Místopředseda NS s. Chudík: Ďakujem.
Prehovorí teraz posl. František Toman.
Posl. Toman: Soudružky a soudruzi poslanci, právě
projednávaný vládní návrh o
4. pětiletém plánu rozvoje našeho národního
hospodářství obsahuje v ustanovení
§ 2, odst. 7 pod literou C zásadu o využívání
fondů společenské spotřeby k úkolům
sociálního zabezpečení.
Je si třeba uvědomit, že tento úsek
v pravém slova smyslu ovlivňuje výši
společenské spotřeby našeho obyvatelstva
a že na něj připadá více než
polovina objemu všech prostředků.
Této skutečnosti je si plně vědom
i náš zdravotní výbor NS, a proto již
v minulém roce ustavil sociální komisi, která
spolu se SÚSZ tuto problematiku stabilně sleduje.
Také v souvislosti s přípravou 4. pětiletky
na úseku sociálního zabezpečení
provedli poslanci sociální komise a zdravotního
výboru vůbec celou řadu tematických
prověrek a odborných jednání.
Chtěl bych zdůraznit, že výdaje na tento
úsek společenské spotřeby budou mít
během 4. pětiletky neustále stoupající
tendenci. Vždyť vzestup ročních výdajů
v průběhu pětiletky bude zde činit
přes 30%, a to při stávajících
prováděcích předpisech na úseku
sociálního zabezpečení. Podstatnou
část těchto výdajů představují
pochopitelně dávky důchodového zabezpečení.
Základní příčinou tohoto růstu
jsou především faktory demografické.
Rychlý vzestup počtu občanů důchodově
zabezpečených od roku 1948 a jejich věkové
složení vede k tomu, že průměrný
počet všech vyplácených důchodů
v roce 1970 vzroste o více než 14%. Připomínám,
že další činitelé růstu
těchto výdajů mají hlavně ekonomickou
povahu. Patří sem zejména vzestup pracovních
příjmů a délky pracovní činnosti,
jehož důsledkem je růst průměrné
výše důchodů.
V důchodovém zabezpečení družstevních
rolníků k tomu přistupuje ještě
ta skutečnost, že stále poroste podíl
členů JZD s vyšší úrovní
hospodaření, kteří mají nároky
zásadně stejné jako zaměstnanci.
Vliv těchto demografických a ekonomických
činitelů na vývoj počtu důchodů
a výdajů na jejich výplatu se však bude
projevovat v každém odvětví důchodového
zabezpečení zcela odlišně.
Tak v důchodovém zabezpečení pracovníků
vzroste během pětiletky počet vyplácených
důchodů asi o 16%, kdežto u družstevních
rolníků, jejichž věkové složení
je velmi nepříznivé, poroste počet
vyplácených důchodů i výdaje
na důchody mnohem rychleji. Počet vyplácených
důchodů vzroste zde o 56% a výdaje na důchody
stoupnou více než o 88%.
Naše sociální komise se velmi pečlivě
zabývá problematikou důchodového zabezpečení
družstevních rolníků. V poslední
době jsme provedli podrobnou prověrku o působnosti
vládní vyhlášky č. 195 z roku
1964 o rozsahu pracovní činnosti potřebné
pro zápočet kalendářního roku
v důchodovém zabezpečení družstevních
rolníků. Tato vyhláška se v podstatě
osvědčila, přispěla k upevnění
pracovní morálky v družstvech a postupně
se podařilo odstranit prováděcí potíže.
Zbývá však ještě vyřešit
otázku, zda a jak započítávat ty pracovní
dny, ve kterých družstevník odpracoval méně
než 6 hodin. SÚSZ se touto problematikou zabývá
a věříme, že zajistí urychleně
ve spolupráci s ministerstvem zemědělství
vhodné řešení.
Od ministerstva zemědělství očekáváme
také revizi směrnic č. 72 z roku 1964, pokud
jde o majetkoprávní vypořádání
se členy JZD a jednotlivě hospodařícími
rolníky, jejichž hospodářství
se převedlo do státních socialistických
zemědělských organizací.
Naše komise několikrát upozornila SÚSZ,
který pak upozornil ministerstvo zemědělství,
aby předmětné vypořádání
řešilo i otázku jejich dlužného
pojistného. Pracovníci SÚSZ se asi před
14 dny na poslaneckém dnu v mém volebním
obvodě ve Velké nad Veličkou sami osobně
přesvědčili o potížích,
které vznikají zde občanům s dlužným
pojistným při uplatňování důchodových
nároků při dosazení důchodového
věku. Naše pozornost je zaměřena i na
problematiku nízkých důchodů. Tento
problém vznikl hlavně i tím, že si družstevníci
před 1. lednem 1962 platili v převážné
většině nejnižší pojistné,
takže jim byly pak přiznávány ty nejnižší
důchody.
Podle usnesení vlády č. 175 z roku 1965 mají
být podle ekonomických možností zabezpečovány
v ročních rozpočtech na jednotlivá
léta pětiletky prostředky na zvyšování
nízkých důchodů. Lepšící
se hospodářský vývoj v naší
zemi nám dává oprávněnou naději,
že by touto cestou mohl být i tento problém
do roku 1970 v podstatě vyřešen, jak o tom
také hovořil místopředseda vlády
s. Černík. Je si však také nutno uvědomit,
že nejsou všude k těmto účelům
používány prostředky sociálních
fondů našich JZD; jak jsem se například
sám přesvědčil a zjistil v našem
Jihomoravské kraji, činí zde sociální
fond často pouze 1% z celkových peněžních
příjmů a měl by správně
představovat aspoň 2 - 3%.
V dubnovém zasedání naší sociální
komise jsme konstatovali, že nebyly opravdu dosud ještě
vyčerpány všechny možnosti ze strany JZD
pro pomoc družstevníkům s nízkými
důchody, a to ať již jde o finanční
prostředky, naturální dávky, záhumenková
hospodářství čí přednostní
proplácení vneseného mrtvého i živého
inventáře.
Chtěl bych dále připomenout, že náš
zdravotní výbor v souvislosti se zaváděním
nové soustavy řízení a pružné
cenové politiky doporučil SÚSZ, aby zvláště
sledoval vývoj nízkých důchodů
ve srovnání s vývojem životních
nákladů, aby nedošlo ke snížení
životní úrovně poživatelů
nízkých důchodů.
Náročné úkoly na všech úsecích
našeho národního hospodářství
budou vyžadovat během pětiletky zvýšený
počet pracovních sil. Zdroje pracovních sil
jsou však omezené, a proto musí mít
naše společnost zájem i na dalším
zaměstnávání pracovníků,
kteří již splnili či splní podmínky
nároku na starobní důchod. Zvyšování
životní úrovně pracujících,
odstraňování namáhavé práce,
zvyšování zdravotní péče
a zkracování pracovní doby, to vše příznivě
působí a bude působit, jak zde již bylo
hovořeno, i na prodlužování pracovní
aktivity našich pracovníků.
Několikrát se náš zdravotní výbor
i sociální komise zabývaly onou nepříznivou
skutečností, že většina pracujících
ihned nebo velmi brzy po dosažení věkové
hranice odchází do důchodu a mnozí
dávají přednost pouze krátkodobým
sezónním zaměstnáním. Po dohodě
s SÚSZ předložil náš zdravotní
výbor v rámci připomínek k XIII. sjezdu
KSČ návrh na realizaci částečných
starobních důchodů při poklesu výdělku
a uvítali jsme rozhodnutí vlády ze dne 20.
července t. r., které stanoví nové
zásady pro výplatu důchodů vedle výdělku.
V nové vládní vyhlášce č.
60 z tohoto roku o výjimečném poskytování
důchodů některým pracujícím
důchodcům je totiž zakotveno i ustanovení
o poskytování části starobního
důchodu při poklesu výdělku. Tím
byl podle našeho názoru učiněn také
první pokus o realizaci myšlenky postupného
přechodu do starobního důchodu. Budeme nyní
sledovat, jak budou pracující využívat
tohoto ustanovení, avšak domnívám se,
že bude. záležet na závodech, aby byly
vytvářeny takové předpoklady, aby
starší občané mohli pracovat zkrácenou
pracovní dobu, případně aby mohli
přejít na jiné méně namáhavé
zaměstnání nebo na jiné pracoviště.
V průběhu 4. pětiletky nabudou však
s velkou pravděpodobností aktuálnosti i některé
další problémy důchodového zabezpečení.
Tak výše důchodu je především
závislá na průměrné výši
pracovních příjmů v posledních
letech pracovní činnosti se vznikem nároku
na důchod. Takto vyměřený důchod
se pak často vyplácí po celou řadu
let, a to zpravidla v nezměněné výši.
