Posl. Kozelka: Soudružky a soudruzi poslanci! Revoluční
odborové hnutí vítá nový zákon
o péči o zdraví lidu jako vydatnou pomoc
k dosažení vyšší životní
a kulturní úrovně našich občanů
právě nyní, v době, kdy se začínají
realizovat nové formy plánovitého řízení
v národním hospodářství. Na
jeho několikaleté přípravě
se ROH podílelo a uplatnilo přitom zkušenosti
získané dlouholetou praxí i kontrolou poskytování
zdravotní péče.
Za největší přednosti zákona
považujeme především to, že uzákoňuje
nesporně správné zásady vyjádřené
v usnesení strany a vlády z 3. 9. 1963 a
22. 4. 1964 o rozvoji péče o zdraví v socialistické
společnosti a dělá je tak závaznými
pro všechny občany, organizace i orgány v celém
státě, že rozšiřuje bezplatnost
léčebně preventivní péče
i na zbytek občanů, kteří si ji dosud
museli platit. Další veliká výhoda zákona
spočívá v tom, že spolu s prováděcími
předpisy sjednocuje a dává systém
dosud roztříštěnému zdravotnickému
zákonodárství, které v průběhu
posledních let svého rozvoje se stalo velmi složitým
a málo přehledným i pro odborníky.
Jsme si však vědomi, že sebelepší
opatření ani zákon se sám neprosadí,
nebude-li uveden v život soustavnou prací všech.
Proto pomůžeme, aby se obsah zákona dostal
na každé pracoviště, byl našimi pracujícími
správně pochopen a naplněn. V souladu s programovými
cíli ROH vytyčenými celostátní
všeodborovou konferencí v květnu minulého
roku zvýšíme úsilí, aby závody
důsledně plnily úkoly dané tímto
zákonem, aby s větší účinností
a neformálně pečovaly o nezávadné
životní a pracovní prostředí.
Nadále budeme pokračovat v prohlubování
soudružské spolupráce mezi našimi odborovými
a zdravotnickými orgány v závodech až
do krajů s cílem, aby základním rysem
zdravotnické péče byla především
aktivní tvořivá prevence. Všichni závodní
lékaři, kteří v tomto směru
vyvinou iniciativu, naleznou v orgánech ROH plnou podporu
zvláště tam, kde by pro jejich snahu nebylo
pochopení.
Plně podporujeme experimenty, které v letošním
roce ve třech okresech a v několika zdravotnických
zařízeních probíhají a které
mají přispět k odhalení rezerv v organizaci
našeho zdravotnictví a k jeho zkvalitnění.
Očekáváme, že správné
uplatňování nového zákona se
projeví v kvalitnější zdravotnické
péči a tím i ve snížení
absence z titulu nemocnosti. l když procento pracovní
neschopnosti (kromě sezónních výkyvů
způsobených hlavně virovými nákazami
v zimních měsících) se v posledních
letech celkem stabilizovalo, je stále ještě
vysoké. Problém je o to závažnější,
že každá setina růstu nebo poklesu absence
v nemoci hraje v našem národním hospodářství
mimořádně velkou úlohu. Kdyby se například
podařilo v průměru snížit procento
pracovní neschopnosti celoročně jen o jednu
setinu procenta, znamenalo by to přínos pro naši
společnost asi 650 - 700 mil. Kčs. Mimo jiné
z takto získaných prostředků by se
podstatná část mohla vrátit pro účely
zdravotnictví k vyřešení technického
vybavení, mzdových otázek apod.
Nemožné to není, protože podle zkušeností
lze právem usuzovat, že na pracovní neschopnosti
má svůj podíl i absence biologicky málo
zdůvodněná nebo vůbec nezdůvodněná.
Všichni známe mnoho příčin tohoto
stavu. Víme, že jsou komplikované a že
se na nich podílejí obě strany. Někteří
pracující tím, že si zdravotnických
služeb neváží, někdy je i zneužívají
a jsou i takoví, kteří si pracovní
neschopnost všelijak "obstarávají".
Podíl na tom mají i někteří
lékaři, kteří svým benevolentním
přístupem jim to umožňují. Pro
ilustraci jen jeden případ. V Melioračním
družstvu v Klatovech odjelo 12 pracovníků ze
Slovenska v prosinci minulého roku na návštěvu
domů. Obrátili se tam na tamního lékaře
a všichni byli pro "různé onemocnění"
uznáni práce neschopnými. Na druhé
straně nemůžeme opět nevidět,
že v některých závodech se chodí
k lékaři výlučně v pracovní
době, i když jde o ošetření, která
je možno poskytnout po pracovní době a mnohem
kvalitněji. Jsme přesvědčeni, že
zde najdeme u všech poctivých pracujících
pochopení a že při lepší organizaci
pracovní doby tyto značné ztráty odstraníme.
V poslední době nás znepokojuje prodlužování
průměrného trvání pracovní
neschopnosti. V roce 1964 činila průměrná
pracovní neschopnost 15,31 dnů a v roce 1965 již
15,41 dne. I když je samozřejmé, že tato
čísla nelze mechanicky porovnávat, přesto
si tohoto nepříznivého vývoje musíme
blíže všímat a řešit jej.
Zejména zkoumat důvody, protože tento růst
si lze těžko vysvětlit, když se nám
prodlužuje délka života, lidé jsou dobře
živeni, lékařská věda jde kupředu
a naproti tomu délka trvání pracovní
neschopnosti pro nemoc stoupá.
Mnoho společného úsilí musíme
vyvinout v překonávání dosavadního
nesprávného přístupu k těmto
otázkám některými hospodářskými
pracovníky. Co máme na mysli? Dokud některé
naše ředitele, oborová ředitelství
apod. nepřesvědčíme, že výdaje
na zdravé prostředí, na čistotu, na
bezpečnost práce jsou velmi výhodné
investice do výroby a že nejsou pouhou charitativní
záležitostí, ale vysoce ekonomickou, a když
se tyto investice neprosadí přímo do plánu,
tak mnoho našich dobrých úmyslů zůstane
na písku. Netýká se to jen zastaralých
závodů a provozoven, které jsme zdědili
po kapitalistech. Jedná se bohužel i o některé
novější a nové závody, kde, když
se jedná o investice, krátí se v prvé
řadě částky určené na
vytváření zdravého pracovního
prostředí. Je to v rozporu s celkovými cíli
naší společnosti, protože takové
pomyslně "ušetřené částky"
několikanásobně vydáme na odstranění
důsledků, které jsme takovými nesprávnými
"úsporami" zavinili.
Ukazuje to názorně stav v Chlumčanských
keramických závodech v Západočeském
kraji. Zde řadu let se projevují nedostatky z hlediska
hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, zejména kritický stav prašnosti
a z něj vyplývající výskyt
nemocí z povolání. Hlavní příčinou
uvedených nedostatků je neustálý růst
objemu výroby, bez vytváření podmínek
zdravého pracovního prostředí a odstraňování
namáhavé práce, především
na tzv. "rizikových" pracovištích,
kde prašnost mnohonásobně přesahuje
hygienicky stanovenou normu.
Příplatky za ztížené a zdraví
škodlivé prostředí činily tu
za poslední tři léta 21/4
miliónu Kčs a mají dále vzestupnou
tendenci. Odškodnění nemocí z povolání
a pracovních úrazů stálo za poslední
tři roky 824 000 Kčs a ztráty způsobené
předčasným odchodem 11 zaměstnanců
do trvalého invalidního důchodu představují
zhruba ztrátu 114 pracovních let. Z hlediska produktivity
práce jde tu o ztrátu větší než
5 miliónů Kčs a při průměrné
výši invalidního důchodu Kčs
10 000 ročně musí společnost vynaložit
navíc částku 1 140 000 Kčs. Přitom
vznikají ještě škody morální,
snižuje se pracovní morálka, roste zmetkovitost
a nedodržují se zdravotně bezpečnostní
předpisy. Ve výčtu ztrát neuvádím
ztráty vzniklé nemocenskému pojištění
a státní zdravotní správě.
Za takového stavu se nelze divit, že za 21/2
roku nastoupilo do závodu 532 a odešlo 558 pracovníků.
Podobné příklady nedostatků v péči
o nezávadné pracovní prostředí
se vyskytují i v dalších resortech - v chemii,
strojírenství, dopravě, v zemědělství
aj., ale zvláště v podnicích místního
hospodářství, řízených
národními výbory. Ohrožují pracovníky
nebezpečím zaprášení plic, hlukem,
jedovatými výpary, nebezpečím úrazů
atd. Nepomohla tu dostatečně ani řada vládních
usnesení. Zapomíná se často, že
plány ozdravných opatření, sestavované
povinně v organizacích všech resortů,
jsou nedílnou součástí hospodářských
plánů těchto organizací a že
jejich plnění nebo neplnění bude v
budoucnu hodnoceno jako plnění nebo neplnění
plánu organizace. Těmto věcem bude třeba
věnovat nyní zvláštní pozornost,
protože při novém systému řízení
a plánování je zde vážné
nebezpečí, že mnohé závody budou
šetřit na prostředcích ke zlepšování
pracovního prostředí. Podceňování
těchto otázek a porušování povinností
v péči o člověka od vedení
závodů bude třeba považovat nyní
za porušování zákona.
V souvislosti s tím, zejména v nových podmínkách
řízení, bude správné daleko
účinněji využívat ekonomických
stimulů. V dosavadním pojetí se ukazují
málo účinné a někdy dokonce
působí obráceně. Vezměme například
příplatky za ztížené a zdraví
škodlivé pracovní prostředí.
Při jejich zavádění se počítalo
s tím, že budou působit na hospodářské
pracovníky v tom směru, aby iniciativně riziková
pracoviště odstraňovali a tak se vyhnuli placení
příplatků. Výsledek je však obrácený.
Vyplácení příplatků roste a
za loňský rok dosáhlo 500 miliónů
Kčs. To má za následek nejen vážné
škody na zdraví lidí, škody na zásadách
mzdové politiky, ale i na tom, že společenská
produktivita práce neroste a o 500 miliónů
Kčs se prohlubuje nepodloženě kupní
síla.
Podobně jsme na tom při uplatňování
sankcí. Například když Cementárny
Králův Dvůr nepoužijí odlučovacího
zařízení a zamoří široké
okolí prachem, zaplatí pokutu asi 1 milión
Kčs. Když však odlučovací zařízení
dají do chodu, spočítají náklady
na jeho provoz, údržbu, odvoz odpadků a kalu,
tak je to přijde více jak na 5 miliónů
Kčs. Lze snadno promyslet, co je pro podnik výhodnější,
co si raději vyberou. Jen tyto příklady potvrzují
nutnost prosadit zásadu, že prostředky na zlepšení
životních a pracovních podmínek se musí
stát neoddělitelnou součástí
hospodářské činnosti a vědeckotechnického
rozvoje.
K úspěšnému řešení
těchto otázek je podle mého názoru
nový zákon dobrou základnou. Postarejme se
proto všichni, soudružky a soudruzi, aby nezůstal
nevyužit. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kozelkovi. Promluví posl. Bilková.
Posl. Bilková: Soudružky a soudruzi! Ráda
bych se zmínila o té části zdravotní
péče, kterou náš stát věnuje
ženám, matkám a dětem.
Je všeobecně známo, ze stát vynakládá
miliónové částky ročně
na péči o ženu, matku a dítě
a že jsme soustavností této péče
dosáhli zejména v posledních desetiletích
vynikajících úspěchů. Hovořili
o tom ve své zprávě jak ministr zdravotnictví
dr. Plojhar, tak i soudružka zpravodajkyně, kteří
nás informovali o stále klesající
dětské a kojenecké úmrtnosti a téměř
nulové úmrtnosti žen při porodech.
Podobnými výsledky se může pochlubit
jen socialistický stát s vysokou úrovní
zdravotní péče zaměřenou preventivně.
Např. v gynekologii je mnoho úsilí i prostředků
věnováno preventivním prohlídkám,
a díky této prevenci jsou naši zdravotníci
dnes s to odhalovat včas tzv. předrakovinná
stadia a vrátit tak tisíce žen rodinám,
dětem a do pracovního procesu. A tu bych se chtěla
obrátit také k ženám: nestačí
jen snaha zdravotníků a prostředky vynakládané
společností na péči o ženu, ale
k úspěšným výsledkům je
bezpodmínečně nutná spolupráce,
iniciativa a ukázněnost žen. Vynakládá-li
stát tolik úsilí na organizování
preventivních gynekologických prohlídek,
je nanejvýš nerozumné vyhýbat se jim.
Máme-li dále snad nejdokonalejší péči
na světě o těhotné ženy a matky,
je také povinností žen podrobovat se pravidelným
prohlídkám prenatální péče,
nastoupit včas na mateřskou dovolenou, což
je už nejen v zájmu ženy, ale i dítěte.
Těhotné ženy mají u nás řadu
výhod a mnoho záleží na nich, jak jich
využijí k utužení svého zdraví.
Chci tím podtrhnout ta ustanovení zákona,
která hovoří nejen o zodpovědnosti
státu, ale i jednotlivce pečovat o své zdraví.
Tím jsem chtěla jenom stručně naznačit,
jak se naše zdravotnictví stará o nás
ženy, matky a děti.
Avšak ani ženy nezůstávají nic
dlužné této péči a mnohonásobně
ji zdravotnictví vracejí. Podle oficiální
statistiky patříme mezi země, kde je vysoká
zaměstnanost žen: z ekonomicky činných
občanů je u nás 44,6 % žen. Vezmeme-li
tuto zaměstnanost dle oborů zaměstnání,
pak největší zaměstnanosti žen
dosahujeme ve zdravotnictví 75 %. Zdálo by se, že
je vše v pořádku, protože žena ať
už lékařka nebo sestra má obvykle dobrý
a vřelý poměr k pacientovi, ráda pomáhá
a dává do zaměstnání kus svého
srdce. Tato vysoká zaměstnanost žen ve zdravotnictví
má však i své stinné stránky,
a to jak pro ženy samé, tak i pro zdravotnictví: