Úterý 29. dubna 1969

Třetím bodem denního pořadu je

III

Společná zpráva výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního o návrhu skupiny poslanců České národní rady na vydání zákona České národní rady o městě Ostravě

Prosím zpravodaje posl. ing. Kempného, který hovoří za oba výbory, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. ing. Kempný: Vážená Česká národní rado, dovolte mi jako jednomu z dvacetičlenné skupiny poslanců ČNR, která předložila iniciativní návrh zákona o městě Ostravě, a jako společnému zpravodaji výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního, abych stručně zdůvodnil předložený návrh zákona, zejména pak potřebu jeho přijetí.

Nám všem je dostatečně známo, že postavení a působnost místních a zejména městských národních výborů zdaleka neodpovídá současným a tím méně perspektivním potřebám rozvoje obcí a měst. Důsledné vyřešení tohoto problému bylo předmětem dlouhodobého usilování funkcionářů národních výborů i samotných občanů. Výrazně se projevil tento požadavek zejména v průběhu loňského roku, a to zvlášť citlivě, pokud jde o velká města.

V předcházejících zákonných úpravách nebyla specifičnost městské problematiky dostatečně uznávána ani respektována. Postavení a působnost městských národních výborů byla upravována až do roku 1967 tak, že se nijak neodlišovala od místních národních výborů. U několika velkých měst, mezi nimi i u Ostravy, byla jejich působnost upravena shodně s okresními národními výbory. Postupně byla řada pravomocí souvisejících zejména s výstavbou měst a plánováním jejich rozvoje, se vztahy k podnikatelské i rozpočtové sféře přenášena na národní výbory vyšších stupňů.

Snahy o vyřešení postavení a působnosti městských národních výborů v souvislosti s přípravou zákona o národních výborech v roce 1967 přinesly sice určité výsledky /odlišně od MNV, vzorový statut/, avšak nebyly a nejsou zejména z dnešního pohledu řešením zásadním.

Potřeba zvláštní zákonné úpravy pro velká města je uznávána a realizována téměř ve všech státech jak socialistických, tak i buržoazních. Podle zkušeností, které jsem získal jako předseda městského národního výboru při vzájemných stycích s představiteli zahraničních měst, to vyplynulo jednoznačně.

Zvláštní zákonná úprava postavení velkých měst není novinkou ani v našem právním řádu. Jak za předmnichovské republiky, tak i po roce 1945 měla velká města, mezi nimi i Ostrava, svůj vlastní statut.

To všechno jsou důvody, proč se zejména v přípravě novelizace zákona o národních výborech a po jeho přijetí tak silně projevily požadavky na samostatnou zákonnou úpravu postavení velkých měst. Zákonodárné orgány začaly řešit tento problém. Kromě Prahy bylo zvláštním zákonem Slovenské národní rady upraveno postavení hlavního města Slovenska Bratislavy a v závěru minulého roku byl přijat zákon o městě Brně. Z největších měst v České socialistické republice zůstávala nedořešena města Ostrava a Plzeň. V obou případech jde o nejvýznamnější průmyslová centra naší republiky a důležité sídlištní aglomerace.

Tento jejich charakter, jejich velikost i složitost územně technických podmínek, kladou zvláštní nároky na správu těchto měst. Proto tedy má být jejich postavení upraveno zvláštním zákonem. Při projednávání návrhů jsme se často setkávali s otázkami, proč přijímat návrhy těchto zákonů právě v této době.

Chtěl bych říci předem, že návrh zákona o městě Ostravě byl předložen ještě před závěrem loňského roku Národnímu shromáždění. Nebylo však možno při velkém množství legislativních prací souvisejících s federálním uspořádáním státu zvládnout jeho projednání a schválení. Byli jsme proto odkázáni v souvislosti s přesunem působnosti v těchto otázkách na Českou národní radu.

Iniciativním návrhem zákona o městě Ostravě, spolu s návrhem zákona o městě Plzni se předběžně zabývalo předsednictvo ČNR, výbor pro národní výbory a národnosti i ústavně právní výbor. Vzhledem k tomu, že vláda v současné době připravuje zásadní řešení postavení a působnosti národních výborů a návrhy na územně správní uspořádání, požádalo ji předsednictvo ČNR o stanovisko k našim návrhům.

Vláda ve svém usnesení z 18. března 1969 doporučila, aby navrhovaná zákonná úprava postavení a působnosti národních výborů v Ostravě a Plzni byla projednána a schválena v časovém předstihu před komplexním řešením problematiky národních výborů a územního uspořádání státu. Vláda přitom vycházela - a to v souladu se současným stavem prací na tomto řešení - z předpokladu, že přijetím, zákonů o městě Ostravě a Plzni nedojde k takovým opatřením, která by nebyla s komplexním řešením v zásadním souladu.

Jestliže doporučujeme, aby návrh zákona o městě Ostravě i Plzni byl projednán a přijat již nyní s účinností od 1. července 1969, vycházíme z toho, že i při nové územní organizaci, ať bude dvou nebo třístupňová, musí být úprava postavení a působnosti městských národních výborů v největších městech řešena samostatně tak, aby odpovídala specifickým potřebám a zvláštnostem těchto měst a vytvořila optimální podmínky pro jejich účelnou kvalitní a také stabilní správu a pro zabezpečení jejich dalšího hospodářského a kulturního rozvoje.

Významným důvodem pro přijetí obou zákonů je i nová situace, která se vytváří v souvislosti s připravovaným návrhem zákona o socialistických podnicích a zákona o socialistickém podnikání. Posílení samosprávného postavení podniků v takových velikých průmyslových centrech totiž nutně vyžaduje, aby odpovídajícím způsobem bylo řešeno i postavení městských národních výborů, aby hned v začátcích mohlo účelně působit na formování oboustranných vztahů.

Pro přijetí těchto zákonů právě nyní svědčí i to, že mají umožnit, aby oba městské národní výbory mohly kvalitně a včas připravit především návrhy plánu a rozpočtu na příští rok a aby v novém uspořádání mohly v souladu s celostátními záměry připravovat dlouhodobější plán. Považujeme za správné a nutné, zejména pokud jde o Ostravu, aby městský národní výbor se již v novém postavení mohl podílet na přípravě optimálního územního uspořádání ostravské příměstské oblasti s velmi složitými územně technickými i správními problémy a aby si k tomu mohl připravit své vlastní vnitřní uspořádání.

Realizace zákona o městě Ostravě a zákona o městě Plzni v předstihu před celkovým řešením působnosti a organizace národních výborů umožní také získat zkušenosti, kterých bude možno využít při komplexní právní úpravě postavení a působnosti národních výborů v dalších velkých městech. Návrh zákona o městě Ostravě projednal také Severomoravský krajský národní výbor a doporučil České národní radě jeho schválení.

Návrh zákona v podstatě shodně se zákonem o městě Brně upravuje postavení města Ostravy jako samostatné územně správní jednotky, stanoví postavení, působnost a organizační výstavbu národních výborů ve městě a jejich hlavní úkoly a určuje rámec vztahů mezi Národním výborem města Ostravy, vládou, ministerstvy a dalšími ústředními orgány státní správy, národními výbory a organizacemi. Zásadní shoda se zákonem o městě Brně vyplývá z toho, že se oba návrhy zákonů připravovaly společně na základě zkušeností a závěrů, ke kterým došly po dlouhodobé spolupráci národní výbory velkých měst.

Přijetím návrhu zákona o městě Ostravě nedojde ke zvýšení požadavků na státní rozpočet. Přenesení působnosti KNV na Národní výbor města Ostravy bude zabezpečeno delimitací pracovníků a mzdových fondů z KNV. Další případná zvýšení mzdových fondů pro rok 1969 uhradí Národní výbor města Ostravy z vlastních prostředků.

K iniciativnímu návrhu zákona doporučily oba výbory, které ho projednávaly, některé změny a doplňky. Tyto změny jsou uvedeny ve společné zprávě výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního - tisk 21. K této společné zprávě je připojeno také upravené znění návrhu zákona tak, jak bychom ho na dnešní schůzi měli schválit.

Doporučuji jménem 20 členné skupiny poslanců, jménem výboru pro národní výbory a národnosti i výboru ústavně právního České národní radě, aby předložený návrh zákona po projednání schválila.

Předseda dr. Císař: Slyšeli jste projev zpravodaje. Do diskuse se přihlásili 3 poslanci. Jako první bude hovořit posl. Turečková.

Posl. Turečková: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych se i já, ač nejsem z Ostravy, připojila ke zpravodaji a podpořila přijetí zákona o městě Ostravě. Vedou mne k tomu tyto důvody:

Již více než dvacet let žiji v sousedním okrese a mohu sledovat rozvoj Ostravy z bezprostřední blízkosti. Z našeho okresu, tj. opavského, vyjíždí denně za prací do Ostravy tisíce občanů. I my vidíme značný rozpor, který v sobě Ostrava má a to především v tom, že sice poskytuje zaměstnání, ale nemá dostatečné možnosti k zabezpečení všestranné péče o člověka.

Z důvodové zprávy je patrno, že stálý počet obyvatel v Ostravě činí téměř 300 000, denně se však v Ostravě pohybuje kolem 370 000 občanů. ZDŠ je v Ostravě pouze pro počet dětí odpovídající 245 000, avšak obchodní prodejny umožňují obsloužit 227 000, zdravotní střediska mohou zajistit kvalitní péči o 143 000 a podniky veřejného stravování odpovídají počtu 122 000. Počet osob zaměstnaných v terciální sféře je nižší než v jiných městech. Např. ve zdravotnictví pracuje o polovinu méně pracovníků než v Hradci Králové, čímž nechci říci, že v Hradci Králové je počet dostačující.

Zamýšlíme-li se nad tím, jaké nároky s sebou přinese vědeckotechnická revoluce, pak docházíme k jednoznačnému závěru, že na ni Ostravsko není po stránce kádrové v některých oblastech naprosto připravováno. Jestliže je k intenzívnímu rozvoji národního hospodářství nutný předstih vědy před technikou a techniky před výrobou, pak musíme brát některé skutečnosti jako alarmující.

V uplynulém roce byla zpracována Vědeckotechnickou společností, městským výborem Socialistické akademie a krajskou komisí Čs. komitétu pro vědecké řízení studie o vysokém školství na Ostravsku a v celém Severomoravském kraji. Z této studie je zřejmé, že podíl vysokoškolských studentů v Ostravě na 1000 obyvatel činí pouze 1,8 %, zatímco např. v Plzni 3,3 % a v Košicích 3,7 %.

I když vím, že se nelze ztotožnit se snahou po soběstačnosti krajů v oblasti vysokých škol, nicméně územní dislokace vysokých škol, odpovídající soustředění obyvatelstva ve městech a úměrné výrobní základně je objektivně žádoucí. Jednak absolventi vysokých škol mají přirozenou touhu v místě vysoké školy zůstat i po skončení studia, čímž příznivě ovlivňují strukturu vzdělání obyvatelstva, jednak zůstává mezi školou a absolventy kontakt, který je ve svém výsledku prospěšný jak v pracovním, tak i studijním procesu.

Podíváme-li se na současný stav vzdělání, zjistíme, že Ostrava má takřka 83 % občanů pouze se základním vzděláním, a to často nedokončeným, necelých 25 % se středním a pouze 2,8 % s vysokoškolským.

Uvážíme-li, že na území Severomoravského kraje se nachází 22 % základních prostředků celé ČSSR a že se zde vytváří téměř 19,5 % hrubého důchodu ČSSR, je jistě z hlediska příznivého vývoje celého hospodářství důležité, aby takové ekonomické hodnoty byly svěřeny vzdělanému obyvatelstvu. Fakta, která jsou k dispozici, ukazují, že současná kvalifikační struktura technicko-hospodářských pracovníků s vysokoškolských vzděláním zde nedosahuje celostátní úrovně.

V poválečném období zaostalo Ostravsko i celý Severomoravský kraj v rozvoji vědy a výzkumu, protože veškerá pozornost, pracovní síly, hmotné i finanční prostředky byly orientovány na extenzívní rozvoj těžkého průmyslu. V Ostravě pracuje pouze 2000 zaměstnanců ve výzkumných pracovištích, což představuje 2,2 % pracovníků vědecko-výzkumné základny jako celku. K jakým situacím dochází v některých oborech je možno dokumentovat tím, že např. na celostátním úkolu "Vliv znečištění ovzduší na organismus" nespolupracuje ani jedna organizace z Ostravy ani z celého kraje, i když ostravská aglomerace má na řešení tohoto úkolu zcela eminentní zájem.

Do Ostravy přišly desítky tisíc nových pracovníků z nejrůznějších míst. Opustili prostředí, ve kterém žili, a dostali se do prostředí zcela nového. Zde se teprve vzájemně poznávají, sžívají a pokoušejí se vytvářet prostředí nové, bez tradic a zavedeného společenského organismu, vlastního místu staršího osídlení. Zde jako významný prostředník těchto vztahů musí vystoupit jednotlivá zařízení kulturního a společenského života. Ovšem právě zde je veliký rozdíl mezi objemovým růstem obyvatelstva a kulturně společenskou vybaveností. Vezměme jenom část profesionálního umění. Divadlo loutek v Ostravě zastavilo ve svém objektu z bezpečnostních důvodů provoz a musí hostovat na různých místech. Státní divadlo v Ostravě zastavuje provoz v budově divadla Z. Nejedlého v měsíci červnu a řeší situaci rovněž hostováním. A to se děje v padesátém roce trvání českého profesionálního divadla v Ostravě. Opravy budou provedeny vysokými finančními náklady. Zatím co v Dokumentu o rozvoji města Ostravy z roku 1965 se hovoří o opravě budovy divadla ve výši 2,2 mil. Kčs, dnes je náklad rozpočtován na 26 mil. Kčs, tedy na čtvrtinu částky, potřebné k vybudování moderní divadelní budovy.

Ani Státní filharmonie v Ostravě nemá své trvalé a odpovídající sídlo. Sbírky Galerie výtvarných umění jsou uloženy ve sklepních prostorech a jsou zde ohrožovány vlhkem.

Nejde mi zde pochopitelně o to, vypočítávat, co vše zůstává dlužná, i přes řadu pozitivních výsledků v posledních letech, rozvoji a společenským potřebám. Nemyslím také, že přijetím zákona lze získat z chudého měšce republiky finanční prostředky na úkor jiných měst a obcí. Jsem však přesvědčena, že zákon zajistí vhodné podmínky pro přímé jednání představitelů města s vládou i rovnoprávné podmínky při jednání s velkými podniky, že posílí sebedůvěru občanů Ostravy a zdůrazní společenský význam města, které si to plně zaslouží.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. Benešovi.

Posl. Beneš: Vážená Česká národní rado, nechci zde dlouze zdůvodňovat význam Ostravy jako důležitého střediska severní Moravy a Slezska, protože to už bylo vyčerpávajícím způsobem uděláno jak v materiálech, které jste dostali, tak i ve zprávě zpravodaje, a zejména mé předřečnice.

Chtěl bych jen připomenout, že již v zákoně o národních výborech a správním řízení z roku 1967 bylo předpokládáno zřízení zvláštních statutů pro město Brno, Ostravu, Plzeň a Košice. Myslím, že dnes splníme určitým způsobem to, co tehdy zákonodárce předpokládal.

Jménem klubu Československé strany socialistické vám proto doporučuji, abyste pro zákon ČNR o městě Ostravě také hlasovali. Jsme přesvědčeni, že schválením statutu umožníme rozvoj jednoho z našich největších měst v republice. K tomuto doporučení se připojují také v plné míře všichni poslanci Severomoravského kraje. Děkuji vám.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. Frankovi.

Posl. Vítězslav Frank: Soudružky a soudruzi poslanci, na dnešní schůzi pléna projednáváme návrh zákona o městě Ostravě. Důvodová zpráva i výklad zpravodaje posl. Kempného v dostatečné míře ukázaly na nutnost zákon o městě Ostravě přijmout.

Chtěl bych svým vystoupením podpořit přijetí tohoto zákona, neboť jsem přesvědčen, že pomůže představitelům města rychleji řešit otázky životního prostředí, což bylo v minulosti hrubě zanedbáváno. Nebylo tomu tak proto, že by funkcionáři národního výboru věci neřešili, ale v prvé řadě proto, že centrální orgány viděly v Ostravě hlavně významný ekonomický potenciál, důležitý pro rozvoj dalšího průmyslu v celé zemi.

Životní prostředí města Ostravy, které se neustále s rozvojem průmyslu zhoršovalo, bylo dlouho opomíjeno a zanedbáváno. K tomu pak přistupuje ještě další fakt, že péče o životní prostředí byla zužována hlavně na problémy omezení odpadních škodlivin z průmyslu. Dnes již víme, že tento pojem je nutno značně rozšířit a otázku tvorby životního prostředí je třeba zahrnout alespoň do tří základních oblastí:

1. obytné a společenské prostředí,

2. pracovní prostředí,

3. krajinné a rekreační prostředí.

Obytné, společenské, pracovní, krajinné a rekreační prostředí je ovlivňováno mnoha faktory, které zasahují prakticky do všech oblastí života ve městě. Ovlivňují bezprostředně životní styl, jsou spojeny s otázkou životní úrovně, ale i se zdravotním stavem obyvatelstva. Tak např. v okolí průmyslových závodů, kde se dosud bydlí, se dnes projevují příznaky některých negativních prvků ve zdravotním stavu obyvatelstva. Projevuje se zvýšené procento očních onemocnění, hlavně úrazů v oblastech zvětšené prašnosti. V některých místech je množství těchto očních úrazů až osminásobné větší proti celoměstskému průměru. Stejně tak je tomu v hlučnosti, v čistotě toků a pod.

Z tohoto stručného a velmi zjednodušeného i omezeného výčtu jsem chtěl ukázat, jak je zanedbávána otázka životního prostředí. A právě až dosud je rozhodování o rozvoji životního prostředí ve městech soustředěno převážně na centrálních orgánech a není v rukou těch, kteří nejlépe znají problémy města a mohou na základě svých vlastních znalostí a zkušeností tyto otázky s úspěchem řešit.

Nikdo jiný není účinně schopen řešit problematiku životního prostředí města, než právě městské orgány. Právě proto, aby mohly s úspěchem řešit i postavení člověka, nejen jako pracovní síly, ale i občana, potřebují k tomu i pravomoc. A tato pravomoc bude podle mého soudu dána poslancům Městského národního výboru v Ostravě právě tím, když přijmeme návrh zákona o městě Ostravě tak, jak je předložen po připomínkovém řízení v jeho společném znění. Jménem skupiny poslanců Národní fronty Severomoravského kraje i jménem svým doporučuji proto tento zákon k přijetí a ke schválení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP