Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. dr. Matyášovi.
Posl. dr. Matyáš: Soudružky a soudruzi,
chtěl bych se přihlásit k těm, kteří
podporují, aby byl zřízen Státní
fond pro zúrodnění půdy. Domnívám
se ovšem, že je zapotřebí, aby název
normy byl v souladu s jejím obsahem, a proto bych chtěl
upozornit na některé věci, které se
mi v předloženém návrhu nelíbí.
Především se domnívám, že
název fond je v tomto případě značně
eufemistický, poněvadž převážná
část jeho zdrojů jde ze státního
rozpočtu. Měli bychom si zvyknout nazývat
věci pravými jmény a v tomto případě
název fond nevystihuje to, co je obsahem § 4. Ověřoval
jsem si některé věci na ministerstvu plánování
a financí a pokud budu mluvit ke konkrétním
údajům § 4, jsou to informace z úseku
investiční výstavby ministerstva plánování
od soudruha Břízy, z úseku financování
na ministerstvu plánování z pověření
soudruha Cacha od soudruha Sopra a na ministerstvu financí
jsem mluvil se soudruhem náměstkem Machačkou,
protože byl na dovolené soudruh Nevěděl
se soudruhem Jindrou.
Jaký je stav prostředků, které se
dávají do zúrodnění půdy.
Bylo řečeno, že tempo prací pokulhává.
Včera jsme slyšeli od generálního kontrolora,
že meliorace jsou využívány asi na 32
%. Je tu tedy v těchto dvou údajích určitý
rozpor. Bylo řečeno, že se zdroji disponuje
v současné době několik orgánů
na ministerstvu zemědělství a že by
bylo zapotřebí, aby toto ministerstvo s těmito
prostředky hospodařilo účelně,
aby vědělo, jak se s nimi hospodaří.
A to nezaručí pouhé zřízení
fondu. V § 4 odst. b/ se mluví, že prostředky
rozpočtované na výstavbu hlavních
melioračních zařízení jsou
jedním ze zdrojů příjmů tohoto
fondu. Podle údajů z ministerstva plánování
i z ministerstva financí tyto prostředky takto rozpočtované
nebudou, poněvadž je dostává v globálu
investičních prostředků ministerstvo
zemědělství, které je samo rozděluje.
Máme zde schválit jeden z příjmů
tohoto fondu, který však neexistuje. Pokud se týká
ostatních bodů, neinvestičních, je
dosavadní postup takový, že ministerstvo zemědělství
tyto prostředky jako ostatní ministerstva nárokuje,
a podle projednávání dostane co chtělo,
nebo méně a opět je rozděluje na potřeby,
které pro zúrodnění půdy jsou
určeny. Zřízením fondu se na tomto
způsobu nic nemění. Bylo by zapotřebí
kromě bodu g shrnout vše do jednoho bodu, aby bylo
vidět, že jde o prostředky ze státního
rozpočtu, s nimiž ministerstvo zemědělství
disponuje podle své úvahy.
Další věc, na kterou bych chtěl upozornit,
je odpovědnost. V § 1 odst. 3 se říká,
že za svěřené prostředky odpovídá
ministerstvo zemědělství. Domnívám
se, že tato odpovědnost ministra zemědělství
je značně rozmělněna dalším
ustanovením § 3, kde se má schvalovat i rozpočet
tohoto fondu, dá se říci jako samostatná
část státního rozpočtu. Znamenalo
by to tedy a pokud se mýlím, chtěl bych být
opraven v tom smyslu, že například bude také
schvalováno, kolik se má dát z prostředků,
které jsou k dispozici na protierozní opatření,
kolik na meliorační vápnění
nebo jiné účely, které má na
mysli § 7. Domnívám se, že takový
rozpočet by v tomto smyslu neměl být již
nikým jiným schvalován než ministrem
zemědělství, aby jeho odpovědnost
v tomto ohledu byla plná a nebyla rozmělňována
dalším schvalovacím řízením.
Konečně se domnívám, že nejsou
v pořádku údaje důvodové zprávy,
pokud se mluví na straně 5 tisku 27, že prostředků
tohoto fondu má být používáno
přednostně v některých oblastech.
Máme-li dojít k intenzifikaci hospodářství,
myslím, že se to ve stejné míře
týká i zemědělství a že
by tento fond, pokud zůstane název fond, měl
být využíván především
tam, kde to přinese v současné době
maximální efekt bez ohledu na to, zda je to půda
obhospodařovaná státním statkem nebo
JZD, ale že by rozhodujícím měřítkem
měl být přínos ve výnosech
půdy a teprve později by bylo možno přikračovat
podle míry využívání těchto
prostředků i k užívání
těchto účelově vázaných
prostředků pro zúrodňování
půdy i pro oblasti, kde vlastně užití
tohoto fondu znamená určitá sociální
opatření.
Žádám, aby tyto připomínky byly
zváženy před tím, než o zákonu
bude hlasováno.
Místopředseda dr. Jičínský:
Děkuji, hlásí se ještě někdo
další do rozpravy k tomuto návrhu zákona?
Není tomu tak. Prosím tedy zpravodaje o závěrečné
slovo.
Zpravodaj ing. Zíka: Vážení poslanci!
Myslím, že se soudruhem Matyášem se nerozcházím
ve svém zdůvodňování, až
na několik maličkostí, které bych
chtěl částečně osvětlit.
Jde zejména o tempo prací a využívání
prostředků daných účelově
na zúrodňování půdy. Myslím,
že nelze srovnávat - jak to udělal včera
generální kontrolor - výstavbu slévárenských
zařízení s vynakládáním
prostředků do půdy, tedy se zúrodňováním
zemědělského půdního fondu.
U slévárny tvoříme nové hodnoty,
u půdy, nebudeme-li vkládat prostředky, dojde
k jejímu znehodnocení a mnohdy i vyřazení
z půdního fondu. Vzhledem k tomu, že půda
je nenahraditelný a nezastupitelný výrobní
prostředek této etapě rozvoje naší
společnosti, ztrácíme nenávratně
základní hodnoty. To, že nejsou plně
využívány, podle mého názoru
dává přímo biologický charakter
zemědělské výroby. Jestliže budeme
počítat do zúrodňovacích prací
jak zavodňování, tak odvodňování
v průměrném roce klimatických srážek,
tedy část těchto zařízení
nebudeme mít využitu. S tím se musíme
nutně smířit a děláme proto
tato opatření pro extrémní roky, abychom
i v těchto podmínkách vyráběli
dostatek potravin pro celou společnost.
K dalším připomínkám: K §
4 bod b/ myslím, že prostředky jsou dány
vzhledem k cenovým relacím, které společnost
v zemědělství zaujímá. Vzhledem
k cenám, které jsou dány určitou bariérou
a je zárukou ministerstva zemědělství,
že bude tyto prostředky účelově
využívat, jak bude dáno tímto zákonem.
Ani v § 3 nevidím podstatné omezení
pravomoci ministra zemědělství, když
se v tomto paragrafu říká, že "rozpočet
a závěrečný účet fondu
připojí ministerstvo financí k návrhu
státního rozpočtu ČSR a státního
závěrečného účtu".
Předloží ho tedy tak, jak ministr zemědělství,
jako garant tohoto fondu, to učiní.
Myslím, že přijetím zákona o
Státním fondu pro zúrodnění
půdy bychom měli začít tvořit
základ pro racionálnější využívání
prostředků ve sféře zemědělství.
Chtěl bych zdůraznit, že soustředěním
prostředků nedáváme zemědělcům
žádný milodar ani podporu. Jsou to prostředky,
které zemědělství po právu
patří. Je přece všeobecně známo,
že všechna odvětví mimo zemědělství
kalkulují do cen svých výrobků všechny
vynaložené náklady. Jestliže existuje
v této společnosti bariéra nákupních
cen zemědělských výrobků, za
kterou nejde jít, je nutno hledat a volit objektivně
nejsprávnější cesty poskytování
mimocenových nástrojů úhrady. Jednou
z nich se může stát a jistě se stane
nový zákon o Státním fondu pro zúrodnění
půdy. Je to první zákon, který toto
vážené shromáždění
má schválit ve prospěch zemědělství.
Je to krok, podle mého názoru, od slov uznání
k činům. Tímto zákonem tedy vytvoříme
podmínky pro výkonné orgány, v tomto
případě pro vládu a zvlášť
konkrétně pro ministra zemědělství,
jak tuto část prostředků, které
jdou do mimocenové formy úhrady, co nejlépe
využít.
Přejeme si a očekáváme, že směrnice,
které vydá ministr zemědělství,
budou plně odpovídat duchu tohoto zákona.
Věříme, že spolu se zákonem budou
působit ve směru nejrychlejší intenzifikace
zemědělské výroby v zájmu zemědělských
výrobků i v zájmu celé společnosti.
Místopředseda dr. Jičínský:
Děkuji poslanci ing. Zíkovi za závěrečné
slovo a myslím, že můžeme přistoupit
k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o celém
vládním návrhu zákona najednou ve
znění společné zprávy výborů
pro zemědělství a výživu, ústavně
právního výboru a výboru pro plán
a rozpočet. Jsou nějaké námitky proti
tomuto hlasování? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona ČNR o Státním fondu pro zúrodňování
půdy, a to ve znění předloženém
společnou zprávou výboru pro zemědělství
a výživu, ústavně právního
výboru a výboru pro plán a rozpočet,
ať zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? Není.
Zdržel se někdo hlasování? 6 poslanců.
Tím ČNR schválila tento návrh zákona
a zároveň jsme projednali třetí bod
schváleného pořadu a přistoupíme
k projednávání 4. bodu, kterým je
Prosím zpravodaje posl. dr. Srba.
Zpravodaj dr. Srb: Vážená Česká
národní rado! Státy, které mají
společnou hranici, uzavírají mezi sebou dohody,
ať již proto, aby nedocházelo mezi nimi ke konfliktům,
ať již proto, že je potřeba starat se o
obdělávání pozemků přilehlých
k hraniční čáře, ale zejména
proto, aby upravovaly vodní režim na tocích,
které hranici tvoří nebo ji protínají.
Takovou smlouvou je i smlouva, o které dnes máte
rozhodnout, kterou dnes máte schválit. Již
v roce 1902 byly schváleny zemský zákon moravský
a zákon dolnorakouský, které upravovaly vodní
poměry na tratích řeky Dyje. Po rozpadu rakousko-uherské
monarchie podle zmocnění daného mírovou
smlouvou ze Saint-Germaine, byla vytvořena úprava
roku 1928, která v podstatě již měla
rysy moderní smlouvy a která vydržela prakticky
s určitými změnami až do dnešní
doby, i když po osvobození v roce 1945 se k její
praktické aplikaci přikračovalo s určitými
rozpaky z obou stran, protože to byla smlouva předválečná.
Její ustanovení také technicky zastarala,
takže musela být doplňována řadou
individuálních technických dohod pro jednotlivé
konkrétní případy.
Návrh smlouvy, který jste obdrželi, má
již ustanovení poměrně moderní,
dá se říci, že může být
tato smlouva vzorem při zpracovávání
smluv podobných s jinými sousedními státy.
Mohli jsme si všimnout, že jsme v pátek obdrželi
poslední Sbírku, kde je dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou SSSR o hraničních tocích
mezi oběma našimi státy a tam jsou v podstatných
rysech převzata ustanovení této smlouvy,
pokud jde o merito věci, z roku 1967. Smlouva upravuje
nejen toky hraniční nebo toky, které protínají
hranice, ale i vodní zdroje, které sousedí
s hranicemi, pokud by mohly nějakým podstatným
způsobem nepříznivě ovlivnit vodní
režim na území druhého státu.
Upravuje nejen samotný vodní režim na trati,
ale upravuje také otázky bezpečnosti, vzájemného
hlášení, používání
vodočtů, vodoměrů, signalizace, hlášení
velkých vod, takže i v tom jsou moderní rysy
smlouvy, která neobsahuje jenom technické údaje.
Pamatuje jednak na běžnou údržbu vodních
toků a také na projekci. V těchto případech
vychází ze zásady, že ten stát,
který údržbu nebo projekci provádí,
ponese náklady ze svého. Jinak je tomu u rozsáhlých
opatření, která si vyžádají
značných nákladů. Tam zase platí
zásada, že nese náklady stát, v jehož
zájmu a na jehož teritoriu jsou náklady vynaloženy.
Pokud by byly na obou stranách, rozdělily by se
poměrně. Stejně jako jiné smlouvy
i tato smlouva obsahuje přitom ustanovení o vzájemné
finanční kontrole, ustanovení o zřízení
československo-rakouské komise pro hraniční
vody, která by řešila všechny případy,
které při provádění smlouvy
vzniknou.
Pro nás jako pro ČSSR je výhodné ustanovení
čl. 9 i v souvislosti se závěrečným
protokolem, který tvoří nedílnou součást
této smlouvy z toho důvodu, že Rakousko vynaložilo
značné náklady na úpravu hraničního
toku řeky Moravy do roku 1965. Tyto náklady nebude
nutno hradit z naší strany v devizách, ale
nahradí se in natura, to znamená, že práce,
výkony i materiál budou zúčtovány.
Tato zásada je zakotvena i pro budoucí náklady,
jak budou práce při hraničních tocích
prováděny.
Smlouva podléhá podle čl. 22 ratifikaci presidentem
republiky - byla sjednána ještě před
účinností ústavního zákona
o čs. federaci. Jde o smlouvu, která před
ratifikací vyžaduje souhlas Federálního
shromáždění podle ústavního
zákona č. 143/68 Sb. Projednání této
otázky je na programu zítřejšího
zasedání Federálního shromáždění.
Protože se Smlouva dotýká právního
řádu České socialistické republiky-jde
o řeku Dyji, i Slovenské socialistické republiky,
pokud jde o povodí Moravy, je předem nutný
i souhlas České národní rady ve smyslu
čl. 107, odst. 1 písm. b/ ústavního
zákona o československé federaci.
Obdrželi jste společnou zprávu ústavně
právního výboru a výboru pro zemědělství
a výživu, jako tisk 28, včetně návrhu
na schvalovací usnesení. Doporučuji jménem
obou těchto výborů, jako společný
zpravodaj, abyste toto usnesení přijali a společnou
zprávu včetně usnesení schválili.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Děkuji poslanci dr. Srbovi za jeho zpravodajskou zprávu.
Hlásí se někdo do rozpravy? /Nikdo./
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
proto přistoupit k hlasování o předloženém
návrhu schvalovacího usnesení.
Kdo souhlasí s tím, aby Česká národní
rada vyslovila podle čl. 107 odst. 1 písm. b/ ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, souhlas se Smlouvou mezi Československou socialistickou
republikou a Rakouskou republikou o úpravě vodohospodářských
otázek na hraničních vodách, podepsanou
ve Vídni dne 7. prosince 1967, nechť zvedne ruku.
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Tím Česká národní rada dala
k této smlouvě svůj ústavní
souhlas.
Tím jsme projednali 4. bod denního pořadu.
Přerušuji nyní schůzi na 20 minut.
/Schůze přerušena v 10.05 hod. a opět
zahájena v 10.25 hod./
Místopředseda dr. Jičínský:
Pokračujeme ve schůzi. Na pořadu je bod
Zpravodajem je místopředseda ČNR poslanec
František Válek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj místopředseda ČNR Válek:
Vážená Česká národní
rado! Národní shromáždění
na svém plenárním zasedání
konaném 13. 8. 1968 a 20. 12. 1968 zvolilo podle ustanovení
čl. 1 odst. 1 ústavního zákona číslo
81/1968 Sb. celkem 88 soudců zvláštních
senátů krajských soudů v českých
krajích. V průběhu prováděného
přezkumného řízení podle zákona
č. 82/1968 Sb. o soudní rehabilitaci se ukázala
potřeba doplnit stav soudců zvláštních
senátů u některých krajských
soudů, a to zejména z toho důvodu, aby byl
v praxi důsledně zajištěn účel
citovaného zákona, spočívající
v neprodlené plné rehabilitaci občanů,
kteří byli odsouzeni jako škůdci socialismu
nebo jako občané, kteří se provinili
proti rozvoji naší společnosti v socialistickém
duchu, ač se sami na zájmech socialistické
společnosti trestnou činností neprovinili.
Podle § 2 ústavního zákona č.
57/69 Sb., jímž se mění některá
ustanovení ústavy a ústavního zákona
č. 81/68 Sb., přechází právo
volit soudce oprávněné zasedat ve zvláštních
senátech provádějících přezkumné
řízení na národní orgány,
v ČSR tedy na Českou národní radu.
ČNR je tedy oprávněna vykonat tuto doplňovací
volbu.
V tisku č. 31 byl předložen poslancům
návrh ÚV Národní fronty ČSR
a ministra spravedlnosti ČSR podle ústavního
zákona č. 57/69 Sb., jímž se mění
některá ustanovení ústavy, a ústavního
zákona č. 81/68 a zákona č. 82/68
o soudní rehabilitaci a ve smyslu ustanovení čl.
145 ústavního zákona č. 143/68 o čs.
federaci, a to návrh na doplňující
volbu soudců zvláštních senátů
krajských soudů v českých krajích.
Doplnění potřebného počtu soudců
zvláštních senátů se týká
městského soudu v Praze, krajského soudu
v Praze, krajského soudu v Českých Budějovicích
a krajského soudu v Hradci Králové.
Městský soud v Praze má celkem 13 soudců
oprávněných provádět přezkumné
řízení. Z tohoto stavu odešel dr. Milan
David, nar. 12. 2. 1925, který byl uvolněn se souhlasem
ministra spravedlnosti 31. ledna pro funkci pracovníka
Kanceláře presidenta republiky, a to za současného
zachování jeho soudcovské funkce. Na takto
uvolněné soudcovské místo je navrhován
dr. Gabriel Kalenda, dosavadní soudce z povolání,
který z rodinných důvodů chce přejít
ze Severočeského kraje k městskému
soudu v Praze.
Krajský soud v Praze má celkem 11 soudců
zvláštních senátů. Vznikla potřeba
doplnit tento stav o jednoho soudce, aby všechny senáty
byly tříčlenné. Navržen je dr.
František Vopálka, dosavadní soudce okresního
soudu v Mladé Boleslavi.
Do zvláštních senátů krajského
soudu v Českých Budějovicích byli
zvoleni celkem čtyři soudci. Předseda krajského
soudu spolu se složkami na pracovišti doporučují
posílit zvláštní senáty o další
soudce z vlastních pracovníků krajského
soudu. Je proto kandidován dr. Jan Bláha, nynější
náměstek předsedy krajského soudu
v Českých Budějovicích.
Do zvláštních senátů krajského
soudu v Hradci Králové bylo zvoleno celkem 8 soudců.
Od 1. ledna letošního roku působily tedy u
krajského soudu tři zvláštní
senáty, z toho jeden dvoučlenný. Jeden ze
zvolených soudců, dr. Jaroslav Rybáček,
utrpěl vážné zranění,
které si vyžádá delšího
léčení. V důsledku toho je dr. Rybáček
vyřazen z aktivní soudcovské činnosti.
Tato skutečnost, jakož i přihlédnutí
k velikosti rehabilitační agendy, vyžaduje
doplnit zvláštní senáty krajského
soudu v Hradci Králové o další čtyři
soudce. Jako kandidáti jsou navrhováni dr. Jiří
Bíba, dr. Gustav Horák, dr. Jaroslav Maixner a dr.
Jiří Píša.
Všichni navrhovaní kandidáti splňují
předpoklady pro volbu do funkce soudců zvláštních
senátů. Většina z nich je z řad
dosavadních soudců z povolání. Mají
odborné předpoklady, vysokoškolské právnické
vzdělání, splňují požadavek
úspěšného složení justiční
zkoušky. Po stránce politické byla pro navrhované
kandidáty rozhodující oddanost československému
socialistickému státu a schopnost zastávat
soudcovskou funkci, jakož i náležitá morální
úroveň. Žádný z navrhovaných
kandidátů se nepodílel na deformacích,
k nimž v minulosti došlo na úseku trestního
soudního řízení.
Všichni kandidáti s navrhovanou kandidaturou projevili
souhlas, považují za čest působit na
tomto významném úseku s pocitem odpovědnosti
za rychlý a kvalitní průběh přezkumného
řízení.
Jejich bližší charakteristiku obsahuje připojené
hodnocení, které jste dostali jako součást
tisku č. 31. /Potlesk./