Soudružky a soudruzi, soudruh Mestek
zdůvodnil nutnost změn v oblasti centrálního
řízení. V centru nepůjde jen o pouhé
sloučení činnosti dosavadních tří
resortů, ale musí být vytvořeno kvalitativně
nové ministerstvo, které překoná dosavadní
resortní zájmy a bude důsledně provádět
jednotnou celostátní politiku v zabezpečování
rozvoje zemědělské výroby a výživy
lidu.
Ministerstvo za pomoci výzkumných
ústavů i pracovníků ze zemědělských
závodů a potravinářského odvětví
bude propracovávat koncepce rozvoje a řízení
odvětví, plně uplatňovat poznatky
domácího i zahraničního výzkumu
a dbát o přípravu vysoce kvalifikovaných
kádrů.
Nové a jistě velmi prospěšné
je i to, že ministerstvo se již nebude zabývat
operativním řízením výroby,
ale bude pomáhat za pomocí útvarů
v kraji i přímo nadpodnikovým orgánům
ve všech otázkách, které nelze efektivně
vykonávat na jejich úrovni. Tímto způsobem
bude nový centrální orgán vytvářet
optimální podmínky pro efektivní činnost
všech podniků a oborů komplexu zemědělství
a výživy.
Práce soudruhů z vedení
nového ministerstva nebude snadná. Jsme však
přesvědčeni, že spolu s ostatními
pracovníky celého odvětví zemědělství
a výživy úspěšně dokáží
celý projekt realizovat.
Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, z uvedených důvodů jménem
ústavněprávního a zemědělského
výboru NS doporučuji, aby vládní návrh
zákona o zřízení a působnosti
ministerstva zemědělství a výživy
byl dnešní plenární schůzí
NS projednán a schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji posl. V. Kučerovi. Přeje si někdo
slovo, soudružky a soudruzi, k předloženému
návrhu? (Nikdo se nehlásí.)
Nikdo. Soudruh Kučera má úlohu
usnadněnu.
Zpravodaj posl. Kučera: Soudružky
a soudruzi, vzhledem k tomu, že není k vládnímu
návrhu zákona o zřízení a působnosti
ministerstva zemědělství a výživy
připomínek, doporučuji jej ke schválení.
Žádám předsedu Národního
shromáždění soudruha Laštovičku,
aby o tom nechal hlasovat.
Předseda NS s. Laštovička:
Děkuji. Dávám hlasovat. Kdo souhlasí
s návrhem zákona o zřízení
a působnosti ministerstva zemědělství
a výživy podle společné zprávy
výborů ústavněprávního
a zemědělského, nechť zvedne ruku. (Děje
se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo).
Návrh zákona o zřízení
a působnosti ministerstva zemědělství
a výživy je schválen jednomyslně.
Přistoupíme k projednání
čtvrtého bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva Ústřední
komise lidové kontroly o výstavbě a činnosti
soustavy orgánů lidové kontroly v letech
1963 - 1967.
Soudružky a soudruzi poslanci, k projednání
zprávy o činnosti soustavy orgánů
lidové kontroly přistupujeme v plénu Národního
shromáždění poprvé. Projednání
této zprávy je o to významnější,
že je spojeno s nástupem k realizaci závěrů
usnesení pléna ÚV KSČ v prosinci m.
r., které zformulovalo zásady racionalizace a poslání
kontrolního systému v naší republice.
Prosím nyní místopředsedu
Ústřední komise lidové kontroly s.
Hromádku, aby přednesl zprávu.
Místopředseda Ústřední
lidové komise s. Hromádka: Vážené
soudružky a vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté.
Na dnešním zasedání
předstupujeme před Národní shromáždění,
abychom složili účty z práce komisí
lidové kontroly a za první volební období
Ústřední komise lidové kontroly.
Charakteristickým rysem uplynulého
období je intenzívní vývoj systému
řízení národního hospodářství,
který ovlivňoval proces budování soustavy
orgánů lidové kontroly a rozvíjení
její činnosti.
XII. sjezd KSČ ocenil výsledky
dosažené v rozvoji výrobních sil naší
společnosti a stanovil hlavní cíle a směry
pro řešení řady problémů,
které se ve vývoji ekonomiky nahromadily. Uložil
upevnit řídící činnost na všech
stupních důsledným uplatněním
zásady demokratického centralismu, který
předpokládá další rozvoj demokracie
ve všech formách při plném zachování
ústředního řízení.
V této souvislosti bylo uloženo
vybudovat soustavu volených komisí lidové
kontroly a rozvinout jejich činnost na úseku kontroly
a statistiky.
Postupně byla vybudována jednotná,
ucelená soustava komisí od závodů
a obcí až po komisi lidové kontroly SNR a ústřední
komisi. Ve 4500 komisích, téměř ve
všech podnicích a místech většího
hospodářského významu, pracuje dnes
více než 48.000 volených členů.
Vybudování této soustavy si vyžádalo
mnoho organizátorské a politické práce.
Určitou dobu trvalo, než komise
lidové kontroly po svém zvolení našly
správné zaměření, vhodné
formy a metody práce, které by odpovídaly
charakteru voleného orgánu a zabezpečily
jeho účinnou funkci při uplatňování
výsledků kontrolní i statistické činnosti.
Funkcionáři komisí
lidové kontroly měli bohaté zkušenosti
z předešlé práce, kontrolní činnost
však vyžadovala, aby se jich naučili v této
oblasti využívat. Bylo potřeba vytvořit
správné vztahy mezi volenými kontrolními
orgány a příslušnými řídícími
články, získávat u nich autoritu na
základě výsledků práce a přitom
je nenahrazovat. Ústřední komise v tomto
období organizovala bezprostřední pomoc,
zejména závodním a místním
komisím a zabezpečovala na všech stupních
školení funkcionářů. Vyvstala
nutnost řešit i problémy spojené s řízením
soustavy, zejména pokud jde o správnou dělbu
práce, o koordinaci a plánování kontrolní
činnosti. Budovat soustavu a současně rozvíjet
její činnosti bez možností využít
cizích zkušeností - to kladlo na řídící
činnost komisí a zejména na ústřední
komisi náročné požadavky.
Přes tyto těžkosti, s
nimiž se musí počítat při rozvíjení
nového druhu činnosti, je možno říci,
že se komise lidové kontroly platně začlenily
do života a získaly důvěru pracujících
i potřebnou autoritu. Komise si rychle osvojovaly zkušenosti
a aplikovaly je ve své práci. Podařilo se
dosáhnout na všech stupních soustavy potřebné
aktivity a udržet ji - až na některé výjimky
- po celé volební období. Forma voleného
orgánu přispívala ke správným
závěrům z kontrolní práce a
uplatnila se výrazně zejména při jejich
prosazování na příslušných
stupních řízení.
Zaměření soustavy bylo
od počátku podřizováno potřebám
řízení, které vyplývaly ze
situace v rozvoji národního hospodářství
a jeho jednotlivých odvětví.
S rozvíjením činnosti
soustavy orgánů lidové kontroly jsme začínali
v době, kdy bylo třeba v národním
hospodářství postupně se vypořádat
s porušením jeho harmonického rozvoje, se živelností
a s napjatostí mezi možnostmi výroby a spotřebou.
Činnost všech státních a hospodářských
orgánů byla orientována na odstraňování
vzniklých disproporcí, především
na základě mobilizace rezerv pro plnění
a překračování státního
plánu v žádoucích směrech. Za
tehdejšího způsobu řízení
byly tyto záměry prosazovány podrobnými
direktivami z centra, což určovalo do značné
míry i metody naší práce.
V té době jsme kontrolovali
zabezpečování a plnění těchto
direktiv s cílem podílet se tak aktivně -
podle svých možností - na postupném
překonávání stagnace a vytváření
předpokladů pro vzestup efektivnosti v národním
hospodářství. Prověřovali jsme
správnost vykazování plnění
plánu, likvidaci nevyužitých zásob,
uvádění nakoupených strojů
a zařízení do provozu a podobné otázky.
Posuzování z hlediska celkové problematiky
národního hospodářství šlo
někdy, zejména v počátečním
období, o dílčí otázky. Jejich
řešení však bylo přínosem
z hlediska místa, kde takové problémy vznikaly.
V tomto období jsme se snažili
také dosáhnout, aby příslušné
řídící orgány účinněji
podporovaly některé prvky důležité
pro proces intenzifikace v průmyslové a v zemědělské
výrobě a v investiční výstavbě
v některých odvětvích. Soustředili
jsme pozornost celé soustavy na takové otázky,
jako péče o kvalitu výrobků, účinnost
melioračních prací na zvýšení
zemědělské výroby, progresívní
směry v rozvoji železniční dopravy,
vytváření předpokladů pro využívání
zahraničního cestovního ruchu a další.
Nebylo v silách soustavy, aby postihla
všechny problémy, které vyplývaly pro
řídící orgány z usnesení
XII. sjezdu KSČ a z usnesení strany a vlády,
která na ně navazovala. Zaměřili jsme
svoji činnost především na ty otázky,
kde bylo nezbytné překonávat v širším
rozsahu působící negativní tendence
a pomáhat při upevňování státní
a pracovní disciplíny. Komise lidové kontroly
se zabývaly ve značném rozsahu otázkami,
které přinášel běžný
denní život a zúčastňovaly se
řešení řady potíží,
spojených s plněním státního
plánu. Jednou z nich byla pomoc komisí při
zabezpečování připravenosti a průběhu
zemědělských prací.
Práce v komisích vedla jejich
členy k tomu, aby hodnotili problémy v obcích,
závodech, podnicích, okresech, krajích na
Slovensku a v celém národním hospodářství,
z hlediska celospolečenského zájmu a prostřednictvím
kontroly prohlubovali účast pracujících
na řízení.
Tak se postupně - prakticky v posledních
dvou letech - dostávala do popředí nutnost
přizpůsobit řízení potřebám
intenzifikačního procesu naší ekonomiky,
měnilo se i pojetí práce v soustavě
orgánů lidové kontroly.
Tak například při kontrole
péče o kvalitu jsme se vice orientovali na technicko-ekonomickou
úroveň výrobků a na problematiku progresívních
výrobků s pohledem na účinnost technického
rozvoje některých oborů. Od důsledků
nízké kvality výrobků a jejích
subjektivních příčin jsme přecházeli
ke zkoumání úrovně řízení
z hlediska činitelů, kteří v této
oblasti působí. Souhrn našich poznatků
byl podnětem a podkladem pro zavedení povinného
centrálního zkoušení výrobků
s dopadem na jejich rentabilitu. Zkoušení, jako nástroj
péče centra o kvalitu, dostává tak
současně charakter ekonomického nástroje,
působícího v této oblasti.
Problematika přestavby našeho
hospodářství a orientace na otázky
řídící činnosti vyžadovaly,
abychom se více soustředili na koncepční
otázky. Provedli jsme například rozbor některých
činitelů efektivnosti investiční výstavby
v odvětví zemědělství, dopravy
a v některých průmyslových oborech.
Průmyslový výbor Národního
shromáždění a vláda přijala
na podkladě našich výsledků řadu
opatření, směřujících
především k odpovědnějšímu
výběru investičních akcí. Také
na některých úsecích zahraničního
obchodu jsme se zabývali úrovní řízení
z hlediska cen docilovaných na zahraničních
trzích a z hlediska zhodnocování dovážených
surovin a materiálů. Působili jsme tak k
náročnějšímu uplatňování
kvalitativních hledisek při vývozu našich
výrobků a při orientaci výroby na
vývoz. Při řešení otázek
podobného charakteru jsme vycházeli z kontrolních
poznatků a podkladů ze statistiky. Dobré
zkušenosti, které jsme získali s využíváním
výsledků statistiky v kontrolní činnosti,
budeme i nadále uplatňovat.
Orgány lidové kontroly věnovaly
pozornost, jak jsou zabezpečovány potřeby
občanů i v oblasti společenské spotřeby.
Zabývali jsme se situací ve zdravotnických
obvodech a přišli jsme s některými opatřeními
k jejímu zlepšení. Ve zdravotním výboru
Národního shromáždění
bylo jednáno o řadě problémů
na podkladě výsledků práce ústřední
komise. Prověřovali jsme také provádění
školské politiky národními výbory.
Začali jsme s kontrolou i na úseku životního
a pracovního prostředí.
Složité úkoly jsme řešili
v souvislosti se zaváděním nové soustavy
řízení. Podíleli jsme se již
na její přípravě. Zúčastnili
jsme se vypracování hlavních směrů
zdokonalené soustavy řízení národního
hospodářství pro oblast kontroly a národohospodářské
evidence. Na jejich základě jsme dále rozpracovali
a přizpůsobili potřebám ekonomického
systému řízení jednotlivé úseky,
které spadaly do naší působnosti. Byla
uskutečněna přestavba účetnictví.
Nové rysy má i soustava ukazatelů pro sledování
vývoje národního hospodářství.
K zajištění informací o struktuře
a vztazích uvnitř odvětví a oborů
směřovala jednotná klasifikace oborů,
výrobků a výkonů v průmyslu
a v zemědělství. K upevnění
režimu hospodárnosti budou sloužit jednotné
kalkulační zásady, které byly na náš
návrh přijaty. Byl položen základ k
tomu, aby ekonomické informace byly zpracovávány
a poskytovány prostřednictvím moderní
výpočetní techniky.
V oblasti kontroly jsme rozpracovávali
otázky racionalizace kontrolního systému
ve státní a hospodářské správě.
Jedním z důležitých úkolů
přitom bylo, aby periodické revize hospodaření
plnily své poslání v systému ekonomického
řízení.
Rozpracovali jsme nejen prováděcí
směrnice a základní pravidla, ale starali
jsme se též o přípravu pracovníků,
kteří je na resortech, národních výborech
a podnicích uváděli do života. Školením,
které jsme k těmto účelům -
v oblasti účetnictví, ekonomických
informací, kontroly a periodických revizí
- organizovali, prošlo v minulém roce okolo 1500 pracovníků.
Orgány lidové kontroly se
podílely na ověřování výsledků
experimentálního zkoušení některých
zásad ekonomického řízení.
V ústřední komisi jsme provedli rozbor působení
hlavních zásad nové soustav řízení.
Běžně jsme sledovali a dále sledujeme,
zda jsou vytvářeny podmínky, aby nová
soustava řízení byla postupně zavedena
a aby se účinně uplatnila.
Hovořil jsem více o kontrolní
činnosti. Přitom péče o statistiku
byla také předmětem stálé pozornosti
funkcionářů naší soustavy. Podle
rozhodnutí ÚV KSČ a vlády byla statistická
činnost vyčleněna do působnosti nově
zřízeného Státního statistického
úřadu.
Chtěl jsem naznačit, jakými
problémy se soustav orgánů lidové
kontroly zabývala. Podklady, které jsou pro dnešní
jednání dostali, ukazují rozmanitost a rozsah
činnosti soustavy daleko podrobněji.
Lze říci, že jsme se
zabývali řadou vážných problémů,
reagovali jsme na palčivé otázky vývoje
našeho hospodářství a na problémy
jeho řízení, i když život vyžadoval
pružněji reagovat na potřeby nové soustavy
řízení, zejména v prohloubení
metod práce a v uspořádání
organizačních vztahů orgánů
lidové kontroly.
Soudružky a soudruzi,
při rozvíjení činnosti
orgánů lidové kontroly nám šlo
od počátku především o to, aby
naše práce byla účinná.
Výsledky práce naší
soustavy sloužily v nejednom případě
jako podklad k zásadním opatřením.
Ve většině případů se
nám podařilo., že příslušné
řídící orgány v centru, v krajích
a okresech přijaly potřebná opatření.
Jistě byly v komisích na jednotlivých stupních,
zejména v počátečním období
případy, kdy jsme nedokázali kontrolu dovést
do účinných závěrů.
Vcelku se však dá říct, že při
důsledném provedení by opatření,
která vzešla na podkladě naší práce,
mohla výrazně ovlivnit situaci na řadě
úseků k lepšímu. V tomto směru
bylo zapotřebí, aby svou úlohu sehrály
rozhodněji především řídící
orgány a zabezpečovaly nápravu nežádoucího
stavu. Když jsme si výsledky opatření
ověřovali, ukázalo se, že někdy
neodpovídaly předpokládaným záměrům
a byly zkreslovány místními nebo skupinovými
zájmy. Tehdejší podmínky, vytvářené
opatřeními direktivního charakteru z centra,
nedávaly zpravidla možnost vyvolat v potřebné
míře hmotný zájem na řešení.
Sami jsme hledali cesty ke zvýšení
morálního účinku a tím i celkové
účinnosti kontrolní práce. Používali
jsme prostředky společenského působení,
zveřejňování v tisku, v rozhlase,
projednávání výsledků na schůzích
společenských organizací, soudružskou
domluvu apod. Tam, kde to nestačilo, nemohli jsme se vyhnout
vyvozování přímých důsledků
za nesprávnou činnost v rámci oprávnění,
která nám dával zákon. Někdy
to však bylo obtížné. Souviselo to především
s nestálostí koncepčních záměrů,
s malou vědeckostí v řízení,
s nevyvážeností ekonomických podmínek
a se složitostí zjistit a vymezit za takových
okolností odpovědnost za nedostatky a škody.
Nesetkali jsme se vždy jen s ochotou
věci důsledně řešit. Důsledné
vyžadováni plnění povinností
od hospodářských pracovníků
vytvářelo v praxi někdy složité
vztahy a kladlo vysoké nároky na morální
sílu členů komisí. Nejednou byla v
takových případech nutná pomoc stranických
a státních orgánů.