Stejná situace je u četných sportovních
organizací, o kterých zde již hovořila
soudružka zpravodajkyně.
Další otázkou je uplatnění hmotné
zainteresovanosti i ve zdravotnictví. Domnívám
se, že by lékaři i ostatní zdravotnický
personál měl být hmotně zainteresován,
a to nejen na množství, ale zejména na kvalitě
vykonávané práce. Potřebujeme stále
větší počet zubních lékařů
a laborantů, přitom však jejich hmotná
zainteresovanost dosud není žádná, anebo
minimální. Např. zubní laborant, čím
více pracuje a čím více odvádí
výkonů, tím se jeho procento prémie
snižuje. Šlo by přece zařídit,
zavést důslednou přejímku vyhotovených
zubních protéz a podobných prostředků
a dovede-li je laborant zpracovat kvalitně, bylo by spravedlivé
mu tuto práci vhodným způsobem hradit a neomezovat
ho hranicí přijmu tak, jak je tomu doposud.
Stejnou praxi by bylo vhodné zavést i u zubních
lékařů. Naproti tomu však uvažovat
o postihu těch lékařů a zdravotních
pracovníků, kteří práci vykonávají
nekvalitně a ledabyle, přitom však dosavadní
platové předpisy jim zaručují určitý
základní plat, i když práce tomuto platu
neodpovídá. Při připravované
úpravě platů zdravotníků by
měla být tato otázka vyřešena
a jistě by přispěla ke spokojenosti nejen
zdravotníků, ale i pacientů, kteří
by měli mít možnost vybrat si lékaře,
kterému důvěřují. Třeba
v jednom boxu pracuje zubní lékařka, která
dělá nekvalitně, lidé k ní
nechtějí chodit, ale přesto podle platových
předpisů musí dostat 1900 Kčs. Vedle
v boxu pracuje dentista, který dělá třikrát
tolik práce a kvalitně, lidí má spoustu,
všichni chtějí jít k němu, ale
předpisy dovoluji mu dát maximálně
1800 Kčs měsíčně. Když
je vedle sebe deset lékařů a dentistů
dovedou si to zhodnotit a správně kritizují,
jakým způsobem děláme platové
předpisy. Myslím, že by vedení ústavu
mělo mít možnost tyto věci dát
do pořádku a tam, kde se dělá nekvalitně,
třeba lékařce dát 1000 Kčs,
ale dentistovi, když pracuje dobře, třeba 2500
Kčs.
Před časem byl vydán dokument strany a vlády
o zdravotnictví, který určuje povinnosti
nejen zdravotníkům, ale všem organizacím,
zejména hospodářským a národním
výborům. Právě dnes projednávaný
zákon o péči o zdraví lidu zákonitou
formou zdůrazňuje zásady tohoto dokumentu.
Že je to nejvýše třeba, vidíme
v praxi v závodech. Lékaři opětovně
provádějí preventivní prohlídky
u pracovníků v riziku a zpravidla se stává,
že z těchto prohlídek nejsou na závodech
vyvozovány důsledky, sledující zlepšení
pracovního prostředí. Domnívám
se proto, že by závody měly platit zdravotní
správě za tyto preventivní prohlídky
v těch případech, kdy prohlídka se
dělá zbytečně, opakovaně několikrát
a nikdo z předchozích prohlídek žádné
závěry nevyvozuje.
Podle platných vládních usnesení mají
závody zpracovávat každoročně
plány ozdravných opatření a předkládat
je hygienické službě. Zjišťujeme,
že mnohé závody tyto své úkoly
plní liknavě a zdaleka neprovádějí
v závodech vhodná opatření ke snížení
rizika, prašnosti, hluku a stejně tak v malé
míře dbají závody na výstavbu
a údržbu sociálních zařízení.
Tak např. národní podnik Svit, i když
dosud v úpravě pracovního prostředí
mnohé vykonal, zdaleka se se svými úkoly
v této otázce nevyrovnal. Vedoucí závodu
stále jen poukazuji na to, že ve starých budovách
se sociální zařízení nedají
upravit.
Domnívám se, že i v těchto starých
provozech, kde se dnes prosazuje směnnost, bude nutné
urychleně řešit otázku pracovního
prostředí a sociálního zařízení,
protože chceme-li od lidí výkony, musíme
jim vytvořit příznivé pracovní
prostředí a upravit sociální zařízení
tak, aby odpovídalo požadavkům dnešní
socialistické společnosti.
Věřím, že budou-li nejen zdravotničtí
pracovníci, ale celá naše společnost
uplatňovat navrhovaný zákon v praxi tak,
jak je míněn, dojde k podstatnému zlepšení
v péči o zdraví našeho pracujícího
lidu.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
poslanci Sedláčkovi, promluví poslanec Škula.
Prosím ověřovatele protokolu, aby před
závěrem zjistili počet přítomných
poslanců (v první řadě posl. Červinka,
ve druhé řadě posl. Holáň,
ve třetí řadě posl. dr. Hrabal, ve
čtvrté řadě posl. Lukačovič),
abychom věděli, zda jsme usnášení
schopni.
Prosím poslance Škulu, aby se ujal slova.
Posl. Škula: Súdružky a súdruhovia
poslanci! V socialistickej spoločnosti je starostlivosť
o zdravie občanov jednou z hlavných povinností
štátu a starostlivosť o vlastné zdravie
jednou z hlavných povinností občana.
Štát poskytuje zdravotnú starostlivosť
preventívnu i liečebnú jednotne tak, aby
zabezpečil plynulú, sústavnú a hodnotnú
starostlivosť o človeka, prednostne zameranú
na pracujúcich a na zabezpečenie úspešného
rozvoja novej generácie.
Zdravotnícka starostlivosť v zmysle socialistických
zásad, zbavená súkromnopodnikateľského
charakteru, sa v maximálnej miere priblížila
obyvateľstvu.
Prudký rozvoj, bezplatnosť a všeobecná
dostupnosť zdravotníckych služieb priniesli zvýšené
nároky aj na nemocničnú starostlivosť.
V období pred zjednotením zdravotníctva posteľová
kapacita nemocníc na Slovensku a aj na území
nášho Západoslovenského kraja bola absolútne
nedostačujúca. Existujúce nemocnice boli
umiestnené väčšinou v budovách
zastaralých alebo neúčelových. Keďže
bolo zrejmé, že investičná výstavba
nových nemocníc nestačí pokryť
zvýšené požiadavky, vznikali rôzne
provizória, upravovali sa viac alebo menej vhodné
objekty k nemocničným účelom a v existujúcich
nemocniciach narastal počet lôžok často
na úkor hygienického minima. Aj keď po roku
1955 začína sa už aj na území
Západoslovenského kraja intenzívnejšia
výstavba nových nemocníc, ani dnešný
počet postelí v relácii na 1000 obyvateľov
nedosahuje celoštátny priemer, a to najmä v južných
okresoch. Situácia je priamo katastrofálna práve
v mojom volebnom obvode, v okrese Galanta, kde relácia
postelí na 1000 obyvateľov dosahuje iba jednu desatinu
celoštátneho priemeru, v dôsledku čoho
90 % pacientov, potrebujúcich ústavné liečenie,
sa musí "šibovať" po okolitých
nemocniciach, často vzdialených viac desiatok kilometrov,
ktoré kapacitou a kádrovým vybavením
sú nedostačujúce už pre vlastné
spádové územie.
Prejednávaný vládny návrh zákona
o starostlivosti o zdravie ľudu sleduje konečne odstránenie
týchto disproporcií. Na základe príkladov,
vzatých priamo zo života, musím vysloviť
určité obavy v oblasti investičnej výstavby
zdravotníckych zariadení. Mám na mysli dlhú
plánovaciu dobu výstavby zdravotníckych zariadení
a najmä ešte dlhšiu realizáciu tejto výstavby.
Povšimnutia hodným príkladom je napríklad
dodávateľská organizácia Pozemné
stavby Nitra, ktoré v posledných rokoch nedokázali
ani jednu zdravotnícku stavbu ukončiť za kratšiu
dobu, ako 6 rokov. Táto organizácia vôbec
nepovažuje za povinnosť akceptovať rozpis štátneho
plánu v oblasti zdravotníctva, a to tým,
že v priebehu kalendárneho roku opakovane mení
vlastný režim stavby a ani takto svojvoľne znížené
limity neplní, a to v dôsledku čiastočného
presúvania plánovaných kapacít zo
zdravotníckych stavieb na stavby, z ktorých im plynú
prémie. Najmä z týchto príčin
neboli potom včas ukončené stavebnou organizáciou
Pozemné stavby Nitra zdravotnícke objekty, nemocnice
s poliklinikou v Želiezovciach, v Šale, gynekologicko-pôrodnícky
pavilón v Nitre, tuberkulózna liečebňa
Nitra - Zobor a ďalšie. Táto stavebná
organizácia má nemalý podiel na tom, že
i za rok 1965 sa plán investičnej zdravotníckej
výstavby v Západoslovenskom kraji splnil iba na
57,5 %.
Vládny návrh zákona sa však neuspokojí
len tým, že nám ukladá zjednať
nápravu v rozmiestňovaní a vybavenosti zdravotníckych
zariadení, ale veľmi dopodrobna rozoberá úlohy
spoločnosti v starostlivosti o zdravie a výstižne
poukazuje na skutočnosť, že zdravie ľudu
ovplyvňuje predovšetkým hmotná a kultúrna
úroveň obyvateľstva, že pri vytváraní
zdravých životných a pracovných podmienok
nepôjde len o liečenie chorobných stavov a
o ochranu pred škodlivými vplyvmi, ale stále
viacej o využívanie a podporovanie kladných
faktorov, pôsobiacich na človeka a jeho zdravie.
Na prvom mieste spomínam v tejto súvislosti starostlivosť
o životné prostredie, snahu o vytváranie zdravej,
biologicky vyváženej krajiny.
Osobitne by som chcel vyzdvihnúť význam prvej
časti vládneho návrhu zákona, týkajúcej
sa vytvárania a ochrany zdravých podmienok a zdravého
spôsobu života a práce, jedným slovom
prevencie, hlavne v súvislosti s tým, že veľká
väčšina vidieckeho obyvateľstva aj dodnes
je zásobovaná pitnou vodou z hygienicky závadných
studní, samozrejme s hygienicky závadnou vodou.
Máme ešte obce s viac tisíc obyvateľmi,
v ktorých podniky verejného stravovania, najmä
hostince, ďalej niektoré železničné
stanice postrádajú základy hygienického
minima, máme sídliská, a to i vládou
osobitne sledované, okolie ktorý je namiesto zelene
a kvetinových záhonov zdobené rumoviskom,
zanechaným stavbármi, ktoré sa podľa
ročného obdobia pretvára raz na jazerá,
kaluže a raz na more prachu, akosi potvrdzujúc, že
i po dvadsaťročnom mierovom budovaní našej
krajiny sme nedokázali ešte odstrániť
ironickú poznámku, že "keď rukami
dosahujeme vesmír, nohami ešte často stojíme
po kolená v bahne".
Osobitne považujem za nutné vyzdvihnúť
klady § 7 prejednávaného vládneho návrhu
zákona, podľa ktorého sa ukladá národným
výborom nielen starostlivo sledovať, ale aj donucovať
sankciami organizácie k dodržovaniu predpisov o vytváraní
a ochrane zdravých životných podmienok. Už
teraz badať, že v niektorých organizáciách
v súvislosti so zavádzaním novej sústavy
riadenia sa prejavujú tendencie znižovania nákladov
na vytváranie, poťažne vylepšovanie zdravotných
a sociálnych podmienok osadenstva, čím sledujú
obmedzenie čerpania nákladov v prospech zvýšenia
čistého dôchodku.
Súdružky a súdruhovia poslanci, pokúsil
som sa týmito niekoľkými pripomienkami ukázať,
že nový návrh zákona skutočne
komplexne prvý raz sa snaží riešiť
všetky právne stránky a aspekty zdravotníckej
problematiky v súčasnosti a som toho názoru,
že návrh nového zákona sa snaží
optimálne vyriešiť všetky aktuálne
otázky a v tomto zmysle sa stáva vhodným
právnym základom pre budúci vývoj.
Prejednávaná právna norma sleduje blahobyt
a dobro každého občana bez výnimky.
Je preto povinnosťou nás všetkých nielen
prijať zákon, ale k jeho realizácii neustále
vytvárať potrebné materiálne podmienky.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Škulovi. Promluví posl. Závěta.
Posl. Závěta: Soudružky a soudruzi poslanci,
k budování socialismu patří soustavné
zdokonalování socialistického zdravotnictví,
odstraňování chyb v jeho zařízení
i v organizaci práce a neustálé zvyšování
úrovně preventivní a léčebné
péče. Letošní začátek
roku přinesl zvýšenou aktivitu celé
naší výrobě. Programové cíle,
zvyšování produktivity práce, technické
úrovně, kvality a rentability výroby určují
také velmi důležité úkoly v péči
o pracující: hledat a zajišťovat nové
účinnější a hospodárnější
cesty k ochraně zdraví našich pracujících.
Vždyť již při projednávání
dokumentu bylo slyšet hlasy, proč se státní
zdravotní správa dosud nevypořádala
s některými vážnými nedostatky,
které se dosud vyskytují, které již
dlouho byly kritizovány a které zmenšují
v očích pracujících celkově
dobré výsledky celého našeho zdravotnictví.
Rozvoj průmyslové výroby přináší
s sebou řadu problémů, mezi něž
patří i narůstání hladiny a
druhů škodlivin zhoršujících stav
pracovních podmínek.
Přestože zákonnými ustanoveními,
která se dotýkají bezpečnosti a ochrany
práce, vládními usneseními a vyhláškami
ÚRO byly vytvořeny reálné předpoklady
pro soustavné zlepšování pracovních
podmínek, je stav pracovního prostředí
v četných závodech dosud neuspokojivý,
a to zejména v důsledku znečišťování
pracovního ovzduší, nepříznivých
tepelných podmínek, nadměrného hluku
a otřesů a nevhodného nebo nedostatečného
osvětlení. Tyto škodliviny se často
vyskytují současně a jejich působení
se překrývá, jako např. ve slévárnách,
kde je zhoršováno prostředí současně
prašností, hlukem, nepříznivými
tepelnými poměry apod. Důsledky těchto
škodlivých vlivů se projevují jak vznikem
nemocí z povolání a průmyslovými
otravami, ale i z hlediska národohospodářského
ztrátami, které jsou spojeny s léčením
a odškodňováním a dosahují u
jednotlivých případů částek
až několika set tisíc korun. Tyto vlivy v pracovním
prostředí se přímo podílejí
i na počtu úrazů zejména tím,
že oslabují soustředění na výkon
práce, odvádějí pozornost, urychlují
vznik únavy, a tím snižují schopnost
pracujících přizpůsobit se různým
nebezpečným situacím.
Proto je nutno uvítat nový zákon o zdraví,
který jasně hovoří o tom, že
spolu se zajišťováním výroby jsou
závody povinny zajišťovat zdravé pracovní
prostředí, které musí být konkrétně
zakotveno v plánech technického rozvoje závodů,
v kolektivních smlouvách a komplexních plánech
na ozdravění pracovního prostředí.
Účast pracujících na řešení
všech otázek souvisících s prováděním
a kontrolou péče o pracující musí
se stát aktivní. Znamená to, aktivně
se účastnit projednáváním výrobních
plánů a požadovat, aby v nich byly zajištěny
závazky ke zlepšení bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci. A nejen to. Pravidelně
kontrolovat, zda usnesení byla řádně
podložena plánem výroby investic a žádat
na vedení podniků předložení
dokladů o objednávkách a dodacích
lhůtách. Jedině tak mohou být příznivě
ovlivněny škodlivé jevy, jako je fluktuace
a z ní vyplývající ztížený
nábor nových pracovníků, zejména
dorostu.
Je zapotřebí, aby krajské a okresní
odborové rady pravidelně projednávaly zdravotní
situaci na okrese i v závodech se zástupci státní
zdravotní správy, sociálního zabezpečení
a zástupci národních výborů
na tzv. akčních trojkách, aby přizvaly
k jednání i vedoucí závodů
a operativně zasahovaly nápravnými opatřeními
včas, kde je potřeba. Projednávat především
otázky prevence, aby nedocházelo ke zbytečným
onemocněním a úrazům, dále
úroveň poskytovaných zdravotnických
služeb a rozbor vývoje pracovní neschopnosti,
který připravuje ředitel ústavu národního
zdraví.
Vždyť v celostátním měřítku
nám denně chybí v práci pro přechodnou
pracovní neschopnost více než 200 tisíc
lidí. Případy invalidity, ztráty na
životech, úrazy a nemoci z povoláni to jsou
miliardové ztráty ve výrobě a další
požadavky na sociální zabezpečení.