Úterý 29. dubna 1969

Předseda dr. Císař: Seznam řečníků k tomuto bodu je vyčerpán. Hlásí se ještě někdo o slovo? /Nikdo se nehlásil./ Prosím zpravodaje, aby se ujal závěrečného slova.

Zpravodaj posl. ing. Kempný: Myslím, že to není třeba, protože vše bylo doplněno.

Předseda dr. Císař: Vzhledem k tomu, že k zákonu jako celku, ani k jeho jednotlivým částem nebyly vzneseny připomínky, můžeme hlasovat o návrhu zákona jako celku najednou.

Má někdo námitku proti tomuto způsobu hlasování? /Nikdo se nehlásil./

Kdo souhlasí s celým návrhem zákona ČNR o městě Ostravě, a to ve znění předložené společné zprávy výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Šest poslanců se zdrželo hlasování./

Děkuji zpravodaji posl. Kempnému. Tím Česká národní rada schválila návrh zákona ČNR o městě Ostravě a projednala tak třetí bod svého pořadu.

Přistoupíme k projednávání 4. bodu denního pořadu, kterým je

IV

Společná zpráva výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního o návrhu skupiny poslanců České národní rady na vydání zákona České národní rady o městě Plzni

Společným zpravodajem je posl. Sluka, kterého žádám, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Sluka: Vážená Česká národní rado, po projednání a schválení zákona ČNR o městě Ostravě přistupuji jako zpravodaj s návrhem skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o městě Plzni.

Návrh byl projednán 2. dubna ve schůzi výboru pro národní výbory a národnosti a 11. dubna v ústavně právním výboru. Všichni poslanci ČNR obdrželi jak navrhovaný text zákona o městě Plzni s důvodovou zprávou, tak i společnou zprávu výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního s přepracovaným zněním, a to na podkladě výsledků jednání obou výborů.

Ve své zprávě chci navázat na zpravodajskou zprávu posl. ing. Kempného s tím, že nebudu uvádět argumenty, které zde mají všeobecnou platnost. Chtěl bych jen znovu zdůraznit, že dnešní postavení a funkce národních výborů již neodpovídá současnému stupni rozvoje naší společnosti. Stále naléhavěji se projevuje nutnost řešit narůstající rozpory mezi postavením, pravomocí a působností národních výborů, zejména velkých měst a jejich odpovědnosti vůči obyvatelstvu.

Dnešní slabé postavení MěstNV vyniká zvláště v místech se silnou koncentrací průmyslu. MěstNV má zde minimální možnosti a tím i prostředky, jak chránit celoměstské a celospolečenské zájmy.

Velké rozhodující podniky i organizace na území města Plzně, které přímo a bezprostředně ovlivňují rozvoj města i život obyvatelstva, jsou řízeny centrálními, krajskými či jinými organizacemi. MěstNV není schopen řešit problémy např. ozdravění životního prostředí, podstatně ovlivňovat rozvoj terciární sféry apod. Neřešitelnost problému má vliv na celý rozvoj a projevuje se u nás i např. v přírůstku obyvatelstva. V posledních letech patří Plzeň mezi města s nejnižším tempem růstu.

Velikostí a intenzitou dojížďky pracujících do zaměstnání zaujímá však přední místo mezi průmyslovými centry ČSR. Každé 3. pracovní místo v Plzni je obsazeno mimoměstským pracovníkem. Rozvoj města není tedy limitován nedostatkem pracovních příležitostí, nýbrž nedostatečným prostorem pro řešení vlastních specifických problémů.

V roce 1965 vykazovala Plzeň 4. nejvyšší procento soužití sledovaných domácností. Bytová krize dosahovala nejostřejšího stadia. Snad právě tato skutečnost spolu s klesající porodností související opět s bytovou krizí způsobila pokles atraktivnosti Plzně pro mladší část obyvatelstva. Počet obyvatel nastupujících do pracovního procesu se prakticky kryje s počtem občanů, kteří tento proces opouštějí. Pouze zvýšená přitažlivost města může uchovat plzeňskému průmyslu perspektivu dalšího rozvoje.

Je tedy správné usnesení vlády ČSR z 25. 3. t.r. č. 39, kde ve schválených zásadách dalšího zaměření a časového postupu návrhu postavení a působnosti národních výborů ČSR je v odst. 11 uvedeno: "Zvláště řešit postavení a působnost národních výborů velkých měst se zřetelem na specifické potřeby a podmínky. Uvážit a přednostně řešit je třeba města s počtem obyvatel nad 100.000."

Plzeň jako druhé největší město v Čechách má přes 150.000 obyvatel. Další desítky tisíc pracujících přijíždějí denně do Plzně do zaměstnání. Přes den je tedy Plzeň dvěstětisícovým městem. Při mimořádně vysoké koncentraci průmyslu dosahuje Plzeň téměř 5 mld. ročního objemu výroby. Průmyslové výrobky našich závodů proslavily nejen město Plzeň, ale i ČSSR téměř v celém světě. Plzeň je významným ekonomickým, kulturním a společenským střediskem Čech a dalším rozvojem ovlivňují i značnou část pohraničních oblastí.

Dosavadní nerespektování společenskohospodářské funkce města vedlo k prohloubení již uvedených rozporů mezi potřebami obyvatel a jejich uspokojování nejen v otázce bydlení, ale i v další vybavenosti odpovídající současnému standardu. Zatímco disproporce v bytovém fondu postihují asi 12 % obyvatelstva, zůstává nevybaveno kulturními zařízeními téměř 60 % obyvatelstva, zařízeními pro rekreaci, tělesnou výchovu a sport 54 % všeho obyvatelstva města a jeho spádového území.

Kvalita dopravního systému přetíženého nároky města i paprskovitou tranzitní přepravou vyhovuje pouze z necelých 30 %.

Přijetím zákona bude dána městu možnost zajistit komplexní i proporcionální rozvoj a výstavbu celé oblasti města. Vyžaduje to i podstatné posílení obvodních národních výborů, které budou plnit funkci místních a okresních národních výborů. Ve správní oblasti budou rozhodovat v první instanci a MěstNV bude odvolacím orgánem. NV města Plzně spolu s ONV budou plnit v obvodu působnosti úkoly NV všech stupňů.

Návrh zákona byl projednán a podporován všemi politickými orgány a dalšími organizacemi působícími v Plzni včetně krajských. Návrh byl rovněž posouzen skupinou expertů ještě před vlastním projednáváním ve výborech ČNR. Připomínky, které byly uplatňovány, jsou zahrnuty v upraveném znění návrhu zákona. Tak jako u města Ostravy, nedojde přijetím návrhu zákona o městě Plzni ke zvýšení požadavku na státní rozpočet a rovněž tak bude přenesením působnosti KNV na NV města Plzně zabezpečena delimitace pracovníků a mzdových fondů z KNV a nevelké zvýšení mzdových fondů uhradí NV města Plzně z vlastních prostředků.

Jako společný zpravodaj výborů pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního doporučuji jménem skupiny poslanců ČNR souhlasně se závěry obou jmenovaných výborů ČNR návrh zákona o městě Plzni v předloženém znění ke schválení.

Předseda dr. Císař: Slyšeli jste zpravodajskou zprávu k návrhu zákona ČNR o městě Plzni. Do rozpravy se přihlásil posl. Chlad, připraví se posl. dr. Adam. Dávám slovo posl. Chladovi.

Posl. Chlad: Vážená Česká národní rado, vzhledem k významnému a specifickému postavení západočeské metropole Západočeského kraje a jménem Klubu poslanců Čs. strany socialistické doporučuji, aby ČNR přijala návrh zákona ČNR o městě Plzni.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. dr. Adamovi.

Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu předsedo, vážená Česká národní rado, využívám této příležitosti, abych se zmínil o problémech měst u nás vůbec.

Schválený návrh zákona o městě Ostravě a navržený zákon o městě Plzni respektují stávající právní úpravu a v jistém smyslu je to řešení prozatímní a dočasné, které bude nepochybně nahrazeno celkovým řešením soustavy NV a otázek samosprávy, které se připravují.

Před námi v ČNR stojí problém, abychom urychleně projednali návrh zákona o hlavním městě Praze. Přijetím zákona o federaci nastávají v Praze velmi komplikované právní vztahy. Praha je jednak hlavním městem ČSR a současně i hlavním městem federace. Tyto otázky je třeba řešit. Chtěl bych poprosit vládu ČSR, aby návrh zákona o Praze byl připraven co nejpečlivěji bez velkého časového prodlení, ještě před přijetím celkové úpravy národních výborů a samosprávy. V této souvislosti se domnívám, že bychom měli v nové zákonné úpravě řešit otázku statutárních měst; jsou to všechna bývalá krajská města, např. Liberec, Hradec Králové, Ústí nad Labem a další. Dále je třeba řešit v zákonné úpravě problematiku okresních a lázeňských měst, která mají svou specifiku. Domnívám se, že by také v této souvislosti měla být mezi příslušnými orgány předsednictva české vlády a ministerstva výstavby a techniky řešena otázka příměstských území a aglomerací a vlivu příslušných měst na ně. A to nejen v tom negativním smyslu, jak se to podává v zákoně o městě Ostravě a v navrhovaném zákoně o městě Plzni, ale podstatně komplexněji a systémově.

Dále bude třeba řešit otázku vzájemného vztahu samosprávy a otázku finanční samostatnosti.

Děkuji.

Předseda dr. Císař: Kdo se ještě hlásí o slovo k návrhu zákona? Posl. ing. Chlup.

Posl. ing. arch. Chlup: Vážené soudružky a soudruzi, jsem pro to, abychom přijali zákony, protože je to jeden ze základních kroků, které by měly napravit dosavadní nedobré postavení měst; které brání v tom, abychom města znovu dostali do polohy, kdy se stanou společenskou, provozní a ekonomickou jednotkou. To bude velmi důležité z hlediska řízení společnosti po stránce politické i hospodářské.

Přihlásil jsem se proto, že v obou zdůvodněních a v diskusi bylo zdůrazněno jedno hledisko, konkrétně se to projednávalo v otázce mzdových fondů, že se nic nestane, nebude to nic stát a mírné zvýšení se uhradí z vlastních prostředků. Vlastní prostředky měst jsou prostředky do mzdových fondů. Chtěl bych polemizovat s tím mírným zvýšením. Jsem přesvědčen, že zákon je administrativní úprava, která je nutná a v řadě věcí pomůže. Ale je naprosto nedostatečná, pokud nebude podložena ekonomickým postavením měst, a to se zatím neděje. Města přestala být ekonomickými jednotkami, přestala hospodařit, přestala podnikatelsky uvažovat. To má vliv i na životní prostředí. Dnešní města v dnešním postavení nemají zabráněno, aby prohlásily, že chtějí mít čistý vzduch, že chtějí sázet stromy. Není to v tom, že by města nechtěla, nebo funkcionáři nechtěli, ani v tom, jestli podléhají přímo vládě nebo prostřednictvím KNV. Ekonomická podstata měst je záležitost zatím nevyřešená, dokud ji nevyřešíme, ani životní prostředí nám samo ze zákona nevyplyne.

Totéž se týká otázek administrativy. Uvedl bych několik čísel. Jestliže máme ve městě fondy ve výši 22 miliard Kčs, potom asi za 8 miliard město spravuje průmysl a za 9 miliard vlastní město. Vezmeme-li počet lidí, který běhá kolem těchto fondů v závodech a průmyslových podnicích, pak množství lidí na MNV je v porovnání s tím směšné. Musíme pro města udělat více než jenom tento zákon. Čeká nás to.

Uvedu ještě několik příkladů: v našem městě bylo na stavebním úřadě oddělení geometrů, kde pracovalo asi 20 lidí. Dnes nemáme ani jednoho. Důsledek je, že nevíme, co ve městě je, že věčně překopáváme kabely a děláme zmatky. Na stavebním úřadě bylo dále 10 právníků. Dnes je tam jeden a ten dělá něco jiného. Města měla vztah k věcem, které se v nich dělaly a měla i nástroje. Hodnota infrastruktury na jedno pracovní místo v našem městě je asi 250 tisíc korun. Znamená to, že s každým novým pracovním místem ve městě by se mělo jednorázově investovat 250 000,- Kčs, aby hodnota dále neklesala, abychom nepřetížili dopravu, nezhoršili zásobování vodou apod. Jaké má město nástroje k tomu, aby podnik, který staví nový závod, poskytl nějaký příspěvek? Není to dořešeno.

Doufám, že pochopíte, že nemluvím proti zákonu. Je to první krok, malý a ne rozhodující. V oblasti hospodářské samostatnosti měst budeme muset udělat další kroky, bude to znamenat narůstání aparátu. Je to nezbytné, jestliže naši občané mají být v našich městech spokojeni.

Chtěl jsem na to upozornit proto, že se zde optimisticky hovořilo, že tyto úpravy neznamenají žádné zvýšení mzdových fondů, ani jiné změny. Je to první nezbytný krok k dalším úpravám.

Předseda dr. Císař: Hlásí se ještě někdo o slovo? /Nikdo se nehlásil./

Protože se nikdo dále nehlásí o slovo, je rozprava skončena. Žádám zpravodaje posl. Sluku, aby se ujal závěrečného slova.

