1. My platíme nemocenské pojištění
v částce 11,4 % a ostatní pouze
10 %, platíme tedy o celých 1,4 % více.
2. Pevná složka daně - to bude vlastně
pachtovné, které jsme dříve platili
jako drobní pachtýři státu z půdy.
Pohyblivá část daně, to důchodová,
to je vlastně daň ze mzdy. A obratová daň
- co kdo už chce více? Už není nikde nic,
o čem by se mohlo říci, že k tomu zemědělství
nepřispívá, že by zemědělství
ještě něco mělo dát na vyrovnání
s tím druhým v národním hospodářství.
Je třeba vidět, že všechny tyto věci
v zemědělství jsou spojité nádoby.
Jestliže na jedné straně se dají do
zemědělství investice, buďte ujištěni,
že na druhé straně nutně vyplynou nahoru
ve větší produkci s tím, že bychom
se měli také a co nejdříve přiblížit
vyspělým zemím, kde lidé ze svého
příjmu vydávají za potraviny pouze
25 až 30 %, zatímco 70 % jim zůstane na ostatní
produkty. U nás je situace zatím nepříznivější.
Domnívám se však, že v nové soustavě
řízení i lidé v průmyslu přijdou
na to, že je třeba do zemědělství,
do půdy, do výroby investovat, aby byly laciné
potraviny, abychom nakonec my všichni měli více
peněz na nákup průmyslového zboží.
Na to přijdou všichni, kteří budou řídit
národní podniky v nové soustavě řízení
- že vnitřní trh, vzájemné vztahy
a koruna budou tím faktorem, kterého si budou muset
všichni vážit a dvakrát na dlani obracet.
Pak dospějeme k tomu, co stále zdůrazňujeme,
budeme mít levné potraviny a více peněz
budeme moci vydat za spotřební zboží
a točit celým tím kolem ve spotřebním
koši.
Dovolte mi, abych přece jen postavil do protikladu to,
co jsme my dříve zažili, jak se dívala
společnost na sedláka. Uvedu to jedním veršem
básníka Sládka, který říkal:
Jak štěp u cesty polem
je ruka sedlákova
tam trhá kdo jde kolem
a štěp zas rodí znova
Dnes už nejsme sedláci, jsme nová, kvalitativně
odlišná třída družstevních
rolníků. Zcela otevřeně vám
řeknu, že dnes bychom si ani už nenechali líbit,
aby na tom štěpu trhal někdo, kdo jde kolem,
aniž za to dal peníze, a že bychom rodili znovu.
Zemědělství se i v naší společnosti
dostane toho postavení, které mu patří
a ukazuje se to v novém způsobu řízení.
Soudruh Kučera tady hovořil o specializaci. Domnívám
se, že my v zemědělství hospodaříme
nejhůře s tím nejcennějším,
co plyne do nenávratna - s časem. Výsledek
je takový, že pokud jde o krmivářský
průmysl, o specializaci, jsme o deset až patnáct
let za vyspělými zeměmi, přičemž
máme mnohdy lepší předpoklady než
ty tzv. vyspělé země na Západě.
Máme už dlouho soustředěnou půdu,
máme vytvořeny podmínky velkovýroby.
Je to jen otázka specializace a způsobu. Domnívám
se, že je potřeba poslat mladé agronomy, zootechniky,
ekonomy i mladé předsedy do zahraničí,
aby se podívali, jak tam uplatňují specializaci.
My nic nového nevymyslíme, svět ukazuje cestu
patnáct let dopředu. Vždycky si říkám,
ať tam jedou ti mladí podívat se, a to i za
peníze z družstevních fondů. Ať
nemá strach s. Dvořák, že od něj
budeme chtít peníze. Chtěli bychom k tomu
použít peněz ze svých fondů,
protože to se do zemědělství vrátí.
Zásada je taková, že zemědělství
ve své výrobě nemá tajností.
Zemědělství si vždy zkušenosti
předávalo, protože tam nic ukrást nelze.
Půdu ani zvířata neošidíš,
kámen mudrců v zemědělství
neexistuje - jen poctivá, cílevědomá
a svědomitá práce.
Proto doporučuji z tohoto pohledu zákon o zemědělské
dani Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Borůvkovi. Upřesňuji údaj o
přítomnosti poslanců. Dnešnímu
jednání je přítomno 279 poslanců.
Nyní promluví poslanec Illa.
Posl. Illa: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, jako výkonný zemědělec a
dlouholetý funkcionář JZD jsem při
projednávání ekonomické problematiky
ve výboru NS pro plán a rozpočet zvláště
pozorně sledoval, jaká úloha a jaké
místo se zemědělské výrobě
v národním hospodářství přisuzuje.
Vážím si toho, že náš výbor,
kde převládají nezemědělci,
plně doceňuje význam zemědělství
pro tvorbu národního důchodu jakožto
rozhodující složky růstu životní
úrovně. Svědčí o tom to, že
i při množství jiných vážných
problémů, s níž se v práci výboru
seznamujeme, neztrácíme orientaci a cit pro metodu
hlavního článku při řešení
ekonomických problémů. Všichni si společně
uvědomujeme, že bez vysoce prosperujícího
zemědělství se nejen současná
linie dosažení ekonomické rovnováhy
v národním hospodářství bude
obtížně realizovat, ale že i v budoucnu
by ji bylo nesnadné udržet.
Je tedy naší povinností bedlivě střežit,
jaké ekonomické klima se vytváří
pro práci zemědělců. Zemědělská
daň patří mezi ekonomické nástroje
a nesporně vývoj zemědělství
ovlivňuje. Jde o to posoudit, zda ovlivňuje ve správném
směru, tj. zda napomáhá progresívním
silám zemědělství zajišťovat
jeho trvalý růst, nebo zda je tomu opačně.
Proto také náš výbor ustavil pracovní
skupinu, která sledovala práce na návrhu
zákona o zemědělské dani, jak se říká,
od kolébky.
Nebudu opakovat věci, které jsme již dříve
slyšeli a které v podstatě shrnul ve své
zprávě ministr financí s. Dvořák.
Je naprosto správné požadovat od zemědělců,
aby ze svých důchodů přispěli
na úhradu celospolečenských potřeb
socialistického státu. Vždyť není
málo zemědělců, kteří
právě z rukou státu po r. 1945 půdu
dostali a využívají spolu s ostatními
pracujícími vymožeností našeho
zřízení. Proto v pracovní skupině
nikdy nepadla myšlenka, zda placení daně ponechat
nebo ji zrušit.
Plně jsme si uvědomili, že kromě právní
úpravy vztahu mezi zemědělstvím a
státem, pokud jde o podíl na úhradě
nákladů celostátního významu,
sleduje zemědělská daň svou ekonomickou
funkci, tj. vytvářet stejné ekonomické
podmínky pro JZD, aby i v tomto odvětví zmizela
anonymita mezi dobrými a špatnými hospodáři.
Všichni dobře víme, že ne všechno
je v zemědělství v pořádku
a že zde existují značné rezervy, které
by při jejich optimální mobilizaci mohly
sehrát svůj prim v procesu léčení
celé čs. ekonomiky. Ale stejně dobře
víme, že ne za všechno, co ještě
nedobrého v zemědělství máme,
lze činit odpovědnými samotné zemědělce.
Je tedy nezbytné i v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona o zemědělské
dani si uvědomit, že chozrasčot, který
zdokonalená soustava plánovitého řízení
s veškerou energií protlačuje do hospodaření
socialistických podniků jako princip hospodaření
působí v zemědělství již
delší dobu. Chci tím říci, že
zemědělci již v podstatě prošli
onou školou, kdy poznali, že ani spekulace, ani chytračení
nepřináší trvalé zlepšení,
nýbrž že je to jen a jen poctivá každodenní
práce projevující se jak v množství,
tak i v kvalitě, která přináší
užitek jak zemědělcům, tak i společnosti.
Tuto školu ostatní odvětví národ.
hospodářství teprve začínají
absolvovat. Proto si myslím, že je plně na
místě obava zemědělců, aby
dětská nemoc nové ekonomické soustavy
v průmyslu nenarušovala příliš
ekonomické podmínky v zemědělství.
Konkrétně řečeno, aby nedocházelo
k neoprávněnému přerozdělování
prostředků mezi zemědělstvím
a ostatními odvětvími národního
hospodářství. To byla také naše
jedna z hlavních připomínek při projednávání
zásad zemědělské daně.
Odborníci, s nimiž jsme tuto otázku v pracovní
skupině konzultovali, nás ubezpečili, že
centrum celou tuto záležitost bedlivě střeží
a má k dispozici nástroje, jak tomu zabránit
i v etapě, kdy spekulace dostoupí svého kulminačního
bodu. Předně, a to je vám známo, byla
provedena taková opatřeni, kdy dopad generální
úpravy VC na zemědělství v částce
přes 4 mld Kčs byl vyrovnán jednak zvýšením
nákupních cen o cca 2 mld Kčs a další
dvě miliardy se zemědělství mají
vrátit prostřednictvím ekonomických
nástrojů. To šlo o zásah centra do úpravy
výchozí základny. Našemu výboru
je však známo, že provedená úprava
VC je teprve začátkem přechodu na ekonomickou
cenu a že další vývoj přinese nutně
změny cen.
Dojde tedy k relativnímu nestejnému vývoji
v ekonomických podmínkách. Zatímco
v ostatních odvětvích národního
hospodářství předpokládáme
stále širší uplatnění zásady
volné tvorby cen a nemůžeme a nesmíme
zavírat oči před důsledky spekulace
- v zemědělství takové možnosti
nebudou. Zatímco tržby zemědělců
budou následkem stanovení nákupních
cen centrem v zásadě stabilní, náklady
zemědělské výroby mohou se zvyšovat
v té míře, jak budou stoupat ceny průmyslových
výrobků dodávaných do zemědělství.
Aby nedošlo k přerozdělení prostředků
na úkor zemědělství, je toto odvětví
napojeno na státní rozpočet saldem. Dojde-li
tedy ke zvýšení cen průmyslových
výrobků spotřebovaných v zemědělství,
o stejnou částku sníží zemědělství
svůj odvod zemědělské daně
do státního rozpočtu. Částka
bude pak vhodnými ekonomickými nástroji zpět
rozdělena mezi jednotlivé zemědělské
závody.
Potud by bylo všechno v pořádku, zejména
pokud jde o globální úvahy. Nedělám
si však iluze, že v důsledku tohoto mechanismu
se nejednou zapotí při řešení
problémů, které vzniknou v praktickém
životě jednotlivých zemědělských
závodů. Zatím se jiný vhodnější
způsob nenalezl, a proto myslím, že je nutné
tento mechanismus vyzkoušet.
To je, soudruzi poslanci, první stránka tohoto problému.
Druhá a obtížnější je v
tom, jak zabezpečit, aby docházelo v souladu se
zásadou stejných ekonomických podmínek
ke spravedlivému přerozdělování
prostředků uvnitř zemědělství.
To se týká jak oněch dvou miliard, jimiž
mají disponovat ekonomické nástroje, tak
i dalších prostředků, o jejichž
zdrojích jsem hovořil v souvislosti s možností
zvyšování cen průmyslových výrobků.
Je nebezpečí, abychom nesprávným a
subjektivním používáním dotací,
subvencí, slev, přirážek a srážek
v zemědělství nefinancovali špatné
hospodáře z prostředků dobrých
hospodářů, jak tomu bylo v minulosti.
Pravda, tento problém je i v průmyslu. V rámci
oborových ředitelství budou po určitou
dobu progresívní podniky pomáhat těm
slabším, až se jim podaří zvýšit
rentabilitu. Tento mechanismus má však mít
pouze přechodný charakter a situace zde bude poměrně
brzy přehledná. Stav v zemědělství
je trochu jiný a je třeba, aby si centrum bylo vědomo
tohoto úskalí plnou měrou.
Druhým problémem, o němž jsem vás
chtěl informovat, je nebezpečí, že zejména
v těch zemědělských závodech
- a to se týká především našeho
pohraničí - kde na utváření
ekonomických podmínek mají malý vliv,
zejména na přísun pracovních sil -
by pevně stanovená daň z pozemku na 1 ha
zemědělské půdy mohla vést
podniky - a to z pochopitelných důvodů rentability
- aby se při nedostatku pracovníků zbavovaly
půdy, protože její nedostatečné
využívání bude zhoršovat celkový
efekt zemědělského závodu.
Také tuto otázku jsme ve skupině konzultovali
a dospěli jsme k závěru, že toto nebezpečí
nehrozí ve větším rozsahu.
Zákon umožňuje národním výborům
provádět snížení až do výše
100 % z těch pozemků, kde by bylo dopad daně
příliš tvrdý. Kromě toho se předpokládá,
že nová soustava řízení v zemědělství,
která odstraňuje direktivní stanovování
výrobních úkolů, dává
podnikům prostor, aby provedly takovou specializaci výroby,
která by byla v souladu s ekonomickými podmínkami
závodu. To značí, že při nedostatku
pracovníků nebrání závodům
nic v tom, aby vyřadily z výroby takové plodiny,
které jsou náročné na živou lidskou
práci. A pokud by šlo o plodiny, které jsou
v souladu s půdou, pak toto rozhodnutí poškodí
především společnost a ne zemědělský
závod.
Soudružky a soudruzi poslanci! Všechno to, co jsem zde
uvedl, řekl jsem proto, abych pomohl naší společné
věci. Všichni, jak zde sedíme, víme,
že situace v našem národním hospodářství
je poměrně obtížná. Je však
v našich silách ji zlepšit. My, poslanci NS,
přicházíme sem na půdu parlamentu
s těmi nejupřímnějšími
a nejpoctivějšími úmysly pomáhat
při řešení složitých a obtížných
úkolů naší ekonomiky. Přinášíme
sem do těchto míst moudrost našeho lidu, jeho
názory. Jsme spokojeni, když svými náměty
přispějeme k úspěšnému
řešení složitých problémů
naší ekonomiky a dalšího zdárného
rozvoje naší socialistické společnosti.
Závěrem chci konstatovat, že předložený
návrh zákona o zemědělské dani
vzal v úvahu většinu připomínek,
které byly poslanci při projednávání
zásad předneseny. Zákon i co do své
kvality, jak jsme konstatovali v pracovní skupině,
je proti předchozím na značně vyšší
úrovni. Myslím proto, že můžeme
kdykoli předstoupit před naše zemědělce
a obhájit jeho schváleni. (Potlesk.)
Předseda NS posl. Laštovička: Děkuji
posl. Illovi.
Přerušuji schůzi na 20 min.
Předseda NS s. Laštovička: Pokračujeme
v rozpravě. Promluví posl. Turečková.
Posl. Turečková: Soudružky a soudruzi
poslanci. Mám pouze dotaz, který okrajově
souvisí s projednávaným návrhem zákona,
a proto ho vznáším z tohoto místa a
nikoliv jako interpelaci. Týká se prodeje zemědělských
přebytků JZD přímo spotřebiteli.
V denním tisku jsou zveřejňovány příklady
družstev, např. minulý týden JZD Bolelouč
u Olomouce, která otevírají své prodejny
a zde přebytky prodávají.
Dosavadní předpisy však tuto iniciativu nejen
nepodporují, ale ani neumožňují. Jde
o vyhlášku č. 47/1963, která určuje,
že se přebytky smějí prodávat
jen nákupním organizacím. Dále jde
o vyhlášku Ústřední správy
nákupu č. 48/63, která dovoluje porážku
vepřů jen pro společná stravování
vlastních pracovníků nebo na pohoštění
členů JZD při členských schůzích
apod.
V současné době se na výrobní
zemědělské správy obrátilo
ministerstvo zemědělství i Ústřední
správa nákupu s tím, že přímým
prodejem rostlinných výrobků i prováděním
porážek vepřů se narušují
platné předpisy a že je nutno tomuto počínání
zamezit.
Zemědělské noviny z 3. prosince píší
- cituji: "Připravovaný návrh nové
vyhlášky o domácích porážkách
nepočítá s tím, že by družstvům,
popřípadě i jiným zemědělským
podnikům byly napříště povolovány
porážky prasat za účelem přímého
prodeje masa a výrobků z něho spotřebitelům
nebo některé obchodní organizaci. To proto,
že by podobné akce mohly nepříznivě
ovlivnit krytí potřeby masa pro celospolečenskou
objednávku, kterou si stát zajišťuje prostřednictvím
smluv se zemědělskými podniky."
JZD i okresní zemědělské výrobní
správy jsou tedy v této situaci bezradné.
Prosila bych proto s. ministra zemědělství
nebo předsedu Ústřední správy
nákupu o vysvětlení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Turečkové. Slovo má posl. Brunner.
Posl. Brunner: Vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté. Dnešní plenární
zasedání NS projednává velmi závažný
návrh zákona o zemědělské dani.
Dovolte mi proto, abych reagoval na některé skutečnosti,
které jistě svým způsobem mají
vliv na to, že tento zákon má vejít
do praktického života.
Je nesporný fakt, že naše zemědělství
za uplynulé období budování socialismu
dosáhlo řady významných výsledků
a to i přes různé překážky.
Mám na mysli nedocenění důležitosti
zemědělské velkovýroby. Na výkon
pracovníků v zemědělství jsme
se dívali mnohdy s určitým despektem.
Je třeba uvést i to, že jsme v dřívější
době ani politicky nedocenili význam zemědělské
výroby, což chci dokumentovat tím, že
o zemědělské výrobě se často
hovořilo jako o břemenu, které způsobuje
ostatním odvětvím našeho hospodářství
potíže a ztráty. Mohu ze své každodenní
práce mezi lidmi říci, že když
bylo našimi ústředními orgány
zveřejněno, že nejen tzv. klíčová
odvětví, ale i zemědělství
má podíl na tvorbě národního
důchodu, bylo to v mnoha případech kvitováno
s radostí a je možné na tomto fóru to
vyjádřit tak, jak to vidí prostí lidé,
že konečně svítá, že správným
směrem dochází k uznání význam
zemědělství.
Dovoluji si ve svém vystoupení říci,
že v minulosti jsme se chovali k základnímu
potenciálu, k půdě, velmi macešsky.
Tím mám na mysli, i když vezmu v úvahu
všechny dotace, subvence, eventuálně poskytovaná
prostředky na investice, že přednost a zelenou
měla do nedávné doby veškerá
odvětví průmyslu.
Je nutno si připomenout i tu skutečnost, že
jsme vývoji našeho národního hospodářství,
dle mého subjektivního názoru, napomáhali
v jednostranném budování průmyslového
potenciálu, promiňte mi, - v budování
železné krávy, i když chápu, že
v určité ohraničené době to
bylo nutné. Zapomněli jsme na to, že vyspělé
národní hospodářství musí
být postaveno na bázi zemědělské,
na využívání přírodního
bohatství v plné míře a ostatní
odvětví že musejí vycházet z
jeho potřeby a v další nástavbě
že vyrovnávají svými výrobky
nutný dovoz.