Podporujeme to co je v prohlášení první
vlády řečeno o zásadách právních
záruk a právní jistoty občanů.
Zároveň však zdůrazňujeme jednoznačně
i druhou stránku věci, tj. plnění
povinností občanů vůči socialistické
společnosti. I v oblasti kulturní politiky, tak
jak byla formulována, musíme revidovat dřívější
prohlášení. Nemůžeme souhlasit
s koncepcí prováděnou bývalým
vedením ministerstva kultury, ale výrazně
posílit vliv státu i v této sféře.
Jsou některé další formulace vládního
prohlášení, které překonal život,
ale přece jenom v základních otázkách
chceme navazovat na činnost první české
vlády.
To všechno tvoří výchozí základnu
naší činnosti v nejbližším
období. Chceme začít především
tím, co je řečeno v jednom z bodů
realizační směrnice květnového
pléna ÚV KSČ, kde se praví: "Důležitou
složkou politiky naší strany je všestranné
upevňování úlohy socialistického
státu a jeho orgánů, která byla v
minulém období oslabena. Do popředí
vystupuje požadavek upevňovat jednotné řízení
společnosti, založené na zásadě
demokratického centralismu, důsledně obhajovat
společenské zájmy, obnovit státní
disciplínu. Chceme přitom obracet pozornost na účinné
progresívní formy a metody uplatňování
funkcí socialistického státu, nebudeme se
vracet k administrativně byrokratickým metodám,
ale musíme zároveň překonat nemarxistické
názory a pojetí, která oslabují nebo
popírají funkci státu při zabezpečování
socialistické moci a řízení socialistické
výstavby."
Důležitá úloha připadá
vládě v upevnění socialistického
státu. Protisocialistické a pravicové síly
nerozvracely socialistický stát náhodou.
Dobře věděly, že socialistický
stát je nejvýznamnější součástí
politického systému, že je hlavním strážcem
socialistických vymožeností pracujícího
lidu a má významnou úlohu v řízení
ekonomiky. Upevnění státní moci je
tedy nejen důležitým faktorem politické
konsolidace společnosti, ale i hlavním prostředkem
konsolidace národního hospodářství.
Naše vláda si proto klade jako hlavní úkol
obnovit v plném rozsahu úlohu socialistického
státu.
Nezbytným předpokladem upevnění státní
moci je dokončit očištění státních
orgánů od protisocialistických a pravicových
sil. Vláda je rozhodnuta důsledně očišťovat
státní orgány na všech stupních
od organizátorů rozvratu a dovést tento proces
až do konce. Současně neustane ve svém
úsilí o získání všech,
kteří se v některých otázkách
mýlili a kteří jsou s to uznat a napravit
své chyby. Vláda svým postupem sleduje plné
obnovení státní disciplíny na všech
úrovních a plné obnovení žádoucího
vlivu státu ve všech důležitých
oblastech. Nebudeme se vracet k překonaným byrokraticko-administrativním
metodám vládnutí, ale ani k maloměšťácké
anarchii minulého roku.
Součástí upevnění socialistického
státu je přísné dodržování
socialistické zákonnosti, jak v ochraně socialistických
principů našeho vývoje, tak i v ochraně
právní jistoty jednotlivců. Vláda
ČSR bude vyžadovat od všech státních
i hospodářských orgánů, aby
se důsledně řídily naším
socialistickým právním řádem
a aby také zajišťovaly jeho plné uplatnění
v každodenní práci všech složek a
organizací. S rozhodností budeme postupovat proti
každému, kdo narušuje ochranu republiky, její
socialistické společenství a státní
zřízení, její bezpečnost a
obranyschopnost a proti každému, kdo narušuje
veřejný pořádek.
Předpokladem pro důsledné splnění
těchto zásad je dokončení konsolidace
v orgánech justice, a to jak v orgánech prokuratury,
tak i soudů na všech stupních. Musíme
pro ně urychleně vytvořit dobré kádrové
i legislativní podmínky. Jsou připraveny
návrhy osnovy zákona o soudním stíhání
přestupků, novelizace zákoníku práce,
připravuje se ústavní zákon o organizaci
soudů a prokuratury, návrhy novely trestního
řádu a trestního zákona, novely občanského
soudního řádu i zákona o kárné
odpovědnosti soudců z povolání.
Naše vláda se usilovně podílí
na přípravě těchto zákonných
opatření a vynasnaží se, aby tato opatření
zajišťovala jak právní jistotu poctivých
občanů republiky, tak i v plném rozsahu pokrývala
zájmy naší socialistické společnosti.
V tomto směru připadá významná
úloha orgánům bezpečnosti. Ukázalo
se, že bezpečnost jako jeden z významných
orgánů dělnické třídy
a pracujícího lidu našeho státu stojí
pevně na pozicích obrany vymožeností
naší socialistické společnosti. Vláda
bude i nadále orientovat orgány bezpečnosti
na ochranu bezpečnosti státu, na ochranu společnosti
a oprávněných zájmů občanů
a na upevňování zákonnosti jak z hlediska
ochrany občanů a společnosti, tak z hlediska
dodržování zákonů občany
a v této záslužné činnosti bude
bezpečnost plně podporovat.
Vláda plně doceňuje i úlohu hromadných
sdělovacích prostředků v procesu konsolidace
naší společnosti. Považuje za svou povinnost
posílení pozitivní funkce tisku, rozhlasu
a televize a prosazování moderních vědeckých
poznatků v jejich činnosti. Vláda k tomu
vytvoří potřebné institucionální
a další podmínky tak, aby celospolečenské
zájmy a vliv státu byly v této oblasti plně
zajištěny ve prospěch našich cílů.
Vláda České socialistické republiky
vychází z faktu, že národní výbory
jsou základním článkem socialistické
státní moci a že od účinnosti
jejich práce je závislá realizace vládní
politiky.
Velký význam proto přikládá
naplnění zákona o prodloužení
volebního období. K jeho provedení již
schválila příslušné směrnice.
Tím chce především zajistit, aby se
národní výbory staly pevným článkem
našeho socialistického společenského
zřízení a veškerou svou činností
přispívaly ke spokojenému socialistickému
životu našich občanů.
Vycházíme z toho, že v co nejkratší
době bude činnost národních výborů
jednotlivých stupňů zhodnocena, prověřen
jejich politický a kádrový stav, že
budou očištěny od protisocialistických
a pravicově oportunistických elementů a od
těch, kteří nedávají záruku
odpovědného výkonu funkce v prodlouženém
volebním období.
Při výběru a navrhování nových
poslanců povedeme národní výbory k
tomu, aby to byli lidé, kteří stojí
pevně za politikou strany a Národní fronty,
angažují se za socialistický rozvoj naší
společnosti, rozvíjejí naše internacionální
svazky zejména se Sovětským svazem i ostatními
bratrskými státy.
Souběžně s očistou zastupitelských
orgánů bude vláda požadovat, aby byla
velmi citlivě zhodnocena také činnost pracovníků
národních výborů. Vycházíme
ze zásady, že každý z jejich pracovníků
musí stát pevně na pozicích státní
politiky, angažovat se pro ni svými činy, kvalitou
své práce, pracovní kázní a
obětavostí.
Vláda vychází z toho, že jen za těchto
předpokladů se naplní funkce národních
výborů jako orgánů lidu, důsledně
ochraňujících socialistickou zákonnost,
socialistický řád a státní
moc.
Proto vláda již rozšiřuje takové
formy práce s národními výbory, zejména
s krajskými národními výbory a národními
výbory měst Prahy, Brna, Ostravy a Plzně,
které umožní využívat jejich zkušeností
a iniciativy při řešení těch
problémů, které mají bezprostřední
vliv na života spokojenost našeho občana. Je
přesvědčena, že to přispěje
ke zkvalitnění vlastní řídící
práce.
V souladu s přijatými stanovisky i závěry
nedávné porady komunistů-funkcionářů
národních výborů bude vláda
pokračovat v konkrétním rozpracování
problematiky postavení a působnosti národních
výborů. Bude dbát o to, aby nedošlo
k narušení působnosti národních
výborů nerozvážnými reorganizacemi.
Proto považujeme krajské národní výbory
za důležitou součást struktury národních
výborů a vidíme jejich úlohu zejména
ve zvýšené péči o komplexní
rozvoj oblastí a oblastního plánování.
Vláda vynaloží potřebné úsilí
i ve směru, který nám doporučili mnozí
funkcionáři národních výborů
na zmíněné poradě: aby se totiž
postavení a správní působnost národních
výborů jednotlivých stupňů
racionalizovala a zdokonalovala, aby se podle své povahy
přenášela na nižší stupně,
zejména na městské a místní
národní výbory.
Vláda na těchto podkladech pracuje. Bude podporovat
rozvoj samosprávné působnosti národních
výborů, zejména v oblasti péče
o životní prostředí, o bytovou výstavbu
a údržbu bytového fondu, o rozvoj kulturních
a společenských potřeb obcí a měst
apod. Počítáme i s postupným rozšiřováním
přímých vlastních finančních
zdrojů národních výborů, i
když třeba při projednávání
rozpočtu na příští rok by se
mohl někomu zdát pravý opak.
Je nezbytné zjednodušit administrativu národních
výborů. Proto musíme přezkoumat, popř.
zrušit takové předpisy, které vedou
ke zbytečné administrativě a k podvazování
samostatnosti národních výborů. Počítáme
s tím, že nám zde pomohou i funkcionáři
národních výborů jednotlivých
stupňů. Celý návrh úpravy působnosti
národních výborů chce vláda
po širší diskusi realizovat nejpozději
do příštích voleb.
Nedílnou součástí zkvalitnění
práce národních výborů je i
vyjasnění otázky, jaká další
práva je nezbytné svěřit národním
výborům, aby měly účinný
vliv na některé základní problémy,
které zlobí - abych tak řekl - naše
občany, a to především na včasné
a kvalitní zásobování obyvatelstva
zejména zemědělskými produkty.
Mezi neodkladné povinnosti vlády i národních
výborů patří provádění
státního dozoru. To se týká zejména
soustavné péče o rovnoměrné
a včasné zásobování vnitřního
trhu, důrazné vyžadování odpovědnosti
od vedoucích pracovníků potravinářských
průmyslových podniků, zemědělských
závodů, výkupních a obchodních
organizací. Jedná se zejména o kontrolu dodržování
zákonů, usnesení vlád a příslušných
předpisů, které umožní čelit
prvkům spekulace, překupnictví nebo obohacování
na úkor pracujících.
Vláda očekává od národních
výborů, že budou plnou vahou své autority
prosazovat a realizovat politiku vlády a konkrétně
výzvu ÚV KSČ a vlády k rozvinutí
pracovní iniciativy k 25. výročí osvobození
republiky Sovětskou armádou. Vláda již
dnes vysoce oceňuje iniciativu a postoj těch národních
výborů, které po vzoru města Kroměříže
a dalších již našly nebo nacházejí
cesty k tomu, jak naplnit výzvu ÚV KSČ konkrétními
činy a jak okamžitě ve svých podmínkách
přispět k řešení obtížných
problémů.
Vláda v souvislosti s propracováváním
otázek národních výborů se
zaměřuje také na řešení
národnostní politiky. V nejbližší
době, po nezbytných konzultacích s příslušnými
KNV, ustavíme Radu pro národnosti jako pomocný
orgán vlády pro tuto problematiku. Propracováváme
návrh orientace národnostní politiky v podmínkách
ČSR, který nám umožní postupně
realizovat ústavní zákon o postavení
národností, resp. připravit zákon
ČNR o postavení národností v ČSR.
Naše vláda je vládou Národní
fronty. Proto se bude opírat o Národní frontu
a její organizace. V procesu stabilizace politického
systému a upevňování státní
moci připadají Národní frontě
významné úkoly a my se chceme o ni opřít.
Naše vláda se musí naučit lépe
využívat efektu zájmové specializace
systému Národní fronty i efektu vedoucí
a integrující úlohy komunistické strany.
Využívání efektu zájmové
specializace organizací, vyjadřujících
zájmy různých skupin obyvatelstva, umožní
vládě tyto zájmy lépe respektovat,
lépe a účinněji z nich vycházet
při jejich řešení. Využívání
výhod integrující úlohy komunistické
strany jako vedoucí síly Národní fronty
jí umožní účinněji respektovat
celospolečenské zájmy, lépe řídit
a organizovat život společnosti. Národní
fronta jako celek tedy vládě umožní
lépe plnit její úkoly, lépe vládnout.
