Středa 8. ledna 1969

Další paragrafy, 3 a 4, týkající se ministerstva plánování a financí, jsou formulačně zpřesněny, k výraznějším obsahovým změnám nedochází.

Pokud jde o § 5, týkající se ministerstva práce a sociálních věcí, přišel návrh poslance Tomana, z něhož hlavní myšlenky tu uvádím, protože některé jsou důležité. Uvádí se, že v působnosti ministerstva práce a sociálních věcí je zahrnuta sociálně právní ochrana dětí a mládeže, přičemž v působnosti ministerstva pro mládež a tělovýchovu je uvedena státní péče o děti a mládež. Toto je v návrhu zákona uvedeno výslovně a záměrně, protože ústavně právní výbor považuje za potřebné v této fázi ponechat sociálně právní ochranu dětí a mládeže v ministerstvu práce a sociálních věcí, abychom nové ministerstvo nezatěžovali úkoly, které by při svém konstituování těžko mohlo plnit. Tím se přirozeně neuzavírá cesta k dalšímu vývoji a změnám kompetence, pokud se týče optimálnějšího rozložení kompetence mezi tyto orgány.

Pokud jde o název Český úřad bezpečnosti práce, o tom jsem už hovořil.

Dále je návrh změny § 5 odst. 3, a to tak, že by se měnil název. Přečtu návrh: "Ministerstvu práce a sociálních věcí je podřízen Úřad důchodového zabezpečení v Praze, dosud Správa důchodů v Praze. Rozhoduje o dávkách důchodového zabezpečení s výjimkou dávek, o kterých rozhodují nižší orgány státní správy. Úřad důchodového zabezpečení je způsobilý vystupovat svým jménem."

Nejde o věcnou změnu, jde o změnu označení instituce, která meritorní dosah nemá. Kdyby tato změna nebyla a byla později uplatňována, bylo by třeba přijímat k tomu zvláštní zákon. Touto nepřímou novelizací lze tuto změnu provést.

Tolik pokud jde o návrhy poslance Tomana s tím, že jsou tu návrhy ještě další, které se týkají např. i již minule diskutované problematiky Ústředního protialkoholního sboru. Tady platí ona obecná připomínka, že tento návrh neřeší optimální uspořádání těchto orgánů. Až bude přijat tento zákon, když o tomto orgánu nebude mít žádné ustanovení, pak právně tento orgán neexistuje a bude třeba jej zvláštním zákonným aktem konstituovat. Tím se nebrání event. přechodu tohoto orgánu od ministerstva zdravotnictví k jinému ústřednímu orgánu státní správy. Jde tu o vytvoření právního základu pro jeho další existenci.

Je tu pak ještě další návrh na přeformulování odst. 5, který ovšem nemá po mém soudu věcný dosah, týká se formulačních hledisek a z tohoto důvodu osobně jako zpravodaj nepovažuji za potřebné jej přijímat.

Dále jsou tu paragrafy - a tady promiňte, že nepostupuji důsledně podle nového znění, nýbrž podle původní verze - 13 a 14, které se týkají ministerstva průmyslu a stavebnictví. Návrh je formulačně zpřesněn v tom smyslu, že k ministerstvu průmyslu je zařazena Česká energetická inspekce. Návrh předchozí vycházel z toho, že tento správní orgán se již dnes mění v určitou službu, ovšem věci nejsou tak daleko a po dalších jednáních doporučuje ústavně právní výbor zakotvit existenci tohoto orgánu, podřízeného ministerstvu průmyslu.

Dále pokud jde o ministerstvo stavebnictví, dodatečně přišel návrh z několika míst, od několika členů ČNR, který chce zachovat dosavadní stav v tom směru, že výroba stavebních hmot nemá být v resortu ministerstva průmyslu, nýbrž že má být zařazena i napříště do resortu ministerstva stavebnictví. Čili je tu pozměňující návrh, že ministerstvo stavebnictví je ústředním orgánem státní správy pro výrobu stavebních hmot a stavební výroby.

Dále upozorňuji na § 15 a 16, kde byl onen sporný problém, totiž kam má spadat myslivost a rybářství. Víte, že o tom na minulé schůzi byla diskuse. Již tehdy jsem vyslovil obavu, aby tato věc se nestala předmětem nejbojovnějšího hlasování v ČNR s tím, že pro svou povahu může být rozhodnuta tak i onak, aniž se tím věcně cokoliv zlepší na daném stavu. Čili ústavně právní výbor setrval na svém původním stanovisku a ponechává tedy tuto správní agendu v resortu ministerstva zemědělství, a to po obsáhlé diskusi jak na své schůzi, tak i v předsednictvu.

Byl tu další návrh, aby kompetence ministerstva lesního a vodního hospodářství byla koncipována šíře, aby tam byla zahrnuta ochrana a tvorba životního prostředí. To dost dobře nelze dnes uvést jako kompetenci ministerstva proto, že nejsou k tomu zákonné podklady. Dosud pro takovou kompetenci zákonné podklady neexistují a nepokládám za možné právě vzhledem k povaze zákona, jak jsem o ní hovořil, takovou kompetenci zakládat tímto právním předpisem. Čili bude-li třeba věcných změn, je třeba k tomu přijmout speciální, nový právní předpis.

Zároveň v této souvislosti upozorňuji na změnu, kterou doporučuje poslanec ČNR soudruh Vlček, aby se změnila formulace, pokud jde o ochranu čistoty ovzduší tak, že jde jen o technické a ekonomické otázky ochrany ovzduší. Tím věcná změna nenastává, protože tato kompetence ministerstva je založena zvláštním právním předpisem. Čili touto formulací se nikterak nedotýkáme kompetence, která podle zvláštních předpisů náleží ministerstvu zdravotnictví. Nepokládáme proto za vhodné v této věci měnit existující zákonnou terminologii.

Paragraf 17 - ministerstvo dopravy - se doplňuje o ustanovení o České letecké inspekci, a to proto, aby se tomuto orgánu dostalo zákonného podkladu, protože zatím existuje na základě nižšího právního předpisu, než zákonného, a pro svou povahu je správné, aby byl konstituován zákonným způsobem. Jsou tu věcné problémy, které ovšem v této souvislosti řešit nelze, nakolik nemá být tato kompetence federální. Ovšem z textu ústavního zákona se tato federální kompetence vyvodit nedá, čili dochází ke zvláštnímu stavu, že Státní letecká inspekce česká bude plnit služby na základě dohody i pro SSR.

Paragraf 19 - tam byl sporný odstavec 2 týkající se Českého výboru pro cestovní ruch. Ústavně právní výbor po diskusi doporučuje ponechat tuto formulaci, a to proto, že kdyby tato formulace vypadla, pak ztrácí tento orgán právní důvod pro svou existenci a bylo by třeba přijímat buď zvláštní zákon ČNR, což asi v bezprostřední době by nebylo reálné, nebo, pokud by to nebylo uvedeno zde a utvářela jej česká vláda, dostává se tím tento orgán na nižší úroveň, než je mu dána tímto způsobem.

A nyní bych se vrátil k pořadí ministerstev, k § 7.

Ministerstvo školství - kde došlo k přeformulování ve smyslu diskuse na poslední schůzi ČNR s tím upozorněním, že je tam tisková chyba a že ve druhém odstavci ve druhém řádku Česká socialistická republika" musí vypadnout, protože to tam po přijatých změnách není funkční.

Pokud jde o ministerstvo kultury, tady rovněž po jednání ústavně právního výboru v průběhu dnešní schůze doporučila řada členů ČNR změnu tohoto ustanovení, a to v odstavci 1 i v odstavci 2. Uvedu návrh této změny:

"/1/ Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro kulturně výchovnou činnost, umění, kulturní památky a ochranu přírody, vydávání neperiodického tisku" - čili místo vydavatelství se používá termínu vydávání - "provádění autorského zákona a pro výrobu a obchod v oblasti kultury.

/2/ V ministerstvu kultury se zřizuje Sekretariát pro věci církevní, který působí jako ústřední orgán státní správy ve věcech církví a náboženských společností."

Paragraf 11 se zpřesňuje v tom směru, že se doplňuje kompetence státních notářství a odstavec 2 se zpřesňuje v tom směru, že se tam formuluje, že je ústředním orgánem pro vězeňství a že je mu podřízen Sbor nápravné výchovy. Tyto dvě činnosti se odlišují proto, že jde o různé činnosti, které nemohou být organicky spolu spojovány.

Tolik pokud jde o hlavní obsahové změny, týkající se druhé části a zároveň o uvedení hlavních změn, které byly navrženy dalšími orgány nebo členy ČNR i po jednání v ústavně právním výboru.

Pokud jde o část třetí, je formulačně zpřesněna, jinak k obsahovým změnám nedochází. Zároveň uvádím, že ústavně právní výbor vzhledem k povaze a funkci zákona, kterou jsem se pokusil charakterizovat úvodem, nepokládal za vhodné příliš tato ustanovení rozšiřovat, protože jde o výchozí principy a jejich hlubší propracování vyžaduje další práci, kterou nelze provést v této časové lhůtě.

Pokud jde o část čtvrtou, zpřesňují se a omezují zde zrušovací ustanovení vzhledem ke změnám, ke kterým došlo v části druhé. To se týká jak Státní energetické inspekce, tak i zemědělské inspekce. Ani tyto věci nejsou dořešeny. Proto pokládáme za vhodné zachovat existující právní stav vzhledem k dosavadní situaci.

Závěrem znovu opakuji, že návrh zákona nemění právní stav. Proto se např. netýká ani úpravy vztahů, které byly v České národní radě několikrát požadovány, totiž změnit stav, kdy ministerstvo vnitra je ústředním orgánem pro národní výbory. Tyto věci není možno v dané fázi měnit, je třeba vyčkat celkové hlubší reformy a v tom smyslu provést i zákonné změny.

Tolik úvodem k diskusi o návrhu zákona o zřizování ministerstev a ústředních orgánů státní správy.

Prosím poslance ČNR, aby dávali další pozměňovací návrhy odpovědně a uvážlivě, protože jde o velmi složitou problematiku, kdy není jednoduché provádět věcné změny v textu návrhu zákona po zběžné diskusi v plenární schůzi. Prosím, aby to nebylo chápáno jako omezování diskuse, ale jako snaha zajistit maximální věcnost a vážnost jednání, abychom se dnes neusnesli na něčem, co bychom museli velmi brzy event. korigovat.

Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji za přednesenou zpravodajskou zprávu.

Než zahájím rozpravu, do níž je přihlášeno šest řečníků, uděláme 15 minutovou přestávku.

/Schůze přerušena v 15.24 hod. a opět zahájena v 15.40 hod./

Předseda ČNR dr. Císař /zvoní/: Pokračujeme v přerušené schůzi. Z přihlášených šesti řečníků se poslanci Kovařík, Kabelka a Červenka vzdali slova, takže máme tři přihlášené řečníky do rozpravy. Jako první vystoupí poslanec Karásek. Prosím, aby se ujal slova.

Posl. ing. Karásek: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, přijetím zákona České národní rady o ministerstvech a jiných ústředních orgánech státní správy Československé socialistické republiky, jímž se zřizuje i ministerstvo pošt a telekomunikací, se naplňuje přání 70 tisíc pracovníků tohoto odvětví v českých zemích. Úroveň vyspělosti společenského systému lze v rozvinutých státech posuzovat mj. i podle úrovně jejich sdělovacích prostředků. Podstatnou část sdělovacích prostředků v naší republice, přenos televizního a rozhlasového signálu, telefonní, telegrafní a dálnopisné spojení, přemisťování zásilek, rozšiřování tisku a v příštích letech i přenos dat zajišťují a budou zajišťovat československé pošty a telekomunikace svými sítěmi, jednotnými na území celé republiky.

Činnost pošt a telekomunikací přímo ovlivňuje operativnost řízení národního hospodářství i výkon státní správy. Vzhledem k těmto skutečnostem lze podle jejich úrovně posuzovat i celkovou úroveň naší socialistické společnosti. Kdybychom však podle dnešního stavu telekomunikační a poštovní sítě posuzovali naši společnost, byly by závěry neradostné. Téměř 20 let pracovníci pošt a telekomunikací, jakož i pracovníci jiných odvětví, poukazovali na diskriminaci svého odvětví. Tato diskriminace pak se projevila v posledních letech v tom, že vy i ostatní spoluobčané se denně setkáváte s málo pružnými a pohotovými službami pošt a telekomunikací. Proto také vznikla ve veřejnosti celkem známá interpelace soudruha Manďáka v Národním shromáždění, která byla nejprve bývalým vedením resortu nesprávně pochopena, ale která prakticky pomohla k tomu, že již v loňském roce došlo k některým zlepšením. Za to patří Národnímu shromáždění a vládě dík.

Základní důvody zaostávání poštovních a telekomunikačních služeb za oprávněnými požadavky veřejnosti a za světovou úrovní vidím tyto:

Nedostatečné investiční prostředky pro rozvoj a mechanizaci poštovních a telekomunikačních zařízení. Ještě horší bylo zabezpečení této investiční výstavby zejména dodávkami speciálních materiálů a zařízení pro telekomunikace a mechanizační zařízení pro pošty.

Je to i nedostatečná výrobní kapacita dodavatelských organizací, zejména stavebních. Tak se stávalo, že tyto skrovné finanční prostředky nebyly prostavěny a část z nich propadala. Protože tato situace trvala dlouho, stav je kritický, mnohdy nelidské pracovní prostředí, téměř žádná mechanizace administrativy, takže např. na poštách a jiných pracovištích se stále sčítají tisíce položek ručně. Značné potíže jsou v přepravě, pro kterou nejvíce chybějí vozy vlakových pošt a ty, které máme, jsou naprosto nevyhovující. Je nedostatečná kapacita a pomalý růst telekomunikačních zařízení, technická zaostalost těchto zařízení a s tím souvisí i jejich značná poruchovost.

Potom se nelze divit, že poštovní zásilky dostáváme pozdě, že jsou dlouhé čekací doby na telefonní hovory a meziměstské spojení je někdy málo kvalitní. Pomalý růst kapacit v telekomunikacích vzhledem k požadavkům dokumentuje i skutečnost, že počet telefonních stanic ve světě vzrostl od r. 1960 o 84 %, ale počet neuspokojených uchazečů o telefon vzrostl o 160 %, tj. ze 47 tisíc na 122 tisíc. Technická zaostalost je patrna i z toho, že modernizujeme telefonní ústředny i telefonní síť zařízeními, která jsou ve světě již dávno zavedena a vývojem překonána.

Další důvod vidím v tom, že v uplynulých letech byly pracovní síly přednostně přidělovány do materiální výroby a ve spojích narůstaly při zaostávajícím technickém vybavení výkony nad mez lidských možností. Tato situace je komplikována ještě značnou feminizací. Na poštách i v telekomunikacích je zaměstnáno téměř 60 % žen. Plně uznávám obětavost a úsilí našich žen, bez nichž si nedovedeme pošty a telekomunikace ani představit. Vysoká feminizace však nutí k tomu, že ženy pracují i na pracovištích, která jsou nad jejich síly.

Trvalé zaostávání vývoje mezd za většinou ostatních činností ve státě a za růstem cen vedlo k odchodu kvalifikovaných pracovníků do jiných odvětví, kde se většina velmi dobře osvědčila a vydělávají si mnohem více než u nás. Důsledkem toho je pak velká fluktuace pracovníků a nízká odbornost.

Snaha odstranit zaostávání pošt a telekomunikací za ostatními odvětvími národního hospodářství a za světovým průměrem vedla pracovníky pošt a telekomunikací k tomu, aby si přáli vlastní ministerstvo, od něhož očekávají, že svou vahou a za pomoci vlády urychleně odstraní všechny nedostatky. Z hlediska našeho resortu je záměr již stanoven. Je to: výstavba dostatečného počtu kvalitních přenosových cest pro modulační síť rozhlasu, televize, magistrální telefonní a dálnopisné spoje spolu s potřebnými objekty, komplexní automatizace telekomunikační sítě, mechanizace a automatizace přepravy zásilek spojená s výstavbou patřičných objektů.

Tyto úkoly však kladou značné nároky na naše stavebnictví, slaboproudý průmysl a další výrobní odvětví. Požadavky na tyto resorty nebudou pouze v množství, ale i v nárocích na kvalitu a technickou úroveň výrobků.

Na druhé straně prostředky věnované tomuto odvětví se brzy projeví i ve prospěch celé národní ekonomiky. Proto bude správné orientovat příslušná průmyslová odvětví na výrobu moderních zařízení vysoké technické úrovně pro potřebu pošt a telekomunikací. S radostí kvituji první kroky, a to, že zákon o státním rozpočtu na rok 1969 osvobozuje od odvodu ze zisku objem výstavby pošt a telekomunikací a činí tak výstavbu objektů pro stavební podniky zajímavější.

Soudružky a soudruzi, vítám zřízení ministerstva pošt a telekomunikací, i když formulace obsažená v § 18 zákona není dost přesná, poněvadž zákony upravující tuto činnost jsou příliš úzké a nevystihují celkovou problematiku činnosti pošt a telekomunikací.

Vzhledem k tomu, že jsem nemohl dodat přesné nové znění § 18 tak, aby mohlo být řádně projednáno, souhlasím s tím, aby zůstalo takové, tak jak je navrhováno.

Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji. Slovo má posl. Hübner.

Posl. Hübner: Vážená Česká národní rado. V průběhu přípravy a jednání o tomto zákoně bylo vysloveno mnoho úvah o státní správě pro věci církví a náboženských společností v ČSSR. Při všech těchto jednáních byla vzata v úvahu úloha tohoto orgánu, či úřadu, či sekretariátu, který v oblasti státní správy církví a náboženských společností svou činností realizuje státní politiku.

Stát v tomto ohledu má za povinnost dbát o dodržování práv a svobod občanů, musí vytvořit ve vztazích k církvím a náboženským společnostem takové podmínky, aby svoboda náboženství, náboženských projevů občanů i církví byla plně umožněna.

Na druhé straně vnitřní život církví a náboženských společností má vzhledem k etickým a morálním hodnotám, na nichž je založen, podporovat vědomé přimknutí občana k životu společnosti, jeho společenskou aktivitu, výchovu k občanské uvědomělosti a plnou účast na tvorbě společnosti.

Za těchto okolností patří do působnosti státního orgánu pro věci církví a náboženských společností:

1. Zajištění takových podmínek pro vztah mezi státem, církvemi a náboženskými společnostmi, aby provádění náboženských úkonů bylo plně zajištěno v souladu s ústavou a zákony republiky, v duchu uplatnění osobních a občanských práv.

2. Uplatnění zásady, že představitelé církví a náboženských společností, kteří vykonávají svůj úřad se souhlasem státu, jsou plně odpovědnými představiteli a pracovníky ve svěřené jim funkci. Je jim třeba zaručit plný výkon těchto funkcí se všemi právy a povinnostmi, ale i s jejich plnou odpovědností.

3. Výkon státní správy pro věci církví a náboženských společností zahrnuje i péči o to, aby jejich představitelé vykonávali svůj úřad v souladu se zákony a ústavou, zajišťovat majetkové a platové otázky, řešit meziodvětvové vztahy v oblastech zdravotnictví, práce a sociálních věcí, školství, péče o kulturní památky atd.

V tomto smyslu byla také provedena dohoda s představiteli církví a náboženských společností, které v úrovni ústředního výboru Národní fronty zřizují Sbor pro církevní záležitosti; v tomto duchu proběhla také diskuse v ČNR při přípravě návrhu zákona, i politická jednání.

Doporučuji, aby zpravodajem doc. dr. Jičínským předložená formulace byla beze změny přijata.

Tato formulace totiž zakládá možnost dále vytvářet podmínky pro uskutečňování a realizování dalších úkolů, které souvisejí s otázkou církevní politiky v České socialistické republice.

Předseda dr. Císař: Děkuji. O slovo se přihlásil posl. dr. Vlček.

Posl. dr. Vlček: Vážený soudruhu předsedo, vážení soudruzi poslanci. Účelem navrhovaného zákona je vymezit v souladu s dosavadním právním řádem působnost těchto orgánů - a tedy i ministerstva zdravotnictví - tak, aby byl zajištěn plynulý chod státní správy ve všech odvětvích bez kompetenčních nejasností a pochybností. Proto považuji za nutné, i přesto, že doc. dr. Jičínský se zabýval mnou podávanými zpřesněními, aby byly upřesněny dvě věci.

Navrhuji, aby ustanovení § 17 odst. 1 bylo formulováno takto: "Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro odborné usměrňování péče o zdravé životní podmínky, pro řízení zdravotnictví včetně farmaceutického průmyslu a pro uplatňování regresních náhrad."

Upozorňuji na § 10 odst. 1, pokud jde o ochranu čistoty ovzduší. K tomu je třeba říci, že otázky ochrany čistoty ovzduší jako celek spadají do působnosti ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo lesního a vodního hospodářství řídí pouze technickou inspekci a donucovací opatření. Navrhuji proto, aby § 10 odst. 1 na konci byl upraven takto: "... pro technické a ekonomické otázky ochrany čistoty ovzduší."


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP