Navrhuji proto, aby příště
byla zpracována také statistika, aby nebylo jenom
uvedeno, s jakým množstvím případů
se setkala ÚKLK, ale také zpracována zpráva
o ekonomickém efektu činnosti této komise.
V budoucnosti by měla být takovým způsobem
zpráva vyjádřena. Je pravda, že ekonomický
efekt se dá vyjádřit, ale morální
a politické škody z takových případů,
které jsem uvedl, se vyjádřit nedají.
Souhlasím proto s posl. Jägermanem,
aby v novém opatření, ať již v
podobě vyhlášky nebo zákona, bylo dáno
ÚKLK právo také působit exemplárně.
Domnívám se, že už jenom pojem kontrola
by měl působit ve smyslu morálním
a měl by mít nějaký efekt. Jak zkušenosti
ukazují, není obava nejen z ÚKLK, ale ze
žádné kontroly, obava, která by morálně
působila proti narušovatelům preventivně.
Právo ÚKLK by mělo být doplněno
tím, že by sama exemplárně měla
působit, ovšem přirozeně také
morálně při výchově občanů,
aby KLK na závodech, v městech i obcích v
tomto směru daleko více morálně působily,
aby pojem kontroly - nechci užít slov - naháněl
strach těm, kteří jsou vždy ochotni
narušovat zákonná opatření, proti
rozkradačům a zlodějům. Myslím,
že ÚKLK v tomto směru ještě udělala
velice málo. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji posl. Harusovi. Promluví posl. Čáp.
Posl. Čáp: Soudružky
a soudruzi poslanci, k projednávané zprávě
ÚKLK o výstavbě a činnosti soustavy
orgánů lidové kontroly chci přednést
několik zkušeností a poznatků, které
v činnosti výboru NS pro potravinářský
a spotřební průmysl, místní
hospodářství a služby, obchod a spoje
úzce souvisejí s prací orgánů
lidové kontroly.
Již v počátku IV. volebního
období při sestavování pracovních
plánů výboru se vždy vycházelo
ze vzájemné konzultace s vedoucími orgány
ÚKLK, aby se časově i obsahově využívalo
podkladů a rozborů vypracovaných příslušnými
odbory ÚKLK k projednáváni ve výborové
schůzi. Při každém rozpočtovém
jednání výboru byli zpravodajové příslušných
kapitol v pravidelném styku s pracovníky ÚKLK
a ve zpravodajských zprávách vždy v
zájmu objektivního posouzeni návrhu plánu
resortu se uplatnilo i stanovisko kontrolního orgánu.
Tato spolupráce na základě předkládání
písemných materiálů se postupně
dále rozšiřovala k přímé
aktivní součinnosti poslanců - členů
výboru - na jednotlivých akcích, které
měly zvláštní důležitost
pro jednání orgánů NS. Chtěl
bych se pro bližší ilustraci o některých
důležitějších problémech
zmínit.
Tak v roce 1964 v prosincovém jednání
pléna byl vznesen požadavek, aby se ÚKLK zabývala
kvalitou chleba a pekárenských výrobků,
neboť nevyrovnaná jakost vyvolávala časté
stížnosti pracujících. Na základě
tohoto námětu se provedla prověrka ve všech
krajích, při níž se zkoumaly důvody
zhoršení kvality podle anketárního šetření
u přímých spotřebitelů, podle
připomínek spotřebitelských rad, dohlížecích
výborů a občanských kontrolorů,
využily se výsledky šetření Státní
inspekce jakosti, Státní obchodní inspekce
a v neposlední řadě i připomínek
poslanců NS. Za účasti poslanců KNV
i ONV se řešily v krajských i okresních
orgánech, které přímo řídí
pekárenskou výrobu, důvody nevyhovující
kvality a některé zásadní otázky
se prověřovaly na centrálních orgánech.
Výsledky a závěry z celé prověrky
za účasti poslanců NS a příslušných
ústředních orgánů projednalo
předsednictvo NS a výbor pro potravinářský
a spotřební průmysl.
Podobným způsobem se zapojily
orgány ÚKLK do kontroly plnění usnesení
předsednictva ÚV KSČ o zabezpečení
výroby, nákupu, dopravy, vypracování
a prodeje ovoce a zeleniny, kterou prováděl náš
a zemědělský výbor NS a jejímiž
výsledky se zabývalo i předsednictvo NS.
Výbor NS pro potravinářský
a spotřební průmysl se dále zabýval
koncem roku 1965 otázkou zásobování
náhradními díly pro opravárenské
podniky domácích elektrických spotřebičů.
Jistě si všichni pamatujete na stížnosti
naší spotřebitelské veřejnosti
na dlouhé doby oprav žehliček, chladniček,
televizorů, radiopřijímačů
a dalších domácích přístrojů
i na interpelaci v plénu NS. Poslanci NS za účasti
poslanců SNR navštívili výrobní
závody a projednávali za účasti pracujících,
vedoucích hospodářských pracovníků,
závodních komisí lidové kontroly a
dalších složek příčiny nedostatku
náhradních dílů. Této akce
se účastnil náměstek předsedy
ÚKLK a výsledek potvrzuje, že v dnešní
době je tato otázka vyřešena a náhradní
díly se dodávají podle potřeby opravárenských
závodů. Myslím, že podobná akce
by se měla provést i u náhradních
dílů pro automobily a zemědělské
stroje, aby se i tento dlouholetý nedostatek odstranil.
Loňského roku prověrka
zajištění údržby bytového
fondu spravovaného národními výbory
ukázala na závažné nedostatky např.
i v tom, že značná část prostředků
i stavebních kapacit je vázána na opravy
nově postavených bytových jednotek. Poukázalo
se též na neuspokojivý stav pracovníků
okresních stavebních podniků, na velkou fluktuaci,
nedostatečnou výuku a nízké počty
učňů, na neodpovídající
mzdovou politiku a zásobovací potíže
stavebních a bytových organizací. I tato
zjištění se plně uplatní v práci
výborů NS.
Koncem minulého roku a počátkem
letošního roku se zúčastnili členové
výboru NS pro potravinářský a spotřební
průmysl s pracovníky ÚKLK, krajských,
okresních a místních komisí v 66 městech
průzkumu o rozvoji služeb, zajišťovaných
v oblasti městského hospodářství.
V současné době je zpracována výsledná
zpráva, která bude projednána v předsednictvu
NS a podobně bude projednána i se závěry
v příslušných výborech NS.
Mohl bych vyjmenovat ještě celou
řadu společných akcí, jako byl např.
rozbor, provedený na úseku placených služeb
obyvatelstvu, které jasně prokazují účinnou
spolupráci s orgány lidové kontroly.
Tento stručný přehled
dosavadní spolupráce výboru NS pro potravinářský
a spotřební průmysl s orgány lidové
kontroly plně podporuje další rozpracování
činnosti a organizační uspořádání
jednotlivých stupňů kontroly k těsnějšímu
propojení se zastupitelskými a společenskými
orgány. Kontrola prováděná podle potřeb
NS, vlády, národních výborů
zabezpečí komplexní informaci o plnění
zákonů, usnesení a směrnic zastupitelských
a společenských orgánů, vytvoří
podmínky pro řešení věcných
problémů rozvoje národního hospodářství
a kultury. Při důsledném plnění
úkolů se stane ÚKLK aktivním činitelem
efektivní práce hospodářského
aparátu v nové soustavě plánování
a řízení tak, aby prostředky naši
socialistické společnosti byly v prosazování
celospolečenských zájmů a v zajištění
státní disciplíny co nejhospodárněji
využívány.
Proto doporučuji plenárnímu
zasedání NS schválení zprávy
ÚKLK o výstavbě a činnosti soustavy
orgánů lidové kontroly. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji poslanci Čápovi. Soudružky a
soudruzi, v rozpravě promluvilo 17 poslanců a poslankyň.
S. Valo oznámil, že se zříká
slova. Jelikož nejsou další přihlášky
do rozpravy, prosím s. Hromádku, aby odpověděl
na rozpravu.
Místopředseda ÚKLK
Hromádka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v průběhu jednání
NS ke zprávě naší ÚKLK o budování
a činnosti soustavy orgánů lidové
kontroly byly shodně hodnoceny výsledky dosavadní
práce komisí lidové kontroly a potvrzeny
záměry pro rozvíjení jejich činnosti
v dalším období. Poslanci v rozpravě
přišli i s dalšími pohledy na účinnost
dosavadní práce soustavy s cennými podněty
pro budoucí období. To vše nám bude
vodítkem při praktickém uplatňování
působnosti ÚKLK v souladu s postavením, které
jí v nových podmínkách bude dáno.
Využijeme všech těchto připomínek
i pro přípravu zákona o lidové kontrole,
ve kterém bude zakotvena úloha, působnost
komisí lidové kontroly a jejich vztah v rámci
celého systému řízení národního
hospodářství.
Pokud jde o podněty, týkající
se věcného zaměřeni kontrolní
činností ÚKLK, všechny zvážíme
a ty nejzávažnější promítneme
do plánu činnosti na další období.
Nechci, soudružky a soudruzi, reagovat
na všechny připomínky, přesto dovolte,
abych na dvě reagoval. Byly zde vysloveny různé
názory na existenci a působnost závodních
komisí. Na jedné straně někteří
soudruzi považovali za nutné vystoupit proti těm
názorům, které se projevily už dříve,
kdy byla diskuse o existenci závodních komisí
lidové kontroly, zda mají opodstatnění
života vůbec v nové soustavě řízení
či ne. Na druhé straně i zde soudružka
poslankyně vystoupila, že tyto komise by měly
být zrušeny, že nemají opodstatnění
v tomto systému řízení. Snažili
jsme se už ve zprávě reagovat na tuto problematiku,
i když jsme nemluvili tak otevřeně, zda mají
či nemají být tyto komise. Považujeme
za nutné znovu zdůraznit, že jsme toho. názoru,
že nová soustava řízení je založena
na větší aktivitě a iniciativě
lidí, to znamená, že nejen v místech,
v obcích, ve městech, ale i v závodech očekáváme
a budeme musit pomáhat rozvíjet tuto aktivitu lidí.
Myslíme, že je nesprávné dávat
do takového kontrastu postavení a morální
vlastnosti našich lidí, že by snad v nových
podmínkách řízení národního
hospodářství a v postavení našich
podniků neměli naši lidé takové
vlastnosti a nebyli schopni se postavit proti případným
negativním jevům i ve vlastním podniku. Myslím,
že by to bylo v zásadním rozporu vůbec
s tím, jak se díváme na práci našich
lidí. Vždyť bychom mohli začít
pochybovat vůbec o tom, zda i stranické či
odborové orgány, funkcionáři či
členové budou mít tuto odvahu. Chápeme,
že to je trochu složitější situace,
než byla v minulém období, ale domníváme
se, že s takovou důvěrou musíme k našim
lidem přistupovat, a domníváme se, že
nejbližší období nám ukáže
a potvrdí to, jakou jsme měli zkušenost i v
minulosti, že přes všechny překážky
se členové závodních komisí
postavili i proti takovým věcem, i když mohli
čekat, že se dočkají nějakého
postihu nebo šikanování apod.
Mohl bych uvádět stovky a
stovky případů, kdy takoví poctiví
členové, pracovníci v jednotlivých
závodech, řešili věci. Proto bych na
tuto otázku nechtěl dále reagovat, myslím,
že praxe nám opravdu potvrdí, jak budou tyto
orgány pracovat a jak se začlení do života
v nových podmínkách řízení
našeho národního hospodářství.
Pokud jde o poznámky k závodním
komisím, že by snad měly působit i v
jiných závodech, je vysvětlení takové,
že zákonem je vymezeno, že závodní
komise působí v závodě nebo podniku,
ve kterém je zvolena. Nemá tedy svou působnost
mimo svůj závod či podnik.
Pokud jde o kontrolu vnější,
tu mají zabezpečovat jiné orgány státní
a hospodářské a pokud jde o lidovou kontrolu,
potom takováto kontrola přísluší
vyšším stupňům naší
soustavy.
Druhá poznámka byla k účinnosti
práce. My jsme si, soudružky a soudruzi vědomi
toho, že když budeme mluvit o kontrole v kterémkoliv
období, vždycky současně bude posuzováno,
jak ten který kontrolní orgán účinně
pracuje. I pro nás je to jeden ze základních
problémů. My jsme se snažili jak v písemné
zprávě, tak i v ústní zprávě
ukázat na složitost této problematiky, která
do značné míry souvisela jak s objektivními
podmínkami, jak jsme řekli, tak i s vlastními
silami naší soustavy. My se domníváme,
že není možno izolovaně mluvit o práci
našich orgánů a v souvislosti s tím
o účinnosti jejich práce. Proto se aktivně
zúčastňujeme na celkových pracích,
které zabezpečuje vláda naší
republiky, o kterých mluvil soudruh místopředseda
vlády Krajčír, aby celý systém
kontrolní ve státní a hospodářské
sféře byl vybudován tak, aby kontrola na
tom kterém úseku, v té které oblasti
či odvětví nebyla ponechána náhodě,
ale aby celý kontrolní systém pokrýval
všechny tyto oblasti, přičemž jsme si
vědomi, že spoléhat jenom na kontrolní
orgány v tomto směru není možné.
Jsme toho názoru, že kdyby bylo sebevíce kontrolorů
a nebyly tyto věci zakotveny v principech a odpovědnosti
jednotlivých stupňů a pracovníků,
potom žádná kontrola by to nemohla zachránit.
Domníváme se, že je proto správné,
když se propracovávají jednotlivé stupně
řízení a vymezuje se odpovědnost jednotlivých
článků, aby nedocházelo k tomu, že
když prověřujeme některé případy,
že se velmi těžko nachází odpovědná
osoba. To je jeden z principů, který musí
vytvořit podmínky pro účinnou kontrolu.
Za druhé, jsme toho názoru,
že v samotných ekonomických nástrojích,
pokud se týkají odvodů, daní, různých
srážek a přirážek, by měly
být zakotveny takové prvky, které by umožňovaly
určitou samoregulaci.
Chci zde reagovat na poznámku posl.
Haruse, jak hovořil o dvou poschodích. Neradi posloucháme
takové výtky, pokud jdou na nějakou naši
praxi, že jsme nějaký případ
nedovedli do konce. Domníváme se, že nemá
končiti žádná akce bez závěrů
a příslušného postihu, ať ho provede
příslušný řídící
orgán nebo kontrolní orgán.
Chci jenom reagovati ve směru, jaké
jsou to vztahy mezi dodavateli a odběrateli, když
v tomto případě jeden prodává
např. panely, a prodá nekvalitní zboží,
a druhý je převezme a platí je. Domnívám
se, že když nenastanou správné ekonomické
vztahy, potom těžko to budou v masovém měřítku
kontrolní orgány postihovat. To musí být
v samotných principech zakotveno. Druhá věc:
když druhý bude vzdorovat a nechce zaplatit, musí
se provést příslušný příkaz
nebo musí nastoupit kontrolní orgán.
Pokud šlo o výzvu, abychom dávali
výpočet, jaký ekonomický přínos
i jiné přínosy znamenala naše činnost,
my s tím souhlasíme. Nechci uvádět
množství příkladů, kde jsme zasáhli
a kontrolní akce znamenaly přínos nejen miliónů
vrácených prostředků do státního
rozpočtu, nýbrž znamenaly i celkový
přínos z hlediska upevnění státní
a pracovní kázně, či morálního
efektu. Ukazuje se opravdu, jak jsme hovořili ve zprávě,
že bude zřejmě asi nutné, abychom i
v tomto období daleko více veřejně
vystupovali a ukazovali nesprávné příklady
a získali tak veřejnost či jednotlivé
pracovní kolektivy v podniku k prosazování
správných zásad hospodaření
a dodržování státní disciplíny.
Pro příště až budeme předkládat
zprávu, pokusíme se, abychom konkrétněji
vyjádřili efekt naší činnosti.
Jinak ve vystoupení poslanců
se projevila, možno říci, velká důvěra
v orgány lidové kontroly, což je pro nás
velmi závazné. Budeme pracovat tak, abychom tuto
důvěru poslanců a celého Národního
shromáždění nezklamali. Povedeme k tomu
orgány celé naší soustavy, jednotlivých
stupňů a využijeme k tomu i období voleb
do krajských, okresních, místních
i závodních komisí. A celkové výsledky
rozpravy v Národním shromáždění
v Ústřední komisi lidové kontroly
projednáme a závěry pro jejich praktické
uplatnění předložíme předsednictvu
Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji s. Hromádkovi. Navrhuji plenární
schůzi, aby na závěr projednávání
zprávy o činnosti Ústřední
komise lidové kontroly přijala usnesení v
tomto znění:
"Národní shromáždění
bere se souhlasem na vědomí zprávu Ústřední
komise lidové kontroly o výstavbě a činnosti
soustavy orgánů lidové kontroly v letech
1963-1967 s tím, že Ústřední
komise vycházejíc z cílů XIII. sjezdu
KSČ bude rozvíjet svou činnost podle požadavků
Národního shromáždění
a podle potřeb vlády a usilovat o sepětí
činnosti komisí lidové kontroly všech
stupňů s příslušnými zastupitelskými
orgány."
Tedy v tomto znění navrhuji
přijmout usnesení. Soudružky a soudruzi, máte
návrh na opravu nebo úpravu tohoto usnesení
nebo jiné znění? (Nikdo se nehlásí.)
Není-li tomu tak, dám hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto zněním
usnesení? (hlasuje se).
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Návrh usnesení je schválen
jednomyslně.
Přistoupíme k pátému
bodu pořadu tj.
5. Volba členů Ústřední
komise lidové kontroly
Prosím poslankyni Besserovou, aby
zdůvodnila návrh poslanců Besserové,
Biľaka, Čápa, Fialy, Paška, Štefánika,
Valo, Zedníka, Žiaka aj.
Posl. Besserová: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že funkční
období Ústřední komise lidové
kontroly, která byla zvolena na základě zákona
č. 23 o lidové kontrole a o národohospodářské
evidenci dne 6. března 1963, již skončilo,
zvolí dnes Národní shromáždění
novou Ústřední komisi lidové kontroly.
Volbu nové Ústřední
komise lidové kontroly provede Národní shromáždění
na základě § 1 zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
ze dne 9. března 1967, podle něhož Ústřední
komisi lidové kontroly volí a počet jejích
členů stanoví Národní shromáždění.
Dosavadní Ústřední
komise lidové kontroly měla 30 členů
a jelikož tento počet se v praxi osvědčil,
navrhuji Národnímu shromáždění,
aby i nová ÚKLK měla 30 členů.
Menší počet by - vzhledem k nutné absenci
z důvodů onemocnění, dovolených
a jiných vážných důvodů
- komplikoval práci komise a na druhé straně
příliš velký počet členů
by vedl k vytváření mezičlánků
a k narušování operativní práce
ústřední komise.