Středa 5. dubna 1967

Bude účelné, aby zejména v detailním zaměření a přípravě vlastní náplně činnosti jak ÚKLK tak i komisí nižších stupňů byly tyto požadavky respektovány. Další rozvoj socialistické demokracie bez všestranné lidové kontroly, kontroly nejen shora, ale i zdola je jistě nemyslitelný.

Kontrola, kontrolní činnost je velmi zjednodušeně řečeno srovnávání určitého stavu či objektu se stavem žádaným. Kontrolou se zjišťují odchylky a dále příčiny těchto odchylek. Chci-li kontrolovat, potřebuji tedy srovnávací údaje, ať číselné nebo jiné, např. normy charakterizující žádoucí stav. V této poznámce chci zdůraznit toto:

Pracující, i když snad příliš zjednodušeně, přece však oprávněně kritizují: nás snadno zkontrolujete. Např. nedostatky v úrovni, v kvalitě i osobně postihujete předepsáním náhrady za zmetky. Proč takto nekontrolujete a neděláte závěry i na osoby nahoře? Tím nahoře myslí jak vedení závodu, podniku, generální ředitelství, tak i vyšší orgány.

Dnes projednáváme činnost ÚKLK, její působnost. Zahrnuje především vrcholné články řízení národního hospodářství. Bohužel na kontrolu činnosti ministerstva nebo SPK nemáme ani jednoduchý metr, ani srovnávací etalon, kterým bychom snadno zjistili odchylky od žádoucího stavu. Zmetky, tj. nedostatky, se v této oblasti zjišťují obtížně. Jsme si ovšem všichni vědomi, že musíme výrazně zvýšit úroveň řízení, zejména na úrovni generálních ředitelství i centrálních orgánů. V tomto procesu má svou významnou úlohu vnitřní i objektivní kontrola, a to kontrola vysoké úrovně, důsledná, s konkrétními a účinnými závěry. Říkal jsem, že k tomu bohužel nemáme jednoduchý metr, etalon nebo jednoznačnou normu.

Z toho ovšem vyplývá, že musíme na ÚKLK žádat, aby zabezpečila vykonávání kontrolní činnosti s vysokou odbornou úrovní a znalostmi, aby kontrola na této úrovni se nezabývala dílčími nedostatky, ale zásadními technicko-ekonomickými problémy a usilovala především o hledání příčin nedostatků.

Kontrolní činnost je také závislá na dostatečně jasném vymezení působnosti a odpovědnosti jednotlivých orgánů. Působnost je rámcově stanovena; při své poslanecké práci se však stále setkáváme s tím, že v detailnějších otázkách a názorech není zcela jasno a není ani jednota mezi podniky a generálními ředitelstvími, mezi generálními ředitelstvími a ministerstvy, tak ani mezi centrálními orgány navzájem. Je přirozené, že to všechno prodělává stále určitý proces. Domnívám se však, že musíme žádat, aby vláda a její orgány usilovaly o propracování a zpřesnění postavení, působnosti i odpovědnosti jednotlivých centrálních orgánů i generálních ředitelství.

Průmyslový výbor pro hlavní výrobní odvětví usiluje o vysokou úroveň své činnosti, dosažení správných a účinných závěrů a doporučení a důsledně dbá o jejich realizaci. Vzhledem k technické složitosti i obsáhlosti své působnosti opírá svoji činnost nejen o vlastní specializované průzkumy, ale i o konzultace a spolupráci specialistů, odborných pracovišť a orgánů.

Dobrou spolupráci má výbor zejména s ÚKLK a především s jejími příslušnými odbory. Tato spolupráce a vazba se zvláště v posledním období rozvíjela kvalitativně i kvantitativně a postupně dospěla k těmto formám:

Je to zejména projednávání výsledků některých vybraných prověrek provedených ÚKLK, posouzení a přijetí návrhů v průmyslovém výboru. Dále je to spoluúčast příslušného odboru ÚKLK na průzkumu prováděném komisemi výboru, spolupráce při zpracování závěrů a doporučení výboru i při kontrole těchto usnesení.

Dále je to zpracovávání souhrnných informací či stanovisek ÚKLK k zásadním jednáním výboru, např. pro jednáni o plánu a rozpočtu apod.

Jsou to dále dílčí informace a podklady podle potřeby výboru.

Při spolupráci s ÚKLK využíval výbor nejen kapacitních možností, ale zejména odborné schopnosti odborů ÚKLK.

Z hodnocení dosavadní spolupráce nám vyplývá jednoznačně účelnost úzké vazby ÚKLK a NS. NS může ústřední komise velmi dobře využít k dalšímu zvýšení úrovně své práce a působnosti. Doporučuji, aby tato vazba nebyla však jen mezi předsednictvem NS a ÚKLK, ale aby přímá vazba byla i mezi výbory NS a příslušnými odbory ÚKLK. Proti dosavadnímu stavu bude účelné nejen vzájemně se informovat o cílech, úkolech a plánech činnosti, ale zajistit vliv orgánů NS již při stanovení cílů a sestavování plánu činnosti ÚKLK.

Na závěr mi dovolte ještě tuto poznámku: ve zprávě o činnosti ÚKLK bylo stručně formulováno nové postavení a působnost ÚKLK. Domnívám se, že tyto základní údaje bude nutné v souvislosti s přípravou a projednáním příslušné zákonné normy detailně rozvést a zpřesnit. Působnost formulována tím, že ÚKLK bude zajišťovat kontrolní činnost v souladu s potřebami NS a vlády, je celkem jasná. Je však účelné zpřesnit postavení ÚKLK a její odpovědnost. Pokud není možné stanovit jen jednu vazbu z hlediska odpovědnosti, považuji za účelné rozlišit odpovědnost ÚKLK vůči NS a odpovědnost vůči vládě.

Předseda NS s. Laštovička: Nyní promluví posl. Jägerman.

Posl. Jägerman: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi ke zprávě ÚKLK a k řeči s. Hromádky také několik poznámek.

Právě proto, že samo zvolení komisí lidové kontroly znamenalo takový hluboký zásah do soustavy kontroly, že se stává skutečně věcí široké veřejnosti pracujících, je nasnadě otázka: Co jsme od zákona a od zkušeností lidové kontroly očekávali, co přinesla a co od ní ve skutečnosti očekáváme?

Samo rozšíření komisí na počet 4500, i když nedosáhlo očekávané výše, nemůže ještě znamenat lidovost, ale orgány lidové kontroly se staly volenými a pokusily se stát v čele kontroly. Předpokládalo se, že budou do spolupráce s lidovou kontrolou zapojeny další tisíce dobrovolných aktivistů, ale soustava lidové kontroly byla vybudována asi v polovičním rozsahu. Bylo však třeba vyvinout velké organizátorské úsilí nejen k jejímu vybudování, ale také k zabezpečení jejího chodu a hlavně nižších článků soustavy.

Zvolené komise jsou opravdu orgány lidu a je jen otázkou, jak správně zveřejnit jejich činnost, aby široká veřejnost věděla o jejich práci a aby se znalost o práci komisí lidové kontroly a o veškeré ostatní kontrole nesoustřeďovala jen na centrální orgány.

Protože si lidé často kladou otázky, proč lidová nebo státní kontrola nevyřeší ten nebo onen případ negativních jevů včas a nepodá zprávu veřejnosti a zastupitelským orgánům, a je-li to tedy lidová kontrola, "proč na všechno nepřijde" a proč nemá možnost jako demokratický orgán jménem lidu učinit nápravu kritizovaných jevů, bude myslím spravedlivé upozornit na jednu skutečnost, že na lidovou kontrolu - jak už uvedl předcházející řečník - se kladly i takové požadavky, aby všechno obsáhla, aby kontrolovala všechny otázky. To nebylo a nemohlo být v jejích silách a vedlo to také prakticky i k rozptýlení jejích sil a bylo to i na úkor kvality její práce. Proto nebyla práce lidové kontroly vždycky účinná, protože nebyla zaměřena jen na kritické otázky společnosti a na kritická hlediska národního hospodářství, jako např. na to, proč nebyla včas zajištěna výroba cihel, nebo proč nejsou některé nové továrny produktivní podle společenských měřítek, i když bylo třeba počítat s podnikatelskou rizikovostí, nebo proč - jak už řekl místopředseda vlády Krajčír - nebyla kontrola soustředěna na nesprávné zvyšování některých cen nebo na potírání šizení spotřebitelů či na špatné pracovní prostředí. Nutnost velké organizátorské práce v komisích lidové kontroly, spojené i s volbami a s výchovou funkcionářů a pracovníků, měla - pokud se týká UKLK - i částečně negativní důsledky na rozsah a účinnost její kontroly vůči resortům a ostatním centrálním úřadům.

Úloha komisí byla chápána jako všelék i na hospodářské neduhy, kde jde především o účinnost vlastní řídící práce všech článků řízení od resortů počínaje až po ředitele podniků a mistra v dílně. Podle laického rozumu začal často každý o kontrole hovořit. Různé orgány a komise kolem resortů se často nechtěly podřizovat názorům lidové kontroly a polovina práce jejího aparátu byla zaměstnávána organizační činnosti, podáváním zpráv, které zůstávaly někdy jen na papíře jako kontrolní zprávy bez účinných závěrů, ačkoliv je očekáváno, že když lidová kontrola zasáhne, že to bude vždycky něco znamenat. Od kontroly se budou i nadále očekávat vždycky účinné závěry.

Nikdo tedy nemohl očekávat od Ústřední komise lidové kontroly, aby např. zajistila výrobu kvalitních uzenin, aby byly prodávány v předepsané váze v prodejnách atd. Nemohla také zamezit výrobě špatných diferenciálů, ani nemohla zamezit, aby neteklo v nových sídlištích střechami. To je a zůstává věcí jiných kontrol, hlavně všech vedoucích podniků a organizací, které řídí a odpovídají za výrobu a prodej.

Zůstává stále ještě skutečností, že jsou-li kritizovány resorty a vedení podniků, odpovídající za řízení, jsou tyto vždy choulostivé vůči kontrole zastupitelských orgánů zdola. Domnívám se, že je nutno zvýšit skutečnou a koncepční činnost, jak bylo správně řečeno, respektivní kontrolu v činnosti orgánů ústředního řízení při realizaci zákonných norem a usnesení NS a vlády. Bude myslím správné dát lidové kontrole jiné směry, zaměřené na kritická hlediska společnosti. Zůstane nadále hlavním požadavkem, aby kontrolní činnost do budoucna znamenala prosazování účinnosti kontrolní práce, aby vždycky něco vyřídila, aby prosadila nápravu a řešila příčiny a ne jen následky. V tom je její společensky silné postaveni, v tom by měla být podporována zejména Národním shromážděním.

Sama kontrolní činnost orgánů lidové kontroly bude jistě usilovat o důsledné prosazování nápravy, ale nelze sejmout odpovědnost z beder orgánů zodpovědných za řízení národního hospodářství.

Proto bude nesporně správným krokem sepětí orgánů NS s nově volenou Ústřední komisí lidové kontroly v NS. Bylo by jistě správnější to také vyjádřit i v budoucím návrhu zásad k zákonu o komisích lidové kontroly.

Dovolte mi ještě jednu poznámku ke zprávě dnes Národnímu shromáždění předložené. Veřejnost mnoho neví o činnosti a výsledcích lidové kontroly a ústřední komise. Širší a hlubší seznamování veřejnosti s případy porušování zákonnosti, státní disciplíny a s negativními jevy v národním hospodářství se jeví z hlediska poučení a morálně politického tlaku veřejného mínění jako společenská nutnost, mají-li mít zastupitelské orgány, veřejnost a společenské organizace možnost upozorňovat na nedostatky. Nemůže zůstat jen na psaní a podávání zpráv. Také NS, jeho výbory, poslanci a členové všech národních výborů a veřejní funkcionáři společenských organizací by měli více využívat činnosti a informovanosti komisí lidové kontroly, aby mohli přesně odpovídat na otázky, co je s výsledky šetření některých negativních jevů, které poškozují naše národní hospodářství. Naši veřejnost bude vždycky zajímat, jaké budou návrhy opatření k nápravě. To přispěje zejména k sepětí NS s dolními články zastupitelských orgánů a s lidem, přispěje to k informovanosti pracujících a k posouzení práce resortů a centrálních úřadů.

Bude prospěšné vybavit Ústřední komisi lidové kontroly možností, aby mohla jako objektivní orgán NS nejen navrhovat, ale i postihnout nesprávnosti, porušování státní disciplíny a socialistické zákonnosti. V nižších článcích by mělo dojít k lepšímu propojení komisí lidové kontroly s národními výbory a s ROH na závodech.

Osamostatněním kontrolní činnosti po vyčlenění statistiky jsou vytvořeny i možnosti pro vlastní výkon samotné ÚKLK, která s komisemi lidové kontroly odvedla kus společensky prospěšné a odpovědné práce. Půjde jen o to, aby se s kontrolní prací nezůstalo na půli cesty a aby KLK měly možnost nejen navrhovat a upozorňovat NS, ale aby NS mohlo uložit povinnost odstraňovat nedostatky.

Předpokládáme, že i v budoucím novém zákonu o KLK nebude lidová kontrola zbavena této možnosti jako objektivní orgán NS. Je možno prohlásit, že soustava volených komisí lidové kontroly je výraznou formou rozvoje socialistické demokracie, státnosti a účasti lidu na řízení společnosti a že se osvědčuje. Souhlasím s vývody předložené zprávy ÚKLK o činnosti orgánu lidové kontroly. Proto jsem připojil některé poznatky v důvěře, že i na ně členové nově volené Ústřední komise lidové kontroly vezmou zřetel při své budoucí práci.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Jägermanovi a dávám slovo s. posl. Kakosovi.

Posl. Kakos: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci. Bylo řečeno, že ve smyslu usnesení ÚV KSČ z prosince 1966 mají být komise lidové kontroly těsněji propojeny se zastupitelskými a společenskými orgány a že dnes volená ÚKLK na našem plenárním zasedání se stane kontrolním orgánem pro potřeby našeho NS a vlády republiky.

Je to nové pojetí organizace a systému proti dosavadní organizaci, metodám a stylu práce při uplatňování všech dobrých poznatků, které KLK v celé své dosavadní organizační struktuře získaly. Na základě vlastních zkušeností člena ÚKLK a poslance NS se domnívám, že bude nutné v kolektivu komisí v souladu s rozvojem naší společnosti, plně uplatňovat zásadu prohlubovat demokratické a vědecké principy a prosazovat je do všestranné činnosti kontroly na všech jejích stupních.

Členové komisí, komunisté i nekomunisté, každý ve své práci i v práci kolektivu bude jistě veden snahou stát se bojovníkem za všechno, co je v našem životě pokrokové a co přispívá rozvoji národního hospodářství, a tím celkovému životu našich občanů. K tomu je třeba vážit si důvěry orgánu, který členy komisí navrhoval, a těch, které komise volily se snahou důvěru nezklamat. Členy ÚKLK, které dnes budeme volit, známe jako občany, kteří v životě prokázali své odborné kvality a oddanost našemu společenskému zřízení; jsou to lidé, kteří mají lásku ke své vlasti a jsou prodchnuti dobrým poměrem člověka k člověku, což je dle mých zkušeností nezbytné pro plné pochopení a praktické uplatnění smyslu a významu lidové kontroly pracujících v činnosti každého člena. A to je záležitost zasahující hluboko do politické oblasti. My jsme se o tom v minulých čtyřech letech mnohokrát přesvědčili.

V našem životě bude nutné věnovat mnoho pozornosti předcházení nedostatků cestou statisticky přesných údajů a cestou preventivní kontroly, což v minulosti vždycky nebylo v pořádku. Proto se dává takový důraz na práci Státního úřadu statistického, s nímž musí být orgány lidové kontroly v nejtěsnější soudružské spolupráci, bez niž by nebyla možná dobrá práce, a tím i seriózní výsledky jednoho ani druhého orgánu; oba orgány mají za úkol pracovat v zájmu své společnosti pro její další harmonický rozvoj a my jsme přesvědčeni, že tomu tak do budoucna také skutečně bude.

V této souvislosti chci poukázat také na to, že někdy slyšíme hlasy, zda není zlidovění kontroly ve vztahu k obtížím v současné době záležitostí přechodnou. Na to dal dostatečně pádnou odpověď XIII. sjezd KSČ tím, že bylo řečeno, že nepříznivé jevy v našem národním hospodářství jsou přechodného rázu, i když některé se nám nepodaří vyřešit během jednoho nebo dvou let. Lidová kontrola na základě bohatých zkušeností je naproti tomu nezbytnou součástí řízení v životě národního hospodářství a společnosti, je dalším prohloubením demokratizace společnosti. Tím se stává součástí boje za další výchovu nás pracujících k socialistickému myšlení a chování. Pomáhá odstraňovat netečnost k nedostatkům, kterých je ještě víc, než potřebujeme. Víme, že ještě mnozí lidé proklamují falešnou a socialismu škodlivou formulku "co tě nepálí, nehas", a víme, že již mnoho hodnot v národním hospodářství shořelo zbytečně nebo bylo zničeno či znehodnoceno tím, že jsme sami dostatečně včas nepřistupovali k nápravě.

Z tohoto hlediska je ještě mnoho občanů netečných a lhostejných i přesto, že jsou si vědomi, že netečnost a lhostejnost jsou nedůstojné člověku a tím nedůstojnější občanu žijícímu v socialistické společnosti, kde je člověk hospodářem nad tím, co vytvořily generace, a nad tím co sama socialistická společnost vybudovala za velmi obtížných podmínek. V tom vidím také jeden z hlavních smyslů výchovy. I zde jsme získali mnohé zkušenosti pro další práci komisí všech stupňů.

Nyní se chci vyjádřit ke druhé myšlence, kterou považují za nutné říci právě proto, že ÚKLK bude daleko úžeji napojena na činnost našeho Národního shromáždění a další komise mimo závodní, na národní výbory všech stupňů, a to proto, že v komisích, volených národními výbory, bude značný počet poslanců národních výborů. Zdálo by se - a já jsem měl před 4 léty také takový pocit - že být členem ÚKLK je další značný nárok na čas. Pravda to je. Byl to nárok značný, ale vcelku se vynaložený čas i námaha vrátily mnohonásobně zpět. Práce v komisi byla pro mne velmi prospěšná, dala mi nahlédnout hlouběji do problematiky a do komplexnosti. Měl jsem možnost řešenými problémy na půdě Národního shromáždění přispět k řešení problematiky uvnitř ÚKLK a opačně mnohá vystoupení ve výboru pro plán a rozpočet jsem si konfrontoval se životem v mém volebním obvodě a s materiály předkládanými a zpracovanými na půdě ÚKLK.

Nejsem vědeckým pracovníkem, jsem člověkem z praktického života a neprozradím jistě žádné tajemství, že do značné míry mnohdy nastupuje při různých jednáních a různých situacích mimo znalosti cit nebo instinkt; totéž je ze strany občanů velmi často cítit, někdy jde o kritiku, jak se říká, hlava nehlava, avšak přesto bývá mnoho postřehů správných. Tím se naskýtá velmi složitá a obtížná situace v takových okamžicích, v drobné práci se rychle orientovat a zde - a to chci zdůraznit, - mi velmi často pomohl materiál i pohledy, zpracované a projednané na půdě ÚKLK, protože tam pracovníci mají povinnost věnovat se rozborům se skutečnou znalostí věci. A to mi značně pomohlo snažit se řešit situaci jak v místě, tak i v našich orgánech správněji a s větší jistotou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP