spotřeby masa, která letos v ČSR dosahuje 74,6 kg na 1 obyvatele /tj. 3. místo v Evropě/, jsme v roce 1968 zaznamenali meziroční přírůstek spotřeby téměř 4 kg na obyvatele. Zajistit takový přírůstek růstem výroby přirozeně není v silách jakkoliv prosperujícího zemědělství. Krytí tohoto enormního růstu spotřeby potravin dovozem, který by navíc bylo nutno realizovat takřka výlučně z oblastí volných měn - by vážně ohrozilo naši zahraničně obchodní stabilitu.

Žádná země na světě si nemůže dovolit trvale spotřebovávat víc, nežli vyprodukuje. Proto i v tomto případě je řešení především v otázce zvýšené tvorby zdrojů, tedy především zvýšené výkonnosti zemědělství. Vhodnou kombinací cenové politiky, stimulů hmotné zainteresovanosti, zvýšením autority plánu i organizačně institucionálních opatření musíme docílit zásadního zvratu v efektivnosti vynakládaných prostředků v zemědělství. Nelze dále trpět stav, kdy základní stavy prasat a skotu neustále klesají a rozpory mezi cenami krmiv, obilí a masa znevýhodňují naši živočišnou výrobu. Na straně druhé neorganizovaným živelným vývozem masa si vylepšují mnohé organizace svá devizová konta a užívají jich v rozporu s celospolečenskými zájmy. K takovému vývoji nehodláme nečinně přihlížet.

Nejde ani o návrat k direktivně administrativním metodám, spíše o odstranění extrémních výstřelků v tzv. "uvolňování podnikatelských pravomocí". Vždyť záruky za výživu národa, pravomoc i odpovědnost za zásadní pohyby ve výrobě a vývozu základních potravin si nedá vzít z rukou žádná vláda.

Napravit chyby v této oblasti, znovu upevnit řízení - jehož dočasného rozpadu využila nejen některá zemědělská družstva, ale i státní podniky zahraničního obchodu a výrobní podniky bez jakýchkoliv zásluh a návaznosti na zemědělství - je velmi obtížné. /Já myslím, že je nenormální, aby třeba vyvážely maso takové podniky, jako je Strojexport nebo Melantrich./ Protože zde vláda jedná v naprostém souladu se zájmy všech spotřebitelů, věříme, že se setkáme nejen s plným pochopením, ale i aktivní podporou všech obyvatel a především samotných zemědělců.

Problém trhu potravin je přirozeně pouze jednou stránkou řešení celkové disproporce mezi růstem kupní síly obyvatelstva a jejím krytím tržními fondy. Neméně důležité je zrychlit tempo nabídky u bytů, průmyslových výrobků dlouhodobé spotřeby a služeb, tedy u rozhodujících součástí životní úrovně obyvatelstva a předpokladů příznivějšího zvratu v našem populačním vývoji.

Zdůrazňujeme, že řešení problematiky vnitřního trhu je především v oblasti výroby pro tržní fond. I zde můžeme uvést příklady návrhů plánů podniků na příští rok, které znovu nezajišťují téměř 1 až 1,5 mld. výrobků do tržních fondů a 1 až 1,5 mld. pro vývoz. Přitom podrobnější zkoumání ukazuje, že největší rozdíly jsou právě u těch výrobků, které jsou na vnitřním i zahraničním trhu nejpotřebnější.

Cíl a metody stabilizace vnitřního trhu mají proto velmi závažné důsledky. Podaří-li se nám vhodnou kombinací stimulace vyšší tvorby zdrojů, včetně přednostního dokončení všech rozestavěných investic zpracovatelského charakteru, diferencovanou promyšlenou cenovou politikou bez zvýšení celkové úrovně cen, svázáním vývoje produktivity práce s vývojem mezd a opatřeními vedoucími ke stabilitě naší měny postupně ovlivnit smýšlení našich občanů jako výrobců i jako spotřebitelů, mohli bychom již v prvním pololetí 1970 skládat zde před vámi daleko radostnější účty.

Přes výraznou snahu směřující k obnově vnitřní a ekonomické rovnováhy jako základního úkolu, uplatní vlády náročný přístup k zajišťování stanovených úkolů v zahraničním obchodě. Zdůrazňujeme, že nechceme platit náš dovoz ze zdrojů, které jsme si nevytvořili. Nechceme se neefektivně zadlužovat. Žádné půjčky nám nepomohou tento problém vyřešit. Aktivní vyrovnání platební bilance, které z toho vyplývá, klade ohromné nároky na vývoz, jak do socialistických, tak do kapitalistických států. Zajištění náročných úkolů v této oblasti klade značné nároky na vypracování takového plánu, který zabezpečí, aby v souladu s ním zahraniční obchod přispíval k obnově vnitřní rovnováhy. Předpokládá to ovšem, že především v otázce zahraničního obchodu musíme nutně a bezpodmínečně zdůraznit úlohu centrálního řízení.

Návrhy podniků a výrobních hospodářských jednotek neodpovídají potřebám vývozu do socialistických i do kapitalistických států v rozsahu několika miliard. Nenaplňují také nutné požadavky vnitřního obchodu zejména v nedostatkových druzích zboží.

Mnohé z toho, co zde naznačuji pouze obecně, máme již rozpracováno a promítnuto do konkrétní prováděcí politiky plánu na rok 1970. Obdobný přístup bychom chtěli aplikovat i do realizačního systému čtvrté pětiletky.

S mnoha operativními opatřeními vlády jste byli již průběžně seznámeni. Výsledky stabilizačních opatření vlády jsou vcelku uspokojující a výrazněji se již projevila i naše opatření k upevnění celkového systému řízení. Iniciativa a obětavá práce pracujících, kteří našemu konsolidačnímu úsilí vycházejí vstříc sobotními a nedělními směnami, výrazně ovlivnila návrat našeho hospodářství do normálních kolejí.

Jsou ovšem určité problémy, které nebudou-li řešeny již v roce 1970, v budoucnu se výrazně projeví jako objektivně limitující činitel. My jim musíme stejně jako těm otázkám, o kterých jsem hovořil, věnovat stejnou pozornost.

Předseda ČNR E. Erban: Po patnáctiminutové přestávce bude soudruh předseda vlády pokračovat ve svém přednesu. Prosím soudruhy poslance, aby popřípadě i během přestávky podávali své písemné přihlášky do rozpravy.

/Jednání přerušeno v 16.25 hod. a znovu zahájeno v 16.50 hod./

Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Zahajuji přerušenou schůzi. Prosím předsedu vlády soudruha prof. ing. Kempného, aby pokračoval ve svém přednesu.

Předseda vlády prof. ing. Kempný: Hovořil jsem o tom, že jsou některé problémy, které přímo nesouvisí s protiinflační problematikou, s problematikou rovnováhy na vnitřním trhu, ale kterými, i když neřešíme otázky další pětiletky, přece jen, pokud je nebudeme řešit dnes, velmi si zkomplikujeme situaci do budoucích let. Takovým typickým příkladem je celá oblast palivo-energetické základny naší ekonomiky.

Jestliže nedostatek paliv a energie tvoří hlavní překážku potřebného růstu výroby v průmyslu i v druhých odvětvích národního hospodářství, jestliže není jistý výhled na spolehlivé a bezporuchové zásobování obyvatelstva palivy a elektřinou, pak je zřejmé, že se těžba i spotřeba uhlí, výroba a spotřeba všech druhů energie musí dostat do středu pozornosti všech občanů, všech pracujících, kteří si přejí konsolidaci naší hospodářské situace.

Absolutní nedostatek paliv se nesmí stát limitujícím činitelem konsolidace hospodářské situace. Není to jen úkolem horníků, ale stejně vážným úkolem dopraváků a pracujících všech odvětví našeho hospodářství.

I za cenu mimořádných opatření je nutno dohnat zpoždění ve výstavbě velkoelektráren v Počernicích a v Mělníku. Pečlivou údržbou a rychlým prováděním oprav velkých energetických bloků musíme docílit zkrácení výpadků a spolehlivosti chodu velkoelektráren, uvést do spolehlivého provozu zejména plynárnu ve Vřesové a pražský špičkový zdroj na výrobu svítiplynu.

Je nezbytné na přechodnou dobu prodloužit mimořádné regulační opatření při přidělování paliv a energie, rozložit výr obu velkých energetických spotřebičů i na dny pracovního volna. Přizpůsobit odběrové režimy požadavkům energetického a plynového dispečinku rozumně a ekonomicky se chovat tak, jak bychom šetřili uhlím a energií ve své vlastní domácnosti. Úspory ve spotřebě jsou pro rok 1970 hlavním článkem řešení palivo-energetické situace.

Chceme říci zcela otevřeně, že právě v souvislosti s řešením palivo-energetické základny musíme co nejrychleji napravit vážné chyby, kterých jsme se dopustili v posledních letech ve vztahu k hornickému povolání. Nejde jen o to dát urychleně našim horníkům dlouhodobé plány těžby, ale vrátit jim také jejich oprávněné preferované postavení, které se ve zmíněné době značně zpochybnilo. Musíme urychleně dořešit celý soubor sociálních otázek, které souvisí se snižováním produktivního věku v hornickém povolání. Musíme se znovu vrátit k získávání chybějících pracovníků do dolů a stejně jako dříve se musí starost o získávání dorostu do hornictví stát starostí všech. Je to trpká pravda, ale ignorovat a neřešit vážný stav v této oblasti znamená negativně ovlivnit rozvoj naší ekonomiky v dalších letech.

Koncepce rozvoje národního hospodářství, kterou jsme řadu let realizovali, byla značně náročná na extenzívní faktory růstu, ať již jde o náročnost na suroviny, energii či pracovní síly. Nedostatky v systému řízení a uvolnění disciplíny, k nimž navíc dochází v posledních letech, vedou k plýtvání těmito zdroji a snižování efektu jejich využití.

V oblasti surovin a energie vede tato situace ke značně negativním dopadům na vyrovnanost surovinových a energetických bilancí, disproporcím v materiálně technickém zásobování a tím k prostojům a snižování výkonnosti ekonomiky. Na druhé straně vyvolává zvyšující se nároky na dovozy pro výrobní spotřebu a neúnosně zatěžuje naši platební bilanci.

Vliv setrvačnosti extenzívního rozvoje spolu s uvolněním kázně a disciplíny se velmi ostře projevil na úseku pracovních sil. Při naprosté vyčerpanosti volných zdrojů pracovních sil - kdy stupeň ekonomické aktivity obyvatelstva produktivního věku je plných 94,7 %, zaměstnanost žen patří k nejvyšším na světě a přirozené přírůstky obyvatelstva jsou pak naopak hluboko pod světovým průměrem - je třeba postupovat s maximální cílevědomostí, rozvahou a koncepčností.

Jsme si vědomi, že cílů, které dáváme do vínku příští pětiletce, ať již jde o modernizaci průmyslu, hluboké strukturální přesuny mezi národohospodářskými odvětvími nebo postupné odbourávání neefektivních provozů, nedosáhneme bez pohybu pracovních sil. Jde však o to, že tento pohyb probíhá dosud živelně a působí proti našim konsolidačním snahám.

V této otázce jsme zatím nedokázali nalézt společnou řeč s našimi výrobními podniky. Vždyť kupř. po shrnutí návrhů plánů na příští rok požadují podniky 25 000 pracovníků navíc oproti direktivě vlády, a to dokonce při nesplnění centrálních direktiv o výši výrobních úkolů. Je třeba, abychom všichni pochopili, že další volné zdroje pracovních sil nemáme a že jedinou cestou jak zajistit současné i budoucí náročné úkoly je vnitropodniková racionalizace uvolňující neefektivně vázané pracovní síly. Racionalizaci však musíme orientovat tak, aby proces uvolňování pracovníků časově i kvantitativně vázal na naše investiční i výrobní záměry v dané oblasti.

Upozorňuji proto, že před námi všemi - a to zdůrazňuji, protože bez aktivní spoluúčasti politických orgánů i všech řídících pracovníků podnikové sféry by tento úkol zůstal pouze na papíře - stojí nevyhnutelný úkol: dosáhnout zvýšení výroby zásadně růstem produktivity práce bez přírůstku pracovních sil.

Stojí-li náš úkol takto, každý pochopí, že si nemůžeme dovolit narušování tohoto procesu cílevědomého hospodaření pracovní silou spekulačními tendencemi.

Tak jenom z průmyslu, tedy z oblasti nejdůležitější pro tvorbu národního důchodu, odešlo do podniků místního hospodářství, výrobních a spotřebních družstev, pomocí různých forem zvláštního zapojení organizovaného národními výbory i do přidružených výrob JZD a různých společenských organizací několik desítek tisíc lidí. Máme zjištěno, že v tomto úbytku byla většina vysoce kvalifikovaných pracovníků - kupř. nástrojářů, údržbářů apod. - jejichž odchod způsobil průmyslu vážné ztráty. A právě největší přesuny tímto směrem jsou z těžkého průmyslu, spotřebního průmyslu, ze zemědělství a výživy, ze stavebnictví a z hornictví.

Jde vesměs o obory, jejichž produkci nyní velmi nutně potřebujeme. Musíme pečlivě zvažovat, kde práce příslušných pracovníků výrazněji přispěje ke stabilizaci vnitřního trhu.

Jasnou politikou v pracovních silách jsme rozhodnuti usměrňovat jejich pohyb tam, kde jejich práce přinese společnosti nejvyšší efekt. Koncepční mzdovou politikou chceme postupně docílit stavu, aby se tento společenský efekt ztotožnil i s maximálním efektem pro každého jednotlivého pracovníka. Na druhé straně však prohlašujeme, že nedopustíme narušování této politiky neodpovědnými spekulanty a šmelináři, kteří si z obstarávání a předražování pracovních sil udělali výnosný soukromý obchod.

Zneužíváním přidružené výroby se vláda zabývala v letošním roce již několikrát. Projednala návrh ministra financí a ostatních zúčastněných resortů k zamezení nežádoucího stavu při uzavírání a plnění smluv mezi podniky a společenskými organizacemi. Vláda rozhodla, že konkrétní opatření budou provádět jednotlivé resorty a národní výbory v rámci své pravomoci.

Další konkrétní rozhodnutí přijala vláda v rámci souboru opatření k zabezpečení hospodářské směrnice na rok 1969 a k upevnění řízení. Zásadní opatření k zamezení dosavadní volnosti při uzavírání nového pracovního poměru a dohod o vedlejší pracovní činnosti byla zakotvena do návrhu novelizace zákoníku práce, kterou vláda projednala v posledních dnech.

Ve srovnání s vynikající pracovní iniciativou řady kolektivů ostře kontrastují vážné problémy a nedostatky, které vznikly v souvislosti se zaváděním pětidenního pracovního týdne. Opatření pro zkracování pracovní doby tak, jak byla vládou vytyčena, stanovila reálný program, včetně podmínek pro postupnou realizaci pětidenního pracovního týdne.

V praxi však přinesla řadu nepříznivých důsledků.

Chceme zdůraznit, že se nehodláme vracet k šestidennímu pracovnímu týdnu. Na druhé straně je však vláda rozhodnuta žádné organizaci v tomto směru nic neslevit a bude bezpodmínečně trvat na tom, aby organizace dodatečně - nejpozději do konce letošního roku - splnily stanovené podmínky pro zkrácení pracovní doby a zavedení pětidenního pracovního týdne.

K důslednému zjednání nápravy v této věci vláda uložila jednotlivým ministrům, vedoucím ústředních orgánů a představitelům národních výborů, aby neprodleně projednali s podřízenými orgány a organizacemi prostřednictvím generálních ředitelů, ředitelů podniků i vedoucích ostatních organizací nedostatky, které se vyskytly v souvislosti se zkrácením pracovní doby a zavedením pětidenního pracovního týdne, s cílem neodkladně zajistit jejich odstranění. Musíme dosáhnout toho, aby ve všech organizacích byly vytvořeny nezbytné předpoklady k realizaci tohoto opatření, zvláště pak, aby bylo překonáno zpomalení růstu objemu a kvality výroby, služeb i jejich hospodárnosti a zvýšením produktivity práce plně uhrazena odpadlá pracovní doba.

Začátkem října přijala vláda direktivy pro přípravu plánu na rok 1970. Je si vědoma, že podniky pracují v obtížných podmínkách, bez dostatečné orientace a informací. Neměla však jinou cestu, než volit nové přístupy k řízení i plánu, jestliže nechtěla pokračovat v anarchii. Vláda ČSR vyslovuje přesvědčení, že v této etapě prací se podaří mobilizovat aktivitu řídících kolektivů, stranických organizací i organizací ROH k odhalení skrytých rezerv, které přispějí ke splnění náročných úkolů direktiv. Věří, že se jí podaří zajistit v základních vztazích shodu podnikových záměrů se záměry vlády.

Musíme totiž upozornit, že dosavadní práce na přípravě plánu příštího roku se tímto žádoucím směrem nevyvíjejí. Uvedli jsme již některé vážné rozpory v oblasti finální výroby i ve výrobě pro vnitřní a zahraniční trh. Jsou ovšem i další neméně vážné rozpory mezi direktivou a návrhy podniků. Např. v těchto návrzích podniky počítají s dvojnásobně vyššími investicemi než direktiva, vyšší zaměstnaností o 25 000 osob, vyšším nákupem surovin a materiálu, vyšším dovozem asi o 7 mld. Kčs apod.

Stejně nevyrovnané jsou finanční plány, které jsou značně za potřebami vyrovnání státního rozpočtu a vytvoření nutného rozpočtového přebytku jako začátku postupné likvidace inflačních tendencí naší ekonomiky.

Přijetí takových plánů by nezlepšilo, ale naopak prohloubilo vážnou situaci v národním hospodářství. Vláda takovéto plány a rozpočet nemůže přijmout. Pro vládu to však znamená pouze takovéto plány vrátit. Zlepšit je a dostat do souladu s potřebami naší ekonomiky je mohou jenom samy podniky a pracující, v jejichž rukou především je řešení konsolidace našeho hospodářství.

Obracíme se proto na naše pracovní kolektivy, aby se znovu s vedením závodů i podniků zamyslely nad návrhy plánů, které předložily, aby se zamyslely nad tím, zda odpovídají potřebám a prospěchu naší společnosti. Zkušenosti se závazky řady našich závodů a podniků i národních výborů na základě výzvy ÚV KSČ k 25. výročí osvobození naší republiky Sovětskou armádou k plnění plánu letošního roku ukazují cestu i možnosti pro příští rok.

Vláda plně doceňuje společenský význam naší tvůrčí inteligence, její možnosti pozitivně ovlivňovat vědomí našeho obyvatelstva, zejména pak mládeže. Vzhledem k destrukčním procesům, které v minulých letech probíhaly v těchto oblastech nejsilněji, není práce na uvedených úsecích nijak jednoduchá. Přesto však již můžeme zaznamenat první změny k lepšímu, především pak stále se rozšiřující podporou z řad uměleckých a kulturních pracovníků, vyjádřenou například prohlášením účastníků besedy s ministrem kultury, která se uskutečnila 7. listopadu t. r. Rovněž principy školské politiky, které vyhlásila zajišťuje ministr školství, vláda plně podporuje. Chceme, aby zde byla uplatňována vedoucí úloha strany, politicky angažovaný socialistický přístup pracovníků školství, kultury, umění a vědy. Chceme, aby byl zajištěn marxistický, třídní obsah pojmu socialismus, který by plně umožnil rozvinout mnohotvárný, umělecký, živý a působivý projev aktivity tvůrčí inteligence.

Jsme si vědomi, že v celé naší ideologické nadstavbě a zvláště na školách probíhá vnitřní duševní přerod. Mnozí musí provádět kritické hodnocení svých vlastních názorů, iluzí a často i vážných omylů. Dochází k diferenciaci názorů. Vláda bude tento proces podporovat uvážlivým přístupem především k těm, kteří jsou a budou ochotni uvažovat čestně a upřímně o minulém období a chtějí najít své správné a oprávněné místo v socialistické škole.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP