Daleko větší pozornost
bude třeba věnovat zahraničně kulturním
stykům, školským a vědeckým stykům
se zahraničím a naší státní
propagaci v zahraničí.
Rovněž zabezpečování
turistického ruchu by mělo být lépe
a ještě více důrazněji - i když
zde o tom s. Hromádka hovořil - kontrolováno
než dosud.
Pozornosti si bude zasluhovat uplatňování
ekonomických nástrojů ve vztazích
zahraničního obchodu a výroby, zejména,
zda tyto nástroje působí v souladu s politickou
linií a zda naše obchodní politika je vždy
oním významným činitelem při
posilování politického postavení ČSSR.
Je toho tedy velmi mnoho, co očekává
naše společnost od všech stupňů
komisí lidové kontroly. Věřím
však, že sbor funkcionářů, který
budeme dnes do ÚKLK volit, je sbor věci oddaných,
zkušených soudruhů, kterým se ve vzájemné
úzké spolupráci úkoly budou dařit.
Souhlasím s předloženou
zprávou i s předloženými návrhy
a budu pro ně hlasovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji posl. Rejhonovi. Promluví posl. Marečková.
Posl. Marečková: Soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vás u příležitosti
projednávání zprávy ÚKLK a
volby členů ÚKLK seznámila se zkušenostmi
zdravotního výboru NS a s formami naší
spolupráce ÚKLK. Konkrétně se jedná
o odbor společenské spotřeby ÚKLK,
se kterým zdravotní výbor NS zejména
v posledních letech stále intenzívněji
spolupracuje.
Spolupráce začíná
již při tvorbě plánů práce
obou orgánů, jak zdravotního výboru,
tak i tohoto odboru ÚKLK. Již první varianty
návrhů plánů práce jsou oboustranně
konzultovány, přičemž my příslušnému
odboru předložíme náměty, které
hodláme v příštím období
projednávat, a prokonzultujeme si současně,
kdy a jaké materiály nám je odbor schopen
dodat jako podklady. Často se během těchto
diskusí stává, že naopak soudruzi nás
upozorňují, že ty a ty zdravotnické
nebo jiné sociální problémy jsou zpracovány
a my pak eventuálně zařadíme tento
další bod do našeho programu.
Chci tím jen ukázat, že
ovlivňování práce jak zdravotního
výboru, tak i Ústřední komise lidové
kontroly je tvůrčí proces, v němž
oba orgány mají rovnocennou úlohu a zkušenosti
a výsledky při realizaci takto vytvořeného
plánu jsou prozatím ty nejlepší.
Nechci tím naprosto říci,
že zdravotní výbor projednává
jen ty body, ke kterým má rozborové materiály
z Ústřední komise lidové kontroly;
zdaleka nikoli. Chtěla bych ale současně
zdůraznit, že se opíráme o podklady
Ústřední komise lidové kontroly téměř
vždy tehdy, když projednáváme některou
zásadní otázku. Uvedu několik příkladů.
Tak např. jsme projednávali
návrh zákona o péči a zdraví
lidu. Dohodli jsme se s Ústřední komisí
lidové kontroly, že projednávání
návrhu spojíme s projednáním jejich
velmi podrobného rozboru o obvodním systému
a o kádrové situaci ve zdravotnických obvodech.
Toto rozhodnutí se ukázalo v průběhu
dalšího jednání jako velmi správné,
protože jsme si mohli dopad navrhovaných ustanovení
zákona konfrontovat se skutečností a vyvarovat
se při tvorbě zákona mnoha eventuálních
chyb. Pokud jsme nemohli použít opatření
navrhovaných Ústřední komisí
lidové kontroly přímo pro normativní
úpravu, bylo jich použito při formulacích
hlavních směrnic pro práci zdravotnických
zařízení, jež jsme projednávali
současně s návrhem zákona.
Jako další příklad,
kdy rozbor Ústřední komise lidové
kontroly velmi pomohl zkvalitnit a na vyšší odbornou
úroveň dovést jednání zdravotního
výboru, bych chtěla uvést rozborový
materiál z prověrky plnění usnesení
vlády č. 69/1965 o racionální výživě
obyvatelstva, který jsme projednávali v únoru
t. r. Historie této prověrky je tato: před
rokem upozornil zdravotní výbor prostřednictvím
předsednictva NS vládu na některé
nedostatky v plnění tohoto usnesení vlády,
důležitého pro zdravý rozvoj našeho
obyvatelstva; vláda pak na základě tohoto
upozornění požádala ÚKLK o provedení
zevrubné prověrky plnění úkolů,
jež vyplývají téměř pro
všechny resorty z vládního usnesení.
Výsledek prověrky byl během půl roku
předložen současně vládě
i zdravotnímu výboru spolu s návrhem na konkrétní
opatření k účinnějšímu
plnění vládního usnesení. Zdravotní
výbor ve spolupráci s ostatními výbory
NS, které jsou na této práci též
zainteresovány, projednal návrhy na opatření
vypracované ÚKLK; zpráva o jednání,
jakož i návrhy na opatření budou projednávány
na schůzi předsednictva NS příští
týden a podle výsledku jednání budou
eventuálně zaslány vládě.
Na tomto konkrétním příkladu
bych chtěla ukázat úzkou a účinnou
spolupráci vlády, ÚKLK a výboru NS,
konkrétně zdravotního výboru, pokud
se týká kontrolní činnosti a účinnosti
přijatých usnesení.
Dalším takovým příkladem
bude jednání o úrovni stomatologické
péče u nás, o níž budeme rokovat
příští týden ve zdravotním
výboru v rámci hodnocení působení
zákona o péči o zdraví lidu, přičemž
současně prověřujeme, jak je plněn
dokument strany a vlády o zkvalitňování
zdravotnických služeb a usnesení vlády
č. 225/1964. Také při tomto jednání
máme mimo zprávu resortu k dispozici ještě
výsledek rozboru, který na tomto úseku prováděla
ÚKLK. Nedáváme obě zprávy -
resortu a ÚKLK - do protikladu, nýbrž obě
zprávy se budou doplňovat, budeme moci posoudit,
jak vidí nedostatky a klady resort a jak je vidí
orgán kontrolní, a to všechno zkonfrontujeme
s vlastními zkušenostmi. Jsem přesvědčena,
že tímto způsobem můžeme dojít
ke kvalifikovaným výsledkům a návrhům
na opatření.
Z dalších rozborů ÚKLK,
jež jsme si buď přímo vyžádali,
nebo použili, je na např. Zpráva o vývoji
péče o zdraví, pokud jde o vytváření
a ochranu životních a pracovních podmínek
v ČSSR. Závěry této velmi obsáhlé
zprávy jsme již využili při projednávání
návrhu zákona o některých opatřeních
proti znečišťování ovzduší,
při projednávání návrhu zásad
zákona o vodním hospodářství
a v nejbližší době tohoto materiálu
ještě využijeme při projednávání
vlivu dalších rušivých elementů
životního prostředí, jako je např.
hluk atd. Tento materiál totiž obsahuje řadu
konkrétních návrhů na opatření
z našeho zdravotnického pohledu, z pohledu působení
zákona o péči o zdraví lidu a plnění
dokumentu strany a vlády o péči o zdraví
z r. 1964, a budeme se k němu při našich jednáních
častěji vracet.
Pro další jednání
zdravotního výboru v tomto roce a v roce 1968 máme
již k dispozici např. rozbor o zásobování
obyvatelstva léčivy, dále prověrku
úrovně péče o osoby se změněnou
pracovní schopností včetně rehabilitace,
což jsou problémy nejvýš aktuální
a ovlivňující přímo životní
úroveň našeho obyvatelstva.
Hodnocení naší spolupráce
s ÚKLK by nebylo úplné, kdybychom se nezmínili
o individuální spolupráci poslanců
s místními a závodními orgány
lidové kontroly, které nám účinně
pomáhají pří naší práci
ve volebních obvodech.
Mohla bych, soudružky a soudruzi, vyjmenovat
ještě další konkrétní akce,
na nichž jsme se s orgány ÚKLK dohodli v rámci
naší vzájemné spolupráce pro
tento rok i pro rok 1968. Chtěla bych však nakonec
zdůraznit několik z toho vyplývajících
závěrů, jak pokud se týká vzájemné
spolupráce, tak i nových forem kontrolní
práce.
Naše několikaletá zkušenost
vzájemné spolupráce se dá označit
jako velmi dobrá.
Závěry rozborů ÚKLK
jsou konkrétní a vyhmátnou vždy nejdůležitější
klady a nedostatky. To proto, že se rozborové materiály
opírají o kontrolní a prověrkovou
činnost mnoha orgánů lidové kontroly
v místech a na závodech, čímž
je umožněno prověření ne v několika,
ale v mnoha objektech zdravotnického nebo sociálního
zařízení; nejde tedy jenom o stanovisko ústředního
orgánu, které je ovlivněno svým centrálním
pohledem, ať už v dobrém nebo ve špatném,
ale jsou to zkušenosti mnoha poctivých členů
komisí ÚKLK v celé republice, jak již
bylo zde v několika diskusních příspěvcích
hodnoceno.
Chtěla bych upozornit na základě
našich zkušeností, že je třeba spolupráci
s ÚKLK koncipovat dlouhodobě, s dostatečně
velkým časovým předstihem. Zabezpečování
kontrolních úkolů v oblasti společenské
spotřeby je totiž vzhledem k politické a organizační
složitosti velmi náročné a vyžaduje
dostatek času. Uspěchanost by zde nebyla na místě,
chceme-li aby kontrola byla provedena na velkém souboru
kontrolovaných objektů a mnoha komisemi místních
i závodních orgánů lidové kontroly.
Např. prověrka obvodního systému ve
zdravotnictví se prováděla v 5500 zdravotnických
objektech a obdobným způsobem postupují orgány
lidové kontroly i při jiných prověrkách.
Vzhledem k časové náročnosti
rozborové a prověrkové činnosti je
dále velmi důležité dohodnout se na
počtu úkolů, při nichž má
ÚKLK spolupracovat. Nesmí jich být příliš
mnoho za rok, jinak by trpěla kvalita práce. Zde
však mohu říci ze zkušeností zdravotního
výboru, že ÚKLK zná svoje síly
a že v průběhu jednání si zcela
otevřeně ujasníme, co je možno provést
a co ne.
Velmi cenná při prověrkové
činnosti ÚKLK je i spolupráce s experty tam,
kde jde o odborně náročné úkoly.
Jak orgány ÚKLK, tak i zdravotní výbor
se v rozumné a žádoucí míře
opírají o stanovisko odborníků, a
to jak vědců, tak i pracovníků z praxe.
Zkušenosti nás učí, že i tuto otázku
je třeba pokud možno předem dohodnout.
Při projednávání
takových otázek, které se týkají
všeho obyvatelstva nebo velkého souboru obyvatelstva,
se ÚKLK s úspěchem opírá i
o akce anketární. Výsledky těchto
akcí si pak srovnáváme s průzkumy,
které si provádíme my, poslanci, v obvodech
i mimo své obvody. Je možno říci, že
výsledky těchto průzkumů dobře
doplňují informace o rozsahu a závažnosti
prověřovaných jevů, které dosavadním
kontrolním metodám unikaly.
My všichni ve zdravotním výboru
bychom si přáli, aby se naše vzájemná
spolupráce s orgány ÚKLK i nadále
vyvíjela tak dobře jako dosud, neboť výsledky
této spolupráce, kterou lze nazvat skutečně
soudružskou, slouží společné věci:
na našem úseku konkrétně zlepšování
zdravotnických a sociálních služeb a
tím i zvyšování životní
úrovně našeho obyvatelstva.
Nakonec mi dovolte, soudružky a soudruzi,
ještě pár slov ke zprávě místopředsedy
vlády s. Krajčíra. Vyslechli jsme všichni
jistě pozorně jeho zprávu o budoucí
organizaci a síti kontrolních činností
u nás. Velmi vítáme, že bude prohloubena
kontrola finanční, kontrola odvodů, kontrola
cen, kvality, bezpečnosti práce atd., jak o tom
s. Krajčír hovořil. Víme všichni,
jak je toho zapotřebí, neb nám v posledních
letech polevila kázeň v dodržování
usnesení a nařízení centrálních
orgánů. Z hlediska organizací, to znamená
těch, kdož budou kontrolováni, chtěla
bych zdůraznit jedno: že bude třeba velmi dobře
plánovat a sladit všechny ty kontroly, ať již
je bude provádět ministerstvo financí, ÚKLK,
státní inspekce nebo jiné orgány,
a to jak centrálně, tak i dole na národních
výborech, aby se nestalo, že v organizacích
budou najednou dvě, tři i více kontrol, protože
organizace a jejich vedoucí potřebují také
klid k práci, zvláště nyní, když
se zavádí - a někde s velkými potížemi
- nová soustava řízení. Mnoho kontrol
bylo mnohokrát kritizováno a sami poslanci byli
upozorňováni na to, abychom se postarali, aby k
takovéto kontrole nedocházelo.
Tolik jsem chtěla říci
ke zprávě s. Krajčíra, s níž
souhlasím. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji posl. Marečkové. Nyní promluví
posl. Doupovec.
Posl. Doupovec: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci! Dovolte
mi, abych svými vlastními poznatky a zkušenostmi
ze své čtyřleté činnosti člena
krajské komise lidové kontroly v Ostravě
přispěl k dnešnímu jednání.
Tomuto orgánu vzniklému na základě
usnesení XII. sjezdu KSČ bylo dáno poslání
přispět i zesílením účinnosti
kontroly ke zvýšení úrovně řízení
národního hospodářství a společenského
života, a to uplatněním takových forem
kontroly, které umožnily, aby se na hájení
celospolečenských zájmů podílely
masy pracujících společně s odborným
aparátem.
Domnívám se, že by bylo
zbytečné zde zdůrazňovat, že
tento úkol, hlavně v podmínkách Severomoravského
kraje vzhledem k jeho průmyslové aglomeraci a celospolečenskému
vlivu i nadále nabývá na své důležitosti.
V našem kraji pracovalo celkem kromě jedné
krajské komise lidové kontroly 10 okresních
komisí lidové kontroly, 293 závodních
komisí lidově kontroly a 178 místních
komisí lidové kontroly s celkovým počtem
5555 volených členů.
Chci dále hovořit o tom, jak
jsme poslání lidové kontroly v našem
kraji na jednotlivých úsecích plnili. V oblasti
průmyslu, kde byla převážná míra
a těžiště práce našich komisí,
byla naše pozornost orientována hlavně na otázky
zefektivnění výroby, zvýšení
technickoekonomické úrovně výrobků,
využití náhradních surovin a také
zdokonalení řídící činnosti.
K vytváření předpokladů, aby
na trhu bylo zboží v dostatečném množství,
v žádoucí kvalitě a sortimentu byla
v kraji organizována mimo jiné prověrka kvality
strojírenských výrobků, paliv a spotřebního
zboží.
Účinnost práce orgánů
lidové kontroly přinesla pozitivní výsledky
především v tom, že nedostatky zjištěné
v závodech, např. špatné hospodaření
a zásobování se surovinami a materiály,
nedostatky ve skladování a v úpravě
i technické úrovni hotových výrobků,
v kvalitě ražení dlouhých důlních
děl atd., byly odstraňovány odpovědnými
hospodářskými pracovníky za účasti
členů komisí lidové kontroly přímo
na místě. Podařilo se zastavit a postupně
snižovat podíl nekvalitní a zmetkové
výroby.
Činnost orgánů lidové
kontroly byla zaměřena na základní
problémy i na ostatních úsecích národního
hospodářství. Např. provedená
prověrka bytové výstavby přispěla
k podstatnému snižování závad
při předávání bytových
jednotek, k vyšší kvalitě a dodržování
termínů, ke snižování rozestavěnosti
a v budovaných sídlištích i k částečnému
zlepšení při zajištění výstavby
včetně komplexní vybavenosti.
Provedenou prověrkou kultury cestování
v období před III. Celostátní spartakiádou
přispěly orgány lidové kontroly v
kraji k podstatnému zlepšení kultury a hygieny
cestování. Kladem této prověrky bylo,
že v mnoha případech byla zjednána náprava
přímo na místě a byly odstraněny
závady, které se v minulosti neustále opakovaly.