Pondělí 7. července 1969

Podle našich poznatků je nezbytné zaměřit pozornost celého řídícího systému, každého jeho článku podle jeho poslání, zejména na tyto okruhy problémů:

1. Na důsledné plnění regulačních a restriktivních opatření, která v současné době provádí vláda.

2. Urychleně a promyšleně dopracovat soubor zásadních opatření a zákonů, zejména zákon o kompetenci federálních a národních orgánů, zákon o podniku, o podnikových daních, o rozpočtovém hospodaření, o postavení národních výborů a další. Vidíme v těchto zákonech nezbytnou podmínku účinného řízení naší společnosti v dalším období.

3. S tím souvisí dořešit všechny zásadní dosud otevřené ekonomické problémy, jako je z hlediska státního rozpočtu např. celá problematika vztahů národního a federálního rozpočtu. Dále je to dořešení problematiky odvodů z odpisů v souladu s jejich ekonomickou podstatou a z hlediska způsobů jejich užití v národním hospodářství v návaznosti na dořešení otázky finanční základny a kmenového jmění podniků a některé další otázky.

4. Soustředit schopné odborníky z příslušných ústředních orgánů, z teoretické a vědecké fronty a z podnikové sféry na urychlené vypracování konsolidačního programu, návrhu koncepce rozvoje české ekonomiky, stanovení priorit s jejich současným oceněním jako nezbytný podklad k řešení příčin současného stavu a k řízení dalšího rozvoje naší ekonomiky.

5. V návaznosti na vyjasnění těchto základních otázek a jako jejich součást konkretizovat i úkoly finanční politiky. Při tom stanovit i postup realizace potřeb české ekonomiky podle stupně jejich naléhavosti.

6. Zajistit, aby i státní rozpočet přímo a jasně vyjadřoval objektivní skutečnost v hospodaření, zabezpečoval jeho závaznost a stal se jedním z důležitých nástrojů centra při uskutečňování strukturální přestavby české ekonomiky a aktivně ovlivňoval řešení současných problémů a finanční rovnováhy v národním hospodářství. Současně je třeba zajistit větší závaznost státního rozpočtu a rozpočtového hospodaření a usilovat o zákonné, přísně účelové, vysoce hospodárné a zejména ekonomicky odůvodněné vynakládání jeho prostředků.

Odpovědný přístup všech orgánů a upevnění disciplíny v plnění povinností a úkolů na všech úsecích je přitom základním předpokladem konsolidace poměrů v naší ekonomice i dalšího rozvoje naší společnosti. /Potlesk./

Místopředseda dr. Jičínský: Dávám slovo posl. dr. Sobotníkové.

Posl. dr. Sobotníková: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci. V návrhu usnesení, které s e nám předkládá k tomuto bodu jednání, se říká, že ČNR žádá vládu, aby usilovala o to, ve zdůvodněných případech zvýšit výdaje na společenskou spotřebu na vrub podnikové sféry.

Byla bych velmi ráda, kdyby se mi podařilo obrátit pozornost vlády k jednomu případu, který by si podle mého názoru této pozornosti zasluhoval. Jde mi o platovou úpravu ve zdravotnictví. Když zde mluvil soudruh předseda vlády, v závěrečném slovu k 1. bodu programu o problémech zdravotnictví, uznal jeho odůvodněné požadavky, ale řekl asi to, že zázraky dělat nedovedeme a jedna miliarda korun na platovou úpravu ve zdravotnictví je mnoho. Já i přes toto prohlášení cítím potřebu požádat českou vládu o malý zázrak pro zdravotnictví. Myslím, že vládě jsou známa čísla o úbytku lékařů a středně zdravotnických pracovníků a že tato čísla jsou dostatečně silným varovným signálem, abychom si uvědomili, že už nastala hodina dvanáctá pro řešení problematiky na tomto úseku. Každým odkladem ztrácíme další kvalifikované pracovníky. Já myslím, že bychom se měli nad tím opravdu vážně zamyslet. Nepomůže, když zde budeme projevovat lítost nad tím, že tito kvalifikovaní lidé si neuvědomují, že stát do nich něco investoval. Je to hřejivé vědomí, ale nedá se z něj žít a tím méně se z něj dá uživit rodina. Musíme si uvědomit, že ve zdravotnictví pracuje asi 80 % středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných pracovníků. Jestli je toto odvětví pořád na posledním stupni mzdového žebříčku, je zde jistě něco nelogického. Mluvíme o tom, že enormě vzrostly příjmy obyvatelstva v letošním roce. Z materiálů, které jsme dostali k dispozici, je zřejmé, že zdravotnictví se na tomto růstu podílí opět tím nejmenším podílem.

Proto se obracím na českou vládu se žádostí, aby přezkoumala rozpočtové možnosti, aby si uvědomila, že možná tou miliardou korun, kterou věnujeme do zdravotnictví teď, zabráníme mnohým škodám do budoucna. Myslím, že usilovat o to, aby byly vytvořeny optimální podmínky pro zajištění péče o zdraví, by mělo být jedním z předních úkolů socialistického státu. /Potlesk./

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./

Prosím o závěrečné slovo zpravodaje posl. dr. Veltruského.

Zpravodaj posl. prof. dr. Veltruský: Nejdříve bych chtěl reagovat na připomínky ohledně číslování paragrafů. Mám pocit, že jde o nedorozumění, neboť v tisku č. 32 je znění návrhu, kde se hovoří o změně dosavadního § 4 na § 2 a dosavadního § 5 na § 3.

Vážená ČNR, z průběhu diskuse mohu učinit závěr, že nebyly vzneseny žádné odchylné názory, než jaké byly uvedeny ve zprávě obou výborů. Tudíž se domnívám, že je možné vzdát se závěrečného slova a opakovat pouze doporučení na přijetí předloženého návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu na rok 1969.

Posl. dr. Adam: Mám dotaz, zda se současně bude hlasovat i o návrhu usnesení podle tisku 29.

Posl. ing. Smutný: To, co říkal dr. Hromádka, nebylo v jejich původním stanovisku řečeno. Z toho hlediska byl náš rozpočet takto posuzován. Pokud na tom trvá s opatřeními, která doporučuje, aby se provedla, mělo by usnesení na to pamatovat s přihlédnutím ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu.

Zpravodaj prof. dr. Veltruský: Prosím o formulaci návrhu, neboť byl předložen návrh obou výborů a příspěvek generálního kontrolora dr. Hromádky nebyl formulován jako návrh na usnesení ČNR. Chce dr. Hromádka návrh formulovat?

Generální kontrolor ČSR dr. Hromádka: Domnívám se, že jsem nehovořil v rozporu s materiálem, který jsme předložili. Všechna zásadní doporučení jsou v závěru našeho stanoviska. Chtěli bychom, aby jim ČNR věnovala vážnou pozornost a v dalších pracích byla respektována. Ne všechny věci je možné uplatnit v rozpočtu na r. 1969, ale mnoho souvisí s přípravou zákona a přípravou rozpočtu na rok 1970.

Zpravodaj prof. dr. Veltruský: K předchozí otázce, o kterém tisku se bude hlasovat. Z tisku č. 29 jde o bod 1 a 2, bod 3 se mění a je obsažen v textu tisku č. 32. Bod 3 z tisku 29 se zaměňuje zněním tisku č. 32.

Posl. Neumann: Nesouhlasím s vysvětlením prof. Veltruského, pokud jde o § 5.

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: § 5 zní: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení." Druhá věta se škrtá.

Přistupujeme k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1969 včetně jeho příloh a včetně návrhů usnesení předloženého výborem pro plán a rozpočet a ústavně právním výborem najednou, a to podle předložených společných zpráv obou výborů ze dne 23. 6. 1969 a ze dne 7. 7. 1969 a podle závěrečného návrhu zpravodaje.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování ? /Nebyly./

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1969 včetně jeho příloha návrhu usnesení, nechť zvedne ruku. /Děje se./ Je někdo proti ? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování ? /Nikdo./

Děkuji. Tím ČNR schválila vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1969 a projednala 2. bod pořadu.

Přerušuji nyní schůzi ČNR. Pokračování schůze podle schváleného denního pořadu bude zítra v 9.00 hod.

Prosím zároveň členy ústavně právního výboru a výboru pro plán a rozpočet, aby se za 10 minut shromáždili v místnosti č. 70.

/Schůze přerušena v 19.38 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP