Čtvrtek 23. ledna 1969

Vláda ČSR je si plně vědoma obtíží při budování nového českého státu. V současném období půjde zejména o to, aby se tato výstavba nezvrhla ve vytváření nových a nových úřadů. I svou vlastní strukturu a strukturu celé správy chce po získání dostatečných zkušeností znovu uvážit a prověřit, do jaké míry vyhovuje jejím představám o vskutku kvalitní, moderní a účinné správě. Tuto směrnici bude v celé své práci důsledně sledovat.

V hospodářské problematice spatřuje vláda těžiště své činnosti. Uvědomuje si, že významným předpokladem rozvoje socialistické demokracie je prosperující národní ekonomika.

Váha ekonomické politiky v činnosti české vlády je dána již tím základním faktem, že se v České socialistické republice tvoří téměř 3/4 národního důchodu ČSSR. Tato značná ekonomická síla naší republiky dává pevnou základnu pro řešení jejích problémů.

Avšak tato skutečnost má i svou druhou, negativní stránku. Obrazně řečeno - znamená to také, že naší republice připadají tři čtvrtiny všech potíží hospodářství, s nimiž je veřejnost i tento zastupitelský sbor dobře seznámen. Vláda považuje za svoji povinnost říci, že ve skutečnosti je celá věc složitější, neboť napětí a nerovnováha, které se projevují na všech úsecích ekonomiky ČSSR jsou v české ekonomice ještě výraznější. Je to dáno převážně vyšší intenzifikací našeho průmyslu i zemědělství, nedostatky ve struktuře pracovních sil a relativní vyčerpaností jejich zdrojů, vyšší závislostí na mezinárodní dělbě práce a zastaralejšími základními prostředky.

Věrni zásadě provádět střízlivou a věcnou politiku chceme zcela otevřeně říci, že by bylo krajně neodpovědné, kdyby již po několika dnech svého působení dala vláda v tomto prohlášení zcela vyčerpávající program hospodářských opatření. Nehodlá svou činnost zahájit vydáním nekryté směnky, o jejíchž jednotlivých položkách nemůže mít přesné představy. K tomu dosud chybí základní praktické předpoklady; kromě nezbytného času a odborného aparátu, který se teprve tvoří, není vybudován ani český systém statistických informací. Bez toho nelze provést bilanci hospodářského potenciálu českých zemí, spolehlivou inventuru našich zdrojů, rezerv a potřeb, ani stanovit pořadí naléhavosti řešení problémů hospodářské konsolidace a rozvoje české společnosti.

Přesto, anebo právě proto, cítí vláda povinnost vyložit základní principy a východiska své koncepce hospodářské politiky, jejímž cílem je obnova prosperity českého hospodářství. Vláda nechce šířit iluzi dosažení tohoto cíle v krátké době. Je však zároveň odůvodněně přesvědčena, že to není záležitost vzdálené budoucnosti.

Je starou a známou pravdou, že počátky do značné míry určují celý běh věcí. Nejen cílem, ale i východiskem vzestupného hospodářského pohybu je občan, jeho potřeby, jeho prospěch a jeho aktivita. Za klíč k ekonomickému programu ČSR proto vláda nepovažuje samoúčelný růst výroby, jak tomu bývalo v minulosti, ale uspokojení reálných potřeb občana a rodiny. To je počátek, od kterého je v celém hospodářství třeba začít, je to základní a výchozí ohnisko hospodářské aktivity. Vláda je přesvědčena, že toto hospodářsky reálné východisko naplňuje ideály socialismu, které jsou tvůrčí ideou komunistické strany a celé naší společnosti.

V této chvíli vláda nemůže odpovědně slibovat rychlé vyřešení všech sociálních otázek v českých zemích. Považuje za věc své odpovědnosti upozornit i na to, že přerod k prosperujícímu hospodářství může některé dosavadní sociální problémy ještě vyhrotit anebo přinést nové, jestliže nechceme řešit namnoze jen havarijní situace. Jsme si vědomi, že zanedbání základních sociálních problémů zpětně vyvolá hospodářské potíže. Proto se budeme zabývat problémy, které souvisejí s prohlubujícími se rozdíly mezi životní úrovní důchodců /zejména těch s nejnižšími důchody - invalidů, vdov a sirotků/ a ekonomicky činné části obyvatelstva. Tato závažná národohospodářská deformace vyvolává pocity sociální nejistoty a ztráty životních perspektiv.

Mezi kritické problémy patří i nízká úroveň některých důchodů. Řešení vyžaduje i celý soubor otázek rodin s dětmi. Aniž tím chce vyčerpat svůj sociální program, který může být plněn podle toho, jak se bude vyvíjet celková hospodářská situace, považuje vláda za svou závaznou povinnost postarat se v nejbližší době alespoň o to, aby se postavení sociálně nejpotřebnějších vrstev dále nezhoršovalo.

Řešení palčivých sociálních problémů však není toliko úkolem sociální politiky. V otázkách tohoto druhu spatřuje vláda mnohem více, totiž nejen cíl, ale i východisko celé své hospodářské politiky směřující k obnově prosperity.

Především je to řešení kritického bytového problému v celém komplexu jak novou výstavbou, tak i údržbou a obnovou zastaralého bytového fondu. To si vyžádá jak přerozdělení stavebních kapacit ve prospěch bytové výstavby, tak i absolutní zvyšování stavebních kapacit a výroby stavebních hmot pro tento účel. Strukturu výstavby a občanskou vybavenost je třeba přizpůsobit specifickým potřebám různých skupin obyvatelstva, zejména potřebám mladých manželů, učňů, studentů a starých a invalidních lidí. Bytová výstavba je v pravdě národní problém. Její nedostatky jsou příčinou mnoha našich neduhů. Stejně jako řešení bytové otázky není jen sociálním břemenem společnosti, tak také náprava nevyplývá jen z etických postulátů socialistické společnosti, ale má svůj zásadní význam ekonomický, a to zejména v souvislosti se strukturální přestavbou ekonomiky i reprodukcí pracovní síly.

Druhý, stejně životně důležitý okruh sociálně hospodářských problémů, je spjat se mzdou a zaměstnaností.

Právo každého občana na práci a na mzdu za kvalitně provedenou práci je zajištěno. Tato elementární sociální jistota patří k základním kamenům celého socialistického zřízení. Ve mzdové politice bude vláda dodržovat dohodu s ÚRO o vývoji životní úrovně v r. 1969. Předpokládáme, že tato dohoda bude plněna a nehodláme uplatňovat mechanické administrativní zásahy. Vývoj mzdy bude především regulován ovlivňováním důchodové situace podniků a zvyšováním tlaků na racionální hospodaření podniků.

Posoudí též možnost obdobné dohody s Českým svazem družstevních rolníků.

Učinit ze mzdové politiky ohnisko hospodářské aktivity nebude ovšem za současné hospodářské situace snadné. Vláda přistoupí k přípravě mzdové přestavby. Celou řadu oprávněných a dokonce i hospodářsky prospěšných mzdových úprav lze uskutečnit teprve tehdy, budou-li pro to získány potřebné zdroje. V souladu s přijatou koncepcí mzdového vývoje, která spočívá především v denivelizaci, hodlá vláda podporovat růst mezd v nevýrobní sféře.

Preference je akutní zejména u tvůrčích vědeckých a odborných pracovníků. Celá tato úprava nemůže být jen dílem vlády; vláda žádá celou veřejnost, vedoucí pracovníky i funkcionáře, aby si odstranění současné všeobecné nivelizace mezd a platů vzali za své. Platit stejně za práci různé kvality musí znechutit právě ty, kteří pracují dobře.

V naší zemi, chudé na přírodní zdroje, představuje kvalifikace a výkonnost jednu z hlavních a nedoceněných částí národního bohatství, jejíž účelné využití je snad největší rezervou hospodářského rozvoje, která je v této době k dispozici. To ostatně není žádný objev, ale návrat k nejlepším našim tradicím spojení oněch pověstných zlatých českých rukou a nápaditých hlav.

Stejně jako ve všech vyspělých zemích, i v naší republice je třeba počítat se značnými pohyby pracovních sil, vyvolanými změnami struktury národního hospodářství, což klade mimořádné nároky na soustavné doplňování kvalifikace, popřípadě změny odbornosti.

Stejně tak je tomu s oním dosud plně nevyužitým potenciálem hospodářského rozvoje, jímž je vysoká úroveň vědy, vzdělanosti, kultury a umění. Všechny země, které vstupují do éry vědecké a technické revoluce, nacházejí právě v duševním bohatství nejvýznamnější a rozhodující faktor společenského růstu. Nejen tedy tradiční požadavky na vzdělanost, ale především tyto hospodářské potřeby vyžadují zcela nový pohled a pojetí státní politiky v této oblasti, kterou je možno považovat za třetí ohnisko hospodářské aktivity.

Další silný podnět hospodářské aktivity je skryt v oblasti služeb a obchodu. U nás je to zatím naopak jedna z nejzávažnějších brzd celého hospodářství. Zaostávání této sféry narušuje uskutečňování socialistických ideálů péče o člověka v jeho každodenním životě, především emancipaci žen. Zanedbávání rozvoje služeb, zvláště v podmínkách tak vysoké zaměstnanosti žen, ohrožuje harmonický život rodiny, výchovu dětí i zdraví lidu, má značný vliv na nepříznivý vývoj natality, rozvodovosti, kriminality mladých a jiných podobných nežádoucích jevů.

Uvědomujeme si, že v této oblasti je třeba dosíci rozhodného obratu co nejdříve: do věku nejvhodnějšího pro mateřství vstupují populačně nejsilnější ročníky žen. Z toho vyplývá, že o několik let později budou mít tatáž opatření mnohem menší účinky než dnes.

S tím vším těsně souvisí i další, stále ještě zanedbávaná oblast zdravotnictví. Bylo by nesprávné říci, že se zde v minulosti udělalo málo: naše zdravotní péče má ve svém celku vysokou úroveň a snese srovnání s vyspělými zeměmi. /Tato úroveň by byla uspokojující, kdyby se na zdravotnictví pohlíželo postaru./ Vláda však chce chápat zdravotnictví tak, jak si zaslouží, totiž jako sféru podstatně ovlivňující celou hospodářskou aktivitu země a její jádro - člověka - výrobce. To znamená, řešit problémy organizace a řízení ústavů národního zdraví, financování, odměn za práci a zaostávání technického vybavení.

Všechny tyto problémy, stejně jako znepokojující devastace životního a přírodního prostřední se negativně nepromítají jen do celého veřejného života a lidských vztahů, ale jsou to zároveň i závažné ekonomické faktory, jejichž přezírání způsobuje nedozírné škody národohospodářské. Budeme proto dbát, aby podniky i ostatní organizace přísně dodržovaly předpisy a za neplnění nesly zodpovědnost.

Vláda nepřipustí, aby tyto oblasti stály na okraji státní politiky a bude bojovat proti přezíravému předsudku o jakési druhořadé nevýrobní sféře. Zde však dnes naopak vláda vidí nejvýznamnější pevné body pro obnovu ekonomické prosperity země, body, z nichž se může odvíjet potřebná přestavba struktury našeho hospodářství, jehož rozhodujícím motivem už nadále nesmí být samoúčelná výroba pro výrobu. Takový rámcový přístup k dalšímu prohlubování ekonomické reformy tedy předpokládá postupnou, ale zásadní změnu celého systému motivací pro konkrétní hospodářskou činnost jednotlivých podniků i územně samosprávných jednotek.

Tuto změnu ohnisek hospodářské aktivity nechápe vláda jen jako jednotlivá opatření, násilně vkládaná do dosavadního hospodářského mechanismu, ale chápe ji jako výchozí bod ekonomické reformy, která odpovídá potřebám české společnosti.

V současné době existují největší šance pro uskutečnění této reformy především ve sféře podnikové. Považujeme za jeden ze svých prvořadých úkolů dát podnikům relativní autonomii ve vztahu ke státní správě tak, aby podniky měly prostor pro vlastní podnikatelskou aktivitu a aby společnost prostřednictvím státu mohla uplatňovat své, zejména dlouhodobé, zájmy. Tato změna je nutná i proto, aby nevyhnutelné společenské a hospodářské tlaky mohly být usměrněny především tam, kde je lze opravdu řešit.

V rámci své kompetence budeme usilovat, aby připravované zákony o podniku a podnikání umožnily jak pružné vytváření vhodných organizačních typů podniků, tak i potřebné změny v jejich vnitřním uspořádání. Kromě diferencovaně a racionálně pojatých rad pracujících, které veřejnost chápe jako ztělesnění myšlenky hospodářské demokracie, bude vláda dbát i na stabilitu postavení ředitelů, jako hlavních nositelů inovací a dlouhodobých podnikatelských zájmů.

Tyto záměry nejsou ovšem uskutečnitelné bez postupné objektivizace hodnotových relací v cenách výrobních činitelů, aby záměny živé práce technikou byly výhodné nejen pro podniky, ale i společnost. To umožní i nový, věcně ekonomický přístup k hodnocení efektivnosti podnikových integrací z hlediska rozvoje příslušného oboru a jeho konkurenční schopnosti na světových trzích.

Vláda nepodléhá iluzi, že uskutečnění těchto změn je už součástí vědeckotechnické revoluce. K uskutečnění této převratné změny, to jest ke vtažení špičkové vědy a techniky do výrobního procesu, musí být propracována koncepce technické politiky a je třeba též prostředků, které si naše hospodářství musí teprve nalézt a vytvořit. To předpokládá kromě jiných cest, které budeme usilovně hledat, aby byla provedena především důsledná racionalizace celého výrobního potenciálu země. Z toho, co jsme za 20 let vybudovali, postavili a vyrobili, musíme vytěžit skutečný užitek. Máme rozvinutý průmysl, avšak prosazení orientace na rozvoj finálních odvětví, zemědělství a na bytovou výstavbu, bude ještě vyžadovat velké úsilí všech dělníků, techniků a všech vedoucích pracovníků. Tuto orientaci nelze provést "shora". Na to vláda nemá ani zdroje pracovních sil, ani devizy na nákup potřebných špičkových zařízení, ani zdroje pro věcně kryté finanční dotace. Co však zde může vláda udělat a k čemu se také zavazuje, je odstranění zábran zdravé podnikatelské a pracovní iniciativy, pomocí níž by se tyto zdroje nalezly uvnitř průmyslových odvětví. Podpoří také snahy o efektivnější zapojení do mezinárodní dělby práce, o zvýšení úlohy zahraničních podnikových a bankovních úvěrů v procesu rekonstrukce, modernizace a strukturálních změn.

Vážným problémem je i celá obsáhlá oblast zemědělství, kde v posledních letech došlo k obratu k lepšímu. Aby zabezpečila stabilizaci tohoto pozitivního vývoje v zemědělství, přistoupí vláda ke zpracování komplexního programu, který se bude zabývat i rozvojem vesnice.

Organickou součástí hospodářské politiky je racionální zapojení ČSR do mezinárodní dělby práce především na trzích RVHP a vyspělých kapitalistických států. Musíme vyvolat vysokou exportní angažovanost, jejímž cílem je zvyšování konvertibility zboží a vytvářet tak podmínky i pro konvertibilitu měny Vláda bude podporovat podniky, které se budou umět uplatnit na náročných trzích a používat přímých dlouhodobých úvěrů ze zahraničí.

Jedině všemi těmito změnami, které tvoří nedílnou součást ekonomické reformy, lze provést onu strukturální přestavbu našeho hospodářství, bez níž nelze udržet jeho současnou úroveň, nemluvě o tak potřebné obnově jeho prosperity. Základním předpokladem je všestranná preference jak finálních oborů, především výroby spotřebního a potravinářského zboží, tak i těch, které ji zajišťují. Ostatně finalita vždy byla tradiční předností českého průmyslu.

Stanovením těchto přednostních směrů rozvoje jsou dány celé hospodářské sféře potřebné předpoklady nejen k překonání současných ekonomických potíží, ale i k nalezení trvalých motivací perspektivního rozvoje.

Další prohlubování ekonomické reformy však neznamená jen rozšiřování šancí pro každou hospodářskou činnost. Podniky, které svou činností přispějí ke stabilizaci vnitřního trhu, nebo k růstu efektivnosti zahraniční směny, budou ekonomicky zvýhodněny a podporovány. Pomocí ekonomických nástrojů a institucí bude vláda naopak vyvíjet tlak na málo výkonné a hospodárné výrobce, kteří nepřispívají k celkové hospodářské prosperitě.

Půjde především o iniciativu při přestavbě daní a odvodů placených podniky. Smyslem tohoto opatření je stabilizace vztahů mezi podnikem a státním rozpočtem a obnovení všech ekonomických funkcí daní, zvláště pak posílení dlouhodobých kalkulací podniků.

Chceme budovat systém, ve kterém větší část finančních výdajů bude závislá na kalkulaci efektivnosti a samofinancování podniků a ve kterém se budou nesmlouvavě a postupně odbourávat ty výdaje státního rozpočtu, které deformují hodnotové vztahy, ochraňují nízkou úroveň techniky a podnikání, a tím vlastně zvyšují napětí na trhu spotřebního zboží či investic a znehodnocují naši korunu. To je také jedna z cest, jak naopak učinit ze státního rozpočtu účinný nástroj podpory efektivních výrob a jak v něm postupně zajišťovat nutné finanční zdroje na řešení velmi naléhavých potřeb české ekonomiky.

Od počátku bude vláda usilovat o to, aby ČSR měla uzavřený a reálně vyrovnaný rozpočet. V duchu federálního ústavního zákona bude vláda ČSR spolupracovat s federálními orgány a vládou SSR na rozpracování účinného systému vyrovnání ekonomických podmínek obou republik. Tento systém by podle jejího názoru měl vést k vytvoření trvalé základny tohoto složitého procesu rozvojem efektivní a rentabilní výroby. Budeme dbát, aby tyto procesy se uskutečňovaly podle předem stanovených pravidel a aby vztahy z toho vyplývající byly jasné a přehledné, aby prostředky byly určeny na opatření podporující prosperitu celé ekonomiky ČSSR a aby tedy kritériem byly kvalitativní ukazatele.

Kromě státního rozpočtu bude vláda také řešit otázky spojené s postupným rozvojem peněžního trhu. Vláda přispěje k ustavení specializovaných českých peněžních ústavů, provádějících měnovou politiku a peněžní obchody a ovlivňujících základní, zejména dlouhodobé proudy finančních prostředků.

Velmi pečlivě se bude sledovat, aby v souladu s celkovou koncepcí hospodářské politiky, a jako její nedílná součást, byla také prováděna odpovídající politika cenová, mzdová, investiční, technická a zahraničně obchodní.

Hlavní podmínku účinnosti takto pojaté politiky tlaků a šancí spatřuje vláda v nutnosti vypracovat konkrétní program konsolidačních opatření, jehož součástí budou i opatření protiinflační.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP