Zdravotní výbor rovněž doporučoval
ve svém usnesení z 20. 4. 1962 vytvořit nejpozději
do roku 1965 podniky pro generální dodávky
vzduchotechnických zařízení a zařízení
pro čistírny odpadních vod. Pro výrobu
vzduchotechnických zařízení byl již
postupně vybudován národní podnik
pro vzduchotechnická zařízení v Milevsku.
Kapacita tohoto závodu, jak potvrdila i komise poslanců,
která tento závod navštívila, nebyla
často využívána, neboť výstavba
vzduchotechnických zařízení byla v
limitované výstavbě a jednotlivé podniky
buď neměly nebo nepřidělily na tyto
akce dostatečné finanční prostředky,
nebo neměly projekční připravenost,
nebo nebyla zajištěna stavební kapacita. Teprve
v průběhu roku 1965, pod tlakem opatření
vlády, začaly podniky uplatňovat požadavky
na vzduchotechnická zařízení ve 4.
pětiletce. Ve spolupráci s ministerstvem stavebnictví
pracují strojírenské závody na novém
prototypovém zařízení s vyšší
účinností pro dosažení odprášení
v cementárnách, cihelnách a keramických
závodech. V současné době toto zařízení
je zkušebně instalováno v Králodvorských
cementárnách. Po odzkoušení budou filtry
dodávány i pro ostatní závody ministerstva
stavebnictví.
Aby akce směřující ke zlepšení
čistoty ovzduší byly koordinovány a
postupně realizovány, byl za účasti
investorů, Státní plánovací
komise a Státní komise pro techniku vypracován
soupis navrhovaných akcí v této oblasti s
tím, že tento soubor opatření Státní
plánovací komise a Státní komise pro
techniku připraví jako směrný podklad
pro dokončení plánu 4. pětiletky.
Funkci generálního dodavatele a finálního
dodavatele pro zařízení k čištění
vod plní v nové organizaci ministerstva oborový
podnik CHEPOS, to je podnik pro chemické a potravinářské
zařízení v Brně, a oborový
podnik Sigma Lutín. Na základě seznamu staveb
čistíren odpadních vod vláda schválila
seznam staveb těchto čistíren v roce 1965.
Dohodnuté a včas investorsky připravené
akce v oblasti čistíren vod, byly v minulém
roce převážně beze zbytku splněny
a předány do provozu. Na léta 1966 až
1970 je požadováno jednotlivými investory celkem
700 nových akcí těchto čistíren,
v hodnotě přes 600 mil. Kčs strojních
dodávek, což spolu se stavebními pracemi reprezentuje
částku kolem 3 mld Kčs. Rovněž
u této akce bude nutno, aby se stala součástí
státního plánu, který bude pak vládou
schválen.
Ve smyslu usnesení zdravotního výboru z 20.
dubna byla rovněž projednána naléhavost
výroby odparek pro celulózu. Odparky pro celulózu
se vyrábějí nyní v První brněnské
strojírně. Se zavedením jejich výroby
byly značné potíže jak v dodávkách
potřebných materiálů, tak i ve výrobní
technologii. První odparka včetně regeneračního
kotle byla dodána do Ružomberoku a v současné
době se montáž tohoto zařízení
provádí v kombinátě ve Větřní.
Zdravotní výbor ve svém usnesení z
28. listopadu rovněž se zabýval naléhavostí
snížení hluku z motorových vozidel a
zlepšením spalování pohonných
látek motorových vozidel. V problému snížení
nadměrného hluku vozidel bylo již dosaženo
určitého pokroku ve spolupráci výzkumného
pracoviště Ústavu pro výzkum motorových
vozidel a výrobních podniků při snižování
vnějšího hluku u vozu Tatra 138, kde na etalonovém
voze bylo dosaženo snížení hluku z 94
dB na 87 dB. Navržená opatření, která
zajišťují snížení hluku pod
přípustnou mez 88 dB, se postupně realizují.
U problému snížení kouření
vozidel z naftových motorů je situace obtížnější.
Probíhá akce, jejímž cílem je
plombování nových vstřikovacích
čerpadel v Motorpalu Jihlava a opravených čerpadel
ve vybraných opravnách tak, aby ani výrobní
závody ani opravny již další seřizování
čerpadel neprováděly. U nově vyráběných
vozidel s naftovými motory je kouření v přípustných
mezích, tj. 50 % stupnice kouřivosti. U nově
vyvíjených motorů je výzkum spalování
zaměřen na snížení kouřivosti
pod 40 %. Také je uvažováno s tím, že
vytížení budoucích motorů ve
vozech bude podstatně nižší. Zvýší
se tím životnost a kouření se nebude
zhoršovat. K návrhu na zavedení úplného
plombování všech vstřikovacích
čerpadel pro silniční vozidla a traktory
opravárenskými a dopravními organizacemi
bylo uloženo generálnímu řediteli Československých
automobilových závodů ve spolupráci
s ředitelem Správy pro rozvoj automobilového
opravárenství připravit potřebné
materiály pro ministerstvo dopravy, jako podklad k zapracování
do novelizace příslušné vyhlášky.
Pokud se týká projednání otázek
vyčlenění finančních prostředků
na výstavbu zařízení k záchytu
popílku a zplodin s oborovými řediteli našich
podniků v Praze, mohu potvrdit, že již v rozpisu
plánu do roku 1970 na jednotlivé podniky, který
jsme na našem resortu provedli 5. ledna t. r., byly účelově
vyděleny finanční prostředky pro tyto
akce. U nově budovaných investic jsou dodávky
zařízení, zajišťující
čistotu ovzduší, součástí
jednotlivých staveb a tyto akce jsou schvalovány
současně s předloženým komplexním
investičním plánem jednotlivých výrobních
investic.
Po schválení celkových plánů
rozvoje národního hospodářství
do roku 1970 budu informovat zdravotní výbor Národního
shromáždění o rozsahu akcí v
oblasti zlepšení ovzduší a čištění
odpadních vod, které jsou součástí
státního plánu, aby Národní
shromáždění mohlo kontrolovat realizaci
těchto opatření. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
místopředsedovi vlády s. Krejčímu.
Uděluji nyní slovo ministru zdravotnictví
soudruhu Plojharovi.
Ministr zdravotnictví s. Plojhar, dr. h. c.: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi v závěru
diskuse několik připomínek k těm hlavním
problémům, které zde byly nadhozeny. Na konkrétní
připomínky a dotazy bude ministerstvo zdravotnictví
i ostatní resorty odpovídat jednotlivým diskutujícím
písemně a konkrétně.
Já bych se chtěl jen několika slovy vyjádřit
k hlavním otázkám, které byly dnes
předmětem bohaté a konstruktivní diskuse.
Je to především otázka zkvalitnění
práce obvodního systému ve zdravotnictví.
Příští týden ve čtvrtek
zasedá kolegium ministra zdravotnictví, kde za účasti
zkušených praktiků z terénu, budeme
právě projednávat celý nový,
kvalitně pozměněný systém obvodní
péče o zdraví našich občanů.
Bude se zabývat především otázkou
přípravy lékařů, bylo zde oprávněně
jak soudružkou zpravodajkou, tak některými
diskutéry konstatováno, že dosavadní
příprava absolventů lékařských
fakult v nemocnicích pro práci na obvodech byla
nedostatečná. Budeme se zabývat otázkou
náplně práce a možností zbavit
co nejvíce obvodního lékaře i jeho
kolektiv administrativní práce. Dále se budeme
zabývat otázkou velikosti obvodů a nakonec
i počtem obyvatel připadajících na
jednoho obvodního lékaře.
I když diskuse ukázala - a my se tím budeme
v kolegiu zabývat -, že je zde řada objektivních
problémů a příčin nedostatků
v obvodní práci, nesmíme zapomínat,
že nejméně stejnou úlohu hraje samotný
lékař a jeho spolupracovníci. Chtěl
bych říci, že v poslední době
mi psali občané z jednoho obvodu, kteří
byli téměř tři měsíce
obhospodařováni sousedním obvodním
lékařem, kterému narostla práce na
cca 7000 obyvatel a žádali mne, jestli by dočasné
spojení mohlo být zachováno i do budoucna.
Nebyli spokojeni se svým dosavadním obvodním
lékařem, který byl tři měsíce
nemocen, ale byli spokojeni s 50 % výkonu sousedního
lékaře. Hlavní příčinou
nebyla ani velikost obvodu, ani počet obyvatel, ani systém
práce, ale především kvalita té
práce, poměr lékaře k člověku,
pacientovi.
Při reorganizaci obvodního systému a náplně
práce nesmíme zapomínat i na tuto záležitost,
kvalitu a osobní poměr lékaře a jeho
spolupracovníků k pacientovi.
Druhá otázka, která byla nejvíce diskutována,
a ke které hovořilo nejvíce poslanců
a poslankyň, je otázka ozdravění pracovního
a životního prostředí, čistota
vod a čistota ovzduší. Soudružky a soudruzi,
my jsme během uplynulých let i z podnětu
zdravotního výboru Národního shromáždění
se opětovně touto otázkou zabývali
i na poli spolupráce s ostatními odpovědnými
organizacemi a ministerstvy. Otázka není jednoduchá.
Víme, že nedostatky a hříchy kapitalistické
minulosti i nedostatky, které se staly při bouřlivém
rozvoji v prvních letech budování našeho
národního hospodářství, nelze
napravit v krátké době. To vyžaduje
investice mnoha a mnoha stamiliónů korun a mohou
být realizovány jen podle možností našeho
národního hospodářství. Já
bych tu chtěl poprosit o vaši pomoc a spolupráci.
Všímejte si ve svých volebních obvodech,
do jaké míry nejsou v provozu ta zařízení,
která byla vybudována velkými náklady
a dnes proto, že jim není věnována péče,
nefungují.
Když jsme před lety projednávali otázku
výstavby cementárny v Hranicích jako nového
pojetí cementárny, pamatuji se, jak vláda
se zvláště zabývala touto otázkou
a usnesla se, že byly mimořádně povoleny
tvrdé valuty a devizy, aby z kapitalistického zahraničí
bylo objednáno nejmodernější zařízení.
Toto zařízení bylo instalováno, ale
během doby od jeho instalace dodnes jsou opětovné
kritické připomínky k tomu, že toto
zařízení není v provozu a že
celé okolí trpí jako u starých cementáren
všemi výplody této moderní cementárny,
kde očišťovací zařízení
není v pořádku a v provozu. Kdybychom dosáhli
toho, a to nestojí téměř žádné
investice, nýbrž vyžaduje jenom svědomitost
a péči, aby stávající zařízení,
která byla vybudována za mnoho set miliónů
korun, byla v provozu, tak bychom otázce čistoty
vod a ovzduší hodně pomohli. A zde můžeme
přispět svou kritikou i podporou.
Byla diskutována i otázka hmotné zainteresovanosti
a odměňování zdravotnických
pracovníků. Soudružky a soudruzi, tato věc
je již delší dobu předmětem vážného
jednání strany a vlády. Jistěže
i některé skutečnosti, jako byla loňská
neúroda a záplavy, což vyžadovalo miliardových
investic a nákladů, aby byly odstraněny napáchané
škody, ovlivnily silně i zde připravované
úvahy. Přesto strana a vláda podle možností
našeho národního hospodářství
uvažuje o řešení otázky hmotných
odměn zdravotnickým pracovníkům v
tříleté etapě, a to v letošním
roce, v příštím roce a v roce 1968.
Je úkolem ministerstva zdravotnictví, aby ve spolupráci
s našim odborovým svazem připravilo jednotlivé
kategorie tak, aby podle naléhavosti přišly
na řadu.
A poslední taková otázka, která zde
byla diskutována a k níž jsem dostal i několik
písemných připomínek během
dnešního zasedání, je otázka
fluktuace zejména našeho středně zdravotnického
personálu. To je, soudružky a soudruzi jedna z našich
velkých bolestí. Fluktuace činí plus
mínus 50 % absolventů našich středních
zdravotnických škol. My i do budoucna budeme zde muset
s určitou fluktuací počítat. To jsou
mladá děvčata, která absolvují
školu, jdou do svého povolání, potom
se vdávají, což vyvolává často
nejen nutnost změny pracoviště a místa,
ale i to, že si manželé nepřejí,
aby tyto ženy dále pracovaly ve svém povolání,
které zavazuje i k práci noční, k
práci ve svátek, v neděli atd. Jsou to mladé
ženy a slyšeli jsme zde, jak silně fluktuaci
a absenci ovlivňuje mateřská dovolená.
Jestliže uvážíme přitom ještě
nedostatek jeslí i pro naše zdravotnická zařízení
a dále také to, že často musí
zůstat doma u malých dětí, když
onemocní, pak tu jsou nesporně některé
objektivní příčiny fluktuace. Jsou
také příčiny druhé, jako např.
finanční ohodnocení jejich práce.
A je jistě v našem národním hospodářství
trochu nepochopitelné, že absolventka zdravotní
školy, která byla čtyři roky vychovávána
pro určité konkrétní povolání,
dostane, přejde-li do administrativy, do nějakého
podniku, větší plat, než může
dostat u nás. Myslím, že bychom zde měli
i přes všechnu svobodu, kterou poskytuje kodex práce,
ovlivňovat tyto odborně vzdělané ženy
natolik, aby nemohly být přijímány
do povolání, pro která nebyly vychovávány,
ale která je často lépe hodnotí od
200, 300 až 400 Kčs měsíčně
více.
Jestliže uvážíme, že výchova
odborné sestry stojí 31 000 Kčs, pak jsou
tu jistě důvody, abychom tyto sestry zachovali a
abychom nemuseli, jako dosud, vychovávat dvakrát
tolik našich absolventek, abychom stoprocentně pokryli
naši potřebu.
Soudružky a soudruzi, došel také návrh
s. posl. Housera, který dává v úvahu,
aby v § 2 první části navrhovaného
zákona byl doplněn ještě bod e), který
by se měl týkat snížení hladiny
hluku i ve veřejném životě. Domnívám
se, že tento požadavek zde není třeba
konkrétně vyznačovat, poněvadž
je plně kryt písmenem d), kde se hovoří
o příznivém působení pracovního
prostředí a práce na zdraví pracujících.