Předseda dr. Císař: Slyšeli jste
zprávu posl. Šulce. Má někdo dotazy
nebo připomínky ke zprávě?
/Nikdo se nehlásil./
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí, aby výbory České národní
rady byly doplněny tak, jak to posl. Šulc na základě
písemného návrhu ústně přednesl
a doplnil, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./
Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji posl. Šulcovi. Tím byla provedena doplňovací
volba do výborů ČNR a projednán pátý
bod našeho pořadu.
Šestým bodem schváleného pořadu
je
Byl vám rozdán písemný text této
zprávy a kromě toho dostáváte pravidelně
v bulletinu informace o činnosti předsednictva.
Má někdo k písemné zprávě
otázky nebo připomínky? /Nikdo se nehlásil./
Protože předložená zpráva neobsahuje
nic, o čem jednací řád nařizuje
hlasování, konstatuji, že Česká
národní rada bere podanou zprávu na vědomí.
Posledním bodem schváleného pořadu
jsou
Bylo podáno pět interpelací, které
byly rozmnoženy jako sněmovní tisky a podle
ustanovení jednacího řádu rozeslány
všem poslancům České národní
rady i interpelovaným členům vlády
České socialistické republiky.
Podle § 40 odst. 2 jednacího řádu koná
Česká národní rada o odpovědi
na interpelaci rozpravu a hlasováním zaujímá
stanovisko.
Prosím soudruha sekretáře, aby prověřil,
zda oba jmenovaní ministři jsou v sále přítomni
/zatím byl přítomen pouze ministr ing. Čihák/.
Navrhuji, abychom postupovali tak, že by nejprve odpověděl
na interpelace soudruh ministr ing. Čihák, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu ČSR ing. Čihák:
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, vzhledem k tomu, že interpelace mi byla předem
předána, přistoupím přímo
k odpovědím na jednotlivé otázky.
K otázce první, která zní: Jakým
způsobem bude ze strany ministerstva průmyslu napravena
deformace edičního plánu Státního
pedagogického nakladatelství v r. 1969?
Vládní vyhláškou č. 100 z r.
1966 byl zrušen systém direktivního rozpisu
výrobních úkolů na podřízené
národní podniky, avšak s ohledem na význam
a důležitost učebnic bylo vydáno usnesení
vlády č. 76 z r. 1967, kterým se tisk učebnic
pro l. a 2. stupeň škol ukládá tiskárnám
jako úkol závazný. Tímto způsobem
byla výroba učebnic pro školní rok 1967
- 1968 a 1968 - 1969 v podstatě zajištěna.
V roce 1968 se však přístup výrobních
podniků k závazným úkolům podstatně
změnil. V důsledku propagace ekonomické reformy,
zejména v souvislosti s diskusí k návrhu
zákona o úloze a postavení socialistických
podniků se vytvořila všeobecně atmosféra,
ve které závazné určování
výrobních programů ze strany centrálních
orgánů bylo velmi obtížné.
Systém registrace a řízení periodického
tisku byl opuštěn a pokud jde o neperiodické
publikace, byl způsob direktivního rozpisu odmítnut
i nově vytvořeným Svazem čs. vydavatelů
a nakladatelů. Odběratelsko-dodavatelské
vztahy mezi polygrafickým průmyslem a vydavatelsko-nakladatelským
úsekem na rok 1969 byly tedy již uzavírány
na podnikové úrovni.
Je skutečností, že Státní pedagogické
nakladatelství v konkurenci s ostatními nakladatelskými
podniky neuspělo. K tomu přispěla i skutečnost,
že v cenových otázkách trvalo Státní
pedagogické nakladatelství na pevných cenách,
zatímco s ostatními nakladatelskými podniky
probíhala cenová jednání v oblasti
volných cen. Tím se pro podniky stala výroba
učebnic ekonomicky méně výhodná.
Vzhledem k této situaci rozhodl generální
ředitel polygrafického průmyslu po dohodě
s vedením býv. ministerstva spotřebního
průmyslu uložit příslušným
podnikům zajistit do zahájení školního
roku výrobu učebnic 1. a 2. cyklu příkazem
ze dne 28. listopadu m. r. Tím se situace v zajištění
výroby učebnic 1. a 2. cyklu podstatně zlepšila.
Podle údajů polygrafických podniků,
které spadají do našeho ministerstva, je ve
výrobě umístěno celkem 393 titulů
učebnic 1. a 2. cyklu včetně titulů,
které kromě pedagogického vydávají
ještě další nakladatelství, to
je oproti minulému roku asi o 170 titulů více.
Zůstává ovšem skutečností,
že asi 20 titulů učebnic pro 1. a 2. cyklus
zůstalo nezajištěno, neboť v době,
kdy byl příkaz vydán, byly převzaté
závazky a rozpracovanost pro ostatní nakladatelství
v takovém stadiu, že změna výrobního
programu by některým podnikům přivodila
hospodářské ztráty.
Chtěl bych konstatovat, že v letošním
roce převzaly tiskárny podstatně vyšší
závazky jak v učebnicích 1. a 2. cyklu, tak
i v celkové produkci Státního pedagogického
nakladatelství. Chtěl bych to dokumentovat na těchto
číslech: Celkové dodávky pro Státní
pedagogické nakladatelství, vyjádřeno
v tunách, se vyvíjely takto: V r. 1967 1830 t, v
r. 1968 1675 t, v r. 1969 2100 t.
Učebnice prvního a druhého cyklu vyjádřeno
v tunách: r. 1967 1 445, rok 1968 1 140, rok 1969 1 840.
Vyjádřeno v titulech: rok 1967 288 titulů,
rok 1968 238 a rok 1969 393 titulů.
Na další zvýšení výroby
nejsou v současné době tiskárny vybaveny
ani počtem pracovníků, ani úrovní
svého technického vybavení.
Pokud jde o ostatní tituly Státního pedagogického
nakladatelství, kromě učebnic I. a II. cyklu
nebyly ani v minulých 2 letech předmětem
závazného rozpisu a byly zajišťovány
na podnikové úrovni. Proto ani v tomto roce nebyla
jejich výroba zahrnuta do zmíněného
příkazu oborového ředitele polygrafického
průmyslu.
Shrnuji k otázce první: Učebnice I. a II.
cyklu pro školní rok 1969 - 1970 mají být
dodány do 31. července 1969 v rozsahu, jak jsem
uváděl. Vzhledem k výrobnímu cyklu
těchto publikací i k rozpracovanosti publikací
pro ostatní nakladatelství bude tento termín
u některých titulů prodloužen a zbývajících
20 titulů již nelze výrobně v letošním
roce zajistit.
K otázce druhé. Jak bude zajištěna edice
uvedených publikací pro rok 1970 a další
léta ?
Na rok 1970 je tisk učebnic i nadále zajišťován
formou závazného úkolu. Oborové ředitelství
si vyžádalo od Státního pedagogického
nakladatelství i ostatních nakladatelství,
která vydávají učebnice I. a II. cyklu,
seznam titulů pro školní rok 1970/71 a provedlo
jejich rozpis na jednotlivé národní podniky.
V současné době probíhá jednání
Státního pedagogického nakladatelství
s příslušnými tiskárnami o zajištění
požadovaných učebnic do výroby.
S metodou závazného rozpisu nelze však počítat
pro další období, zejména po vydání
zákona o socialistických podnicích. Přitom
potřeba učebnic i ostatní pedagogické
literatury v dalších letech podstatně vzroste.
Jsem toho názoru, že výrobu této literatury
a její rostoucí potřebu bude třeba
v souladu s duchem nové soustavy zajišťovat ekonomickými
podmínkami.
V současné době je již zpracován
společný materiál min. školství
a min. průmyslu pro jednání vlády,
obsahující alternativní návrhy na
zajištění výroby školních
učebnic i ostatní pedagogické literatury.
Ministerstvo průmyslu ve své alternativě
navrhuje, aby podmínky pro zabezpečení této
zvýšené výroby v polygrafických
podnicích byly vytvořeny s účastí
státu na modernizaci vybraných tiskáren,
do kterých by byla výroba učebnic a ostatní
pedagogické literatury soustředěna. Návrh
je již technicky zpracován a prokazuje, že je
možné uvažovanou modernizací během
2 let dosáhnout zvýšení výroby
učebnic a ostatní pedagogické literatury
na 3 600 tun.
Investiční náklady na modernizaci vybraných
tiskáren činí asi 40 mil. Kčs, z toho
devizové prostředky na dovoz z kapitalistických
států 19,2 mil. Kčs.
V současné době se touto otázkou velmi
intenzívně zabývá kulturní
a školský výbor ČNR, kde byla již
také některá stanoviska projednána.
Jsem přesvědčen, že v úzké
spolupráci s jeho členy se podaří
v nejbližší době připravit takové
řešení, které běžně
zajistí tiskárenskou výrobu nejen učebnic,
ale i ostatních publikací potřebných
pro školství.
Předseda dr. Císař: Přistoupíme
k rozpravě o předložené odpovědi
ministra průmyslu s. Čiháka. Prosím,
kdo se hlásí o slovo?
Dávám slovo posl. akad. Wichterlemu.
Posl. akad. Wichterle: Vážení poslanci,
jednali jsme na kulturním výboru o této otázce
ze širšího hlediska, o tom, jak určité
ekonomické zásady, které zavádíme,
ovlivňují někdy velmi nepříznivě
zájem naší kultury. Jde tady skutečně
o rozpor určitých zásad nové naší
ekonomiky se zájmy a tradicemi české a slovenské
kultury. Jde o to, jak tento rozpor řešit. Nezdá
se mi, že by správná cesta byla ta, že
by se direktivním způsobem mělo přikazovat,
co mají v tiskárně tisknout a za kolik to
prodávat. To by byl těžký průlom
do ekonomiky celého polygrafického odvětví,
který by měl důsledek v mnoha dalších
odvětvích. Zdá se mi rozumnější,
když tuto rozpornou situaci budeme řešit tím,
že budeme otevřeně subvencovat. Nebudeme předstírat,
že lacino tiskneme a prodáváme knihy. Jsem
pro to, abychom subvencovali vydávání dobrých
knih a zdaňovali vydávání špatných.
Je to lepší způsob než cenzura. Zdaňování
lihovin je také lepší než prohibice, která
působí stejně nedokonale jako cenzura. Ekonomický
zájem polygrafického průmyslu je nutno respektovat.
Tím, že nebyl respektován, že se u nás
vyráběly knihy za cenu, která je skutečně
vynikající, že jsme jednou ze zemí s
nejlacinější knižní produkcí,
jsme dospěli do současného stavu. Navazuje
to na naši krásnou tradici, že naši občané
mají doma knihovny a rádi kupují knihy. Náklady
i odborných knih byly a jsou stále neuvěřitelně
vysoké, mnohem vyšší než v mnoha
západních zemích. Naši krásnou
tradici bychom měli udržet, ale je to tradice nákladná
a bude vyžadovat podporu. Jsem pro to, abychom to řešili
podporou, která bude tak velká, jak bude odpovídat
naší situaci, ne moc dobré. Obávám
se, že nebudeme moci být tak velkorysí jako
dosud. Mělo by být zjevné, kolik podpory
potřebuje ten či onen tisk. Bude to dokonce důležitou
směrnicí pro vydavatele i krásné literatury,
protože budou vědět, kolik je dosaženo
za ten či onen tisk. Dosud jsme to nevěděli.
Mluvím ze své zkušenosti s nakladatelstvím
Akademia, které je pasivní 10 - 15 mil. Kčs
ročně. Je to poměrně malé nakladatelství
a ztráta je velká. Ani jednotlivá kolegia
nevěděla, jak jsou ztrátová, natož
aby věděli autoři, jakou částkou
byl jejich tisk subvencován. Je správné,
aby zejména autoři znali tuto částku,
zejména aby to věděli ti, kteří
se prokazují jako autoři v edičních
plánech.
Předseda dr. Císař: Kdo se ještě
hlásí do rozpravy?
Dávám slovo posl. dr. Křížovi.
Posl. dr. Kříž: Vážení
přátelé, nechtěl jsem zde tuto polemiku
otevírat, ale když už ji začal posl. akad.
Wichterle, člen našeho kulturního výboru,
musím se ozvat také. Domnívám se,
že cesta subvencování knižní produkce
a vydávání krásné literatury
je jenom jistá forma cenzury. Stát tímto
způsobem - budou-li knihy závislé na subvencování
- zvětšováním, zmenšováním,
poskytováním nebo neposkytováním subvencí,
může klidnou cestou vydávání
knih řídit. To je velmi nesprávné.
Prostě vydávání knih bývalo
až do loňského roku záležitostí
vysoce lukrativní, a nikdo doplácet nemusel. Nakladatelství
v celku, většina z nich, byly samozřejmě
výjimky, jako vydavatelství Akademie, které
má malé náklady a je to odborná literatura,
tam se doplácet muselo, tj. nevyhnutelné, ale jinak
vydávání knih u nás dokonce znamenalo
velký přínos do státní pokladny.
Zvýšení cen papíru a cen polygrafických
prací a dodržování zásady, že
se ceny knih zvyšovat nemají, to myslím je
správné, protože to bylo vymožeností
naší společnosti, že kulturní statky
náš občan dostal celkem levně. Tím
se stalo, že dneska nakladatelství zápasí
o život. Polygrafie je nelítostná. Měli
jsme na výboru generálního ředitele
Polygrafie, mluvil zcela otevřenou řečí,
byli jsme mu za to vděčni. Říkal,
jsme v havarijním stavu, abychom do roku 1975 se dostali
na jakous takous úroveň, potřebujeme asi
1 miliardu 800 mil. Kčs, a protože nám je stát
nedá, my si je vydělat musíme za každou
cenu. A protože tu je volná tvorba cen diktuje Polygrafie
nejen nakladatelstvím, ale i vydavatelstvím, zahubila
už několik časopisů. Prostě polygrafie
se stala diktátorem v této oblasti.
Domnívám se, pane profesore, že tak daleko
zase ta jistá samostatnost nemůže jít.
Samozřejmě, že se to nemůže řešit
jistou direktivou v oblasti vydávání učebnic,
tj. společenská spotřeba, tam si to stát
nějak vyřešit musí. Ale v oblasti vydávání
krásné literatury myslíme, že tu je
cesta už vyzkoušená, která tu do r. 1955
byla, totiž integrace vydavatelského a polygrafického
průmyslu. Nakladatelství měla své
tiskárny, investovalo se do nich a vcelku ekonomika tiskárny
byla součástí ekonomiky nakladatelství.
Ale myslím, že toto je jediná cesta, ke které
se musíme vrátit, a v tom prosím také
ministra s. Čiháka, aby nás v tom podporoval,
až se bude realizovat zákon o socialistických
podnicích, že by se mělo ministerstvo kultury
stát spoluzakladatelem vyčleněných
polygrafických podniků, které integrují
zase s vybranými nakladatelskými podniky, vytvoří
celek, jak to bylo dříve, a odpadnou nám
tyto starosti, buď že stát bude na to doplácet,
aby se udržela slušná cena knih, a tím
bude vytvářet vlastní cenzuru nad vydáváním
knih, anebo bude vydavatelství vydáno na pospas
úplně loupežnickým metodám, a
to ať s. Čihák se na mne nezlobí, to
také padá na něho, ale o tom jsme se tam
dověděli, jak vypadá situace, prostě
polygrafii je úplně jedno, co tiskne, jen když
se zaplatí. Z ministerstva kultury to dokládali
případy, kdy přišly malé, dokonce
nepovolené církve, které si sehnaly peníze,
a protože zaplatily třikrát více, než
by se zaplatilo za učebnice, nebo nám ukazovali
publikaci, kterou vydávaly pekárny, kde byly na
krásném křídovém papíře
fotografie chlebů, koláčů a rohlíků,
to nikdo nepochopí nač, ale protože prostě
mají dost peněz, daly si takový reprezentativní
katalog udělat na tom papíře, jsou na to
prostředky, ale na vydávání skutečně
potřebných knih nejsou.
Takže v té džungli myslím je jediná
cesta, ne jak radí poslanec Wichterle, subvencovat vydávání
knih státem, nýbrž se vrátit k integraci
nakladatelských a polygrafických podniků.
Předseda dr. Císař: Znovu se hlásí
o slovo posl. Wichterle. Dávám mu slovo.
Posl. akad. Wichterle: Mně je líto, že
pokračuji v polemice, která měla být
vyřízena v kulturním výboru, ale tam
se nám to nepodařilo. Nesouhlasím s tím,
že by politika subvencování nutně vedla
k cenzuře. To záleží na tom, do jakého
mikrorežimu ji přivedeme. Jestliže bychom cenzurovali
každou jednotlivou knihu a rozhodovali o tom na některém
oddělení strany, pak bych z toho mohl soudit, že
z toho vznikne velmi účinná cenzura. Zde
ale jde o subvencování celých institucí,
třeba jak to činí sama Akademie na základě
svého rozpočtu a jak to mohou činit jednotlivé
vysoké školy nebo Svaz spisovatelů. Jestliže
tedy instituce, když uzná, že má pokračovat
v této blahodárné činnosti určitých
tisků a dostane svou subvenci, nechť s ní hospodaří
s přihlédnutím ke svým odborným
a uměleckým stanoviskům.
Pokud jde o integraci nakladatelských a tiskárenských
podniků, s tím souhlasím, ale ne z toho důvodu,
že by tohoto úkolu nebylo možno dosáhnout
- toho ekonomického sladění - se současným
zájmem naší kultury, ale z technických
důvodů, protože v tom je nesmírná
výhoda. Ekonomické hledisko je podřadné
a není samo o sobě důvodem, abychom tuto
integraci prováděli.