Nejvýznamnější podmínkou účinné
práce vlády v této oblasti jsou vztahy uvnitř
federace. Vláda ČSR bude v dalších pracích
vycházet ze základních politických
cílů federace a z poznatků, které
byly získány letos. Po ročních zkušenostech
se některé reálné vztahy přirozeně
jeví jako rozdílné od původních
teoretických předpokladů. Z těchto
zkušeností však nelze vyvozovat negaci federace,
nýbrž nutnost využít všech možností
k jejímu upevnění. Nedostatky v naší
ekonomice a v ostatních oblastech nelze ztotožňovat
s federálním uspořádáním.
Při hodnocení ekonomické problematiky federace
musíme totiž vidět, že vážná
situace celé ekonomiky existovala i před federálním
uspořádáním.
Východisko však není v obnově unitárních
orgánů, ani v přímé podřízenosti
národních orgánů federálním.
Základní a zároveň nejúčinnější
cestou je celkové posílení centrálního
řízení prostřednictvím plánu
a rozpočtu. Zejména jde o to, dát státnímu
plánu funkce, které mu patří. Východisko
vidíme v důsledném uplatňování
konkrétní spolupráce a koordinace federálních
a národních orgánů, respektující
jak celkové zájmy a problémy federace, tak
specifika obou republik.
V tomto duchu budou naše orgány tyto otázky
postupně rozpracovávat ve spolupráci s federální
a slovenskou vládou.
Jsme si vědomi toho, že nemůžeme dosáhnout
definitivní politické konsolidace ve společnosti,
pokud nebudeme konsolidovat celou naši ekonomiku. Proto řešení
stavu národního hospodářství
považuje vláda v této etapě za rozhodující.
V této základní a rozhodující
oblasti se nám bohužel nakupilo takové množství
problémů, že je nejsme schopni řešit
současně a všechny najednou. Musíme
proto vybrat k urychlenému řešení ty,
které jsou hlavními články.
I když jsme v úvodu řekli, že nám
chybí podrobná analýza uplynulého
období, přece jenom můžeme již
dnes na některé zásadní otázky
odpovědět jednoznačně. Především
můžeme a musíme odmítnout ty teze, které
výrazně proklamovaly pravicové a protisocialistické
síly v uplynulém roce o tom, že jsme za posledních
dvacet let budování socialismu dělali všechno
špatně a nebo udělali velmi málo. Musíme
odmítnout teze i o tom, že naše národní
hospodářství je naprosto rozvráceno
a není schopno dalšího vývoje. O tom,
co se udělalo v uplynulém období, není
třeba hovořit. Kdo má oči a chce vidět,
může se přesvědčit na každém
kroku.
Dopustili jsme se jistě řady chyb, ale o těch
nás nemusí poučovat nikdo ze Svobodné
Evropy. Uvědomujeme si je sami a nikdo jiný než
ústřední výbor naší strany
nepřišel koncem roku 1967 a v lednu 1968 s hlubokou
sebekritikou i snahou věci řešit. Že šance
ledna byla v roce 1968 zmařena, že se promarnilo mnoho
měsíců a nahromaděné problémy
musíme řešit nyní, to není jen
naše vina. K tomu již zaujalo jasné stanovisko
plénum ústředního výboru naší
strany na svých zasedáních v dubnu, květnu
i v září letošního roku. A z
politické linie ÚV KSČ vycházíme.
Také teorie o rozpadu naší ekonomiky jsou více
přáním protisocialistické propagandy
než objektivní pravdou. Byrokratický a subjektivní
systém řízení bývalého
vedení strany před lednem i revizionistické
a protisocialistické elementy v polednovém období
napáchaly v ekonomice mnoho škod a vytvořily
nám mnoho problémů. Přijetí
stabilizačních opatření po květnovém
plénu a rozvoj iniciativy pracujících na
základě výzvy zářijového
pléna ÚV KSČ však svědčí
o dostatku našich sil a schopnosti řešit obtížné
problémy ekonomiky.
Naše vláda chce v tomto směru postupně
vytvářet všechny nezbytné podmínky.
Řekli jsme, že nelze řešit všechno
najednou. V dohodě s federální vládou
i vládou Slovenské socialistické republiky
chceme v této etapě společně soustředit
úsilí na řešení několika
nejdůležitějších problémů.
Především musíme založit koncepci
protiinflační politiky a to v oblastech, kde se
inflační tendence projevují nejvýrazněji.
Je to oblast mzdové a cenové politiky, problém
narůstajících výrobních zásob
a neúnosné rozestavěnosti v oblasti investic.
Druhou skupinou otázek, které chceme řešit,
je vnitřní trh a v souvislosti s tím i vážné
problémy související s devizovou politikou
a zahraničním obchodem vůbec.
Přesto, že nemáme ještě zdaleka
jasno kolem otázek příštího pětiletého
plánu, můžeme již dnes mezi základní
úkoly uvést řešení obtížné
situace palivo-energetické základny. Stejně
tak se musíme podrobně zabývat zásadním
řešením problémů pracovních
sil.
Řešení všech těchto úkolů
se musí stát nosným programem přípravy
a realizace plánu a rozpočtu na rok 1970. Jak se
nám podaří založit základní
řešení těchto úkolů právě
v příštím roce, tak budeme moci plnit
zásadu, podle které má být rok 1970
rokem dovršení vnitřní i vnější
konsolidace v našem státě. Tak si vytvoříme
základnu pro rozvoj naší ekonomiky v další
pětiletce.
Abychom mohli řešit uvedené věcné
problémy, musíme se vypořádat s dvěma
skupinami systémové problematiky. Jde především
o prosazení vlivu státu do řízení
národního hospodářství, a to
především obnovením úlohy národohospodářského
plánu. Nejde nám vůbec o návrat k
byrokraticko-direktivnímu řízení předlednového
typu s desítkami direktivně stanovených ukazatelů
formálně rozepisovaných od shora dolů.
Musíme vysvětlovat našim pracujícím,
že byrokraticko-direktivní plánování
a centrální úloha plánu jsou dvě
diametrálně odlišné ekonomické
kategorie. Rovnítko mezi ně dávali ti, kteří
chtěli vyloučit vliv státu na řízení
národního hospodářství, kteří
povýšili úlohu trhu na všeřešící
fetiš, který však neznamenal nic jiného
než začátek destrukce naší ekonomiky.
Stejně důležitým úkolem systémového
charakteru je obnovení řídící
úlohy všech stupňů řízení.
Jde o to, aby se odvětvová ministerstva stala takovým
článkem řízení, který
ve své působnosti zabezpečí komplexní
realizaci vládní hospodářské
politiky v příslušném odvětví
a efektivnější realizaci plánu. Stejně
je třeba v plném rozsahu obnovit úlohu generálních
ředitelství. Generální ředitelství
jsou nejenom podnikatelskými centry, které nesou
odpovědnost za rozvoj a hospodářské
výsledky celé integrace, ale i řídícími
články, které nesou také společenskou
zodpovědnost. V této souvislosti zdůrazňujeme
jejich podřízenost příslušným
ministerstvům. Znamená to v podstatě opuštění
nesprávné absolutizace oddělení centrální
a podnikové sféry.
Jestliže v této souvislosti hovoříme
především o nadpodnikových článcích
řízení, pak nutnost restaurace řídících
systémů při využití všech
moderních exaktních metod platí beze zbytku
pro celé vnitropodnikové řízení.
Nejzávažnější skupinou problémů,
na kterou orientujeme naši činnost, jsou otázky
spojené s řešením základního
ekonomického rozporu současné etapy - rozporu
mezi kupní silou obyvatelstva a možnostmi jejího
uspokojování. Jde tedy o řešení
politicky i společensky nejcitlivějšího
projevu ekonomické nerovnováhy. Je to hlavní
problém, jehož úspěšné zvládnutí
je základem pro rychlé dosažení ekonomické
i politické konsolidace. Vláda je rozhodnuta řešit
jej do všech důsledků.
Při formulování východisek a praktických
kroků k nápravě v řešení
tohoto rozporu vláda jasně prohlašuje, že
zásadně odmítá šikovskou koncepci
tzv. řízené inflace, která se v roce
1967 a 1968 propagovala a formulovala jako programové východisko
ze složitých a rozporných sociálně
ekonomických situací.