Předseda ČNR dr. Císař: Zahajuji
přerušenou schůzi České národní
rady. Dalším bodem schváleného pořadu
schůze je program vlády České socialistické
republiky. Vládu České socialistické
republiky jmenovalo předsednictvo České národní
rady ve své schůzi 8. ledna 1969. Vláda složila
pak 9. ledna 1969 ústavou předepsaný slib
a dnes předstupuje před Českou národní
radu se svým programem. Prosím předsedu vlády
ing. Stanislava Rázla, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSR ing. Rázl:
Vážená Česká národní
rado, vážený soudruhu předsedo, v souladu
se svými zákonnými povinnostmi předstupuje
před vás a vaším prostřednictvím
před celou českou veřejnost první
vláda České socialistické republiky
se svým programovým prohlášením
a žádá vás o jeho posouzení.
Není třeba zdůrazňovat, že tato
vláda začíná svou činnost v
obzvlášť složité situaci. K celostátním
obtížím přistupují ještě
další specifické potíže při
utváření české politiky.
Od roku 1918 byla česká státnost zastíněna
a přikrývána státností československou.
Vytvoření Československé republiky
bylo velkým dějinným pokrokem, zároveň
však znamenalo, že problémy české
politiky ve své nejvlastnější národní
podobě nebyly po dlouhé desítky let řešeny
v potřebné míře.
Sotva lze říci, že by české země
měly z dřívějších centralisticko-administrativních
režimů nějaké výhody; česká
veřejnost nemá důvodů, aby trpěla
pocitem viny za nedostatky a zvraty minulého vývoje.
Pokrokové české národní tradice,
zejména tradice novodobé, byly po dlouhá
léta opomíjeny. Řada akutních národních
potřeb, jako například problémy Moravy
a Slezska, pohraničních oblastí či
problémy hlavního města Prahy zůstávala
neřešena nebo byla řešena polovičatě
a nedůsledně. Jakkoli došlo zejména
v národnostní politice Československa k závažným
chybám, vyžádalo si budování
a později obnova republiky velkého vypětí,
které nesl ze značné části
na svých bedrech především český
národ. Mnohé oblasti společenského
života českých zemí byly a jsou tím
vším poznamenány. Česká společnost
trpí řadou vážných neduhů,
jakými je například stále se zhoršující
věková skladba obyvatelstva, což se nepříznivě
odráží i v mentalitě společnosti.
Dlouhá léta deformací poznamenala politickou
tvář české společnosti i morálně.
Ve společenském vědomí se projevily
tendence zklamání, pasivity a narušování
lidských vztahů vůbec. Prudký vzestup
společenské aktivity po lednu však prokázal
schopnosti a zdravé síly české společnosti.
Je to ale údobí příliš krátké,
než aby se negativní jevy minulosti daly již
překonat.
Podobně je tomu v oblasti ekonomické, kde jsou nedostatky
zvláště tíživé. Rozsáhlá
výrobní kapacita českých zemí
nemá vždy příznivou skladbu a nemalá
její část zastarala. V bilanci pracovních
sil existuje napětí, které je závažnou
brzdou zdravého ekonomického rozvoje. Potřeby
intenzívního rozvoje českého hospodářství
se po léta respektovaly zcela nedostatečně.
V celé struktuře rozvoje českých zemí
se objevují znepokojivé příznaky zaostávání.
Vytvoření České socialistické
republiky v rámci federace je i pro český
národ významnou dějinnou příležitostí;
Češi budou moci řešit svébytné
národní problémy, aniž by se česká
politika - vzhledem k existenci federálních svazků
- musela uzavírat do úzkého nacionálního
rámce.
Jádrem programu výstavby české státnosti
je ovšem česká národní politika,
která bude plně respektovat potřeby jak jednotlivých
složek a regionálních částí
českého národa, tak i potřeby jednotlivých
národních skupin, žijících v
českých zemích, včetně Slováků,
zde usídlených. Výstavba české
socialistické státnosti se musí dít
v souvislosti s významnými českými
politickými tradicemi, včetně tradicí
českého revolučního hnutí a
ve spojitosti s celým programem socialistické výstavby,
který vzniká jako organický výsledek
historických poučení z doby Mnichova, války
a poválečných revolučních let.
Ztělesněním těchto tradic je program,
který se postupně utvářel v průběhu
historického roku 1968 a byl vyjádřen v akčním
programu KSČ a v listopadové a prosincové
rezoluci ÚV KSČ. To tvoří základnu
a východisko současné české
politiky.
Jedním z pilířů této politiky
je i nové státoprávní uspořádání,
jehož principy plně přijímáme.
První vláda České socialistické
republiky se samozřejmě považuje především
za mluvčí a správkyni českých
zemí. To tvoří i východisko jejího
aktivního podílu při utváření
vztahů jak ke Slovenské socialistické republice,
tak i k federální moci.
Ve vztahu ke Slovenské socialistické republice vychází
vláda České socialistické republiky
ze společných socialistických cílů,
z tradičního bratrství obou příbuzných
národů a jejich naprosté rovnoprávnosti.
Svůj partnerský vztah stavíme na základě
vědomí internacionálních povinností
početně většího národa,
který měl v některých směrech
příznivější podmínky pro
svůj hospodářský a společenský
rozvoj. Očekáváme, že i ze strany orgánů
Slovenské socialistické republiky budou potřeby
českých zemí plně chápány,
neboť zájmy českého lidu jsou vládě
České socialistické republiky stejně
drahé jako zájmy Slovenska vládě slovenské.
Vláda České socialistické republiky
považuje proto za samozřejmé, že jakákoliv
rozhodnutí týkající se zájmů
druhé republiky, budou s její vládou v duchu
bratrské vzájemnosti dohodnuta.
Ve vztahu k federální vládě vycházíme
ze státotvorného charakteru českého
národního povědomí a z nejlepších
stránek českých národních tradic,
kterým jsou cizí prvky nacionálního
separatismu a egoismu. Vláda bude usilovat o to, aby její
vztah k federální moci nebyl pouze pasivní,
ale aktivní a tvůrčí a bude hledat
cesty k dosažení souladu českých národních
zájmů se zájmy federálního
celku a také naopak. V tomto pozitivním duchu utváří
vláda ČSR i svůj postoj k celé vnitřní
i zahraničně politické orientaci federální
moci, zejména ke vztahům vůči ostatním
socialistickým zemím. V oblasti ekonomické
vycházíme z toho, že v zájmu intenzívního
rozvoje hospodářství českých
zemí jsou zdůvodněny ekonomické integrace,
které nemohou být v dnešních podmínkách
omezovány hranicemi národních republik. Federální
politiku chápeme jako oboustranně a celostátně
prospěšnou syntézu sebeuplatnění
obou národních republik a všech národnostních
skupin ČSSR.
Svou politiku formuluje vláda ČSR s vědomím,
že je vládou Národní fronty v čele
s komunistickou stranou. Za organickou součást své
politiky považuje součinnost s politickými
stranami a ostatními složkami Národní
fronty, především s odbory, organizacemi zemědělců,
inteligence, žen i mládeže, jakož i s organizacemi
podnikatelskými. Ve spolupráci s nimi chce plnit
svůj hlavní politický cíl - sjednocovat
jednotlivé vrstvy a složky české společnosti
a získat jejich podporu. Bez podpory celého národa,
všech jeho vrstev, není program rozvoje moderního
českého státu uskutečnitelný.
Chceme vládnout z vůle lidu, pro lid a s lidem,
nikoli nad ním. Vláda vysoce oceňuje občanskou
a politickou aktivitu, kterou česká veřejnost
projevila, a očekává, že se nové
národní uvědomění, plynoucí
z budování svébytné české
státnosti, stane zdrojem socialistického rozvoje.
Oživení tvořivé iniciativy všech
vrstev obyvatelstva českých zemí považujeme
za neobyčejně cennou podmínku pro rozvoj
své činnosti i tvořivé a racionálně
vedené práce ve všech oblastech našeho
společenského života a na všech stupních
řízení. Vycházíme přitom
z poznání, že zdrcující většina
mládeže má chuť žít a pracovat
v pokrokovém socialistickém systému. To je
však i cíl vlády.
Vzhledem k současným podmínkám a v
duchu českých politických tradic chce vláda
provádět střízlivou, věcnou
a racionální politiku. Dává přednost
praktickým činům před silnými
slovy a dalekosáhlými programovými deklaracemi.
Za jádro svého snažení považuje
oblast ekonomickou: hospodářské úspěchy
jsou základem a předpokladem úspěchů
v ostatních oblastech vládní politiky. V
celé státní a hospodářské
správě bude vláda usilovat o soulad dvou
základních principů - vytvořit jak
široký prostor pro uplatnění všelidové
iniciativy, tak i pro uplatnění moderních
poznatků vědy, a budovat tak demokratickou a racionálně
uspořádanou socialistickou správu, jejíž
pružnost a výkonnost uspokojí potřeby
a požadavky obyvatelstva.
Především je zapotřebí provést
objektivní inventarizaci a bilanci celého potenciálu
ČSR, a to nejen v hospodářství. Považujeme
proto svůj program za otevřený a jsme připraveni
v součinnosti se zastupitelskými orgány,
českou Národní frontou, jakož i s vedoucí
společenskou silou - komunistickou stranou tento program
pozitivně rozvíjet tak, aby důrazně
přispěl ke konsolidaci státu a harmonickému
rozvoji jak jednotlivých národních částí,
tak i federálního celku.
Vláda si je vědoma, že budování
české státnosti nabývá vpravdě
pozitivního dějinného smyslu teprve svým
obsahem, jimž je program socialistické demokracie.
Plně si uvědomujeme, že demokraticky vládnout
znamená vládnout nepohodlně. Jde však
zároveň o jediný vládní systém,
který má naději na to, aby získal
trvalou důvěru české veřejnosti,
neboť odpovídá jejím tradicím,
historickým zkušenostem a základním
poznatkům vědeckého socialismu.
Vláda nechce opakovat chyby minulosti, které vedly
předchozí politický systém k úpadku
sebekontroly a k deformaci politické moci, ke ztrátě
společné řeči a ke zkreslení
hodnot ve společnosti.
Příčiny minulých deformací
nelze hledat jen v chybných rozhodnutích a osobách,
ale především v mechanismu tvorby základních
politických rozhodnutí v zemi, ve způsobu
vládnutí. Proto také pro rozvíjení
reforem po lednu 1968 a tím více i nyní má
klíčový význam soustava umožňující
kontrolu politické moci.
Vycházíme z toho, že záruky demokracie
nelze spatřovat pouze v zavedení určitých
demokratických pravidel jen do některých
sfér společenského života. Demokratický
systém moci v socialistické společnosti spatřuje
vláda především v uplatňování
otevřené politiky, schopné vstřebat
všechny pozitivní podněty, které vznikají
při konfrontaci rozdílných názorových
a zájmových stanovisek společnosti: demokratická
správa potřebuje ovšem i vyspělého
partnera - uvědomělou veřejnost s vysokým
smyslem pro společenskou odpovědnost.
Vláda je rozhodnuta pokračovat v úsilí
o všestranné upevnění ústavnosti
a zákonnosti. Bude vyvíjet iniciativu v přípravě
zákonných opatření, která by
utvořila ucelený stabilní a trvalý
systém procesních a vůbec právních
záruk občanských práv v naší
socialistické společnosti. Vláda si uvědomuje,
že zákonem vymezená a přísně
chráněná nedotknutelnost občana, včetně
jeho práva odvolat se k soudu při porušení
jeho práv, je nezbytným protějškem pro
plnění všech občanských povinností,
které musí státní správa důsledně
vyžadovat.
Neoddělitelnou součástí tohoto úsilí
o vysokou právní kulturu státní správy
je i jasnost, jednoznačnost a srozumitelnost všech
právních předpisů a účinnost
všech kontrolních mechanismů státu,
především nezávislého a kvalifikovaného
soudnictví a prokuratury. Zabezpečení právní
jistoty, stability a dodržování zákonnosti
považuje vláda za prvořadou povinnost všech
státních orgánů. Zvláštní
nároky budou v tomto směru kladeny na orgány
bezpečnostní, bez kterých je řádné
fungování společnosti nemožné.
Vláda bude tyto orgány orientovat především
na ochranu občanů a společnosti a bude dbát,
aby byly vybaveny kvalifikovanými kádry. Stejně
tak musíme vyžadovat dodržování
zákonů ze strany občanů.
Ačkoliv řízení obrany země
patří do sféry federálních
orgánů, její praktické zabezpečení
probíhá ve značné míře
na území ČSR. Vláda ČSR se
bude proto také podílet na činnosti vyplývající
z působnosti Rady obrany státu a na vytváření
předpokladů pro účinný obranný
systém.
Vláda si uvědomuje, že neméně
závažným předpokladem výkonné
socialistické demokracie, fungující bez otřesů
a poruch a schopné uspokojit potřeby občanů,
je vytvoření spolehlivého systému
tvorby politických rozhodnutí. V těch musí
být sladěny zájmy občanů a
jejich skupin se zájmy společenského celku.
Vytvoření potřebného prostoru pro
konfrontaci rozdílných názorových
a zájmových stanovisek společnosti považuje
vláda za nezbytnou podmínku své činnosti.
Aktivita české politiky je přímo úměrná
míře iniciativy všech složek a občanské
veřejnosti českých zemí. Tyto nutné
společenské konfrontace nelze ovšem přenechat
živelnosti a nahodilosti, což nutně jejich záměry
i výsledky zkresluje, ale převést je do soustavy
institucí a organizací, ve kterých se občané
mohou demokraticky a účelně podílet
na tvorbě a realizaci politiky i na kontrole a odpovědnosti
za ni.
Prvním předpokladem je ovšem trvalý
a nezkreslený tok informací. Zde se vláda
bude snažit o těsnou spolupráci s rozhlasem,
televizí a tiskem; zároveň však bude
trvat na důsledné odpovědnosti státních
sdělovacích prostředků za jejich práci,
což je spolu s osobní odpovědností pracovníků
v této oblasti důležitou podmínkou svobody
projevu. V závislosti na vývoji politické
situace a jako součást její normalizace bude
vláda řešit i neudržitelný stav
v nekontrolovatelném vydávání a rozšiřování
všech nelegálních tiskovin.
Druhým předpokladem je jasné vymezení
kompetence, a také i odpovědnosti, mezi státní
správou a ostatními složkami politického
systému. Dosavadní nejasné uspořádání
vztahu obou těchto sfér nevytváří
předpoklady pro dobré a kvalifikované fungování
státní správy.
Za základní považuje vláda své
vztahy - a vztahy celé správy a národních
výborů - k tvořící se české
Národní frontě a především
k vedoucí síle celé naší společnosti
- komunistické straně. Komunistická strana
v našich podmínkách tvůrčím
způsobem rozvíjí a uplatňuje teorii
marxismu-leninismu a vytváří tak názorové
zázemí, z něhož vychází
i vláda.
Vláda dále považuje za nezbytný těsný
styk s odbory, zemědělskými organizacemi,
s podnikatelskými zájmovými svazy, s tvůrčími
svazy, s organizacemi inteligence a s ostatními zájmovými
sdruženími.
Do všech těchto konfrontací chceme vstupovat
s promyšlenými projekty, zbavenými místních
či resortních přístupů a očekáváme
obdobný odpovědný postoj i od všech
zainteresovaných zájmových složek. Přednost
musí získat všestranně odůvodněné,
obecně prospěšné a perspektivní
úkoly. Jen tímto způsobem, trvalým
a věcným dialogem, z obou stran odpovědným
a kvalifikovaným, lze předejít nátlakům
nedostatečně informovaných skupin, či
skupin, které vědomě přispívají
k nervózní atmosféře, což ztěžuje
pozitivní a klidnou práci. Jedině tak lze
vytvořit předpoklady pro účinnou vládní
politiku, předpoklady pro zdravý a demokratický
systém tvorby politických rozhodnutí, při
jejichž realizaci - a na tom vláda musí trvat
- je třeba akční jednoty.
V české politice je nutné plněji než
dosud uplatnit postavení mladé generace. Vláda
vysoce oceňuje politickou angažovanost a iniciativu
mladé generace. Bude ji plně podporovat a usilovat
o širší a bezprostřední kontakty
s organizacemi mládeže a o jejich tvůrčí
účast při správě a řízení
veřejných záležitostí a státu.
Od mládeže přitom očekává,
že si osvojí demokratické formy uplatňování
svých zájmů a postojů, především
v rámci svých organizací, a že nepřipustí,
aby se její angažovanost stala živelnou, jednostranně
emotivní a ultimativní a v důsledku toho
i málo účinnou silou v procesu demokratizace
naší společnosti. Nově zřízené
ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu
bude mít společně s dalšími příslušnými
státními orgány a zájmovými
organizacemi dětí a mládeže významné
poslání v přípravě politických
i odborných rozhodnutí vlády ve prospěch
mladé generace, ale také při získávání
a zapojení mládeže do plnění
programu české politiky.
V jejich popředí bude spolu s řešením
krátkodobých aktuálních úkolů
též zpracování dlouhodobé koncepce
péče o rozvoj mladé generace a vytváření
podmínek pro její všestranné uplatnění
v naší socialistické společnosti.
Za základní cíl a smysl celé své
politiky považuje vláda občana a uspokojení
jeho reálných potřeb. To závisí
v nemalé míře od národních
výborů, podle jejichž práce především
formuje občan svůj vztah ke státu. Činnost
národních výborů, které jsou
základem celé státní správy,
vysoce oceňujeme. Uvědomujeme si, že zde se
konec konců rozhoduje o uskutečnění
valné části našich záměrů
a rozhodnutí.
V oblasti působení národních výborů
existuje již dlouhou dobu řada závažných
problémů, kterým dnešní státoprávní
uspořádání dodalo nové naléhavosti.
Vláda chce budovat státní správu na
principu harmonického sladění nejširší
demokratické účasti obyvatelstva s moderními
požadavky kvalifikovaného řízení,
což vyžaduje uskutečnění řady
závažných změn. Pokud jde o náplň
práce národních výborů, má
vláda v úmyslu formulovat a rozvinout především
jejich samosprávnou funkci, přičemž
zvlášť a odděleně bude třeba
řešit otázku kvalifikovaného a odborně
zdatného aparátu.
V této souvislosti vyvstává i potřeba
nového územního členění
české státní správy, ve kterém
musí nalézt patřičný odraz
i významná specifika Moravy a Slezska. Vláda
je přesvědčena, že modernizace, racionalizace
a demokratizace správy vyžaduje neuniformní
a neschematická řešení, která
umožňují respektovat složitost problémů
jednotlivých oblastí i různých sektorů
správy. Vláda rozhodně odmítá
provést všechny tyto změny ukvapenou a povrchní
reorganizací. Návrhy na řešení
všech těchto problémů, které
nemusí být nezbytně stejné u obou
národních republik, chce vypracovat na základě
důkladného rozboru dosavadního stavu, v úzké
součinnosti s národními výbory všech
stupňů a za široké účasti
odborníků i celé veřejnosti. Jsme
přesvědčeni, že tyto otázky mohou
být vyřešeny během letošního
roku.
Rovněž bude však nutno přezkoumat ústavní
a právní provizória, která byla nevyhnutelným
produktem mimořádných poměrů.
Vláda bude v součinnosti s Českou národní
radou vytvářet předpoklady pro uspořádání
voleb a usilovat o přípravu nového volebního
zákona, který by vyhovoval potřebám
ČSR a umožnil řádné demokratické
vytvoření všech zastupitelských orgánů
lidu, kterým je státní správa na všech
stupních plně odpovědna. Vláda je
přesvědčena, že nezbytným předpokladem
pro volby a úspěšnou práci nově
zvolených orgánů je rovněž předchozí
vyřešení územní organizace, které
si proto klade i v této souvislosti mezi své prvořadé
úkoly.