Sami dnes vidíme, že objektivní
situace v národním hospodářství
vyžadovala od nás ještě více a
účinněji působit na zkvalitnění
řízení, zejména v centrální
sféře.
Posuzujeme-li věci s určitým
časovým odstupem, i my v ústřední
komisi, tak jako jiné orgány centrálního
řízení, jsme postihovali více důsledky
než příčiny problémů a
nepodařilo se nám vždy hodnotit věci
ve všech souvislostech a s takovými výsledky,
jak jsme si sami přáli.
Souhrnně lze říci,
že to, jak se účinnost práce soustavy
v jednotlivých oblastech a na jednotlivých stupních
řízení prakticky projevovala, záviselo
tedy jak na vnitřních silách soustavy, tak
i na vnějších objektivních podmínkách.
Účinnost naší
práce jsme nespatřovali jen ve vyřešení
určitých otázek, ale sledovali jsme i její
další stránky.
Snažili jsme se získávat
pro odstraňování nedostatků a nedisciplinovanosti
širokou základnu. Řadu akcí jsme proto
prováděli ve spolupráci s Revolučním
odborovým hnutím, s Československým
svazem mládeže, s příslušnými
orgány národních výborů i s
dalšími orgány. Využívali jsme
zkušeností a znalostí rozsáhlého
aktivu odborníků, který se zúčastňoval
naší kontrolní činnosti.
Pomáhali jsme - v době, kdy
nedostatky a potíže byly zvláště
výrazné - formovat veřejné mínění
k tomu, aby se lidé nechovali k nedostatkům netečně,
aby na ně upozorňovali a aktivně se podíleli
na jejich řešení. Výrazem toho je důvěra
občanů, s níž se obracejí na
komise lidové kontroly - od závodních a místních
až po ústřední - se svými potížemi
a starostmi, a co je zvlášť potěšitelné,
i s řadou podnětů.
Práce v komisích lidové
kontroly měla výchovný účinek
i na samotné členy komisí. Postupně
zvládali jednu z důležitých oblastí
řízení - kontrolu. Tato práce je náročná
nejen na politickou a odbornou vyspělost. Vyžaduje
od členů hodně obětavosti vzhledem
ke složitosti řešené problematiky i vzhledem
k tomu, že je tato funkce vykonávána převážně
po pracovní době. Klade nároky na charakterové
vlastnosti členů komisí. Přivádí
je při důsledném vyžadování
plnění povinností a při řešení
nepopulárních otázek někdy do nezáviděníhodné
pozice z hlediska názorů vedoucích pracovníků
a leckdy i z hlediska jejich života v rámci pracovního
kolektivu.
Pro vedoucí pracovníky na
druhé straně to znamenalo pracovat v podmínkách
rostoucího vlivu pracujících na řízení
a počítat s jejich bezprostřední reakcí
na úroveň řídící práce.
Ekonomický přínos není
tedy jediným měřítkem. Důležitý
je i politický přínos soustavy pro prohlubováni
demokratizace našeho veřejného života
a pro výchovnou stránku, která je s tím
spojena.
Práce členů komisí
lidové kontroly, zejména její společenský
význam v závodech a místech při upevňování
pracovní a státní disciplíny, byla
oceněna na okresních a krajských konferencích
KSČ a byla kladně hodnocena i na XIII. sjezdu KČS.
Praxe potvrdila, že kontrola je jednou
z oblastí, kde lze účast pracujících
na řízení účinně uplatnit.
Prostřednictvím kontroly mohou pracující
ovlivňovat činnost orgánů státní
a hospodářské správy a působit
k všestrannému a včasnému uspokojování
jak potřeb vlastních, tak i potřeb celospolečenských.
Soudružky a soudruzi,
další činnost komisí
lidové kontroly a tedy i ústřední
komise, která bude dnes zvolena, se bude rozvíjet
v podmínkách rostoucího vlivu činitelů,
působících na intenzívní rozvoj
našeho národního hospodářství
v souladu se zásadami zdokonaleného systému
řízení.
Jsme přesvědčeni, že
nová soustava řízení, dokážeme-li
ji dovedně uplatňovat, je nástrojem k dalšímu
všestrannému rozvoji socialistické společnosti.
Jednotlivé ekonomické nástroje ve svých
principech jsou s to působit k zajišťování
úkolů, které jsou stanoveny státním
plánem rozvoje národního hospodářství.
Soustavě ekonomických nástrojů jsou
vlastní i určité regulační
prvky, které mohou napomoci překlenout rozpornost
ekonomických zájmů mezi centrálním
řízením a podnikem, mezi podnikem a jednotlivcem.
Zkušenosti, i když z krátké doby, však
na druhé straně ukazují, že přes
příznivé výsledky v zavádění
zdokonalené soustavy řízení jsou četné
problémy a některé ekonomické nástroje
nepůsobí ještě ve všech oblastech
jednoznačně v souladu s celospolečenskými
zájmy.
Z tohoto hlediska je nutné střežit,
aby i v podmínkách zvyšující
se samostatnosti a rozšiřující se pravomoci
v rozhodování a záměrného působení
k co největšímu uvolnění osobní
iniciativy činnost a úsilí vynakládané
na všech stupních řízení spěly
k základnímu ekonomickému cíli - ke
stále dokonalejšímu uspokojování
neustále rostoucích potřeb celé společnosti.
Tato objektivní kontrola prováděná
všemi orgány centrálního řízení
v souladu s jejich působností musí se stát
jednou z účinných zábran důsledků
uvedených tendencí, pokud budou působit negativně.
Nadále bude nutné rozvíjet
demokratické prvky v řízení a tedy
i v kontrole.
Ze samotné podstaty naší
společnosti vyplývá, že přenášení
určité části organizátorské
funkce z centrálních orgánů na nižší
stupně zastupitelských orgánů a hospodářského
vedení musí být spojeno se zvyšováním
reálného vlivu lidí na tento proces. Při
uplatňování ekonomických nástrojů
řízení je kupříkladu počítáno
s vlivem pracujících prostřednictvím
společenských organizací na používání
řady fondů. Na podnicích půjde o zájem
pracujících, podněcovaný mzdami a
výplatou podílů na výsledcích
hospodaření, ale též řadou morálních
činitelů. Také rozpočty národních
výborů a jejich plnění se budou ve
větší míře než dosud dotýkat
zájmů občanů. Například
národní výbory získávají
nyní prostředky poskytováním služeb,
starají se o vybírání některých
daní a odvodů a do jejich rozpočtu plynou
různé poplatky od občanů. Musíme
tedy počítat, že se občané budou
zajímat o to, jak jsou, anebo jak budou prostředky
rozpočtu národního výboru použity.
Bude se také zvyšovat zájem občanů
o výsledky hospodaření v celostátním
měřítku. Na těchto několika
málo příkladech jsem chtěl ilustrovat,
že prvky demokratizace v podmínkách ekonomického
řízení nabývají kvalitativně
nového charakteru.
Kontrolní činnost bude v podmínkách
uplatňování ekonomického systému
řízení procházet určitým
vývojem, který bude směřovat k zabezpečování
potřeb řízení v oblasti kontroly,
a to diferencovaně, podle působnosti na jednotlivých
stupních řízení co do rozsahu obsahu,
metod i forem práce. O kontrole a jejím uspořádání
bylo zejména v minulém roce mnoho diskusí,
k nimž bylo zaujato zásadní stanovisko na zasedání
ÚV KSČ v prosinci minulého roku.
V souladu s tím je tato významná
a přitom složitá problematika rozpracovávána
pod bezprostředním vedením vlády.
Soudružky a soudruzi,
v současné době máme
před sebou úkol rozpracovat obsah činnosti
a vytvořit organizaci volených komisí lidové
kontroly tak, aby byly těsněji propojeny se zastupitelskými
a společenskými orgány. Budou vykonávat
funkci státní a společenské kontroly,
a to podle potřeb Národního shromáždění
a vlády, podle potřeb národních výborů
a v podnicích v souladu s činností ROH.
Činnost Ústřední
komise lidové kontroly bude směřovat především
do oblasti plnění zákonů a ostatních
právních předpisů usnesení
KSČ, týkajících se státních
a hospodářských orgánů, závažných
usnesení pléna a předsednictva Národního
shromáždění a plnění usnesení
vlády. Zaměříme se přitom především
na podmínky pro řešení věcných
problémů rozvoje národního hospodářství
a kultury. Půjde nám zejména o společenské
a ekonomické posouzení výsledků, které
příslušný orgán svým opatřením
sledoval a současně s tím i o posouzení
samotného opatření, zda již nebylo životem
překonáno v souvislosti s dalšími opatřeními
a dalším vývojem dané oblasti. Chceme
svou činností aktivně napomáhat Národnímu
shromáždění a vládě v
prosazování celospolečenských zájmů
a státní disciplíny, v zajišťování
účinné práce státního
a hospodářského aparátu při
zavádění nové soustavy řízení
v zajišťování ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví a v úsilí, aby prostředky
spolčenosti byly vynakládány s největší
efektivností a hospodárností.
Ústřední komise lidové
kontroly bude v příštím období
zajišťovat především úkoly,
které jí budou uloženy Národním
shromážděním a vládou. Výsledky
práce budeme překládat Národnímu
shromáždění a jeho orgánům
podle jejich požadavků a potřeb a svou činnost
přizpůsobíme rytmu práce výborů
Národního shromáždění
i požadavkům poslanců.
Větší sepětí
činnosti Ústřední komise lidové
kontroly s kontrolní funkcí Národního
shromáždění a jeho orgánů,
ke kterému naše činnost v poslední době
směřovala, se v praxi osvědčilo.
Pokud jde o komisi lidové kontroly
Slovenské národní rady, která je orgánem
SNR a oblastním orgánem Ústřední
komise lidové kontroly na Slovensku, je její postavení
a vztah k Slovenské národní radě dáno
a plně se osvědčilo. V činnosti Slovenské
národní rady se slučuje zákonodárná
a výkonná funkce, a tím vztah komise lidové
kontroly Slovenské národní rady k zastupitelskému
a výkonnému orgánu odpovídá
zásadám, které byly pro další
činnost orgánů lidové kontroly vytyčeny
ústředním výborem strany.
K užšímu sepětí
práce komisí lidové kontroly se zastupitelskými
orgány dojde i v krajích a okresech. Vycházíme
z toho, že na základě usnesení XIII.
sjezdu KSČ budou postupně realizována konkrétní
opatření k dalšímu posilování
pravomoci a odpovědnosti národních výborů,
k prohloubení jejich působení při
slaďování celospolečenských zájmů
se zájmy místními a k vytváření
širokého prostoru pro rozvinutí jejich práce.
Těmto praktickým opatřením
i dalším tendencím vývoje v působnosti
národních výborů musí odpovídat
i činnost komisí lidové kontroly a jejich
organizační uspořádání.
Podle stavu prací na přípravě zákona
o národních výborech se předpokládá,
že komise lidové kontroly se stanou kontrolními
orgány národního výboru, který
je také bude volit. Plénum národního
výboru bude mít k dispozici volenou komisi lidové
kontroly a získá tak nástroj pro výkon
své kontrolní funkce.
Komise lidové kontroly v krajích
a okresech budou rozvíjet svou činnost v podstatě
v těch oblastech, o nichž jsem hovořil v souvislosti
s činností ústřední komise.
Budou se přitom řídit metodickými
pokyny Ústřední komise lidové kontroly
a v případech, kdy to bude Národní
shromáždění a vláda požadovat,
budou se zúčastňovat i kontrolních
akcí organizovaných ústřední
komisí.
Nejblíže výrobnímu
procesu jsou z naší soustavy závodní
komise lidové kontroly. Ukazuje se jako prospěšné,
zejména z hlediska racionalizace výkonu kontroly,
sjednotit vybudovanou základnu volených závodních
komisí lidové kontroly v kontrolní funkci
Revolučního odborového hnutí.
Počítá se s tím,
že závodní komise lidové kontroly budou
kontrolním orgánem odborové organizace, která
bude volit členy komise, určovat zaměření
jejich činnosti a také projednávat výsledky
jejich práce. Uvažuje se také s metodických
řízením závodních komisí
příslušnými odborovými orgány
spolu s komisemi lidové kontroly vyššího
stupně. Vývoj v dalších letech ukáže,
jakou cestou se ubírat, aby se účast pracujících
na řízení v podnicích a v závodech
projevovala komplexně a co nejúčinněji.
Takové jsou, soudružky a soudruzi,
záměry, pokud jde o postavení a působnost
Ústřední komise lidové kontroly a
dalších nižších komisí, což
bude upraveno připravovaným zákonem.
Realizace těchto nových záměrů
se bude vztahovat na komise lidové kontroly, které
budou i v krajích, okresech, závodech a místech
v nejbližší době zvoleny. Příprava
voleb je ve znamení nástupu k uplatňování
nového pojetí práce komisí lidové
kontroly v praxi. Z tohoto hlediska přistupují k
jejich zabezpečení funkcionáři zastupitelských
orgánů a orgánů Revolučního
odborového hnutí, jakož i funkcionáři
komisi lidové kontroly.
Soudružky a soudruzi, v zaměření
činnosti Ústřední komise lidové
kontroly v příštím období budeme
vycházet ze základních směrnic stranických
a státních orgánů, které stanoví
a zajišťují další hospodářský
a kulturní rozvoj v naší zemi - především
ze zákona o čtvrtém pětiletém
plánu. Budeme postupovat v souladu s tím, jak se
bude Národní shromáždění
a vláda jejich zajišťováním a kontrolou
zabývat a také podle toho, jaké problémy
v průběhu plnění budou vznikat.
Půjde zejména o účinnost
ekonomických nástrojů, o jejich správné
stanovení a dovedné uplatňování
při uskutečňování vytyčených
záměrů za plného využití
předpokladů a možností, které
máme. V kontrolní činnosti naší
soustavy budeme přitom posuzovat věci především
z hlediska uskutečňování cílů
politiky Komunistické strany Československa v oblasti
potřeb a zájmů obyvatelstva a rozvoje všech
dalších stránek života naší
společnosti.
Jaký okruh problémů
v národním hospodářství to
bude, ze kterých budeme vycházet při věcné
orientaci naší práce? Zásadní
význam pro proces konsolidace národního hospodářství
bude mít urychlení tvorby zdrojů, které
se má projevit růstem národního důchodu
do roku 1970 o 22 - 24 % proti úrovni období let
1961 - 1965. Neméně důležité,
jak nás uplynulé období poučilo, bude
také posilovat rezervy na základě postupného
zvyšování podílu fondu akumulace na
užití národního důchodu až
na 13 % v roce 1970. Tyto a další dlouhodobé
cíle vytyčené XIII. sjezdem KSČ budou
zajišťovány prostřednictvím státního
rozpočtu a prováděcích plánů.
Je stanoveno, že zdroje a rezervy v národním
hospodářství musí být vytvářeny
na základě intenzívního růstu
průmyslové i zemědělské výroby,
který se neobejde bez zásahů do struktury
průmyslové výroby, bez využívání
všech činitelů zvyšování
společenské produktivity práce, bez podstatně
vyšší efektivnosti zahraničního
obchodu.
Úměrně místu,
které Ústřední komisi lidové
kontroly přísluší v soustavě
ústředních orgánů, budeme se
na zabezpečování úkolů pětiletého
plánu svou kontrolní činností podílet.
Budeme přitom plně respektovat kontrolní
prvky ekonomického řízení i působnost
jednotlivých odborných orgánů vlády.
Kontrola uplatňování nové soustavy
řízení však bude nepochybně jedním
ze stěžejních úkolů ústřední
komise po celé příští období.
Její smysl a cíl vidíme v tom, aby výsledky
naší kontrolní práce objektivizovaly
a rozšiřovaly poznatky o účinnosti řízení
a dávaly podněty k řešení problémů
v tomto směru.
Ve svém pracovním zaměření
v dalším období budeme vycházet ze skutečnosti,
že výsledky naší kontrolní práce
mají sloužit orgánům Národního
shromáždění pro projednávání
státního plánu rozvoje národního
hospodářství, státního rozpočtu
a státního závěrečného
účtu. Proto budeme kontrolní činnost
zaměřovat tak, abychom znali, jak se ty to směrnice
na nejdůležitějších úsecích
připravují a plní a s jakou hospodárností
jsou využívány věcné a finanční
prostředky. Jsme přesvědčeni, že
kulturní poznatky ústřední komise
budou sloužit Národnímu shromáždění
při prohlubování jeho ústavních
funkcí.
Nebude v rozporu s touto zásadní
koncepcí práce, jestliže budeme věnovat
pozornost i některým specifickým, ale přitom
stěžejním otázkám rozvoje hlavních
odvětví národního hospodářství
a oblastí hospodářského a kulturního
života. Jejich konkrétní vymezení v
jednotlivých letech bude především vycházet
ze základních směrnic strany a vlády
pro tyto oblasti.
Již v tomto roce se tato zásadní
koncepce konkretizuje v některých úkolech
Ústřední komise.
V hlavních rysech jsme chtěli
seznámit Národní shromáždění
se zaměřením činnosti Ústřední
komise lidové kontroly v příštím
období. Plán kontrolní činnosti ústřední
komise i její výsledky budou pravidelně projednávány
a schvalovány v orgánech Národního
shromáždění.
Soudružky a soudruzi, tolik jsem považoval
za potřebné uvést k práci celé
soustavy komisí lidové kontroly dříve
než Národní shromáždění
uzavře činnost ústřední komise
za uplynulé funkční období.
Ústřední komise lidové
kontroly uplatňovala funkci voleného orgánu
jak při výstavbě soustavy orgánů
lidové kontroly a řízení její
činností, tak i účastí na řešení
věcných problémů národního
hospodářství. Podíleli se na tom jednotliví
členové ústřední komise, kteří
svou úlohu plnili vcelku dobře, obětavě
a čestně.