Posl. Sluka: Vážení soudruzi poslanci, domnívám se, že v žádném diskusním příspěvku nebylo vysloveno negativní stanovisko k navrhovanému znění zákona. Chápeme zamyšlení posl. Chlupa nad hospodářskými problémy. Je to otázka, kterou v současné době řešíme v našem výboru pro národní výbory v souvislosti s řešením celkového postavení národních výborů v soustavě zastupitelských orgánů ČSR. Domnívám se, že po schválení těchto dvou zákonů a zákona o městě Brně si můžeme ověřit v praxi, co chceme později uplatnit v celém rozsahu a posílení maximální pravomoci základních článků - místních a městských národních výborů na území naší ČSR.

Předseda dr. Císař: Můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom obdobně jako u zákona o Ostravě hlasovali o celém návrhu zákona najednou vcelku podle předložené zprávy obou výborů. Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? /Nebyly./

Kdo tedy souhlasí s celým návrhem zákona ČNR o městě Plzni ve znění předložené společné zprávy obou výborů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /6 poslanců./

Tím Česká národní rada schválila zákon o městě Plzni. Skončili jsme projednávání čtvrtého bodu dnešního pořadu. Přerušuji do 10,45 hod. schůzi.

/Schůze přerušena v 10,10 hod./

/Schůze opět zahájena v 11,05 hod./

Předseda dr. Císař: Zahajuji přerušenou schůzi České národní rady.

Přikročíme k projednávání 5. bodu schváleného pořadu, kterým je

V

Návrh poslanců Šulce, dr. Pátkové, Válka a Suchopárka na doplňovací volby do výborů České národní rady

Žádám prvního z navrhovatelů posl. Šulce, aby návrh blíže odůvodnil.

Zpravodaj posl. Šulc: Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, na dnešní schůzi je vám v tisku 23 předložen návrh podepsaný mnou a dalšími poslanci na doplňovací volby do výborů ČNR.

Předložený návrh vychází ze zkušeností, které byly získány od počátku t. r., kdy výbory začaly pracovat jako orgány ČNR, která se stala zákonodárným sborem ČSR.

V návrhu jde pouze o dílčí úpravy, ve kterých jsou respektována přání některých poslanců. Někteří z nich požádali, aby mohli pracovat ve výboru, jehož specifická působnost je jim bližší s ohledem na jejich povolání a zájem. Zároveň tito poslanci požádali o odvolání z výboru, do něhož byli původně zvoleni. Naproti tomu někteří poslanci požádali, aby kromě výboru, do kterého byli zvoleni, mohli pracovat ještě ve výboru dalším.

Předsednictvo ČNR předložené návrhy posoudilo a celkový návrh zařadilo na pořad této schůze. Prosím, abyste si předložený návrh ještě doplnili o tyto tři změny:

První úprava se týká výboru kulturního a školského, kde se navrhuje zvolit do tohoto výboru posl. Jiřího Rubína, který současně zůstává ve výboru zdravotním a sociálním.

Druhá úprava se týká výboru pro plán a rozpočet, do kterého se navrhuje zvolit posl. ing. Aloise Buchtu, který zůstává ve výboru kulturním a školském.

Třetí změna se týká výboru pro národní výbory a národnosti, do kterého se navrhuje zvolit posl. ing. arch. Zd. Chlupa, který odchází z výboru kulturního a školského.

Takže původní návrh na doplňovací volbu, resp. odvolání některých poslanců z výboru ČNR po těchto doplňcích zní:

Odvolávají se

poslanec Walter Piverka z výboru pro plán a rozpočet,

poslanec Jan Latner z výboru pro právní ochranu občanů,

poslankyně Heda Kolaříková z ústavně právního výboru,

poslanec Richard Škrobánek z výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace,

poslanec ing. arch. Zdeněk Chlup z výboru kulturního a školského.

Volí se

poslanec Walter Piverka do ústavně právního výboru,

poslanci Jan Latner, Josef Miler a ing. arch. Zdeněk Chlup do výboru pro národní výbory a národnosti,

poslanci ing. Jana Bardoňová, MUDr. Erich Springer, ing. Petr Víšek, JUDr. Vladimír Vybral, PhDr. Adolf Turek, MUDr. Karel Kácl a Jiří Rubín do výboru kulturního a školského

poslanci Bohumil Sluka a MUDr. Erich Springer do výboru zdravotního a sociálního,

poslanci Stanislav Šulc a JUDr. Božena Pátková do výboru pro právní ochranu občanů.

posl. ing. Zdeňka Polochová a ing. Alois Buchta do výboru pro plán a rozpočet,

posl. ing. Jiří Zahradník do výboru průmyslového,

posl. Jaromír Bartášek a ing. František Exner do výboru pro zemědělství a výživu,

posl. Jaroslav Brabec, Dobromila Vávrová, Heda Kolaříková do výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP