Domnívám se, že jsme pozapomněli sledovat
světový vývoj spotřeby potravin, že
jsme opomněli, že ve světě je mnoho
lidí, kteří dosud hladovějí.
I když nechci dogmaticky brát názor světových
demografů odhadujících vývoj obyvatelstva
země, je nutno každopádně počítat
se střízlivými odhady, které předpokládají
v roce 2000, že počet obyvatel dosáhne pět
miliard. V každém případě je
pravda, že počet obyvatel na naší planetě
dosáhl do roku 1930 2 miliardy, v roce 1960 i přes
druhou světovou válku 3 miliardy a nyní stoupá
přibližně o 70 mil. ročně. V
této souvislosti se objevovaly a objevují ve světovém
tisku titulky a úvahy: "Uživí země
lidstvo?" Jistě tyto úvahy jsou předčasné,
ale je třeba i za předpokladu, že všechny
možnosti a zdroje, které ve světě jsou
a budou směřovat k blahobytu lidí, konstatovat,
že otázky výroby potravin jsou a budou alfou
i omegou celého světa. V našem případě
budou tyto otázky o to závažnější,
že jsme zemí malou, ve které připadá
na jednoho obyvatele 51 arů zemědělské
půdy, z toho jen 36 arů orné půdy.
Jediná správná cesta je v dalším
zvyšování intenzity hospodaření
na půdě - vyrobit z každého hektaru
více a levněji. Domnívám se, že
v poslední době pro využití půdního
fondu byla vytvořena celá řada opatření,
jak situaci zlepšit. Je nesporné, že i navrhovaný
zákon o zemědělské dani si bude vynucovat
zefektivnění a využívání
všech základních prostředků v
zemědělství. Je jistě nepříjemné
pro každého z nás, a tedy i pro zemědělské
závody, vydávat peníze z kapsy. Jsem si však
vědom toho, že je třeba postupovat v řízení
naší ekonomiky uvážlivě a nekompromisně,
a proto souhlasím s vládním návrhem
zákona o zemědělské dani.
Věřím, i když normy se dotýkají
odvětví na jedné straně vybudovaných
a na druhé straně zcela správně mají
dopad na zemědělství, které má
ještě co dohánět za světovým
průměrem, že to budou právě zemědělci,
kteří v nové soustavě přes
různé hříchy v minulosti prokáží
svými výsledky našemu národnímu
hospodářství ty nejlepší služby
za předpokladu dokonalé součinnosti dalších
odvětví. Zároveň věřím,
že se potvrdí, že je v našich silách
jako celého našeho národa, aby naše země
oplývala nejen podle praotce Čecha, ale i podle
současnosti, mlékem a strdím.
Prosím, abyste mé vystoupení přijali
ne z hlediska mé zemědělské profese,
ale jako občana, který má svou zemi rád.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Brunnerovi. Seznam přihlášených
do rozpravy je vyčerpán. Přeje si ještě
někdo ze soudružek a soudruhů poslanců
vystoupit v rozpravě? Nikdo. Prosím soudruha ministra,
zda si přeje odpovědět na rozpravu.
Ministr Dvořák: Soudružky a soudruzi
poslanci, chtěl bych reagovat krátce jenom na poznámku
soudruha poslance Borůvky, který vyslovil obavu,
že v případě nadbytku některých
zemědělských plodin by mohlo dojít
k dezinteresovanosti zemědělců se zřetelem
k vybírané obratové dani. Proto bych chtěl
opakovat to, co již při jiné příležitosti
bylo řečeno. Počítáme s tím,
že v takových případech zde nastoupí
svou činnost orgán vlády, který existuje,
a to ústřední komise zelinářská
a ovocnářská, která musí podobné
případy řešit, a já věřím,
že bychom postupovali stejným způsobem, protože
prací této komise se zúčastňuje
i zástupce ministerstva financí; že bychom,
tak jak tomu bylo u pálení lihu, kde se změnila
sazba, asi stejným způsobem postupovali i v tomto
případě.
Přitom myslím, že není třeba
zvláště zdůrazňovat snahu vlády,
úsilí vlády a společné naše
úsilí, abychom v našich odbytových organizacích,
obchodních organizacích do budoucnosti takové
případy pokud možno už nemuseli řešit.
V průběhu diskuse, v průběhu jednání
došel ještě dotaz, který se vztahuje k
§ 8. Dotaz zní asi takto:
"V návrhu zákona Se řeší
případy vodohospodářské, meliorace,
kde bude daň snížena nebo prominuta. A co bude
v případě, kdy se budou provádět
jiné operace než vodohospodářské,
např. ropovody, plynovody apod."
Myslím, že na to reaguje § 8, který v
prvním odstavci říká: "Národní
výbor může snížit daň z
pozemku až o 50 %. a) Z pozemků, kterých nelze
plně využívat k zemědělské
výrobě."
Vykládáme si to tak, že to jsou i případy
takové, které měl dotaz na mysli. V žádném
případě by nemohlo dojít k tomu, že
by půdy bylo při těchto pracích vyřazeno
více, než zde předpokládaných
50 %.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Dvořákovi. Prosím s. Žilinského
o závěrečnou zprávu.
Zpravodajca posl. Žilinský: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, v prestávke
som bol požiadaný niekoľkými poslancami,
aby som ešte v závere požiadal súdruha
ministra poľnohospodárstva inž. Buriana, aby
previerke, ktorá sa bude robiť v rámci zatrieďovania
poľnohospodárskych závodov do jednotlivých
stanovištných jednotiek, do tých oblastí,
bola naozaj venovaná náležitá pozornosť.
Ináč, vzhľadom na to, že diskusia k vládnemu
návrhu zákona o poľnohospodárskej dani
nebola v rozpore s duchom tohto zákona a so spoločným
stanoviskom výboru ústavnoprávneho, výboru
pre národné výbory, výboru pre plán
a rozpočet a poľnohospodárskeho výboru
Národného zhromaždenia, a ďalej preto,
že nebol vznesený návrh na zmenu jednotlivých
paragrafov zákona, navrhujem plénu Národného
zhromaždenia, aby návrh zákona včetne
pripomienok obsiahnutých v spoločnej správe
výborov Národného zhromaždenia schválilo.
Žiadam súdruha predsedu Národného zhromaždenia
Laštovičku, aby o tom dal hlasovať.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Žilinskému. Přistoupíme tedy
k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o zemědělské dani podle společné
zprávy výborů ústavněprávního,
výboru pro národní výbory, výboru
pro plán a rozpočet a výboru zemědělského,
nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? Jeden.
Návrh zákona o zemědělské dani
podle společné zprávy 4 výborů
je tedy právoplatně přijat.
Poslanec Harus: Soudruhu předsedo, prosil bych,
zda by ten soudruh poslanec, který se zdržel hlasování,
by byl ochoten říci, proč se zdržel.
Předseda NS s. Laštovička: To nemohu
od něho žádat, aby vysvětlil, proč
hlasuje pro nebo proti, anebo se zdržel hlasování.
To je jeho právo. Jestli by byl sám ochoten, prosím,
ale já ho o to nemohu žádat.
Přistoupíme, soudružky a soudruzi poslanci,
k projednání druhého bodu poradu, kterým
je
2. Vládní návrh zákona o důchodové
dani družstevních a jiných organizací
(tisk 101) a společná zpráva výborů
ústavněprávního, výboru pro
národní výbory, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro potravinářský
a spotřební průmysl, místní
hospodářství a služby, obchod a spoje.
(tisk 106.)
Tato společná zpráva byla poslancům
rozdána před zasedáním.
Vládní návrh zákona odůvodní
ministr financí, soudruh Dvořák.
Ministr financí R. Dvořák: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Národní shromážděn! Nedílnou
součástí ekonomických nástrojů
a pravidel nové soustavy řízení jsou
daňové nástroje. Obdobou funkce pevného
odvodu a ostatních odvodů u státních
organizaci je pro oblast družstev daň důchodová.
Její odlišnost od uvedených odvodů,
resp. daní spočívá v samotné
podstatě družstev a jiných organizací,
majících jiný vlastnický charakter
než státní organizace, a tudíž
existuje i odlišný vztah mezi nimi a státem.
V předloženém návrhu zákona se
řeší vztahy ke státnímu rozpočtu
těchto organizací.
Poplatníky této daně jsou tedy lidová
družstva a družstevní podniky, zájmová
sdružení dobrovolných společenských
organizací zahrádkářů, chovatelů
drobného hospodářského zvířectva,
myslivců, rybářů a včelařů,
podniky tělovýchovných jednot, avšak
pouze pokud jsou zapsány v podnikovém rejstříku,
dále akciové společnosti a jiné organizace
než socialistické, jsou-li právnickými
osobami, a soubory nebo sdružení osob. Důchodové
dani družstev nepodléhají i nadále jednotná
zemědělská družstva, která platí
zemědělskou daň, kterou Národní
shromáždění právě schválilo.
Hlavními poplatníky důchodové daně
družstev a jiných organizací jsou výrobní
a spotřební družstva. Podle dosud platného
zákona odvádějí daň jednotlivé
družstevní organizace z bilančního zisku
sazbami, které u výrobních družstev
jsou progresívně odstupňovány podle
dosažené rentability. U spotřebních
družstev je sazba daně jednotná pro všechny
organizace bez ohledu na docílenou rentabilitu nebo výši
zisku.
V souladu s celostátně platnými zásadami
zdokonalené soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství bude
od 1. 1. 1967 uplatněna u výrobních a spotřebních
družstev a některých dalších podniků
uvedených v návrhu zákona hmotná zainteresovanost
na hrubém důchodu. Aby se zásady zdokonalené
soustavy řízení mohly plně uplatnit
i v družstevních organizacích, je třeba
nově upravit zákon o důchodové dani
družstevních a jiných organizací.
Formou důchodové daně bude zajištěno,
že družstva výrobní a spotřební
a ostatní subjekty uvedené v projednávaném
návrhu zákona budou přispívat částí
svých hospodářských výsledků
ke krytí nákladů celospolečenských
potřeb. Tato daň doplní tedy ostatní
ekonomické nástroje finanční politiky,
které budou od 1. ledna 1967 uplatňovány
v řízení našeho národního
hospodářství. Navržené sazby
daně u výrobních družstev byly stanoveny
s ohledem na tvorbu a použití hrubého důchodu
a jsou stejné jako u podniků místního
hospodářství.
U ostatních subjektů této daně zůstává
základem pro odvod daně bilanční zisk,
a proto se sazby proti dnešnímu stavu nemění.
Nově se navrhuje zařadit mezi poplatníky
důchodové daně družstevních a
jiných organizací i tělovýchovné
jednoty, pokud se zabývají výrobní
činností a poskytováním služeb.
Dosavadní osvobození některých společenských
organizací od daně se též vztahuje na
tělovýchovné jednoty a zisky ze sportovní
a tělovýchovné činnosti se jim ponechávají
k dalšímu rozvoji těchto činností.
V souladu se stálým rozšiřováním
služeb a též ve snaze získat doplňující
finanční zdroje začínají se
v poslední době některé z těchto
organizací zabývat ve větším
rozsahu výrobní a jinou hospodářskou
činností.
Je proto nutné řešit vztahy tělovýchovných
jednot zabývajících se takovou činností
ke státnímu rozpočtu a vytvořit u
nich stejné ekonomické podmínky, jaké
mají jiné hospodářské organizace,
provozující podobnou činnost. Navrhuje se
proto zdaňovat zisky z těchto činností
důchodovou daní družstev. Zisky z jejich tělovýchovné
a sportovní činnosti a z provozu sázkových
kanceláří nebudou jako dosud zdaňovány.
V důsledku zrušení povinných dodávek
odstřelené zvěře výkupním
organizacím a povolení volné tvorby cen u
této zvěře se očekává
určité zvýšení příjmů
mysliveckých sdružení, které je třeba
alespoň částečně podrobit dani.
Proto se daňová povinnost těchto poplatníků
rozšiřuje i na zisky docílené z odstřelu
zvěře (dosud jen z odchytu zvěře).
Základem daně tedy bude zisk z odstřelu a
odchytu zvěře. Pro stanovení základu
daně budou uznávány náklady vynaložené
na dosažení těchto zisků. Sazba daně
bude činit jako dosud 10 % z prvých 80 000 Kčs
a 20 % ze zbytku daňového základu.
Stejně jako dosud nebudou dani podléhat kromě
jednotných zemědělských družstev
stavební bytová družstva, podniky a zařízení,
která odvádějí zisk do státního
rozpočtu, zvláštní rozpočtové
organizace spravované ústředně (divadla,
Čs. film aj.); kulturní fondy a zařízení
spravovaná národními výbory (osvětové
besedy apod.).
Dále nebudou dani podléhat výrobní
družstva pro občany se změněnou pracovní
schopností s těžším zdravotním
poškozením.
Správu daně budou provádět příslušné
okresní národní výbory a celý
výnos daně bude příjmem národních
výborů, přičemž místní
národní výbory se budou podílet na
výnosu daně z provozoven ve svém obvodu.
Některé složky daně budou příjmem
fondů rezerv a rozvoje národních výborů.
Důchodová daň družstevních a
jiných organizací doplňuje soustavu ekonomických
nástrojů nutných k uplatnění
zdokonalené soustavy řízení národního
hospodářství. Návrh zákona
byl projednán a dohodnut se všemi zúčastněnými
orgány včetně příslušných
výborů Národního shromáždění,
a doporučuji proto jménem vlády vládní
návrh zákona o důchodové dani družstevních
a jiných organizací ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Dvořákovi. Prosím nyní
společného zpravodaje 4 výborů posl.
Josefa Černého, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Zpravodaj posl. Černý: Vážené
Národní shromáždění! Uplatňování
zásad zdokonalené soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
si vyžaduje také změnu některých
hospodářských a právních předpisů.
Je tomu tak i u zákona o důchodové dani družstevních
a jiných organizací, který upravuje vztah
ke státnímu rozpočtu u družstevních
a ostatních organizací nestátního
charakteru; tyto organizace se zabývají hospodářskou
činností a nevztahují se na ně rámcové
podmínky hospodaření podniku schválené
usnesením vlády dne 15. července 1966 č.
242 Sb.