Středa 26. listopadu 1969

Provádění praktické politiky podle této teorie mělo za následek nadměrný růst příjmů obyvatelstva a také cen. Výsledek minulého roku, kdy příjmy obyvatelstva vzrostly o 21 mld. Kčs, je již všeobecně znám. Takových přírůstků se dříve zpravidla dosáhlo za 6 - 7 let. Bylo tedy zcela logické, že za takové situace nákupy obyvatelstva v maloobchodě vzrostly o 15,5 mld. Kčs, tj. z roku na rok o 13,3 %. Každý si udělá představu, jaký dopad má takový vývoj na zásoby v obchodě i jaké nároky klade na výrobu. Tyto tendence i přes řadu opatření se bohužel přenesly i do letošního roku a ještě přetrvávají.

Za devět měsíců letošního roku se nepodařilo zabrzdit nepříznivý vývoj natolik, abychom vytvořili solidní základnu pro zásadní obrat k lepšímu. Při růstu výroby o 4,5 % a produktivitě práce o 4,3 % rostou i nadále mzdy neúměrným tempem o 7,1 %. Vlivem řady již přijatých opatření to sice není "rekordní" tempo dosažené v roce 1968, ale stále vede k prohlubování nerovnováhy a nikoliv k jejímu zmírňování.

Takto bychom ovšem zmíněný problém nevyřešili. Protiinflační boj vláda soustředí na hlavní články tohoto procesu - na důchodovou a cenovou politiku. Proto již od příštího roku navrhujeme částečné omezení růstu kupní síly obyvatelstva. Chceme zdůraznit, že jde o zpomalení růstu příjmů, ale nikoliv o jejich pokles. Příjmy z mezd mají vzrůst asi o 4 mld. Kčs, téměř o 2 mld. Kčs vzroste objem vyplácených důchodů a nemocenských dávek, vzrostou i příjmy zemědělců. Celkové příjmy porostou zhruba stejně jako v roce 1967. Proti vývoji v letech 1968 - 1969 jde ovšem o výrazné zpomalení. Z toho vyplývá, že není možné uskutečnit žádnou velkou mzdovou přestavbu mimo řešení některých nejnaléhavějších problémů, jako u lékařů, zdravotnických pracovníků a vysokoškolských učitelů. Nelze také ještě přikročit k realizaci připraveného a propracovaného rozsáhlého sociálního programu s výjimkou zlepšení nejnižších důchodů a pomoci matkám s dětmi.

V oblasti sociální politiky je si vláda vědoma obtížné situace značného počtu důchodců, postavení pracujících žen a rodin s více dětmi. V souvislosti s tím, jak se budou zlepšovat ekonomické možnosti našeho státu, bude vláda postupně řešit jednotlivé problémy populační a rodinné politiky a zaměří svou pozornost zejména na otázky vyplývající z vysokého podílu zaměstnaných žen.

Vláda podpoří všechna opatření, která povedou k širšímu pracovnímu a společenskému uplatnění občanů se sníženou pracovní schopností a občanů s těžším zdravotním poškozením a současně uvítá aktivizaci pracovních sil i z těchto zdrojů.

Vláda bude i nadále sledovat účinnost opatření, která byla přijata při projednávání nepříznivého vývoje pracovní neschopnosti vyvolanou nemocností a úrazovostí v loňském i letošním roce. Pracovní neschopnost z uvedených důvodů se v loňském roce zvýšila na 4,6 % a letos se dá dokonce očekávat další nežádoucí růst. Každé procento nemocnosti představuje zvýšený nárok na státní rozpočet při výplatě nemocenských dávek zhruba o 550 mil. Kčs. Ztráty ve výrobě a ve službách způsobené tak vysokou nemocností znamenají pak částku okolo 2,5 mld. Kčs ročně. Tato čísla jistě sama zdůvodňují zpřísnění dozoru nad dodržováním léčebného režimu osob práce neschopných.

Záměrům, které hodláme v důchodové politice uskutečňovat, bude odpovídat i cenová politika. Budeme zásadně sledovat stabilitu cenových hladin a nehodláme provést - jak již bylo zdůrazněno v prohlášení federální vlády - žádnou měnovou reformu, protože v ní nevidíme cestu k řešení problémů.

Jediné reálné východisko vidíme v tvorbě zdrojů všude tam, kde vznikají. Není tedy jiné cesty, než obrátit pozornost občanů - výrobců směrem k ekonomice výroby, k maximálním úsporám všech nákladů i k úsporám ve vydávání státních peněz všude a na každém úseku.

Snadněji by se nám předstupovalo před vás - poslance České národní rady i před veškeré obyvatelstvo České socialistické republiky s programem slibů a splňovaných přání. Ve světle závěrů květnového a zářijového pléna ÚV KSČ jsme si však vědomi své velké odpovědnosti za důsledné a energické řešení palčivých problémů, které vyplývají z uvedeného rozporu.

Bez jeho řešení a postupného dořešení nelze hovořit o konsolidaci. A my ve snaze dát všemu našemu obyvatelstvu nejzákladnější jistoty, jsme odhodláni jí urychleně dosáhnout, i když to znamená větší náročnost na práci každého z nás.

Značné těžkosti vznikají neustálým růstem výrobních zásob včetně tzv. rozpracované výroby. Nemáme na mysli zásoby v obchodě a zemědělství. Tam bychom spíše potřebovali opačný vývoj. Výrobní zásoby dosahují letos takové výše, že trpět tento stav je neúnosné nejen pro jednotlivé podniky, ale i pro celou ekonomiku. Vždyť udržování zásob ve výši větší jak 160 mld. Kčs nikdo nezdůvodní jako nějaký racionální přístup. Je to břemeno - nehledě na umrtvené prostředky, které by mohly sloužit jinak a lépe - na které doplácíme všichni.

Je třeba otevřeně říci, že návrh plánu z našich průmyslových podniků je charakterizován i tím, že se sice navrhuje asi o 1 mld. Kčs vyšší objem výroby zboží proti direktivě, ale naopak plán finálních dodávek je proti direktivě o 1 mld. Kčs nižší. Přitom podíl finálních dodávek na celkové výrobě zboží tvoří 36,6 %. A podobně o je i v návrhu plánu ministerstva stavebnictví, kde podíl dodávek je podstatně nižší než direktiva a činí jenom 19,1 %. I těchto několik čísel ukazuje, že není snaha skoncovat s neudržitelným stavem zásob, ale naopak plánem navrhovaným podniky se zakládá další prohlubování inflačních tendencí.

Pokládáme uvedený přístup za škodlivý a povedeme příslušné orgány k tomu, aby provedly dostatečně účinná opatření na základě plánů likvidace zásob. Nehodláme tomuto stavu nečinně přihlížet. Bude-li to nutné, použijeme i tvrdší ekonomická a organizační opatření. Pak ovšem ti, kterým nestačí upozornění, se musí s důsledky vypořádat sami.

Další stejně závažnou skupinou problémů, na kterou soustřeďujeme úsilí všech orgánů, jsou nedostatky v naší investiční politice. Jde o dlouhodobý neduh našeho hospodářského vývoje, který se přes všechna dosavadní opatření nepodařilo odstranit.

Stojí před námi zejména tyto úkoly:

- čelit nadměrné investiční rozestavěnosti, způsobené neplněním lhůt stanovených pro výstavbu investičních celků,

- zajistit prostředky a kapacity pro dosažení potřebného tempa výstavby na výrobu stavebních hmot jako nezbytného předpokladu pro intenzívnější bytovou výstavbu a krytí potřeb průmyslu paliv a energetiky a

- přizpůsobit těmto úkolům strukturu stavebních organizací.

Základní problém vidíme v obrovské rozestavěnosti, která rok od roku roste a letos dosáhne enormní výše - bez bytů - téměř 80 mld. Kčs. Velká část tohoto objemu představuje umrtvené prostředky, které bychom za jiných okolností mohli použít k všeobecnému prospěchu. Navíc způsobuje obrovské ztráty v produkci výrobků a ve službách.

Pracující na těchto rozestavěných akcích ovšem chtějí své mzdy realizovat na trhu, kde však chybí produkce, která měla být v těchto nedokončených stavbách vyrobena. Tím se jen dovršují nepříznivé důsledky zmíněného stavu.

Místo žádoucího snižování rozestavěnosti, jejíž vývoj je závislý především na dalším zahajování. nových staveb, snaha investovat stále roste. Jen pro příští rok činí požadavky všech investorských organizací o 15 mld. Kčs více, než jsou kapacitní možnosti stavební výroby. Je to zhruba asi dvojnásobek oproti politicko-hospodářské směrnici pro přípravu plánu.

Snížení rozestavěnosti musíme dosáhnout jak mnohem náročnější organizací práce, tak i snížením rozsahu nových staveb v příštích několika letech Tím umožníme soustředění stavebních kapacit na rychlejší dokončování současně rozestavěných staveb a docílíme postupně kratší a únosné doby výstavby.

Stav, kdy se stále oddalují termíny dokončování staveb, kdy rostou rozpočtové ceny a kdy tím, že se nevyrábí na nových kapacitách v době, kdy se s nimi již počítalo a dále rostou nároky na dovoz, je opravdu neúnosný.

Rovněž nemíníme přihlížet nečinně k tomu, jak již dokončené investice pomalu nabíhají do plného provozu. Chceme-li srovnávat naši životní úroveň s vyspělými zeměmi - a to často děláme i zneužíváme - musíme srovnávat i výkony, produktivitu práce a ostatní základní ukazatele.

Nelze do nekonečna trpět, že rozběh výroby je u nás dvakrát i třikrát pomalejší oproti jiným vyspělým zemím. Přitom často nejsou ani včas připraveni pracovníci pro nové provozy.

Cestu k řešení problémů v investiční výstavbě vidíme v prohloubení centrálního řízení v následujících směrech:

- především v důsledném soustředění všech sil i pozornosti zodpovědných orgánů na urychlené dokončení těch výrobních investic, jejichž lhůty dokončení a předání do provozu se již několikrát oddálily přesto, že výrobky, které se tam mají vyrábět, musíme nakupovat s velkými obtížemi na kapitalistických trzích, a to ne s malými nároky na devizové prostředky;

- za druhé v rozhodném zásahu do představ o zahajování nových staveb pomocí státního plánu, jehož odůvodnění pro jednotlivé sféry a odvětví spočívá v řešení úkolů nadměrné rozestavěnosti;

- dále v usměrnění stavebních podniků na přednostní zabezpečení úkolů v komplexní bytové výstavbě a na rychlou strukturální přeorientaci jejich výroby ve směrech plánu, pomocí direktivních ukazatelů a uzavřením protokolů o převzetí úkolů;

- nakonec ve zpřísnění podmínek a kontroly režimu a hospodárnosti realizace investiční výstavby, zejména zkvalitněním expertizy, projektování, smluvních vztahů, finanční a úvěrové politiky.

Tato opatření vyvolávají nutnost široké vysvětlovací kampaně vůči celé veřejnosti, aby uvedené záměry a cíle byly pochopeny a podporovány v roce 1970. I zde předpokládáme iniciativu našich pracujících. Nejde však o jakékoliv závazky, ale jednoznačně a výrazně o takové, které budou znamenat rychlé předání investic do provozu.

Proto přikládáme velký význam účinnému řízení a zejména schopnostem, politické a občanské uvědomělosti našich ředitelů a vedoucích všech stupňů. Nepotřebujeme takové vedoucí pracovníky, kteří dovedou jen velmi dobře vysvětlovat, proč nelze plnit úkoly a kteří trpí, že podniky či pracoviště, která řídí, vedou pohodlný život, avšak na úkor společnosti.

Zvláštní místo v investiční politice zaujímá bytová výstavba. Řada opatření směřujících ke zlepšení současného neuspokojivého stavu byla již provedena a celá problematika zůstává nadále předmětem naší zvláštní pozornosti. Otevřeně říkáme, že nejde o jednoduchý problém, ale o soubor složitých, zásadních, vzájemně propojených řešení, která bez komplexní vazby nemohou vést k cíli.

Chceme v této oblasti zabezpečit především pořádek, seriózní přístup všech, kteří ji ovlivňují a nastoupit tvrdý režim při zabezpečování zadaných úkolů.

Při hodnocení úkolů letošního roku setkáváme se často s nejrůznějšími čísly o tom, jaký úkol vlastně byl zadán. Někteří vycházejí z vládního usnesení č. 426/67, jiní z politickohospodářské směrnice pro čtvrtý pětiletý plán. To není jediný, ale charakteristický příklad toho, co znamenalo zpochybnit úlohu plánu. Takovéto "hodnocení" plnění ročních úkolů najdeme v celé řadě podniků a odvětví. I to je jeden z mnoha argumentů pro to, že bez centrálního plánu nelze národní hospodářství řídit.

Podle vývoje výstavby do dnešního dne lze očekávat, že letos bude dokončeno celkem 58 610 bytů. Z toho dodavatelsky 40 716, svépomocnou družstevní výstavbou 9629 a v rodinných domcích 8265 bytů.

Nehledíme-li na spory o tom, s jakými čísly se plnění zadaných úkolů srovnává, zůstává faktem, že směrnice daná XIII. sjezdem KSČ letos beze zbytku splněna nebude, a to s rozdílem asi 4000 bytů.

Hlavní problémy se koncentrují zejména:

- do problémů způsobených mimořádně nízkou rozestavěností z konce minulého roku a

- do trvajících nedostatků v zabezpečování bytové výstavby potřebnými materiály a výrobky, způsobených nízkou úrovní výroby i značnými nedostatky v jejich distribuci.

Působí zde i současná všeobecně neuspokojivá situace v systému řízení, organizace práce, využívání základních fondů, pracovní doby, kázně a řada problémů s územní a projekční připraveností.

Tento výchozí stav letošního roku ovlivňuje i přípravu plánu a podmínek jeho realizace v příštím roce.

Podle dosavadního stavu prací na plánu roku 1970 předpokládáme dokončení zhruba 74 000 bytů, z toho dodavatelským způsobem přes 50 000 bytů.

V roce 1970 soustředíme úsilí na plynulé odevzdávání bytů, protože stupeň rozestavěnosti z letošního roku i přes určité zlepšení, nebude uspokojivý.

Řadu problémů bude nutno řešit i v důsledku opoždění územní a tím i projektové připravenosti,

Kardinálním problémem zůstává materiálové zabezpečení, a to i pro celou pětiletku. Chceme ho řešit rychlou výstavbou potřebných výroben a pro období, než zabezpečíme žádoucí zvýšení výroby, jsme nuceni zásobování bytové výstavby řešit přednostně. A to znamená použití i administrativně organizačních opatření.

Počítáme i v roce 1970 s určováním závazných úkolů jak pro stavebnictví, tak i ostatní účastníky bytové výstavby, a to jak v objemech, tak i v územním rozmístění s výraznou preferencí hl. města Prahy a míst průmyslové koncentrace.

Je ještě jeden problém, který se nám po léta nedaří řešit. V podstatě se jedná o komplexní zodpovědnost za bytovou výstavbu. Vždyť při výstavbě bytů potřebujeme nejenom materiály vyráběné podniky stavebnictví. Tam jde ve většině případů o základní materiály pro hrubé stavby. Kde máme obvykle největší potíže, to jsou dokončovací práce a zajišťování výroby truhlářských výrobků, podlahovin, zařizovacích předmětů apod. To všechno zajišťují jiná odvětví. Jestliže chceme vytvořit skutečné podmínky pro vyřešení bytové výstavby, pak to je jeden z úkolů, na jehož plnění se musí prakticky podílet téměř všechna naše výrobní odvětví.

Je třeba ještě upozornit na takovou skutečnost, že jak vzhledem k nedostatku stavebních kapacit, tak i materiálu, finančních zdrojů, nedojde v příštím roce k výraznému zlepšení při zajišťování vybavenosti v našich sídlištích. Řešení komplexní bytové výstavby bohužel zůstane jako otevřený úkol pro další pětiletku.

V návaznosti na zvolenou protiinflační politiku obracíme pozornost v prvé řadě k obnově rovnováhy na vnitřním trhu.

Považujeme-li proto za prioritní cíl této vlády stabilizaci vnitřního trhu, bude nutno věnovat mimořádnou pozornost nejdůležitější složce tohoto trhu, a to plynulému zásobování potravinami.

Jsme si vědomi, že odstranění závažných a neustále se opakujících disproporcí v této oblasti bezprostředně ovlivňuje atmosféru společenského a rodinného života všech našich obyvatel a proto podmiňuje i rychlost a trvalost úspěchů na poli politické konsolidace.

Objektivní nutnost řešení je jasná. Mnoho hodin poctivého úsilí jsme však věnovali hledání optimálních metod realizace.

V prvé řadě jsme si kladli otázku příčin současného stavu. Nechceme podceňovat hlubší důsledky dlouhodobého nerovnoměrného strukturálního vývoje naší ekonomiky. Projevily se v zaostalosti a nedostatku kapacit našeho zpracovatelského a potravinářského průmyslu a tím i v často se opakujících strukturálních výkyvech zásobení vnitřního trhu, které všichni známe. Vždyť jedním z cílů příští pětiletky bude právě cílevědomé obnovování zdravých proporcí našeho národního hospodářství.

Fakta však jasně prokazují, že převaha dnešních potíží vnitřního trhu je dána nepodloženou explozí růstu příjmů obyvatelstva v posledních dvou letech, o níž jsme se již zmínili. Neklidná politická situace těchto let nepodporovala tendenci k dlouhodobému ukládání příjmů. Naopak Vrhala je opakovaným vyvoláváním nákupních horeček bezprostředně na trh. To je jedna z hlavních příčin toho, že řada pozitivních výsledků v zemědělství i úsilí pracovníků a zejména pracovnic našeho zpracovatelského průmyslu jsou znehodnoceny projevy současné neutěšené situace na trhu.

Zvyklosti našeho obyvatelstva i životní styl, ve spojení s neuspokojivou poptávkou po bytech a dalších výrobcích trvalé hodnoty vedou k tomu, že procento přírůstku příjmů se prakticky rovná procentu zvýšení spotřeby masa. Vyvolává to velmi silné zvýšení celkové poptávky po potravinách.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP