Proto nový zákon o péči o zdraví
zdůrazňuje ve všech kapitolách důležitost
prevence, předcházení chorobám a úrazům.
Je zapotřebí již jednou proti všem, kteří
zákonná ustanovení neplní nebo je
podceňují, uplatnit hmotné postihy se všemi
důsledky. Nelze nečinně přihlížet
ke stále vzrůstajícímu počtu
rizikových pracovišť s pochybnými příplatky
za ztíženou práci ve zdraví škodlivém
prostředí a nedělat nic k jejich odstranění.
Bylo by možno vyjmenovat z každého kraje i celou
řadu závodů, které se již dovedly
ve spolupráci s pracujícími techniky, s odborovou
organizací i zdravotníky s tímto problémem
vypořádat, a tam také zjišťujeme,
že závod je na výši jak v úkolech
výrobních, tak i co se týče zdraví
pracujících a jejich hmotné zainteresovanosti
a tím i spokojenosti jejich rodin. Proto správně
vyzývá předsednictvo ÚRO všechny
odborové orgány a organizace k široké
aktivní účasti na odstraňování
nedostatků a zajišťování přímé
účasti pracujících s jejich iniciativou
a podněty ke zlepšení péče a
kultury o člověka, která by odpovídala
požadavkům vyspělé socialistické
společnosti.
Bude zapotřebí, aby zákon o zdraví
stejně jako zákoník práce se stal
majetkem všech, vychovával naše pracující
za spoluúčasti odborových organizací
k větší iniciativě na zlepšování
pracovních podmínek a vytvářel hmotnou
zainteresovanost na řešení úkolů,
vedoucích k systematickému odstraňování
hygienických nedostatků, nepořádků
na pracovišti a zlepšování podmínek
života a práce.
Na druhé straně považovat ochranu zdraví
za jedno z hlavních hledisek při schvalování
a hodnocení výrobních plánů
a neposkytovat ani závodům, ani jednotlivcům
odměny a výhody za výsledky, jichž bylo
docíleno při neplnění zákonných
předpisů o ochraně zdraví a naopak
vyvozovat přímé důsledky proti odpovědným
pracovníkům, kteří povinnosti péče
o zdraví neplní a způsobují tím
velké morální i hmotné škody
našemu státu. Jedině tak bude splněna
základní podmínka pro plánovitý
rozvoj ekonomiky, zdravé tempo jejího rozvoje a
plánovité rozdělování národního
důchodu.
Zákon o zdraví je výrazem toho, že naší
společnosti záleží na každém
občanu, na jeho tělesném a duševním
vývoji, a to nejen jako na pracovní síle,
ale i na jeho osobním štěstí, blahobytu
a radosti ze života.
Soudružky a soudruzi poslanci, po důkladném
projednání tohoto návrhu zákona o
zdraví lidu v průmyslovém výboru pro
hlavní výrobní odvětví a dopravu
doporučili jsme tento zdravotní zákon schválit
se všemi připomínkami, které jsou v
plném souladu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Závětovi. Do rozpravy nejsou další
přihlášky. Ptám se, zda si ještě
někdo nepřeje promluvit k rozpravě. Soudruh
ministr Lomský.
Ministr národní obrany arm. gen. Lomský:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vojenská správa se opětovně setkává
s iniciativními návrhy a podněty civilního
sektoru, které uvedla ve zprávě s. posl.
Petrusová, aby v rámci úspor pracovního
zatížení lékařů u státní
zdravotní správy pokryta potřeby odvodního
řízení vojenskými lékaři.
Pokládám za nutné zdůraznit, že
negativní stanovisko ministra národní obrany
k těmto návrhům nevyplývá z
nezájmu vojenské správy o zkvalitnění
odvodního řízení v případě,
že by odvody prováděli vojenští
lékaři, ale vyplývá z reálné
skutečnosti, že vojenská správa není
schopna při daném systému odvodního
řízení potřebu lékařů
pokrýt ze svých počtů.
Realizaci těchto návrhů je třeba posuzovat
z těchto hledisek:
Za prvé, zájmy národního hospodářství
a zájmy obrany země vyžadují bezpodmínečně
provedení odvodního řízení
jako jednorázové akce v průběhu roku,
a to v co nejkratším čase současně
na území našeho státu. Z tohoto důvodu
bylo v roce 1964 upuštěno i od zápisu branců
v jednom roce a odvodů v roce druhém. Délka
odvodů na celém území našeho
státu byla rozplánována v průběhu
trvání na dobu 4 týdnů (tj. jeden
měsíc) pro jednotlivou okresní vojenskou
správu místo tří až čtyř
měsíců, jak uváděla posl. Petrusová.
Za druhé, současná organizace ozbrojených
sil počítá s přípravou specialistů
již před nástupem vojenské služby.
Mám na mysli řidiče vojenských motorových
vozidel, specialisty radiolokačních zařízení,
radisty, výsadkáře, potápěče
apod. To vyžaduje, aby odvodní řízení
bylo ukončeno ve stejném termínu u všech
místních vojenských správ z toho důvodu,
že bezprostředně po něm navazuje výcvik
těchto specialistů ve Svazarmu. Přitom jde
o výcvik dlouhodobý, který musí být
ukončen u všech do nástupu základní
vojenské služby, a to již k termínu 1.
srpna každého roku, kdy nastupuje do základní
vojenské služby téměř polovina
všech branců.
Za třetí, počet branců, jak ukazují
populační statistiky, je zhruba ročně
130 000, jakož i požadavek, aby časové
ztráty branců, kteří jsou v naprosté
většině zařazeni v pracovním
procesu, byly co nejmenší, vyžaduje, aby odvodní
řízení bylo organizováno celkem v
175 odvodních komisích na celém území
naší republiky. To vyžaduje celkem 350 lékařů.
Dvojnásobný počet lékařů
k počtu odvodních komisí je dán zákonitým
požadavkem komisionálního lékařského
posouzení schopnosti občana k výkonu vojenské
služby; ale v tom nejsou započítány
vlastní lékařské úkony při
provádění odborných lékařských
vyšetření neurologických, očních,
ušních, psychiatrických, ortopedických,
rentgenologických apod., která jsou přenášena
na odborná oddělení ústavů
národního zdraví a na vojenské nemocnice.
V rámci potřeb odvodního řízení
a při současném zdravotním stavu branců
je nutno odborně lékařsky přešetřit
téměř 50 % branců odvodního
ročníku, aby nedocházelo k mylným
odvodním rozhodnutím a k nesprávnému
zařazování odvedenců na funkce v ozbrojených
silách.
Předkládané návrhy civilního
sektoru a podněty tudíž požadují,
aby vojenská správa z počtu svých
lékařů pokryla potřeby v odvodních
komisích v počtu 350 lékařů.
Tento požadavek by byl pro kvalitu odvodního řízení
nepochybně přínosem, ale není možno
jej realizovat z toho důvodu, že vojenská správa
nemůže pro jednorázové čtyřtýdenní
řízení uvolnit ze svých počtů
tento počet lékařů, a to proto, že
by museli být uvolněni od vojenských útvarů.
I když máme největší počet
lékařů na světě na 1000 obyvatel,
bohužel v armádě je jich nedostatek. Téměř
50 % vojenských útvarů má místa
lékařů obsazena absolventy vojenských
kateder lékařských fakult, které nelze
považovat ani za plně hodnotné lékaře
po stránce medicínských zkušeností,
jak se o tom hovořilo ve zprávě, ani po stránce
zkušených vojenských lékařů,
protože délka trvání jejich základní
služby je stanovena pouze na 12 měsíců.
Uvolnění vojenských lékařů
z povolání z vojenských nemocnic pro potřeby
odvodního řízení není rovněž
možné, protože nemocnice v době celostátně
probíhajících odvodů jsou hlavní
odbornou lékařskou složkou nejvíce zatíženou.
Provádějí odborná lékařská
vyšetření branců včetně
konečných posudkových závěrů
o schopnosti či neschopnosti branců k výkonu
vojenské služby, a to právě u složitých
a komplikovaných případů, které
nemůže řešit státní zdravotní
správa. Je třeba vycházet i z objektivní
skutečnosti, že běžné naše
nemocnice - nemám na mysli ústřední
vojenskou nemocnici - mají ve svých odborných
odděleních pouze po 2 lékařích
a uvolněním jednoho z nich by nebylo možno
zabezpečit ani běžný chod nemocničního
oddělení v léčebné péči,
ani posudkovou službu v době odvodů, o které
jsem hovořil.
Chci ubezpečit soudruhy poslance, že všechny
tyto uvedené skutečnosti byly již opakovaně
velmi odpovědně zvažovány a hodnoceny
na úrovni ministerstva národní obrany společně
s ministerstvem zdravotnictví, hlavně pak při
koncepci dorostového lékařství jako
lékařského oboru se závěrem,
že dorostovému lékařství přísluší
v plném rozsahu i zdravotní péče o
brance ve věku po jejich nástupu vojenské
základní služby. V rámci této
koncepce bylo uvážlivě rozhodnuto, že
dorostovému lékařství přísluší
i konečná lékařská posudková
činnost u dorostu, která u mužského
dorostu je realizována ohodnocením schopnosti brance
k výkonu základní služby. Z toho důvodu
je v příslušných nařízeních
a směrnicích fixováno, že vedoucím
lékařem při odvodním řízení
je okresní dorostový lékař, jak je
ve Sbírce směrnic pro národní výbory
z února 1964.
Z tohoto, i když stručného rozboru současné
situace odvodního řízení je zřejmé,
že vojenská správa bohužel není
schopna splnit a realizovat iniciativní návrhy a
podněty bez ohrožení bojeschopnosti a bojové
pohotovosti ozbrojených sil.
Dovolte mi, abych odpověděl ještě na
interpelaci s. poslance Mátla, který hovořil
o vojenském komínu, který neodpovědně
zamořuje experimentální sídliště
v Praze - Karlíně. V daném případě
jde o vojenskou prádelnu.
Když jsme na ministerstvu národní obrany řešili,
jak zabezpečit splnění usnesení vlády
o čistotě ovzduší, které bylo
na mysli, pochopili jsme je jako linii pro perspektivní
řešení a ne tak, že by mělo a mohlo
být hned uvedeno v život, a proto jsme praní
prádla pro vojáky nezastavili, ale topíme
v tomto objektu kvalitnějším uhlím.
A vzhledem k tomu, že tento objekt podobně jako vojenské
objekty, na jejichž místě už stojí
moderní experimentální sídliště,
bude do roku 1970 zlikvidován, zabezpečujeme jednak
perspektivně praní prádla mimo Prahu při
zabezpečení nezbytných odlučovačů
popílku, a dále jsem rozhodl, podle mého
názoru odpovědně, neinvestovat do tohoto
objektu milióny vzhledem ke krátkodobé perspektivě
a dát přednost v zabezpečení odlučovači
popílku, které jsou úzkoprofilovými
a těžce dostupnými výrobky, jak se hovořilo
v diskusi, jiným komínům závodů,
které škodlivě dýmají ve Vysočanech,
po naší zemi, ve větší míře.
I my, vojáci, si v zájmu zdraví našeho
lidu přejeme, aby co nejdříve byly tyto zákony
uvedeny v život. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru s. Lomskému. O slovo požádal místopředseda
vlády a ministr těžkého průmyslu
soudruh Krejčí. Dávám mu slovo.
Místopředseda vlády ministr Krejčí:
Vážené Národní shromáždění!
K dnešní interpelaci poslance s. Mátla k otázkám
čistoty ovzduší a čištění
odpadních vod a k diskusi ostatních soudružek
poslankyň a soudruhů poslanců, zvláště
k vystoupení s. posl. Spěvákové ze
Severočeského kraje a s. posl. Závodské
ze Severomoravského kraje, chtěl bych říci
několik zásadních informací k této
problematice, a to zvláště z pohledu resortu,
který je spolu s ostatními resorty citován
v usneseních zdravotního výboru z roku 1962,
ke kterým se interpelace s. posl. Mátla vztahovala.
Usnesení zdravotního výboru NS z 28. 11.
1962 kritizovalo nedostatečný současný
stav zachycování zplodin v holešovické
elektrárně, ve vysočanské spalovně
a v teplárně ve Veleslavíně. Mohu
informovat, že v těchto objektech už byly namontovány
elektrostatické odlučovače pro zachycování
popílku, je však třeba, aby tyto odlučovače
byly udržovány v provozu a prováděna
na nich trvalá údržba. Při namátkových
kontrolách i na jiných objektech se potvrdilo, že
zařízení odlučovače bývá
vypínáno často v noci, údajně
pro vysoké náklady na odvoz popílku nebo
zvýšené provozní náklady.
Rovněž ČKD Praha, závod Sokolovo a závod
Tatra Smíchov má v současné době
již instalováno odpopílkovací zařízení,
které je už v provozu.
Výhledově počítáme s napojením
ČKD Sokolova na vysočanskou spalovnu, což způsobí
další zlepšení ovzduší v této
oblasti.