Podle našich poznatků je nezbytné zaměřit
pozornost celého řídícího systému,
každého jeho článku podle jeho poslání,
zejména na tyto okruhy problémů:
1. Na důsledné plnění regulačních
a restriktivních opatření, která v
současné době provádí vláda.
2. Urychleně a promyšleně dopracovat soubor
zásadních opatření a zákonů,
zejména zákon o kompetenci federálních
a národních orgánů, zákon o
podniku, o podnikových daních, o rozpočtovém
hospodaření, o postavení národních
výborů a další. Vidíme v těchto
zákonech nezbytnou podmínku účinného
řízení naší společnosti
v dalším období.
3. S tím souvisí dořešit všechny
zásadní dosud otevřené ekonomické
problémy, jako je z hlediska státního rozpočtu
např. celá problematika vztahů národního
a federálního rozpočtu. Dále je to
dořešení problematiky odvodů z odpisů
v souladu s jejich ekonomickou podstatou a z hlediska způsobů
jejich užití v národním hospodářství
v návaznosti na dořešení otázky
finanční základny a kmenového jmění
podniků a některé další otázky.
4. Soustředit schopné odborníky z příslušných
ústředních orgánů, z teoretické
a vědecké fronty a z podnikové sféry
na urychlené vypracování konsolidačního
programu, návrhu koncepce rozvoje české ekonomiky,
stanovení priorit s jejich současným oceněním
jako nezbytný podklad k řešení příčin
současného stavu a k řízení
dalšího rozvoje naší ekonomiky.
5. V návaznosti na vyjasnění těchto
základních otázek a jako jejich součást
konkretizovat i úkoly finanční politiky.
Při tom stanovit i postup realizace potřeb české
ekonomiky podle stupně jejich naléhavosti.
6. Zajistit, aby i státní rozpočet přímo
a jasně vyjadřoval objektivní skutečnost
v hospodaření, zabezpečoval jeho závaznost
a stal se jedním z důležitých nástrojů
centra při uskutečňování strukturální
přestavby české ekonomiky a aktivně
ovlivňoval řešení současných
problémů a finanční rovnováhy
v národním hospodářství. Současně
je třeba zajistit větší závaznost
státního rozpočtu a rozpočtového
hospodaření a usilovat o zákonné,
přísně účelové, vysoce
hospodárné a zejména ekonomicky odůvodněné
vynakládání jeho prostředků.
Odpovědný přístup všech orgánů
a upevnění disciplíny v plnění
povinností a úkolů na všech úsecích
je přitom základním předpokladem konsolidace
poměrů v naší ekonomice i dalšího
rozvoje naší společnosti. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. dr. Sobotníkové.
Posl. dr. Sobotníková: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci. V návrhu usnesení, které
s e nám předkládá k tomuto bodu jednání,
se říká, že ČNR žádá
vládu, aby usilovala o to, ve zdůvodněných
případech zvýšit výdaje na společenskou
spotřebu na vrub podnikové sféry.
Byla bych velmi ráda, kdyby se mi podařilo obrátit
pozornost vlády k jednomu případu, který
by si podle mého názoru této pozornosti zasluhoval.
Jde mi o platovou úpravu ve zdravotnictví. Když
zde mluvil soudruh předseda vlády, v závěrečném
slovu k 1. bodu programu o problémech zdravotnictví,
uznal jeho odůvodněné požadavky, ale
řekl asi to, že zázraky dělat nedovedeme
a jedna miliarda korun na platovou úpravu ve zdravotnictví
je mnoho. Já i přes toto prohlášení
cítím potřebu požádat českou
vládu o malý zázrak pro zdravotnictví.
Myslím, že vládě jsou známa čísla
o úbytku lékařů a středně
zdravotnických pracovníků a že tato
čísla jsou dostatečně silným
varovným signálem, abychom si uvědomili,
že už nastala hodina dvanáctá pro řešení
problematiky na tomto úseku. Každým odkladem
ztrácíme další kvalifikované
pracovníky. Já myslím, že bychom se
měli nad tím opravdu vážně zamyslet.
Nepomůže, když zde budeme projevovat lítost
nad tím, že tito kvalifikovaní lidé
si neuvědomují, že stát do nich něco
investoval. Je to hřejivé vědomí,
ale nedá se z něj žít a tím méně
se z něj dá uživit rodina. Musíme si
uvědomit, že ve zdravotnictví pracuje asi 80
% středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků. Jestli je toto odvětví
pořád na posledním stupni mzdového
žebříčku, je zde jistě něco
nelogického. Mluvíme o tom, že enormě
vzrostly příjmy obyvatelstva v letošním
roce. Z materiálů, které jsme dostali k dispozici,
je zřejmé, že zdravotnictví se na tomto
růstu podílí opět tím nejmenším
podílem.
Proto se obracím na českou vládu se žádostí,
aby přezkoumala rozpočtové možnosti,
aby si uvědomila, že možná tou miliardou
korun, kterou věnujeme do zdravotnictví teď,
zabráníme mnohým škodám do budoucna.
Myslím, že usilovat o to, aby byly vytvořeny
optimální podmínky pro zajištění
péče o zdraví, by mělo být
jedním z předních úkolů socialistického
státu. /Potlesk./
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./
Prosím o závěrečné slovo zpravodaje
posl. dr. Veltruského.
Zpravodaj posl. prof. dr. Veltruský: Nejdříve
bych chtěl reagovat na připomínky ohledně
číslování paragrafů. Mám
pocit, že jde o nedorozumění, neboť v
tisku č. 32 je znění návrhu, kde se
hovoří o změně dosavadního
§ 4 na § 2 a dosavadního § 5 na § 3.
Vážená ČNR, z průběhu
diskuse mohu učinit závěr, že nebyly
vzneseny žádné odchylné názory,
než jaké byly uvedeny ve zprávě obou
výborů. Tudíž se domnívám,
že je možné vzdát se závěrečného
slova a opakovat pouze doporučení na přijetí
předloženého návrhu zákona ČNR
o státním rozpočtu na rok 1969.
Posl. dr. Adam: Mám dotaz, zda se současně
bude hlasovat i o návrhu usnesení podle tisku 29.
Posl. ing. Smutný: To, co říkal dr.
Hromádka, nebylo v jejich původním stanovisku
řečeno. Z toho hlediska byl náš rozpočet
takto posuzován. Pokud na tom trvá s opatřeními,
která doporučuje, aby se provedla, mělo by
usnesení na to pamatovat s přihlédnutím
ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu.
Zpravodaj prof. dr. Veltruský: Prosím o formulaci
návrhu, neboť byl předložen návrh
obou výborů a příspěvek generálního
kontrolora dr. Hromádky nebyl formulován jako návrh
na usnesení ČNR. Chce dr. Hromádka návrh
formulovat?
Generální kontrolor ČSR dr. Hromádka:
Domnívám se, že jsem nehovořil v rozporu
s materiálem, který jsme předložili.
Všechna zásadní doporučení jsou
v závěru našeho stanoviska. Chtěli bychom,
aby jim ČNR věnovala vážnou pozornost
a v dalších pracích byla respektována.
Ne všechny věci je možné uplatnit v rozpočtu
na r. 1969, ale mnoho souvisí s přípravou
zákona a přípravou rozpočtu na rok
1970.
Zpravodaj prof. dr. Veltruský: K předchozí
otázce, o kterém tisku se bude hlasovat. Z tisku
č. 29 jde o bod 1 a 2, bod 3 se mění a je
obsažen v textu tisku č. 32. Bod 3 z tisku 29 se zaměňuje
zněním tisku č. 32.
Posl. Neumann: Nesouhlasím s vysvětlením
prof. Veltruského, pokud jde o § 5.
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
§ 5 zní: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení."
Druhá věta se škrtá.
Přistupujeme k hlasování. Navrhuji, abychom
hlasovali o celém návrhu zákona ČNR
o státním rozpočtu ČSR na rok 1969
včetně jeho příloh a včetně
návrhů usnesení předloženého
výborem pro plán a rozpočet a ústavně
právním výborem najednou, a to podle předložených
společných zpráv obou výborů
ze dne 23. 6. 1969 a ze dne 7. 7. 1969 a podle závěrečného
návrhu zpravodaje.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování ? /Nebyly./
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1969 včetně jeho
příloha návrhu usnesení, nechť
zvedne ruku. /Děje se./ Je někdo proti ? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování ? /Nikdo./
Děkuji. Tím ČNR schválila vládní
návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1969 a projednala 2. bod pořadu.
Přerušuji nyní schůzi ČNR. Pokračování
schůze podle schváleného denního pořadu
bude zítra v 9.00 hod.
Prosím zároveň členy ústavně
právního výboru a výboru pro plán
a rozpočet, aby se za 10 minut shromáždili
v místnosti č. 70.