V průběhu této doby dochází
však ke změnám v našich hospodářských
poměrech, zejména ke změnám v životních
nákladech a ke změnám v pracovních
příjmech aktivního obyvatelstva, jakož
i ke změnám v úrovni důchodového
zabezpečení.
Pokud není výše starých důchodů
upravována v souladu s těmito uvedenými změnami,
dochází pak v průběhu doby k zaostávání
životní úrovně poživatelů
těchto starých důchodů za životní
úrovní aktivně pracujících
a za životní úrovní poživatelů
nových důchodů, které byly vyměřeny
později a z vyšších pracovních
příjmů, případně podle
nových výhodnějších právních
předpisů. Nutno vzít v úvahu, že
výhodnější nové důchody
jsou do určité míry i výsledkem práce
dřívější generace. V nejbližší
době, kdy se očekává rychlejší
pohyb nominálních pracovních příjmů
i životních nákladů, vzroste potřeba
řešení otázky přizpůsobování
výše důchodů tomuto vývoji životních
nákladů tak, aby reálná hodnota důchodů
nám neklesala.
Dále to budou otázky přepočtu starých
důchodů na úroveň přiměřenou
úrovni důchodů nových. Konečně
tu budou působit i záležitosti všeobecného
přizpůsobování výše důchodů
růstu úrovně pracovních příjmů,
a tím růstu životní úrovně
ekonomicky aktivní části obyvatelstva. Domnívám
se, že řešení těchto problémů
v mezích hospodářských možností
bude jedním z nejzávažnějších
úkolů sociálního zabezpečení
v příštích letech naší 4.
pětiletky. Bylo by možno vypočítávat
další problematiku a úkoly našeho sociálního
zabezpečení během pětiletky, avšak
chtěl bych závěrem ještě upozornit
na rozvoj služeb sociálního zabezpečení,
pokud jde o ústavní péci a o pracovní
rehabilitaci.
V ústavech sociální péče pro
mládež má počet míst do roku
1970 vzrůst více než o 40%, avšak ani
tak nebude možno umístit v těchto zařízeních
všechnu defektní mládež. Investiční
náklady a stavební kapacita by měly být
pro tento úsek opravdu přidělovány
preferenčně.
Ani v ústavech pro dospělé v důsledku
nedostatku stavební kapacity nebude potřeba míst
během pětiletky uspokojena. Počet míst
v těchto ústavech poroste během pětiletky
dokonce pomaleji než počet našich obyvatel ve
věku od 65 let. Tak zatímco v roce 1965 připadalo
na 1000 těchto občanů 27,7% míst
v ústavu pro dospělé, klesne tento poměr
do roku 1970 na 26,7%. K udržení tohoto poměru
v roce 1970 by bylo potřebí více než
2000 dalších nových míst v ústavní
péči.
Prověrkové nálezy poslanců našeho
zdravotního výboru potvrzují, že bude
třeba zpřísnit výběrové
řízení pro umístění
v domovech důchodců a nepovolovat umístění
tam, kde se mohou děti o rodiče postarat. Připomínám,
že nepůjde v žádném případě
jen o počet ústavních míst, nýbrž
že bude nutno zlepšit i úroveň služeb
v domovech důchodců a jejich výstavbu provádět
formou hotelových typů. Bude také nutno realizovat
studii o státní a družstevní výstavbě
jednopokojových bytů pro staré lidi. Je nutno
přiznat, že v daném případě
nejde jen o náš československý problém,
nýbrž toho času je to celosvětový
problém v ubytování a bydlení starých
a přestárlých důchodců.
Ještě bych měl velmi stručnou, ale podle
názoru naší sociální komise velmi
důležitou připomínku, pokud jde o úsek
pracovní rehabilitace. Podívejte se, zájem
celé naší společnosti musí směřovat
k tomu, aby si invalidní občané udrželi
nebo získali vhodné zaměstnání.
Závody mají tyto osoby se sníženou pracovní
schopností zaměstnávat tak, aby nedocházelo
ke zhoršování jejich zdravotního stavu.
Tento úkol by měl být intenzívně
sledován během celé pětiletky, kdy
závody by se měly zaměřit na zřizování
zvláštních chráněných
dílen a pracovišť pro osoby se změněnou
pracovní schopností. Příslušná
výrobní družstva invalidů jsou totiž
určena hlavně pro občany s těžším
zdravotním poškozením.
Naše sociální komise zasedala 14. října
v budově výcvikového střediska pro
občany se změněnou pracovní schopností
v Bratislavě, kde jsme se přesvědčili,
že i ve velmi sociálně a zdravotně složitých
případech je možno během tří
let vychovat z invalidních občanů kvalifikované
odborníky. Přesvědčili jsme se, že
se tito občané, kteří by jinak dostávali
invalidní důchod, stávají dobrými
odborníky, jsou přínosem pro naši společnost,
zbaví se komplexů méněcennosti a během
velmi krátké doby svou pracovní produktivitou
a aktivitou vrátí naší společnosti
náklady za internátní pobyt, za pracovní
výcvik a odbornou léčbu.
Je opravdu značnou škodou, že máme dosud
u nás pouze jediné výcvikové středisko
tohoto druhu a bylo by celospolečensky užitečné
během pětiletky vybudovat obdobné středisko,
a to alespoň jedno v Čechách a jedno na Moravě.
To jsou ve velmi stručném přehledu nejzákladnější
úkoly ve vývoji sociálního zabezpečení
ve čtvrté pětiletce, které sledují,
aby naše sociální zabezpečení
mělo v pravém slova smyslu všechny rysy rozvinuté
socialistické společnosti, a proto také doporučuji
vládní návrh zákona o čtvrté
pětiletce přijmout a schválit. (Potlesk.)
Místopředseda NS s. Chudík: Ďakujem
s. Tomanovi. Slovo dávam posl. Kovářovej.
Posl. Kovářová: Vážené
soudružky a soudruzi. Dovolte mi přednést několik
poznámek k problematice, která je již delší
dobu středem pozornosti naší široké
veřejnosti a snad denně se objevuje na stránkách
našeho tisku. Jde o problematiku životního prostředí,
která byla u nás v minulosti zanedbávána
a podceňována, což přirozeně
způsobilo vážné potíže v
ochraně krajiny, ovzduší, čistoty vod,
v komplexnosti bytové a občanské výstavby,
úrovně pracovního prostředí
apod.
Když chápeme životní prostředí
jako odraz činnosti. v základních sférách
naší společnosti, jeví se nám
nedostatky v životním prostředí jako
zrcadlo těch negativních jevů, o kterých
jsme zde hodně hovořili v souvislosti s projednáváním
koncepce čtvrté pětiletky. Dnes je již
odmítán zjednodušený názor, že
materiální podpora tvorby životního
prostředí je pouze záležitostí
morálně politickou a správně se zdůrazňuje
ekonomický význam životního prostředí.
Vysoká úroveň životního prostředí
je měřítkem vyspělosti celé
socialistické společnosti a ukazatelem vysoké
životní úrovně lidu.
Považuji proto za významný přínos
k řešení nedostatků v životním
prostředí tu část čtvrtého
pětiletého plánu, ve které je uloženo
vynaložit na posílení nevýrobní
sféry 40% všech investičních prostředků
a posílit tuto oblast absolutně proti minulému
období o 23,5 mil. Kčs. To znamená, že
bude proti minulým pěti letům postaveno navíc
50 000 bytů, asi o 50% posílena technická
a občanská vybavenost a zdvojnásobeny opravy
a údržba bytového fondu.
Posílení materiální základny
nevýrobní sféry o 36% představuje
významnou kvalitativní a kvantitativní změnu,
která spolu s opatřeními v oblasti znečišťování
vod a ovzduší vytváří daleko
širší prostor pro řešení nedostatků
životního prostředí, než tomu bylo
v minulosti. Přikládám proto této
části návrhu pětiletého plánu,
která má pak dalekosáhlý význam
pro zlepšování životních podmínek
obyvatelstva, velký politický význam a využívám
dnešní příležitosti k tomu, abych
jej z tohoto místa ještě zdůraznila.
Je samozřejmé, že konfrontace plánu
se skutečným vývojem přináší
řadu těžkostí. Musíme si všichni
uvědomit, že realizace našich záměrů
v oblasti životního prostředí je závislá
na celkovém úspěšném rozvoji
našeho národního hospodářství.
Z tohoto hlediska je důležitý zejména
vztah k průmyslové výstavbě, ke stavebnictví,
k národním výborům a jejich plánovacím
a projektovým organizacím.
Dovolte mi, abych jen na příkladu bytové
výstavby a údržby bytového fondu ukázala
na obtíže, které bude nutno překonat
při uskutečňování čtvrtého
pětiletého plánu.
Již tradičně je při realizaci potlačována
bytová a občanská výstavba ve srovnání
s průmyslovou výstavbou. Nejmarkantněji se
to projevuje v oblasti zásobování, kde stavební
organizace zabývající se průmyslovou
výstavbou jsou přednostně zásobeny
před organizacemi zajišťujícími
bytovou výstavbu. Nejhůře jsou ovšem
na tom okresní stavební podniky, které zajišťují
údržbu a opravy bytového fondu. Existují
dokonce oficiální pořadníky, které
jsou směrnicí pro postup odbytových organizací.
Horší podmínky v realizaci bytové výstavby
se projevují i v celkovém plnění plánu,
které je zpravidla u bytové výstavby horší
o 2 až 5% než u průmyslové výstavby.
Např. v letošním roce při přeplňování
úkolů v průmyslové výstavbě
bylo ve finančním vyjádření
do konce srpna proti minulému roku odevzdáno do
užívání o 4000 bytů méně.
Zmiňuji se o tomto problému proto, že se v
souvislosti se zaváděním ekonomických
nástrojů do investiční výstavby
objevují do určité míry oprávněné
názory, že podceňování bytové
a občanské výstavby se bude v podmínkách
působení nové soustavy řízení
ještě prohlubovat. Tyto názory vyplývají
z obavy, že případné rozpory v průmyslové
výstavbě budou v budoucnu řešeny dohodami
ekonomicky silnějších investorů s dodavateli
na úkor kapacit a zdrojů určených
pro bytovou a občanskou výstavbu.
V investiční výstavbě se hodně
hovoří o problematice monopolu dodavatelů.
Zejména se mluví o monopolu stavebních a
strojírenských organizací. Existuje však
i monopol národních výborů. Tento
monopol se projevuje v oblasti zabezpečování
údržby a oprav bytového fondu, protože
národní výbory záměrně
usměrňují kapacity okresních stavebních
podniků určené převážně
na údržbu a opravy domovního majetku na investiční
výstavbu. Z tohoto důvodu nejsou zatím reálně
zabezpečeny úkoly čtvrtého pětiletého
plánu, kde je uloženo zdvojnásobit údržbu
a obnovu bytového fondu. Postup národních
výborů ovšem vyplývá ze skutečnosti,
že podniky velkého stavebnictví nechtějí
provádět neefektivní výstavbu drobných
investic a okresní stavební podniky nemají
pro to dostatečné kapacity.
Kromě postupného vytváření
materiálových předpokladů bylo v zájmu
zvyšování úrovně životního
prostředí v poslední době uděláno
hodně i v teoretické oblasti. Krystalizují
se představy o socialistickém životním
stylu, vytváří se koncepce našich největších
měst a průmyslových aglomerací, upřesňují
se názory na celkovou koncepci osídlení,
bydlení na vesnici apod. Tyto představy budou konkretizovány
v dlouhodobých výhledech rozvoje naší
společnosti.
Chtěla bych však upozornit, že naši architekti
a naši projektanti ne vždy dosti pohotově, pružně
a s láskou k věci využívají našich
současných možností k odstraňování
nedostatků k tvorbě životního prostředí.
Jsou např. stížnosti na uniformitu našich
sídlišť. Nové progresívní
typy obytných domů TO 8 B a TO 6 B, které
mají světovou úroveň, umožňují
na podkladě prvkové typizace výstavbu několika
desítek variant bytových domů. Naši
projektanti však projektují a stavební organizace
stavějí tyto domy jen asi v šesti základních
řešeních, které byly propracovány
v podrobných bytových podkladech. Samozřejmě
to zjednodušuje projekci a výstavbu a umožňuje
projektantům i stavebním dodavatelům plnit
a překračovat plán. Je ovšem třeba,
aby nová ekonomická soustava vytvořila a
prohloubila v tomto směru pružné nástroje
hmotné zainteresovanosti, aby uniformita našich sídlišť
zmizela.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Na příkladu bytové výstavby jsem chtěla
ukázat, že se zajištění úkolů
pětiletého plánu v oblasti životního
prostředí setká ještě s řadou
vážných potíží. Jestliže
dnes můžeme konstatovat, že vláda předkládá
návrh, který daleko rozhodněji řeší
do budoucna komplexnost rozvoje životního prostředí,
bude úlohou orgánů NS, aby sledovaly jednotlivé
etapy uskutečňování těchto
cílů a poskytovaly pomoc tam, kde bude nutné
ovlivňovat řešení ve prospěch
celospolečenských zájmů. (Potlesk.)
Místopředseda NS s. Chudík: Ďakujem
posl. Kovářovej. Slovo má posl. Poledňák.
Posl. Poledňák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Zákon o ekonomice příštího
pětiletého období bude mít pro další
rozvoj národního hospodářství
naší země neobyčejný význam.
Ve vládním návrhu zákona se konstatuje,
že hlavním smyslem a cílem těchto opatření
ve čtvrtém pětiletém plánu
je proces konsolidace a rekonstrukce, proces urychlené
tvorby zdrojů.
Realizování těchto opatření
bude mít bezpochyby odraz v oblasti kvalifikovanosti a
vzdělanosti našich pracujících. Kvalifikovanost,
osvojení si nových výrobních principů
a pracovních postupů, schopnost uvádět
do praxe novou technologii a vysokou techniku, smysl pro nová,
progresívní, socialismu sloužící
opatření - to vše bude do značné
míry představovat faktory přímo ekonomické
hodnoty. V usnesení XIII. sjezdu strany jsou tyto závěry
týkající se kvalifikace a vzdělanosti
vyjádřeny velmi přesně: "Základním
zdrojem růstu společenské produktivity práce
a národního důchodu je v našich podmínkách
vědecký a technický pokrok" a dále
pak usnesení konstatuje, že je nutno rozpracovat studie
a koncepce vědecko-technické revoluce a kvalitativních
přeměn jako základ pro stanovení cílů
plánu rozvoje národního hospodářství
a podniků. A konečně na jiném místě
usnesení XIII. sjezdu je stanoveno, že je nutno umožňovat
mnohem účinnější uplatňování
kvalifikovaných odborníků v praxi. Chci tedy
upozornit na neobyčejně významnou, důležitou
a přímo neoddělitelnou složku ekonomiky
tohoto pětiletého období, v němž
má dojít k zásadním změnám
v řízení výroby, na otázky
vzdělanosti a kvalifikace.
V podkladech, které byly připraveny pro naše
zasedání, najdete údaje o rozvoji školství.
Chtěl bych především konstatovat, že
jen v resortu ministerstva školství a kultury je počítáno
na léta 1966-1970 s částkou 1824 mil. na
investiční politiku bez generálních
oprav a fondu vědy a techniky. V rámci výstavby
247 000 bytových jednotek v sídlištích
bude nutno věnovat na jejich vybavení školními
zařízeními částku zhruba 1,5
mld Kčs, z toho na mateřské školy asi
400 mil. Kčs, na základní devítileté
školy zhruba 1,1 mld Kčs. V dohodě s ÚRO
se počítá se zabezpečením výstavby
716 tříd mateřských škol. Jistá
pomoc bude poskytována v rámci podnikové
výstavby.
Investiční politika v oblasti školství
má řadu problémů, které bude
nutno postupně a cílevědomě řešit.
Do roku 1970 bude nutno postavit v každém okrese nejméně
jednu školu jako náhradu za školu havarijní.
Jen tato výstavba by si vyžádala zhruba 3/4
mld Kčs. Přitom se však hrubě zanedbává
z těch či oněch důvodů údržba
základních fondů. Kdyby se dělala
údržba generální opravy takovým
tempem jako doposud, prohospodařili bychom do 30 let všechny
základní fondy, které máme ve školství
v dispozici. Chtěl bych upozornit, že limit, který
je stanoven a který tvoří 0,67% hodnoty
základních fondů, je značně
nízký a je pod všemi limity ostatních
sektorů. Je to vůbec nejnižší koeficient.
To není příznivá situace. Každý
z poslanců by mohl uvádět fakta o zastaralosti
školního fondu.
Koncepce správného rozvoje školství
a vzdělanosti má pro realizaci plánu rozvoje
národního hospodářství význam
nepodřadné důležitosti. Naopak. Bylo
by jen žádoucí, aby ve všech odvětvích
byla úloha kvalifikace a vzdělanosti náležitě
doceněna. V mnoha směrech je to podmínka
sine qua non. Z tohoto hlediska stojí pak za povšimnutí
jíž samotný fakt rozmísťování
15letého dorostu. S jeho umísťováním
je nemálo problémů, jak o tom hovořil
i s. Tymeš. I když se počet žáků
na výběrových školách zvýší
do roku 1970 proti 53 350 v roce 1960 na 70 094, těch,
kteří přecházejí do učebního
poměru na 162 205 proti 94 654, zůstává
stále několik tisíc nezařazených,
což bude představovat, zejména na Slovensku,
vážné problémy, kde uvažované
zdroje pro učební poměr, tj. 54,4% z celkového
počtu 15letých, jsou podstatně vyšší,
než požadují podniky a resorty. Chtěl
bych však současně upozornit, že nelze
považovat za řešení vzrůst počtu
těch, kteří po skončení základní
devítileté školy odcházejí přímo
do výrobního procesu. Jejich počet vzroste
v roce 1970 na 21 645 proti 13 627 v roce 1960. V plánu
se tak předpokládá růst nekvalifikované
pracovní síly.
Dovolte mi však několik poznámek k vysokým
školám, na nichž se připravují
ti, kteří mají v rozhodující
míře ovlivňovat technický rozvoj.
V období 4. pětiletky vzroste význam vysokoškolského
vzdělání, vysokoškolsky kvalifikovaných
pracovníků. Problémem prvořadého
významu je potřeba správně stanoveného
počtu vysokoškolsky vzdělaných odborníků.
Všichni dobře chápeme, že se i při
sebelepší metodice plánování
nelze stoprocentní přesností stanovit počty
vysokoškolských studentů, kteří
přicházejí do prvních ročníků.
V průběhu studia dochází ke značným
výkyvům, s nimiž je však nutno počítat.
Rozhodující pro potřeby národního
hospodářství jsou však počty
absolventů vysokých škol. A tady začínají
nejasnosti, které nejsou vyřešeny ani v plánu
pětiletky.
Pro posuzování potřeb vysokoškolsky
vzdělaných odborníků panuje mnoho
nejasností. Vznikají a pravděpodobně,
jak již dnešní zkušenosti naznačují,
budou se dále prohlubovat rozpory mezí požadavky
resortů a počty předpokládaných
absolventů vysokých škol. Požadavky resortů
jsou zpravidla podstatně nižší. Byly vysloveny
dokonce názory, že národní hospodářství
je přesyceno kvalifikovanými pracovníky.
Kdyby tomu tak bylo, pak by proces konsolidace a intenzifikace
musel postupovat daleko rychleji, než je tomu dnes. Domnívám
se, že pravá příčina je však
jinde. Jistě bude nutno přezkoumat hlavní
směry výuky na vysokých školách
a přejít od příliš úzké
specializace k širšímu odbornému zaměření,
podstatně zvýšit možnost vysokých
škol držet krok se soudobým technickým
rozvojem, pečovat o vysokou modernizaci výuky a
vybavenosti vysokých škol, k čemuž zatím
nejsou dostačující záruky v pětiletém
plánu.
Rozhodující však bude dosáhnout oné
kvalifikační struktury pracovníků,
která bude plně ve shodě s hlavními
tendencemi rozvoje národního hospodářství.
K tomu bude nutno zpracovat na skutečně vědeckém
základě analýzu vlivu kvalifikace na vědecko-technický
rozvoj, ačkoliv by se zdála naprosto samozřejmou
vzájemná podmíněnost obou faktorů.
Jde o stanovení jasných, o objektivní fakta
se opírajících zásad pro přípravu
kvalifikovaných dělníků a odborníků
se středoškolským a vysokoškolským
vzděláním. S pracemi tohoto typu je nutno
začít bez odkladu. Čas nečeká.
Podle plánu má být v roce 1970 přijato
do prvních ročníků vysokých
škol 25 950 žáků a již dnes se ukazuje,
že toto číslo není definitivní
a že je bude nutno pravděpodobně snížit
zhruba o 700 posluchačů. Nejde o 700 nebo 800 nebo
jiné číslo. To je možno vždycky
upřesňovat. Jde o ujasnění významu
a místa odborného vzdělání
vůbec a vysokoškolského pak zvlášť,
jako jednoho z nástrojů rozvoje ekonomiky národního
hospodářství.
A kromě toho - dnešním rozhodováním
o trendech vývoje odborné a vysokoškolské
kvalifikace rozhodujeme o jeho vlivu v letech po roce 1970. To
všechno předpokládá soustavné
upřesňování plánu pětiletky,
na úseku odborného vzdělání
pak s patřičným předstihem. Nepochybuji,
že nové ekonomické zásady, jejich důsledné
zavádění, nutnost urychlit technický
progres jen zvýší náročnost na
vysokou odbornost. Bylo by však záhodno již dnes
přezkoumat, zda úzce resortní a podnikové
zájmy a zúžený ekonomistický
pohled násobený jistou konzervativností,
neochotou dát na místa odborníky, pro něž
mají kvalifikaci, nepředstavuje již dnes vážné
zábrany pro další rozvoj odborné kvalifikace.
Naše země není tak bohatá, aby si mohla
dovolit plýtvat mozky a talenty tím spíše,
že dobře víme, že cena mozku v období
vědecko-technické revoluce podstatně vzrůstá.
A konečně z politického hlediska není
nepodstatnou nutnost dát mladé generaci perspektivu
spojenou s rozvojem a budoucností socialistické
společnosti.
Tolik ve stručné poznámce k ekonomice vzdělání,
která v tomto smyslu nepatří do sféry
spotřeby, ale do oblasti tvorby hodnot, tj. do výroby.
Jde o výchovu a přípravu lidí tvůrčího
charakteru, kteří dovedou realizovat nové
myšlenky, kteří budou s to svými znalostmi
a schopnostmi vkročit do světové soutěže,
do oné tvrdé konkurence, v níž jsou
rozhodujícími kritérii kvalita, progresívnost
a cena.
Dovolte mi nyní, soudružky a soudruzi poslanci, druhou
poznámku.
V souvislosti s posuzováním zákona o 4. pětiletce
nelze se nedotknout ekonomiky kultury. Chci hned v úvodu
této poznámky vyslovit jisté obavy; zatímco
pravidla ekonomického a finančního režimu
jsou pevně a přesně stanovena pro celou výrobní
sféru a začnou objektivně působit
v nejbližší době, ekonomika kultury je
zatím stanovována víceméně
podle starých pravidel. Nová pravidla a zásady
řízení však budou na celou kulturní
oblast působit bez ohledu na tuto skutečnost. Chtěl
bych se dovolat rezoluce XIII. sjezdu strany k naléhavým
otázkám dalšího rozvoje socialistické
kultury. Konstatuje se v nich, že "zásady nové
soustavy plánovitého řízení,
které jsou postupně zaváděny do všech
odvětví ekonomické základny, budou
s citlivým přihlédnutím ke specifičnosti
kulturní činnosti rozpracovány se zřetelem
k tomu, aby byla zvyšována úroveň a
účinnost ideologického působení".
A dále se v témž usnesení. dochází
k závěru, že je nutno dosáhnout toho,
"aby ekonomika celé oblasti kultury včetně
rozhlasu, televize, filmu, úseku ministerstva školství
a kultury a národních výborů byla
posuzována a rozvíjena jako celek".
Důležitým a pozornosti zasluhujícím
je požadavek, aby ekonomika této oblasti byla rozvíjena
se zřetelem k úrovni a účinnosti ideologického
působení, a dále pak, že má být
posuzována jako celek.
Je možno vůbec hovořit o ekonomice té
oblasti, která nepatří do sféry produkce?
Bezpochyby ano. A dokonce je to nutno, protože i v ní
existují zcela objektivně působící
ekonomická pravidla. Bylo by však chybou, kdybychom
jim přisuzovali místo, které by jakýmkoli
způsobem působilo proti samotné funkci a
postavení kultury. Kultura má a bude mít
ve své bohaté mnohostrannosti velmi významné
postavení a úkoly v rozvoji socialistické
společnosti. Zejména dnes, kdy se pozornost společnosti
soustřeďuje na problematiku rozvoje národního
hospodářství, nelze pouštět ze
zřetele, že cílem těchto opatření
je konec konců život socialistického člověka
ve vyspělé, rozvinuté socialistické
společnosti. A že konečně cílem
těchto snah není pouze - i když samozřejmě
také - člověk konzumující hodnoty
materiální, ale člověk všestranně
rozvinutý, vzdělaný, informovaný,
se smyslem pro krásu, pro umění, s vkusem
hodným tvůrce této společnosti, že
jde o aktivního občana, který se sám
na vytváření těchto hodnot podílí.