V oblasti ochrany veřejného
pořádku, práv občanů a kontroly
dodržování zákonnosti není třeba
provádět žádná nová organizační
opatření. Dosavadní organizační,uspořádání
a vymezení působnosti vyplývá ze zákonů
přijatých v poslední době a vyhovuje.
Těžiště zde spočívá
ve zkvalitňování činnosti příslušných
orgánů, v rozšíření záruk
ochrany práv a ochrany zájmů občanů
a možností jejich účinného uplatňování.
Soudružky a soudruzi, to je v přehledu
koncepce rozpracování usnesení XIII. sjezdu
o racionalizaci kontrolního systému v národním
hospodářství po linii státní.
Racionalizace kontroly je soustavnou činností a
musí v zásadě probíhat souběžně
s racionalizací řízení jako jeho součást.
Diferencované uspořádání odborných
kontrol a revizí zvyšuje význam a odpovědnost
Ústřední komise lidové kontroly jako
vrcholného kontrolního orgánu Národního
shromáždění a vlády, a to tím,
že Ústřední komise lidové kontroly
se svými jednotlivými kontrolními orgány
v krajích, okresech, místech a závodech musí
dbát o to, aby diferencovaný kontrolní mechanismus
ve všech oblastech společenského života
plnil správně své poslání a
v případě zjištěných nedostatků
účinně prosazoval rychlou nápravu.
Úkolem soustavy lidové kontroly je také zobecňovat
poznatky z kontrolní činnosti jiných státních
orgánů, hodnotit její účinnost
a napomáhat k jejímu zkvalitňování.
Významné odpovědnosti
se dostává Ústřední komisi
lidové kontroly i tím, že bude napříště
komplexně kontrolovat finanční hospodaření
státních orgánů, včetně
činnosti celé soustavy finančních
orgánů a svá zjištění
a doporučení bude předkládat vládě
a Národnímu shromáždění,
předsednictvu i plénu Slovenské národní
rady, radám i plenárním zasedáním
národních výborů ve svém stanovisku
ke státnímu závěrečnému
účtu i k závěrečným
účtům dalších uvedených
orgánů, jakož i v dalších zprávách.
Soudružky a soudruzi, vláda
je přesvědčena, že nové organizační
uspořádání kontrolního systému
podle zásad XIII. sjezdu, blíže charakterizovaných
prosincovým zasedáním ÚV KSČ
a konkretizovaných v návrzích, na kterých
se pracuje, zakotvených v některých připravovaných
zákonných úpravách, zejména
v novém zákoně o soustavě lidové
kontroly, povede ke zlepšení hospodářskoorganizátorské
práce a upevnění režimu hospodárnosti
ve všech odvětvích našeho národního
hospodářství i ve všech oblastech našeho
společenského života.
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji místopředsedovi vlády s. Krajčírovi
za projev.
Přerušuji nyní schůzi
do 14,20 hod.
Předseda NS s. Laštovička:
(zvoní): Soudružky a soudruzi, pokračujeme
v přerušené schůzi a v rozpravě.
Nyní promluví posl. Zvára.
Posl. Zvára: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych k projednávanému
hodnocení dosavadní činnosti Ústřední
komise lidové kontroly a k předloženým
hlavním směrům její další
činnosti vyslovil několik názorů a
poznatků.
Domnívám se, že velkým
kladem předloženého návrhu je zejména
skutečnost, že dochází k těsnému
propojení a napojení činnosti Ústřední
komise lidové kontroly na NS jako nejvyšší
orgán státní moci. V této základní
tezi a koncepci vidím veliký klad a další
prohloubení procesu demokratizace, který v naší
společnosti probíhá a postupně se
uskutečňuje. Očekávaný přínos,
který z tohoto těsného propojení logicky
musí vyplynout, bude podle mého názoru přínosem
jak pro nás, Národní shromáždění
a jeho jednotlivé výbory, tak zřejmě
i pro Ústřední komisi lidové kontroly
a to zejména v tom, že postavení, význam
a autorita Ústřední komise lidové
kontroly jako ústředního kontrolního
orgánu NS a vlády se značně zvýší.
Právem a zcela logicky očekáváme,
že NS a jeho jednotlivé výbory budou moci právě
prostřednictvím aparátu Ústřední
komise lidové kontroly uskutečňovat vysoce
kvalifikovanou, komplexní a zcela nezávislou kontrolu
rozhodujících zákonů, usnesení
a právních předpisů, jakož i
kontrolu praktického řešení rozhodujících
věcných problémů rozvoje národního
hospodářství a kultury. Tato skutečnost
je podle mého názoru mimořádně
významná, protože vytváří
v práci NS a všech jeho orgánů mimořádně
příznivé okolnosti pro řešení
a projednávání rozhodujících
otázek na základě důkladného
ověření a vyhodnocení dosavadního
vývoje a účinnosti dříve přijatých
opatření. Zbavíme se tak do určité
míry dosud existující závislosti na
podkladech a materiálech jednotlivých resortů,
které jsou za řešení problémů
přímo odpovědny, což při naší
kontrolní činnosti do určité míry
i snižuje míru objektivity předkládaných
materiálů a zpráv. Vlastní poznatky
nás poslanců pak budou účelně
konfrontovat a doplňovat podklady předkládané
Ústřední komisi lidové kontroly. To
je, jak se domnívám, jeden z hlavních kladů
a přínosů připravovaných opatření,
který se logicky a zcela zákonitě projeví
ve větší náročnosti vůči
příslušným resortům a ústředním
orgánům a ve svých důsledcích
by měl vést - a já jsem přesvědčen,
že i povede - k důslednějšímu a
odpovědnějšímu řešení
problémů naší společnosti i našeho
národního hospodářství.
K obdobným výsledkům
by mělo vést napojení krajských, okresních
i místních komisí lidové kontroly
na volené orgány národních výborů.
I zde se domnívám, že pléna národních
výborů budou za této nové situace
moci prohloubit svoji práci i náročnost vůči
svým výkonným orgánům i vůči
podnikům a organizacím, které přímo
řídí.
Při této příležitosti
se chci alespoň krátce zmínit o tom, že
náš výbor již v uplynulém období
měl poměrně úzkou a velmi prospěšnou
spolupráci s Ústřední komisí
lidové kontroly a že tato spolupráce v celé
řadě případů vedla k usnesením
nebo podnětům, které pomohly řešit
některé existující problémy
v oblasti školství nebo kultury. Máme zde zejména
na mysli prověrku a rozbor stavu umísťování
absolventů vysokých škol, který v roce
1965 provedla Ústřední komise lidové
kontroly a který po projednání v našem
kulturním výboru dal podnět k provedení
poměrně rozsáhlých a zásadních
opatření v této problematice. Prověrka,
kterou tehdy Ústřední komise lidové
kontroly uskutečnila na ústředních
úřadech, národních výborech
a na celé řadě rozhodujících
podniků, nám ukázala, jakých praktických
nedostatků se jednotlivé orgány dopouštějí
a jak často formálně a nedostatečně
jsou plněna usnesení ÚV strany, vlády
a celá řada našich předchozích
doporučení.
Na základě této prověrky
a projednání ve výboru došlo již
k prohloubení perspektivního plánu potřeby
a přípravy kvalifikovaných vysokoškolských
a středoškolských kádrů a k provedení
základních opatření při postupném
odstraňování administrativního způsobu
umisťování absolventů těchto
odborných škol. Dále došlo k řešení
finančních a platových otázek těchto
absolventů, k řešení jejich nástupu
a nástupní praxe apod. I po uplynutí poměrně
krátké doby od realizace některých
těchto opatření je možno jejich působení
hodnotit kladně a je možno současně
říci, že tato opatření ukazují
směr perspektivního řešení a
stala se nebo se stanou základem k provedení opatření
dalších.
Samozřejmě situace není
tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá;
způsoby a praktiky používané v této
oblasti po celou řadu roků v minulosti nelze překonat
a odstranit jediným opatřením.
Další prověrka v této
oblasti provedená ukázala, že vědecké
metody plánování potřeby odborníků
z našich vysokých a středních škol
jsou zatím jen na počátku a že jejich
plné uplatnění se projeví zřejmě
až v příští pětiletce. Nebylo
totiž možné rázem opustit všechny
tendence a koncepce, založené v minulých letech
jak v našem národním hospodářství,
tak i na nižších typech škol. Situaci v
současné době také mimořádně
komplikuje skutečnost, že i podniky při postupném
uplatňování zásad zdokonaleného
plánování a řízení ve
značném rozsahu mění výrobní
zařízení, výrobní program a
z toho pak se zcela logicky mění i požadavky
na jednotlivé skupiny odborníků. Nelze si
zakrývat ani tu skutečnost, že v některých
podnicích i nadále se projevuje malý zájem
o nové a vzdělané odborníky a že
tyto podniky setrvávají v dosavadní praxi
obsazování funkčních míst často
i nekvalifikovanými pracovníky.
Obdobně bych mohl hovořit
i o rozsáhlé prověrce uplatňování
zásad školské politiky národními
výbory. Tato, prověrka, která byla provedena
v roce 1965 v šesti krajích, 32 okresech a 583 školských
zařízeních orgány lidové kontroly,
nám pomohla odstranit některé problémy
v řídící a organizátorské
činnosti národních výborů a
získat široký pohled na plnění
usnesení ústředního výboru
strany z roku 1964 k úkolům dalšího
rozvoje školství a výchovy mládeže
na školách. Rovněž i v tomto případě
kontrola provedená v roce 1966 nám potvrdila, že
sice došlo k určitému zlepšení
jak v organizaci řízení vytvořením
komplexních školských správ nebo komplexních
odborů, tak i v péči o údržbu
a opravy školních objektů, ve školním
stravování apod. Rozhodujícího a zásadního
zlepšení však stále ještě
dosaženo nebylo.
Proč o těchto případech
hovořím? Hovořím o nich proto, abych
na konkrétních případech dokázal,
jak dobrá práce Ústřední komise
lidové kontroly i dalších orgánů
soustavy lidové kontroly významně pomohla
a přispěla nám, kulturnímu výboru
Národního shromáždění,
ke kvalitnímu projednání a přijetí
závažných usnesení a doporučení,
která jsou v plném souladu se zájmy a potřebami
celé naší společnosti.
Je nesporné, že každý
z nás poslanců samozřejmě má
celou řadu osobních poznatků a zkušeností
z této oblasti, i když v mnoha případech
se jedná o poznatky a zkušenosti náhodné
anebo i subjektivní. Připravovat a vytvářet
z takovýchto poznatků zásadní usnesení
nebo doporučení včas zpravidla možné
není a bylo by do určité míry i nebezpečné,
protože nelze vyloučit místní nebo subjektivní
poznatky. Poznatky orgánů lidové kontroly
založené na širokém průzkumu v
celé řadě krajů, okresů a ve
stovkách školských zařízení
však dávají prakticky objektivní a ucelený
podklad. Z toho tedy odvozuji, že další prohloubení
spolupráce a postavení Ústřední
komise lidové kontroly jako ústředního
kontrolního orgánu Národního shromáždění
je správné, zcela zákonité a v plném
souladu s potřebami a zájmy naší společnosti.
Jak všichni dobře víme,
je oblast školství i oblast kultury velmi členitá
a je řízena různými orgány
jak ústředními, tak i různými
stupni národních výborů. Přitom
však v celé této oblasti je zapotřebí
zajistit a prosadit plnění a uskutečňování
celospolečenských potřeb a zájmů.
To, jak z praxe víme, se sice jednoduše říká,
avšak ve skutečném životě někdy
těžce realizuje. Názor, co je to společenský
zájem a potřeba, bývá často
zneužíván a vysvětlován podle
toho, do jaké míry je tento zájem shodný
se zájmy místními nebo dokonce i osobními.
Za této situace má tedy mimořádnou
důležitost provádění objektivní
kontroly, jak tyto místní zájmy a potřeby
jsou slaďovány a skloubeny se zájmy a potřebami
celé společnosti. Bude tomu tak zřejmě
i do budoucnosti. Proto také z tohoto pohledu se domnívám,
že potřeba organizované, vysoce kvalifikované
a objektivní kontroly je nesporná.
V této souvislosti mi dovolte vyslovit
osobní uspokojení nad tím, že již
byly konečně ukončeny diskuse a úvahy
o tom, zda kontrola v naší společnosti má
či nemá své opodstatnění. V
tomto směru je podle mého názoru třeba
zcela jednoznačně přivítat a postavit
se za prosincové usnesení a stanovisko ústředního
výboru KSČ, který etapu diskusí o
opodstatněnosti kontroly uzavřel a stanovil v tomto
směru naprosto jasné a konkrétní úkoly.
Při této příležitosti chci říci,
že nejen toto stanovisko a usnesení, ale i sám
život nám téměř denně
dokazuje potřebu soustavné, vysoce náročné
a kvalifikované kontroly, a to nejen v současné
době, ale zřejmě i do daleké budoucnosti,
i v komunistickém zřízení bude třeba
kontroly. Nelze přece spoléhat na nějaké
samovolné působení principů a pravidel
nové soustavy, které by úplně jednoznačně
a bez jakýchkoli výjimek a odchylek vedly podniky,
organizace, národní výbory, ale i další
řídící složky k tomu, že
si vždy budou počínat ukázněně
a vždy jen v zájmu společnosti, i když
by z takovéhoto počínání měl
mít ten či onen kolektiv určitý neprospěch.
Takováto představa je v současné době
absurdní, nereálná, idealistická.
Časté případy ze současné
doby o zneužívání již vzpomenutého
monopolního postavení podniků ve výrobě,
vedoucí ke zvyšování cen, stanovení
nerovných podmínek mezi odběrateli a dodavateli
nám to přece důkladně dokazují.
Jinou otázkou samozřejmě
je, že v nových podmínkách je nezbytně
nutné účelně jim přizpůsobit
metody a formy kontrolní práce. To je však
jiná věc. Tuto změnu jsme povinni uskutečnit
a prosadit. Já osobně se domnívám,
že předložené návrhy hlavních
směrů kontrolní činnosti na tuto změněnou
situaci také správně reagují a vyvozují
z toho praktické závěry pro činnost
Ústřední komise lidové kontroly.
V závěru mi dovolte ještě
několik poznámek. Jak jsem již řekl,
je značná část školských
a kulturních zařízení v přímé
pravomoci, v správě a řízení
národních výborů. Národním
výborům jako orgánům státní
moci se zvyšuje a dále ještě zvýší
jejich pravomoc i odpovědnost. Všechny tyto změny
již uskutečněné a dále připravované
najdou svůj konkrétní odraz jak v zákonu
o národních výborech, tak samozřejmě
i ve způsobu a formách ekonomického řízení,
plánování a financování této
oblasti. Stručně řečeno, mám
zde na mysli rozsáhlé změny, ke kterým
již došlo a zřejmě i v budoucnosti dojde,
ať již jde o praktické uplatnění
souhrnných finančních vztahů, systému
dotací, subvencí, zvýšení pravomoci
apod. Domnívám se, že této změněné
situaci - a to se už netýká jen oblasti školství
a oblasti kultury, nýbrž i dalších oblastí,
které národní výbory řídí
- by měl odpovídat i systém práce
komisí lidové kontroly. Pokud je nám známo,
na národních výborech dojde k vytvoření
komisí lidové kontroly jako orgánů
pléna národních výborů a výhledově
i ke sloučení aparátu stávajících
kontrolních odborů národních výborů
a aparátu komisí lidové kontroly. Podle mého
názoru by měly změněné podmínky
v systému řízení hospodářství
národních výborů vést i k provedení
vhodných a účelných opatření
i v aparátu Ústřední komise lidové
kontroly, zejména v tom směru, že by i v aparátu
Ústřední komise lidové kontroly jeho
vhodnou organizací měly být vytvořeny
maximální předpoklady ke komplexnímu
pohledu na hodnocení a kontroly celé této
oblasti. Zabránilo by se tak situaci, že jednotlivá
odvětví řízená národními
výbory budou posuzována odděleně a
bez potřebného komplexního pohledu a respektování
pravomoci národních výborů. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji posl. Zvárovi. Nyní promluví
poslanec Proškovec.
Posl. Proškovec: Soudružky
a soudruzi poslanci, hodnocení a kontrola je zásadní
součástí řízení společnosti
a národního hospodářství. Charakter
kontroly je v zásadě určen charakterem řízení,
jehož je kontrola součástí. Je proto
pochopitelné, že zavádění nové
soustavy řízení vyvolává řadu
změn v působnosti a náplni kontroly vůbec;
ať jde o kontrolu vnitřní, např. ministerstva,
podniku, nebo vnější, tj. kontrolu SBČS,
státní inspekce jakož i lidové kontroly.
V úvodním referátu
byla rozvedena úloha a postavení komisí lidové
kontroly v nové soustavě řízení.
Domnívám se však, že je účelné
v současné době se zabývat kontrolou
komplexní. Především musíme usilovat
o zvýšení účinnosti kontroly
a zabezpečit i určitou cílevědomou
jednotu celé soustavy kontroly, jednotu cílů
i metod, jakož i účelnou koordinovanost.
Účinnost kontroly nespatřuji
ani tak v rozsahu jako především v úrovni.
Dokonce se domnívám, že rozsah kontrol - myslím
tím i počet - byl až nadbytečný.
A často pracující to oprávněně
kritizovali, že je mnoho kontrol a kontrolorů a výsledky
nejsou úměrné či dostačující.
Připomínky byly oprávněné také
proto, že většinou šlo jen o povrchní
šetření, o pohledy na dílčí
otázky, že některé rozbory a kontroly
byly prováděny bez hlubšího odborného
přístupu. Že to není věc překonaná,
svědčí např. i údaje ÚKLK,
která v minulém roce provedla výběrové
šetření četnosti kontrol v několika
krajích. Zjistila např., že v období
necelého 1,5 měsíce u 145 organizací
bylo provedeno téměř 900 kontrolních
akcí, zejména orgány odvětvového
a územního řízení, SBČS,
Státní inspekce a dozoru; v menší míře
se na počtu akcí podílela lidová kontrola,
vnitro a společenské organizace.
Význam koordinace a plánování
kontrolní činnosti a zvýšení
její účinnosti byl zdůrazněn
již v r. 1964 ÚV KSČ a vládou schválením
"Zásad plánování a koordinace
kontrolní činnosti". Domnívám
se, že tyto zásady nebyly dostatečně
realizovány a dodržovány.
Požadavek na zvýšení
účinnosti kontroly a její koordinovanosti
je však dnes daleko větší než kdykoliv
předtím. Je proto nutné, aby zejména
vláda a její příslušný
odborný orgán, se trvale zabývaly celou soustavou
kontroly, její působností a úkoly
v nových podmínkách, formami koordinace kontroly
vnitřní i vnější s cílem
racionalizovat systém kontroly a zvýšit její
úroveň a zejména i účinnost.
Význačné postavení
v systému kontroly má lidová kontrola a zejména
ústřední komise. Nutno potvrdit, že
za dobu své existence se lidová kontrola plně
začlenila do našeho života. Přes některé
problémy či nedostatky má lidová kontrola
- všechny její stupně - důvěru
širokých vrstev našich občanů.
Lidová kontrola je spjata s rozvojem socialistické
demokracie. Ve volených komisích lidové kontroly
vidí naši občané prostředek k
neformální, skutečné účasti
pracujících na řízení.
Chtěl bych v této souvislosti
zdůraznit jednu stránku činnosti kontroly.
Při nejrůznějších příležitostech
se stále setkáváme s názor a požadavky
pracujících, jak na adresu NS, nebo dalších
orgánů včetně lidové kontroly,
které lze stručně charakterizovat takto:
zvýšení kontroly zdola. Je pravda, že
v řadě případů jde o přehnané
požadavky či názory, které mají
společný jmenovatel, tj. právo do všeho
mluvit i k tomu, čemu nerozumím. Toto jistě
realizovat nebudeme. Domnívám se však, že
názory převážné většiny
našich občanů jsou rozumné a oprávněné.