Čtvrtek 17. března 1966

Zdravotní výbor rovněž doporučoval ve svém usnesení z 20. 4. 1962 vytvořit nejpozději do roku 1965 podniky pro generální dodávky vzduchotechnických zařízení a zařízení pro čistírny odpadních vod. Pro výrobu vzduchotechnických zařízení byl již postupně vybudován národní podnik pro vzduchotechnická zařízení v Milevsku. Kapacita tohoto závodu, jak potvrdila i komise poslanců, která tento závod navštívila, nebyla často využívána, neboť výstavba vzduchotechnických zařízení byla v limitované výstavbě a jednotlivé podniky buď neměly nebo nepřidělily na tyto akce dostatečné finanční prostředky, nebo neměly projekční připravenost, nebo nebyla zajištěna stavební kapacita. Teprve v průběhu roku 1965, pod tlakem opatření vlády, začaly podniky uplatňovat požadavky na vzduchotechnická zařízení ve 4. pětiletce. Ve spolupráci s ministerstvem stavebnictví pracují strojírenské závody na novém prototypovém zařízení s vyšší účinností pro dosažení odprášení v cementárnách, cihelnách a keramických závodech. V současné době toto zařízení je zkušebně instalováno v Králodvorských cementárnách. Po odzkoušení budou filtry dodávány i pro ostatní závody ministerstva stavebnictví.

Aby akce směřující ke zlepšení čistoty ovzduší byly koordinovány a postupně realizovány, byl za účasti investorů, Státní plánovací komise a Státní komise pro techniku vypracován soupis navrhovaných akcí v této oblasti s tím, že tento soubor opatření Státní plánovací komise a Státní komise pro techniku připraví jako směrný podklad pro dokončení plánu 4. pětiletky.

Funkci generálního dodavatele a finálního dodavatele pro zařízení k čištění vod plní v nové organizaci ministerstva oborový podnik CHEPOS, to je podnik pro chemické a potravinářské zařízení v Brně, a oborový podnik Sigma Lutín. Na základě seznamu staveb čistíren odpadních vod vláda schválila seznam staveb těchto čistíren v roce 1965. Dohodnuté a včas investorsky připravené akce v oblasti čistíren vod, byly v minulém roce převážně beze zbytku splněny a předány do provozu. Na léta 1966 až 1970 je požadováno jednotlivými investory celkem 700 nových akcí těchto čistíren, v hodnotě přes 600 mil. Kčs strojních dodávek, což spolu se stavebními pracemi reprezentuje částku kolem 3 mld Kčs. Rovněž u této akce bude nutno, aby se stala součástí státního plánu, který bude pak vládou schválen.

Ve smyslu usnesení zdravotního výboru z 20. dubna byla rovněž projednána naléhavost výroby odparek pro celulózu. Odparky pro celulózu se vyrábějí nyní v První brněnské strojírně. Se zavedením jejich výroby byly značné potíže jak v dodávkách potřebných materiálů, tak i ve výrobní technologii. První odparka včetně regeneračního kotle byla dodána do Ružomberoku a v současné době se montáž tohoto zařízení provádí v kombinátě ve Větřní.

Zdravotní výbor ve svém usnesení z 28. listopadu rovněž se zabýval naléhavostí snížení hluku z motorových vozidel a zlepšením spalování pohonných látek motorových vozidel. V problému snížení nadměrného hluku vozidel bylo již dosaženo určitého pokroku ve spolupráci výzkumného pracoviště Ústavu pro výzkum motorových vozidel a výrobních podniků při snižování vnějšího hluku u vozu Tatra 138, kde na etalonovém voze bylo dosaženo snížení hluku z 94 dB na 87 dB. Navržená opatření, která zajišťují snížení hluku pod přípustnou mez 88 dB, se postupně realizují.

U problému snížení kouření vozidel z naftových motorů je situace obtížnější. Probíhá akce, jejímž cílem je plombování nových vstřikovacích čerpadel v Motorpalu Jihlava a opravených čerpadel ve vybraných opravnách tak, aby ani výrobní závody ani opravny již další seřizování čerpadel neprováděly. U nově vyráběných vozidel s naftovými motory je kouření v přípustných mezích, tj. 50 % stupnice kouřivosti. U nově vyvíjených motorů je výzkum spalování zaměřen na snížení kouřivosti pod 40 %. Také je uvažováno s tím, že vytížení budoucích motorů ve vozech bude podstatně nižší. Zvýší se tím životnost a kouření se nebude zhoršovat. K návrhu na zavedení úplného plombování všech vstřikovacích čerpadel pro silniční vozidla a traktory opravárenskými a dopravními organizacemi bylo uloženo generálnímu řediteli Československých automobilových závodů ve spolupráci s ředitelem Správy pro rozvoj automobilového opravárenství připravit potřebné materiály pro ministerstvo dopravy, jako podklad k zapracování do novelizace příslušné vyhlášky.

Pokud se týká projednání otázek vyčlenění finančních prostředků na výstavbu zařízení k záchytu popílku a zplodin s oborovými řediteli našich podniků v Praze, mohu potvrdit, že již v rozpisu plánu do roku 1970 na jednotlivé podniky, který jsme na našem resortu provedli 5. ledna t. r., byly účelově vyděleny finanční prostředky pro tyto akce. U nově budovaných investic jsou dodávky zařízení, zajišťující čistotu ovzduší, součástí jednotlivých staveb a tyto akce jsou schvalovány současně s předloženým komplexním investičním plánem jednotlivých výrobních investic.

Po schválení celkových plánů rozvoje národního hospodářství do roku 1970 budu informovat zdravotní výbor Národního shromáždění o rozsahu akcí v oblasti zlepšení ovzduší a čištění odpadních vod, které jsou součástí státního plánu, aby Národní shromáždění mohlo kontrolovat realizaci těchto opatření. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji místopředsedovi vlády s. Krejčímu. Uděluji nyní slovo ministru zdravotnictví soudruhu Plojharovi.

Ministr zdravotnictví s. Plojhar, dr. h. c.: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi v závěru diskuse několik připomínek k těm hlavním problémům, které zde byly nadhozeny. Na konkrétní připomínky a dotazy bude ministerstvo zdravotnictví i ostatní resorty odpovídat jednotlivým diskutujícím písemně a konkrétně.

Já bych se chtěl jen několika slovy vyjádřit k hlavním otázkám, které byly dnes předmětem bohaté a konstruktivní diskuse. Je to především otázka zkvalitnění práce obvodního systému ve zdravotnictví. Příští týden ve čtvrtek zasedá kolegium ministra zdravotnictví, kde za účasti zkušených praktiků z terénu, budeme právě projednávat celý nový, kvalitně pozměněný systém obvodní péče o zdraví našich občanů. Bude se zabývat především otázkou přípravy lékařů, bylo zde oprávněně jak soudružkou zpravodajkou, tak některými diskutéry konstatováno, že dosavadní příprava absolventů lékařských fakult v nemocnicích pro práci na obvodech byla nedostatečná. Budeme se zabývat otázkou náplně práce a možností zbavit co nejvíce obvodního lékaře i jeho kolektiv administrativní práce. Dále se budeme zabývat otázkou velikosti obvodů a nakonec i počtem obyvatel připadajících na jednoho obvodního lékaře.

I když diskuse ukázala - a my se tím budeme v kolegiu zabývat -, že je zde řada objektivních problémů a příčin nedostatků v obvodní práci, nesmíme zapomínat, že nejméně stejnou úlohu hraje samotný lékař a jeho spolupracovníci. Chtěl bych říci, že v poslední době mi psali občané z jednoho obvodu, kteří byli téměř tři měsíce obhospodařováni sousedním obvodním lékařem, kterému narostla práce na cca 7000 obyvatel a žádali mne, jestli by dočasné spojení mohlo být zachováno i do budoucna. Nebyli spokojeni se svým dosavadním obvodním lékařem, který byl tři měsíce nemocen, ale byli spokojeni s 50 % výkonu sousedního lékaře. Hlavní příčinou nebyla ani velikost obvodu, ani počet obyvatel, ani systém práce, ale především kvalita té práce, poměr lékaře k člověku, pacientovi.

Při reorganizaci obvodního systému a náplně práce nesmíme zapomínat i na tuto záležitost, kvalitu a osobní poměr lékaře a jeho spolupracovníků k pacientovi.

Druhá otázka, která byla nejvíce diskutována, a ke které hovořilo nejvíce poslanců a poslankyň, je otázka ozdravění pracovního a životního prostředí, čistota vod a čistota ovzduší. Soudružky a soudruzi, my jsme během uplynulých let i z podnětu zdravotního výboru Národního shromáždění se opětovně touto otázkou zabývali i na poli spolupráce s ostatními odpovědnými organizacemi a ministerstvy. Otázka není jednoduchá. Víme, že nedostatky a hříchy kapitalistické minulosti i nedostatky, které se staly při bouřlivém rozvoji v prvních letech budování našeho národního hospodářství, nelze napravit v krátké době. To vyžaduje investice mnoha a mnoha stamiliónů korun a mohou být realizovány jen podle možností našeho národního hospodářství. Já bych tu chtěl poprosit o vaši pomoc a spolupráci. Všímejte si ve svých volebních obvodech, do jaké míry nejsou v provozu ta zařízení, která byla vybudována velkými náklady a dnes proto, že jim není věnována péče, nefungují.

Když jsme před lety projednávali otázku výstavby cementárny v Hranicích jako nového pojetí cementárny, pamatuji se, jak vláda se zvláště zabývala touto otázkou a usnesla se, že byly mimořádně povoleny tvrdé valuty a devizy, aby z kapitalistického zahraničí bylo objednáno nejmodernější zařízení. Toto zařízení bylo instalováno, ale během doby od jeho instalace dodnes jsou opětovné kritické připomínky k tomu, že toto zařízení není v provozu a že celé okolí trpí jako u starých cementáren všemi výplody této moderní cementárny, kde očišťovací zařízení není v pořádku a v provozu. Kdybychom dosáhli toho, a to nestojí téměř žádné investice, nýbrž vyžaduje jenom svědomitost a péči, aby stávající zařízení, která byla vybudována za mnoho set miliónů korun, byla v provozu, tak bychom otázce čistoty vod a ovzduší hodně pomohli. A zde můžeme přispět svou kritikou i podporou.

Byla diskutována i otázka hmotné zainteresovanosti a odměňování zdravotnických pracovníků. Soudružky a soudruzi, tato věc je již delší dobu předmětem vážného jednání strany a vlády. Jistěže i některé skutečnosti, jako byla loňská neúroda a záplavy, což vyžadovalo miliardových investic a nákladů, aby byly odstraněny napáchané škody, ovlivnily silně i zde připravované úvahy. Přesto strana a vláda podle možností našeho národního hospodářství uvažuje o řešení otázky hmotných odměn zdravotnickým pracovníkům v tříleté etapě, a to v letošním roce, v příštím roce a v roce 1968. Je úkolem ministerstva zdravotnictví, aby ve spolupráci s našim odborovým svazem připravilo jednotlivé kategorie tak, aby podle naléhavosti přišly na řadu.

A poslední taková otázka, která zde byla diskutována a k níž jsem dostal i několik písemných připomínek během dnešního zasedání, je otázka fluktuace zejména našeho středně zdravotnického personálu. To je, soudružky a soudruzi jedna z našich velkých bolestí. Fluktuace činí plus mínus 50 % absolventů našich středních zdravotnických škol. My i do budoucna budeme zde muset s určitou fluktuací počítat. To jsou mladá děvčata, která absolvují školu, jdou do svého povolání, potom se vdávají, což vyvolává často nejen nutnost změny pracoviště a místa, ale i to, že si manželé nepřejí, aby tyto ženy dále pracovaly ve svém povolání, které zavazuje i k práci noční, k práci ve svátek, v neděli atd. Jsou to mladé ženy a slyšeli jsme zde, jak silně fluktuaci a absenci ovlivňuje mateřská dovolená. Jestliže uvážíme přitom ještě nedostatek jeslí i pro naše zdravotnická zařízení a dále také to, že často musí zůstat doma u malých dětí, když onemocní, pak tu jsou nesporně některé objektivní příčiny fluktuace. Jsou také příčiny druhé, jako např. finanční ohodnocení jejich práce. A je jistě v našem národním hospodářství trochu nepochopitelné, že absolventka zdravotní školy, která byla čtyři roky vychovávána pro určité konkrétní povolání, dostane, přejde-li do administrativy, do nějakého podniku, větší plat, než může dostat u nás. Myslím, že bychom zde měli i přes všechnu svobodu, kterou poskytuje kodex práce, ovlivňovat tyto odborně vzdělané ženy natolik, aby nemohly být přijímány do povolání, pro která nebyly vychovávány, ale která je často lépe hodnotí od 200, 300 až 400 Kčs měsíčně více.

Jestliže uvážíme, že výchova odborné sestry stojí 31 000 Kčs, pak jsou tu jistě důvody, abychom tyto sestry zachovali a abychom nemuseli, jako dosud, vychovávat dvakrát tolik našich absolventek, abychom stoprocentně pokryli naši potřebu.

Soudružky a soudruzi, došel také návrh s. posl. Housera, který dává v úvahu, aby v § 2 první části navrhovaného zákona byl doplněn ještě bod e), který by se měl týkat snížení hladiny hluku i ve veřejném životě. Domnívám se, že tento požadavek zde není třeba konkrétně vyznačovat, poněvadž je plně kryt písmenem d), kde se hovoří o příznivém působení pracovního prostředí a práce na zdraví pracujících.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP