Čtvrtek 23. ledna 1969

Předseda dr. Císař: Promluví posl. ing. Ptáček.

Posl. ing. Ptáček: Vážená Česká národní rado, když jsme v minulém roce připravovali zákon o federaci a věděli jsme, že vstoupí v platnost počínaje 1. lednem letošního roku, zamýšleli jsme se nad tím, na jakých úkolech by měla pracovat budoucí česká vláda. Sešli jsme se ve výborech, abychom formulovali stanoviska a přednesli je, pokud se nedostala písemně jako připomínka při tvorbě vládního prohlášení. Máme tedy dále určité specifické názory na některé otázky a dovolte, abychom je zde řekli. Chtěl bych vyjádřit stanoviska, která jsme vtělili při jednání ve výboru pro národní výbory, a to k oblastní problematice, k bytové výstavbě a k jedné ze záležitostí, která je velmi důležitá pro nástup plnění vládního prohlášení. Dovolte, abych se pokusil především formulovat své osobní stanovisko k současné politické situaci. Nejprve však k prvé záležitosti. Každá činnost se odehrává v nějakém prostoru, v nějakém území, daném v našem případě hranicemi České republiky. K dosažení harmonie v této činnosti např. v hospodářském podnikání je nejenom jeho žádoucí odvětvová - vertikální struktura, ale neméně důležité je i optimální územní rozložení, tzn. horizontální členění. A to v samotném zájmu plynulého dynamického rozvoje hospodářství jako základu naplnění konečného cíle. Mám na mysli v daném případě vytvoření takových podmínek pro každého občana na celém území, kterému budou umožňovat dosažení žádoucí a jeho schopnostem odpovídající životní úrovně včetně možností pro společenskou, kulturní i politickou angažovanost.

V této souvislosti jsem nabyl pocit, že vláda je si vědoma významu těchto problémů, pokud jde o postavení oblastí, ale postrádám další stanovisko, které by vyjadřovalo nejen poukaz na nutnost vyrovnávání rozdílu mezi jednotlivými oblastmi republiky, což je spíše jeden z dílčích cílů, ale také aspoň náznak, jakými cestami a z jakých pozic se k tomu bude přistupovat. Mám na mysli, jak jsem už v úvodu naznačil, a jak chci znovu zdůraznit, tak významný akt, že vedle strukturální přestavby je třeba řešit využití přírodních a ekonomických podmínek jednotlivých oblastí hledáním optima - odvětvového i územního - chcete-li prostorového rozložení ekonomiky.

V části týkající se hospodářské a sociální problematiky a dalšího postupu v ekonomické reformě by na to mělo být pamatováno.

Uvedu jeden příklad, jednu z možností: Existuje napjatost ve zdroji pracovních sil. Víme však dobře, že rozložení pracovních sil na území našeho státu neodpovídá potřebám tak, jak vyplývají z našeho průmyslu a dalších odvětví národního hospodářství. Nabízí se v této souvislosti a dokonce podle mého názoru je nutno, aby bylo těchto dílčích disproporcí, dílčích nadbytků při celkovém nedostatku opravdu využito. Nejde mně přitom o vyslovování požadavků na zprůmyslnění oblastí. Toto pojetí není jediným možným řešením. Avšak nejen cestou výstavby některých závodů, ale i cestou dopravních spojení apod. může být řešena tato problematika. Tím bych se však dostal do přílišných podrobností. Jde mi o vyhodnocení všech vazeb a podmínek v daném území, v naší ČSR a jejích částech, o jejich vyjádření i v ekonomických nástrojích, ale opravdu objektivně konstruovaných a v konečné fázi tedy i o otázky vyrovnání oblastí s vědomím, že v podmínkách socialistického tržního hospodářství si to nelze vysvětlovat nějak mechanicky, ale v dynamice celého rozvoje. Jinými slovy řečeno, žádná oblast nebude čekat až ji druhá dožene. Jako budou rozdíly v životní úrovni u jednotlivců, tak jistě budou i nadále rozdíly v oblastech. Jde však o relativní přibližování úrovně oblastí a o vytváření úměrných podmínek, možností ve všech těchto oblastech. Mnoho občanů má zkreslené představy o možnostech řešení, avšak to není důležité. Důležité je, že možnosti tu jsou a lidé to vědí a čekají, jak se jich využije a co tomu vláda řekne.

Propracování těchto otázek bude jistě důležité i pro úvahy o územním uspořádání i o řešení otázek postavení jednotlivých oblastí, nejen o konstatování, že tu jsou, ale že v objektivní oblastní politice je jedno z východisek i pro řešení těchto problémů. I v takovém problému, ve který vyústily požadavky z Moravy a Slezska.

Chtěl bych v této části svého vystoupení poukázat i na tu stránku ozývajícího se volání po vyrovnávání oblastí, které vedle požadavků směrovaných do nevýrobních oblastí /zdravotnictví, školství atd./ staví i nutnost prozkoumání možné výhodnosti řešení těchto a dalších požadavků z oblasti jako eventuálního pozitivního činitele v hospodářské obrodě a v celém společenském pohybu.

Ke druhé záležitosti týkající se bytové výstavby: S řešením bytové otázky souvisí nesporně mnoho komplikovaných problémů. Znatelná je snaha zejména o okamžité a urychlené řešení. V této souvislosti nechci mluvit o otázkách stavebních kapacit, jejich materiálně technické základně, problematice územní a technické atd. Jde mi o jinou věc. O to, že každý problém je možno řešit komplexně s průmětem dopadů a zpětných vazeb na všechny možné strany. V tomto případě se však nemohu zbavit dojmu, že tomu tak zase nebude. Vím, je to těžké v dnešní složité ekonomické situaci tuto otázku řešit, ale mám obavu o to, abychom neřešili problém opět jednostranně, že by se nám později objevovaly problémy v oblastech jiných, které bezprostředně s bytovou výstavbou nesouvisejí. O to třeba více dávat pozor, abychom řešením jednoho politického problému, jak se nyní mluví o bytové výstavbě, nevyvolali politický problém další.

Byla provedena a chystají se další opatření, která stimulují stavební výrobu k provádění bytové výstavby. Úkoly se však projektují na hranici reálnosti a možnosti stavebních kapacit a praktické důsledky při stimulaci, bytovky - míněno komplexně se promítají v nemožnosti řešit a zacelit mezeru např. v takovém odvětví, jako je školství, zdravotnictví atd., mezeru, která nám vznikla v minulých letech. Všichni dobře víme, kolik nám chybí tříd, lůžek. Myslím, že bychom neměli k tomu přistupovat pouze tak, že budeme řešit bytovou výstavbu a některé konkrétní akce, např. ze všech jmenovaných oblastí, ale že je zde potřeba přistoupit k řešení problematiky celé terciární sféry. "Hurá styl" v problematice bytové výstavby by jedině poškodil řešení tohoto úkolu. Je naprosto nutná celková vyváženost - jinak v roce 1975 budeme vyhlašovat za politický problém materiálně technickou základnu školství, zdravotnictví, případně dalších odvětví, jako to bylo v diskusním příspěvku s. Holatové, pokud jde o oblast spojů.

V závěru mi dovolte, abych se vyjádřil ještě k otázce, která mě tlačí - k současné politické situaci. Mluvil jsem v předchozích dvou částech k věcné problematice vládního prohlášení. Cítím, že prohlášení jako celek působí velmi solidně a bude jistě kladně přijato, proti minulým programům vyzvedá občana, nedegraduje jeho úlohu ve společnosti. Cítím zároveň, že jde-li o jakýsi program, nelze se utápět v momentálních problémech. Mám však přesto za to, že při této příležitosti bychom se měli vzájemně poradit o současné situaci. Bez nalezení východiska z ní se ani k praktickým hospodářským a dalším úkolům a k plnění vládního prohlášení vláda asi nedostane.

Měl jsem totiž zároveň v určité míře nejistý pocit v průběhu své diskuse, že to ani není to hlavní, mluvím-li o problematice bytové či jiné výstavby, i když si myslím, že je svrchovaný čas o tom nejenom mluvit, ale už realizovat to, co je ve vládním programu naznačeno.

Východiskem pro to však musí být mimo jiné i vyřešení současné napjaté situace. Vláda ve svém prohlášení velmi jasně naznačila, k jakým principům a zásadám se hlásí. V tomto směru je jí nutno znovu dát plnou důvěru.

V současné situaci, protkané řadou extrémních tlaků, je opravdu více než kdy jindy třeba střízlivého a reálného pohledu. Nejen proto, aby některá hnutí nepřerostla v davovou psychózu a v anarchii, je třeba stanovit břehy jistě i s mnoha meandry plynoucímu toku, ale hlavně také proto, podle mého názoru, abychom menšími omezeními zabránili omezením ještě větším. Zní to snad protismyslně, ale jen tak se můžeme postupně zbavit i do budoucna nežádoucích omezení. Přístupy vlády tomu zatím odpovídají. A my bychom měli s takovým postupem souhlasit, protože v tom vidím jediné východisko ze situace, chceme-li se vyhnout ještě vážnějším otřesům. Ty by realizaci vládního programu jistě neprospěly a na jeho plnění bychom v každém případě měli trvat a vytvářet pro to podmínky. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR dr. Císař: Dávám slovo posl. Neubertovi.

Posl. Neubert: Vážená Česká národní rado, vážené soudružky a soudruzi, prohlášení vlády ve své podstatě reaguje na současný stav i potřeby naší republiky. Ten, kdo zná složité podmínky vytváření finančních a materiálních zdrojů pro realizaci v programu vytyčených cílů, nemůže jinak než už při jejich vyhlašování si klást otázku, jak a jakými cestami splníme to, co dnes je vytyčováno před celým národem.

Dovolte mi k této problematice několik poznámek.

Přestože se v kontaktu s lidmi v denní běžné praxi dostávám do situací, v nichž jsou nastolovány další, mnohdy velmi naléhavé potřeby, jdoucí za rámec koncepčního prohlášení, zastávám názor, že právě otevřenost programu nám umožňuje plně se ztotožnit s celkovým duchem a cíli prohlášení vlády. V současné situaci prohlášení vytváří solidní východisko pro rozvoj aktivní činnosti státních i hospodářských orgánů i společenských organizací, což by nám mělo umožnit už dnes myslet na další kroky v těchto oblastech, ve kterých se na společných dílech shodujeme.

My poslanci z moravských krajů a spolu s námi zdrcující většina obyvatel Moravy a Slezska jistě přijímáme se zadostiučiněním cíle vlády, které si klade v uspořádání vztahů k moravskoslezskému regionu. Moravě a Slezsku se tak má dostat významného poslání, jako tradičnímu nedílnému ekonomickému regionu, který usiluje a bude usilovat o soutěžní souměření jak v ekonomické, tak i kulturní sféře s ostatními oblastmi státu.

Jsme daleci toho, abychom v tom viděli pouze formu. Propracovali jsme se k tomu, že je nezbytností koncipovat cíle reálného a přitom pokud možno nejprogresívnějšího národohospodářského projektu regionu Moravy a Slezska, který by vyjádřil specifičnost optimálního využití přírodních a ekonomických možností ku prospěchu rozvoje celé České socialistické republiky i společného státu Čechů a Slováků. Jestliže navrhované řešení vyhovuje historickým a kulturním tradicím obyvatel moravskoslezského prostoru, pak počítá strategicky velmi správně s psychologickým vědomím lidu jako s ekonomickou a společensky pozitivní silou.

Možná jednota ekonomických, historických i kulturních podmínek pak vytváří potenciál nejen pro rozvoj regionu jako celku, ale zejména pak pro jeho jednotlivé části. Pro vládu ČSR by z toho měla vyplynout naléhavost dalšího postupu při uspořádání vztahů k Moravě a Slezsku. Dokonce si myslím, že ujasnění budoucího uspořádání vztahů vlády k Moravě a Slezsku by mělo být východiskem solidního, stabilnějšího územního uspořádání.

Koncepce jednoty, účelné centralizace a decentralizace v podmínkách České socialistické republiky současně umožňuje zkvalitnění funkcí národních výborů jako orgánů lidové moci v oblasti správy i celospolečenské funkce a v podmínkách socialistické samosprávy.

Jestliže říkám, že toto pojetí vytváří podmínky pro zkvalitnění společenské funkce národních výborů, pak cítím povinnost zdůraznit, že národní výbory jsou stále silou schopnou zaměřovat úsilí na plnění úkolů, které jsou výrazem toho, co je všem lidem společné z hlediska jejich budoucího rozvoje, co je v jejich zájmu nejpokrokovější a nejperspektivnější. Národní výbory jako základní nosný pilíř naší společnosti musí být i silou schopnout dát spolu s vládou lidem důvěru, že jejich základní zájmy budou uspokojovány a že i v této oblasti se uskutečňuje důvěryhodná politika.

V této souvislosti si jako poslanec ČNR kladu otázky, jak v zájmu nejširších vrstev obyvatelstva zabezpečíme řešení bytového problému. Měli bychom si vzít poučení z toho, že dosud i ty nejlepší úmysly jsou trvale provázeny selháváním koncepčních cílů v praxi a že na této frontě zaznamenáváme stále znepokojivé neúspěchy. Domnívám se, že program vlády - a zejména pak jeho realizace - by měl principiálně zabránit navršování dalších chyb na tomto úseku, poněvadž by to znamenalo jen prohloubení nedůvěry občanů ve schopnosti naší společnosti.

Pod zorným úhlem i osobní odpovědnosti, k níž mne zavazuje vlastní poznání krizových situací v rodinách, které jsou zapříčiněny bytovou nouzí a z toho odvozené, povětšině bezvýchodné situace orgánů četných měst a obcí /alespoň v našem Jihomoravském kraji tomu tak je/, si kladu otázku, zda ve vládním prohlášení zakotvené principy nám umožní překročit bludný kruh dosavadních neúspěchů. Dospívám k názoru, že vládní prohlášení nebo způsob jeho realizace se musí dostat za hranice dosavadních forem přípravy realizace všech forem bytové výstavby. Vláda by měla využít možností, které se jí, jako vrcholnému řídícímu centru naskýtají. Příprava bytové výstavby po roce 1971, kdy bude usilováno o podstatné zvýšení počtu bytů odevzdávaných ročně do užívání, by neměla být spojována s těžkopádným průběhem přípravy pětiletých plánů a také by neměla být ovlivňována krátkodobými restriktivními opatřeními, jako tomu bylo dosud. Cíle bytové výstavby, koncepčně vyjasněné, pro období 1971 - 1980 by měly být urychleně, nezávisle na postupu plánovacích prací, vyhlášeny jako specifický vládní program, který by měl být objednávkou právě pro sestavení pětiletých plánů, případně dlouhodobější koncepcí v hlavní podnikatelské sféře.

A takový program by přitom neměl zůstat jen na úrovni centra, ale měl by být v nejkratší době promítnut do jednotlivých oblastí a měst tak, aby se nechala zorganizovat včasná příprava územní i další a zajistit potřebná koordinace.

Mnohý ekonom může namítnout, že to je nemožné, že to odporuje dosavadním formám i metodice. Nejsou však příčiny současných neduhů bytové výstavby právě tyto formy, jejichž rysem je, že s konkretizací do prostoru se přichází pozdě? Domnívám se dokonce, že na vyhlášení takového programu byla již promarněna vhodná doba, protože takový program by měl být vyhlašován nejméně 3 léta před zahájením pětiletky.

Nedá-li vláda také jistotu podnikatelským organizacím, jistotu a současně ekonomický prostor, pak do rizika při dosavadní nestabilitě ekonomických podmínek stavebních organizací i výroby stavebních hmot nikdo dobrovolně nepůjde. Požadavek překonání bludných kruhů vyžaduje ještě více. Je naléhavé hlouběji se zamýšlet nad možnými formami opravdového podnikání státu při vytváření podmínek pro realizaci potřebného počtu bytů v období po roce 1971 a stejně tak je nutné, aby byla záměrům bytové výstavby zaručena jejich stabilita po celé vyhlášené období.

Soudružky a soudruzi, je nesporné, že rozhodující pozornost bude muset věnovat česká vláda řešení ekonomických otázek. Při prvořadém postavení těchto problémů nelze však podceňovat nutnost řešení otázek v oblasti nadstavby, především v oblasti naší kultury. Zmiňuji se o tom proto, že úspěšné řešení problémů v oblasti kultury může pozitivně ovlivnit rozvoj jak primární, tak i ostatních sfér. Domnívám se, že vládní prohlášení se zabývá oblastí kultury odpovědně. Co však ještě je možné této oblasti vytknout je, že se nezabývá prostorovou problematikou. Myslím však, že se to v dalších pracích dá napravit.

Celý problém uspokojování kulturních potřeb je o to složitější, že to, co včera bylo výsadou jedinců nebo úzkých vrstev společnosti, je dnes masovou potřebou. Dochází také ke stále užšímu sepětí lidu s tvůrci kulturních hodnot. V naší oblasti to pociťujeme zvláště, neboť Morava se vždy významně podílela na tvorbě české kultury. Lidé navazují na díla takových osobností, jako jsou Bezruč, bratři Mrštíkové, Janáček, Preissová, Wolker, Halas, Štursa, Makovský, Nezval, Mikulášek, Skácel a další. Navazují na ně, protože vyšli z nás a proto jsme s nimi spojeni.

Také jedinečný rozkvět lidového umění v naší oblasti je zdrojem životního optimismu a pracovního elánu Slovácka, Hané, Valašska, Horácka apod. Kulturní cítění lidu není zde žádnou módou, není třeba je křísit, ale naopak cítíme povinnost jít mu vstříc. Náš vztah ke kultuře vidíme i z širšího zorného úhlu, vidíme ho v celé podstatě stylu života našeho lidu, stylu života naší vesnice, v utváření harmonických vztahů jak mezi národy, tak mezi městy. Nemůže nás nechávat lhostejnými volání našeho obyvatelstva po vytváření odpovídajícího životního prostředí a nemůžeme také zůstat lhostejni k názorům našeho lidu např. na architekturu našich nových sídlišť apod.

A při zamyšlení nad cíli vládního prohlášení se nelze ovšem přenést přes některé skutečnosti, jak nám dosavadní vývoj na úseku kultury přinesl. Jde o určitý centralismus a monopolismus a působí zde i jiné vlivy, které až příliš často vyústily v podcenění finančního zabezpečení kultury v příslušných prováděcích plánech a přitom je více než nesporné, že kultura patří k jedněm z rozhodujících faktorů našeho společenského vývoje už tím, že vždy byla a je spjata s potřebami lidí, že rozvíjí všechny stránky lidské osobnosti.

To ovšem předpokládá, aby pro rozvoj kultury byly vytvářeny podmínky, dané nejen příznivým klimatem, ale také ekonomickými možnostmi. Takové odpovídající příznivé podmínky je třeba vytvořit - myslíme si - i pro funkci televize, rozhlasu, vydavatelské a publikační činnosti. Mám na mysli např. výstavbu tolik potřebného televizního studia v. Brně a pro celou zemi by bylo třeba urychlit realizaci tolik naléhavého druhého televizního programu, abychom uspokojili nejen potřeby. ale abychom také drželi i krok s vyspělými zeměmi.

Ve své poznámce, soudružky a soudruzi, o kultuře, jsem veden k přesvědčení, že je takovou silou, která je schopna nadchnout náš lid k novým metám, které si vytyčujeme, a vyvozujeme-li z nastíněných cílů programu vlády návrhy na další postup, pak to činíme v poctivé a upřímné snaze napomáhat tvorbě a realizaci politiky ve prospěch zdravého vývoje celého českého národa. A pro takovou politiku a pro takový program jsme odhodláni nejen hlasovat, ale na jejich realizaci se také poctivě a maximálně podílet. /Potlesk./

Předseda ČNR dr. Císař: Slovo má posl. ing. Černý.

Posl. ing. Černý: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych v zastoupení jihočeských poslanců vyjádřil stručné stanovisko k vládnímu prohlášení. Dle našeho názoru je vládní program správným formováním české politiky, jejích specifik v podmínkách federalizovaného státu. Oceňujeme zejména netradiční, moderní přístup, který vláda volila a máme za to, že dává odpověď na řadu otázek našeho politického i společenského života a ukazuje odhodlání vlády realizovat pozitivní prvky polednové politiky.

Ve svém vystoupení chci ale hovořit hlavně k jedné otázce, která se dotýká každodenních potřeb, ale i perspektivy obyvatel Jihočeského kraje. Jde o rozvoj zaostávajících oblastí České socialistické republiky, k nimž Jihočeský kraj a jihočeské pohraničí stále patří. Konečně, pokud jde o pohraničí, mám za to, že i vláda je si toho plně vědoma, jak je patrno z úvodní části o Praze, moravsko-slezském regionu a pohraničí. Nechci zde unavovat výčtem řady fakt, která přesvědčivě dokazují, že stav ekonomiky Jihočeského kraje se výrazně odlišuje od úrovně celé České socialistické republiky. Přesto ale některá z nich zde uvedu. Např. v investiční výstavbě činí podíl z celostátního úhrnu pouze 4 % a je nižší než podíl kraje na celostátním počtu obyvatel. Průměrné mzdy v průmyslu jsou o 12 % nižší než činí průměr celé ČSR. Peněžní příjmy na jednoho obyvatele představují jen 91 % České republiky.

Stejné, ne-li podstatnější rozdíly zjišťujeme v oblasti služeb, v technické vybavenosti měst a obcí, v komunikacích a v neposlední řadě i u bytového fondu, který je podle statistik nejstarší v republice. Kraj trpí chronickým nedostatkem stavebních kapacit, které byly systematicky odčerpávány na jiné celostátní priority. Nechci unavovat dalšími čísly, jsou publikována v každé statistické ročence a české ministerstvo plánování převzalo jistě od svého právního předchůdce bohatý rozborový materiál, který Jihočeský kraj jak k celkovým problémům kraje, tak pokud jde o pohraničí, předložil i s návrhy na patřičné řešení. Podotýkám jen, že několik čísel zde uvedených charakterizuje pouze průměrné hodnoty, za nimiž se samozřejmě skrývají podstatně hlubší disproporce, pokud jde o pohraničí a zejména jeho extrémní část.

Mám za to, že problém, na nějž upozorňuji, není v programovém prohlášení vlády dostatečně vyjádřen.

Doporučuji proto jménem všech poslanců ČNR z Jihočeského kraje, aby vláda své programové prohlášení, v části III, kde se hovoří o hospodářské a sociální politice doplnila takto:

"Vláda České socialistické republiky, vycházejíc ze skutečnosti, že při celkovém hospodářském rozvoji nebyly dostatečně řešeny problémy zaostávajících oblastí ČSR, jako je Jihočeský kraj a jiné pohraniční oblasti, urychleně připraví ve spolupráci s národními výbory program rozvoje těchto oblastí a stanoví potřebné nástroje k zabezpečení tohoto programu. Vláda pokládá účinné řešení těchto oblastí za integrální součást své hospodářské a sociální politiky a v rámci přestavby daňového systému a podmínek pro podnikání, přijme opatření, které by rozvoj podnikání v těchto oblastech stimulovalo. Obdobnou preferenci vláda poskytne těmto oblastem při rozvoji terciární sféry."

Pro informaci uvádím, že při převzetí tohoto úkolu vláda České socialistické republiky může navázat, pokud jde o pohraničí, na podklady, zpracované bývalým celostátním ministerstvem národohospodářského plánování a projednané ve vládní pracovní komisi, vedené ministrem Vlasákem.

Jsme toho názoru, že nic nestojí v cestě tomu, aby vláda tento požadavek zahrnula do svého harmonogramu. Nechceme klást požadavky nad ekonomické možnosti státu. Máme za to, že si plně zasloužíme, aby lidé v těchto oblastech měli jasnou perspektivu, aby byli ve svých požadavcích podporováni a aby v pohraničí nalezli skutečně svůj trvalý domov.

V závěru jsem pověřen prohlásit, že novou vládu České socialistické republiky

budeme plně podporovat a snažit se, abychom vládní program uváděli do života.

/Potlesk./

Předseda ČNR dr. Císař: Zjišťuji, že zatím promluvilo v rozpravě 8 řečníků, přihlášeno je ještě 35 řečníků.

Protože vláda, která je přítomna našemu jednání se potřebuje nutně sejít na večerním zasedání, navrhuji, abychom schůzi nyní přerušili a v rozpravě pokračovali ráno v 8.30 hodin. Má někdo jiný návrh? /Nikdo se nehlásil. Souhlas./

Začínáme tedy zítra ráno v 8.30 hodin a jako první je na řadě posl. prof. Kácl.

Přerušuji nyní schůzi České národní rady.

/Schůze přerušena v 18.33 hodin/


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP