Předseda dr. Císař: K poznámce
se přihlásil posl. Šulc.
Posl. Šulc: Domnívám se, že návrh
zpravodaje je správný a promyšlený a
navrhuji konec diskuse.
Předseda dr. Císař: O slovo se ještě
přihlásil posl. Icha.
Posl. Icha: Myslím, že nemůže být
žádného rozporu v tom, jestliže skupina
dvaceti poslanců navrhne někoho nového. Neškrtne-li
z původně navržených, zůstávají
v platnosti původně navržení kandidáti.
Přijdou-li ještě tedy kandidáti další
a nikdo se neškrtne, pak zůstává to,
co bylo původně navrženo. O tom nemůže
být rozpor.
Předseda dr. Císař: Dovolte mi malé
odbočení. Podílel jsem se na sestavení
kandidátky padesáti poslanců ČNR,
kteří byli minule zvoleni. Bylo to mnohatýdenní
jednání a kdo u těchto jednání
byl, potvrdí, že se bral v úvahu bezpočet
kritérií, abychom v těchto padesáti
lidech vyjádřili jak zastoupení krajové,
regionální, politické, věkové,
mužů a žen atd. Kritérií byl tedy
velký počet. A když je kandidátka takto
projednána a sestavena, potom se předpokládá,
že projde. A prošla. Myslím, že není
ani tak důležité ze zkušeností
sestavení kandidátky, které znám nejen
z tohoto případu, ale mohl bych uvést řadu
jiných, protože odpadne procedura, ale že se
stejně nevyhneme ohromně složitým a
obtížným jednáním o sestavování
kandidátky. Myslím, že zabezpečit skupině
právo navrhnout dodatkem k tomu, co takto složitě
bylo projednáno, má být zachováno,
ale pochybuji, že to bude mít praktický význam.
Vždycky to dopadne tak, že např. jestli vypadne
jižní Čech, že bude otázka, co
s tím budeme dělat. Jakékoliv skupiny si
mohou odhlasovat, že tam jižní Čech nebude.
Přes regionální návrh, aby tam jižní
Čechy měly zastoupení. Tvůrci návrhu
chtějí, aby bylo zabezpečeno navrhnout, pozměnit
původní kandidátku a v tom smyslu jednal
ústavně právní výbor. Zpravodaj
by to měl říci. Prosil bych, aby se ujal
slova.
Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Domnívám
se, že tato otázka není tak sporná.
Stavím se za formulaci, kterou schválil ústavně
právní výbor dnes v poledne, která
byla přečtena a kterou jste dostali tiskem.
Pokud jde o regionální aspekty, myslím, že
při navrhování kandidátů skupinami
dvaceti poslanců je možno řešit určité
ohledy na regionální zastoupení, ale na druhé
straně neexistuje předpis, který by ukládal
ČNR, aby měla přesnou regionální
strukturu, která obráží počty
obyvatel nebo význam a sílu jednotlivých
oblastí.
Předseda ČNR dr. Císař: Slyšeli
jste sedm doplňovacích návrhů ústavně
právního výboru, jak je přednesl zpravodaj.
Má k nim někdo protinávrh?
Posl. dr. Adam: Prosím, aby bylo hlasováno
o mém návrhu, jako o pozměňovacím
návrhu ve smyslu platného jednacího řádu.
Posl. dr. Lacina: Souhlasím s návrhem soudružky
dr. Sobotníkové, která přednesla návrh
na minimální sedmidenní lhůtu s možností
případně odmítnout projednávání
návrhu a žádám, aby se o tomto návrhu
hlasovalo.
Předseda ČNR dr. Císař: Jsou
další protinávrhy? /Nikdo se nehlásí./
Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat nejprve o protinávrhu poslance dr.
Adama. Prosím, aby jej ještě jednou přednesl.
Posl. dr. Adam: Navrhuji doplnit § 48 odstavcem 5
tohoto znění: "Uveřejněné
zápisy jednání a těsnopisecké
zprávy jsou imunizovány." Děkuji.
Předseda ČNR dr. Císař: O tom
už hovořil předseda ústavně právní
komise, že podle jeho názoru nemůžeme
měnit federální zákony ČNR.
Je zde přednesen protinávrh. Dávám
hlasovat: Kdo je pro protinávrh, jak byl přednesen
poslancem dr. Adamem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Protinávrh
dostal 47 hlasů, byl tedy zamítnut.
Prosím o hlasování o dalším protinávrhu,
aby kandidátky byly předány 7 dní
před termínem, jak navrhoval posl. dr. Lacina.
Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Návrh se týkal
toho, aby veškeré materiály dostávali
poslanci nejméně 7 dní před jednáním
orgánů ČNR.
Předseda ČNR dr. Císař: Prosím,
aby dr. Sobotníková upřesnila svůj
návrh.
Posl. dr. Sobotníková: Navrhovala jsem, aby
veškeré materiály byly předkládány
7 dní předem. Protože víme, že
pracujeme v mimořádných podmínkách,
v případě, že by nebylo možno dodržet
tento termín, zařadit na program jednání
i materiály, které poslanci nedostali 7 dní
předem, ale na počátku schůze hlasovat
o tom, zda souhlasíme, aby materiál byl projednáván.
Byly vytvořeny volební obvody, musíme mít
možnost se s někým doma poradit, než budeme
hlasovat.
Předseda ČNR dr. Císař: Má
zpravodaj přesný text ?
Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Bylo to formulováno
jako námět. Ne jako přesný text.
Předseda ČNR dr. Císař: Konstatuji,
že nový text § 13 navržen nebyl. Návrh
se objevuje znovu jen jako námět. Ústavně
právní výbor o něm nejednal a nemohl
text připravit.
Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Jednali jsme o námětu
a vycházíme z toho, že stačí
dosavadní text v tom smyslu, že poslanci dostanou
dokumenty v přiměřené lhůtě
před jednáním, přičemž
znovu podtrhuji, že existuje možnost pléna nebo
kteréhokoliv orgánu odmítnout jednat o jakékoliv
věci, kterou poslanci nepokládají za věc
doručenou včas.
Předseda dr. Císař: Ústavně
právní výbor měl odmítavé
stanovisko. Navrhuje zůstat při původním
textu. Ale je zde protinávrh, i když nezformulovaný.
Kdo souhlasí s návrhem dr. Sobotníkové,
že bychom uložili ústavně právnímu
výboru dopracovat návrh do jednacího řádu?
/Hlasuje se./ Prosím o sčítání
hlasů. Protinávrh dostal 114 hlasů a byl
přijat.
Prosím zpravodaje, aby během schůze připravil
s výborem přesný text § 13.
Tím máme návrhy vyčerpány.
O slovo se hlásí posl. Šulc.
Posl. Šulc: Navrhuji, abychom o všech předlohách
hlasovali na konci zasedání a tím dostane
zpravodaj čas ke zpracování textu.
Předseda dr. Císař: Bohužel,
musíme napřed uzavřít jeden bod. Doporučuji,
abychom nyní schválili celý zákon
s tím, že text § 13 schválíme po
projednání třetího bodu. Zatím
zpravodaj připraví znění tohoto paragrafu.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o jednacím
řádu ČNR ve znění zprávy
zpravodaje, se schválenými opravami, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./
Zdržel se někdo hlasování ? /Nikdo./
Je někdo proti ? /Nikdo./
Zákon byl schválen jednomyslně.
Prosím zpravodaje, aby připravil text § 13
ve smyslu přijatého návrhu.
Nyní přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu
Prosím zpravodaje, místopředsedu ČNR
dr. Jičínského, aby se ujal slova.
Ještě má připomínku soudruh poslanec
Víšek.
Posl. ing. Víšek: Vzhledem ke schválení
jednacího řádu ČNR upozorňuji
na procedurální nedostatek, který tkví
v tom, že na programu dnešní schůze není
zařazen bod "Informace o veškeré činnosti
předsednictva ČNR", jak to stanoví §
54 a 11 jednacího řádu. Navrhuji, aby tento
bod byl zařazen na pořad jednání,
abychom se vzápětí po schválení
jednacího řádu nedopustili přestupku
proti jeho znění.
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji
za tuto poznámku. Na příští schůzi
se podle jednacího řádu již budeme řídit.
Dovolte mi, abych zde na konci naší schůze
nevystupoval bez jakékoliv přípravy a jakýchkoliv
podkladů což by bylo neodpovědné. Prosím
za prominutí, že jsme tentokrát postupovali
ještě podle dosavadního platného jednacího
řádu a podle nového budeme postupovat od
chvíle, kdy nabude platnosti.
Prosím nyní, aby se ujal slova zpravodaj s. Jičínský.
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Vážené shromáždění!
Mým úkolem je přednést zpravodajskou
zprávu ústavně právního výboru
k návrhu zákona o zřízení ministerstev
a ústředních úřadů ČSR.
Omlouvám se za to, že zpráva nebude zcela systematická
a logická, protože na poslední schůzi
výboru, která byla před dvěma dny,
se prováděly některé významnější
zásahy do návrhu zákona z hlediska systematiky.
A dále vzhledem k celkovým časovým
možnostem, v nichž pracujeme a proti kterým se
ČNR nyní svým předchozím hlasováním
ohradila, i když mám osobní pochybnost, zda
toto ohrazení bude mít reálný efekt,
pokud jde o změny stávajících skutečností,
do kterých jsme se objektivně dostali přijetím
termínu, pro který ČNR svého času
hlasovala, totiž, aby účinnost zákona
o federaci byla stanovena k 1. lednu. Pracujeme ve velmi napjatých
časových limitech a jsou i omezeny možnosti
včasného distribuování materiálů
tak, aby zpravodaj mohl dostat upravený text. Tolik úvodem
jako omluva a zároveň mi dovolte, abych předem
připomněl smysl a zásady zákona, tak,
jak se o nich hovořilo na minulé schůzi ČNR
20. prosince m. r., a to proto, aby při posuzování
návrhu zákona bylo na něj uplatňováno
adekvátní měřítko. Jinak řečeno,
abychom od tohoto zákona nechtěli více, než
je jeho úkolem, protože přišla ještě
v poslední fázi, i po jednání ústavně
právního výboru, řada připomínek,
které jsou vážné, ovšem je velmi
obtížné je všechny učinit předmětem
seriózního jednání a po mém
soudu je obtížné o všech jednat v plénu,
nechceme-li podléhat určité improvizaci v
tom směru, že budeme provádět v některých
ohledech závažné změny návrhu
zákona v plénu rozhodnutím, kdy nelze všechny
souvislosti dost posoudit.
Zákon je právním podkladem pro utvoření
české vlády. Bez tohoto zákona nemůže
předsednictvo jmenovat českou vládu, s důsledky,
které vyplývají pro realizaci federace na
české straně.
Zákon byl připravován ve velmi napjatých
časových lhůtách a tento časový
moment determinuje povahu i kvalitu přípravy federace
na české straně. Nelze s tímto návrhem
zákona spojovat požadavky na hlubší změny
v řídící soustavě výkonných
orgánů ČSR.
Hlavní smysl zákona - vedle vytvoření
právního základu pro konstituování
české vlády - je v přemostění
rozporu mezi stavem, který existuje po právní
stránce dosud, stavem unitárního státu,
a stavem, který se vytváří realizací
federace, vytvořením ČSR, kdy vzniká
řada nových státních orgánů,
resp. jinak řečeno, kdy řada dosud existujících
celostátních orgánů ve smyslu zákona
č. 143/68 o federativním uspořádání
ČSSR, přestává být federálními
orgány, ale k tomu, aby se staly orgány ČSR,
potřebují zákonný podklad, jinak bychom
totiž tyto orgány rušili.
Návrh zákona vychází z toho, že
právní úprava stanovící podrobnější
vymezení kompetence jednotlivých orgánů
státní správy, která je obsažena
v řadě materiálních, právních
předpisů, není tímto zákonem
v zásadě dotčena. Dotčena je jedině
tam, kde se to výslovně uvádí, a jistě
jste si všimli, že dosavadní zrušovací
klausule, kterou tento zákon obsahuje, je velmi chudá.
Tento zákon nemění existující
právní stav, ale činí nezbytná
opatření pro to, aby výkonné orgány
ČSR mohly fungovat, resp. ty orgány, které
byly dosud celostátní, se mohly změnit v
orgány ČSR. Připomínám to znovu,
protože přišla řada připomínek
od ministerstev a členů ČNR, které
obsahují návrhy hlubších změn,
které v této souvislosti - po mém soudu a
podle názoru ústavně právního
výboru - nelze dnes odpovědně projednat a
zařadit do návrhu zákona.
I při této výhradě uvedu některé
připomínky, které přišly a které
ústavně právní výbor sice neprojednal,
ale které uvádím jako zpravodaj s tím,
že bude vhodné některé z nich do návrhu
zákona začlenit. Znovu připomínám,
že obavy některých ministerstev, zda tímto
zákonem není dotčena kompetence daná
jim zvláštními právními předpisy,
jsou bezdůvodné a kompetence, která je založena
platnými materiálními a právními
předpisy, trvá. V tomto směru i požadavky
na hlubší změny v systému řídícího
mechanismu ČSR v metodách práce, budou vyžadovat
i další hlubší zásahy do právní
úpravy, které ovšem nebylo možné
připravit v této krátké době
a bez existence české vlády.
I když Česká národní rada je
suverénním orgánem, pokud jde o přijímání
zákonů a o stanovení státní
vůle, je samozřejmé, že nelze od ní
žádat - a nechám stranou ten stav, ve kterém
ČNR pracovala a nachází se i dnes, pokud
jde o stav aparátu, budovu atd. - aby sama vypracovala
takovéto předpisy.
Promiňte mi, že jsem podrobněji hovořil
o těchto otázkách, ale považuji to za
nutné právě proto, že zde vznikly některé
pochybnosti a obavy, resp. některé upřílišněné
nároky na to, co by tento zákon obsahovat měl
a co obsahovat reálně může.
Teď k vlastnímu návrhu zákona. Návrh
většiny změn je uváděn ve zpravodajské
zprávě, přesto hlavní změny
uvedu sám ve své zprávě a upozorním
na další změny, které došly od
členů ČNR v průběhu jednání
dnešního pléna, resp. do dnešního
jednání, ale po jednání ústavně
právního výboru.
V § 1 se doporučuje změnit pořadí
ministerstev. Mluvím o tom, že klasifikace je sporná,
že je to především teoretická otázka,
nicméně byla akceptována ústavně
právním výborem připomínka
vznesená v předsednictvu ČNR, že je
vhodné, aby po "průřezových ministerstvech"
byla zařazena ministerstva sociálně politická
a nakonec jednotlivá oborová ministerstva hospodářská.
Ústavně právní výbor i při
vědomí relativnosti jakékoliv klasifikace
těchto orgánů považoval za vhodné
připomínku akceptovat a v tomto směru je
§ 1 změněn.
Paragraf 2 podle názorů obsažených i
v diskusi na minulé schůzi ČNR i podle názoru
ústavně právního výboru je
změněn v tom směru že je rozdělen
do odstavců. Mění se tu názvy úřadů
potud, že místo "státní" se
uvádí "český", což
odpovídá i tomu, že na Slovensku jsou slovenské
úřady. Myslím, že je to výhodnější
z toho hlediska, že i federální úřady
jsou přirozeně státní úřady,
ale ty se pak nazývají federální.
Myslím, že je vhodné tuto formulační
změnu provést.
V tomto směru se mění označování
i dalších ústředních orgánů
státní správy, uvedených v textu zákona
v dalších ustanoveních, nejen v § 2.
Upozorňuji už v této souvislosti na tiskovou
chybu, ke které došlo při názvu výboru
pro vysoké školy, kde se dosavadní název
"Státní výbor" mění
na "Český výbor pro vysoké školy"
a je tam ještě ponecháno České
socialistické republiky, což má vypadnout,
poněvadž je to nadbytečné, jestliže
tam formulujeme, že jde o český výbor.
Úřad pro tisk a informace se uvádí
zvláště, a to proto, že - jak ČNR
je přesvědčena - svou povahou se odlišuje
od ostatních úřadů, uvedených
v odstavci 1, a to zejména i z toho důvodu, že
zákonné podklady pro jeho trvání jsou
vázány na omezenou dobu a už tím je
dána jeho odlišná kvalita ve srovnání
s ostatními úřady, které jsou nezbytné
pro fungování České socialistické
republiky, zatímco o existenci tohoto orgánu se
asi takové tvrzení pronést nedá.
Dále je tu v odstavci třetím výslovně
uvedeno, že tyto úřady podléhají
vládě a že jejich předsedu jmenuje vláda.
V minulém návrhu toto ustanovení bylo možno
vyvodit z ustanovení § 20, nyní je to tedy
výslovně uvedeno zde, aby nevznikaly zbytečné
pochybnosti.
Pokud jde o Český úřad statistický,
navrhuje se tu obdobný postup jako na federální
úrovni vzhledem k jistému zajištění
objektivnosti statistiky rozdílným jmenováním
předsedy. Na federativní úrovni je předseda
jmenován presidentem republiky, čili se doporučuje,
aby předseda Českého statistického
úřadu byl jmenován předsednictvem
ČNR, nikoli vládou.
V této souvislosti ještě poznámku, která
přesahuje rámec návrhu zákona, ale
kterou je nicméně třeba uvést. To
proto, že se týká konstituování
české vlády. Víte, že při
předchozím jednání, kdy se projednávaly
zásady institucionálního uspořádání
ČSR ve výkonné sféře, bylo
přijato stanovisko, že v čele cenového
úřadu nemá být ministr. Návrh
zákona nespojuje jako dosud platné právní
předpisy, řízení úřadu
cenového s funkcí ministra. Jde ovšem o praktický
politický problém, o kterém předsednictvo
na své poslední schůzi velmi obsáhle
jednalo. Jednalo s designovaným předsedou české
vlády ing. Rázlem o koncepci hospodářské
politiky, která v této souvislosti předpokládá
velikou roli cenového úřadu při tvorbě
cenové politiky a z tohoto hlediska se tedy navrhuje, aby
byl jmenován členem vlády ministr, který
by byl pak pověřen řízením
úřadu cenového.
Předsednictvo v tomto směru po obsáhlé
diskusi souhlasilo s tímto návrhem. Proto o něm
v této relaci hovořím. Tento návrh
ovšem nepředpokládá právní
vazbu v tom smyslu, že by ze zákona vyplývala
souvislost obsazení tohoto úřadu s funkcí
ministra. Ta tu institucionálně dána být
nemusí, jde ovšem o to, dá-li ve smyslu předchozích
jednání ČNR předsednictvu mandát
k tomuto postupu.