Velkou samostatnost v pořizování investic,
v rozhodování o jejich účelnosti a
způsobu výstavby dává i nový
režim investování, podle něhož
mají MNV nyní možnost samostatně rozhodovat
o investicích do 1 mil. Kčs, aniž by jejich
rozhodnutí podléhalo schválení ONV.
U MěNV je hranice od 3 do 10 mil. podle velikostních
skupin. Lze očekávat, že tato nová opatření
povedou NV k hledání nejúčelnějších
a nejlevnějších způsobů výstavby.
NV, zejména místní a městské,
budou mít ve 4. pětiletce také větší
možnost využívat pro rozvoj obcí a měst
a uspokojování místních potřeb
vlastních finančních zdrojů. Chtěl
bych to ukázat na zkušenostech z přípravy
plánu a rozpočtu na letošní rok.
Po dlouhých debatách jsme ve výboru přistoupili
na návrh ministerstva financí, v němž
šlo o krácení přídělu
do rozpočtů NV z centrálních fondů
o téměř 2 mld Kčs. Část
plánovaných úkolů a potřeb
měla byt financována z přebytků hospodaření
minulých let a druhou polovinu měly získat
NV zvýšením rozpočtových a mimorozpočtových
příjmů v průběhu letošního
hospodaření zejména rozvojem socialistické
podnikavosti.
Návrh jsme tehdy schválili s určitými
obavami. Současný stav však ukazuje, že
NV našly možnosti, jak zvýšit rozpočtové
příjmy, že pečlivěji s finančními
prostředky hospodaří a že i v plánování
svých záležitostí dokáží
daleko více, než se obecně předpokládalo.
Výsledky hospodaření za I. pololetí
to potvrzují. Podle reálných propočtů
se očekává, že do konce roku budou plánované
příjmy NV překročeny zhruba na 108
%, což znamená zvýšení asi o 1200
mil Kčs. V prvním pololetí použily NV
celkem 1090 mil. Kčs nerozpočtových příjmů.
Z toho připadá na fond rezerv a rozvoje ještě
1445 mil. Kčs a k 30. srpnu 1360 mil. Kčs.
Hovořím o tom ne proto, aby s. ministr financí
při projednávání rozpočtu na
příští rok přišel znovu
s návrhem, že je možno u NV zase jít s
nějakou miliardou dolů. To bychom už mu neschválili.
Hovořím o tom proto, abych ukázal, jaké
možnosti u NV jsou, vytvoříme-li pro jejich
iniciativu a samostatnost alespoň nejnutnější
podmínky.
Lze si jen přát, aby pro vládní usnesení
č. 106, které tuto iniciativu a samostatnost umožňuje,
měla mimo Státní plánovací
komisi a ministerstvo financí více pochopení
i další ministerstva. Ve zprávě o návrhu
rámcových zásad posílení působnosti
MěNV a MNV v oblasti ekonomiky, kterou máme k dispozici,
mají některá ministerstva následující
stanoviska: nelze uvažovat, nejsou konkrétní
náměty, nenavrhujeme žádné změny,
nelze řešit apod. Myslím si, že při
správném přístupu ke stošestce
by se dalo jednotlivými resorty udělat víc.
Přes tyto jevy je možné však tvrdit, že
v celé historii národních výborů
nebyly v plánování a rozpočtovém
hospodaření vytvořeny takové podmínky
pro uplatnění jejich samostatnosti a iniciativy
jako nyní. Pro příští rok jsou
podle schválených metodických pokynů
k plánu a rozpočtu i na základě již
uvedených usnesení vlády vytvořeny
pro činnost národních výborů
ještě lepší podmínky, než
je tomu letos. Způsob tvorby těchto metodických
pokynů i jejich obsah lze označit za dobrou pomoc
a v tomto směru je činnost SPK a ministerstva financí
NV velmi oceňována.
Soudružky a soudruzi poslanci, hovořím-li o
některých příznivých zkušenostech
z činnosti NV v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona o 4. pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSSR nemám rozhodně v úmyslu vyvolat
dojem, že s novými opatřeními půjde
už všechno samo. Naopak, s jejich realizací jsme
na samém začátku. Musíme být
připraveni na usilovnou a trpělivou práci
při jejich uvádění v život. Musíme
využít zbývajícího období,
v němž budou probíhat práce na přípravě
plánu a rozpočtu na příští
rok i závěrečné etapy prací
na 4. pětiletce, k důkladnému seznámení
funkcionářů a pracovníků NV.
