Zdá se nám totiž příliš
těžkopádný způsob a formální,
jakým lze zasahovat do kandidátky, která
bude pravděpodobně předložena ve všech
případech jako kandidátka silné politické
organizace, se kterou se musí počítat. Ať
už to bude Národní fronta, mám-li uvést
příklad voleb, které nás čekají
v nejbližší době, kdy jistě Národní
fronta je nejpovolanější, aby postavila návrh
k jmenování této delegace. To je jistě
věc důvěry k Národní frontě,
jistěže budeme tento návrh chtít respektovat.
Ovšem při všem respektu k Národní
frontě je možné si představit a pokládám
to za samozřejmé, že vzniknou určité
náměty a návrhy na pozměnění
této kandidátky nebo na určité dodatky.
Tato předloha v § 37 pro tento případ
a pro mnoho případů později, při
příležitosti různých voleb, dává
jedinou možnost, postavit protikandidátku.
Abych to absurdizoval na příkladu, který
je pravděpodobný, usnese se skupina poslanců,
politické seskupení nebo jakékoliv seskupení
poslanců, čítající více
než 20 lidí, na tom, že např. by tam chtěli
mít jednoho, který tam chybí a o jehož
odborných a politických znalostech je pevně
přesvědčena. Kvůli jednomu má
jedinou možnost postavit celou kandidátku novou, což
se mi zdá příliš těžkopádné
a zejména neefektivní. Tím postaví
proti silné kandidátce Národní fronty,
o jejímž vítězství nelze pochybovat,
kandidátku skupiny 20 nebo 30 poslanců. Mám
dojem, že je to předem ztracená akce a že
to nikdo nebude dělat už z toho důvodu, že
tím, že postaví druhou kandidátku, ochuzuje
národní radu vůbec o iniciativu škrtat,
poněvadž tím momentem je nutno hlasovat o velmi
silné kandidátce en bloc a vůbec není
možno projevit, do jaké míry podporujeme jednotlivé
kandidáty. Nebudeme mít ani kontrolu, zda všichni
bez výjimky mají onu nadpoloviční
důvěru České národní
rady.
Zdá se mi, že to je velmi značný nedostatek
tohoto návrhu. Jakým způsobem bychom se tomu
mohli vyhnout? Jsou možné různé způsoby.
Formuloval jsem svůj návrh na dvou stránkách,
které jste našli na svých stolech. Možná,
že to je formulace svým způsobem extrémní,
která navrhuje způsob volby s maximálním
využitím volebního práva, tedy s tím
omezením, že nikoli jednotliví poslanci, nýbrž
pouze skupina nejméně 20 členná má
právo kandidovat kohokoliv, a to musí být
uvažováno ve volbách bez ohledu na to, zda
se přesáhne takto vzniknuvším souborem
kandidátů počet zvolitelných míst
či ne. Dokonce v tom vidím přednost, jestliže
se počet zvolitelných míst přesáhne
takto doplňovanou kandidátkou, nebo vůbec
jakýmkoliv způsobem.
Jako argument proti tomuto nejliberálnějšímu
a nejaktivnějšímu způsobu volby, kterou
bychom mohli provádět v tomto sboru, bychom mohli
najít jedině to - a to je konkrétní
námitka - že tento sbor není s to tak dobře
posoudit, jako třeba organizace jiná /v uvedeném
příkladu Národní fronta/ onen výběr.
Myslím, že si musíme uvědomit, že
dnešním dnem nastupujeme do doby, kdy se musíme
zatížit touto odpovědností zcela a musíme
si říci, že jsme každý jako jednotlivý
poslanec i každá jednotlivá skupina, odpovědni
za své rozhodnutí a že nemáme právo
rozhodnutím unikat tím, že např. nominaci
k volbám budeme přenášet na orgány
a organizace jiné. My samozřejmě nesmíme
a nikdo z nás nebude chtít vylučovat, aby
jakákoli organizace, o které soudíme, že
je onou dobře informovanou a odborně na výši
stojící organizací, nám nemohla radit.
My si nesmíme říkat, že nemáme
právo sami každý a nebo ve svých skupinách
posoudit, zda tato rada je důvěryhodná a
zda nevyžaduje nějakou korekturu. Toto právo
si nesmíme brát. Nesmíme stále přenášet
odpovědnost na někoho jiného. Jestliže
zákon stanoví zcela výslovně, že
volby jsou věcí České národní
rady, ani žádný komentář, ani
žádné jiné zákonné opatření
nenaznačuje, že by k volbám měly být
slyšeny nějaké jiné organizace, tak
musíme skutečně volby tak provádět,
to znamená ze svého posouzení věci.
Aby toto posouzení bylo kvalitní, odborně
a politicky, musíme si vyžádat konzultaci od
míst, která k tomu politicky nebo odborně
nám mohou dát největší radu.
Myslím, že by bylo hrubým podceněním
tohoto sboru, kdybychom řekli, že nejsme s to tuto
radu jako jednotlivci a jako skupiny respektovat.
Byla zde vážná námitka, že by mohlo
dojít ke hře náhody. Sami svou odpovědností
zákonodárného orgánu se musíme
postarat, aby taková věc nenastala Nesmíme
připustit v žádném svém rozhodnutí,
nejen ve volbách, hru náhod.
My se pochopitelně mezi sebou ještě neznáme.
Nevíme koho bychom měli vybrat. Dejme si poradit.
Musíme si umět najít ty, kteří
nám odborně a politicky dovedou poradit, pokud si
nedovedeme poradit sami. Respektujme tuto radu a především
respektujme své svědomí. Musíme dát
právně tomuto sboru plnou možnost, abychom
mohli svůj názor - ať si ho odvodíme
ze svého vlastního názoru nebo z rady jiných
- uplatnit.
Proto jsem sám překonstruoval § 37 tak, jak
jsem to již uvedl, to znamená, aby byla kandidátka
jediná, resp. nebyla kandidátka, ale soubor kandidovaných
jednotlivých poslanců, aby byla zásada, že
jsou zvoleni ti, kteří mají maximální
počet hlasů, poněvadž tato zásada
splňuje to, co od voleb chceme, aby totiž byli vybráni
nejen ti, kteří jsou dobří dost nýbrž
aby byli vybráni z dobrých nejlepší,
a přizpůsobit ještě ostatní věci
tak, aby to bylo konformní s ostatním jednacím
řádem.
Pokud jde o problém, který je s tím paralelní,
tj. otázka tajnosti voleb, myslím, že i když
to někdy zdržuje, měli bychom se v této
věci držet tajnosti voleb jakožto zásady.
Pokud by měla být připuštěna
výjimka, považoval bych za rozumnou výjimku
jedině to, kdyby shodou okolností bylo navržených
kandidátů skutečně jen tolik, kolik
je zvolitelných míst, poněvadž při
volbách bychom se nemuseli stydět za nějaké
narušení osobních vztahů, jestliže
bychom měli počet předem dán, jak
ho potřebujeme, pak i volbu aklamací a dokonce i
aklamací en bloc bych pokládal za přijatelnou.
Předseda dr. Císař: Děkuji.
Hlásí se dále poslanec dr. Adam, prosím,
aby se ujal slova.
Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu předsedo,
vážená Česká národní
rado, ve zprávě se hovořilo o imunizaci projevů
a předložený návrh zákona o jednacím
řádu v § 51, odst. 2, bod 8 zdůrazňuje
právo ČNR vyloučit z tisku těsnopiseckých
zpráv projevy, které mohou ohrozit bezpečnost
republiky, projevy hrubě urážlivé apod.
Domnívám se, že tím je dáno právo
nejvyššímu orgánu ČSR, aby vyloučil
z projevů a obsahů těsnopiseckých
zpráv věci, které jsou v rozporu se státními
zájmy.
Domnívám se, že tento sněm nemůže
připustit, aby kdokoliv dále ještě cenzuroval
projevy poslanců, protože je zcela samozřejmé,
že v normální vládní politice
je už dost důvěrností a kdyby náš
občan neměl dostat do rukou bez jakékoliv
úpravy projevy poslanců ČNR, byla by to situace,
kdy bychom se vraceli do dob velmi historických, protože
bych chtěl připomenout, že imunizace projevů
byla v českých zemích platná již
před rokem 1914 a bylo by tedy velkým paradoxem,
kdybychom v roce 1969 jako socialistický, lidový
stát nepřijali zásadu imunizace.
Navrhuji proto, aby § 48 byl rozšířen
o odst. 5, který by zněl: "Uveřejněné
zápisy o jednání a těsnopisecké
zprávy jsou imunizovány."
Předseda dr. Císař: Děkuji.
Slovo má posl. dr. Lacina.
Posl. dr. Lacina: Soudružky a soudruzi, v jednacím
řádu se hovoří o tom, že materiály
k projednávání na plenárním
zasedání ČNR mají být předkládány
v přiměřených lhůtách.
Domnívám se, že § 37, kde se hovoří
o návrhu kandidátů, by měl mít
tuto lhůtu přesně stanovenu - navrhuji tento
paragraf rozšířit o odst. 5, kde by bylo stanoveno,
že návrhy kandidátních listin musí
být poslancům ČNR předloženy
nejméně jeden měsíc před volbou.
Předseda dr. Císař: Dávám
slovo posl. dr. Veltruskému.
Posl. dr. Veltruský: Vážená Česká
národní rado, navrhuji doplnit § 11 jednacího
řádu bod 9, kde se uvádí, že
ČNR uskutečňuje svoji působnost tím,
že projednává zejména návrhy,
podněty a zprávy předsednictva tím,
aby bylo doplněno ještě slovo "prohlášení",
protože to navazuje na další ustanovení
na str. 4 v bodě d/, kde se říká,
že má jednat o zásadních otázkách
vnitřní politiky, jíž se zpravidla tato
prohlášení budou týkat.
Předseda dr. Císař: Dávám
slovo posl. ing. Karáskovi.
Posl. ing. Karásek: Vážené soudružky
a soudruzi, mám faktickou poznámku k § 55,
kde se mluví o tom, že v každém zasedání
ČNR podává předsednictvo plénu
zprávu o veškeré své činnosti.
Myslím, že dnešní politické dění
ve státě a závažná jednání
předsednictva jsou toho druhu, že informace na zasedáních
pléna ČNR budou poměrně nedostatečné
a nepostačí pro naši práci na pracovištích
a v místech bydliště. Navrhuji doplnit, že
členové ČNR budou informováni nějakou
vnitřní cestou, která by zajistila pružnější
informaci, než je ta, která by se podávala
na zasedáních pléna.
Předseda dr. Císař: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy
k tomu to bodu? /Nikdo./
Můžeme tedy rozpravu zakončit, prosím
poslance dr. Klokočku, aby zaujal stanovisko k námětům
a připomínkám.
Zpravodaj posl. dr. Klokočka: Předpokládám,
že se ve svém stanovisku nemusím držet
pořadí, ve kterém byly připomínky
předneseny a že mohu odpovídat podle souvislosti.
Pokud jde o § 96 a o doplněk termínu "občan"
místo pracující, domnívám se,
že použití formulace "občan"
je možné, zahrnuje širší okruh osob
a domnívám se tedy, že tomuto námětu
je možno bez větších potíží
vyhovět.
Pokud jde o Kancelář ČNR, o problém
aparátu atd., tady je to trochu spornější,
protože ve všech parlamentech výkonný
aparát je pokládán za orgán příslušného
parlamentu, v našem případě Kancelář
ČNR plní určité úkony, kterými
ji ČNR pověří. Samozřejmě
nikoliv ve smyslu orgánu složeného z poslanců
nebo voleného, což je i ve světě běžné
a vyplývá to koneckonců z návrhu jednacího
řádu, že takováto záměna
Kanceláře ČNR za volený orgán
nemůže nastat. Domnívám se osobně,
že tuto změnu bychom neměli akceptovat.
Paragraf 4 - formulace týkající se zřizování
ministerstev. Návrh zněl doplnit formulaci, aby
zněla "zřizovat nebo rušit ministerstva".
Myslím, že výkladem termínu "zřizovat
ministerstva" lze dospět i k pravomoci ministerstva
rušit. Přesto však si myslím, že
vzhledem k tomu, že v jiných případech
tyto formulace jsou kompletní - např. volit a odvolávat
apod. -, že bychom měli pro úplnou jasnost
a zřetelnost přijmout tento návrh a doplnit
tedy text o formulaci, která by zněla: "zřizovat
nebo rušit ministerstva".
Otázka imunizace projevů poslanců. Myslím,
že snad není nějakých věcných
rozporů mezi návrhem, resp. zprávou, která
byla přednesena, a mezi plénem a diskusním
příspěvkem poslance dr. Adama. Je zřejmé,
že projevy poslanců by měly být skutečně
imunizovány.
Měli bychom v tomto směru vyvinout také úsilí.
Mám za to - a ústavně právní
komise též - že zákonem o jednacím
řádu ČNR můžeme těžko
měnit existující předpisy o tisku
a cenzuře. Měli bychom tuto naši iniciativu
obrátit směrem k nové úpravě
cenzurních předpisů a předpisů
o tisku ve federálním zákonodárství.
Návrh poslance dr. Laciny se týkal § 37 návrhu
jednacího řádu a jeho rozšíření
o odstavec pátý: "Návrhy kandidátní
listiny musí být předloženy nejméně
jeden měsíc před volbou."
Zdá se mi, že tento návrh je nereálný.
Nevychází ze skutečných možností
a nerespektuje event. potřeby a akce ČNR. Nevíme,
za jakých situací budeme přistupovat k volbám
orgánů a nevíme, zda jednoměsíční
lhůta se neobrátí přímo proti
ČNR. Tuto lhůtu bychom neměli akceptovat.
Paragraf 11, bod a/ - návrh na doplnění tak,
aby nový text zněl: "ČNR uskutečňuje
svou působnost tím, že projednává
a/ návrhy, podněty, zprávy a prohlášení
předsednictva ČNR."
Tento návrh lze akceptovat. Patrně se nevyhneme
tomu, abychom v určitých situacích nebo intervalech
projednávali i takovéto dokumenty.
Paragraf 55 - návrh se týká informací
předsednictva podávaných ve schůzích
České národní rady. Návrh doporučuje
doplnit existující text o ustanovení, že
"v závažných otázkách jsou
poslanci informováni vnitřní cestou".
Rozumí se, že poslanci mají být informováni
o všech záležitostech, které se dotýkají
jejich činnosti v České národní
radě. To vyplývá z obecné povinnosti
předsednictva a dalších orgánů
ČNR. Do toho samozřejmě spadá i možná
informace vnitřní cestou, jestliže se to ukáže
potřebné a nutné.
Není snad nezbytné, abychom dávali nějaké
zvláštní ustanovení o tom, zda můžeme
pokládat toto právo poslanců na informace
za integrální součást jednacího
řádu, za požadavek, který vyplývá
z celého kontextu dosavadního textu.
Poslední pozměňovací návrh
podal soudruh akademik Wichterle, který navrhuje změnu
§ 37 návrhu jednacího řádu, tj.
ustanovení o volbách. Z projevu soudruha akademika
Wichterleho a také z textu, který mám v rukou,
jsem nevyrozuměl, zda jde o návrh, aby byla opuštěna
zásada možného většího počtu
kandidátních listin hromadných ve prospěch
jedné kandidátní listiny, na níž
by byli soustředěni všichni navržení
kandidáti, a to i v počtu, který by přesahoval
počet volených míst s tím, že
by z těchto kandidátů byly zvoleny osoby,
které získají největší
počet hlasů, do počtu obsazených míst.
Zde je sporná otázka. Vidím rozdíl
návrhu předloženého ústavně
právní komisí a návrhu předloženého
soudruhem akademikem Wichterlem především v
tom, že v návrhu zákona jsou různé
alternativy předloženy v podobě alternativ
týmů. Návrh zákona vychází
z toho, že u řady voleb půjde o důležitou
otázku odborného složení jednotlivých
volených orgánů.
V návrhu soudruha akademika Wichterleho by všechny
návrhy byly soustředěny na jedné kandidátní
listině, což by mohlo vést k určité
nevýhodě tam, kde volba by měla vzít
na zřetel zejména důvody odborné skladby.
Mohlo by k tomu dojít např. u volby předsedů
výborů, při volbě místopředsedů.
Pak je zde otázka volby členů výborů,
což je věc, kterou navržený text úpravy
voleb řeší velmi rozumně tím,
že dává event. možnost veřejného
hlasování o začlenění jednotlivých
poslanců do určitých výborů
na základě hromadných kandidátních
listin. Při systému volby, navrhovaném soudruhem
akademikem Wichterlem, by v těchto případech
vznikaly určité technické problémy
zcela jistě.
Na druhé straně protinávrh, který
byl předložen, má určité pozitivní
momenty, oproti našemu návrhu v tom, že umožňuje
politické intervence jednotlivých skupin poslanců
do návrhů na volené orgány právě
za předpokladu, že existuje jediná kandidátka.
Tento pozitivní rys by nepochybně mohl být
u takového druhu voleb, které mají již
vyhraněnější politický charakter.
Myslím, že tam by tento prvek působil pozitivně.
Řekněme u výborů atd., kde záleží
na odborném složení voleného orgánu,
by tento návrh byl spjat s určitými, a to
značnými defekty.
Na druhé straně, uvážíme-li protinávrh,
který se týká § 37 jednacího
řádu, z hlediska voleb politické povahy,
tam by to nepochybně mělo určité přednosti.
Zdá se, že také okolnost, že tento protinávrh
akceptuje zásadní myšlenky povinného
navržení kandidátů skupinou dvaceti
poslanců - to je společný rys obou možných
variant - přispívá to k tomu, že bychom
měli uvažovat o této možnosti event. tam,
kde volby jsou spojeny s další specifikací,
tj. kde jde vyloženě o volby politického charakteru,
tam návrh alespoň dvaceti poslanců skýtá
jistou garanci, i když nevylučuje určitá
úskalí, že těchto návrhů
bude podán přemrštěný počet.
Proto se mi zdá - a samozřejmě záleží
tu na stanovisku ČNR - vhodné hledat možné
řešení kompromisem, že by nově
navržený způsob voleb byl specifikován
na určité případy, že bychom
o něm uvažovali při volbě delegátů,
které budeme vysílat do Sněmovny národů,
kde jde o volbu vyloženě politickou. To je mé
stanovisko.
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji
zpravodajovi za stanovisko k předneseným připomínkám
a prosím poslance, kteří vystoupili v rozpravě
a přednesli své připomínky, zda souhlasí
se stanoviskem zpravodaje nebo zda trvají na svém
návrhu.
Posl. dr. Adam: Trvám na svém návrhu,
protože neznám ustanovení zákona, které
by bylo v rozporu s tím, co jsem navrhoval.
Posl. akad. Wichterle: Já samozřejmě
připouštím možnost kompromisního
řešení, ovšem obávám se,
že definice jde daleko a stěží by se jiná
našla. Na druhé straně chci opakovat, co jsem
řekl o otázce odborných voleb i o nebezpečí,
o němž se zmiňoval pan zpravodaj. Trvám,
že jsme a pokud nejsme, tak se musíme stát
fórem, které dovede prosazovat požadavky odborných
sborů, a proto nevidím toto nebezpečí,
bude-li se jednat o nějakou vysloveně právní,
technickou či finanční otázku. Tam
se každý bude ptát a předsednictvo nám
k tomu opatří informace, aby se to usnadnilo, po
kandidátech - nejlepších odbornících.
Jsem přesvědčen, že akční
politický sbor budeme respektovat a že nebezpečí
je minimální a že půjde o to - jak doufám
- že kterékoliv řešení a cokoliv
odtud vyjde, bude rozumné.
Předseda ČNR dr. Císař: Budeme
hlasovat. Je důležité vaše stanovisko.
Posl. akad. Wichterle: Trval bych na svém návrhu.
Smím-li to pokládat za návrh. Jde mi o to,
by byl vzat v úvahu tento alternativní návrh,
který by nebylo nutno doplňovat touto definicí.
Stěží předpokládat, že by
definice byla návodem rozlišení mezi volbami
politickými a volbami odborného charakteru. Nevidím
to tak ostře, abych si troufal najít definici. Čím
jednodušší bude náš jednací
řád, tím i náš postup bude jednoznačnější
a vyhneme se dlouhým procedurálním sporům.
Svým návrhem jsem se připojil k charakteru
jednotlivce a de facto jsem tím zjednodušil pojetí
voleb. Říkám, že pro volbu širších
orgánů má být tentýž postup,
jako při volbě jednotlivce. Pokud by někdo
dovedl formulovat návrh kompromisní, bylo by správné
o něm hlasovat. Existoval by však jiný kompromisní
návrh, že v případě existence
jedné kandidátky by se připustil větší
počet kandidátů. Toto ustanovení je
možno torpedovat skupinou dvaceti poslanců, kteří
dají jakoukoliv protikandidátku a tím to
přestane působit. Možná, že bychom
se dostali do rozporů velmi složitých. Myslím,
že jednací řád má být
jednoznačný a jednoduchý. A to je důvod,
abych se držel svého názoru.