Bude účelné, aby zejména
v detailním zaměření a přípravě
vlastní náplně činnosti jak ÚKLK
tak i komisí nižších stupňů
byly tyto požadavky respektovány. Další
rozvoj socialistické demokracie bez všestranné
lidové kontroly, kontroly nejen shora, ale i zdola je jistě
nemyslitelný.
Kontrola, kontrolní činnost
je velmi zjednodušeně řečeno srovnávání
určitého stavu či objektu se stavem žádaným.
Kontrolou se zjišťují odchylky a dále
příčiny těchto odchylek. Chci-li kontrolovat,
potřebuji tedy srovnávací údaje, ať
číselné nebo jiné, např. normy
charakterizující žádoucí stav.
V této poznámce chci zdůraznit toto:
Pracující, i když snad
příliš zjednodušeně, přece
však oprávněně kritizují: nás
snadno zkontrolujete. Např. nedostatky v úrovni,
v kvalitě i osobně postihujete předepsáním
náhrady za zmetky. Proč takto nekontrolujete a neděláte
závěry i na osoby nahoře? Tím nahoře
myslí jak vedení závodu, podniku, generální
ředitelství, tak i vyšší orgány.
Dnes projednáváme činnost
ÚKLK, její působnost. Zahrnuje především
vrcholné články řízení
národního hospodářství. Bohužel
na kontrolu činnosti ministerstva nebo SPK nemáme
ani jednoduchý metr, ani srovnávací etalon,
kterým bychom snadno zjistili odchylky od žádoucího
stavu. Zmetky, tj. nedostatky, se v této oblasti zjišťují
obtížně. Jsme si ovšem všichni vědomi,
že musíme výrazně zvýšit
úroveň řízení, zejména
na úrovni generálních ředitelství
i centrálních orgánů. V tomto procesu
má svou významnou úlohu vnitřní
i objektivní kontrola, a to kontrola vysoké úrovně,
důsledná, s konkrétními a účinnými
závěry. Říkal jsem, že k tomu
bohužel nemáme jednoduchý metr, etalon nebo
jednoznačnou normu.
Z toho ovšem vyplývá,
že musíme na ÚKLK žádat, aby zabezpečila
vykonávání kontrolní činnosti
s vysokou odbornou úrovní a znalostmi, aby kontrola
na této úrovni se nezabývala dílčími
nedostatky, ale zásadními technicko-ekonomickými
problémy a usilovala především o hledání
příčin nedostatků.
Kontrolní činnost je také
závislá na dostatečně jasném
vymezení působnosti a odpovědnosti jednotlivých
orgánů. Působnost je rámcově
stanovena; při své poslanecké práci
se však stále setkáváme s tím,
že v detailnějších otázkách
a názorech není zcela jasno a není ani jednota
mezi podniky a generálními ředitelstvími,
mezi generálními ředitelstvími a ministerstvy,
tak ani mezi centrálními orgány navzájem.
Je přirozené, že to všechno prodělává
stále určitý proces. Domnívám
se však, že musíme žádat, aby vláda
a její orgány usilovaly o propracování
a zpřesnění postavení, působnosti
i odpovědnosti jednotlivých centrálních
orgánů i generálních ředitelství.
Průmyslový výbor pro
hlavní výrobní odvětví usiluje
o vysokou úroveň své činnosti, dosažení
správných a účinných závěrů
a doporučení a důsledně dbá
o jejich realizaci. Vzhledem k technické složitosti
i obsáhlosti své působnosti opírá
svoji činnost nejen o vlastní specializované
průzkumy, ale i o konzultace a spolupráci specialistů,
odborných pracovišť a orgánů.
Dobrou spolupráci má výbor
zejména s ÚKLK a především s
jejími příslušnými odbory. Tato
spolupráce a vazba se zvláště v posledním
období rozvíjela kvalitativně i kvantitativně
a postupně dospěla k těmto formám:
Je to zejména projednávání
výsledků některých vybraných
prověrek provedených ÚKLK, posouzení
a přijetí návrhů v průmyslovém
výboru. Dále je to spoluúčast příslušného
odboru ÚKLK na průzkumu prováděném
komisemi výboru, spolupráce při zpracování
závěrů a doporučení výboru
i při kontrole těchto usnesení.
Dále je to zpracovávání
souhrnných informací či stanovisek ÚKLK
k zásadním jednáním výboru,
např. pro jednáni o plánu a rozpočtu
apod.
Jsou to dále dílčí
informace a podklady podle potřeby výboru.
Při spolupráci s ÚKLK
využíval výbor nejen kapacitních možností,
ale zejména odborné schopnosti odborů ÚKLK.
Z hodnocení dosavadní spolupráce
nám vyplývá jednoznačně účelnost
úzké vazby ÚKLK a NS. NS může
ústřední komise velmi dobře využít
k dalšímu zvýšení úrovně
své práce a působnosti. Doporučuji,
aby tato vazba nebyla však jen mezi předsednictvem
NS a ÚKLK, ale aby přímá vazba byla
i mezi výbory NS a příslušnými
odbory ÚKLK. Proti dosavadnímu stavu bude účelné
nejen vzájemně se informovat o cílech, úkolech
a plánech činnosti, ale zajistit vliv orgánů
NS již při stanovení cílů a sestavování
plánu činnosti ÚKLK.
Na závěr mi dovolte ještě
tuto poznámku: ve zprávě o činnosti
ÚKLK bylo stručně formulováno nové
postavení a působnost ÚKLK. Domnívám
se, že tyto základní údaje bude nutné
v souvislosti s přípravou a projednáním
příslušné zákonné normy
detailně rozvést a zpřesnit. Působnost
formulována tím, že ÚKLK bude zajišťovat
kontrolní činnost v souladu s potřebami NS
a vlády, je celkem jasná. Je však účelné
zpřesnit postavení ÚKLK a její odpovědnost.
Pokud není možné stanovit jen jednu vazbu z
hlediska odpovědnosti, považuji za účelné
rozlišit odpovědnost ÚKLK vůči
NS a odpovědnost vůči vládě.
Předseda NS s. Laštovička:
Nyní promluví posl. Jägerman.
Posl. Jägerman: Soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi ke zprávě ÚKLK
a k řeči s. Hromádky také několik
poznámek.
Právě proto, že samo
zvolení komisí lidové kontroly znamenalo
takový hluboký zásah do soustavy kontroly,
že se stává skutečně věcí
široké veřejnosti pracujících,
je nasnadě otázka: Co jsme od zákona a od
zkušeností lidové kontroly očekávali,
co přinesla a co od ní ve skutečnosti očekáváme?
Samo rozšíření
komisí na počet 4500, i když nedosáhlo
očekávané výše, nemůže
ještě znamenat lidovost, ale orgány lidové
kontroly se staly volenými a pokusily se stát v
čele kontroly. Předpokládalo se, že
budou do spolupráce s lidovou kontrolou zapojeny další
tisíce dobrovolných aktivistů, ale soustava
lidové kontroly byla vybudována asi v polovičním
rozsahu. Bylo však třeba vyvinout velké organizátorské
úsilí nejen k jejímu vybudování,
ale také k zabezpečení jejího chodu
a hlavně nižších článků
soustavy.
Zvolené komise jsou opravdu orgány
lidu a je jen otázkou, jak správně zveřejnit
jejich činnost, aby široká veřejnost
věděla o jejich práci a aby se znalost o
práci komisí lidové kontroly a o veškeré
ostatní kontrole nesoustřeďovala jen na centrální
orgány.
Protože si lidé často
kladou otázky, proč lidová nebo státní
kontrola nevyřeší ten nebo onen případ
negativních jevů včas a nepodá zprávu
veřejnosti a zastupitelským orgánům,
a je-li to tedy lidová kontrola, "proč na všechno
nepřijde" a proč nemá možnost jako
demokratický orgán jménem lidu učinit
nápravu kritizovaných jevů, bude myslím
spravedlivé upozornit na jednu skutečnost, že
na lidovou kontrolu - jak už uvedl předcházející
řečník - se kladly i takové požadavky,
aby všechno obsáhla, aby kontrolovala všechny
otázky. To nebylo a nemohlo být v jejích
silách a vedlo to také prakticky i k rozptýlení
jejích sil a bylo to i na úkor kvality její
práce. Proto nebyla práce lidové kontroly
vždycky účinná, protože nebyla
zaměřena jen na kritické otázky společnosti
a na kritická hlediska národního hospodářství,
jako např. na to, proč nebyla včas zajištěna
výroba cihel, nebo proč nejsou některé
nové továrny produktivní podle společenských
měřítek, i když bylo třeba počítat
s podnikatelskou rizikovostí, nebo proč - jak už
řekl místopředseda vlády Krajčír
- nebyla kontrola soustředěna na nesprávné
zvyšování některých cen nebo
na potírání šizení spotřebitelů
či na špatné pracovní prostředí.
Nutnost velké organizátorské práce
v komisích lidové kontroly, spojené i s volbami
a s výchovou funkcionářů a pracovníků,
měla - pokud se týká UKLK - i částečně
negativní důsledky na rozsah a účinnost
její kontroly vůči resortům a ostatním
centrálním úřadům.
Úloha komisí byla chápána
jako všelék i na hospodářské
neduhy, kde jde především o účinnost
vlastní řídící práce
všech článků řízení
od resortů počínaje až po ředitele
podniků a mistra v dílně. Podle laického
rozumu začal často každý o kontrole
hovořit. Různé orgány a komise kolem
resortů se často nechtěly podřizovat
názorům lidové kontroly a polovina práce
jejího aparátu byla zaměstnávána
organizační činnosti, podáváním
zpráv, které zůstávaly někdy
jen na papíře jako kontrolní zprávy
bez účinných závěrů,
ačkoliv je očekáváno, že když
lidová kontrola zasáhne, že to bude vždycky
něco znamenat. Od kontroly se budou i nadále očekávat
vždycky účinné závěry.
Nikdo tedy nemohl očekávat
od Ústřední komise lidové kontroly,
aby např. zajistila výrobu kvalitních uzenin,
aby byly prodávány v předepsané váze
v prodejnách atd. Nemohla také zamezit výrobě
špatných diferenciálů, ani nemohla zamezit,
aby neteklo v nových sídlištích střechami.
To je a zůstává věcí jiných
kontrol, hlavně všech vedoucích podniků
a organizací, které řídí a
odpovídají za výrobu a prodej.
Zůstává stále
ještě skutečností, že jsou-li kritizovány
resorty a vedení podniků, odpovídající
za řízení, jsou tyto vždy choulostivé
vůči kontrole zastupitelských orgánů
zdola. Domnívám se, že je nutno zvýšit
skutečnou a koncepční činnost, jak
bylo správně řečeno, respektivní
kontrolu v činnosti orgánů ústředního
řízení při realizaci zákonných
norem a usnesení NS a vlády. Bude myslím
správné dát lidové kontrole jiné
směry, zaměřené na kritická
hlediska společnosti. Zůstane nadále hlavním
požadavkem, aby kontrolní činnost do budoucna
znamenala prosazování účinnosti kontrolní
práce, aby vždycky něco vyřídila,
aby prosadila nápravu a řešila příčiny
a ne jen následky. V tom je její společensky
silné postaveni, v tom by měla být podporována
zejména Národním shromážděním.
Sama kontrolní činnost orgánů
lidové kontroly bude jistě usilovat o důsledné
prosazování nápravy, ale nelze sejmout odpovědnost
z beder orgánů zodpovědných za řízení
národního hospodářství.
Proto bude nesporně správným
krokem sepětí orgánů NS s nově
volenou Ústřední komisí lidové
kontroly v NS. Bylo by jistě správnější
to také vyjádřit i v budoucím návrhu
zásad k zákonu o komisích lidové kontroly.
Dovolte mi ještě jednu poznámku
ke zprávě dnes Národnímu shromáždění
předložené. Veřejnost mnoho neví
o činnosti a výsledcích lidové kontroly
a ústřední komise. Širší
a hlubší seznamování veřejnosti
s případy porušování zákonnosti,
státní disciplíny a s negativními
jevy v národním hospodářství
se jeví z hlediska poučení a morálně
politického tlaku veřejného mínění
jako společenská nutnost, mají-li mít
zastupitelské orgány, veřejnost a společenské
organizace možnost upozorňovat na nedostatky. Nemůže
zůstat jen na psaní a podávání
zpráv. Také NS, jeho výbory, poslanci a členové
všech národních výborů a veřejní
funkcionáři společenských organizací
by měli více využívat činnosti
a informovanosti komisí lidové kontroly, aby mohli
přesně odpovídat na otázky, co je
s výsledky šetření některých
negativních jevů, které poškozují
naše národní hospodářství.
Naši veřejnost bude vždycky zajímat, jaké
budou návrhy opatření k nápravě.
To přispěje zejména k sepětí
NS s dolními články zastupitelských
orgánů a s lidem, přispěje to k informovanosti
pracujících a k posouzení práce resortů
a centrálních úřadů.
Bude prospěšné vybavit
Ústřední komisi lidové kontroly možností,
aby mohla jako objektivní orgán NS nejen navrhovat,
ale i postihnout nesprávnosti, porušování
státní disciplíny a socialistické
zákonnosti. V nižších článcích
by mělo dojít k lepšímu propojení
komisí lidové kontroly s národními
výbory a s ROH na závodech.
Osamostatněním kontrolní
činnosti po vyčlenění statistiky jsou
vytvořeny i možnosti pro vlastní výkon
samotné ÚKLK, která s komisemi lidové
kontroly odvedla kus společensky prospěšné
a odpovědné práce. Půjde jen o to,
aby se s kontrolní prací nezůstalo na půli
cesty a aby KLK měly možnost nejen navrhovat a upozorňovat
NS, ale aby NS mohlo uložit povinnost odstraňovat
nedostatky.
Předpokládáme, že
i v budoucím novém zákonu o KLK nebude lidová
kontrola zbavena této možnosti jako objektivní
orgán NS. Je možno prohlásit, že soustava
volených komisí lidové kontroly je výraznou
formou rozvoje socialistické demokracie, státnosti
a účasti lidu na řízení společnosti
a že se osvědčuje. Souhlasím s vývody
předložené zprávy ÚKLK o činnosti
orgánu lidové kontroly. Proto jsem připojil
některé poznatky v důvěře,
že i na ně členové nově volené
Ústřední komise lidové kontroly vezmou
zřetel při své budoucí práci.
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji s. Jägermanovi a dávám slovo
s. posl. Kakosovi.
Posl. Kakos: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci. Bylo řečeno, že ve smyslu
usnesení ÚV KSČ z prosince 1966 mají
být komise lidové kontroly těsněji
propojeny se zastupitelskými a společenskými
orgány a že dnes volená ÚKLK na našem
plenárním zasedání se stane kontrolním
orgánem pro potřeby našeho NS a vlády
republiky.
Je to nové pojetí organizace
a systému proti dosavadní organizaci, metodám
a stylu práce při uplatňování
všech dobrých poznatků, které KLK v
celé své dosavadní organizační
struktuře získaly. Na základě vlastních
zkušeností člena ÚKLK a poslance NS
se domnívám, že bude nutné v kolektivu
komisí v souladu s rozvojem naší společnosti,
plně uplatňovat zásadu prohlubovat demokratické
a vědecké principy a prosazovat je do všestranné
činnosti kontroly na všech jejích stupních.
Členové komisí, komunisté
i nekomunisté, každý ve své práci
i v práci kolektivu bude jistě veden snahou stát
se bojovníkem za všechno, co je v našem životě
pokrokové a co přispívá rozvoji národního
hospodářství, a tím celkovému
životu našich občanů. K tomu je třeba
vážit si důvěry orgánu, který
členy komisí navrhoval, a těch, které
komise volily se snahou důvěru nezklamat. Členy
ÚKLK, které dnes budeme volit, známe jako
občany, kteří v životě prokázali
své odborné kvality a oddanost našemu společenskému
zřízení; jsou to lidé, kteří
mají lásku ke své vlasti a jsou prodchnuti
dobrým poměrem člověka k člověku,
což je dle mých zkušeností nezbytné
pro plné pochopení a praktické uplatnění
smyslu a významu lidové kontroly pracujících
v činnosti každého člena. A to je záležitost
zasahující hluboko do politické oblasti.
My jsme se o tom v minulých čtyřech letech
mnohokrát přesvědčili.
V našem životě bude nutné
věnovat mnoho pozornosti předcházení
nedostatků cestou statisticky přesných údajů
a cestou preventivní kontroly, což v minulosti vždycky
nebylo v pořádku. Proto se dává takový
důraz na práci Státního úřadu
statistického, s nímž musí být
orgány lidové kontroly v nejtěsnější
soudružské spolupráci, bez niž by nebyla
možná dobrá práce, a tím i seriózní
výsledky jednoho ani druhého orgánu; oba
orgány mají za úkol pracovat v zájmu
své společnosti pro její další
harmonický rozvoj a my jsme přesvědčeni,
že tomu tak do budoucna také skutečně
bude.
V této souvislosti chci poukázat
také na to, že někdy slyšíme hlasy,
zda není zlidovění kontroly ve vztahu k obtížím
v současné době záležitostí
přechodnou. Na to dal dostatečně pádnou
odpověď XIII. sjezd KSČ tím, že
bylo řečeno, že nepříznivé
jevy v našem národním hospodářství
jsou přechodného rázu, i když některé
se nám nepodaří vyřešit během
jednoho nebo dvou let. Lidová kontrola na základě
bohatých zkušeností je naproti tomu nezbytnou
součástí řízení v životě
národního hospodářství a společnosti,
je dalším prohloubením demokratizace společnosti.
Tím se stává součástí
boje za další výchovu nás pracujících
k socialistickému myšlení a chování.
Pomáhá odstraňovat netečnost k nedostatkům,
kterých je ještě víc, než potřebujeme.
Víme, že ještě mnozí lidé
proklamují falešnou a socialismu škodlivou formulku
"co tě nepálí, nehas", a víme,
že již mnoho hodnot v národním hospodářství
shořelo zbytečně nebo bylo zničeno
či znehodnoceno tím, že jsme sami dostatečně
včas nepřistupovali k nápravě.
Z tohoto hlediska je ještě mnoho
občanů netečných a lhostejných
i přesto, že jsou si vědomi, že netečnost
a lhostejnost jsou nedůstojné člověku
a tím nedůstojnější občanu
žijícímu v socialistické společnosti,
kde je člověk hospodářem nad tím,
co vytvořily generace, a nad tím co sama socialistická
společnost vybudovala za velmi obtížných
podmínek. V tom vidím také jeden z hlavních
smyslů výchovy. I zde jsme získali mnohé
zkušenosti pro další práci komisí
všech stupňů.
Nyní se chci vyjádřit
ke druhé myšlence, kterou považují za
nutné říci právě proto, že
ÚKLK bude daleko úžeji napojena na činnost
našeho Národního shromáždění
a další komise mimo závodní, na národní
výbory všech stupňů, a to proto, že
v komisích, volených národními výbory,
bude značný počet poslanců národních
výborů. Zdálo by se - a já jsem měl
před 4 léty také takový pocit - že
být členem ÚKLK je další značný
nárok na čas. Pravda to je. Byl to nárok
značný, ale vcelku se vynaložený čas
i námaha vrátily mnohonásobně zpět.
Práce v komisi byla pro mne velmi prospěšná,
dala mi nahlédnout hlouběji do problematiky a do
komplexnosti. Měl jsem možnost řešenými
problémy na půdě Národního
shromáždění přispět k
řešení problematiky uvnitř ÚKLK
a opačně mnohá vystoupení ve výboru
pro plán a rozpočet jsem si konfrontoval se životem
v mém volebním obvodě a s materiály
předkládanými a zpracovanými na půdě
ÚKLK.
Nejsem vědeckým pracovníkem,
jsem člověkem z praktického života a
neprozradím jistě žádné tajemství,
že do značné míry mnohdy nastupuje při
různých jednáních a různých
situacích mimo znalosti cit nebo instinkt; totéž
je ze strany občanů velmi často cítit,
někdy jde o kritiku, jak se říká,
hlava nehlava, avšak přesto bývá mnoho
postřehů správných. Tím se
naskýtá velmi složitá a obtížná
situace v takových okamžicích, v drobné
práci se rychle orientovat a zde - a to chci zdůraznit,
- mi velmi často pomohl materiál i pohledy, zpracované
a projednané na půdě ÚKLK, protože
tam pracovníci mají povinnost věnovat se
rozborům se skutečnou znalostí věci.
A to mi značně pomohlo snažit se řešit
situaci jak v místě, tak i v našich orgánech
správněji a s větší jistotou.