Poskytnou-li v tomto období příslušné
ústřední orgány a jejich pracovníci
národním výborům praktickou pomoc,
bude to dalším potvrzením všeho kladného,
co se na tomto úseku děje.
Je nutno počítat s tím, že bude určitou
dobu trvat, než v NV smysl všeho toho nového
plně pochopí a naučí se ho správně
využívat. Chyby, které se přitom mohou
stát, bude třeba odstraňovat. Nelze však
dopustit, aby na základě jednotlivých chyb
a nedostatků byla nová opatření jakýmkoli
způsobem oklešťována; zde by se historie
opakovat neměla.
Nová zdokonalená soustava řízení
přinese již pro příští rok
celou řadu základních změn, které
rozhodujícím způsobem ovlivní celou
naši pětiletku. Jsem přesvědčen,
že kladně i ve výsledcích národních
výborů.
Za výbor NS pro národní výbory doporučuji
Národnímu shromáždění
vládní návrh zákona o 4. pětiletém
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSSR ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda NS posl. Chudík: Ďakujem.
Prehovorí posl. Vladimír Houser.
Posl. Houser: Vážené soudružky
a soudruzi, ze zprávy náměstka předsedy
vlády o plnění plánu a z výkladu
o náplni a úloze 4. pětiletky vyplývá
klíčová úloha našeho strojírenství
a s ním souvisících oborů. Tempa a
kvalitativní změny jsou zejména v progresívních
oborech velmi značné. Důležité
je, že návrh. 4. pětiletky sleduje usnesení
XIII. sjezdu o postupném uskutečňování
strukturálních změn v našem národním
hospodářství.
Když jsme v průmyslovém výboru pro hlavní
průmyslová odvětví a dopravu projednávali
návrhy 4. pětiletky podle jednotlivých resortů,
sledovali jsme především, jak jednotlivá
ministerstva přistupují k uskutečňování
této linie. Jednotlivé komise našeho průmyslového
výboru průběžně sledují
některé klíčové problémy
týkající se hutní výroby, strojírenství,
chemie, dopravy a energetiky. Naplňuje nás uspokojením,
že naše připomínky jsou buďto realizovány
přímo, nebo jsou pro další perspektivní
řešení strukturálních změn
našeho národního hospodářství
považovány jako zajímavé a iniciativní.
Domnívám se, že právě zde se
uskutečňuje dobrá spolupráce našich
výborů, tedy Národního shromáždění
s výkonnými orgány.
Chtěl bych upozornit na dobrou věc, která
se uskutečňuje v našem výboru, a to
jsou pohovory a návštěvy na resortech, kde
s jednotlivými představiteli resortů, s našimi
ministry diskutujeme ve skupinách o problémech,
které nás zajímají. Myslím,
že by tato forma měla být formou trvalou, protože
se velmi osvědčuje.
Návrh 4. pětiletky uvažuje pro současné
a další období rozvoj těch oborů,
které znamenají podstatný přínos
pro celkovou vyšší úroveň našich
výrobků, pro jejich větší konkurenční
schopnost i na trzích vyspělých kapitalistických
států. Protože jsem se skupinou poslanců
našeho výboru prověřoval stav a perspektivu
naší elektroniky a její součástkové
základny a zúčastnil se prací na prověrce
situace v československé výrobě nářadí,
zaujal mne v návrhu 4. pětiletého plánu
odstavec, který hovoří o úkolu zvýšení
objemu strojírenské výroby o 43% s cílem
dosáhnout třetinového podílu strojírenství
na celkové průmyslové výrobě.
V návrhu zákona je naznačeno i to, jak se
to má stát. Především urychlením
zavádění mechanizace a automatizace výrobních
procesů, zaváděním nejpokrokovější
technologie ke zvýšení efektivnosti zahraničního
obchodu se strojírenskými výrobky. A právě
urychlené zavádění mechanizace, automatizace
a špičkových konstrukcí si nedovedu
představit bez perfektní součástkové
základny elektronických prvků i rozvinuté,
kapacitně zabezpečené výroby nářadí,
přípravků a mechanizačních
elementů. Bylo by velmi účelné, aby
si další rozvoj strojírenství bez těchto
potřeb nedovedli představit především
ti soudruzi, kteří za rozvoj těchto odvětví
odpovídají. Jsem přesvědčen,
a jednání na resortu i ve výboru to potvrzují,
že centru je rozvoj těchto odvětví jasný.
Je proto nutné, aby na nižších stupních
řízení byla dána tzv. zelená
rozvoji výroby nářadí tak, jak se
pod tlakem nutností i zahraniční konkurence
již stalo v oboru elektroniky. Napřed bych chtěl
pohovořit o otázkách naší elektroniky.
Jestliže chceme označit obor, který v dobách,
kterých jsme pamětníci, byl pro nás
neznámou pevninou a který doznal jedno z největších
temp rozvoje, bude to jistě výroba elektronických
přístrojů a jejich součástkové
základny. Závody založené před
10-15 lety dnes usilují o zvládnutí nejprogresívnějších
technologií v polovodičové technice. Značky
Tesla, ZPA, ČKD jsou dnes brány v úvahu s
respektem i ve státech, kde elektronická výroba
má velkou tradici. Nás v současné
době nejmodernější závod pro
výrobu tranzistorů a diod se buduje a dokončuje
v Piešťanech. Zde je nutno jen zabezpečit i výchovu
středně technických kádrů.
V Tesle Rožnov technici ve spolupráci s dalšími
závody vsetínského okresu připravují
unikátní mechanickooptické zařízení
pro urychlené zvládnutí technologie výroby
integrovaných obvodů, bez nichž bychom nemohli
vůbec rozvíjet výrobu výpočetní
techniky, s kterou také návrh zákona o 4.
pětiletém plánu počítá.
Že pracující našich závodů
Tesla, ZPA, ČKD chápou správně potřeby
našeho národního hospodářství
a strojírenství, o tom především
svědčí rostoucí sortiment součástek
a automatizačních prvků vyšších
tříd spolehlivosti, mimo jiné zvládnutí
technologie křemíkových usměrňovačů
vysokých výkonů a řízených
ventilů Tyristorů v ČKD-Jawa, které
umožňují vybavit naše stroje špičkovým
zařízením tak, jako nejpřednější
světoví výrobci známých zařízení.
A že se skutečně nejedná o výrobky
průměrné, o tom svědčí
licenční zájem i takových světových
firem, jako je Siemens.
Konstatuji, že částka 3/4
mld určená pro rozvoj elektroniky je dobrá
investice, že podíl zhruba 470 mil. pro rozvoj součástkové
základny umožní našim závodům
Tesla a ZPA, které vyrábějí investiční
elektroniku, korunovat vysokou konstrukční úroveň
našich radarů, vysílačů a investičních
zařízení pro sdělovací techniku
také potřebnou spolehlivostí, jak jsme se
při našich průzkumech přesvědčili.
Domnívám se, že by bylo možno v této
oblasti elektroniky daleko účelněji rozložit
síly zúčastněných státu
v RVHP. Znamenalo by to především zvýšení
efektivnosti výroby, nemluvě již o kvalitě,
která by mohla být špičková.
Pochopitelně, má-li závod vyrábět
17 000 druhů součástek, nelze mluvit o nějaké
vysoké kvalitativní špičce.
Zatím se situace v mezinárodní spolupráci
ve výrobě součástek pro elektroniku
nezdá tak dobrá, aby se na ní nedalo ještě
mnoho zlepšit. Jistě máme i my možnost
našim sousedům pomoci například speciálním
zařízením Tesly Lanškroun pro výrobu
odporu, na druhé straně bychom potřebovali
některá zařízení pro zkvalitnění
naší výroby dovézt.
Při porovnání podílu na neinvestiční
prostředky vynakládané na rozvoj různých
oblastí národního hospodářství
je rozvoj strojírenské technologie včetně
nářadí na čtvrtém místě
z 20 oborů, elektronika je na prvním místě.
Jsem přesvědčen, že toto umístění
vyjadřuje váhu, které tyto strojírenské
obory mají.
Bude nutno - a nyní bych hovořil o nářadí
- do r. 1970 realizovat záměry na výstavbu
centrálních nářaďoven, avšak
nezapomínat na modernizaci stávajících
operačních nářaďoven i výrob
komunálního nářadí. Plány
a projekty, jejich modernizace, byly většinou dány
do klidu. Nová soustava řízení dává
však možnosti k realizaci i těchto záměrů.
Přílišná opatrnost a šetrnost by
se nám mohly již brzo nevyplatit.
Vážným problémem je i zabezpečení
obvodu modernizace strojního parku v těchto nářaďovnách.
Obnova se týká především brusek
všech druhů. Ale dosáhne-li např. naše
bruska lepší jakosti, potom její cena ze 60
000 Kčs stoupne na 300 000 Kčs a problém
obnovy je elegantně vyřešen, protože pochopitelně
pro tzv. pomocné provozy se investiční prostředky
většinou těžko přidělují.
Je otázka, zda za 60 000 Kčs je bruska tak špatná
nebo za 300 000 Kčs tak dobrá.
Myslím, že jsme nedocenili význam nářadí
zejména speciálního při kompletaci
strojů, které dodáváme na export.
Dovolím si tvrdit, že výrobci nářadí
jsou schopni vydělat si na nejmodernější
univerzální i speciální stroje dosažitelné
na světovém trhu. Doklady o tom máme. Vždyť
výroba našeho diamantového nářadí
pod vedením soudruha Čurna z n. p. Nářadí
Vršovice dosahuje světových úspěchů
a výrobní licenci zakoupily firmy, jako je Norton
a další švédské a většina
světových firem. Soudruzi ze Zbrojovky Brno a ostatních
nářaďoven by mohli uvést, jak efektivní
je export přesného nářadí do
oblasti volných měn.
Nakonec bych chtěl konstatovat, že naše strojírenství
dosahuje úspěchů, a to nikoliv nárazových,
ale že systematicky zvyšuje technickou úroveň.
Úspěchy na mezinárodním Brněnském
veletrhu a na jiných mezinárodních soutěžích
to dokazují. Proto 4. pětiletka správně
usměrňuje investiční činnost
do oborů, které jsou perspektivní a o které
je nebývalý zájem i ve vyspělých
kapitalistických státech. Za mnoho jiných
úspěšných výrobků, chtěl
bych jmenovat jen některé, je to pneumaticky stroj
P 145 vyznamenaný zlatou medailí na Lipském
i Brněnském veletrhu, atomová reaktorová
nádoba ze Škodovky, silové polovodiče
z ČKD Jawa, Tahač T 813 z Tatry Kopřivnice
atd. Jsem přesvědčen, že tato výroba
s vysokým podílem práce by měla být
jíž trvalým odklonem od dřívějšího
systému vývozu materiálu s nízkým
devizovým výnosem.
Bude záležet na urychleném zavedení
a uplatnění zásad zdokonalené soustavy
řízení, aby se úsilí zkvalitnit
řízení a organizaci výroby promítlo
do konečného efektu, kterým je objem exportu
na trhy průmyslově vyspělých zemí,
aby uvažovaná procenta podílu strojírenství
na růstu průmyslové výroby ČSSR
byla kryta skutečnou výrobou, aby strojírenství
splnilo i další důležitý úkol,
a to je snížení a postupné odstranění
napětí mezi nabídkou a poptávkou na
vnitřním trhu, kde současná situace
není ve svých důsledcích pro naše
hospodářství zdravá. Konkrétně
se jedná třeba o naše strojírenské
výrobky široké spotřeby, auta, náhradní
díly apod. Znamená to především
provést zkvalitnění kooperace uvnitř
ministerstva těžkého průmyslu a mezi
naším ministerstvem a ostatními resorty, na
jejichž výrobcích mnohdy závisí
finální dodávka. A při projednávání
návrhu plánu 4. pětiletky a ostatních
resortů, především chemie, jsme museli
konstatovat, že strojírenství ještě
delší dobu nebude plně uspokojeno potřebným
sortimentem subdodávek mnohdy haléřové
hodnoty. Tyto a podobné situace je nutno řešit.
Průmyslový výbor je přesvědčen,
že jsou reálné možnosti snížení
nebo úplného odstranění těchto
disproporcí do r. 1970. Plán naší další
práce na úseku strojírenství počítá
s pomocí resortů na jejich řešení.
Souhlasím s návrhem zákona tak, jak byl přednesen.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Houserovi a nyní promluví s. posl. Závěta.
Posl. Závěta: Soudružky a soudruzi poslanci,
slyšeli jsme referát předsedy SPK a místopředsedy
vlády Ing. Oldřicha Černíka o problémech
pětiletého plánu. Je bezesporu, že podstata
přírůstku kapacity i konkurenční
schopnost na světových trzích je ve využití
nové techniky. Proto bych svůj příspěvek
chtěl obrátit tímto směrem, a to ke
vzniku nejnovějších poznatků a technických
řešení dobrovolnou prací mimo kapacity,
se kterými počítáme přímo
v plánu. Možno říci, že výsledky
této dobrovolné iniciativy tvůrčích
lidí bylo z nejrůznějších důvodů
doslova plýtváno. Tak nějak se nehodily do
administrativně direktivního způsobu řízení.
Nyní však vstupují do procesu rozvoje národního
hospodářství nové prvky. I tato oblast
dostává formu zbožně peněžních
vztahů. Vynálezci a zlepšovatelé sice
převezmou větší podíl na nákladech
při prokazování správnosti myšlenky,
ale také větší pravomoc při jejím
uplatnění a využití. Všichni věříme,
že to přinese podstatné zpružnění
vztahů mezi vznikem technického řešení
a využitím ve výrobě.
A tady může Revoluční odborové
hnutí a Československá vědecko-technická
společnost sehrát velmi užitečnou úlohu
v rozvoji národního hospodářství.
Přirozeně, že zmizí prvky výběru
metod a jejich direktivní rozšiřování,
kontrola využití a případný postih
za zatvrzelé odmítání nové
techniky, že do popředí půjde ta nová
technika, která podniku bude umožňovat tvorbu
hrubého důchodu a konkurenční schopnost
na domácích i zahraničních trzích.
Naše úloha, a to především Československé
vědecko-technické společnosti bude spočívat
v tom, abychom včas dovedli posoudit tendence vývoje
jednotlivých problémů v mezinárodním
měřítku, dovedli orientovat technickou veřejnost
na řešení těch problémů,
které budou pokrývat ekonomickou potřebu
společnosti a na tuto činnost připravovat
co nejširší aktiv dobrovolné tvůrčí
práce, pomáhat mu poradenskou činností
a skutečně pomoci při ověření
a realizaci myšlenky v prototypu v konstrukčních
střediscích ČSVTS, v domech techniky a klubech
vynálezců a zlepšovatelů při
závodních pobočkách ČSVTS.
Vycházíme-li z konkrétních příkladů
iniciativy pracujících na tvorbě a zdokonalování
nové techniky, technologie a organizace práce, vidíme,
že jsme dosud nevěnovali dostatečnou pozornost
a důkladné studium základním otázkám
vzniku nové techniky a její uplatnění,
a to především z oblasti dobrovolného
sektoru vědy a techniky. Vy sami víte, že představitelé
výzkumné základny jako sektoru řízeného
státním plánem podceňují možnosti
dobrovolné tvůrčí práce, mnohdy
ji označují za amatérskou a na druhé
straně zase představitelé dobrovolné
týmové práce přeceňují
možnost dotažení koncepcí a řešení
do experimentální základny.
Přitom je dnes už obecně přijato, že
nejúčinnější koncepce řešení
vzniká ve skupinách sestavených z aktivních
řešitelů-výzkumníků, vědeckých
pracovníků i vynálezců, kteří
mají nejblíže svým dosavadním
vývojem i specializací k určenému
problému. Že jde ne o nahrazování, i
když někdy o zdravou konkurenci. Příklady
nám to jistě potvrdí. Tak například
vyhlášený tematický úkol, který
byl technické veřejnosti předložen ústřední
radou Československé vědecko-technické
společnosti a Úřadem pro patenty a vynálezy,
tj. expresní roztřídění oceli
z ocelového odpadu s obsahem molybdenu, vyřešila
komplexní brigáda závodní pobočky
ČSVTS ve Spojených ocelárnách na Kladně.
Byla vedena Bohdanem Kysilem. Provedla vytřídění
ocelového šrotu s cílem zjistit obsah molybdenu,
niklu, chrómu, případně jiných
kovových složek. Podstatou zařízení
byl Bertholdův styloskop, na němž bylo upraveno
přídavné zařízení umožňující
z netříděného šrotu stanovit
obsah těchto přísad s přesností
plus minus 2%. Přitom bylo možno velmi rychle k této
činnosti zapracovat i nekvalifikovaného člověka.
Brigáda si sama zkonstruovala jedno zařízeni
za necelých 10 000 Kčs, které už za
tři čtvrti roku pouze v ocelárnách
Poldiny huti přineslo úspory přes milión
700 tisíc Kčs a zachránilo národnímu
hospodářství 2388 kg molybdenu, 83 600 kg
chrómu a 21 000 kg niklu. Dnes už zařízení
běží třetím rokem s plným
úspěchem.
Kolektivy dobrovolných pracovníků v řadě
závodních poboček převzaly na sebe
i složitější úkoly. Provedly srovnání
stavu výrobku se světovou úrovní,
navrhly opatření ke zlepšení výroby
v závodě.
Také v Kdyňských strojírnách
ve Kdyni se závodní pobočka ČSVTS
podílela na prověrce technické úrovně
výroby a dodržování technologie a kvality.
V činnosti závodní pobočky to však
nebyla nová věc. Kdynští totiž
organizovali komplexní technické brigády
k prověřování technické úrovně
výrobků již několik let. Je zde vzorná
spolupráce mezi pobočkou a vedením závodu.
Na základě těchto prověrek byl zpřesněn
výrobní program, a to u textilních strojů
a výrobků přesného lití spolu
s technologickým zařízením pro přesné
lití. Soudruzi si podle odborných skupin v závodní
pobočce rozdělili i textilní stroje do tří
základních úseků: dopřádací
stroje, propletací stroje a linky strojů na zpracování
chemických vláken. K dopřádacímu
prstencovému stroji DC 56 nejdříve Kdyňští
soustředili dokumentaci i některé výrobky
firmy Ritter ze Švýcarska, Carmitti a Tematex z Itálie.
To jsou totiž nejvyspělejší textilní
strojírenské firmy na světě. Prověřili
i nejlepší uzly dříve vyráběných
strojů, např. DC 65 Proceva. Sledovali i možnost
stavebnicového řešení, a to z hlediska
délky a možnosti ze stejných uzlů sestavovat
varianty. Prověřili jednoduchost obsluhy a spouštění
zapnutím jediného spouštěče.
Tím byl posouzen stupeň automatizace a programového
řízení, tj. programové kolo. Nyní
se stroj považuje za výrobek technicky a ekonomicky
na světové úrovni.
Na druhé straně propletací stroj Arachne
je světovým unikátem. První naše
patenty jsou z r. 1951, prototyp z r. 1953. Kdyňští
převzali výrobu od n. p. Kovostav v r. 1963, tedy
za deset let. Bylo vyrobeno 22 strojů a dány do
zkušebního provozu. Dále se vyvíjela
varianta na větší šíři úpletu,
a to na 2,5 m.
Závodní pobočka ČSVTS a jednotliví
členové se podíleli na realizaci prototypu
a navrhli četná zdokonalení nebo řešení
nedokončených detailů. Je tomu tak především
proto, že Kdyňští si sami nekonstruují
textilní stroje, ovlivňují však technickou
úroveň výrobků z hlediska technické
dokonalosti, prohlubují dále výsledky výzkumu
a vývoje. Závěrem provedli technologickou
prověrku stroje Arachne s cílem snížit
pracnost. Dále zformulovali technické úkoly
k dořešení některých problémů.
Zvolili si řešení dvou alternativ, a to na
300 a 500 strojů ročně. Dbali především
na dědičnost konstrukce, uplatnění
skupinové technologie, uplatnění nejnovějších
formovacích a obráběcích technologií.
Tím se dostal světový unikát i po
technologické stránce výrobního procesu
na světovou úroveň. Podobné, ale podstatně
složitější jsou stroje Malipol a Maliwat
z NDR. Konstruktéry, techniky a dělníky v
Kdyňských strojírnách stálo
mnoho úsilí, aby původní konstrukci,
která vyšla ve výzkumu, zdokonalili. Bylo provedeno
celkem 82 různých změn a některé
nedostatky měly i zásadní ráz.
Příklad Kdyňských strojíren
ukazuje, že kvalita a technická úroveň
jsou jen dvě strany téže mince. Zkušenost,
znalost a soustavné informace o tom, co se děje
na tom či onom úseku ve světě, podmiňuje
iniciativu a odvahu v uplatňování nejnovějších
poznatků vědy a výzkumu.
Ještě mi dovolte jeden příklad. Je z
předvýrobní etapy z hutního projektu
v Košicích. Zde závodní pobočka
ČSVTS je svědomím technické pokrokovosti
použitých řešení. Je organizátorem
i iniciátorem řady celostátních akcí
a konferencí řešících problémy,
které se vynořují právě kolem
realizace takových kombinátů, jaké
v současné době staví Východoslovenský
kraj.
Např. konference o vztazích mezi investorem, projekcí,
provádějícími závody, stavebními
i dodavatelskými, otevřela celou šíři
a spleť protichůdných předpisů,
které se postupně jako výjimky řeší,
ale některé z nich vyvolaly nutnost definitivního
řešení. Nebo použití tenkých
plechů ve stavebnictví, způsob zpracování
statických výpočtů a nejdůležitějších
otázek povrchové trvalé úpravy vzdorující
korozi. Jsou hlavními podílníky na stálé
informovanosti stavebních techniků a stavbařů
vůbec v kraji.
V košickém Domě techniky vytvořili nový
typ společenského života vědecko-technické
inteligence. Mají technické čtvrtky. Na nich
se řeší některé nejpalčivější
problémy staveb i projekce. Je nepsaným zákonem,
že každý, kdo přijede ze zahraniční
cesty, vystoupí v klubu s přednáškou,
diapozitivy a případně s filmem.
V poslední době přinesou nejsmělejší
projekty ke kolektivnímu posouzení, k oponentuře
sice ostré, ale konstruktivní. Starají se
i o doškolování svých odborníků
po stránce teorie konstruování a technické
tvůrčí práce.
Jde tedy o závodní pobočku, která
sama na svém kontě nebude mít milióny
úspor, ale která své členy projektanty,
konstruktéry připravuje a vyzbrojuje informacemi
umožňujícími přímo promítnout
do úrovně projektu vše to, co nejnovějšího
a nejefektivnějšího lze do investice promítnout.
A nemusím připomínat, že za současného
stavu, kdy převažuje snaha projektovat osvědčené
bezrizikové konstrukce a technologie, je to činnost
nadmíru užitečná.
Někdy se závodní pobočky spolu se
svými ústředními odbornými
orgány pustí i do rozboru určitého
oboru a na rozpory pak upozorní ústřední
orgány. Je tomu tak např. u vzduchotechnických
zařízení.
Význam vědních oborů, tj. techniky
prostředí (1037) a vzduchotechnických zařízení
(429) a sušáren (431) pro národní hospodářství
je dnes již naprosto zřejmý. Přesto
však pro lepší zajištění potřeb
národního hospodářství by bylo
nutno zvážit uskutečnění některých
návrhů, které vyplynuly z hodnocení
skutečností zjištěných vedením
ústřední komise pro zdravotní techniku
a vzduchotechniku při ústřední radě
ČSVTS. Jde o tato doporučení:
1. Vedení ústřední komise doporučuje,
aby při Státní komisi pro techniku bylo vytvořeno
jedno koordinační místo, které by
zajistilo řešení oboru techniky prostředí
v celém rozsahu, počínaje problematikou životního
prostředí (tzn. v oboru 429 - odprašování)
až po problematiku pracovního prostředí
(tzn. z oboru 429 - klimatizace atd.) včetně souvisejících
disciplín z hygieny, fyziologie a ekonomiky. Toto pracoviště
by mělo mít úplný přehled o
požadavcích jednotlivých výrobních
odvětvích a mělo by zajistit koncentraci
a koordinaci výzkumné a vývojové základny.
2. Pro řešení systémů techniky
prostředí v jednotlivých odvětvích
vznikají postupně odvětvová střediska,
jejichž úkolem je na základě podrobného
průzkumu a vlivu technologie na kvalitu životního
a pracovního prostředí navrhovat vhodné
systémy, respektující požadavky dané
technologie a využívající dostupná
vzduchotechnická zařízení.
Jako příklad je možno uvést oborová
střediska ve Výzkumném ústavu hutnictví
železa Praha, Kovoprojekta Praha a Brno, Výzkumný
ústav slévárenský Brno a další.
Ústřední komise proto doporučuje,
aby Státní komise pro techniku zvážila
možnost posílení těchto středisek
a jejich rozšíření v ostatních
odvětvích. V Sovětském svazu je např.
těžiště této činnosti v
ústavech ochrany práce a v ústavech ministerstva
zdravotnictví, což představuje obrovský
potenciál, neporovnatelný s pozorností věnovanou
této problematice u nás.
3. Vědeckovýzkumná základna v oboru
vzduchotechnických zařízení je dostatečně
silná i po stránce kvalifikační, aby
mohla včas řešit nové úkoly spojené
se zajišťováním potřeb národního
hospodářství a je soustředěna
prakticky úplně do Závodů na výrobu
vzduchotechnických zařízení. V oboru
sušáren by však bylo třeba vybudovat ve
vzduchotechnických závodech výzkumnou složku.
4. Aby byly ve větší míře kryty
potřeby národního hospodářství,
bylo by třeba zvážit získání
nových nevyužitých výrobních
ploch. V této souvislosti by např. mohly být
využity i některé podniky místního
hospodářství, které by ve spolupráci
se Závody na výrobu vzduchotechnických zařízení
zajišťovaly místní potřeby.
Dále se doporučuje Závodům na výrobu
vzduchotechnických zařízení vybudovat
za podpory místních orgánů v jednotlivých
krajích v rámci obchodně technických
služeb konzultační poradní středisko
a servis k provádění oprav a preventivních
prohlídek.
5. V oboru sušáren bude nutno vypracovat dlouhodobou
ekonomický zdůvodněnou koncepci rozvoje,
přičemž bude nutno především
se zaměřit na vývoj nových progresívních
směrů sušení a nových typů
sušáren. V souvislosti s tím připadá
i značná úloha ústřední
komisi pro zdravotní techniku a vzduchotechniku zajistit
účinnou spolupráci a koordinaci prací
jednotlivých výrobců sušáren
v ČSSR.
6. Objem výroby sušáren, jak je předpokládán
v návrhu pětiletého plánu Závodů
na výrobu vzduchotechnických zařízení,
se zdá malý a vedení ústřední
komise se domnívá, že nemůže zajišťovat
požadavky národního hospodářství
ani ve vybraných druzích sušáren, ani
ve vývozu, zvláště proto, že sušárny
tvoří nedílnou část technologických
zařízení. Proto ústřední
komise doporučuje. aby byla tato otázka znovu prověřena.
Bylo by dále vhodné upřesnit reálné
potřeby i ve vztahu k ostatním členským
státům RVHP.
Ústřední komise pro zdravotní techniku
a vzduchotechniku sleduje nejdůležitější
úkoly plánů rozvoje vědy a techniky
ve vzduchotechnice a sušárnách. Bude i nadále
úzce spolupracovat s oborem rozvoje oborů Závodů
na výrobu vzduchotechnických zařízení
při zpracování ročních a dlouhodobých
plánů rozvoje vědy a techniky.
Soudružky a soudruzi, myslím, že otázka
vědeckotechnické inteligence ve spojitosti s činností
ROH a ČSVTS bychom měli věnovat daleko větší
pozornost. Nová soustava si nové postavení
vědeckotechnické inteligence sama vynutí.
Jestliže nevytvoříme jistotu pro ty, kteří
v zájmu technického pokroku jsou ochotni podstupovat
mnohdy osobní riziko, jestliže v těchto otázkách
nevytvoříme otevřenou diskusi k otázkám
technické tvůrčí práce, nutného
rizika technického pokroku, nevytvoříme podmínky
soutěže a konkursů, při které
se nejlépe uplatní tvůrčí schopnosti
i dosud neznámých konstruktérů a vynálezců,
pak nemůžeme mluvit o tom, že vytváříme
podmínky pro nástup vědeckotechnické
revoluce, která svou podstatou spočívá
v rozvoji psychických sil člověka, jak to
vytyčil XIII. sjezd KSČ. (Potlesk.)