Předseda dr. Císař: Tím všichni
přítomní poslanci České národní
rady složili předepsaný ústavní
slib.
Přerušuji nyní do 10.30 hod. schůzi.
/Schůze přerušena v 10.20 hod. a opět
zahájena v 10.38 hod./
Předseda ČNR dr. Císař: Budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu pořadu schůze, kterým
je
Zpravodajem je poslanec dr. Vladimír Klokočka; prosím,
aby se ujal slova.
Posl. dr. Klokočka: Na poslední schůzi
České národní rady byla podávána
krátká informativní zpráva o postupu
prací při přípravě návrhu
zákona o jednacím řádu ČNR.
Mezitím pokročily práce natolik, že
ústavně právní komise dospěla
na své poslední schůzi ke konečnému
znění návrhu, kde jsou zapracovány
připomínky, které jsme obdrželi od jednotlivých
poslanců k návrhu, který byl také
projednán v předsednictvu ČNR a naposledy
předevčírem na schůzi ústavně
právní komise.
Ve zprávě si všimneme některých
obecných momentů návrhu jednacího
řádu, a pak zejména bychom si všimli
otázek, které byly sporné a k nimž se
objevily také připomínky.
K pojetí zákona o jednacím řádu
není třeba mnoho říci. Návrh
jednacího řádu vychází z ústavního
zákona 143/68, a proto chápe Českou národní
radu jako orgán české politické reprezentace,
který na základě konfrontace různých
stanovisek formuluje českou politiku jak ve sféře
zákonodárství, tak ve sféře
politické kontroly výkonu moci a politické
iniciativy při federálním orgánu.
Návrh zákona o jednacím řádu
vychází dále z toho, že jednací
řády se nepíší pro situace ideální,
ale pro situace, v nichž je třeba řešit
určité konflikty. Proto chápeme jednací
řád jako souhrn organizačních pravidel
a procesních postupů, které umožňují
ČNR nacházet politická řešení
racionální a efektivní, avšak současně
taková řešení, která jsou politicky
přijatelná. Tento způsob v podobě
zákona o jednacím řádu je veřejně
přijat, vyhlášen a stojí pod kontrolou
veřejnosti.
Význam jednacího řádu vyplývá
tak z poznání, že není důležité
jen, jaké rozhodnutí přijmeme, jaké
řešení v ČNR nalezneme, ale neméně
významné je také, jakým způsobem,
jakými metodami budeme politická řešení
na půdě ČNR hledat a nacházet. Tím
dovádí jednací řád myšlenku
ústavnosti až do vnitřní organizace
ČNR a stává se tak jedním z opatření
proti libovůli. Říkám-li jedním
z opatření proti libovůli, říkám
to vědomě proto, že význam jednacího
řádu na druhé straně není možno
přeceňovat; zůstává abstraktní
normou, která nemůže zachytit ani všechny
konkrétní situace, popř. nemůže
samozřejmě zcela vyloučit ani všechny
otázky, které se objevily v připomínkách
formulovaných oním "co, kdyby..." atd.
Ani nemůže vyjádřit pochopitelně
politické ovzduší, v němž bude
Česká národní rada pracovat. Velmi
bude záležet na nás samých, na naší
toleranci a na našem smyslu pro demokratická pravidla,
jakož i na ochotě vzájemně se respektovat.
Obsahově je v novém textu návrhu jednacího
řádu, který máte v rukou, řada
stylistických změn, řada změn v řazení
jednotlivých paragrafů a také určité
věcně obsahové změny. Tyto obsahové
změny se však netýkají podstatných
charakteristických rysů původního
návrhu. Česká národní rada
zůstává tedy i v této poslední
verzi jednacího řádu orgánem se silným
postavením pléna, a to v otázkách
zákonodárných i v otázkách
politické kontroly, zůstává konečnou
instancí v procedurálních a organizačních
záležitostech, je orgánem nerozpustitelným,
jak to vyplývá také z ústavního
zákona č. 143/68, a je nově - což je
změna v paragrafu 9 nového textu - i orgánem,
jehož plénum se eventuálně může
sejít i v případě, kdy předsednictvem
není svoláno přes zákonnou lhůtu.
Ve sféře zákonodárství vychází
návrh jednacího řádu z toho, že
návrhy zákonů mohou podávat poslanci,
výbory, vláda ČSR, že po projednávání
těchto zákonodárných návrhů
je v podstatě používána metoda dvojího
čtení, což je upřesnění
konečného návrhu zákona, které
je demokratickým principem při jednání
výborů ČNR a může být
jen výjimečně opuštěn ve prospěch
jednoho čtení zákona.
Toto dvojí čtení je možné použít
zejména u složitějších, komplikovaných
textů nebo tam, kde práce výborů ukáže
řadu sporných momentů. Tuto metodu je možné
použít i při jednání pléna
ČNR.
Výbory ČNR jsou chápány ve smyslu
ústavního zákona o československé
federaci jako iniciativní a kontrolní orgány
České národní rady a stávají
se těžištěm zákonodárných
prací. Jednací řád se snaží
vytvořit organizační podmínky pro
to, aby výbory mohly dobře plnit tuto svou funkci.
Vychází z toho, že budou pracovat spolu se
součinností řady expertů, představitelů
zájmových organizací, kteří
se mohou v podvýborech nebo dalších skupinách,
které výbory zřizují, podílet
na přípravě zákonodárných
prací.
Výborům, právě tak jako plénu
a jednotlivým poslancům, se dále dostává
práva získávat potřebné informace
a podklady pro svá jednání, informace, které
státní orgány jsou povinny poskytnout.
Novinkou proti tradičním koncepcím práce
výborů je možnost výborů obrátit
se na jednotlivé osoby se žádostí o
obecné stanovisko k určitým sporným
věcem a tím dovést myšlenku konfrontace
různých stanovisek až do těchto důsledků.
Uvažovali jsme podle návrhů jednotlivých
poslanců i o tom, zda mohou být výbory ČNR
chápány ještě šířeji
jako orgány, které jsou vybaveny další
pravomocí, tj. předvolávat kteréhokoliv
občana České socialistické republiky
s povinností tohoto občana vypovídat za podobných
podmínek jako před soudem, jak je to běžné
v některých západních státech.
Dospěli jsme po uvážení všech okolností
k tomu závěru, že tyto konsekvence v pojetí
výborů ČNR by byly vázány na
hlubší strukturální změny, na
strukturální změny v celém systému
politického života, na zásahy do existujících
úprav občanských práv atd. Z těchto
důvodů jsme toto nepokládali za realizovatelné.
Další otázkou, o které bych se chtěl
zmínit, je politická kontrola výkonu moci,
jak je chápána jednacím řádem.
Jednací řád vychází z obecné
politické kontroly vůči české
vládě a vůči jednotlivým jejím
členům. Navazujeme tu na předpisy ústavního
zákona o jmenování a odvolávání
vlády a jejích jednotlivých členů,
o povinnosti vlády předstupovat před Českou
národní radu se svým programem a žádat
Českou národní radu o vyslovení důvěry
s možností vyslovení také nedůvěry
vůči vládě. U prostředků
politické kontroly vůči vládě
se objevily sporné otázky v pojetí instituce
interpelace a instituce otázek. Ústavní zákon
č. 143/1968 Sb. nepoužívá termínu
dotaz, nýbrž otázka. Některé
připomínky vycházely patrně z dosavadní
praxe Národního shromáždění
a směřovaly k tomu, aby byly odstraněny jakékoliv
formální náležitosti politických
interpelací. Myslím, že tyto návrhy
nejsou přijatelné, chceme-li zachovat určité
kvalitativní rozdíly mezi otázkami a interpelacemi.
Vycházíme totiž z toho, že poslanec má
k dispozici možnost žádat orgány státní
správy o informace, že poslanec má možnost
klást ústní nebo písemné otázky.
Tyto otázky ústní nebo písemné
mohou být určitým kontaktem poslance s členy
vlády, přičemž poslanec si vyjasňuje
určité sporné prvky, kdežto interpelaci
pokládáme už vlastně ne za dialog mezi
poslancem a ministrem, nýbrž za diskusi nebo za její
začátek mezi poslanci na jedné straně
a vládou nebo členy vlády na straně
druhé. Interpelace je proto spojena s určitými
náležitostmi, má písemnou formu, je
spjata s určitými důsledky, po jejím
předložení buď člen vlády
odpoví ještě na téže schůzi
České národní rady nebo na schůzi
nejbližší, po odpovědi se automaticky
zahajuje diskuse o této odpovědi, této diskuse
se zúčastní poslanci, vyjasňují
svá stanoviska a tato diskuse o interpelaci je určitým
závěrem, usnesením, ve kterém zaujme
Česká národní rada k odpovědi
stanovisko a rozhoduje o tom, zda přechází
k dalšímu bodu programu či nikoliv. Interpelace
je politicky daleko významnější nástroj,
pokud jde o aktivitu poslanců vůči vládě,
a jsme toho názoru, že určité minimální
formální předpoklady jsou nezbytné.
Proti tradičnímu pojetí interpelace odstraňujeme
řadu dalších formálních náležitostí.
Je známo, že ve většině států
je interpelace vázána na podpisy řady poslanců,
dvaceti, patnácti, v některých případech
i třiceti poslanců a je spojena s dalšími
organizačními omezeními. Omezení tohoto
druhu odstraňujeme a ponecháváme jedině
písemnou formu.
Další otázka, která se objevila v řadě
připomínek, je vztah České národní
rady ke kontrolnímu orgánu ČNR. Zde jsme
samozřejmě ve velmi obtížné situaci,
poněvadž zákon o kontrolním orgánu
ČNR je ve stadiu přípravy a návrh
zákona o jednacím řádu může
těžko předcházet tuto úpravu
nějakým ustanovením detailnější
povahy. Proto jsme se omezili při úpravě
vztahu České národní rady a jejího
kontrolního orgánu na určité minimum,
které by snad v jednacím řádu oprávněně
mělo být. Především na ustanovení,
že Česká národní rada volí
a odvolává kontrolní orgán, že
předsednictvo ČNR schvaluje pracovní plány
kontrolního orgánu a konečně, že
Česká národní rada pověřuje
kontrolní orgán úkoly a požaduje zprávu
o jejich plnění. To je také jeden z těch
doplňků, které se objevily v pozdějších
návrzích.
S ohledem na určité připomínky je
třeba upozornit na to, že kontrolní orgán
ČNR má jiné postavení a jeho vztah
k České národní radě je jiný,
než je tomu u vlády České socialistické
republiky. Sepjetí České národní
rady a kontrolního orgánu je mnohem bezprostřednější.
Na druhé straně ale nelze zařadit, jak se
objevilo v návrzích, kontrolní orgán
ČNR přímo do výčtu orgánů
ČNR /předsednictvo, výbory atd./, protože
tento vztah není zase natolik bezprostřední,
aby kontrolní orgán byl nedílnou součástí
vnitřního uspořádání
České národní rady. To je třeba
vzít na vědomí. Kontrolní orgán,
resp. jeho předseda nemusí být členem
České národní rady, aparát
kontrolního orgánu také není aparátem
České národní rady. To z toho důvodu,
že kontrolní orgán ČNR je spjat s Českou
národní radou užším způsobem
než vláda. Nezařadili jsme také připomínku
na interpelace poslanců ČNR vůči kontrolnímu
orgánu. To je instituce, která by příliš
posouvala postavení kontrolního orgánu do
jisté autonomie, více než je předvídáno
ústavním zákonem č. 143/1968 Sb.
Další otázka, která se objevila v připomínkách
a je velmi závažná, je problematika veřejnosti
práce České národní rady. Víme
velmi dobře, že v samé povaze parlamentního
sboru, kterým Česká národní
rada je, je veřejný způsob jeho činnosti.
Také jsme v návrhu jednacího řádu
začlenili ustanovení, že nejenom schůze
pléna České národní rady, ale
i schůze jejích výborů jsou veřejné.
Vyskytla se další připomínka, velmi
závažná, zda by nebylo vhodné, aby uveřejněné
zápisy z jednání a těsnopisecké
zprávy ze schůzí České národní
rady neměly být imunizovány. Předpokládáme,
že pod tímto termínem "imunizované"
se má na mysli, že projevy poslanců ČNR
by měly být předmětem veřejné
publikace v tisku i jinde bez ohledu na obvyklé cenzurní
předpisy. Je to zásada, která odpovídá
běžným praxím demokratického
parlamentního života. Česká národní
rada je orgánem politické reprezentace, má-li
tato reprezentace fungovat, musí existovat vzájemná
informovanost především voličů,
nebo v našem případě občanů,
o činnosti jejich reprezentantů.
Na druhé straně toto pojetí politických
projevů, které by mohly být veřejně
publikovány, naráží v současné
době na určité potíže, protože
těžko můžeme posoudit tyto možnosti
pro publikaci všech projevů členů ČNR
proti existujícím federálním předpisům,
a to cestou zákona o jednacím řádu
ČNR.
Domníváme se ale, protože otázka je
natolik závažná, že by se Česká
národní rada měla tímto problémem
zabývat a spolu s dalšími parlamentními
sbory, Federálním shromážděním
a Slovenskou národní radou by měla usilovat
o určité celostátní řešení
při nové úpravě předpisů
o tisku a cenzuře.
V posledních týdnech a dnech byla nejvíce
předmětem diskuse otázka úpravy voleb
a hlasování v České národní
radě. Jsou to ustanovení § 34 - 37 návrhu
jednacího řádu. Chtěl bych při
této příležitosti říci,
že ústavně právní komise je postavena
před velmi složitý úkol. Složitost
při úpravě voleb v České národní
radě vyplývá především
z toho, že voleb je velké množství. Volí
se předseda, místopředsedové, ostatní
členové předsednictva ČNR, zejména
předsedové výborů, existuje volba
členů výborů, ústavního
soudu, jeho členů a bude se volit předseda
kontrolního orgánu atd. Voleb je velké množství
a jejich charakter je nesourodý.
Tyto volby jsou obsahově rozmanité povahy. V některých
případech se projevuje u těchto voleb více
politický charakter, v jiných případech
hraje větší roli moment odborného rozvrstvení,
jindy podle politické příslušnosti a
jindy zase politické zařazení ustupuje a
musí ustupovat do pozadí před hledisky efektivity
parlamentních prací. Snažíme se tento
problém řešit pokud možno jednoduchým
globálním způsobem, který ponechává
určité možnosti i pro usnesení České
národní rady, pro usnesení, jež by mohlo
modifikovat oblast otázek, které nejsou zcela zásadní
povahy.
Vycházeli jsme z toho, že volba orgánů
ČNR bude mít povahu politického výběru,
ale také odborné kvalifikace. Dospěli jsme
k závěru, který byl zatím v diskusi
akceptován, že návrhy na volbu /navazujeme
také na první zkušenosti z České
národní rady/ by měly být podávány
skupinami poslanců, abychom předcházeli určitému
chaosu při organizaci voleb. Jedná se asi o skupinu
20 poslanců.
Volby samé, jak je máte zachyceny v § 35 -
37, vycházejí z dvojí odlišné
úpravy. Rozlišují volbu individualizovanou
- § 36, kde jde o volbu předsedy ČNR, předsedy
ústavního soudu ČSR a předsedy kontrolního
orgánu ČNR.
V tomto případě, jak vyplývá
z § 36 z odst. 2, koná se
1. obligatorně tajná volba
2. je možné předpokládat větší
počet kandidátů toho jednoho obsazovaného
místa. Zde nejsou žádné problémy.
Paragraf 37 naopak vychází ze situace, kdy dochází
k volbě více členů téhož
orgánu najednou a nikoliv k volbě individualizované,
ale kolegiální. Máme na mysli volbu místopředsedů
a ostatních členů předsednictva, volbu
předsedů výborů ČNR atd.
V tomto případě vychází návrh
z hromadných kandidátních listin, kde počet
navržených do volených funkcí odpovídá
počtu obsazovaných míst. Tato zásada
byla přijata po určitých diskusích,
není reakcí na požadavky demokratizace nebo
proti požadavkům demokratizace voleb v České
národní radě, které vycházejí
z věcné problematiky, odborné skladby těchto
orgánů. Budou-li voleni místopředsedové
ČNR nebo předsedové výborů
touto kolegiální volbou, je třeba vzít
v úvahu, že jde o určitý tým,
o skupinu osob, která má reprezentovat jisté
proporce, kde musí být jednotliví členové
této skupiny určitým způsobem odborně
kvalifikovaní, kde by měla mít /zejména
u místopředsedů/ jistou kvalifikaci politická
reprezentace atd.
Vycházeli jsme z toho, že v těchto případech,
kdy bychom volili jiný způsob volby, by došlo
k volbě s neznámým efektem z toho věcného
hlediska. Eventuálně výběr jednotlivých
poslanců, který by se mohl orientovat velmi široce,
by mohl hrou náhody ve volbě samé vytvořit
takové orgány, které by event. reprezentovaly
víceméně přesně zájmy
na osobní politické reprezentaci vyjádřené
jednotlivý mi voliči při hlasování,
ale které by nedostatečně nebo dokonce ve
velmi nepatrné míře vyjádřily
skutečné zájmy efektivní práce
České národní rady. Z těchto
zásad vycházel návrh § 37.
Textace § 37 odst. 4, je-li předložena pouze
jedna kandidátní listina, mohou ji poslanci upravovat
škrtáním jednotlivých jmen kandidátů,
vychází rovněž ze zásady, že
by bylo obtížné získávání
potřebné většiny při velkém
počtu kandidátů a že by touto cestou
volby mohlo dojít k takovému složení
příslušného orgánu, který
by z hlediska odbornosti neodpovídal zájmům
a potřebám České národní
rady.
Při této koncepci jsme pochopitelně nemohli
vzít na zřetel individualizovaně všechny
jednotlivé případy voleb. Určitým
problémem zůstává např. zcela
zvláštní volba té části
reprezentace Sněmovny národů, kterou bude
provádět Česká národní
rada, kdy jde o volbu jistě politickou. Snažili jsme
se ovšem zachytit ty základní zásady,
z nichž by úprava volby a hlasování
měla vycházet. Tolik úvodem k návrhu
zákona o jednacím řádu.
Předseda dr. Císař: Děkuji
zpravodaji poslanci dr. Klokočkovi. Chci vám oznámit,
že poslanecký slib složilo 192 poslanců
ČNR.
Do rozpravy k návrhu zákona o jednacím řádu
se přihlásili dva poslanci. Prosím, aby se
ujal slova posl. František Haas.
Posl. Haas: Soudruhu předsedo, soudružky a
soudruzi poslanci! Dovolte mi dvě krátké
poznámky.
V § 96 doporučuji pozměnit text odstavce 2,
kde se hovoří o prošetřování
stížností a podnětů pracujících,
termínem "občané" jako termínem
širším, poněvadž i nepracující,
studenti atd. mají právo na stížnosti.
Druhá poznámka se týká § 49,
kde navrhuji vypustit 5/ "Kancelář České
národní rady". Z toho důvodu je potom
nutno změnit § 83, vypustit 5/, tzn., že odstavec
1 by začínal: "Kancelář ČNR
obstarává pro ČNR agendu..." kromě
tohoto úvodního řádku text ponechat.
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji.
Prosím posl. Wichterleho.
Posl. akademik Wichterle: Chci přednést některé
připomínky, které jsme přijali na
dnešní schůzce skupiny nestraníků
a připojit k tomu ještě některé
své konkrétní návrhy. Bude se to týkat
§ 37, o němž naposledy mluvil ve své zprávě
posl. Klokočka. A to onoho stanoviska, že je podle
této předlohy nutno při volbě orgánů,
které mají více členů, postupovat
zásadně pomocí vázaných kandidátek,
které obsahují právě onen počet
zvolených míst. My v tom vidíme omezení
volebního práva v České národní
radě a tím i jednotlivých poslanců.