Středa 8. ledna 1969

Předseda ČNR dr. Císař: Kdo má další připomínku?

Posl. dr. Lacina: Chápu stanovisko zpravodaje, ohledně nadcházejících voleb reprezentace do Sněmovny národů. V tomto momentu je požadavek 30 dnů nesplnitelný. Ale jednací řád a volební řád nebude platný jen v této fázi, nýbrž do budoucna. Nevím, jak se široce mluvilo, ale poslanec ČNR měl by mít stejné právo jako kterýkoliv volič, když volí svého zástupce do kteréhokoliv orgánu. Tam je lhůta delší, a proto nemohu ustoupit od svého požadavku a trvám, aby klausule § 35 byla pojata do jednacího řádu.

Předseda ČNR dr. Císař: Připomněl bych, že tam šlo o lhůtu jednoho měsíce pro oznámení kandidatury do kterékoliv funkce, která by měla být námi schválena. Kdybych se vzdal své funkce, pak musíte dostat kandidáta s měsíčním předstihem, pokud tomu tak rozumím.

Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Pokud jde o připomínku poslance Laciny, domnívám se, že 30 dní nejen v tomto případě, ale i v řadě dalších případů v budoucnosti, je lhůta vyloženě nereálná, že těžko bychom si mohli takto svazovat do budoucna ruce. Obávám se této lhůty.

Jiná věc je, že kandidátní listiny by měly být poslancům předkládány včas. To je ustanovení, které jsme dali do textu jednacího řádu. Poslanci před volbou mají možnost pochopitelně reagovat na to, zda dostali kandidátní listinu pro volbu včas, každý poslanec má možnost navrhnout usnesení, aby se volba nekonala z toho důvodu, že kandidátní listiny nebyly včas předloženy. Tato možnost se mi zdá operativnější pro možné konflikty.

Chtěl bych říci pár slov k návrhu akad. Wichterleho. Pokládám jeho poslední variantu za možný kompromis, na kterém by se mohly oba návrhy sejít. Pokládám za možné rozšířit § 37 odst. 4 o ustanovení, kterým by se umožnilo, aby v případě, že je navržena jedna kandidátní listina, aby skupina 20 poslanců rozšířila počet navržených kandidátů o nadpočet míst, které jsou voleny, aby v tomto případě docházelo k volbě podle návrhu akad. Wichterleho.

Na druhé straně mám zato, že možnost předkládat jiné kandidátky by měla. být chápána jako ryze formální možnost. Jednací řád vychází z toho, že poslanci mohou vytvářet ústavní skupiny k předkládání návrhů, k prosazování stanovisek, a to platí i pro volbu. Mohli bychom pokládat každou skupinu 20 poslanců, která předloží kandidátní listinu, za jakousi návrhovou komisi, která předkládá návrh, na který musí být vzat zřetel. Tyto návrhy týmové hromadné listiny mají velkou výhodu zejména pro volbu interních orgánů ČNR, že je z nich zřetelné, co volič volí, pro jaký tým hlasuje. Nelíbí-li se mu jedno seskupení, existuje možnost 20 poslanců navrhnout jiné seskupení. Ale je zřetelné, koho jednotliví poslanci volí. Výsledek nemůže být překvapení z hlediska potřebné skladby jednotlivých orgánů. Kromě toho hromadná kandidátka en bloc má ještě jednu výhodu, o které jsme se zatím nezmiňovali, že představuje pozitivní výběr. Jedna kandidátka, na níž rozšiřujeme okruh kandidátů o nové další návrhy, se omezuje na tradiční způsob hlasování škrtáním. Hlasuji proti někomu, rozhoduji, koho nechci mít v daném orgánu.

Tyto možnosti hromadných kandidátek mají po právu nastolit v našem hlasování možnost pozitivního výběru, hlasovat pro někoho, koho chci mít v orgánu.

Navrhuji to jako možný kompromis. Změna se týká § 37 odst. 4 návrhu zákona. Snad by bylo nejlépe, kdybych formuloval celou změnu:

"Je-li předložena pouze jedna kandidátní listina, mohou skupiny 20 poslanců rozšířit počet jejich kandidátů nad počet obsazených míst. Poslanci mohou upravovat kandidátní listinu škrtáním jednotlivých jmen kandidátů.

Získá-li prostou většinu hlasů více kandidátů než je počet obsazených míst, jsou zvoleni ti, kteří získali nejvíce hlasů.

Nedojde-li při první volbě ke zvolení všech kandidátů, koná se volba další, a to tolika kandidátů, kolik jich má být ještě zvoleno."

Asi takto by mohl být možný kompromis § 37 odst. 4.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. Procházkovi.

Posl. Procházka: Vážené soudružky a soudruzi! Domnívám se, že z diskuse vzešla řada problematik. Myslím, že by nebylo možné, abychom z místa chtěli na zpravodaji definitivní stanoviska a formulace, jak by si to problematika vyžadovala. Proto bych doporučoval předsednictvu dnešního pléna ČNR dvě alternativy:

1. Aby byla přerušena schůze a sešel se ústavně právní výbor, aby posoudil diskusi, nebo

2. aby zákon o jednacím řádu na dnešní plenární schůzi nebyl schválen, ale po projednání byl přijat na příští schůzi.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. ing. Ruskovi.

Posl. ing. Rusek: Navrhuji, aby byla schůze přerušena, aby se sešel ústavně právní výbor a aby byly předloženy přesné formulace k hlasování. Maximální lhůta 1.5 hod.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. dr. Sobotníkové.

Posl. dr. Sobotníková: Vážená Česká národní rado, mám dvě stručné poznámky.

K tomu, co zde bylo řečeno o přiměřenosti lhůty o předkládání materiálů, které máme projednávat. Lhůta 30 dnů je dlouhá, mohla by zdržovat operativnost našeho jednání. Myslím, že lhůta 7 dnů, kterou řada z nás navrhovala písemně, by byla přiměřená a rozumná a bylo by možno § 7 doplnit event. tím, že pokud nebude možné tuto lhůtu z vážných důvodů dodržet, je možné zařadit tento bod jednání na program jen se souhlasem nadpoloviční většiny ČNR.

Do § 51, bod 8 na str. 21 se vloudil asi tiskařský šotek, neboť se tam dává předsednictvu právo "vyloučit z tisku projevy hrubě uvážlivé". Mělo by jistě být "hrubě urážlivé". Kdyby bylo možné toto opravit.

Předseda ČNR dr. Císař: Doporučuji přerušit schůzi do 14.00 hod. a požádat zpravodaje, aby do té doby připravil přesné návrhy formulací k hlasování, a to ve spolupráci s ústavně právní komisí, kterou nechť její předseda svolá.

Přerušuji nyní schůzi do 14.00 hod.

/Schůze přerušena ve 12.25 hod. a opět zahájena ve 14.05 hod./

Předseda ČNR dr. Císař: Zahajuji přerušenou schůzi ČNR. Jako první se o slovo přihlásil zpravodaj posl. dr. Klokočka. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Ústavně právní komise se sešla během poledne a projednala všechny připomínky, které byly vzneseny k návrhu zákona. Navrhuje plénu na základě svého jednání tyto změny v návrhu jednacího řádu. /Prosím, abyste sledovali text/: V § 10 bod ch/ změnit text: "Zřizovat a rušit zákony, ministerstva atd."

Paragraf 11 bod a/ - nově navržený text zní: "Návrhy, podněty, zprávy a prohlášení předsednictva ČNR."

Paragraf 35 odst. 3 - nově navržený text zní: "Návrhy musí být včas před volbou rozdány poslancům." /Škrtá se pět slov./

Návrh nové formulace § 37 je vám právě rozdáván.

Paragraf 50 odst. 1 - doporučujeme změnit odst. 1 takto: "Předsednictvo ČNR má nejvýše 25 členů...". Tato změna je nově odůvodněna tou skutečností, že nemůžeme vyloučit, že ČNR zřídí nové další výbory a jejich předsedové mají nárok na členství v předsednictvu. Museli bychom pak změnit text zákona zase cestou nového zákona. Proto toto upřesnění.

K paragrafu 51 odst. 2 se jako bod 11 přiřazuje tento text: "Zajišťuje informovanost poslanců České národní rady o práci orgánů České národní rady."

Paragraf 100 odst. 1 se doplňuje větou: "V tomto případě se postupuje podle § 37." - Text znění § 37 odst. 4 dostáváte právě písemně, takže ho přečtu jenom zběžně:

"Je-li předložena pouze jedna kandidátní listina, mohou skupiny alespoň 20 poslanců navrhovat kandidáty, a to i nad počet volených míst. Poslanci mohou upravit hlasovací lístek škrtáním jmen kandidátů. Získá-li prostou většinu více kandidátů, než je volených míst, jsou zvoleni ti, kteří získali nejvíce hlasů. Nedojde-li v první volbě ke zvolení všech kandidátů, koná se další volba tolika kandidátů, kolik jich má být ještě zvoleno."

To jsou navrhované změny. Výbor neakceptoval návrhy změn, které se týkají sedmidenní lhůty, návrhy změn, které se týkaly Kanceláře ČNR, a to z důvodu, který se objevil i v diskusi. Neakceptoval rovněž návrhy na změnu § 37 o tom, že by návrh kandidátních listin měl být rozdán měsíc předem, a návrh o začlenění ustanovení o imunizaci projevu poslanců, a to z toho důvodu, že tato věc vyžaduje změny federálních předpisů, nelze to učinit zákonem České národní rady. Je třeba zákonné úpravy federální.

Tolik k připomínkám.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. Šulcovi.

Posl. Šulc: V § 96 upozorňuji na termíny "pracující" a "občan".

Předseda dr. Císař: Prosím zpravodaje o odpověď.

Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Omlouvám se - § 96 je změněn tím způsobem, že termín "pracující" se v tomto paragrafu všude zaměňuje termínem "občan".

Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji. Má ještě někdo nějakou připomínku?

Posl. akad. Wichterle: V citaci § 100 vypadá - jak bylo dohodnuto - že se postupuje podle § 37 odst. 4.

Předseda ČNR dr. Císař: Zpravodaj ale tuto změnu četl.

Posl. akad. Wichterle: Ovšem odpadla citace odst. 4.

Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Akademik Wichterle odešel dříve, než jsme skončili jednání - v dalším jednání byla upřesněna formulace poslední věty odst. 1 tohoto paragrafu tak, že jde o použití § 37 vcelku. Dospěli jsme totiž k závěru, že těžko můžeme na tomto místě zasahovat natolik, abychom vylučovali předem zákonným způsobem event. větší počet kandidátních listin. To byl závěr komise.

Předseda dr. Císař: O slovo se hlásí posl. Turečková.

Posl. Turečková: Nelze-li z uvedených důvodů dát do jednacího řádu návrh, resp. podnět a stanovisko k imunizaci projevů, domnívám se, že by mělo být přijato samostatné usnesení mimo jednací řád, které by vyjadřovalo náš postoj a bylo dáno k dispozici Federálnímu shromáždění, aby bylo tohoto podnětu využito při připravovaném zákonu tiskovém nebo při přípravě zákonů jiných. Není-li to možné vzhledem k závažnosti stávajících zákonů federálních dát to sem, aby tento podnět nezapadl, nýbrž byl dán k dispozici při přípravě příslušných zákonů.

Předseda ČNR dr. Císař: Mám dotaz k předsedovi ústavně právní komise, zda je možné, aby ústavně právní komise sdělila toto stanovisko svým kolegům ve Federálním shromáždění.

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Doporučuji, abychom dnes k tomu nepřijímali usnesení. ČNR na své příští schůzi bude volit 75 poslanců za členy Sněmovny národů. I když zde není přímá vazba v tom směru, aby ČNR jim mohla ukládat, je v této souvislosti vhodné uvážit, zda by neměla být z české strany vznesena iniciativa v tomto smyslu pro jednání ve federálním parlamentu.

Doporučuji, abychom dnes k tomu usnesení nepřijímali. Zákon o cenzuře je teprve několik měsíců v platnosti a nebezpečí z prodlení nehrozí, budeme-li o tom jednat na příští schůzi.

Předseda dr. Císař: Děkuji, dávám slovo posl. dr. Adamovi.

Posl. dr. Adam: Prosím o vysvětlení: které ustanovení kterého zákona znemožňuje imunizaci projevů poslanců ve sněmovně?

Předseda dr. Císař: Prosím předsedu ústavně právní komise o odpověď.

Místopředseda ČNR dr. Jičínský: Jde o určité nedorozumění. Nejde o imunizaci projevů poslanců ve sněmovně. Projevy ve sněmovně jsou z tohoto hlediska imunizovány, protože tak, jak jsou proneseny, jsou uvedeny v těsnopiseckém záznamu.

Jde o vážnější problém. Do zásad svrchovanosti parlamentu patří, aby ty projevy, které jsou v parlamentě proneseny, nemohly být cenzurovány, pokud jde o jejich publikaci na veřejnosti. V tomto směru však nemůže tuto zásadu stanovit jednací rád ČNR, protože zákon o dočasných opatřeních v tisku a informačních prostředcích je zákon, který se napříště stává federálním zákonem a z hlediska ústavního zákona č. 143 spadá v tomto směru do kompetence Federálního shromáždění.

O tento problém tedy jde a Česká národní rada ho ve vlastní "režii" řešit nemůže.

Předseda dr. Císař: Děkuji, o slovo se hlásí posl. dr. Lacina.

Posl. dr. Lacina: Mám malý dotaz. Upřesnění, že mají být návrhy kandidátek předloženy včas, se de facto stává duplicitním a tvrdí se to, co je v předcházejícím paragrafu, že mají být předloženy v přiměřené lhůtě. Obě dikce jsou neurčité. Nejsem v tomto případě spokojen se stanoviskem ústavně právní komise.

Předseda ČNR dr. Císař: Dávám nyní slovo posl. dr. Matyášovi.

Posl. dr. Matyáš: Mám dotaz, jak se bude postupovat při novém znění § 37 odst. 4. V teoreticky možném případě se může stát, že bude tímto způsobem zvoleno více kandidátů, než je volitelných míst.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. Koubovi.

Posl. Kouba: Já to doplňuji o to - jsem z Jihočeského kraje a máme zde reprezentaci třinácti poslanců - že při obsazení funkcí v ČNR a jinde, se přihlásí nejen k politickým, odborným, ale i regionálním záležitostem 20 poslanců. Když se ustavovala ČNR, pamatujete se, že moravští soudruzi bojovali za svou reprezentaci zcela otevřeně. Plně jsem s nimi souhlasil.

Jihočeský kraj má v předsednictvu jednoho člena. Může dojít k situaci, že 20 poslanců z jednoho kraje nebo oblasti si navrhnou dalšího. Protože to bude podle absolutního počtu hlasů, může pak z hlediska regionálních zájmů docházet k určitým problémům. Může např. "vypadnout" příslušník té které oblasti, té které politické strany atd. Jeden bude škrtnut a druhý, nově navržený, nebude mít žádný škrt.

Mám dotaz, zda je dobře zvážen dopad v tomto směru.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. dr. Tlustému.

Posl. dr. Tlustý: Domnívám se, že § 37 odst. 4 není jasný. Může se stát, že bude 10 volitelných míst. Kandidátka bude na 10 míst a skupina 20 poslanců doplní kandidátku o další 3. Všichni dostanou dostatečný počet hlasů. Bude pak 13 volitelných míst?

Předseda ČNR dr. Císař: Prosím zpravodaje, aby zaujal stanovisko k novým předneseným připomínkám a námitkám.

Zpravodaj dr. Klokočka: Námitky, které se týkají postupu podle § 37 odst. 4 jednacího řádu, nejsou dosti odůvodněné. Především jsme vyloučili v tomto předposledním písemném návrhu, který jste dostali, možnost, aby návrhy na kandidáty podávali jednotliví poslanci. Trváme na skupině 20 poslanců, v čemž vidíme i garanci toho, že tato skupina uváží své návrhy, že je bude z různých hledisek konzultovat.

Je teoreticky možné, že několik skupin 20 poslanců, každá z jiného kraje, předloží svou krajově orientovanou kandidátku. Plénum, které pak volí, stejně tento problém určitým způsobem koriguje.

Pokud jde o případ deseti míst a třinácti kandidátů, není nic sporného v tomto postupu podle § 37 odst. 4, poněvadž jsou buď provedeny určité změny v hlasovacím lístku /škrty atd./ a potom dochází k jistému rozdělení mandátů, nebo - jak zněla ta připomínka - odevzdává 200 poslanců ČNR hlasovací lístky čisté. To jsou však problémy, se kterými se můžeme setkat vždy. Tento problém není vyloučen žádným jiným postupem.

Když proti kandidátům v případě, že je jich navrženo více, než je počet míst, se nevysloví dostatečný počet voličů, musí být konána nová volba. Že by snad v plénu ČNR došlo k situaci, kdy by se většina poslanců trvale zdržovala při hlasování, příp. škrtáním v kandidátních listinách, nezdá se mi reálné a pravděpodobné.

Tato připomínka, i když může event. poněkud zkomplikovat průběh volby, hlavně tím, že se konají volby opakované, v praxi neobstojí.

Předseda dr. Císař: Děkuji. Dávám slovo posl. ing. Ruskovi.

Posl. ing. Rusek: Chtěl bych k tomu podotknout: jestliže je někdo členem takového orgánu, jako je Česká národní rada nebo Federální shromáždění, máme právo požadovat na něm nejen určitá práva, ale i určité povinnosti.

Je-li na 10 míst 13 kandidátů, je správné, aby se volilo tak, že každý, kdo hlasuje, je povinen minimálně 3 škrtnout. Může škrtnout více, ale nesmí škrtnout méně. Potom by bylo třeba příslušný text upravit takto: "Je-li předloženo více kandidátů, než je volitelných míst, je poslanec povinen škrtnout nejméně tolik jmen na hlasovacím lístku, o kolik počet kandidátů převyšuje počet volitelných míst. Nestane-li se tak, je hlas neplatný."

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. ing. Battěkovi.

Posl. ing. Battěk: Je pochopitelné, že nemohu volit více kandidátů, než kolik je počtem vymezeno, tzn., že musím škrtnout určité kandidáty, jinak je volba zmatečná a kandidátka nemůže být platná.

Předseda dr. Císař: Dávám slovo posl. ing. Tomanovi.

Posl. ing. Toman: Myslím, že bychom se měli vrátit k původnímu smyslu návrhu akademika Wichterleho. Šlo při něm o to, aby se umožnil vliv na složení kandidátky předložené určitou skupinou. Ten se zajišťuje tím, že kterákoliv skupina dvaceti poslanců může navrhnout další kandidáty. To dělá určitě v tom smyslu, že se mají škrtnout jiní kandidáti. Toto právo je zajištěno a ta skupina nemusí říkat, proti komu své návrhy uplatňuje. Jde o to, nahradit tyto kandidáty svými politicky vhodnějšími. Podle mého mínění není problém při praktickém provádění. Dvacet poslanců, kteří navrhovali doplnění kandidátky, to dělá proto, aby se škrtalo. Při skutečné volbě to musí dopadnout tak, že pravděpodobně škrtnou ty, které chtěli nahradit. Tím je za jištěno, že určitý počet jiných než ti, kteří byli doplněni, vypadne. Prakticky je vyloučeno, že by všichni dostali stejný počet hlasů. Bylo-li původně navrženo 10 kandidátů do určitého návrhu a další byli navrženi jako doplněk, tak je jisto, že těch 10 původně navržených nemůže dostat všechny hlasy.

Domnívám se, že návrh zpravodaje poslance Klokočky je rozumný. Budeme sice někdy rozdílně hlasovat, ale měli bychom vycházet z toho, že máme vůli věci rozhodnout, a proto doporučuji, aby návrh byl přijat tak, jak byl původně navržen.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP