Úterý 8. července 1969

Místopředseda dr. Jičínský: Děkuji zpravodajovi. Ke slovu se přihlásil ministr spravedlnosti ČSR dr. Hrabal. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr spravedlnosti ČSR dr. Hrabal: Vážená Česká národní rado, vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci. Dne 1. července 1969 nabyl účinnosti ústavní zákon č. 57/69 Sb. a podle něho přešla pravomoc k volbám soudců zvláštních senátů na ČNR. V součinnosti s ÚV Národní fronty ČSR byl předložen České národní radě návrh na doplňující volbu sedmi soudců zvláštních senátů krajských soudů v českých krajích. Obě předchozí volby soudců zvláštních senátů krajských soudů byly provedeny Národním shromážděním 13. září 1968 a 20. prosince 1968. U krajských soudů v českých krajích působí v současné době 88 soudců zvláštních senátů. Jejich rozhodovací činnost je velmi odpovědná a vyžaduje značné úsilí a odpovídající kvalitní odborné schopnosti a znalosti. Soudci zvláštních senátů uskutečňují v praxi zákon č. 82/68 Sb. o soudní rehabilitaci. Tento zákon je právním předpokladem pro vypořádání se s porušením zákonnosti na úseku trestního soudnictví, k němuž v minulých letech došlo. Jeho hlavním úkolem je odčinění křivd u těch občanů, kteří byli nesprávně a protizákonně odsouzeni, ačkoliv se žádného trestného činu nedopustili a svou činností zájmy socialistické společnosti neporušili a proti nim se neprovinili. Z hostit se tohoto čestného a těžkého úkolu je jedním z hlavních úkolů našeho soudnictví v současné etapě vývoje naší společnosti. Přitom máme ve shodě s prohlášením vlády plně na mysli, že jedním ze zásadních principů společnosti zůstává důsledně zaručit základní občanská práva a svobodu, dodržovat socialistickou zákonnost, neodstraňovat akty revoluční zákonnosti a velmi odpovědně vážit každou podanou žádost o rehabilitaci, abychom neoslabovali socialistický právní řád.

Zákon a spravedlnost jsou v očích našeho lidu velkými pojmy. Proto jsme odhodláni učinit vše pro obnovení důvěry našich občanů v socialistickou zákonnost a spravedlnost, nedáme však žádnou možnost k tomu, aby rehabilitací využívali ti, které orgány našeho socialistického státu plným právem postihly. Průběh rehabilitací naši občané velmi pozorně sledují, svědčí o tom i zájem věnovaný poslanci Federálního shromáždění ČSSR, projednávání zpráv o dosavadním průběhu a výsledcích soudní rehabilitace.

Dovolte, abych vás krátce informoval o obsahu těchto zpráv, z nichž poslední byla projednána Federálním shromážděním v dubnu letošního roku. Je zcela zřejmé, že provádění zákona o soudní rehabilitaci si vyžádalo značného úsilí. Bylo třeba učinit řadu opatření k zajištění organizačního, personálního a materiálně technického zajištění zvláštních senátů. Nechci zde všechny rozebírat, chci jen poukázat na to, že dosud nám vážné potíže působí umístění zvláštních senátů krajských soudů v Praze a v Brně, neboť budovy krajských soudů mají nedostatečnou prostorovou kapacitu. Činíme vše pro to, aby se nám za pomoci dalších orgánů podařilo tyto potíže odstranit, nejsem však v tomto směru příliš velkým optimistou.

K otázkám vlastní činnosti soudců zvláštních senátů bych rád zdůraznil, že po své volbě se soudci nejdříve seznamovali s celou problematikou zákonných změn příslušných hmotně právních i procesních norem. Museli se věnovat pečlivému studiu spisů, které podléhají přezkumnému řízení. Asi 70 % podaných návrhů na rehabilitaci se týká věcí skupinových, kde jde o obsáhlý spisový materiál, obsahující často několik set, v některých případech i tisíc stran. Práci zvláštních senátů ztěžovalo i to, že ve skupinových věcech nepodali návrh na rehabilitaci ani dříve odsouzení, že některé osoby, jejichž výslech je nutný, již nežijí, že uplynutím dlouhé doby od původního odsouzení došlo ke změnám pracoviště a bydliště osob, které musí být soudem vyslýchány. Zjišťování potřebných údajů o faktech, které se odehrály často před dvaceti lety, si vyžádá delšího času.

Činnost zvláštních senátů mnohdy ztěžují i samotné návrhy, které nebývají ve většině případů buď vůbec, anebo jen nedostatečně odůvodněny, zejména kde navrhovatelé si žádost o rehabilitaci podávají sami, nikoliv prostřednictvím advokátních poraden nebo poraden SPB. Návrhy na zahájení soudního rehabilitačního řízení začaly soudcům docházet ještě před vydáním zákona o soudní rehabilitaci. Do 1. 8. 1968 došlo takových návrhů 3185. Po účinnosti zákona 1. srpna minulého roku docházely a docházejí další návrhy. Podle evidence jednotlivých krajských soudů byly v době od 1. 8. 1968 do 30. 6. 1969 podány návrhy, které se týkaly 14 136 osob. Koncem června 1969 zůstaly nevyřízeny u zvláštních senátů podané návrhy týkající se 10 013 osob. Lhůta k podávání návrhu na soudní rehabilitaci končí dnem 31. července 1969 a lze očekávat, že některé návrhy ještě dojdou, jejich počet však podle našeho předpokladu neovlivní podstatně dosavadní stav rehabilitační agendy.

Jak je známo, mají zvláštní senáty také povinnost tam, kde při přezkoumávání konkrétní věci shledají, že došlo k hrubé nezákonnosti a kde zjištěné okolnosti ukazují na to, že tyto nezákonnosti přivodila nebo aspoň k nim přispěla určitá osoba, na tyto poznatky upozornit.

Tato upozornění mají umožnit nezbytnou očistu zvlášť citlivých částí našeho státního aparátu a veřejného života v tom smyslu, aby ti pracovníci, kteří tehdejší účastí na deformacích ukázali charakterové vady, pro které jim není možno dát pro příště důvěru, byli z těchto míst vyřazeni. Tato očista se dotýká i justičního aparátu. V této souvislosti bych rád zdůraznil, že v resortu ministerstva spravedlnosti nedošlo k takové očistě až po přijetí zákona o soudní rehabilitaci, ale že k ní docházelo již v minulých letech. Upozornění zvláštních senátů se tedy týkají dnes jen malého počtu pracovníků, vzhledem k celkovému počtu pracovníků, kteří v resortu ministerstva spravedlnosti pracují. O všech podaných upozorněních provádíme pečlivé šetření tak, aby návrh na zahájení řízení před zvláštním kárným senátem zřízeným podle zákona č. 82/68 Sb. o rehabilitaci u Nejvyššího soudu byl pečlivě odůvodněn a skutkově podložen.

Dnešní doplňující volba soudců zvláštních senátů sleduje účel posílit počty soudců zvláštních senátů těch krajských soudů, které mají značnou rehabilitační agendu a umožnit jim tak, aby soudci zasedali v úplných tříčlenných senátech tak, jak to předpokládá zákon o soudní rehabilitaci. V tomto směru odkazuji na důvodovou zprávu k předloženému návrhu na doplňující volbu.

Závěrem zdůrazňuji, že navrhovaní kandidáti mají politické i odborné předpoklady pro výkon soudcovské funkce ve stejném rozsahu, který byl dodržován i v předcházejících dvou etapách voleb soudců zvláštních senátů krajských soudů. Doplňující volba je nezbytnou součástí dalších personálních opatření, nezbytných pro úspěšnou činnost při provádění zákona o soudní rehabilitaci.

Prosím, vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, o váš souhlas k volbě soudruhů doktorů Kalendy, Vopálky, Bláhy, Bíby, Horáka, Maixnera a Píši za soudce zvláštních senátů krajských soudů, případně městského soudu v Praze ve shodě s předloženým návrhem a s návrhem soudruha Válka.

Místopředseda dr. Jičínský: Děkuji ministru spravedlnosti dr. Hrabalovi za projev. Hlásí se někdo z poslanců o slovo? Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k volbě. Navrhuji, abychom při vlastní volbě postupovali tak, že budeme hlasovat o každém kandidátovi jednotlivě, a to zvednutím ruky, přičemž zpravodaj před každou volbou sdělí ČNR osobní data každého kandidáta, která jste již stručně obdrželi.

Posl. ing. Toman: Doporučuji, aby se charakteristiky kandidátů nečetly, vzhledem k tomu, že jsme je dostali písemně a mohli jsme je prostudovat.

Dr. Jičínský: Poslanec Toman dává návrh, aby bylo upuštěno od čtení písemných charakteristik jednotlivých kandidátů. Kdo je pro pozměňovací návrh poslance Tomana ? /Hlasuje se./ Děkuji.

Kdo je proti ? Čtyři.

Kdo se zdržel hlasování ? Šest.

Pozměňovací návrh byl přijat.

Navržení kandidáti jsou přítomni až na dr. Františka Vopálku, který je na dovolené v zahraničí. Myslím, že můžeme přistoupit k volbě.

Kdo je pro to, aby soudruh dr. Kalenda byl zvolen soudcem ve smyslu návrhu, který vám byl předložen ? /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti ? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování ? Nikdo. Soudruh dr. Kalenda byl zvolen jednomyslně.

Kdo souhlasí s tím, aby soudruh dr. Vopálka byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? /Jednomyslný souhlas./

Kdo je pro to, aby soudruh dr. Bláha byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? /Jednomyslný souhlas./

Kdo je pro to, aby soudruh dr. Bíba byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? /Jednomyslný souhlas./

Kdo je pro to, aby soudruh dr. Horák byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? /Jednomyslný souhlas./

Kdo je pro to, aby soudruh dr. Maixner byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? Děkuji. Kdo je proti ? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování ? Jeden. Soudruh dr. Maixner byl zvolen soudcem krajského soudu v Hradci Králové.

Kdo je pro to, aby soudruh Dr. Píša byl zvolen soudcem ve smyslu předložených návrhů ? /Jednomyslný souhlas./

Zjišťuji, že ČNR zvolila všechny navržené kandidáty na funkci soudců zvláštních senátů krajských soudů. Žádám, aby nově zvolení soudci přistoupili vykonat svůj zákonem předepsaný soudcovský slib. Slib vykonají tím způsobem, že sekretář ČNR přečte formuli slibu, soudcové přistoupí ke mně a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Sekretář ČNR dr. Vácha: "Slibuji, že budu věren Československé socialistické republice a věci socialismu, že se budu řídit ústavou i ostatními zákony a vykládat je v souladu se socialistickým právním vědomím".

Dr. Kalenda: Slibuji.

Dr. Bláha: Slibuji.

Dr. Bíba: Slibuji.

Dr. Horák: Slibuji.

Dr. Maixner: Slibuji.

Dr. Píša: Slibuji.

Místopředseda dr. Jičínský: Dovolte, abych jménem ČNR blahopřál nově zvoleným soudcům zvláštních senátů ke zvolení a abych jim přál úspěch v jejich odpovědné práci, která myslím je velmi významná právě proto, že jde o překonání omylů, vad a deformací revoluce, které je třeba odčinit. Toto je velmi významné z hlediska udržování důvěry lidí ve správnost politiky, kterou socialistický stát provádí.

Tím jsme projednali pátý bod a posledním bodem našeho jednání je

VI

Zpráva předsedy ČNR o činnosti předsednictva České národní rady

Zpráva byla poslancům rozdána písemně. Prosím nyní poslance a poslankyně ČNR, aby se vyjádřili, zda mají ke zprávě nějaké dotazy, připomínky nebo náměty.

Posl. dr. Adam: Vážená Česká národní rado! Domnívám se, že můžeme vzít se souhlasem na vědomí zprávu předsednictva ČNR a dovolte, abych uvedl několik zcela pracovních připomínek. Domnívám se, že po období, kdy jsme pracovali na federativním zákoně, došlo k určitému delšímu časovému odstupu mezi zasedáními pléna. Doporučoval bych, aby předsednictvo ČNR uvážilo možnost svolávat plénum častěji, alespoň jednou za dva měsíce. Domnívám se, že právě rozpravy v plénu jsou velmi významné, protože umožňují v tomto celém shromáždění projednat naléhavé otázky české státní politiky.

Prosil bych předsednictvo, aby rovněž nepřipouštělo časovou tíseň, abychom nemuseli uvažovat o tom, zda se můžeme nebo nemůžeme přihlásit do rozpravy, aby se dodržel časový plán. Měla by být určitá rezerva v čase, aby se jím poslanci necítili stísněni.

Dále bych měl jednu připomínku historicko-symbolickou. Až do bitvy na Bílé hoře zasedal český sněm na Pražském hradě. Přenesení sídla sněmu do této budovy bylo výrazem porážky a potupení české státnosti. Vzhledem k tomu, že i Slovenská národní rada má sídlo svého předsednictva na Bratislavském hradě, navrhuji předsednictvu, aby projednalo s presidentem republiky, aby předseda ČNR měl rovněž své sídlo na Hradě, který je symbolem české státnosti. V souvislosti s tím pozvat presidenta republiky armádního generála Ludvíka Svobodu, aby se zúčastnil zasedání pléna České národní rady.

Pokud by docházelo ke změnám ve vládě - včera jsem již říkal, že se domnívám, že udržení vlády jako celku je významným stabilizačním faktorem - navrhuji, aby předsednictvo ČNR uvážilo možnost doplňovat vládu především z poslanců České národní rady.

Pokud jde o období prázdnin v činnosti České národní rady, prosil bych předsednictvo ČNR, aby přijímalo zákonná opatření jen ve zcela výjimečných a naléhavých případech, aby tím nebyla ČNR nucena přijímat po prázdninách již hotové věci, ke kterým se nemůže vyjádřit jinak, než schválením zákonných opatření.

Ještě jednu technickou záležitost. Podíváme-li se na předsednickou tribunu, tak to působí dojmem provizoria, jaké se dělá, když se někde pořádá jednodenní konference. Myslím, že není důstojné ČNR, aby zde byly plátěné zástěny, za kterými sedí vláda a předsednictvo ČNR. Domnívám se, že to není technicky náročné, aby se to dalo do pořádku.

Předpokládám, že po uvolnění budovy bude zde možno zřídit knihovnu a čítárnu. Prosil bych, aby předsednictvo ČNR uvážilo dobu otevření této čítárny tak, aby ji poslanci mohli navštěvovat i mimo dobu svého zaměstnání.

Poslední připomínku mám v tom směru, aby bylo zajištěno poměrně včasné vydávání těsnopisných zpráv o zasedání pléna České národní rady od jejího vzniku od července 1968.

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Kdo se dále hlásí do rozpravy ke zprávě předsednictva ? /Nikdo se nehlásil./

K návrhům poslance dr. Adama bych chtěl jenom stručně říci, že jsme celkem dodrželi návrh, aby ČNR byla svolávána jednou za dva měsíce. Pokud jde o oprávněnou námitku časové tísně, nebylo to tentokrát naší vinou, ale souviselo to s jistou kolisí s jednáním Federálního shromáždění, kde bohužel časová synchronizace není tak dokonalá, aby nám umožnila vyhnout se takovýmto nežádoucím jevům. Aniž chci hájit předsednictvo ČNR upozorňuji, že v tomto případě nebyla vina na jeho straně.

Další návrhy, které poslanec Adam uvedl, zůstanou předmětem jednání předsednictva a nechci na ně sám odpovídat.

Protože jinak zpráva neobsahuje žádné skutečnosti, o nichž by jednací řád ČNR předepisoval hlasování, doporučuji, aby ji Česká národní rada vzala na vědomí.

Schválený pořad jednání České národní rady byl tím vyčerpán, schůzi končím a přeji poslancům v době parlamentních prázdnin příjemnou a klidnou dovolenou.

/Schůze skončena v 11.05 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP