Soudružky a soudruzi, budu pro rozpočet hlasovat v
přesvědčení, že problémy
i dopady, na které jsem se snažil upozornit, budou
rychle a účelně řešeny.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Novákovi. Promluví poslanec Krejčí
Vítězslav.
Posl. Krejčí: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Chtěl bych ve svém
diskusním vystoupení ukázat na některých
příkladech a faktech z našeho kroměřížského
okresu, jak jsme splnili hospodářské úkoly
v loňském roce a před jakými problémy
a úkoly stojíme ještě v letošním
roce při opožděném schvalování
státního rozpočtu na rok 1967; dotýkají
se všech stejných celostátních problémů.
I u nás v posledních dvou letech se projevuje řada
prvků v zotavení našeho hospodářství,
které se však vyznačují značnými
protiklady. Na jedné straně jsme zaznamenali po
letech stagnace v průmyslové výrobě
nejvyšší přírůstek v objemu
výroby od roku 1960 - téměř o 11 %,
podstatně jsme zvýšili výrobu pro export
z našich závodů, byly vysoce překročeny
odvodní povinnosti do státního rozpočtu,
podstatně byl snížen rozsah zmetkové
a méně kvalitní výroby a překročeny
dodávky do tržních fondů.
Kladné stránky rozvoje hospodářství
se pozitivně promítly do finančních
výsledků našich hospodářských
organizací. V rozhodujících závodech,
jako je n. p. Pal, Ton, Technoplast, Nářadí
bylo dosaženo vyššího nadplánového
hrubého důchodu o 6,3 % a těchto výsledků
bylo dosaženo převážně růstem
tržeb a výnosů z průmyslové činnosti.
Typickým jevem je, že většina závodů
plánovaný hrubý důchod a jeho plánované
rozdělení splnila a jen výjimečně
se projevily případy neplnění těchto
souhrnných finančních ukazatelů.
Výsledek dobrého hospodaření se projevuje
i na trhu, který je vcelku konsolidován, a nevyskytují
se zásobovací potíže, pokud jde o potraviny
a průmyslové spotřební zboží.
Určité výkyvy se projevují u sezónního
zboží, kde je poptávka nepokryta a hlavní
potíže, které nestačíme vyřešit,
se vyskytují u stavebního materiálu, kde
pociťujeme citelně velké nedostatky, které
brzdí státní i individuální
výstavbu.
Naši spotřebitelé kritizují ještě
nedostatky ve výběru a pestrosti spotřebního
zboží, což je odrazem nedostatečných
změn v technické úrovní a kvalitě
vyráběné produkce. Zde se ještě
zásady nové soustavy řízení
v plné míře neprojevují a stále
se projevuje v hospodářských vztazích
nadvláda výrobce nad trhem a převládá
trh dodavatele. Zkrátka obchod není obchodem, ale
distributorem.
V průmyslu ve srovnání s předchozími
lety pozitivní rysy jsou doprovázeny pokračujícími
negativními tendencemi z předchozích let
podle typického extenzívního rozvoje. Jedním
z těchto rysů je například neustálý
hlad po nových investicích, kde se naše závody
ještě stále orientují na novou výstavbu
a rozšiřování kapacit, zejména
strojírenství. To s sebou ruku v ruce nese i nadměrné
požadavky na přírůstek pracovních
sil, kde naše závody požadují do roku
1970 přijmout navíc zhruba 3000 nových pracovníků,
což žádných 5 let v minulosti nazpět
nepamatujeme.
Vedle toho takovýto vývoj i orientace na nové
pracovní síly s sebou přináší,
jak ukazuje loňský rok, i negativní důsledky
a vážné problémy v oblasti odměňování.
Mzdový vývoj v loňském roce nepříznivě
překvapil nejen okresní orgány, ale i samotné
hospodářské pracovníky na závodech,
zejména proto, že došlo k nepatrnému růstu
průměrných výdělků pouze
o 0,8 % , přičemž průměrný
výdělek dělníků v řadě
závodů byl nižší než v roce
1965. Přitom nelze říci, že by produktivita
práce rostla tak pomalu. Ta se proti roku 1965 zvýšila
o 7,6 %. To považujeme za nejvážnější
problém i z hlediska politického, protože plným
právem dělníci v našich závodech
říkají, že takto si denivelizaci nepředstavují.
Na tento stav reagujeme tím, že ve všech rozhodujících
závodech v současné době zpracováváme
mzdový vývoj do roku 1970, který by byl praktickým
programem mzdové politiky a mzdové diferenciace.
Za další rozporné a negativní rysy,
které se v loňském roce v průmyslové
výrobě projevovaly, považujeme nadměrný
růst materiálových zásob, které
vzrostly o 23 mil. Kčs na našem okrese. Představuje
to 4,5 % navíc. Podobně se nemůžeme
smířit s pokračujícím vývojem
materiálových nákladů, které
představují dvoutřetinový podíl
na jednu Kčs vyrobené produkce. I tam, kde se výrobní
náklady snižují, je toto snížení
nepatrné, protože jsme nedoznali podstatných
strukturálních změn ve výrobě.
Tam, kde mají vážné zásobovací
potíže, jako např. podniky komunálních
služeb a místního hospodářství,
tam, kde úměrně nerostou průměrné
výdělky pracujících, a tam, kde se
neplní ukazatelé finančního plánu,
jsou vážné kritické výhrady k
nové soustavě řízení, namířené
však nikoli proti její podstatě, ale proti
nesprávné aplikaci na konkrétní podmínky.
Na druhé straně ty závody, které vykazují
velmi dobré hospodářské výsledky,
jako je např. Technoplast Chropyně, kde jenom na
podílech za vyšší hospodářské
výsledky vyplatili v průměru na 1 pracovníka
761 Kčs a kde z vyšších hospodářských
výsledků koupí dvoje pracovní oblečení
všem zaměstnancům, sníží
ceny za společné stravování apod.,
tam pracující hovoří o nové
soustavě řízení kladně a takovýchto
podstatných připomínek nemají.
Kdybychom i letos pokračovali ve vývoji tak, jak
ukázaly výsledky roku 1966, kdy se podstatně
nevyvíjely průměrné výdělky
a nestoupala životní úroveň - a u některých
kategorií obyvatelstva dokonce klesala, - nesetkala by
se naše v zásadě správná politika
s příznivým pochopením našich
pracujících.
Soudružky a soudruzi poslanci, o těchto výsledcích
loňského roku jsem hovořil ze dvou důvodů.
Jednak proto, že jsem diskutoval o úkolech, které
nás v roce 1966 očekávaly při schvalování
rozpočtu na r. 1966 a chci tím ukázat, jak
jsme se s nimi vyrovnali, za druhé uvádím
tyto údaje proto, že tyto výsledky jsou odrazovým
můstkem pro letošní rok, pro který schvalujeme
státní rozpočet.
Chtěl bych ještě využít svého
diskusního příspěvku k tomu, abych
alespoň naznačil problémy, před kterými
v letošním roce stojíme a které trápí
mé voliče i okres.
Pokud jde o problémy v odměňováni,
které jsou velmi vážné, troufám
si říci, že je brzy vyřešíme.
Na druhé straně však na řešení
některých problémů vlastními
silami nestačíme a domnívám se, že
to je brzděno vyššími orgány. Mám
na mysli např. situaci v letošním roce, kdy
naše závody hospodaří 5 měsíců
bez schválených plánů, což zajisté
nepodporuje tendenci koncepčnosti a dlouhodobého
vývoje důležitých ekonomických
rozhodnutí našich závodů. Na tento stav
si stěžuje převážná většina
podniků a závodů a formulují to jako
nejistotu, jak efektivně dopadnou výsledky jejich
hospodaření.
Domnívám se, že nadpodnikové orgány
by mohly být dál, pokud jde o zpracování
vlastních koncepcí rozvoje, poněvadž
ty mají být základem plánu pro příští
léta. Bezkoncepčnost oboru se promítá
negativně do našich závodů, což
mohu dokumentovat na jednom případě a to
závodu přesného strojírenství
v Hulíně.
Jde o závod, který jako jediný v okrese realizuje
svou produkci obráběcích strojů na
vývoz za vyšší ceny, než jsou naše
velkoobchodní ceny. Přitom má postaveny podmínky
a úkoly plánu tak, že nebude rozvojovým
závodem a že jeho výroba se má pohybovat
zhruba na stejné úrovní jako v minulých
letech. Přitom je to závod, který nemusí
stavět nové kapacity, nemusí nakupovat žádné
výrobní zařízení, protože
má dostatek volných kapacit a rezerv ve stávajících
zařízeních, která jsou výrobně
zatížena převážně jen na
jednu směnu.
Podobné problémy bych mohl uvést i např.
z jiných závodů, kde se k tomu přidružuje
ještě malá pružnost v rozhodování
o budoucí investiční výstavbě
a o výrobních programech, jako je tomu např.
v našem velkém podniku vyrábějících
elektrická příslušenství pro
motorová vozidla Pal Magneton. Již třetím
rokem se vedou diskuse o zamýšlené rekonstrukci
a rozšíření tohoto závodu v oblasti
Morkovska, kde je zdroj pracovních sil, diskuse o investicích,
které mají návratnost zhruba 4 roky čili
jde o vysoce efektivní investice, a přesto nelze
dosáhnout souhlasu k zahájení této
výstavby. A přitom podniku jsou dávány
úkoly na zvýšení výroby každým
rokem vyšší o 20 a více procent.
Všem těmto komplikacím a dalším
jiným průtahům by se dalo zabránit,
kdyby v předstihu - jak jsem již uvedl - nadpodnikové
orgány měly dobře zpracovány koncept
svých oborů, dovedený až na jednotlivé
podniky, příp. rozhodující závody.
Celkem obtížná situace se jeví na úseku
rozvoje služeb. Tady nepomůže skutečnost,
že v roce 1966 vzrostl objem tržeb od obyvatelstva,
když na druhé straně pro rok 1967 jsou výchozí
stavy pracovníků pro výpočet stabilizačního
odvodu stanoveny pro podniky místního průmyslu
a komunálních služeb tak nízko, že
muselo dojít v těchto podnicích v tomto roce
ke snížení počtu pracovníků,
ačkoli to není z hlediska potřeb rozvoje
i jeho možností zdaleka žádoucí.
Je pak velmi obtížné řešit přesun
pracovníků do sféry služeb, když
k tomu nejsou vytvořeny základní ekonomické
podmínky, protože podniky samy nejsou tak silné,
aby za pracovníky nad výchozí stav platily
ve stabilizačním odvodu vysoké částky.
Na úseku zemědělském vystupuje u nás
v současném období řada nových
pohledů, Nejde mi o rozebírání těchto
vlivů, přesto však bych chtěl upozornit
jen na některé problémy v souvislosti s uplatňováním
nové soustavy řízení.
Tak např. z 87 JZD celá polovina se odvolala proti
zařazení do stanovištních jednotek,
což znamená, že byla projevena nedůvěra
k těm vědeckým institucím, které
zařazení prováděly. Jsme si vědomi
nedostatků placení daní ve starém
způsobu řízení proti novým
podmínkám. Věříme však,
že centrálními orgány bude reagováno
na věcné připomínky, které
jsou vznášeny funkcionáři nejen zemědělských
závodů, ale národních výborů
i stranických organizací.
Mimořádnou připomínku máme
k placení obratové daně, která zdaleka
neřeší správné odčerpání
finančních prostředků, ale naopak
komplikuje, přímo poškozuje zemědělské
závody, zejména v rozvoji přidružené
výroby a další iniciativy zemědělských
závodů ve speciální výrobě,
v pěstování ovoce a zeleniny, ve vlastní
činnosti družstev i mezi zemědělskými
závody.
Takové a jiné starosti stoj i před námi,
a tam, kde to nelze řešit vlastními silami
měly by nám pomoci rychle centrální
orgány.
Soudružky a soudruzi, na základě uvedených
rozborů, jak jsem o nich hovořil, i jak je rozebral
z celostátního hlediska s. ministr Sucharda, nebude
lehké dát všechno ani v celostátním
měřítku do pořádku. Jsem však
přesvědčen, že za otevřené
kritiky, kterou naši pracující chtějí
získat jasno, je možno s rozpočtem souhlasit.
Děkuji za pozornost.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Krejčímu.
Soudružky a soudruzi, dnešního dne v rozpravě
k zákonu o státním rozpočtu na r.
1967 vystoupilo 10 poslanců, na zítřejší
den je přihlášeno dalších 13 poslanců,
kteří promluví v tomto pořadí:
posl. Červený, Homola, inž. Pokorná,
Monczka, Pružinec, Kalkus, Varmuža, Zima Josef, Paťková,
Růžička Miroslav, Litvajová, Koníček
a Fišarová.
Po přerušení schůze se za 20 minut sejde
zde v zasedací síní skupina Meziparlamentní
unie, na které s. Škoda podá zprávu
o zasedání Meziparlamentní unie, které
se konalo na ostrově Mallorce u Španělska.
Přerušuji nyní schůzi Národního
shromáždění do zítřka
do 9 hodin.