Středa 8. ledna 1969

Předseda dr. Císař: Slovo má posl. dr. Kašpar.

Posl. dr. Kašpar: Vážená Česká národní rado! Dovolte několik poznámek na okraj projednávaného zákona.

Přijme-li Česká národní rada předložený zákon, dá mu tak právní základ pro konstituci první vlády České socialistické republiky. Myslím, že to je významný okamžik v životě českého národa. S lítostí musím konstatovat, že vznik ČSR, tento neobyčejně významný historický akt, nebyl v naší republice tak důstojně a významně politicky přivítán, jako tomu bylo při vzniku Slovenské socialistické republiky. Domnívám se, že obnova plné české státnosti v jednotné Československé republice je pozitivním činem, který zejména ve vážné politické situaci dnes by mohl sehrát roli uklidňujícího faktoru, činitele, který podpoří morální sebevědomí a optimismus lidu v českých zemích.

Domnívám se, že tedy příležitost ustavení první české vlády na základě zákona, který projednáváme, mělo by být důstojnou a významnou politickou záležitostí v našem životě. Poučení z posledních dnů nám také říká, že všechny vážné společné politické otázky Čechů a Slováků je třeba v plné míře stavět na vzájemných dohodách a porozuměních, ne na stavění otázek jednostranně se zvláštními akcenty.

Je pravda, že Česká národní rada vznikala v podmínkách ne zcela demokratických v tom smyslu, že jsme nebyli zvoleni přímou volbou voličů. Je-li tomu tak, že ústavním zákonem jsme vstoupili v život, je třeba usilovat, aby demokratické principy plně charakterizovaly vztah té vlády, která vznikne ze zákona i tohoto orgánu, kterým je Česká národní rada. Není-li dostatek demokracie při vzniku orgánu, je třeba, abychom my, jako poslanci ČNR, respektovali určité náhradní arterie demokratického koloběhu, kterým je veřejné mínění a byl bych rád, jako novinář, aby Česká národní rada ve vztahu ke své vládě toto veřejné mínění nikdy neobcházela. Chtěl bych říci, že plně chápeme - Slováci žijící v Čechách - že český národ jako hlavní a státotvorný činitel po dlouhá léta ztotožňoval české s československými. Považujeme to za správné, ale také považujeme za správné, že my - Slováci, Češi - máme sebevědomí jako národy ve svých republikách. Chtěl bych říci - po mnoha rozmluvách se Slováky žijícími v Čechách - že budou pozitivním činitelem, jednotícím činitelem ve vztahu mezi oběma našimi národy.

Předseda ČNR dr. Císař: Seznam přihlášených řečníků jsme vyčerpali. Hlásí se ještě někdo o slovo? /Nehlásí./

Rozprava je tedy skončena.

Prosím zpravodaje dr. Jičínského o závěrečné slovo.

Zpravodaj posl. dr. Jičínský: Soudružky a soudruzi poslanci, byly tu doporučeny některé změny, které jsem částečně uvedl ve své zpravodajské zprávě a které byly uvedeny v diskusi. Nyní bych chtěl zaujmout stanovisko k návrhům změn a doporučit ty změny, které jako zpravodaj předloženého návrhu zákona předkládám.

Ve smyslu písemného podání posl. Tomana upozorňuji dále ještě na jeden problém, který jsem předtím neuvedl, totiž na podřízenost Českého úřadu bezpečnosti práce, která je uvedena v § 2 mezi ústředními úřady státní správy. Jak jsem si ještě ověřil, zákon, který v prosinci přijalo Národní shromáždění, říká, že český a slovenský úřad jsou podřízeny ministerstvu práce a sociálních věcí. Takto je to řešeno i na Slovensku, čili doporučuji přijmout vedle té úpravy odst. 2 tuto změnu, čili z § 2 by tento úřad byl vyloučen a byl by přesunut do § 5, kde by byl formulován odst. 2: "Ministerstvu práce a sociálních věcí je podřízen Český úřad bezpečnosti práce.", přičemž by tam byl jako třetí odstavec dosavadní odstavec druhý ve znění formulace, kterou jsem uváděl jako pozměňovací návrh posl. Tomana, tj. jako nepřímá novelizace změnou názvu "Správa" na "Úřad".

Doporučuji dále přijmout pozměňovací návrh, který tu odůvodňoval posl. Hübner a který se týká § 8 v té formulaci, jak jsem ji četl, to se týká ministerstva kultury a Sekretariátu pro věci církevní, jakožto § 8 odst. 2.

Doporučuji dále přijmout změnu § 14 ve znění návrhu posl. Kouby, a to tak, že bude řečeno, že ministerstvo stavebnictví je ústředním orgánem státní správy pro výrobu stavebních hmot a stavební výrobu.

Teď je tu problém, o kterém hovořil naposled posl. Vlček, totiž přeformulování kompetence nynějšího článku 10 o ministerstvu zdravotnictví. Tato změna nemá věcný dosah. Chci říci, že my, když jsme formulovali toto ustanovení, jsme vycházeli z těch koncepcí dosavadního zákona o zdraví lidu, které - lze říci - přesněji vymezují správní kompetenci ministerstva zdravotnictví nikoliv z toho nejobecnějšího ustanovení, které mluví a formuluje šíře o usměrnění péče o zdravé životní podmínky. Zdálo se nám, že v tomto směru nebude se formulace uvedená v návrhu ústavně právního výboru nijak dotýkat kompetence ministerstva zdravotnictví, že nebude ochuzovat nijak to, co je mu dáno a stanoveno současnými právními předpisy. Je tedy třeba věc uvážit - já sám myslím, že formulace, kterou ústavně právní výbor doporučuje, může být akceptována.

Pokud jde o druhou část, vzhledem k požadavkům na zpřesnění, myslím, že by bylo možno změnit znění § 16, jeho poslední části, kde se mluví o ochraně čisto ty ovzduší, a to ve smyslu návrhu posl. Vlčka tak, že by tam bylo řečeno "technické a ekonomické otázky ochrany čistoty ovzduší".

Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji zpravodaji. Má ještě někdo poznámku k jeho závěrům? Nikdo. Přikročíme k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu zákona najednou, a to podle zprávy předložené zpravodajem ústavně právního výboru. Jsou proti tomu nějaké námitky? - Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona ČNR o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR, a to ve znění zprávy předložené zpravodajem ústavně právního výboru, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Zákon byl schválen jednomyslně. Děkuji poslanci dr. Jičínskému.

Nyní se ještě vrátíme k druhému bodu pořadu.

Prosím poslance dr. Klokočku, aby přednesl návrh textu § 13, který máme ještě dodatečně schválit.

Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Doporučuji tuto změnu § 13 odst. 1 návrhu jednacího řádu:

"Návrhy a zprávy, jež se mají stát předmětem jednání ČNR, jejího předsednictva a výborů, se vytisknou a doručí v přiměřené lhůtě - pro jednání pléna České národní rady však nejméně týdenní - před jednáním všem poslancům."

Toto rozlišení lhůt u pléna, kde výslovně stanovíme termín 7 dní, a u předsednictva a výborů vyplývá ze skutečného stavu věci nebo chodu věcí, které v nejbližší době asi nezměníme. To je alespoň můj názor. V opačném případě, kdybychom schválili sedmidenní lhůtu i pro výbory, znamenalo by to, že bychom komplikovali velmi podstatně další chod výborů, jež v tomto a dalším měsíci budou jednat. - To je tedy formulace první věty.

Druhá věta na to navazuje a zní: "Vznese-li poslanec námitky, že se tak nestalo, rozhodnou poslanci prostou většinou bez rozpravy, zda budou o věci přesto jednat."

Tato formulace vyplývá ze skutečnosti, že ne všichni poslanci dostanou ty materiály do rukou ve stejný den. Proto těžko můžeme říci "nestane-li se tak", protože někdo jiný to může dostat v sedmidenní lhůtě. Proto tedy byla zvolena tato formulace.

Ještě bych chtěl v této souvislosti upozornit na jednu věc. Tato textace se týká samozřejmě všech návrhů a zpráv, tzn. také návrhů, které se týkají kandidátních listin, protože i to je návrh pro jednání.

Předseda ČNR dr. Císař: Jsou připomínky k návrhu zpravodaje posl. Klokočky? /Nikdo se nehlásil./ Kdo tedy souhlasí s navrženým zněním § 13, jak ho přednesl zpravodaj posl. Klokočka, nechť zvedne ruku. /Děje se./

Děkuji vám. Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Tudíž i zbývající paragraf zákona o jednacím řádu byl schválen.

Přikročíme nyní k poslednímu bodu našeho pořadu, tj.

IV

Zpráva ústavně právní komise k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona ČNR o vyhlašování zákonů ČNR a jiných obecně závazných předpisů České socialistické republiky

Zpravodajem je poslanec prof. dr. Vybral. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Vybral: Vážené shromáždění, dovolte mi, abychom vám podal stručnou zprávu k návrhu zákona o vyhlašování zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky.

Už v předběžné informaci, kterou jsem podal České národní radě na schůzi 21. prosince 1968, jsem uvedl, že jde o provedení článku č. 111 odst. 3 ústavního zákona o čs. federaci. Předpoklad k tomuto našemu zákonnému řešení byl již vytvořen zákonem Národního shromáždění z 19. prosince 1968 č. 164 Sb., který je provedením článku 45 odst. 3 ústavního zákona o čs. federaci.

Tímto zákonem Národního shromáždění se určuje především, že ve Sbírce zákonů jsou vyhlašovány federální zákony, zákonná opatření předsednictva Federálního shromáždění a ostatní obecně závazné předpisy Československé socialistické republiky. Na druhém místě dává se tu možnost vyhlašovat ve Sbírce zákonů i obdobné právní předpisy obou republik, stanoví-li tak zákony obou národních rad.

Podstatou zde navrhovaného zákona České národní rady je, že se přijímá tato publikační možnost i pro vyhlašování zákonů České národní rady a ostatních obecně závazných právních předpisů České socialistické republiky. Stejnou publikační cestu přijal také obdobný zákon Slovenské národní rady.

Sbírka zákonů bude vydávána ve dvojím jazykovém vydání, českém a slovenském a její redakcí budou pověřeny orgány určené vládou Československé socialistické republiky.

Náš návrh zákona má celkem pět paragrafů, které jsou obdobou publikačního zákona o federálních právních normách, a to až na § 4 našeho zákona, který zavádí právní novum oproti dnešnímu stavu. Pro vládní nařízení a ministerské vyhlášky stanoví se jejich vyhlášení, popřípadě jejich skutečnosti, že některé ze jmenovaných předpisů nemohly být pro nedostatek vyhlášení běžně známy těm, pro něž měly být závaznými.

Žádáme vás, vážení poslanci, abyste dali svůj souhlas k tomuto zákonu, který patří do souboru oněch norem, které provádějí zahájení federalizačního procesu.

Přitom vás prosím, abyste respektovali změny, které současně máte ve zprávě ústavně právní komise, na nichž se dohodla na své pondělní schůzi:

1. Jde o změnu názvu, kde vypadlo slovo "právní". Jde o zákon ČNR o vyhlašování zákonů ČNR a jiných obecně závazných právních předpisů.

2. Změna v § 2 proti původnímu znění. Týká se odstavce d/, kde se kromě obecně závazných nařízení týkajících se krajských národních výborů přidává následující znění: "Národní výbor hl. m. Prahy a národních výborů přímo řízených vládou České socialistické republiky." Tím se doplňuje původní ustanovení o právním stavu, který je dán statutem hl. m. Prahy, Brna, případně dalších měst, která budou mít zvláštní statut.

3. Změna v bodě e/, kde se vkládají slova "opatření jejího předsednictva" vedle slov "jiná opatření ČNR".

S těmito změnami doporučuji jako zpravodaj za ústavně právní komisi, abyste předložený návrh zákona ČNR schválili.

Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji zpravodaji. Nedostal jsem žádnou přihlášku do rozpravy k tomuto návrhu zákona.

Hlásí se někdo do rozpravy? /Nikdo./

Nikdo. Můžeme tedy o zákonu hlasovat bez rozpravy. Prosím, kdo souhlasí s návrhem zákona ČNR o vyhlašování zákonů ČNR a jiných obecně závazných předpisů České socialistické republiky ve znění předloženém ve zprávě ústav právního výboru, nechť zvedne ruku. /Děje se./ Děkuji vám.

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Zákon byl přijat jednomyslně.

Tím je projednán pořad naší schůze, jak byl na počátku schválen.

Dovolte mi ještě dvě oznámení. Za 15 minut se koná zasedání předsednictva ČNR. Prosím jeho členy, aby se na zasedání dostavili. Bude projednán návrh, který předložil designovaný předseda vlády ing. Stanislav Rázl na složení první vlády České socialistické republiky. Byl rozdán všem poslancům informativně, aby jej také znali. Předsednictvo ČNR se jím bude zabývat.

Za druhé: dostal jsem prohlášení skupiny 23 poslanců ČNR, které zní takto:

"Skupina níže podepsaných poslanců ČNR vyslovuje své politování nad tím, že na prvním zasedání ČNR po účinnosti zákona č. 143 a v době, kdy nejen celý český národ veřejně hodnotí současnou politickou situaci, nezaujala ČNR k ní své stanovisko jako nejvyšší zákonodárný a zastupitelský orgán České socialistické republiky. Jsme přesvědčeni, že toto mlčení se setká s oprávněnou kritikou všech složek českého národa." Podepsáno 23 poslanců.

To jsou ona dvě sdělení. Schůzi končím a děkuji vám.

/Schůze skončena v 16.33 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP