Soudruzi a soudružky, nedávná konference evropských
komunistických a dělnických stran v Karlových
Varech, která navázala na jednání
komunistických stran evropských socialistických
zemí v Bukurešti, upoutala pozornost světové
veřejnosti. Základním smyslem a cílem
porad bylo, aby nejen vlády, ale lidové masy, dělnická
třída, rolnictvo, inteligence, socialistické
a sociálně demokratické strany, odborové
organizace, věřící, ženy, mladé
pokolení a pokrokové síly neúnavně
bojovaly za mír proti agresívním silám
imperialismu, aby bylo zastaveno horečné zbrojení,
které ožebračuje země, a byly zneškodněny
síly války.
Dokumenty přijaté na konferenci jsou srozumitelné
a konkrétní. Všechna doporučení
jsou prostoupena vědomím, že je zapotřebí
neodkladně upevnit evropskou bezpečnost nejen v
zájmu evropských národů, ale v zájmu
všech zemí světa, v zájmu lidstva, aby
mohlo žít v míru.
Pracující naší socialistické
vlastí se plně ztotožňují se
stanoviskem naší delegace. Rádi svou cílevědomou
každodenní prací, celým vnitřním
rozvojem naší země, rozvinutím všech
možností socialismu v ekonomice, vědě
a kultuře přispějí k zabezpečení
souladu mezi zdroji a potřebami, jak o tom jednáme
od rána, i k dalším úspěchům
sil pokroku a svobody národů ve světě.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. poslankyní Karlovské. Nyní promluví
posl. Jiránek.
Posl. Jiránek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté. Ve
svém krátkém diskusním příspěvku
ukáži na několik momentů při
poskytování služeb. Z každé stokoruny,
kterou naši občané vydají, připadne
10-14 korun na služby placené obyvatelstvem. Na základě
zkušeností z hospodářsky nejrozvinutějších
zemí můžeme dovodit, že s rostoucími
příjmy tento podíl poroste. A dodejme, že
by měl vzrůstat rychleji než dosud.
Na úhrnu placených služeb se významnou
měrou podílejí služby poskytované
v souvislosti s bydlením. Stavební organizace místního
hospodářství by měly lépe než
v minulosti uspokojovat poptávku zaměřenou
na opravy, adaptace bytů, zařizování
koupelen a sprchových koutů, jakož i na jiná
zlepšení dosavadního bytového fondu.
Při dané bytové tísní si prostě
nemůžeme dovolit vyškrtnout z našich úvah
starý bytový fond a musíme dbát nejen
o jeho rozumné udržování, ale podle
možností i o jeho zdokonalování tak,
aby odpovídal kulturním a hygienickým požadavkům
člověka z druhé poloviny dvacátého
století.
Při poskytování těchto služeb
narážejí stavební organizace na četné
potíže i obstarávání materiálu.
Je proto třeba ocenit, že už letošní
plán a státní rozpočet svými
příděly vytváří předpoklady
pro rychlejší rozvoj výroby stavebních
hmot. Ovšem také v chemickém průmyslu
a ve strojírenství zbývá leccos vykonat
pro uspokojení potřeb, které souvisí
s bydlením. Nelze pokládat za normální,
když občané musí s takovými obtížemi
shánět například radiátory
pro etážové topení. Naše výzvy
k občanům, aby se svými prostředky
podíleli na zvelebování bytového fondu,
například modernizaci rodinných domků,
by se minuly účinkem, kdybychom k tomu na trhu nevytvořili
potřebné podmínky.
V příštích letech se bude dále
rozšiřovat vybavení domácností
předměty dlouhodobého užívání.
Jestliže letos přijde na domácí trh
asi 64 tisíce automobilů, tak v roce 1970 se už
toto číslo bude blížit k hranici 100
tisíc. Jistě není třeba připomínat,
že tento rozvoj motorismu znásobí nároky
obyvatelstva na placené služby. V našich plánech
o záměrech musíme pamatovat na to, aby s
tímto tempem drželo krok i rozšiřování
kapacit opraven, umyváren vozů, aby se rozšiřovala
síť benzinových čerpadel a motorestů
podél silnic. Ve velkých městech budeme již
brzy postavení před úkol řešit
nedostatek parkovacích ploch výstavbou patrových
velkogaráží.
Moderní domácnosti budou ve stále hojnější
míře vybavovány různými mechanismy,
které ulehčují práci a slouží
kulturnějšímu životu. Nechceme-li, aby
se splnila předpověď, podle které se
ženy stanou obsluhovatelkami mechanizovaného bytu
a muži jeho údržbáři, musíme
zabezpečit přiměřený servis
pro všechnu techniku, kterou domácnostem budeme nabízet.
V současné době je chladnička asi
ve 34 z každého sta domácností, v roce
1980 má být v 96 domácnostech ze sta. Televizor
je nyní asi v 56 domácnostech, v roce 1980 má
být v každé domácnosti. Hospodářští
pracovníci z toho musí včas vyvodit závěry
pro rozvoj opravárenských podniků.
Myslím, že situaci v celé oblasti služeb
by ulehčilo, kdyby výrobní podniky a stavební
organizace byly tlakem hospodářské soutěže
přinuceny ke kvalitnější práci.
Je jistě bolestné, když při vážném
nedostatku kapacit stavební údržby se z toho
mála, co je k dispozici, musí část
vyčleňovat na opravy novostaveb. Jestliže jsme
v minulých deseti či patnácti letech dosáhli
určitých úspor na stavebních nákladech
za cenu, že novostavby se budou po tak krátké
době opravovat, že se budou vyměňovat
střešní krytiny anebo potrubí, pak je
třeba říci zcela otevřeně,
že nás tyto úspory přišly velmi
draho.
Domnívám se, že letošní plán
a rozpočet přináší řadu
nových kladných prvků, které odpovídají
dané hospodářské situaci a úkolům,
které před námi stojí. Důsledné
a rozhodné uskutečňování těchto
úkolů nepochybně přispěje k
zabezpečení rovnováhy v našem národním
hospodářství a k jeho dalšímu
dynamickému rozvoj i, na němž se ve stále
širší míře musí podílet
i rozsáhlý úsek obyvatelstvem placených
služeb. Přejeme si, aby to byly služby pohotové,
rychlé, kvalitní, přejeme si, aby nám
služby nevyčerpávaly nervy, ale skutečně
sloužily, zpříjemňovaly život.
Letošní rok by měl přinést významné
kroky na cestě k tomuto cíli. Je na nás,
abychom nepromeškali žádnou z příležitostí,
které k tomu máme.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
s. inž. Sucharda, ministr financí, se ve své
zprávě též zmínil o tom, jak
se některé stavební investice nedobře
promítají i v našem státním rozpočtu,
a proto ukáži na jeden z četných případů.
Dnes je tomu právě měsíc, co jsem
se z pověření našeho výboru NS
v části kontrolní, zúčastnil
průzkumu stavební investice nové keramické
továrny v Klášterci n. Ohří spolu
se soudruhem Skramuským.
Tato stavba byla započata v roce 1961 s tím, že
bude dostavěna v roce 1964. Přestože veškeré
stavební investice plánujeme, tato výstavba
není ještě ani dnes skončena a termín
dostavby je nejasný, neboť nikdo z dodavatelů
není ochoten konečný termín podepsat
proto, aby mu nevznikly nějaké hmotné sankce
pro nedodržení smlouvy. Tím, že se termín
výstavby každý rok vždy odsouvá
na rok další, vznikají veliké ztráty
pro naše národní hospodářství,
včetně zahraničního obchodu. Každý
den zpoždění nás ochuzuje o 170 tisíc
korun ve výrobě při přepočtu
na nové ceny to však je 200 tisíc, korun. Když
uvážíme, že stavba je zpožděna
z původního termínu dokončení
skoro o tři roky, tj. asi 1000 dní, pak nám
vyjde, že jsme se ochudili o 170-200 mil. ve výrobě.
Je možné, že by mohlo být řečeno,
že 200 mil v porovnání se státním
rozpočtem je v jeho částce velmi nepatrným
finančním obsahem. Ukáži však,
že to je jen klamný názor, neb v roce 1964,
1965 a dalších bylo z vládní rezervy
uvolněno pro technický rozvoj celostátně
pro celý úsek místního hospodářství
100 mil. korun, a tudíž daleko méně,
nežli je naše ochuzení proto, že jsme nedokázali
výstavbu keramičky v Klášterci nad Ohří
v termínu dát do provozu. Mám za to, že
je nutné, aby konkrétní příklady,
jako je tento, byly konkrétně řešeny
a nedocházelo k dalšímu prodlužování
výstavby, aby tak nadále naše národní
hospodářství nepřicházelo o
lepší svoje výsledky. Doporučuji, aby
příslušný resort učinil taková
opatření, aby výstavba tak, jak je slibováno,
ale smluvně nepotvrzeno, byla uskutečněna
do konce listopadu tak, jak dodavatelé slibují.
Zároveň chci říci, soudružky
a soudruzi, že pro návrh našeho státního
rozpočtu budu hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Jiránkovi. Promluví posl. Novák Josef.
Posl. Josef Novák: Soudružky a soudruzi poslanci!
Jak jsme slyšeli z úst soudruha ministra financí,
významné místo v rozpočtu mají
dotace. Jejich poměrně značná výše,
jak o tom svědčí návrh rozpočtu,
je odrazem toho, že přechod na novou soustavu není
ještě úplný a mnohé problémy
se musí řešit především
touto cestou. Dotace státním podnikům je
značná činí 33 mld. Kčs, což
je 1/5 hrubého. důchodu těchto podniků.
Značná část těchto dotací
řeší také různé cenové
deformace, které nemohla vyřešit ani přestavba
velkoobchodních cen. Tato část dotací
se nejvíce dotýká našich zemědělských
závodů.
Mají se tím vytvořit pro příslušný
podnik stejné podmínky pro působení
ekonomických nástrojů tam, kde nemohla být
upravena cena proto, že by se to dotklo životní
úrovně obyvatel. Ve své podstatě se
tedy tyto dotace dávají většinou do
základních zemědělských produktů,
jako je mléko - maso - brambory - cukrovka, ale i na hnojiva
atd. Není to tedy nějaká forma pomoci, jak
by se nezasvěceným mohlo zdát, ale nutná
opatření nevyvolaná samotnou zemědělskou
výrobou.
Do forem dotací patří i tak zvané
aktivní dotace, které mají podpořit
a urychlit rozvoj efektivní výroby nebo jinak zapůsobit
na rozvoj hospodářství tam, kde to společnost
nejvíce potřebuje.
Musím kladně ocenit úsilí vlády,
že především v letošním roce
je počítáno celkem 4, 4 miliardy na provádění
aktivní zemědělské politiky, ať
už cestou diferenčních příplatků
umožňujících alespoň zčásti
vyrovnat rozdíly v těch zemědělských
závodech, které jsou nuceny hospodařit ve
ztížených podmínkách, nebo používání
přírůstkových prémií
či stabilizačních dotací.
Jsem toho názoru, že zejména tyto aktivní
dotace musíme ještě rychleji rozvíjet,
jako účinný nástroj ekonomické
politiky státu.
Přesto bych však chtěl říci několik
poznámek k této problematice v praxi.
Pracuji jako politický pracovník a jsem členem
zemědělského výboru Národního
shromáždění. Při projednávání
různých zákonů, které ve své
podstatě znamenají realizaci usnesení XIll.
sjezdu naší strany, dochází v našem
výboru k velmi rušným diskusím.
Vystupování členů výborů,
ponejvíce zkušených funkcionářů
JZD, je obvykle zaměřeno na řešení
dopadu přijímaných návrhů prostřednictvím
státního rozpočtu. Bylo tomu tak zvláště
pří projednávání některých
ekonomických pák zdokonalení soustavy řízení
zemědělství nebo při projednávání
povinného pojištění, požadavku
na vyrovnání sociálních důchodů
z prostředků státního rozpočtu
apod.
Z těchto diskusí i předkládaných
příkladů nabývám dojmu, že
jsme pravděpodobně dosud plně nepochopili
závěry sjezdu jak v resortu, tak i v některých
dalších odvětvích. Nebo jsme je pochopili,
ale nesnažíme se je dost účinně
řešit.
Před vystoupením na dnešním plénu
jsem si vyžádal některé, podle mého
názoru objektivní materiály Státní
plánovací komise. Při jejich prostudování
mne velmi zarazila například skutečnost,
že již více než rok po březnovém
plénu ústředního výboru není
jednoznačně stanoven podíl odvětví
zemědělského na tvorbě národního
důchodu. Uváděné rozmezí 19-27
% je příliš široké.
Jsem tedy toho názoru, že dokud příslušné
instituce nepropočítají přesný
podíl na tvorbě a také na užití
národního důchodu, bude nadále vznikat
u pracovníků v zemědělství
pocit nerovnoprávnosti a na druhé straně
se nám nepodaří jenom slovy odstranit názor
na tak zvanou deficitnost zemědělského odvětví.
Zcela potom chápu závěry z materiálů
plánovací komise, že ani do roku 1970 nebude
vyrovnán rozdíl výdělků mezi
zemědělstvím a ostatními odvětvími
a že je velmi iluzorní očekávat určitou
mzdovou preferenci, která je podle mého názoru
nutná pro vyrovnání pracovních i životních
podmínek lidí, pracujících v zemědělských
závodech.
Trvání tohoto stavu podle mého úsudku
ohrozí další oblast usnesení XIII. sjezdu,
a to obnovu pracovních sil, která má být
základem progresívního využití
vědeckotechnického pokroku v zemědělsko-potravinářském
komplexu.
Další příčinu nespokojenosti
některých členů výboru, jistě
politicky velmi důležitou, vidím v tom materiály
plánovací komise mi to potvrdily - že státní
socialistický sektor v zemědělství
dostával v druhotném rozdělení relativně
daleko více prostředků než JZD. Například
saldo nenávratných prostředků bylo
až 13 krát vyšší u státního
sektoru než u družstev. Zdokonalená soustava
se snaží tento problém řešit podle
mého soudu zatím nedokonale.
Tak například v našem litoměřickém
okrese vznikl stav, že v jednom katastru hospodaří
statek s diferenciálním příplatkem
13 hal. na 1 Kčs - a JZD úplně bez diferenciálního
příplatku. Jde sice o krajní příklad,
ale stojí za úvahu pro perspektivní formaci
ekonomických nástrojů.
Dříve objektivní preference státního
sektoru - nebo i subjektivní - by se měla rychleji
vyrovnávat, a to prostřednictvím skutečně
objektivních a objektivně působících
ekonomických nástrojů třeba i alespoň
v experimentu, zavedením oblastních cen. Jsem názoru,
že každá nezdůvodněná preference
naše lidi právem zlobí, podporuje neekonomickou
tendenci přechodu JZD do statků a působí
obtíže při upevňování
jednoty naší společnosti. Víme, že
je to úkol velmi složitý a právě
proto závody očekávají jeho dokonalejší
propracování.
V závěru bych se chtěl, soudružky a
soudruzi, vrátit ještě k tomu, jestli dostatečně
všude chápeme závěry XIII. sjezdu naší
strany k postavení zemědělství v našem
národním hospodářství. V okrese
nám dělají starosti jak problémy uvnitř
sektoru zemědělství a výživy,
tak i negativní vlivy nečekaného růstu
velkoobchodních cen.
Například v našem okrese chceme mimo jiná
opatření řešit trvající
pasívní bilanci v jaderných krmivech sušením
cukrovky. Partner zemědělských závodů
- cukrovary, nyní již součást zemědělsko-
potravinářského komplexu, dříve
usušil 1 q za 35 Kčs. Nyní požaduje 70
Kčs. Nechceme soudruhům sahat do svědomí,
ale tak si opravdu realizaci březnového pléna
z letošního roku nemůžeme představovat.
Podobně tomu je i u odvětví chemie, stavebnictví,
strojírenství a dalších. Jako příklad,
jak propočet velkoobchodních cen není dodržován,
chci ukázat na dvou stavbách v okrese. JZD Evaň
staví kravín. Původní cena 2 mil.
428 tis. Kčs po přepočtu cen velkoobchodních
měla být zvýšena indexem 122 na 2 mil.
962 tis. Kčs, skutečná cena je však
3 mil. 568 tis. Kčs, tedy index 147.
Česač chmele u JZD Vrbice má index 138, i
když jako stroj ní investice měl mít
index 127, a podobně je tomu, soudružky a soudruzi,
u celé řady dalších staveb i bytových
jednotek. Plně souhlasím s vystoupením s.
ministra pokud se týká dožadování
se kázně u těch podniků a závodů,
které nedodržují zejména cenovou politiku,
a plně souhlasím s tím ostrým řešením
- odčerpat takto neoprávněně získané
zisky. To je však jedna stránka věci.
Mám dotaz na s. ministra Suchardu, jak budou potom zejména
těm zemědělským závodům,
které platí tyto vyšší ceny, zase
vráceny? Soudružky a soudruzi, proč to říkám
? Především proto, že přece jenom
loňský rok byl u nás v našem okrese
rok poměrně dobrý. Přes stranické
organizace, národní výbory, výrobní
zemědělskou správu jsme rozvinuli velkou
přesvědčovací kampaň, abychom
všechno nerozdělili jenom na příjmy
našich družstevníků. Měli jsme
zájem, aby nám vzrostly zejména rezervní
fondy přesto, že i u nás je příjem
na družstevníka nižší než v
průmyslu. Přesvědčovací kampaň
se nám dařila. Například proti roku
předcházejícímu vzrostly finanční
rezervy našich družstev ze 17 mil. Kčs na 33
mil. Kčs. Avšak jejich rozpuštění
vlivem neoprávněného růstu velkoobchodních
cen by obnovilo labilnost jejich ekonomiky a jakýkoli vliv
přírodních podmínek, který
musíme v zemědělství předpokládat,
by velmi citelně ohrozil dosud rozšířenou
reprodukci především v těchto závodech.
Pokud jsou podobné podmínky i v jiných okresech
- a já věřím, že jsou - mohl
by nečekaný a úpravou ekonomických
nástrojů nekrytý růst velkoobchodních
cen ohrozit i další oblast zemědělské
rezoluce XIII. sjezdu naší strany, a sice tu, kde
se hovoří o zemědělství jako
o stabilizačním faktoru našeho národního
hospodářství.