Středa 5. dubna 1967

Daleko větší pozornost bude třeba věnovat zahraničně kulturním stykům, školským a vědeckým stykům se zahraničím a naší státní propagaci v zahraničí.

Rovněž zabezpečování turistického ruchu by mělo být lépe a ještě více důrazněji - i když zde o tom s. Hromádka hovořil - kontrolováno než dosud.

Pozornosti si bude zasluhovat uplatňování ekonomických nástrojů ve vztazích zahraničního obchodu a výroby, zejména, zda tyto nástroje působí v souladu s politickou linií a zda naše obchodní politika je vždy oním významným činitelem při posilování politického postavení ČSSR.

Je toho tedy velmi mnoho, co očekává naše společnost od všech stupňů komisí lidové kontroly. Věřím však, že sbor funkcionářů, který budeme dnes do ÚKLK volit, je sbor věci oddaných, zkušených soudruhů, kterým se ve vzájemné úzké spolupráci úkoly budou dařit.

Souhlasím s předloženou zprávou i s předloženými návrhy a budu pro ně hlasovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Rejhonovi. Promluví posl. Marečková.

Posl. Marečková: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vás u příležitosti projednávání zprávy ÚKLK a volby členů ÚKLK seznámila se zkušenostmi zdravotního výboru NS a s formami naší spolupráce ÚKLK. Konkrétně se jedná o odbor společenské spotřeby ÚKLK, se kterým zdravotní výbor NS zejména v posledních letech stále intenzívněji spolupracuje.

Spolupráce začíná již při tvorbě plánů práce obou orgánů, jak zdravotního výboru, tak i tohoto odboru ÚKLK. Již první varianty návrhů plánů práce jsou oboustranně konzultovány, přičemž my příslušnému odboru předložíme náměty, které hodláme v příštím období projednávat, a prokonzultujeme si současně, kdy a jaké materiály nám je odbor schopen dodat jako podklady. Často se během těchto diskusí stává, že naopak soudruzi nás upozorňují, že ty a ty zdravotnické nebo jiné sociální problémy jsou zpracovány a my pak eventuálně zařadíme tento další bod do našeho programu.

Chci tím jen ukázat, že ovlivňování práce jak zdravotního výboru, tak i Ústřední komise lidové kontroly je tvůrčí proces, v němž oba orgány mají rovnocennou úlohu a zkušenosti a výsledky při realizaci takto vytvořeného plánu jsou prozatím ty nejlepší.

Nechci tím naprosto říci, že zdravotní výbor projednává jen ty body, ke kterým má rozborové materiály z Ústřední komise lidové kontroly; zdaleka nikoli. Chtěla bych ale současně zdůraznit, že se opíráme o podklady Ústřední komise lidové kontroly téměř vždy tehdy, když projednáváme některou zásadní otázku. Uvedu několik příkladů.

Tak např. jsme projednávali návrh zákona o péči a zdraví lidu. Dohodli jsme se s Ústřední komisí lidové kontroly, že projednávání návrhu spojíme s projednáním jejich velmi podrobného rozboru o obvodním systému a o kádrové situaci ve zdravotnických obvodech. Toto rozhodnutí se ukázalo v průběhu dalšího jednání jako velmi správné, protože jsme si mohli dopad navrhovaných ustanovení zákona konfrontovat se skutečností a vyvarovat se při tvorbě zákona mnoha eventuálních chyb. Pokud jsme nemohli použít opatření navrhovaných Ústřední komisí lidové kontroly přímo pro normativní úpravu, bylo jich použito při formulacích hlavních směrnic pro práci zdravotnických zařízení, jež jsme projednávali současně s návrhem zákona.

Jako další příklad, kdy rozbor Ústřední komise lidové kontroly velmi pomohl zkvalitnit a na vyšší odbornou úroveň dovést jednání zdravotního výboru, bych chtěla uvést rozborový materiál z prověrky plnění usnesení vlády č. 69/1965 o racionální výživě obyvatelstva, který jsme projednávali v únoru t. r. Historie této prověrky je tato: před rokem upozornil zdravotní výbor prostřednictvím předsednictva NS vládu na některé nedostatky v plnění tohoto usnesení vlády, důležitého pro zdravý rozvoj našeho obyvatelstva; vláda pak na základě tohoto upozornění požádala ÚKLK o provedení zevrubné prověrky plnění úkolů, jež vyplývají téměř pro všechny resorty z vládního usnesení. Výsledek prověrky byl během půl roku předložen současně vládě i zdravotnímu výboru spolu s návrhem na konkrétní opatření k účinnějšímu plnění vládního usnesení. Zdravotní výbor ve spolupráci s ostatními výbory NS, které jsou na této práci též zainteresovány, projednal návrhy na opatření vypracované ÚKLK; zpráva o jednání, jakož i návrhy na opatření budou projednávány na schůzi předsednictva NS příští týden a podle výsledku jednání budou eventuálně zaslány vládě.

Na tomto konkrétním příkladu bych chtěla ukázat úzkou a účinnou spolupráci vlády, ÚKLK a výboru NS, konkrétně zdravotního výboru, pokud se týká kontrolní činnosti a účinnosti přijatých usnesení.

Dalším takovým příkladem bude jednání o úrovni stomatologické péče u nás, o níž budeme rokovat příští týden ve zdravotním výboru v rámci hodnocení působení zákona o péči o zdraví lidu, přičemž současně prověřujeme, jak je plněn dokument strany a vlády o zkvalitňování zdravotnických služeb a usnesení vlády č. 225/1964. Také při tomto jednání máme mimo zprávu resortu k dispozici ještě výsledek rozboru, který na tomto úseku prováděla ÚKLK. Nedáváme obě zprávy - resortu a ÚKLK - do protikladu, nýbrž obě zprávy se budou doplňovat, budeme moci posoudit, jak vidí nedostatky a klady resort a jak je vidí orgán kontrolní, a to všechno zkonfrontujeme s vlastními zkušenostmi. Jsem přesvědčena, že tímto způsobem můžeme dojít ke kvalifikovaným výsledkům a návrhům na opatření.

Z dalších rozborů ÚKLK, jež jsme si buď přímo vyžádali, nebo použili, je na např. Zpráva o vývoji péče o zdraví, pokud jde o vytváření a ochranu životních a pracovních podmínek v ČSSR. Závěry této velmi obsáhlé zprávy jsme již využili při projednávání návrhu zákona o některých opatřeních proti znečišťování ovzduší, při projednávání návrhu zásad zákona o vodním hospodářství a v nejbližší době tohoto materiálu ještě využijeme při projednávání vlivu dalších rušivých elementů životního prostředí, jako je např. hluk atd. Tento materiál totiž obsahuje řadu konkrétních návrhů na opatření z našeho zdravotnického pohledu, z pohledu působení zákona o péči o zdraví lidu a plnění dokumentu strany a vlády o péči o zdraví z r. 1964, a budeme se k němu při našich jednáních častěji vracet.

Pro další jednání zdravotního výboru v tomto roce a v roce 1968 máme již k dispozici např. rozbor o zásobování obyvatelstva léčivy, dále prověrku úrovně péče o osoby se změněnou pracovní schopností včetně rehabilitace, což jsou problémy nejvýš aktuální a ovlivňující přímo životní úroveň našeho obyvatelstva.

Hodnocení naší spolupráce s ÚKLK by nebylo úplné, kdybychom se nezmínili o individuální spolupráci poslanců s místními a závodními orgány lidové kontroly, které nám účinně pomáhají pří naší práci ve volebních obvodech.

Mohla bych, soudružky a soudruzi, vyjmenovat ještě další konkrétní akce, na nichž jsme se s orgány ÚKLK dohodli v rámci naší vzájemné spolupráce pro tento rok i pro rok 1968. Chtěla bych však nakonec zdůraznit několik z toho vyplývajících závěrů, jak pokud se týká vzájemné spolupráce, tak i nových forem kontrolní práce.

Naše několikaletá zkušenost vzájemné spolupráce se dá označit jako velmi dobrá.

Závěry rozborů ÚKLK jsou konkrétní a vyhmátnou vždy nejdůležitější klady a nedostatky. To proto, že se rozborové materiály opírají o kontrolní a prověrkovou činnost mnoha orgánů lidové kontroly v místech a na závodech, čímž je umožněno prověření ne v několika, ale v mnoha objektech zdravotnického nebo sociálního zařízení; nejde tedy jenom o stanovisko ústředního orgánu, které je ovlivněno svým centrálním pohledem, ať už v dobrém nebo ve špatném, ale jsou to zkušenosti mnoha poctivých členů komisí ÚKLK v celé republice, jak již bylo zde v několika diskusních příspěvcích hodnoceno.

Chtěla bych upozornit na základě našich zkušeností, že je třeba spolupráci s ÚKLK koncipovat dlouhodobě, s dostatečně velkým časovým předstihem. Zabezpečování kontrolních úkolů v oblasti společenské spotřeby je totiž vzhledem k politické a organizační složitosti velmi náročné a vyžaduje dostatek času. Uspěchanost by zde nebyla na místě, chceme-li aby kontrola byla provedena na velkém souboru kontrolovaných objektů a mnoha komisemi místních i závodních orgánů lidové kontroly. Např. prověrka obvodního systému ve zdravotnictví se prováděla v 5500 zdravotnických objektech a obdobným způsobem postupují orgány lidové kontroly i při jiných prověrkách.

Vzhledem k časové náročnosti rozborové a prověrkové činnosti je dále velmi důležité dohodnout se na počtu úkolů, při nichž má ÚKLK spolupracovat. Nesmí jich být příliš mnoho za rok, jinak by trpěla kvalita práce. Zde však mohu říci ze zkušeností zdravotního výboru, že ÚKLK zná svoje síly a že v průběhu jednání si zcela otevřeně ujasníme, co je možno provést a co ne.

Velmi cenná při prověrkové činnosti ÚKLK je i spolupráce s experty tam, kde jde o odborně náročné úkoly. Jak orgány ÚKLK, tak i zdravotní výbor se v rozumné a žádoucí míře opírají o stanovisko odborníků, a to jak vědců, tak i pracovníků z praxe. Zkušenosti nás učí, že i tuto otázku je třeba pokud možno předem dohodnout.

Při projednávání takových otázek, které se týkají všeho obyvatelstva nebo velkého souboru obyvatelstva, se ÚKLK s úspěchem opírá i o akce anketární. Výsledky těchto akcí si pak srovnáváme s průzkumy, které si provádíme my, poslanci, v obvodech i mimo své obvody. Je možno říci, že výsledky těchto průzkumů dobře doplňují informace o rozsahu a závažnosti prověřovaných jevů, které dosavadním kontrolním metodám unikaly.

My všichni ve zdravotním výboru bychom si přáli, aby se naše vzájemná spolupráce s orgány ÚKLK i nadále vyvíjela tak dobře jako dosud, neboť výsledky této spolupráce, kterou lze nazvat skutečně soudružskou, slouží společné věci: na našem úseku konkrétně zlepšování zdravotnických a sociálních služeb a tím i zvyšování životní úrovně našeho obyvatelstva.

Nakonec mi dovolte, soudružky a soudruzi, ještě pár slov ke zprávě místopředsedy vlády s. Krajčíra. Vyslechli jsme všichni jistě pozorně jeho zprávu o budoucí organizaci a síti kontrolních činností u nás. Velmi vítáme, že bude prohloubena kontrola finanční, kontrola odvodů, kontrola cen, kvality, bezpečnosti práce atd., jak o tom s. Krajčír hovořil. Víme všichni, jak je toho zapotřebí, neb nám v posledních letech polevila kázeň v dodržování usnesení a nařízení centrálních orgánů. Z hlediska organizací, to znamená těch, kdož budou kontrolováni, chtěla bych zdůraznit jedno: že bude třeba velmi dobře plánovat a sladit všechny ty kontroly, ať již je bude provádět ministerstvo financí, ÚKLK, státní inspekce nebo jiné orgány, a to jak centrálně, tak i dole na národních výborech, aby se nestalo, že v organizacích budou najednou dvě, tři i více kontrol, protože organizace a jejich vedoucí potřebují také klid k práci, zvláště nyní, když se zavádí - a někde s velkými potížemi - nová soustava řízení. Mnoho kontrol bylo mnohokrát kritizováno a sami poslanci byli upozorňováni na to, abychom se postarali, aby k takovéto kontrole nedocházelo.

Tolik jsem chtěla říci ke zprávě s. Krajčíra, s níž souhlasím. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Marečkové. Nyní promluví posl. Doupovec.

Posl. Doupovec: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci! Dovolte mi, abych svými vlastními poznatky a zkušenostmi ze své čtyřleté činnosti člena krajské komise lidové kontroly v Ostravě přispěl k dnešnímu jednání. Tomuto orgánu vzniklému na základě usnesení XII. sjezdu KSČ bylo dáno poslání přispět i zesílením účinnosti kontroly ke zvýšení úrovně řízení národního hospodářství a společenského života, a to uplatněním takových forem kontroly, které umožnily, aby se na hájení celospolečenských zájmů podílely masy pracujících společně s odborným aparátem.

Domnívám se, že by bylo zbytečné zde zdůrazňovat, že tento úkol, hlavně v podmínkách Severomoravského kraje vzhledem k jeho průmyslové aglomeraci a celospolečenskému vlivu i nadále nabývá na své důležitosti. V našem kraji pracovalo celkem kromě jedné krajské komise lidové kontroly 10 okresních komisí lidové kontroly, 293 závodních komisí lidově kontroly a 178 místních komisí lidové kontroly s celkovým počtem 5555 volených členů.

Chci dále hovořit o tom, jak jsme poslání lidové kontroly v našem kraji na jednotlivých úsecích plnili. V oblasti průmyslu, kde byla převážná míra a těžiště práce našich komisí, byla naše pozornost orientována hlavně na otázky zefektivnění výroby, zvýšení technickoekonomické úrovně výrobků, využití náhradních surovin a také zdokonalení řídící činnosti. K vytváření předpokladů, aby na trhu bylo zboží v dostatečném množství, v žádoucí kvalitě a sortimentu byla v kraji organizována mimo jiné prověrka kvality strojírenských výrobků, paliv a spotřebního zboží.

Účinnost práce orgánů lidové kontroly přinesla pozitivní výsledky především v tom, že nedostatky zjištěné v závodech, např. špatné hospodaření a zásobování se surovinami a materiály, nedostatky ve skladování a v úpravě i technické úrovni hotových výrobků, v kvalitě ražení dlouhých důlních děl atd., byly odstraňovány odpovědnými hospodářskými pracovníky za účasti členů komisí lidové kontroly přímo na místě. Podařilo se zastavit a postupně snižovat podíl nekvalitní a zmetkové výroby.

Činnost orgánů lidové kontroly byla zaměřena na základní problémy i na ostatních úsecích národního hospodářství. Např. provedená prověrka bytové výstavby přispěla k podstatnému snižování závad při předávání bytových jednotek, k vyšší kvalitě a dodržování termínů, ke snižování rozestavěnosti a v budovaných sídlištích i k částečnému zlepšení při zajištění výstavby včetně komplexní vybavenosti.

Provedenou prověrkou kultury cestování v období před III. Celostátní spartakiádou přispěly orgány lidové kontroly v kraji k podstatnému zlepšení kultury a hygieny cestování. Kladem této prověrky bylo, že v mnoha případech byla zjednána náprava přímo na místě a byly odstraněny závady, které se v minulosti neustále opakovaly.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP