Místopředseda ČNR Jedlička:
Nyní přerušujeme naše jednání
na 15 minut. Jako první po přestávce vystoupí
posl. dr. Adam.
/Po přestávce řízení schůze
převzal předseda ČNR dr. Císař./
Předseda dr. Císař: Budeme pokračovat
v našem jednání. Chci oznámit, že
zatím vystoupilo 16 řečníků
v diskusi k programu vlády. Zbývá 28 přihlášek
do diskuse. Po 15 minutách jednoho vystoupení by
to bylo - nemýlím-li se - 420 minut, tzn. asi 7
hodin čistého času diskuse. Proto bych prosil,
kdyby řečníci dodržovali diskusní
lhůtu a kdyby také byl dodržován čas
pro přestávky. Prosil bych, aby v diskusi bylo zaujato
stanovisko pouze k bezpodmínečně nutným
věcem.
Jako první vystoupí poslanec dr. Adam, připraví
se ing. Buchta.
Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu předsedo,
vážená Česká národní
rado, prohlášení hlavních ideových
zásad první české vlády děje
se v neklidném ovzduší, které je příznačné
pro celý dnešní svět. Není vinou
českého národa, že neklid světa
byl zanesen i sem, do srdce Evropy. My ale přesto musíme
vyvinout úsilí, abychom vlny tohoto obecného
světového neklidu od naší země
co nejvíce odráželi. Tu je první dějinná
úloha naší první české
národní vlády. Tato vláda si vydobude
úctu a nastolí dobrovolnou kázeň v
národě, bude-li citlivě reagovat na myšlenky
a potřeby lidu, bude-li dnes a denně dokazovat otevřenost,
upřímnost a spravedlnost svého počínání,
bude-li tak získávat důvěru, která
je prvníma nepominutelným předpokladem úspěšné
správy veřejných věcí. Nenamlouvejme
si, tento národ dovede pochopit, co vláda může
a kam až může. Tento národ ale očekává
od své vlády činy. Třeba drobné,
neokázalé, ale dobré činy.
Naši lidé očekávají, bude-li
vláda s to brzy vyhlásit opatření
k hospodářskému ozdravění,
i když nebudou příjemná. Vláda
ovšem musí se svým lidem sdílet dobré
i špatné. Nemůže zajišťovat
přednost v zásobování ve zvláštních
prodejnách pro kohokoli, stojí-li občané
ve frontách před obchody a shánějí-li
marně zboží, které chtějí
koupit. Na každé dlouhé cestě musí
být učiněn první krok. Otázka
cenzury je palčivá, ale její řešení
není zcela v moci tohoto sněmu a jeho vlády.
Ale přesto se dá i na tomto úseku něco
udělat, co by ukázalo naší veřejnosti
upřímné úmysly. Na našem posledním
zasedání 8. ledna jsme bohužel neusnesli zásadu
imunizace poslaneckého projevu. Po opětném
prostudování zákona nejsem stále přesvědčen,
že to Česká národní rada nemohla
učinit. Česká národní rada
se tedy zatím neodhodlala k rozhodnutí, a proto
se obracím z tohoto místa na předsedu české
vlády se žádostí, aby dal České
národní radě on své osobní
ujištění, že nepřipustí,
aby projevy poslanců a ministrů ČSR, ale
i ostatních orgánů ČSSR byly Českým
úřadem pro tisk a informace nebo kýmkoli
jiným cenzurovány, resp. aby nebyly vydávány
pokyny k omezení svobodného zveřejňování
projevů. Domnívám se, že by takové
prohlášení přesvědčilo
českou veřejnost o upřímných
úmyslech vlády a pomohlo založit vzájemnou
důvěru, která je pro spořádaný
a klidný život v této zemi tak potřebná.
Naše veřejnost již od jara 1968 očekává
rozhodné činy k nápravě nepříznivého
stavu našeho národního hospodářství.
Jsme si všichni vědomi, že se to nemůže
uskutečnit líbivými činy, ba naopak,
že odstraňování příčin
tohoto hospodářského stavu se může
dít jen chirurgickým zákrokem při
plném vědomí a bez narkózy. Zde budeme
potřebovat podporu všech politických stran,
odborů, zemědělců, žen, mládeže
a studentstva. Ano, řešení hospodářských
problémů bude bolet. Naši lidé budou
muset přinést oběti a utáhnout opasek.
Učiní to, budou-li přesvědčeni,
že jejich uskrovnění jde k dobru celé
národní společnosti. Ale asi by to odepřeli
učinit, kdyby cítili, že jejich uskrovnění
je promrháváno nadměrným, drahým
a málo schopným úřednickým
aparátem, že se získané prostředky
opět vynakládají na předem prohrané
akce, že i nadále proděláváme
v zahraničním obchodě.
Vláda prohlašuje, že přebírá
závazky svých předchůdců. Myslím,
že je to odvážné prohlášení,
když ani nebyla pořízena inventura závazků.
Proto se přimlouvám za to, aby do konce prvního
pololetí tohoto roku se zprávou o stavu českého
národního hospodářství byla
provedena i inventura přebíraných závazků
a aby byl předložen návrh na konsolidační
program.
Do konce prvního pololetí t. r. by se s konečnou
platností mělo uskutečnit oddělení
hospodářské sféry od státního
správního řízení. Zatím
vypracované návrhy zákona o podniku toto
oddělení organizovaně neřeší.
Je vážné nebezpečí, že pod
novou firmou bude direktivní řízení
ve svých negativních stránkách pokračovat
dále.
Zatím získané informace o připravované
vnitřní organizaci českých ministerstev
a o velkolepých bitvách, které úředníci
úspěšně svádějí
za další nárůst centrálního
aparátu, to potvrzují. Ještě jsme nezapomněli,
jaký aparát nejen řídil, ale i znárodňoval
u nás průmysl po druhé světové
válce a mělo by se srozumitelně a před
celou veřejností vysvětlit, proč bychom
nyní jen pro české země měli
mít několikanásobek tehdejších
stavů. Lidé to sledují se znepokojením
a také tyto věci je zneklidňují, a
právem.
První česká vláda si svůj aparát
teprve vytváří, ona není nucena cokoliv
mechanicky přejímat, ani nemusí ze sociálních
důvodů udržovat vysoké počty
zaměstnanců, když noviny jsou přeplněny
inzeráty hledajícími uchazeče o práci.
Zde stojí vláda před velkým úskalím.
Veřejnost očekává, že vláda
bude s to oznámit, jaké procento dosavadního
překrveného aparátu na ni připadá
a o kolik se sníží v důsledku racionalizace
a v důsledku oddělení hospodářské
sféry od direktivního státního řízení.
Nevyřešena stále zůstává
otázka zakladatele podniků. Tuto funkci nemohou
vykonávat ministerstva jako správní nepodnikatelské
orgány, nebo opět nedobře skončíme.
Žádáme, aby vláda uvážila
možnost zřídit pro jednotlivé úseky
národních podniků fondy národního
majetku, které by vykonávaly funkci zakladatele
podniku, vybavovaly by podnik základním jměním,
toto by případně rozšiřovaly,
zaručovaly by se za dlouhodobé úvěry
podniků, rozhodovaly by o likvidaci podniků a potvrzovaly
by ředitele podniků.
Rád bych ještě přednesl několik
poznámek k otázkám zásobování
národního hospodářství. Z rušili
jsme systém materiálně technického
plánování, ale nic nového pro řízení
oběhu zboží, pro řízení
zásobování jsme nenastolili, žádné
dokumenty o tzv. ekonomické reformě nebo o nové
soustavě řízení o těchto věcech
nehovoří. Stav oběhu zboží je
špatný. Rád bych proto požádal
vládu, aby v ministerstvu obchodu zajistila metodické
a legislativní řízení celého
oběhu zboží, tedy nejen ve sféře
vnitřního a zahraničního obchodu,
ale i ve sféře odbytových a zásobovacích
organizací průmyslu, stavebnictví a dalších
odvětví. Špatný oběh zboží
způsobuje poruchy v celém národním
hospodářství, působí vážné
valutové ztráty v zahraničním obchodě,
a znesnadňuje zásobování obyvatelstva.
Jenom za rok 1968 nám stouply zásoby v důsledku
špatného oběhu zboží o 25 %. Ve
sféře oběhu zboží pracuje více
než půl miliónu lidí, jejichž práce
zatím nebyla na rozdíl od jiných průmyslově
vyspělých států především
ovlivněna moderní technikou a organizací.
Pro ilustraci několik údajů: naše úplnost
dodávky je asi o 35 % menší než v průmyslově
vyspělých státech, pohotovost dodávky,
to jest dodací lhůty asi třikrát delší,
v maloobchodě pracuje asi 40 % potřebného
počtu zaměstnanců, velkoobchod a maloobchod
pracují bez ztráty jen za cenu velkých slev
na odvodech a bankovních úrocích. Naše
obchodní právo je více než nedokonalé.
Výzkum v této oblasti je právě tak
jako zavádění moderní techniky zcela
nedostatečný, kvalifikace lidí se udržuje
na nízké úrovni.
Naše vláda nebude asi moci rychle vyřešit
otázky průmyslu. Jsou složité a náročné,
mají velké nároky na peníze a čas.
Dejme si proto nejdříve do pořádku
svůj krevní oběh, to jest oběh zboží
a zásobování podniků, což realizuje
hodnoty vytvořené naší výrobou.
Není to náročné na čas a peníze
a bude to působit jako stabilizační faktor
i tím, že lidé budou vystaveni i jako výrobci
i jako spotřebitelé menšímu zneklidňování
při obstarávání nákupů.
To se týká i našeho zahraničního
obchodu. Tam je třeba již skoncovat s tím,
že někdo jiný vyrábí a někdo
jiný rozhoduje, jak a za kolik to prodá a rozdíly
pak řeší náporem na dotace ze státního
rozpočtu. Nikdo, ani nejlepší přítel
od nás nemůže chtít, abychom nakupovali
draho a prodávali pod cenou. Tu je třeba mít
odvahu to jasně vysvětlit. V každém
případě je třeba s dotacemi v zahraničním
obchodě co nejrychleji skončit.
Přimlouvám se za to, aby vláda v prvním
pololetí projednala se ztrátovými podniky
objem dotací na příští tři
roky s tím, že tyto dotace budou každý
rok menší a aby mohly být od roku 1972 úplně
zrušeny. Uspořené prostředky je nutno
použít k úhradě schodků minulých
let a k vytváření finančních
rezerv našeho státu, bez nichž se prostě
hospodařit nedá.
Obracím se na naši vládu dále se žádostí,
aby energicky podpořila význam, vědecké
bádání a technický rozvoj a aby rychle
vytvářela objektivní podmínky pro
využití výsledků výzkumu našimi
podniky.
Prosím, opravdu prosím, aby bylo rázně
skoncováno s úřednickým řízením
vědy a výzkumu, jak to trefně svého
času nazval akademik Šorm.
Tento národ má řadu dobrých tradic,
ale také bohužel sklon k podceňování
výzkumu a technického rozvoje. Hospodářská
krize třicátých let toho byla otřesným
důkazem. A dnes podniky pokračují. Kolik
podniků si z vytvořeného zisku tvoří
fondy na vývoj a výzkum a jsou zde pro to vůbec
metodikou ministerstva financí vydanou vytvořeny
podmínky a předpoklady?
Zanedbaný technický rozvoj celé terciární
sféry, ale i spotřebního a potravinářského
průmyslu vyžaduje okamžitou nápravu Celý
výzkum potřebuje perspektivu a stabilitu, skoncování
s neplodnými reorganizacemi a odstraněním
přebujelé plánovací administrativy
a vytyčení jasných cílů a stanovení
konkrétních úkolů. Jenom rychlé
uplatňování výsledků moderní
vědy a techniky může povznést naše
národní hospodářství na úroveň,
která zajistí dobrou perspektivu této země.
Proto je nutné urychleně začít pracovat
na vytyčení ucelených technicko-ekonomických
programů. Je třeba, aby ve státním
rozpočtu České socialistické republiky
byla zřízena jako samostatná kapitola Český
fond vědy a techniky.
Přimlouvám se také za to, aby byla provedena
taková úprava platů vědeckých
a výzkumných pracovníků, která
odpovídá společenskému významu
této práce a hladině těchto platů
ve vyspělých státech. Těmto pracovníkům
je také třeba umožnit studijní cesty
a stáže v zahraničí. Současně
je nutno upravit i ceny prací výzkumných
a projektových prací tak, abychom zde vůči
vyspělým zemím nefungovali jako dumpingový
partner.
Naše nová vláda prokazuje svým prohlášením
své dobré úmysly. Je to dobré prohlášení
a naše obyvatelstvo ho dobře přijímá.
Jde nyní o to, aby tyto úmysly byly rychle proměněny
v činy, třeba zpočátku drobné.
Je třeba, abychom všichni společně dali
vládě k tomu možnost vytvořením
klidu a ovzduší vzájemné důvěry.
Proto je třeba dát vládě důvěru
a potřebný čas.
Prohlašuji proto, že budu pro poskytnutí důvěry
této první české vládě,
vládě české Národní
fronty, hlasovat. /Potlesk./
Předseda ČNR dr. Císař: Hovořit
bude poslanec ing. Buchta.
Posl. ing. Buchta: Vážené soudružky
a soudruzi, v poslední době se s rostoucím
zármutkem a s nespokojeností pozoruji důsledky
toho, že československé politické vedení
nechce nebo nemůže říkat lidem pravdu
o své politice. Mnozí lidé pak přestávají
věřit, ztrácejí nadšení
a od politiky se odvracejí.
Přitom hovoříme o jednotě. Prosím,
jak tomu mám rozumět? Považujeme snad za možné
jednotu na základě neznalostí?
I přes tuto ne zřejmě dosti promyšlenou
politiku chce český lid pokračovat v započatém
úsilí o humánní socialismus. Vedení
by si mělo uvědomit, že ztrácet komunikaci
s lidmi znamená ztrácet přirozený
vliv v zemi a mělo by rychle revidovat svou uzavřenou
politiku.
Jinak český lid vkládá své
naděje do ekonomické reformy. Pracující
chtějí dosáhnout souladu mezi svým
výrazným úsilím a hospodářským
výsledkem a chtějí opustit situaci, skrytou
po léta za urážlivým pojmem "spotřebitel".
Občan ví, že někdejší zdokonalená
soustava řízení potřebovala ke svému
uskutečnění i politický prostor a
že tato potřeba byla jedním z činitelů,
který přivodil loňský lednový
pád režimu osobní moci, který takový
prostor nedával. Občan ví, že to neplatí
toliko pro tenkrát.
Víme, že se k ekonomické reformě z prosince
1968 přihlásil i ústřední výbor
strany a tím jen nepřímo podal důkaz
o svém odhodlání pokračovat v polednové
reformě politiky. V ekonomické reformě je
však třeba mimo odhodlání ji provést
i řadu konkrétních opatření.
Včerejší vládní prohlášení
má již blíže ke konkrétnosti, než
prohlášení jiná. Považuji prohlášení
Rázlovy vlády za šťastné, neboť
její program je podle mých představ v souladu
s potřebami lidu a potřebami státu.
Pomáhejme naší české vládě,
buďme dobrými prostředníky mezi ní
a českým lidem, který vkládá
do vzkvétajícího hospodářství
své naděje.
21. srpen změnil mnohé, i výchozí
podmínky ekonomické reformy. Naše odhodlání
provádět ekonomickou reformu zde však zůstalo,
u některých i vzrostlo. Soustřeďme se
především na to, jak odhodlání
akčně využít a ne jen, jak vzbudit dojem
poslušných dobráků. Máme velikou
šanci. Spatřuji ji ve vůli národa lépe
a demokraticky si vládnout a lépe žít.
Tuhle vůli, pokud vím, zatím nedokázal
Čechům v jejich tisícileté tradici
nikdo vzít. Naplňujme ji tedy tam, kde je to nyní
možné a snažme se nahoře i dole, aby to
bylo brzy možné ve všech oblastech. /Potlesk./
Předseda ČNR dr. Císař: Hovoří
poslanec František Touška, připraví se
poslanec ing. Vlastimil Kaše.
Posl. Touška: Vážené poslankyně,
vážení poslanci. V této historické
síni odezněla už včera i dnes řada
příspěvků na podporu programového
prohlášení první vlády naší
České socialistické republiky. Dovolte mi,
abych k těmto hlasům připojil též
stanovisko poslanců České národní
rady - členů Československé strany
lidové.
Především bychom rádi ocenili fakt,
že tato naše vláda chce uvádět
do každodenní praxe politiku střízlivou,
věcnou a racionální, že je rozhodnuta
vládnout vpravdě demokraticky. Neboť jen takovou
politikou a takovým přístupem k problémům
může vláda i Česká národní
rada získat důvěru nejširší
veřejnosti. Jedině takovou politikou můžeme
dospět k tolik potřebné konsolidaci vnitropolitických
poměrů a pokračovat ve shodě s cítěním
a tužbami lidu v postupné, nicméně však
důsledné realizaci polednové politiky, uskutečňovat
v duchu nejlepších tradic našeho národa
hluboce lidský program výstavby společnosti,
v níž bychom se všichni cítili opravdu
doma.
Proto je určitě dobré, že se naše
vláda přihlašuje také k uplatňování
politiky otevřené. Tento postoj vlády je
třeba vysoce hodnotit. Vždyť jednou z hlavních
brzd dynamiky společenského rozvoje v minulém
období bylo právě narušené spojení
mezi veřejností a vedoucími politickými
a státními orgány. Po letech vlády
nad lidem přišlo po Lednu údobí vlády
s lidem. Je tedy žádoucí, aby česká
vláda pokládala systém vlády s lidem
za kategoricky mravní a společenský imperativ,
od něhož nelze ustoupit. Chceme-li jít vpřed
- a to chceme - chceme-li uvést v činnost pozitivní
hybné síly společnosti, k tomu je nejen třeba,
aby se zdravě střetávaly a tříbily
rozdílné názory a aby k tomuto dialogu byl
vytvořen žádoucí prostor. Domníváme
se, že účelnou základnou pro konfrontaci
stanovisek je vedle zastupitelských orgánů
především Národní fronta. Vítáme
proto, že vláda přikládá velký
význam svému vztahu k České národní
frontě. Domníváme se však, že potřebný
prostor pro vytváření seriózní
státní politiky je třeba zajišťovat
nejen kontakty s Národní frontou jako celkem, ale
i přímo s jednotlivými politickými
stranami a významnými společenskými
organizacemi.
Československá strana lidová jako členská
organizace Národní fronty pokládá
otevřenou politiku vlády za výzvu k rozsáhlé
společenské iniciativě a chce na ni odpovědět
svým vlastním přínosem ke konstruktivnímu
řešení všech závažných
otázek současného života. V upřímné,
poctivé diskusi si chceme vyměňovat názory
s našimi partnery, a to z přesvědčení,
že právě proces tvořivého jednání
je onou očistnou lázní, která otvírá
cestu k nejlepším východiskům a závěrům.
V rozpravě byly jistě právem hodnoceny všechny
pozitivní rysy předloženého vládního
prohlášení i konkrétní přístup
k řešení řady věcných
problémů, které stojí před
naší společností. Budeme proto i my
plně podporovat vládu při plnění
jejího náročného programu.
Víme, že zvláště za daného
stavu věcí lze těžko počítat
s nějakými okamžitými výsledky.
Není ani možné, aby problémy nahromaděné
za dlouhou řadu let byly naráz objasněny
a vyřešeny. Přesto však předpokládáme,
že reálně rozpracovaný a důsledně
prosazovaný program české vlády může
v poměrně krátké době uvést
do pohybu alespoň řešení těch
nejpalčivějších otázek, zvlášť
když bude naše vláda říkat občanům,
a to vždy včas, pravdu byť třeba trpkou.
Občané této země na to mají
jednak právo a jsou navíc nejméně
tak moudří, jako onen vysoký francouzský
důstojník - dosud prý žije - který
vždy žádal od svých nejbližších
spolupracovníků: "Referujte mi především
o věcech nepříjemných."
Jde nám všem o to, aby se naše společnost
rozvíjela jako společnost prosperující,
sociálně spravedlivá, vysoce humánní
a demokratická. To je cíl, pro jehož dosažení
chtějí v souladu se závěrečnými
slovy prohlášení předsedy vlády
rádi věnovat své síly také
poslanci z řad Československé strany lidové.