nepravidelnost služeb, noční služby, množství
přesčasové práce, kterou musí
ženy ve zdravotnictví pravidelně vykonávat;
pro zdravotnictví je to zase veliká absence, způsobená
jednak mateřskými dovolenými, nemocemi dětí
apod. Tyto okolnosti způsobují organizátorům
zdravotnictví velké starosti. Rovněž
ostatní podmínky nejsou uspokojivé, mám
na mysli nedostatečný počet míst v
jeslích a nedostatečné služby vůbec.
Výsledek je ten, že ve zdravotnictví chybí
neustále 20 % pracovníků, tj. denně
chybí jen v zařízeních řízených
národními výbory asi 15 200 pracovníků,
ponejvíce žen (z toho asi 1/2
z důvodu mateřské dovolené), a že
ve zdravotnictví, zejména u středně
zdravotnických kádrů, je nesmírná
fluktuace. Velmi to vadí především na
menších odděleních, kde je 4 - 5 sester.
Sestry a laborantky odcházejí ze svého zaměstnání,
jakmile se provdají a mají děti. Ačkoliv
mají čtyřleté odborné studium
a maturitu, odcházejí raději do jiných,
třeba nekvalifikovaných zaměstnání,
kde mají lepší pracovní i platové
podmínky. Finanční ohodnocení sester
pro střídavé směny není totiž
dostatečně výrazné. Platová
úprava, která byla před 10 lety, neodpovídá
ohodnocení práce ve střídavých
směnách. Stát tak vynakládá
ročně miliónové částky
zbytečně na výchovu těchto pracovnic.
Uvedu dva příklady:
Za posledních 5 let bylo odborně vyškoleno
v ČSSR 22 856 středně zdravotnických
pracovnic a za stejnou dobu odešlo ze zdravotnictví
11 637 pracovnic, tj. více než polovina. Další
příklad je konkrétní případ
fluktuace sester v našem chebském okresu. Za léta
1960 - 64 bylo přiděleno do OÚNZ v Chebu
137 zdravotních a dětských sester. Za tutéž
dobu jich odešlo 120 z nejrůznějších
příčin. V loňském i letošním
roce se situace zlepšuje v tom směru, že sestry
většinou po provdání zůstávají
v chebském okrese, kde se částečně
zlepšily i bytové podmínky.
Upozorňuji na tuto skutečnost proto, že je
třeba seriózně se zamyslet nad touto tzv.
feminizací zdravotnictví; vytvářet
ženám ve zdravotnictví takové pracovní
podmínky, aby mohly zůstat v oboru, který
vystudovaly a který si zvolily a pro nějž se
hodí.
Tato připomínka platí jak pro ministerstvo
zdravotnictví, aby vytvářelo ženám
příznivější pracovní podmínky,
hlavně však pro Státní plánovací
komisi, aby přidělila ministerstvu zdravotnictví
takový plán pracovních sil, který
by dovolil vytvořit alespoň částečné
kádrové rezervy, zejména u středních
a nižších zdravotnických pracovníků,
kde je největší fluktuace a absence. Při
střídavých směnách by měla
být 8 - 10% rezerva.
Bylo by však naprosto nesprávné ze současné
neutěšené situace vyvozovat to, co často
kolem sebe slyšíme, že by se tedy měl
omezit počet žen, které jdou studovat lékařství
na fakulty a které jdou studovat na středně
zdravotnické školy. Mluvím o tom proto, že
tyto tendence jsou dnes velmi silné a ozývají
se i na stránkách tisku; podle mého názoru
je však třeba proti těmto tendencím
ostře bojovat, a to i z tohoto místa, protože
nemají nic společného s marxistickým
světovým názorem, se socialismem - a silně
zavánějí buržoazním myšlením.
Na závěr bych chtěla říci toto:
socialistické společnosti, Komunistické straně
Československa a vládě Československé
socialistické republiky patří dík
za soustavnou zdravotní péči o ženy,
matky a děti - ale současně tisícům
žen patří dík společnosti za
vzornou práci ve zdravotnictví, kterou často
vykonávají za velmi ztížených
podmínek.
Po pečlivém projednání návrhu
zákona ve výboru, jehož jsem členkou
(je to výbor pro potravinářský a spotřební
průmysl) a po vyslechnutí zprávy poslankyně
s. dr. Petrusové doporučuji plénu NS vládní
návrh zákona o péči o zdraví
lidu ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Bilkové. Promluví posl. Dobiáš.
Posl. Dobiáš: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Chci promluvit na téma Československé
státní lázně a chtěl bych úvodem
k tomu říci, že téma zdraví je
všem lidem blízké; jestliže říkáme,
že jsou témata, ke kterým všichni rádi
mluvíme, např. o školství, o výchově,
o kultuře, tak myslím, že s otázkou
zdraví nemůže nic konkurovat, poněvadž
toto téma se ozývá v každé rodině
od rána do večera, takže je to nejčastěji
diskutovaná otázka. Myslím, že zde také
lidská fantazie nejvíce pracuje a že ve zdravotnické
osvětě jsou ještě stále bílá
místa, a že zdravotnická osvěta je ještě
pole ne tak úplně zorané. To jen tak úvodem.
K našim lázním. Naše přírodní
léčivé zdroje patří k našemu
neobyčejnému bohatství. Je málo zemí
ve světě, které by měly v tak velkém
a úplném rozsahu toto přírodní
bohatství, i vybavení, a léčebná
zařízení, léčebná péče,
která rostla po desetiletí. To vše nás
postavilo v této oblasti do kategorie prvých států
ve světě. Po osvobození v roce 1945 jsme
stáli před velkým úkolem začlenit
naše lázně do jednotné a plynulé
soustavy péče o zdraví člověka
v souladu se společenským vývojem našeho
státu a dát těmto lázním novou,
a to zásadní koncepci. K uskutečnění
tohoto úkolu byly vydány tyto legislativní
a organizační předpoklady:
1. Byl vydán zákon, který znárodnil
všechny přírodní léčivé
zdroje a lázně a stát se stal výhradním
vlastníkem.
2. Zákon o jednotné preventivní a léčebné
péči, který začlenil lázně
do soustavy naší léčebné preventivní
péče. Lázně byly zařazeny do
soustavy všech ostatních zdravotnických zařízení.
3. Zákon o Československých lázních
a zřídlech.
Dále byly zřízeny přímo výzkumné
ústavy pro lázeňský úsek a
ty položily nový, hlubší základ
k vědeckému prozkoumání léčebných
otázek a metod a nejsme ještě zdaleka u konce
s tímto důležitým úkolem.
Mohli bychom říci, že za toto období
dvaceti let byl vykonán veliký kus práce
k prospěchu našich lázní. Například
v roce 1964 se léčilo v našich lázních
v ústavních zařízeních 300
000 pacientů ročně, 20 000 ambulantně
a z toho na náklad veřejných prostředků
bylo v našich lázních léčeno
bezplatně 275 000 pacientů. Čili více
než 80 % bylo léčeno z veřejných
prostředků. Dále z celkového počtu
našich občanů léčených
v lázních připadá na zaměstnance
více než 75 %. To není jen veliký význam
z hlediska zdravotnického, ale i hospodářského,
protože vrací naše lidi znovu do výroby,
do práce, vrací jim zdraví, a to ještě
v jejich plné síle.
Mohli bychom říci, že mnohé věci
po této stránce legislativní jsme promysleli
- a ne špatně - a některé věci,
které jsme trochu přehnali - jak jsme slyšeli
ráno v projevu soudruha ministra a zpravodajky posl. Petrusové,
- dotáhneme, pokud se týká např. těch
středisek, kde k určité liberalizaci výběru
lékaře musí dojít. Mluvil jsem o tom
před půl rokem. Myslím, že jsme po stránce
zákonodárné udělali mnoho, ale zapomněli
jsme na to, aby zákon byl sledován praktickými
opatřeními a ustavičnou denní péčí
o ty malé a všední věci. A tady jsme,
myslím, nesmírně dlužní všem
lázním v Československu. Zpráva, kterou
jsem si vyžádal ze zdravotního výboru,
mně přímo dává do pera, že
základním problémem dalšího rozvoje
je stav základních fondů našich lázní,
které jsou přestárlé, opotřebované
a jsou vysoko využívány, daleko více
než v zotavovnách. Je také zajímavé
sledovat, jak jsme byli, "štědří"
v investiční politice vůči našim
lázním. Byly jiné starosti, ale to nás
dnes neomlouvá, že jsme od roku 1949 do 1957 v investicích
dávali jen 6 mil. ročně na všechny lázně
u nás, a to po dobu osmi let. Když jsme to potom napravovali,
od roku 1957, dopadalo to v českých zemích
tak, že stavební podniky neměly zájem
o rekonstrukce, které jsou pro ně méně
výnosné, a tak nám od roku 1957 - 1960 z
214 miliónů daných na investice propadla
plná jedna třetina, tj. 70 mil. Kčs. Škoda,
bylo by to moc znát.
Podle určitého průzkumu je přestárlost
základních fondů na nejvyšším
stupni v těchto dvou lázních: Františkovy
Lázně a Teplice v Čechách, kde to
dělá více než 77 %. Já bych chtěl
k tomu, když dovolíte, za svůj poslanecký
obvod Teplice - přece jenom upozornit a apelovat na naše
Národní shromáždění.
Lázně Teplice nejsou rozsahem největší
lázně, ale mají svou minulost, která
je staví do prvých míst. Nechci mluvit ani
o těch slavných návštěvách
téměř před 100 až 150 lety. Je
zajímavé, že Teplice i když dnes nejsou
vybaveny, a nemají hotel pro náročného
zahraničního pacienta, přesto zájem
o ně v zahraničí je. Jestliže dnes se
v Teplicích léčí přes 50 pacientů
ze Západu, je příliš malé číslo,
ale Teplice mohou těch 50 pacientů jen tak-tak ubytovat,
aby to trošku reprezentovalo. Celkově Teplicemi ročně
projde asi 12 tisíc pacientů. Nedávno nové
průzkumy a nové vrty objevily nové prameny
s vysoce radioaktivní účinností a
podle lékařských i ostatních odborníků
by Teplice mohly léčit ročně nejméně
trojnásobné množství pacientů.
A zde se nedržím zprávy, kterou jsem dostal
z okresního národního výboru, z městského
národního výboru a z lázní,
ale držím se faktů, která mi řekli
naši lékaři, kteří nejsou v žádné
souvislosti s Teplicemi. Říkají, že
pokud jde o Bürgerovu nemoc, nemoci cévní a
dětskou obrnu v raném věku, nemají
Teplice konkurenci, to že je ojedinělá kvalita
těchto lázní. Je známo, že asi
80 procent pacientů dosahuje zlepšení a že
cévní choroby jsou dnes postrachem společnosti
jako moderní nemoc, pak myslím, že nepřeháním,
když zde apeluji na ministerstvo zdravotnictví a předávám
zde hlasy teplických občanů, kteří
volají po větší péči o
tyto lázně, volají přímo bych
řekl po takovém hlubším kontaktu ministerstva
zdravotnictví k Teplicím. Oni říkají,
že by nechtěli být nadále lázněmi
- sirotkem.
A nyní ovšem také musíme říci,
že se v posledním období něco děje.
V posledních týdnech dochází totiž
k první rekonstrukci, která stojí za to.
Hlavní budova císařských lázní
se konečně rekonstruuje, má být provedena
za tři roky, věřím, že se bude
stavět - je to v plánu - v roce 1968 nový
ústav. Chtěli by tam nový hotel a občané
říkají, že tato první opatření,
rekonstrukce lázní Teplic je taková první
vlaštovka, nebo vlaštovička nového jara.
Chtěl bych teď něco říci k formulaci
zákona, která se mi neobyčejně líbí
a která je mimořádně náročná.
V § 55 se říká: "Zdravotničtí
pracovníci jsou povinni vykonávat zdravotnické
povolání svědomitě, poctivě
s hluboce lidským vztahem k občanům."
Tato formulace tam dříve nebyla, byla tam vsunuta
na základě připomínek, nevím
ze kterého výboru. Tato norma "s hluboce lidským
vztahem k občanům" by měla platit nejen
pro zdravotnické povolání. Chtěl bych
zdůraznit to, jak zde již soudružka říkala,
že u nás vyškolíme určitý
počet kádrů, sester, ale přes 50 %
jich odchází do jiných povolání.
Nemůžeme říkat jen že odešly,
ale potřebujeme znát, proč odešly. Jestliže
lékaři vykonávají svou službu
přes ojedinělé případy ve velké
většině příkladně a vzorně,
je nutno to konstatovat a já pro dnešní život
neznám příkladnějších
pracovníků nad lékaře. Nezlobte se,
jestli to také trošku přeháním.
Lékař má ve středisku svého
obvodu naplánováno 8 hodin. Neznám ale lékaře,
kteří to za 8 hodin udělají. Když
je to dobrý lékař, tak tam denně přijde
80 - 100 lidí a teď k tomu má ještě
20 - 30 návštěv. Ti lidé dělají
od rána do noci. Proto si říkáme,
jestli jsme dovedli nejen osobně, když nás
ošetřuje, poděkovat a projevit společenské
uznání a přimlouval bych se, abychom jak
středně zdravotnickým kádrům,
tak i špičkovým zdravotnickým kádrům,
tj. lékařům věnovali pozornost a abychom
v nejkratší době řešili jejich
platovou otázku.
To je vážná věc. Lékař
je člověk, který má mít hluboce
lidský vztah k pacientovi a víme, že bez toho
to nejde. Lékař musí i slovem pohladit pacienta
ve středisku a k tomu potřebuje čas. A když
u něho připadá 50 % na administrativu, je
to otřesné. Není možné, aby lékař
ztrácel 50 % času tím, že něco
registruje, i když jde o chorobopisy, jak se říká,
které mají nesmírný význam.
Říkáme, že by bylo třeba zvětšit
počet sil, které mu pomáhají, abychom
hospodařili moudře.