Středa 5. dubna 1967

Navrhuji proto, aby příště byla zpracována také statistika, aby nebylo jenom uvedeno, s jakým množstvím případů se setkala ÚKLK, ale také zpracována zpráva o ekonomickém efektu činnosti této komise. V budoucnosti by měla být takovým způsobem zpráva vyjádřena. Je pravda, že ekonomický efekt se dá vyjádřit, ale morální a politické škody z takových případů, které jsem uvedl, se vyjádřit nedají.

Souhlasím proto s posl. Jägermanem, aby v novém opatření, ať již v podobě vyhlášky nebo zákona, bylo dáno ÚKLK právo také působit exemplárně. Domnívám se, že už jenom pojem kontrola by měl působit ve smyslu morálním a měl by mít nějaký efekt. Jak zkušenosti ukazují, není obava nejen z ÚKLK, ale ze žádné kontroly, obava, která by morálně působila proti narušovatelům preventivně. Právo ÚKLK by mělo být doplněno tím, že by sama exemplárně měla působit, ovšem přirozeně také morálně při výchově občanů, aby KLK na závodech, v městech i obcích v tomto směru daleko více morálně působily, aby pojem kontroly - nechci užít slov - naháněl strach těm, kteří jsou vždy ochotni narušovat zákonná opatření, proti rozkradačům a zlodějům. Myslím, že ÚKLK v tomto směru ještě udělala velice málo. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Harusovi. Promluví posl. Čáp.

Posl. Čáp: Soudružky a soudruzi poslanci, k projednávané zprávě ÚKLK o výstavbě a činnosti soustavy orgánů lidové kontroly chci přednést několik zkušeností a poznatků, které v činnosti výboru NS pro potravinářský a spotřební průmysl, místní hospodářství a služby, obchod a spoje úzce souvisejí s prací orgánů lidové kontroly.

Již v počátku IV. volebního období při sestavování pracovních plánů výboru se vždy vycházelo ze vzájemné konzultace s vedoucími orgány ÚKLK, aby se časově i obsahově využívalo podkladů a rozborů vypracovaných příslušnými odbory ÚKLK k projednáváni ve výborové schůzi. Při každém rozpočtovém jednání výboru byli zpravodajové příslušných kapitol v pravidelném styku s pracovníky ÚKLK a ve zpravodajských zprávách vždy v zájmu objektivního posouzeni návrhu plánu resortu se uplatnilo i stanovisko kontrolního orgánu. Tato spolupráce na základě předkládání písemných materiálů se postupně dále rozšiřovala k přímé aktivní součinnosti poslanců - členů výboru - na jednotlivých akcích, které měly zvláštní důležitost pro jednání orgánů NS. Chtěl bych se pro bližší ilustraci o některých důležitějších problémech zmínit.

Tak v roce 1964 v prosincovém jednání pléna byl vznesen požadavek, aby se ÚKLK zabývala kvalitou chleba a pekárenských výrobků, neboť nevyrovnaná jakost vyvolávala časté stížnosti pracujících. Na základě tohoto námětu se provedla prověrka ve všech krajích, při níž se zkoumaly důvody zhoršení kvality podle anketárního šetření u přímých spotřebitelů, podle připomínek spotřebitelských rad, dohlížecích výborů a občanských kontrolorů, využily se výsledky šetření Státní inspekce jakosti, Státní obchodní inspekce a v neposlední řadě i připomínek poslanců NS. Za účasti poslanců KNV i ONV se řešily v krajských i okresních orgánech, které přímo řídí pekárenskou výrobu, důvody nevyhovující kvality a některé zásadní otázky se prověřovaly na centrálních orgánech. Výsledky a závěry z celé prověrky za účasti poslanců NS a příslušných ústředních orgánů projednalo předsednictvo NS a výbor pro potravinářský a spotřební průmysl.

Podobným způsobem se zapojily orgány ÚKLK do kontroly plnění usnesení předsednictva ÚV KSČ o zabezpečení výroby, nákupu, dopravy, vypracování a prodeje ovoce a zeleniny, kterou prováděl náš a zemědělský výbor NS a jejímiž výsledky se zabývalo i předsednictvo NS.

Výbor NS pro potravinářský a spotřební průmysl se dále zabýval koncem roku 1965 otázkou zásobování náhradními díly pro opravárenské podniky domácích elektrických spotřebičů. Jistě si všichni pamatujete na stížnosti naší spotřebitelské veřejnosti na dlouhé doby oprav žehliček, chladniček, televizorů, radiopřijímačů a dalších domácích přístrojů i na interpelaci v plénu NS. Poslanci NS za účasti poslanců SNR navštívili výrobní závody a projednávali za účasti pracujících, vedoucích hospodářských pracovníků, závodních komisí lidové kontroly a dalších složek příčiny nedostatku náhradních dílů. Této akce se účastnil náměstek předsedy ÚKLK a výsledek potvrzuje, že v dnešní době je tato otázka vyřešena a náhradní díly se dodávají podle potřeby opravárenských závodů. Myslím, že podobná akce by se měla provést i u náhradních dílů pro automobily a zemědělské stroje, aby se i tento dlouholetý nedostatek odstranil.

Loňského roku prověrka zajištění údržby bytového fondu spravovaného národními výbory ukázala na závažné nedostatky např. i v tom, že značná část prostředků i stavebních kapacit je vázána na opravy nově postavených bytových jednotek. Poukázalo se též na neuspokojivý stav pracovníků okresních stavebních podniků, na velkou fluktuaci, nedostatečnou výuku a nízké počty učňů, na neodpovídající mzdovou politiku a zásobovací potíže stavebních a bytových organizací. I tato zjištění se plně uplatní v práci výborů NS.

Koncem minulého roku a počátkem letošního roku se zúčastnili členové výboru NS pro potravinářský a spotřební průmysl s pracovníky ÚKLK, krajských, okresních a místních komisí v 66 městech průzkumu o rozvoji služeb, zajišťovaných v oblasti městského hospodářství. V současné době je zpracována výsledná zpráva, která bude projednána v předsednictvu NS a podobně bude projednána i se závěry v příslušných výborech NS.

Mohl bych vyjmenovat ještě celou řadu společných akcí, jako byl např. rozbor, provedený na úseku placených služeb obyvatelstvu, které jasně prokazují účinnou spolupráci s orgány lidové kontroly.

Tento stručný přehled dosavadní spolupráce výboru NS pro potravinářský a spotřební průmysl s orgány lidové kontroly plně podporuje další rozpracování činnosti a organizační uspořádání jednotlivých stupňů kontroly k těsnějšímu propojení se zastupitelskými a společenskými orgány. Kontrola prováděná podle potřeb NS, vlády, národních výborů zabezpečí komplexní informaci o plnění zákonů, usnesení a směrnic zastupitelských a společenských orgánů, vytvoří podmínky pro řešení věcných problémů rozvoje národního hospodářství a kultury. Při důsledném plnění úkolů se stane ÚKLK aktivním činitelem efektivní práce hospodářského aparátu v nové soustavě plánování a řízení tak, aby prostředky naši socialistické společnosti byly v prosazování celospolečenských zájmů a v zajištění státní disciplíny co nejhospodárněji využívány.

Proto doporučuji plenárnímu zasedání NS schválení zprávy ÚKLK o výstavbě a činnosti soustavy orgánů lidové kontroly. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji poslanci Čápovi. Soudružky a soudruzi, v rozpravě promluvilo 17 poslanců a poslankyň. S. Valo oznámil, že se zříká slova. Jelikož nejsou další přihlášky do rozpravy, prosím s. Hromádku, aby odpověděl na rozpravu.

Místopředseda ÚKLK Hromádka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v průběhu jednání NS ke zprávě naší ÚKLK o budování a činnosti soustavy orgánů lidové kontroly byly shodně hodnoceny výsledky dosavadní práce komisí lidové kontroly a potvrzeny záměry pro rozvíjení jejich činnosti v dalším období. Poslanci v rozpravě přišli i s dalšími pohledy na účinnost dosavadní práce soustavy s cennými podněty pro budoucí období. To vše nám bude vodítkem při praktickém uplatňování působnosti ÚKLK v souladu s postavením, které jí v nových podmínkách bude dáno. Využijeme všech těchto připomínek i pro přípravu zákona o lidové kontrole, ve kterém bude zakotvena úloha, působnost komisí lidové kontroly a jejich vztah v rámci celého systému řízení národního hospodářství.

Pokud jde o podněty, týkající se věcného zaměřeni kontrolní činností ÚKLK, všechny zvážíme a ty nejzávažnější promítneme do plánu činnosti na další období.

Nechci, soudružky a soudruzi, reagovat na všechny připomínky, přesto dovolte, abych na dvě reagoval. Byly zde vysloveny různé názory na existenci a působnost závodních komisí. Na jedné straně někteří soudruzi považovali za nutné vystoupit proti těm názorům, které se projevily už dříve, kdy byla diskuse o existenci závodních komisí lidové kontroly, zda mají opodstatnění života vůbec v nové soustavě řízení či ne. Na druhé straně i zde soudružka poslankyně vystoupila, že tyto komise by měly být zrušeny, že nemají opodstatnění v tomto systému řízení. Snažili jsme se už ve zprávě reagovat na tuto problematiku, i když jsme nemluvili tak otevřeně, zda mají či nemají být tyto komise. Považujeme za nutné znovu zdůraznit, že jsme toho. názoru, že nová soustava řízení je založena na větší aktivitě a iniciativě lidí, to znamená, že nejen v místech, v obcích, ve městech, ale i v závodech očekáváme a budeme musit pomáhat rozvíjet tuto aktivitu lidí. Myslíme, že je nesprávné dávat do takového kontrastu postavení a morální vlastnosti našich lidí, že by snad v nových podmínkách řízení národního hospodářství a v postavení našich podniků neměli naši lidé takové vlastnosti a nebyli schopni se postavit proti případným negativním jevům i ve vlastním podniku. Myslím, že by to bylo v zásadním rozporu vůbec s tím, jak se díváme na práci našich lidí. Vždyť bychom mohli začít pochybovat vůbec o tom, zda i stranické či odborové orgány, funkcionáři či členové budou mít tuto odvahu. Chápeme, že to je trochu složitější situace, než byla v minulém období, ale domníváme se, že s takovou důvěrou musíme k našim lidem přistupovat, a domníváme se, že nejbližší období nám ukáže a potvrdí to, jakou jsme měli zkušenost i v minulosti, že přes všechny překážky se členové závodních komisí postavili i proti takovým věcem, i když mohli čekat, že se dočkají nějakého postihu nebo šikanování apod.

Mohl bych uvádět stovky a stovky případů, kdy takoví poctiví členové, pracovníci v jednotlivých závodech, řešili věci. Proto bych na tuto otázku nechtěl dále reagovat, myslím, že praxe nám opravdu potvrdí, jak budou tyto orgány pracovat a jak se začlení do života v nových podmínkách řízení našeho národního hospodářství.

Pokud jde o poznámky k závodním komisím, že by snad měly působit i v jiných závodech, je vysvětlení takové, že zákonem je vymezeno, že závodní komise působí v závodě nebo podniku, ve kterém je zvolena. Nemá tedy svou působnost mimo svůj závod či podnik.

Pokud jde o kontrolu vnější, tu mají zabezpečovat jiné orgány státní a hospodářské a pokud jde o lidovou kontrolu, potom takováto kontrola přísluší vyšším stupňům naší soustavy.

Druhá poznámka byla k účinnosti práce. My jsme si, soudružky a soudruzi vědomi toho, že když budeme mluvit o kontrole v kterémkoliv období, vždycky současně bude posuzováno, jak ten který kontrolní orgán účinně pracuje. I pro nás je to jeden ze základních problémů. My jsme se snažili jak v písemné zprávě, tak i v ústní zprávě ukázat na složitost této problematiky, která do značné míry souvisela jak s objektivními podmínkami, jak jsme řekli, tak i s vlastními silami naší soustavy. My se domníváme, že není možno izolovaně mluvit o práci našich orgánů a v souvislosti s tím o účinnosti jejich práce. Proto se aktivně zúčastňujeme na celkových pracích, které zabezpečuje vláda naší republiky, o kterých mluvil soudruh místopředseda vlády Krajčír, aby celý systém kontrolní ve státní a hospodářské sféře byl vybudován tak, aby kontrola na tom kterém úseku, v té které oblasti či odvětví nebyla ponechána náhodě, ale aby celý kontrolní systém pokrýval všechny tyto oblasti, přičemž jsme si vědomi, že spoléhat jenom na kontrolní orgány v tomto směru není možné. Jsme toho názoru, že kdyby bylo sebevíce kontrolorů a nebyly tyto věci zakotveny v principech a odpovědnosti jednotlivých stupňů a pracovníků, potom žádná kontrola by to nemohla zachránit. Domníváme se, že je proto správné, když se propracovávají jednotlivé stupně řízení a vymezuje se odpovědnost jednotlivých článků, aby nedocházelo k tomu, že když prověřujeme některé případy, že se velmi těžko nachází odpovědná osoba. To je jeden z principů, který musí vytvořit podmínky pro účinnou kontrolu.

Za druhé, jsme toho názoru, že v samotných ekonomických nástrojích, pokud se týkají odvodů, daní, různých srážek a přirážek, by měly být zakotveny takové prvky, které by umožňovaly určitou samoregulaci.

Chci zde reagovat na poznámku posl. Haruse, jak hovořil o dvou poschodích. Neradi posloucháme takové výtky, pokud jdou na nějakou naši praxi, že jsme nějaký případ nedovedli do konce. Domníváme se, že nemá končiti žádná akce bez závěrů a příslušného postihu, ať ho provede příslušný řídící orgán nebo kontrolní orgán.

Chci jenom reagovati ve směru, jaké jsou to vztahy mezi dodavateli a odběrateli, když v tomto případě jeden prodává např. panely, a prodá nekvalitní zboží, a druhý je převezme a platí je. Domnívám se, že když nenastanou správné ekonomické vztahy, potom těžko to budou v masovém měřítku kontrolní orgány postihovat. To musí být v samotných principech zakotveno. Druhá věc: když druhý bude vzdorovat a nechce zaplatit, musí se provést příslušný příkaz nebo musí nastoupit kontrolní orgán.

Pokud šlo o výzvu, abychom dávali výpočet, jaký ekonomický přínos i jiné přínosy znamenala naše činnost, my s tím souhlasíme. Nechci uvádět množství příkladů, kde jsme zasáhli a kontrolní akce znamenaly přínos nejen miliónů vrácených prostředků do státního rozpočtu, nýbrž znamenaly i celkový přínos z hlediska upevnění státní a pracovní kázně, či morálního efektu. Ukazuje se opravdu, jak jsme hovořili ve zprávě, že bude zřejmě asi nutné, abychom i v tomto období daleko více veřejně vystupovali a ukazovali nesprávné příklady a získali tak veřejnost či jednotlivé pracovní kolektivy v podniku k prosazování správných zásad hospodaření a dodržování státní disciplíny. Pro příště až budeme předkládat zprávu, pokusíme se, abychom konkrétněji vyjádřili efekt naší činnosti.

Jinak ve vystoupení poslanců se projevila, možno říci, velká důvěra v orgány lidové kontroly, což je pro nás velmi závazné. Budeme pracovat tak, abychom tuto důvěru poslanců a celého Národního shromáždění nezklamali. Povedeme k tomu orgány celé naší soustavy, jednotlivých stupňů a využijeme k tomu i období voleb do krajských, okresních, místních i závodních komisí. A celkové výsledky rozpravy v Národním shromáždění v Ústřední komisi lidové kontroly projednáme a závěry pro jejich praktické uplatnění předložíme předsednictvu Národního shromáždění. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Hromádkovi. Navrhuji plenární schůzi, aby na závěr projednávání zprávy o činnosti Ústřední komise lidové kontroly přijala usnesení v tomto znění:

"Národní shromáždění bere se souhlasem na vědomí zprávu Ústřední komise lidové kontroly o výstavbě a činnosti soustavy orgánů lidové kontroly v letech 1963-1967 s tím, že Ústřední komise vycházejíc z cílů XIII. sjezdu KSČ bude rozvíjet svou činnost podle požadavků Národního shromáždění a podle potřeb vlády a usilovat o sepětí činnosti komisí lidové kontroly všech stupňů s příslušnými zastupitelskými orgány."

Tedy v tomto znění navrhuji přijmout usnesení. Soudružky a soudruzi, máte návrh na opravu nebo úpravu tohoto usnesení nebo jiné znění? (Nikdo se nehlásí.) Není-li tomu tak, dám hlasovat.

Kdo souhlasí s tímto zněním usnesení? (hlasuje se).

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Návrh usnesení je schválen jednomyslně.

Přistoupíme k pátému bodu pořadu tj.

5. Volba členů Ústřední komise lidové kontroly

Prosím poslankyni Besserovou, aby zdůvodnila návrh poslanců Besserové, Biľaka, Čápa, Fialy, Paška, Štefánika, Valo, Zedníka, Žiaka aj.

Posl. Besserová: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že funkční období Ústřední komise lidové kontroly, která byla zvolena na základě zákona č. 23 o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci dne 6. března 1963, již skončilo, zvolí dnes Národní shromáždění novou Ústřední komisi lidové kontroly.

Volbu nové Ústřední komise lidové kontroly provede Národní shromáždění na základě § 1 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění ze dne 9. března 1967, podle něhož Ústřední komisi lidové kontroly volí a počet jejích členů stanoví Národní shromáždění.

Dosavadní Ústřední komise lidové kontroly měla 30 členů a jelikož tento počet se v praxi osvědčil, navrhuji Národnímu shromáždění, aby i nová ÚKLK měla 30 členů. Menší počet by - vzhledem k nutné absenci z důvodů onemocnění, dovolených a jiných vážných důvodů - komplikoval práci komise a na druhé straně příliš velký počet členů by vedl k vytváření mezičlánků a k narušování operativní práce ústřední komise.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP