Místopředseda dr. Jičínský:
Zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady. Přítomno je 120 poslanců,
takže jsme schopni usnášení.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu schůze, kterým
je
Zpravodajem je posl. ing. Zíka, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. ing. Zíka: Vážená
Česká národní rado, základní
předpoklad efektivní intenzifikace výroby
potravin v přírodních a ekonomických
podmínkách našeho státu je racionální
využívání a soustavné zúrodňování
půdního fondu. Vždyť víme, že
světové trhy potravin jsou čím dál
napjatější, že poptávka soustavně
převyšuje nabídku.
Nemám v úmyslu široce zdůrazňovat
potřebu zvyšování produkce potravin
z vlastních zdrojů. Připomínám
však, že potraviny na světových trzích
postupně ztrácejí charakter volně
směnitelného zboží a stávají
se čím dál více strategickou surovinou
využívanou exportními státy k politickým
cílům.
Současný stav hospodaření s půdou
je v našem státě značně neuspokojivý.
I přes některá, řekl bych dobrá
omezující opatření, celková
výměra zemědělské půdy
se rok od roku snižuje. Řadíme se tak mezi
státy s největšími procentickými
úbytky půdy v celé Evropě. Jen v českých
zemích se zmenšila výměra zemědělského
půdního fondu v posledních šesti letech
téměř o 100 000 ha V minulém roce
například nám ubylo dalších 13
551 ha zemědělské půdy, takže
dnes připadá v ČSR na 1 obyvatele již
jen 45,3 arů zemědělské půdy.
Dobrý stav není ani ve vlastním využívání
půdního fondu, jako bychom si neuvědomovali,
že půda je nenahraditelný a nezastupitelný
základní výrobní prostředek
nezbytný pro zachování společnosti.
Současný stav je takový, že ne vinou
zemědělců je půda bičována,
neboť export živin z půdy je větší
než jsme sami schopni do půdy vracet, a to vzhledem
ke stálým potížím v materiálním
zásobování, zejména k nízkým
dávkám, ve špatné kvalitě a mnohdy
nesprávné struktuře průmyslových
hnojiv.
Půda je živý organismus, její zhodnocování
je dlouhodobýma obtížným procesem a
každé zanedbání znamená rychlou
devastaci a degradaci, kterou pak mnohdy musí napravovat
celá generace. Mimořádně vážný
stav je zejména v udržování náležité
hladiny vzdušného a vodního režimu v půdě.
Podle dosud provedených rozborů a komplexního
průzkumu půdy je 664 000 ha znehodnoceno zamokřením.
Přitom zanedbané vodní toky zaplavují
dalších cca 150 000 ha zemědělské
půdy. Na druhé straně trpí na 332
000 ha půdy nedostatkem vláhy. Zhruba 500 000 ha
luk a pastvin vyžaduje radikální zúrodnění.
Převážná část všech
půd je kyselá a potřebuje vápnění.
U 250 000 ha je potřeba vápnění velmi
akutní, řekl bych, přímo životně
nezbytná.
Poslední léta nás přesvědčila,
že vklady do půdy jsou vysoce efektivní a rychle
návratné. Vklady jsou vysoce zajímavé
jak pro zemědělské podniky, tak z hlediska
celé společnosti. Přesto, že v minulých
třech letech jsme aplikovali průmyslová hnojiva
a mnohé herbicidy i pesticidy, ne vždy ve výhodné
struktuře a dobré kvalitě, ale ve větších
kvantech, dosáhlo zemědělství úctyhodných
výsledků. Nastal nebývalý vzestup
hlavně rostlinné produkce, která bývala
popelkou.
Chtěl bych to dokumentovat na několika číslech.
Od roku 1966 do roku 1968 zvýšil se v ČSR výnos
pšenice, naší základní obiloviny,
z 26 na 32 q z každého osetého ha, tj. o 23
%. U ječmene jarního dokonce z 25 q na 32,2 q z
ha, tj. o 7,2 q z každého ha více.
Zvýšení produkce pouze u těchto dvou
základních obilovin představuje v objemu
870 000 tun obilovin.
Brambor jsme dokázali produkovat na každém
hektaru v ČSR v roce 1968 190,2 a při podstatně
nižších plochách jsme vyprodukovali v
tomto roce o 359 000 tun více brambor než v roce 1966.
U cukrovky při výnosu 426,5 q jsme v roce 1968 produkovali
o 697 000 tun více bulev na menší ploše,
než před 3 lety. A tak bych mohl pokračovat
u pícnin i u ostatních krmných plodin. Tyto
výsledky kladně ovlivňovaly nejen náš
vnitřní trh, ale měly i blahodárný
vliv na vývoj zahraničního obchodu, neboť
docházelo k úspoře deviz určených
na nákup krmiv, ale i deviz určených na nákup
potravin.
Vzhledem k těmto výsledkům, ale i k možnostem,
které se nabízejí, je dosavadní průběh
a tempo zúrodňovacích prací pomalé
a je nutno v zájmu zamezení rychle postupující
degradace půdy posílit a urychlit vklady do půdy.
Zúrodňování půdy bylo již
předmětem jednání řady orgánů.
Zabývaly se tím sjezdy JZD i mnohá zasedání
parlamentních výborů a vědeckých
sympózií, takže to není problém
nový. Jde pouze o to beze zbytku realizovat mnohá
dobrá opatření a předsevzetí.
Myslím, že za současného stavu péče
o půdu, o zvyšování její úrodnosti
není jen věcí zemědělství
a sociální skupiny zemědělců.
Podle mého názoru se musí stát záležitostí
celé naší společnosti.
Z důvodů, které jsem uvedl, ale ještě
z řady dalších uvítali poslanci - členové
výboru pro zemědělství a výživu
vládní návrh zákona o Státním
fondu pro zúrodnění půdy. Dovolte
mi, abych stručně uvedl hlavní důvody,
které nás vedou k závěru, že
zřízení tohoto fondu je jak pro zemědělství,
tak z hlediska celospolečenského důležité
i závažné.
Především je to skutečnost, že
dosavadní zdroje i poskytování prostředků
na zúrodnění půdy je značně
roztříštěné, což má
nutně za následek nepřehlednost o těchto
zdrojích a o jejich účelovém využívání.
Každý z těchto zdrojů má dosud
jiný režim používání a se
zdroji disponuje několik orgánů. Tak např.
jiná pravidla a jiné cesty uvolňování
platí pro financování melioračních
koster, které jsou plně financovány ze státních
prostředků, jiné pro meliorační
detaily a jiné pro údržbu a provoz těchto
zařízení. Opět jiné platí
pro rekultivaci a podobně. Přitom dosud nebyla stanovena
přesná pravidla o způsobu využití
prostředků, které podle zákona č.
53/66 Sb., zejména podle jeho paragrafů 16, 17 a
18, odvádějí socialistické organizace
do státního rozpočtu za trvalé nebo
dočasné odnětí zemědělského
půdního fondu zemědělské výrobě,
ačkoliv již při tvorbě zákona
číslo 53/66 Sb. bylo zákonodárcem
zdůrazňováno použití těchto
prostředků zásadně pro zlepšení
stávajícího půdního fondu.
Tím se stává navrhovaný zákon
pokračováním a možno říci
realizátorem dřívějších
opatření.
Dalším závažným důvodem
je skutečnost, že převážná
část prostředků pro zúrodnění
půdy podléhá nyní režimu hospodaření
s prostředky ze státního rozpočtu.
To nemá dobrý vliv na její efektivní
a racionální využívání.
Potvrzuje to vždycky koncem roku snaha o maximální
čerpání prostředků, mnohdy
bez ohledu na nutnost a efekt některých akcí,
čímž dochází k neúčelnému
využívání a možno říci
přímo plýtvání i tohoto mála
účelově určených prostředků.
Zřízení fondu bude lépe odpovídat
využívání daných prostředků,
zejména v současné etapě, kdy dochází
k nerovnovážnému stavu v nabídce a poptávce
výrobních prostředků do zemědělství.
A právě ve sféře zúrodňování
půdy je nerovnovážný stav jeden z nejvážnějších.
Příkladem mohou být drenážní
trubky a vápno.
Kladem navrhovaného zákona je rovněž
to, že nevyčerpané prostředky z tohoto
účelového fondu nepropadají koncem
roku, takže nebude důvodu k uspěchaným
akcím a zabrání se tak jejich neefektivnímu
využívání. Kromě toho také
dojde k jejich časově i místně lepšímu
využívání. Vytvoří se
tím i předpoklad, že prostředky určené
na zúrodňování půdního
fondu nebude možno přesunout a využívat
jich k podpoře a subvencování jiných
účelů, než ke kterým byly určeny,
jak jsme toho byli v minulosti často svědky.
Nezanedbatelná je i skutečnost, že soustředění
prostředků usnadní kontrolu jejich účelového
využívání.
Často se diskutuje otázka, zda by nebylo účelnější
přesunout tyto prostředky do jiných nástrojů
úhrady, především do cen nebo jiných
nástrojů cenového mechanismu. To však
není možné z několika důvodů.
Nelze s plným úspěchem plošně
rozdělovat tyto prostředky a to nejen vzhledem k
rozdílné důchodové situaci a k rozdílnému
stupni vybavenosti zemědělských podniků,
ale zde právě je nutno přihlížet
k citlivé otázce působení diferenciální
renty v různých oblastech s přihlédnutím
i k tomu, že stav zúrodňování
je na různém stupni u různých podniků.
Myslím, že v tomto směru je správné,
že si stát takto ponechává v rukou důležitý
nástroj své účasti na rozvoji zemědělské
výroby a že může tak do něho promítat
všechny zásady své zemědělské
investiční politiky.
Je možno setkat se i s námitkou, proč se zřizuje
fond, jehož zdrojem budou převážně
prostředky státního rozpočtu.
Jsem si vědom určité oprávněnosti
této námitky. Bylo by snad lépe, kdyby naplňování
tohoto fondu bylo vázáno na jiný, byť
rozpočtový zdroj, např. zemědělskou
daň. To však podle mého názoru nejde
dost dobře uskutečnit rychle a v současné
době. Přes tuto námitku jsem však přesvědčen,
že zřízení Státního fondu
pro zúrodnění půdy je značným
pokrokem proti současnému stavu a že přinese
výhody jak zemědělství, tak celé
společnosti.
Zákon nepřináší žádné
nové požadavky na státní rozpočet
a jeho přerozdělení. Bude pouze soustřeďovat
již rozpočtované prostředky k účelům
zúrodnění půdy. Abych ilustroval rozsah
používaných prostředků soustřeďovaných
do tohoto fondu, dovolte mi, abych uvedl některá
základní čísla.
Počítá se s tím, že fond soustředí
v roce 1970 zdroje v celkové výši zhruba 956
mil. Kčs. Z toho se předpokládá náhrada
za odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu v částce cca 185 mil.
Kčs. Dotace ze státního rozpočtu,
které byly až dosud poskytovány na účely
uvedené v zákoně se předpokládají
v částce 671 mil. Kčs a konečně
prostředky, které byly až dosud poskytovány
formou stabilizačních dotací cca v částce
100 mil. Kčs.
Jelikož plánovaný rozsah akcí na zúrodnění
půdy v ČSR činí 1,186 mil. Kčs,
je uvažováno, že samotné zemědělské
podniky se budou podílet na zúrodnění
půdy částkou zhruba 230 mil. Kčs,
což je necelých 20 %.
Vážení poslanci, výbor pro zemědělství
a výživu, ústavně právní
výbor a výbor pro plán a rozpočet
projednaly vládní návrh zákona o státním
fondu pro zúrodnění půdy na svém
společném zasedání dne 23. 6. t. r.
a pověřily mne jako společného zpravodaje
všech tří výborů, abych doporučil
plenárnímu zasedání ČNR tento
zákon ke schválení se směrnicemi a
doplňky obsaženými ve společné
zprávě těchto tří výborů,
kterou jste všichni obdrželi.
Dovolte mi, abych stručně zdůvodnil tyto
doplňky. V § 4: Podle § 3 zákona 61/64
Sb. o rozvoji rostlinné výroby jsou průmyslové
podniky povinny poskytnout zemědělským organizacím
odpad, který nemohou dále využít ve
svém závodě. Zemědělské
organizace jsou povinny tento odpad si na svůj náklad
samy odvézt. Průmyslové podniky na odvoz
tohoto odpadu mají plánované vlastní
prostředky v rozpočtu, a proto jim zákon
v § 3 odst. 3 ukládá poskytnout zemědělským
organizacím částku, kterou by jinak vynaložily
na jejich odvoz. Podle zjištění NKÚ
se toto však neděje a nejde o zanedbatelné
částky, neboť se řádově
jedná o několik desítek miliónů
korun. Tím si průmyslové podniky neoprávněně
zvyšují čistý důchod a pro zemědělství
jsou tyto částky zkráceny. Proto jsme došli
k závěru, že by bylo správné
začlenit do Státního fondu pro zúrodnění
půdy i částky, které měly průmyslové
podniky proplatit za odvoz odpadů zemědělským
podnikům a které neproplatily. Navrhujeme proto
doplnit § 4 o odst. g ve znění vám předložené
písemné zprávy.
Tímto doplňkem umožňujeme orgánům
NKÚ nebo finanční správy ukládat
průmyslovým podnikům odvod finančních
prostředků do Fondu v případech, shledají-li
při dohlídce, že nedošlo k jejich proplacení
zemědělským podnikům vůbec,
nebo k němu došlo, avšak v nesprávné
výši.
V § 8 odst. 3: Přírodní a půdní
podmínky našeho státu jsou značně
rozdílné, podstatně rozdílná
je i efektivnost a návratnost prostředků
investovaných do půdy. Zákon proto musí
umožňovat správci Fondu, kde to podmínky
vyžadují, aby mohl poskytnout i bezúročnou
půjčku z Fondu. Proto doporučujeme vynechat
v tomto odstavci slůvko zúročitelné.
K odst. 4: zákon musí vést k maximální
objektivizaci při rozdělování zde
soustředěných finančních prostředků
a tedy omezovat možnosti vstupu dalších subjektů
do rozhodování.
Úpravu doporučujeme proto, aby se maximálně
omezil subjektivní vliv při tvorbě směrnic
pro poskytování prostředků z fondů,
které podle § 9 t. z. vydá ministr zemědělství
po dohodě s ministrem financí ČSR. Podle
našeho názoru rozdílná finanční
i ekonomická situace by měla být řešena
jinými mimocenovými nástroji, a to především
stabilizačními dotacemi anebo účelovým
úvěrem. Hovoříme-li o podmínkách
hospodaření, máme na mysli hlavně
přírodní podmínky, ale i podmínky
místní a společenské, např.
v pohraničních oblastech našeho státu.
Ostatní navrhované změny jsou rázu
formulačního a jazykového, popř. jinak
upřesněný navrhovaný text zákona
a nepokládáme za potřebné je zvlášť
zdůvodňovat.
Vážení poslanci, žádám vás,
abyste po tomto vysvětlení a zdůvodnění
vyslovili s předloženým vládním
návrhem zákona souhlas. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Děkuji poslanci ing. Zíkovi za jeho zprávu.
O slovo se přihlásil náměstek ministra
zemědělství soudruh ing. Kord, který
promluví za ministra zemědělství a
výživy.
Náměstek ministra zemědělství
a výživy ČSR ing. Kord: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych ve svém
krátkém vystoupení na dnešním
plenárním zasedání ČNR zaujal
stanovisko k projednávanému návrhu zákona
o Státním fondu pro zúrodnění
půdy. V prvé řadě chci předeslat,
že se připojuji ke zprávě zpravodaje
poslance ing. Zíky, včetně jeho závěrů
a souhlasím s úpravami, které k návrhu
přednesl. K vlastnímu návrhu zákona
bych chtěl uvést, že vytvoření
Státního fondu pro zúrodnění
půdy není myšlenka zcela nová, neboť
existuje v našem národním hospodářství
již několik takových účelových
fondů. Mám na mysli Fond vodního hospodářství,
který se velmi osvědčil, dále Fond
pro čistotu ovzduší, v odvětví
zemědělství i Fond nepojistitelných
škod.
Fondové hospodářství s částí
prostředků státního rozpočtu
je jednou z cest jejich efektivnějšího využívání
a zřízením Státního fondu pro
zúrodnění půdy chceme - mimo to co
uvedl již zpravodaj ing. Zíka - dosáhnout především
právě toho, aby se průběh a tempo
zúrodňovacích opatření urychlilo,
aby se veškeré tyto práce prováděly
a aby byly uskutečňovány v celém komplexu.
Jen tak je totiž možno dosáhnout v krátké
době podstatného zlepšení těch
půd, které zúrodňovací a meliorační
opatření nejvíce potřebují.
Požadavkům efektivního a účelového
využívání prostředků poskytovaných
státem na meliorační a zúrodňovací
práce však dosud existující způsob
poskytování prostředků pro různý
režim jejich využívání nevyhovuje.
Podle návrhu zákona o Státním fondu
se předpokládá, že dojde k zásadnímu
obratu proto, že prostředky budou podle zásad
fondového hospodářství přísně
a důsledně účelově vynakládány.
Fondové hospodaření s prostředky umožní
dále přímé zásahy společenského
centra k účinnému ovlivňování
a prosazování účelné koncepce
melioračních a zúrodňovacích
programů. Nebudou rozptylovány podle subjektivních
představ různých orgánů a bude
možno provádět účinnou kontrolu
jejich používání.
Podle mého názoru bude lépe hospodařeno
i s těmi prostředky, které jsou dosud za
odňatou zemědělskou půdu zemědělské
výrobě pro investiční a jinou výstavbu
odváděny do státního rozpočtu.
Podle návrhu zákona o Státním fondu
budou nyní tyto prostředky tvořit jeden ze
zdrojů Státního fondu a budou přímo
využívány k provádění
zúrodňovacích a rekultivačních
opatření. Jejich využívání
se bude řídit podle režimu, který je
stanoven ve směrnicích o hospodaření
s prostředky Státního fondu a který
vychází ze zásad uvedených v předloženém
materiálu.
Z těchto všech důvodů jsem přesvědčen,
že je třeba návrh podpořit a realizovat.
Státní fond pro zúrodnění půdy
je podle výhledové koncepce ministerstva zemědělství
a výživy nedílnou součástí
ekonomických nástrojů soustavy řízení
a jeho uvedení v život bude dalším krokem
k realizaci cílů hospodářské
politiky v zemědělství. Domnívám
se proto, že schválení zákona o Státním
fondu pro zúrodnění je podporou ekonomické
politiky, kterou ministerstvo zemědělství
a výživy v současné době zajišťuje
a v budoucnu bude dále realizovat.
Vážení soudruzi poslanci, doporučuji
proto návrh zákona o zřízení
Státního fondu pro zúrodnění
předložený plénu ČNR ke schválení.
/Potlesk./